از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده:
⬅️«هر که با زنی بگو بخند کند که مالک و محرم او نیست خداوند در برابر هر کلمه ای که در دنیا گفته است، هزار سال حبسش کند.»
📚وسائل الشیعه،ج۱۴،ص۱۳٠
#چهاردهی
#حدیث_باسند
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
➖➖➖
《مباحث الفاظ》
مقدمه مباحث الفاظ : مبحث وضع
➖➖➖
تذکر:تمامی مباحث اصول دارای ثمره است بعضی ثمره در فقه بعضی ثمده در خود علم اصول که باز هم منتهی به فقه می شود.
➖➖➖
حقیقت وضع:
بین لفظ و معنا سببیتی وجود دارد که از لفظ معنا و از معنا لفظ به ذهن انسان می آید
این سببیت بین لفظ و معنا حاصل از وضع است
اقوال در حقیقت وضع:
قول اول:
سببیت ذاتی مثل آتش و حرارت که سببیتشان ذاتی است
رد بر این قول:
اولا سببیت ذاتی هیچ گاه قابل تغییر نیست و جدایی ناپذیر است هیچ آتشی وجود ندارد که حرارت نداشته باشد
معانی الفاظ تغییر می کنند لذا به وضوح این قول مردود است
ثانیا اگر قائل به سببیت ذاتی شویم تمام دنیا باید به لغت واحده تکلم کنند و اینگونه نیست
قول دوم(مرحوم نائینی):
قول اعتبار است که لفظ برای معنی معتبر شده است در این قول واضع شخص واحد است
(اجودج1 ص12)
قول سوم(آقای خویی):
حقیقت وضع تعهد است به این معنا که متکلم متعهد شده که لفظ را در این معنا استعمال کند بعبارتی هر کس که لفظی را استعمال می کند خودش وضع هم می کند
(محاضرات ج1 ص 48)
قول چهارم(آقای صدر):
حقیقت وضع قرن أکید است
توضیح؛ هر زمان که مقارنت و مقاربت شدید توسط واضع بین لفظ و معنا ایجاد شود لفظ برای معنی وضع شده است
قرن اکید به دو صورت حاصل می شود:
۱.مرجح کمی (وضع تعینی) بعبارتی با کثرت استعمال قرن اکید در ذهن مستعمل حاصل می شود
۲.مرجح کیفی(وضع تعیینی) در اینجا منشا قرن اکید کثرت استعمال نیست بلکه واضع لفظ برای معنا تعیین می کند و ظرف موثر بوجود می آید
(بحوث ج1 ص79)
قول پنجم(آقای سیستانی):
حقیقت وضع هوهویت است
به این صورت که تعیین و اعتبار و قرن اکید و تعهد مقدمه است برای علی و معلولی شدن لفظ و معنا
به عبارتی به محض اینکه این همانی بین لفظ و معنی حاصل می شود وضع صورت گرفته
(الرافدص145)
قول ششم(مرحوم آخوند):
حقیقت وضع اختصاص است بعبارتی ایشان قائل شده به نتیجه قول مرحوم نایینی یعنی زمانی که لفظ به معنی تعلق گرفت و مراحل کثرت استعمال و ... گذراند وضع صورت گرفته است
(کفایه ص9)
قول هفتم(آقاضیاء):
حقیقت وضع ملازمه است یعنی زمان بین لفظ و معنی ملازمه صورت گیرد وضع محقق شده است
(مقالات ص12_15)
➖➖➖
اشکال آقای صدر به تعریف مرحوم نایینی:
ما گفتیم بین لفظ و معنی سببیت وجود دارد و اعتبار نمی تواند موجب سببیت شود زیرا اعتبار قلیل المؤونه است و به راحتی هر چیزی را برای هر چیز اعتبار کرد بلکه اعتبار مقدمه برای قرن اکید است
جوابیه:
جواب نقصی: این اشکال دقیقا بر قرن اکید وارد است همچنان که اعتبار نمی تواند موثر بر تکوین باشد قرن اکید یا ظرف موثر هم نمی تواند تصرف در تکوین داشته باشد
مثل اینکه ما هزار نفر را جمع کنیم و به آنها بگوییم که از دیوار شیر بیاید بیرون آیا می آید؟
جواب حلی: بحث ما اصلا سببیت تکوینی نیست اگر ما قائل به سببیت تکوینی شویم همان قول اول که سببیت ذاتی بود می شود بلکه غرض ما سببیت اعتباری است که با اعتبار حاصل می شود.
وصلی الله وعلی محمد وآله الطاهرین
توجه (لینک جدید) توجه
سلام و عرض ادب
گروه پرسش و پاسخ اصول وفقه
بنده فقط اینجا پاسخگوی دوستان خواهم بود👇
https://eitaa.com/joinchat/2093744194C966aa2694f
هدایت شده از امین چهاردهی
8.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
➖➖➖
دو اشکال آقای صدر به قول آقای خویی:
اولا مفاد قول شما این است که در عالم امکان نباید معنای مجازی وجود داشته باشد
ثانیا نباید در عالم امکان مشترک لفظی وجود داشته باشد
زیرا واضع متعهد شده که لفظ را فقط در معنای خورش استعمال کند
جوابیه:
واضع متعهد شده که لفظ را در معنای حقیقی استعمال کند نه اینکه در معنای حقیقی و مجازی استعمال کند
در مشترک لفظی نیز همینطور است واضع متعهد می شود که لفظ را یا در این معنا یا در معنای دیگر استعمال کند درثانی وضع مشترکات لفظیه غالبا در زمان ها و مکان و واضع های متفاوت و متعدد می باشد و زمانی که می خواستند لغت واحده تشکیل دهند مشترک لفظی بوجود آمده است
➖➖➖
قول مختار:
علی الظاهر قول اعتبار قول صحیح می باشد
➖➖➖
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
اللهم العن الجبت و الطاغوت و النعثل و الشیاطین و حزبهم الظالمین لآل محمد علیهم السلام
➖➖➖
《واضع کیست؟》
اقوال در مبحث واضع:
قول اول(مرحوم نائینی):
واضع خداوند است
استدلال؛
اولا برای تمامی معانی حتی معانی دقیقه(که انسان برنمی آید) لفظ وضع شده است
ثانیا اگر واضع خداوند متعال نبود در کتب تاریخی یک فرد به عنوان واضع معرفی می شد در حالی که اینگونه نیست(بعضی کتب تاریخی معرفی کردند که اعتنا نمی شود)
(اجود ص9)
رد آقای صدر بر قول مرحوم نایینی:
واضع یک نفر نبوده بلکه افراد متعدد برای معانی متعدد لفظ وضع کرده اند
این که لفظ دارای معانی دقیقه باشد دلالتی بر واضع بودن خداوند ندارد بلکه افراد متعدد در طول تاریخ آمده اند و الفاظ را وضع کرده اند
(بحوث ج1 ص86)
قول دوم(آقای خویی):
بنابر قول ایشان در بحث حقیقت وضع که تعهد بود هر مستعملی واضع است (تعهد می کند که لفظ را در فلان معنا استعمال می کند و در همین مرحله وضع نیز می کند)
قول سوم(مشهور اصولیین):
واضع خداوند متعال است اما به این تفصیل که خداوند قوه وضع را در انسان قرار داده و انسان وضع کرده نه اینکه خود خداوند تک تک الفاظ را برای معانی وضع کرده باشد
➖➖➖
《اقسام وضع از جهت منشأ وضع》
قسم اول:
وضع تعیینی:زمانی که واضع یک لفظ را برای یک معنی تعیین کند وضع، وضع تعیینی است
➖➖➖
قسم دوم:
وضع تعینی: این زمانی است که منشأ وضع کثرت استعمال باشد تا جایی که علقه بین لفظ و معنی به حد علی و معلولی برسد که با شنیدن لفظ معنی به ذهن خطور کند
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بمناسبت شهادت رقیه سلام الله علیها فردا بحث تعطیل میباشد.
وفقکم الله لمرضاته. چهاردهی
اللهم عجل لوليك الفرج بحق موسي بن جعفر الكاظم عليهم السلام
✅حضرت صاحب العصر و الزمان حجت بن الحسن عليهما السلام مي فرمايند :
✅اگر شيعيان ما كه خداوند آنان را بر طاعت خود توفيق دهد ، بر پايه ي شناختي شايسته و صادقانه در راه وفا به پيماني كه بر دوش دارند همدل مي شدند ، بركت ديدار ما از ايشان به تأخير نمي افتاد و سعادت ديدار ما براي آنان زودتر حاصل مي شد.
( كتاب شريف بحارالانوار ج ٥٣ ص ١٧٧ )
#حدیث_باسند
#چهاردهی