🔰این کتاب در ۸۰۸ صفحه و توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است .
این کتاب نوعی مقدمه برای مجموعه تخصصی استعمار شناسی در ایران محسوب می گردد و مدخل شناخت سی اثر برتر در زمینه موضوعات استعمارشناسی می باشد.
🔴 مجموع این آثار می تواند نگاهی جامع و بین رشته ای و تخصصی در سطح عالی دانشگاهی و پژوهشی برای فهم ماهیت و ادوار و نتایج پدیده استعمار به خواننده ارزانی دارد ۰ فهم این منطق البته ما را به سایر مباحث کلیدی و مهم جامعه رهنمون خواهد کرد .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مخاطبان ایبنا دو کتاب پیشنهاد داد.
✅سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران، خبرنگاران ایبنا به سراغ چهرههای فرهنگی، ادبی و هنری رفته و از آنها خواستهاند تا به مخاطبان این رسانه، کتابهایی را به عنوان پیشنهاد خرید از نمایشگاه کتاب تهران معرفی کنند. موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفتوگو با ایبنا، کتابهای پیشنهادی خود برای خرید از نمایشگاه امسال را به مخاطبان معرفی کرد.
🔴او بیان کرد: «مقدمۀ مطالعات عالی استعمار شناسی؛ سیمرغ ایرانی شناخت استعمار بر اساس سی تحقیق برتر» را به تازگی چاپ کردیم که هفته قبل با حضور وزرای علوم و فرهنگ از آن رونمایی شد. این کتاب خلاصه سی جلد کتاب است که برای نمایشگاه کتاب آن را آماده کردهایم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰انگاره تعالی
✅رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «انگاره تعالی؛ فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی» دومین کتابی است که من پیشنهاد میکنم. این کتاب چهار نظریه هویت، تجدد، تمدن و انقلاب را که در مقابل اندیشه ترقی است را با دید اندیشه تعالی بحث کرده و نشر آرما چاپ اول آن را و انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی چاپ دوم آن را منتشر کرده است.
🔴نجفی ادامه داد: این تلاش علمی، در حقیقت، مقابل ذهنیتی قرار میگیرد که در سطح کلان، پارادیم مسلط و غالب نظریات بالادستی تاریخ، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی و غیره است. فرانظریه تعالی، یا متاتئوری( Metatheory ) طلیعه مسیر جدیدی است که ذهنیت مطلق انگار اندیشه «ترقی» را به چالش میکشد و در سطح عالی، تراز و معیار و سنجش خود را براساس واقعیتها و ذات جامعه ایران با معادله جدیدی مطرح میکند. نتیجه این نگاه نو، طرح پرسشهای جدید و بالطبع عمق بیشتر در مسائل خواهدبود. افقگشایی این «کلانروایت» میتواند تأثیرات مهمی در نظریات متنوع و موضوعات جزئیتر برجای گذارد و نگاه ما را در بخش عظیمی از پژوهها، اعتلا بخشد و یا اینکه دچار تحول نماید.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰گسست تاریخی (جلسه چهارم)
✅بحث و گفتوگوی آزاد علمی بر اساس فصل چهارم کتاب گسست تاریخی و شرقشناسی اثر دکتر رضا داوری
🔴سخنرانان:
موسی نجفی
یحیی فوزی
محمدعلی فتحالهی
علیرضا ملاییتوانی
مهدی معینزاده
🟢یکشنبه، 23 اردیبهشتماه 403
ساعت: 10 تا 12
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن اندیشه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰گسست تاریخی (جلسه چهارم)
✅بحث و گفتوگوی آزاد علمی بر اساس فصل چهارم کتاب گسست تاریخی و شرقشناسی اثر دکتر رضا داوری
🔴دکتر موسی نجفی :
🟢صورت مسئله اصلی فصل چهارم تفاوت بین مشکل با مسئله است ؛ مشکل یعنی،مانع جزئی بر سر راه که در همان جزییت خودش قابل حل و بررسی است؛ ولی مسئله در حقیقت نوعی معادله را کلی نگریستن است و بررسی ابعاد یک معادله فقط نگرش در جزئیات نیست بلکه شبکه تو در تو و پیچیده ای از روابط را باید مدنظر داشت . این روابط به هم وابسته و در یک دیگر تاثیر متقابل دارند .
🔴موضوع گسست تاریخی در عصر جدید و تجدد از نوع مسئله است و بررسی آن در سطح مشکل یعنی تقلیل و تنزل دادن به مطلبی که فهم آن درک کلیات را می طلبد. بسیاری از برنامه ریزی های توسعه در سطح مشکل و نه در سطح مسئله طراحی می گردند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی :
"آسیب هویتی " به فرهنگ عمومی یک کشور به مراتب مخرب تر و خطرناک تر از آسیب و "ضرر اقتصادی" ادعایی از سوی کسانی است که تعطیلی شنبه را مطرح کرده اند . سیاستمدارانی که از تاریخ عبرت نمی گیرند مجبور به تکرار تاریخ خواهند شد .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
به بهانه آرام گرفتن مرد ناآرام
🔰از میرزا تقی خان امیرکبیر، خط شکن پسا ترکمان چای، تا سید ابراهیم رییسی، خط شکن پسا برجام
دکتر موسی نجفی :
🔴نمی دانم چرا یک مرتبه چندین شباهت بین سید ابراهیم رئیسی با میرزا تقی خان امیرکبیر ذهنم را مشغول کرد و از این میان به مطلب مهم تری رسیدم :
شباهتی که این دو بزرگوار به لحاظ جایگاه اجتماعی داشتند این است که هر دو نفر از اقشار پایین جامعه بودند و توانستند در اثر لیاقت ذاتی رشد نمایند و در مدت تقریبی سه سال ریاست، کارهای زیربنایی عظیمی انجام دهند که از آن جمله می توان به عملیاتی نمودن اقتصاد ملی و بومی اشاره کرد که هردو به آن اعتقاد راسخ داشتند؛ هر دو از جنس مردم و مردم دوست بودند؛ هر دو تا پای جان بر سر عقیده و مرام خویش ایستادند؛ و در نهایت هر دو در جوار مولایشان، یکی در جوار امام حسین علیه السلام و دیگری در جوار امام رضا علیه السلام مأوا گرفت .
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود؛ بصیرت در تاریخ دیروز راز سیاست پنهان امروز را هم مکشوف خواهد کرد.
به نظر من آن چه بیش تر از هر چیز دیگری این دو قهرمان و شهید ملی را به هم نزدیک می کند، استقلال در برابر سیاست پلید خارجی است، و مهم تر از آن، پالایش سیاست و حاکمیت ایران از امواج فتنه و مکر اجنبی و جلوگیری از نفوذ آشکار و پنهان بیگانگان.
شهید میرزا تقی خان امیرکبیر درحالی سکان سیاست ایران عصر ناصری را به دست گرفت که ترکش های زهرآگین ترکمان چای تن ایران و ایرانی را رنجور و نحیف ساخته و او بود که این میراث شوم نفوذ و رخنه اجنبی را با تدبیر سیاستش چاره و درمان کرد.
🔴اما در این طرف تاریخ، ابراهیم عزیز ما هم وارث عصر انحطاط برجام و برجامیان بود. تن و روح و جان و هویت ایرانیان نیز در این تحقیر، رنجور و سرگشته شده بود؛ این بار فرزند دیگری از ایران، در کسوت یک عالم دینی و منتسب به آل رسول الله، زخم های ناشی از سوء تدبیر دولت مردان نالایق سال های قبل از خودش را حکیمانه مرهم نهاد.
🟢در دویست سال اخیر از تاریخ ایران همواره ثابت شده است که استقلال واقعی ایران با مردانی از جنس امیرکبیر و رییسی هم چنان در افق مشرق زمین درخشش و تلألو داشته و لذا تا زمانی که خاک این سرزمین مستعد باروری چنین مردانی است؛ سیاست مکر اجنبی و اجنبی پرستی در این ملک به جایی نخواهد رسید .
ظهور چنین ستارگانی در سپهر سیاست یک کشور به خاک مطهری نیاز دارد که با خون شهیدانش چون امیرکبیر و رییسی آبیاری شده باشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰رییسی در برابر بیدادگران جهانی، از هویت ایرانیان حفاظت کرد.
✅مطالعات استعمارشناسی ایرانی در پی فهم واکنشهای تاریخی ملت ایران در برابر استعمارگران است.
دکتر موسی نجفی، استاد تمام علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رییس این مجموعه کمنظیر در علوم انسانی است. یکی از مهمترین طرحهای وی مطالعات استعمارشناسی ایرانی است که منظر جدیدی به شناخت استعمار و تاثیرات آن در گستره جغرافیایی و سیاسی ایران ارائه میدهد. دکتر نجفی، از رهگذر آثار برجستهای مانند فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما، مشروطهشناسی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی، دستاورهای بیبدیلی برای مبانی اندیشگانی انقلاب اسلامی فراهم آورده است.
🔴در این گفتگو، موسی نجفی، به توضیح جایگاه بنیادی هویت ایرانی و تشیع که در هویت پویای مبانی نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران تبلور یافته میپردازد.
🟢برای مطالعه مشروح مصاحبه رجوع شود به : 👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
✅ به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
🔷 نشست تخصصی "انگاره تعالی انقلاب اسلامی" برگزار شد
👤 رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی در این نشست که ظهر امروز، ۳۰ اردیبشهتماه، در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: اندیشه تعالی نوعی زاویه نگاه به تحولات ایران است.
🏷 وی با بیان اینکه، هویت ملی، تجدد، تمدن و انقلاب اسلامی بیشترین تاثیر را در اندیشه تعالی دارند، افزود: با توجه به اینکه اندیشه تعالی هم به موضوع تحولات پرداخته است و هم فلسفه تبدیل را بررسی میکند، شروع و مقدمات آن تا حدود زیادی بر اساس اصول "فلسفه تاریخ" است.
🏷 دکتر موسی نجفی، تصریح کرد: اندیشه ترقی از فلسفه تاریخ آغاز میشود، به سایر رشتههای مرتبط سرایت میکند و کلیت آن به صورت نگاهی از بالا در تاریخ و سیاست و سایر علوم مرتبط با تحولات، ساری و جاری میشود از این رو اندیشه تعالی از نظر جایگاه و نقشی که ایفا میکند تفاوتی با اندیشه ترقی رایج در این رشتهها ندارد و تفاوت فقط در منطق و شاخصهای محتوایی اندیشه تعالی و اندیشه ترقی است که این امر از همان مباحث ریشهای در فلسفه تاریخ است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبل👆
🏷 وی خاطر نشان کرد: اندیشه تعالی یک کلان روایت است درست مانند اندیشه ترقی که آن هم یک کلان روایت مهم است. این کلان روایتها هر چند از نظر محتوایی با هم متفاوت هستند، ولی از لحاظ ساختاری به روایتهایی کوچکتر وابسته هستند. این روایتهای کوچکتر، همان تجدد، تمدن، هویت و انقلاب است.
🏷 رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی، در ادامه با اشاره به اینکه رابطهای بین تمدن، تجدد و انقلاب وجود دارد، گفت: وقتی از تجدد ملی در برابر تجدد ظلی سخن میگوییم این مسئله با نظر هویت ذاتی ارتباط دارد و هر دو میتوانند از اجزای نظریه انقلاب باشند و یا بر عکس.
🏷 به گفته وی، برای استفاده از منطق اندیشه تعالی و به کارگیری آن در موضوعات مختلف تحولات اجتماعی و سیاسی، باید به مباحث عمیقتر و حوزههای فکری دیگر نیز اشاره کرد، از این منظر به کارگیری این منطق میتواند در تحلیل تاریخ تحولات اسلامی و بررسی سیر تمدن اسلامی، نظر علمی ابراز نماید و نوعی نسبت صحیح و درست بین گذشته و حال و آینده برقرار کند.
🏷 نجفی اضافه کرد: این استقلال و اجتهاد منطق تعالی در فهم ماهیت تمدن اسلامی و تحولات فکری و سیاسی اسلامی و یا ایرانی مهمترین و اولین دستاوردش شناخت واقعی وضعیتامروز ما در سیر تحولات چند صد ساله خواهد بود، شناختی که آیندهپژوهی سخت به آن وابسته است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی :
✅در یکی از خطوط هواپیمای ایرانی ، پذیرایی با مذاق غذایی ایرانی و تولید داخل با مصرف داخلی و غیر صادراتی انجام می شود ؛ ولی تمام بسته بندی با حروف غیر فارسی ! صورت می گیرد و حتی دو زبانه هم نیست !
🔴اینکه فارسی را پاس بداریم ، همزمان با فرهنگ سازی در جامعه ، باید در نهادها و شعب منتسب به دولت و نظام بیشتر رعایت گردد .
پاسداشت اجزای اصلی هویت به عهده همه از صدر تا ذیل است .
بی توجهی به این امور و حتی حساس نبودن در این جزئیات در کنار برخی تسامح و اباحه گری های فرهنگی بر روی هم توعی هویت زدایی در سایه را ایجاد می نماید که جبران آن بعدا بسیار هزینه ساز خواهد شد .
بقول سعدی شیرازی :
سرچشمه شايد گرفتن به بيل
چو پر شد نشايد گذشتن به پيل
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰رمز تحقق حداکثری یک آرمان
✅دکتر موسی نجفی :
🔴یکی از علل موفقیت بیشتر تحقق عملی اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زعمای بزرگ دوران مشروطیت این است که امام راحل با اصول و شاخص های نظری غرب وارد دنیای سیاست و سایر مدعیان حکومت نگردید ؛ از این روی در موقع "انقلاب و براندازی" شاه از قواعد و افق و روشهای انقلاب مارکسیستی استفاده ننمود ۰
🔴 در مرحله تثبیت "نظام" جمهوری اسلامی هم از اصول و ارزشهای لیبرالیسم فاصله متعادل و منطقی را جهت حفظ استقلال آرمانهایش رعایت نمود ۰
🔵واضح است که در عصر حاضر ضرورت این فاصله گذاری و استغنا و هویت یابی برای مرحله" تمدن سازی" بیشتر احساس می گردد ؛ چرا که لازمه بسط و تفضیل یک نظریه ، استقلال در مسیر است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نقش اسطوره های ملی در بازسازی هویت
دکتر موسی نجفی :
🔴نقش قهرمانان و نماده و اسطوره ها در روحیات و حیات ملی یک کشور و جایگاه هر یک از آنان
🔵اسطوره هایی که به بازسازی هویت ملی کمک می کنند چگونه احساس خود تحقیری یک ملت را از بین می برند ؟
🔶امام خمینی از جمله شخصیت هایی است که به صورت اسطوره گونه با هویت ملی ایرانیان پیوند خورده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🎥 نشست زنده:
🔻 بیداری اسلامی و فلسفه سیاسی امامخمینی(ره)
🔹باحضور:
دکتر موسی نجفی
📆 پنجشنبه ۱۷ خرداد
🕗 ساعت: ۲۱
📲 پخش زنده از کانال بصیرت در پیام رسان روبیکا
👇👇👇
https://rubika.ir/baseeratt
#امام_وعده_های_صادق
#مثل_رئیسی
🆔 @Baseeratt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه ضیافت - شبکه قرآن - سیمای جمهوری اسلامی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴چرا یهودیها و ضهیونیست ها نمی گذارند هولوکاست فراموش شود! تازه معلوم نیست چند درصدش درست و چند درصدش دروغ باشد و مسئله ای را که مربوط به اروپاییان است به همه دنیا سرایت داده اند .
🔵چرا نسل کشی ایرانیان که در آن چند میلیون ایرانی بخاطر سیاست استعمار انگلیس و در اثر قحطی انگلیسی کشته شدند، نمی گذارند حتی خود ایرانیان درست بفهمند و از کتب تاریخی و ذهنیت تاریخی ما پاک کرده اند .
🔴همین حافظه تاریخی ضعیف است که بصیرت سیاسی مردم را کم کرده و در ظل آن می توانند قراردادهای یک طرفه و نامتعادل مثل برجام را به ما تحمیل نمایند .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰نکته سنجی علمی یک سیاستمدار
(خاطره دکتر سعید جلیلی از دیدار با مراجع نجف )
دکتر موسی نجفی:
✅یکی از ویژگی های ممتاز مقام معظم رهبری پر مطالعه بودن و حتی به روز بودن ایشان در زمینه کتاب و نشر است؛ متاسفانه بسیاری از مدیران رده بالای نظام در این زمینه دچار کمبود و ضعف جدی بوده و هستند و مشغله زیاد را علت مانوس نبودن شان با کتاب و کتابخوانی عنوان می نمایند .
🔴با توجه به نکته مذکور و از قضا آقای دکتر سعید جلیلی فردی پر مطالعه و فکور است و به علت هم رشته بودن با نویسنده این متن و تخصص در زمینه اندیشه سیاسی و علاقه به تحولات تاریخی ، بارها اتفاق افتاده که در زمینه کتب مختلف با ایشان قرار مباحثه علمی گذاشته و پیرامون مسائل فکری تاریخ سیاسی با هم بحث نموده ایم ؛ از جمله نکات جالب ایشان که به نوعی جنبه قانونمندی نظری در فلسفه تاریخ داشته و بیان کننده نظریه پردازی مهمی می تواند باشد ، مطلب زیر است :
🟢ایشان در سال ۹۷ برایم نقل نمودند که در سفری که به عتبات مقدسه عراق مشرف شده بودم توفیق یافتم تا با چهار تن از مراجع تقلید مهم و اصلی حوزه نجف دیدار داشته باشم و جالب اینکه این چهار مرجع بزرگوار متعلق به چهار کشور مختلف بودند ؛ ایشان ادامه دادند در این دیدارها متوجه شدم که فهم و درک و تحلیل این بزرگواران از تاریخ صدر اسلام تاثیر گذار و منطبق با نظریات و آراء و مواضع سیاسی امروز آنان است ؛ مثلا اگر برداشت آنان از سیره امامان بزرگوار در زمینه وارد نشدن در برخی مسائل سیاسی است ، خودشان هم عینا امروز همان گونه و به همان مشی و طریق در سیاست رفتار می نمایند.
🔴 نکته آخر ایشان هم از این نظر جالب بود که اظهار داشتند اگر بخواهید نوع سیاست ورزی و رفتار سیاسی مقام معظم رهبری را درک نمایید ، بایستی کتاب انسان ۲۵۰ ساله ایشان را خوب بخوانید تا متوجه شوید فهم ایشان از مسائل سیاسی و نحوه منطق سیاسی ایشان چگونه شکل گرفته و چرا به این نحو خاص بیان و ارائه می گردد .
🟢بعد از نقل این مطلب ، به دکتر جلیلی به عنوان یک همکار دانشگاهی پیشنهاد نمودم این نکته و سایر نکات ریز و درشت مهم را که حاصل تجربه سیاسی و درک و فهم علمی تان از مذاکرات سیاسی است ، می تواند به صورت خاطرات بازگو گردد تا تحلیل و درک سیاسی جامعه نیز از این طریق ارتقا یابد.
متاسفانه علیرغم استقبال ایشان از این پیشنهاد، تاکنون این کار محقق نشده است ؟!
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست «امام خمینی(ره) و دولت تراز انقلاب اسلامی» امروز (شنبه، ۱۹ خرداد) به همت پژوهشکده مطالعات سیاسی و روابط بینالملل و حقوق و با همکاری معاونت فرهنگی و پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
✅در این نشست «موسی نجفی» طی سخنانی به فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و شبههای به نام حکمرانی ایران اشاره کرد و گفت: همواره مهمترین تحریفی که درباره امام خمینی (ره) صورت گرفته است، نادیده گرفتن ابعاد فکری امام (ره) بود؛ برخی مدعی بودند که افکار معمار کبیر انقلاب اسلامی تنها به درد براندازی و انقلاب میخورد؛ همچنین عده ای نیز معتقد بودند امام (ره) یک نظام عقبافتاده و ناکارآمد را بنا نهاد که نمیتواند با دنیا ارتباط برقرار کند که البته این اعتقاد آنها همچنان پابرجاست.
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
.
ادامه قبلی 👆
🔰رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: تحریف دیگر از سخنان امام خمینی (ره) این بود که برخی اعتقاد داشتند صحبت های امام (ره) پس از شکلگیری حکومت متوقف شده و به جز آن کارایی دیگری ندارد زیرا آنها میدانستند دایره برتری که اندیشهها را جهت می دهد، تمدن است؛ البته در این بین برخی نظامهای به ظاهر اسلامی همانند عربستان و ترکیه تمدن غرب را بیرقیب دانسته و هژمونی آن را پذیرفتهاند چرا که آنها هیچ گونه داعیه تمدنی نسبت به غرب ندارند و این هژمونی تمدن غرب سبب شده است تا نظامهای این کشورها در مقابل نظام لیبرالیسم که برگرفته از تمدن غرب است، تسلیم شوند.
🔴وی افزود: اما بحث اصلی که در فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) استفاده میشود به دو جریان رقیب بر میگردد؛ عدهای افکار امام (ره) و نظام جمهوری اسلامی را صرفا ناظر بر رفع بحران میدانند، به این معنا که معتقدند پس از رفع بحرانی به نام رژیم شاهنشاهی این فلسفه باید در حد یک نظریه باقی بماند؛ این نظریه ناظر بر بیماری و بحران است ولی اگر انسان معنا و مفهومی از سلامتی نداشته باشد که بیماری معنایی ندارد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆
🟢معنویت سیاسی حاشیهای نیست
نجفی تصریح کرد: یکی از شخصیتهای غربی که فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) را به خوبی درک کرد، میشل فوکو بود. وی اذعان کرده بود که امام (ره) و انقلاباش در سطح جهان یک معنویت سیاسی را پایهگذاری کرده که ما غربی ها قرنها است که آن را فراموش کردهایم، ما معنویت را یک مسئله حاشیهای در زندگی خود میدانیم در حالی که معنویت سیاسی یک مسئله حاشیه ای در زندگی نیست.
🔴رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: امام خمینی (ره) در مرحله انقلاب با مارکسیسم درگیر میشود و برای آن یک بدیل ایجاد میکند، سپس در مرحله نظامسازی با نظام لیبرال دموکراسی رقیب میشود و در مرحله تمدنی در مواجهه با تمدن غرب نظریه دارد، البته این موارد به معنای مخالفت امام (ره) با این سه مولفه نیست اما حرف و نظریه خاص خود را درباره آنها دارد، در این بین برخی نیز معتقدند هرگاه صحبت از تمدن نوین اسلامی می شود به معنای ضدیت کامل با تمدن غربی است، در حالی که ما تمدن نوین اسلامی را تمدن برتر میدانیم اما این به معنای آن نیست که با تمدن غربی ضدیت داشته باشیم.
🟢شاخص های تمدنی فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)
وی افزود: در فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) از نظر تمدنی چند شاخص وجود دارد؛ اولین شاخص قانون اساسی است، حتی نوشتن قانون اساسی به منزله این است که قرار است نظام پایداری قدرتمندی ایجاد شود؛ از سوی دیگر یکی از ابعاد تمدنسازی عمل قانون و محور قرار دادن آن است؛ دومین مساله نیز فرهنگ سیاسی جدید بود که اجمالا توسط امام خمینی(ره) مطرح و سپس توسط مقام معظم رهبری تفصیل داده شد؛ به طور نمونه میتوان به بحث استکبار اشاره کرد؛ پیش از آن نیروهای انقلابی از واژه امپریالیسم استفاده میکردند اما امام راحل به جای آن از واژه استکبار استفاده کردند که یک واژه قرآنی است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰پاسخ به یک شبهه رایج
✅برخی پرسش می کنند و یا شبهه دارند که مساجد خلوت شده است و حتی نسبت به دوره شاه هم مردم کمتر به دین رغبت نشان داده و بلافاصله نتیجه می گیرند که مردم از دین زده شده اند و نتیجه بعدی آنکه گناهش گردن جمهوری اسلامی است !!
🔴به نظر،من بر فرض صحت پیش فرض اولی ، نتیجه گیری دوم و سوم غلط است چرا ؟
چون در زمان رژیم گذشته تنها جایی که منحصرا می توانست نماد مذهب و دین باشد مساجد و اماکن مذهبی بود ؛ سایر جاها غلبه کامل با فرهنگ غرب و بی دینی بوده است ؛ لذا تجمیع مؤمنین در تنها مکان باقی مانده یعنی مساجد در کنار سایر آمکنه و نمادهای بی دینی جلوه خاص داشته است . در جمهوری اسلامی مکان های ضد دینی و یا نمادهای غیر دینی در سطح عمومی حذف شدند و مکان تجمیع متدینین هم متکثر گردید و فضای اجتماعی هم از نظر جلوه ظاهری دینی تر گردید؛ یک نمونه آن خود رسانه است که بافت و زندگی دینی و جلوه های دین را در طول شبانه روز بیشتر جلوه می دهد ؛ مثلا در دوره قبلی فقط از مسجد اذان پخش می شد در حالی که الان در رسانه ملی پخش اذان یک فرهنگ ملی شده است ؛ لذا نتیحه غلط از فرضیه ناقص بالا محل تردید جدی است چرا که سفیدی جلوه مساجد در کنار سیاهی و فساد دوره پهلوی جلوه ای داشته که این صورت مسئله امروز مفقود است و مسجد یکی از اماکن دینی و تجمع متدینین در کنار دهها مرکز دیگر است و جضور مردم در مجموع این مراکز ملاک است.
🟢این مطلب را هم باید اضافه نمود که گسست تاریخی بین زمان قبل و بعد از انقلاب اسلامی موضوع مهمی است که نباید به سادگی از کنار آن رد شده و نادیده گرفته شود . انقلاب اسلامی در ذات خود نوعی مهر بطلان بر تاریخ جهانی و خود مطلق انگاشت تجدد است . بررسی هر مسئله ای به غیر از تحقیق موردی و مصداقی باید در کلیت آن نیز مورد ارزیابی واقع گردد .
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | نقد افکار دکتر شریعتی با تکیه بر جریانشناسی استاد ابوالحسنی (منذر)
💥 پای سخن دکتر موسی نجفی🔻
1⃣ زمانی که هیچکس جرات نقد آقای شریعتی را نداشت، استاد مُنذِر (ره) نقد بسیار مهمی از منظر پروتستانتیسم بر او نوشت
2⃣ ایشان جریان پروتستانتیسم اسلامی را در تاریخ معاصر معرفی کرد و تقابل دو قرائت از اسلام را نشان داد: تقابل اسلام "ولایی و اجتهادی" با اسلام "روشنفکری" (در قالب مواجهه شهید مطهری با دکتر شریعتی)
3⃣ مرحوم ابوالحسنی در کتاب افشاگری، جریان انحرافی در عصر انقلاب را از دهه ۶۰ روشن ساخت و آینده را پیشبینی کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
97.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
(حکایت احقاق حقوق مردم توسط اصلاح طلبان و فرا فکنی در مورد گرانی و تورم و تبعیض )
🔴دکتر موسی نجفی :
✅شاید یکی از دلایلی که امام امیر المومنین علی علیه السلام در اعتراض و قیام علیه عثمان شرکت مستقیم ننمودند و حتی محاصره خانه او را هم شکسته ، برایش آب بردند ، شفاف نمودن فضای تیره و مرزبندی با جریانهای فرصت طلب باند اموی بود .
🔶جریانهای سیاسی ناسالم برای بقا و فرار از پاسخگویی معمولا به حربه مظلوم نمایی روی می آورند و از عدم بصیرت جامعه بیشترین بهره برداری را می نمایند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰'مرکب تاریخ و راکب سیاست
( پیرامون ایعاد حافظه کوتاه مدت تاریخی و درمان موقت آن )
دکتر موسی نجفی
🔴 در هر ملتی اشخاص برجسته و بزرگی وجود داشته که با هویت ملی آنان پیوندی ناگسستنی دارند ، لذا از شخصیت های مقدس و الهی گرفته تا رجال بزرگ و محترم و قهرمان تاریخی را هم می توان مشمول مطلب مذکور دانست . اما این گنجینه و داروی شفابخش یک کشور در مواقعی که درست و به جا استفاده نشود خطر آفرین می گردد ؛ به عنوان مثال
دولتمردان در دهه قبل با لقب فروشانی که در مطبوعات و امپراطوری تبلیغی خود در دهه نود داشتند برای دستآورد اندک برجام شروع به تطبیق ناقص تاریخی نموده و مدح ها سرودند . صاحب این قلم همان زمان تذکر داد که حرمت شخصیت های تاریخی - ملی را نگه داشته و امثال امیرکبیر و دیگران را به آسانی با القاب ، پیشکش این و آن نکنید ! چرا که هنوز جوهر امثال برجام نخشکیده و تبعاتش معلوم نشده ، عده ای متملق و چاپلوس برای خوش خدمتی به فلان وزیر برجامی و یا صاحب قدرت نفتی آن زمان از کیسه تاریخی ملت خرج کرده و لقب فروشی های عجیب و غریب می نمودند و نمی دانستند چند سال بعد که سست بودن فلان قرارداد و بهمان معاهده شان معلوم شود، به تبع آن اذهان ساده اندیش می توانند شبهه نمایند شاید آن بزرگان تاریخی هم مثل حضرات مذکور این گونه سست و ضعیف عمل می نموده اند ! و این یعنی بی اعتمادی ملی و از بین بردن شاخص ها و ارزشهایی که یک ملت برای ادامه حیات و عزت و هویت خود بدان سخت نیازمند است .
🔵البته از انصاف نگذریم از این طرف قضیه هم استفاده از تاریخ نباید شتابزده و افراطی و کینه ورزانه باشد و هر چه را ما خوشمان نیاید بدون تفکر و تحقیق و معلوم نبودن کامل نتایج، با قسمت های منحط شده و تاریک تاریخ مقایسه نمود.
♦️ نویسنده این سطور چندی قبل امام خمینی را با شاه اسماعیل صفوی مقایسه کردم . ممکن است دوستان بگویند این شبیه سازی تاریخی و انتقاد و نقد مذکور به خودتان هم وارد می گردد ! در جواب باید گفت ، پرونده امام راحل امروز بسته شده و افکار و عملکرد ایشان قابل قضاوت و ارزیابی می باشد و از طرفی به اجماع همه ، امام خمینی یک نظام سلطنتی را سرنگون و نظام جدیدی را بینانگذاری نمود ؛ از این جهت نقش تاریخی ایشان ( و نه شخصیت اخلاقی و علمی و اجتماعی ) با یک بینانگذار بزرگ تاریخی دیگر مثل شاه اسماعیل صفوی قابل قیاس است. در ثانی مقایسه شخصیت های تاریخی غیر همزمان یک مطلب است و تطبیق افراد در سمت های وزارت و وکالت و سیاست که هنوز زنده اند ، با افراد تاریخی خوشنام گذشته برای توجیه اعمال شان مطلب دیگری است .
🔷باز در مورد تاریخ تطیقی بین گذشته و حال مواردی دیگری هم هست که ذکرش مناسب است ؛ نویسنده این سطور چندی قبل در مورد پدیده" نادر شاهی" به روسای جمهور های اسبق هشدار دادم و گفتم با استفاده از زندگی توامان حماسه آمیز و فاجعه بار نادر شاه افشار، مواظب باشید محبوبیت و حماسه ملی اقبال و رای مردم برای شما به ادبار و فاجعه ملی مبدل نشود ( مورد مثل احمدی نژاد و حسن روحانی )
🔴 در مورد دیگر موفقیت های سردار قاسم سلیمانی علیه داعش در عراق و سوریه را با احساس غروری که سردار امامقلی خان در فتح هرمز علیه استعمار پرتغال انجام داده بود مقایسه کرده و نتیجه گیری نمودم که ظهور چنین سرداران موفقی در نتیجه وجود رهبران بالیاقت و بزرگ می باشد . بیان این مثال ها برای فهم قانون مندی در تاریخ ایران مطرح می شود و برای غلو و تملق و یا برای لقب فروشی و فرصت طلبی نبوده بلکه صرفا درسها و عبرتهای تاریخی است . لذا این مقدار تطبیق نه تنها مذموم نیست بلکه مصداق گذشته چراغ راه آینده می تواند تلقی گردد ۰
✅این مطلب را هم در نظر داشته باشیم ، ما دو نگاه به تاریخ میتوانیم داشته باشیم :
اول: تاریخ را عجولانه در خدمت سیاست قرار دادن .
دوم: از تاریخ برای سیاست درس آموختن .
خواننده با بصیرت تفاوت و ارزش این دو زاویه دید را به خوبی می تواند بفهمد . البته ذکر این نکته مهم است که قضاوت و معدل تاریخی دادن به اشخاص، کار سهلی نیست که به سادگی بشود با پول و قدرت و تبلیغات آن را در خدمت سیاست های ملون و متغیر در آورد ؛ شاید هم بایستی گفت :
♦️ تاریخ سخت گیرتر از این حرفهاست ۰ ♦️
و عبارت روشن تر :
🔷مرکب تاریخ به راکب سیاست راحت سواری نمی دهد🔷
البته که فراموش نمی کنیم که دشمن در آستانه هر تحول بزرگی مثل انتخابات به زعم باطل خود به ضعف حافظه تاریخی و مثلا آلزایمر تاریخی ما دل بسته است ؛ تا بتواند فردی را از جریانی ورشکسته ، رنگ و بزک کرده و تحمیل نمایند؛ پس می توان اظهار نمود :
مرکب تاریخ متناسب هر راکب سیاستی نمی باشد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi