🔰حاتم بخشی و لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت !
✅(از معجزه هزاره سوم و سردار سازندگی تا امیرکبیر زمان و ژنرال نفت!!)
🔴رئیس جمهور در اثنای انتخابات گذشته خطاب به رقیب گفتند که بگذارید امام رضا (علیه السلام) برای همه مردم باشد! ( یعنی مثلا شخصیت های مقدس و یا بزرگ را خرج انتخابات و جناح ها نکنید ) من سخن ایشان را کمی بسط داده و از شخصیت های مقدس و الهی به رجال بزرگ و محترم تاریخی هم سرایت داده و به دولتمردان و لقب فروشان که در مطبوعات و امپراطوری تبلیغی دولت فراوانند توصیه می کنم حرمت شخصیت های تاریخی - ملی را هم نگه دارند و امثال امیرکبیر و دیگران را هم به آسانی در القاب ، پیشکش این و آن نکنند ، چرا که هنوز جوهر امثال برجام نخشکیده و تبعاتش معلوم نشده ، عده ای متملق و چاپلوس برای خوش خدمتی به فلان وزیر و یا صاحب قدرت از کیسه تاریخی ملت خرج کرده و لقب فروشی می نمایند و نمیدانند چند وقت دیگر که خدای ناکرده سست بودن فلان قرارداد و بهمان معاهده معلوم شود، به تبع آن آذهان ساده اندیش خواهند گفت لابد آن بزرگان تاریخی هم مثل حضرات اینگونه عمل کرده اند ! و این یعنی بی اعتمادی ملی و از بین بردن شاخص ها و ارزشهایی که یک ملت برای ادامه حیات و عزت و هویت خود بدان سخت نیازمند است ۰
🔵البته از انصاف نگذریم از این طرف قضیه هم استفاده از تاریخ نباید شتابزده و افراطی و کینه ورزانه باشد و مثلا برجام را بدون طی کردن معقول زمان و معلوم نبودن کامل نتایج، با ترکمانچای و گلستان مقایسه نمود ؛ این کار هم بدون مطالعه و تحقیق عمل درستی نیست و نوعی تطبیق غلط و شتابزده است۰
♦️شاید تعجب کنید نویسنده این سطور چندی قبل امام خمینی را با شاه اسماعیل صفوی مقایسه کردم ۰ ممکن است دوستان بگویند این انتقاد و نقد به خودتان هم وارد است ! در جواب باید بگویم پرونده امام راحل امروز بسته شده و افکار و عملکرد ایشان قابل قضاوت و ارزیابی می باشد ۰ و از طرفی به اجماع همه ، امام خمینی یک نظام سلطنتی را سرنگون و نظام جدیدی را بینانگذاری نمود ؛ از این جهت نقش تاریخی ایشان ( و نه شخصیت اخلاقی و علمی و اجتماعی ) با یک بینانگذار بزرگ تاریخی دیگر مثل شاه اسماعیل صفوی قابل قیاس است۰ در ثانی مقایسه شخصیت های تاریخی غیر همزمان یک مطلب است و تطبیق افراد در سمت وزارت و وکالت و سیاست که زنده اند ، با افراد تاریخی خوشنام گذشته برای اقناع کردن سیاسی و پیروزی جناحی مطلب دیگری است ۰
🔷باز در مورد استفاده از تاریخ بین گذشته و حال مواردی هست که نه به صورت "لقب فروشی غلو آمیز" بلکه برای بیان عبرت و یا قانون مندی اجتماعی و سیاسی و نوعی فلسفه تاریخ استفاده میشود ؛ نویسنده این سطور چندی قبل در مورد پدیده" نادر شاهی" به روسای جمهور سابق و اسبق و لابد فعلی و آینده هشدار دادم و گفتم با استفاده از زندگی توامان حماسه آمیز و فاجعه بار نادر شاه افشار، مواظب باشید محبوبیت و حماسه ملی اقبال و رای مردم برای شما به ادبار و فاجعه ملی مبدل نشود !!
🔴 در مورد دیگری موفقیت های سردار قاسم سلیمانی علیه داعش در عراق و سوریه را با احساس غروری که سردار امامقلی خان در فتح هرمز علیه استعمار پرتغال انجام داده بود مقایسه کرده و نتیجه گیری نمودم که ظهور چنین سرداران موفقی در نتیجه وجود رهبران بالیاقت و بزرگ می باشد ۰ بیان این مثال ها برای فهم قانون مندی در تاریخ ایران مطرح میشود و برای غلو و تملق و یا برای لقب فروشی و فرصت طلبی نبوده بلکه صرفا درسها و عبرتهای تاریخی است ۰ لذا این مقدار تطبیق نه تنها مذموم نیست بلکه مصداق گذشته چراغ راه آینده میتواند تلقی گردد ۰
✅این مطلب را هم در نظر داشته باشیم ، ما دو نگاه به تاریخ میتوانیم داشته باشیم :
اول تاریخ را در خدمت سیاست قرار دادن و دوم از تاریخ برای سیاست درس آموختن ؛ خواننده با بصیرت تفاوت و ارزش این دو زاویه دید را به خوبی می فهمد ۰ البته ذکر این نکته مهم است که قضاوت و معدل تاریخی دادن به اشخاص، کار سهلی نیست که به سادگی بشود با پول و قدرت و تبلیغات آن را در خدمت سیاست روز در آورد ؛ شاید هم بایستی گفت :
♦️ تاریخ سخت گیرتر از این حرفهاست ۰ ♦️
و عبارت روشن تر :
🔷مرکب تاریخ به راکب سیاست خیلی سواری نمی دهد🔷
یاداشت هفته : دکتر موسی نجفی
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰عقلانیت و اعتدال دو مشخصه مهم جامعه شیعه
✅جامعه شیعه دو عنصر عقلانیت و اعتدال را دارد. پس چرا در یک مقطعی یک دفعه انقلاب صورت می گیرد؟ من این را به همان هویت مرتبط می دانم. انقلاب ما هویتی است و نه این که هویت ما انقلابی باشد. این که چرا مردم ما اخلاق را می خواهند این را باز به مسأله هویت مرتبط می دانم. ما در ذات هویت مان حق پرستی، معنویت خواهی و عدالت طلبی را داریم. ذات هویت ایرانی با اسلام تقویت شده است تا به زمان صفویان می رسد و از زمان صفویان به بعد هویت ملی جدیدی را شاهد هستیم. همه بشر این مولفه ها را دارند اما فرصت نمی کنند این را به منصه ظهور برسانند. همه اقوام نمی توانند ملت شوند.
عصر پهلوی به بحران هویت ما دامن زد. 4 بحران را در تاریخ ایران شاهد هستیم. مذهب شیعه توانست عناصر قبلی هویت ما را یک تشخص سیاسی دهد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| هر تمدنی فرهنگ دارد، اما هر فرهنگی تمدنساز نیست.
🔸نمود اجتماعی فرهنگ، تمدن است.
🔹دکتر موسی نجفی
🆔 @vasael_ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین کانال
✅باسلام
رابطه سیاست متعالیه با فلسفه وتاریخ چیست؟سیاست متعالیه پیوند آفتاب وزمین است، سیاستش را از تاریخ می گیرد ومتعالی بودنش را ازحکمت متعالیه وفلسفه الهی.سیاست متعالیه از یک جنبه متکی به امور کلی است وریشه درکلیات دارد.توحیدی است. ولایت رکن آن است. جایگاه وحیانی دارد وبهره مند از یک عقلانیت قدسی است.لذا چترعدالت بر این سیاست سایه افکنده است.از طرف دیگر عنصر زمان ومکان ومقتضیات آن موجب می شود تصمیمات به هنگام به موقع وبه جا گرفته واعمال شودبنابراین عقلانیت تاریخی تامین کننده این جنبه ازسیاست متعالیه است.تعقل در تاریخ وکسب تجربه ومشاهده تاریخی لازمه نیل به این عقلانیت تاریخی است.این عقلانیت تاریخی یک فراز دارد ویک فرود.درفراز اول سه مرحله تکاملی را طی می کند:تاریخ نقلی ،تاریخ تحلیلی وفلسفه تاریخ.در فرود بعدی از کلیت تاریخی به جزئیات ومسائل روز سیر می نماید. بنابراین تعقل تاریخی میتوان به نور برهان رسید واز ظلمت قیاس مع الفارق وتمثیل منطقی رها شد وره آورد این سفردر صورت همراهی حسن فاعلی وحسن فعلی می تواند سیاست متعالیه باشد.
🔴 با تشکر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰پرسش و پاسخ شفاهی :
✅پرسش ۱ : آیا ما الان تا اندازه ای وارد تمدن اسلامی شده ایم و اگر جواب مثبت است پس این اشکالات در جامعه و در بانکداری اسلامی و غیره چه می شود ؟
🔴پرسش ۲ : آیا ما در این ۱۴۰۰ سال مگر تمدن نداشتیم که با انقلاب اسلامی باید به آن برسیم ؟
✅جواب :
نجفی: لطفا به پاسخ در بالا صفحه مراجعه نمایید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ناسیونالیزم یا هویت ملی.m4a
6.97M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
به چه دلایلی،پدیده وارداتی ناسیونالیسم ،مسیری را که در اروپا پیمود را نتوانست در ایران طی کند؟به بیان دیگر،ما در اروپا شاهد پیوند شدید ناسیونالیسم با دولت-ملت جدید و دموکراسی و از بین رفتن نظام پادشاهی هستیم،اما در ایران ابتدا شاهد این هستیم که در سالهای انقلاب مشروطه،این جریان توسط روشنفکران به مسیری شبیه اروپا یعنی دموکراسی پیش میرود اما بعد از پیش آمدن حوادثی،این جریان توسط روشنفکران،بسوی تئوری سازی برای برپایی «استبداد منور» پیش میرود و نه تنها دموکراسی محقق نمیشود،بلکه استبدادی به مراتب مستبدتر از پیشینیان با پوششی از ناسیونالیسم به وجود می آید و توسط روشنفکران حمایت میشود؟
✅جواب :
نجفی:
لطفا به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه نمایید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقلابیون
✅ازنکات و مطالب گفته شده در هفته های اخیر و بخصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری و همچنین انتصاب رییس جدید قوه قضائیه دو مطلب زیاد به گوش می رسد؛ یک مطلب البته فکری و نظری تر و یک مطلب هم سیاسی تر و عوامانه تر بوده و ریشه آن هم به دوران انتخابات بر می گردد، البته انتصاب جدید رییس قوه قضائیه فرصت طرح این شبهه را برای گرگهای خارج نشین دوباره فراهم نمود ؛ هر چند مطلب تا این سطح می تواند خیلی هم مهم نباشد ، ولی متاسفانه اذهان جوانان کمتر متعمق و گاه سطحی و یا برخی مردم ناراحت از گرانی می تواند تا حدودی از این شبهات مشوش شود ۰
🔴مطلب اول: عده ای ثبات و آرامش فعلی و عقلانیت حاکم را با دهه و سالیان اول انقلاب مقایسه کرده و برخی تندرویها و یا کاستی های طبیعی و یا حتی ندانم کاریهای افراد خاص آن زمان را به حساب ذات و اندیشه انقلاب اسلامی گذاشته و نتیجه می گیرند که انقلاب دیگر تمام شده و یا امروز از گذشته خود شرمنده گردیده است ۰ از طرف دیگر گروهی ، اهداف بلند طراحی شده در بیانیه رهبری و یا موضوعاتی مثل تمدن نوین اسلامی و غیره را مطالبی عنوان می کنند که در ذهن انقلابیون اولیه نبوده و سرنگونی نظام پهلوی ربطی به این آرمانها و اصول و ادبیات جدید نداشته و ندارد ؟ !
🔵در جواب به این دو پرسش و یا دو شبهه باید گفت در مقام تطبیق و مقایسه ، دو پدیده واحد را میتوان باهم مقایسه کرد؛ مثلا دهه اول انقلاب اسلامی را با اوایل انقلاب فرانسه و یا دهه اول انقلاب روسیه باید مقایسه نمود و در این دو انقلاب می دانیم، صدها هزار نفر کشته شدند و گیوتین های انقلاب فرانسه در بین خود غربیها امری مشهور و تاریخی است ۰ در ادامه میتوان دید، این لیبرالیسم و اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل چنین انقلاب خونینی بر آمده است ۰ انقلاب روسیه و کشتار بلشویکها که اصلا روی تمام جنایات بشری را سفید کرده است ! پس برخی مسائل خشونت آمیز اوایل انقلاب اسلامی و بخصوص مورد خاص کشته شدن تعدادی که غالبا به مبارزه مسلحانه پرداخته آنهم وقتی هشت استان کشور در جنگ با صدام درگیر بوده و برخی از آنها نقش سربازان و ستون پنجم دشمن متجاوز را بازی میکردند، چیزی نیست که بتوان انقلابی عظیمی مثل انقلاب اسلامی را به آن سنجید و آسیب شناسی ذاتی نموده و به خشونت متهمش کرد۰
♦️ولی متاسفانه آن کسانی که این حرفها را به جوانان کمتر مطالعه کرده میگویند، میدانند که برخی از آنان اصلا یا تاریخ نخوانده اند و یا از اصول اولیه سیاست و یا قواعد انقلابها کمترین اطلاعی ندارند۰ اگر ماشین زمان به عقب بر می گشت و از انقلابیونی که پای گیوتین های انقلاب فرانسه صحنه های خونین اعدام مخالفین را می دیدند ، کسی می پرسید شما میدانید انقلاب شما مدعی ظرفیت صدور اندیشه لیبرالیسم و آزادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد ! مسلما آنها در کمال ناباوری از چنین آینده ای متعجب می شدند۰
🔷اصولا انقلابها هر چه اصیل تر باشند از درون خودشان ظرفیتی را آزاد می کنند که بسیار فراتر از اذهان انقلابیون و اعمال خشونت آمیز اولیه آنان و فراتر از زمان خود آن انقلابهاست ؛ لذا اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبری نه شعارهایی جدید و طراحی شده توسط ایشان بلکه بیان واقعیات و ظرفیت هایی است که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ آنرا از بطن جامعه ایران اسلامی آزاد نمود و امروز چشمان با بصیرت ناخدا به بیان و عمق دهی و فضاسازی طبیعی (و نه صرفا مهندسی شده ) آن اقدام نموده است ۰
♦️ از این مقدمات نتایجی می توان گرفت که اهم آن به طور خلاصه این است : با انقلاب اسلامی ظرفیت و ارزشهایی تجلی یافت و ظهور اجتماعی پیدا نمود که حتی بسیاری از خود انقلابیون آن را درک نمی کردند و یا شاید نوعی ادراک اجمالی نسبت بدان داشتند؛ لذا انقلابیون نسل اول هر چند این انرژی عظیم را خود آزاد نمودند ولی برخی اشتباهات و خطاها و سطحی نگریها و یا حتی توبه کردنهای بعدی برخی از آنها از ذات و اصالت انقلاب اسلامی جدا دیده می شود و نمیتواند مستمسکی برای نقد ذاتی انقلاب قرار گیرد ۰
پایان بخش اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 گزارش خبرگزاری مهر، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شماره ۲۶ و ۲۷ (دریک مجلد) با مدیر مسئولی حجت الاسلام رضا غلامی و سردبیری مسعود میعنی پور منتشر شد.
✅فهرست مطالب این شماره از نشریه از این قرار است:
🔴برای اطلاع از مقالات و مبسوط مباحث
لطفا به این نشانی مراجعه نمایید:👇👇👇
mehrnews.com/news/4561111♦️♦️♦️
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰از سردار امامقلی خان صفوی تا سردار قاسم سلیمانی
( به مناسبت دریافت اولین نشان ذوالفقار )
✅ با توجه به اعطای نشان افتخار آفرین ذوالفقار از سوی مقام معظم رهبری به سردار قاسم سلیمانی میتوان گفت این روزها کمتر کسی است که از ذکر دلاوریها و مدیریت و توانمندیهای این سردار فاتح فتنه استعمار در سوریه و عراق مطلبی نقل نکند ؛ شایستگی ها و عزتی که این مرد حماسه ساز به کشور داده انسان را به یاد مرد بزرگ تاریخ ساز دیگر که ۴۰۰سال قبل می زیسته و به نوعی افتخاراتی مشابه را آفریده می اندازد ؛ این بزرگمرد سردار امامقلی خان پسر الله وردیخان سپهسالار شجاع عصر صفویه و قهرمان مبارزه با متجاوزین عثمانی و استعمارگران پرتغالی است ۰ با توجه به نشان افتخاری که سردار سلیمانی مفتخر به دریافت آن شد و نام ذوالفقار را بر نگین خود دارد بی مناسبت نیست با مقایسه این دو سردار معاصر و صفوی با سرداری به مراتب والاتر و عالی تر از آنها یعنی مالک اشتر نخعی به نوعی به فهم زمانه و سیاست روز برسیم ؛ مطلب مهمی که تبلیغات بیگانه امروز مدام در پی القای تصویری مبهم و ساختگی و غیر شفاف از آن هستند تا ملت دوباره راه را گم کند۰
اما اگر بخواهیم مقایسه و تطبیق تاریخی خود را عمیق تر کنیم ، بایستی صورت مسئله را وسیع تر ببینیم ۰ چرا ؟
🔴چون به نظر می رسد این دو سردار لایق ماحصل و برایند اعتلا و عزت طلبی و شایسته سالاری زمان خود هستند ، یکی حاصل سیاست های مدبرانه و کارساز و توسعه متوازن عصر شاه عباسی و دیگری فرزند خلف انقلاب اسلامی و شکوفایی و رشد ایران در رهبری عزت مندانه آیت الله خامنه ای است ۰ به احتمال قریب به یقین این دو نفر ، دو نمونه عالی از نسل عظمت و سرفرازی و عمق فرهنگ و سیاست های عصری هستند که آن عصر و دوره به آنان مجال ترقی و رشد و نقش آفرینی تا چنین سطحی را می دهد ؛ وگرنه در دوره انحطاط اگر چنین شخصیت هایی هم باشند، مجال بروز و حضور و حماسه و عرض اندام را نمی یابند.
🔶چنانکه از این دو نفر عظیم تر و بزرگتر سردار پرافتخار اسلام ، مالک اشتر نخعی است که در ظل خورشید ولایت ، حضرت علی علیه السلام اوج گرفت و درخشید ۰ و وا اسفا از درسهای تاریخ که وقتی امام علی علیه السلام و نظام علوی در تاریخ رخ پنهان نمود ، سرداری در ابعاد و عظمت مالک اشتر هم در صفحه تاریخ دیده نشد !
از مقایسه تاریخی (با ۴ قرن فاصله) این دو سردار میتوان نکات جالبی را دریافت :
🔵 اول : تشابه جالب این است که در کارنامه افتخارات نظامی امامقلی خان به غیر از فتح هرمز و پایان دادن به سلطه ۱۱۷ ساله استعمارگران پرتغالی در جزیره و تنگه استرتژیک هرمز و آزاد سازی و پاک سازی گمبرون (بندر عباس) و قشم و تسخیر بصره سوابق دیگری هم وجود دارد و آن زمانی است که محمد پاشا وزیر اعظم عثمانی به سال ۱۰۲۵ قمری با یکصد هزار نیروی جنگی به قصد تصرف قلعه ایروان به ایران تجاوز نمود ، امامقلی خان به همراه قرچقای خان سپهسالار لشکر ایران توانست شکست خفت باری به ترکان عثمانی بدهد ؛ از این نظر تجربه جنگی سردار عصر صفوی با سردار عصر انقلاب اسلامی در مقابل همسایه متجاوز غربی (عثمانی دیروز و بعثی های امروز) مشابه است.
🔴 دوم : امامقلی خان حدود سی هزار نفر نیروی جنگی تحت امر خود داشته که حساب و کتاب و امورات و کارشان را خودش رسیدگی میکرده و هر وقت کشور را خطری بزرگ تهدید مینموده این نیروی جان بر کف وارد عمل میشده ( بگذریم از این نکته که همین نیرو و قدرت باعث وحشت جانشینان نالایق شاه عباس شده در قتل سردار تعجیل کردند!!) شاید به نوعی تشابه تاریخی با سپاه قدس و سپاه پاسداران دیده شود !!
🔵سوم : تجربه جنگی با همسایه متجاوز غربی (عثمانی و بعثی ها ) به هر دو سردار تجربه و آزمون و کارآموزگی داد که توانستند در مقابل زیاده خواهیهای خارجی یعنی استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی دیروز و امریکا و انگلیس و اروپای امروز سدی محکم ایجاد نمایند.
🔴چهارم : محبوبیت و حضور ملی این دو سردار یک "عیار و نشانه" است ؛ اینها نماد و سمبل زنده و شفاف ارزشها و عظمت ها برای جامعه و ملتی هستند که در معرض تحول و انحطاط واقع شده است ؛ تا این سرداران برای مردم ، "قهرمان ملی" محسوب میشوند، این بدان معناست که هنوز "انحطاط" غلبه نکرده است و اعضای رئیسه جامعه (یعنی مغز و قلب ) سالمند و مسیر حرکت آن ملت در کل درست است ؛
هرچند در جزئیات حرف و حدیث ها زیاد باشد ۰
🔶پنجم : باید مراقب بود امروز استعمار ، تور تزویر و حیله خود را با گستردگی زیادی پهن نموده است و یکی از ابعاد خطرناک آن ، قهرمان سازی های کاذب است که ماههای قبل در لقب سازی های سیاسی از سوی برخی جریانهای فرهنگی شاهدش بودیم ۰
( رجوع شود به یادداشت لقب فروشی از کیسه تاریخی ملت )
فاعتبروا یا اولی الابصار
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi