🗓 #تقویم_جنبش
🔆 ۱۴ فروردین مصادف با روز بعثت رسول اکرم (ص)
📸 http://yon.ir/agUiK
▪️رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود:
«لاتزال امتی بخیر ما تحابوا و اقاموا الصلوة و اتوا الزکاة فاذا لم یفعلوا ذلک ابتلوا بالقحط و السنین»
« امت من مادامی که یکدیگر را دوست بدارند و اهل نماز و زکات باشند در خیر و سعادت به سر میبرند، ولی اگر این گونه نباشند، گرفتار قحطی میشوند.»
📚 جامع الاحادیث ج ۹ ص ۴۸
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
📚امام خمینی(ره)، کتاب ولایت فقیه، فصل احکام مالی
🔻مالیاتهایی که اسلام مقرر داشته و طرح بودجهای که ریخته نشان میدهد تنها برای سد رمق فقرا و سادات فقیر نیست؛ بلکه برای تشکیل حکومت و تأمین مخارج ضروری یک دولت بزرگ است:
✔️ مثلاً «خمس» یکی از درآمدهای هنگفتی است که به بیت المال میریزد و یکی از اقلام بودجه را تشکیل می دهد. طبق مذهب ما، از تمام منافع کشاورزی، تجارت، منابع زیرزمینی و روی زمینی، و به طور کلی از کلیۀ منافع و عواید، به طرز عادلانهای [خمس] گرفته میشود. به طوری که از سبزیفروش درب این مسجد تا کسی که به کشتیرانی اشتغال دارد، یا معدن استخراج میکند، همه را شامل میشود. این اشخاص باید خمس اضافه بر درآمد را پس از صرف مخارج متعارف خود به حاکم اسلام بپردازند تا به بیت المال وارد شود. بدیهی است درآمد به این عظمت برای ادارۀ کشور اسلامی و رفع همۀ احتیاجات مالی آن است. هرگاه خمس ِ درآمد کشورهای اسلام، یا تمام دنیا را ـ اگر تحت نظام اسلام درآید ـ حساب کنیم، معلوم میشود منظور از وضع چنین مالیاتی فقط رفع احتیاج سید و روحانی نیست؛ بلکه قضیه مهمتر از اینهاست. منظور رفع نیاز مالی تشکیلات بزرگ حکومتی است. اگر حکومت اسلامی تحقق پیدا کند، باید با همین مالیاتهایی که داریم، یعنی خمس و زکات ـ که البته مالیات اخیر زیاد نیست ـ جزیه و «خراجات» (یا مالیات بر اراضی ملی کشاورزی) اداره شود.
✔️ سادات کی به چنین بودجهای احتیاج دارند؟ خمسِ درآمد بازار بغداد برای سادات و تمام حوزههای علمیه و تمام فقرای مسلمین کافی است تا چه رسد به بازار تهران و بازار اسلامبول و بازار قاهره و دیگر بازارها. تعیین بودجهای به این هنگفتی دلالت دارد بر اینکه منظور تشکیل حکومت و ادارۀ کشور است. برای عمدۀ حوایج مردم و انجام خدمات عمومی، اعم از بهداشتی و فرهنگی و دفاعی و عمرانی، قرار داده شده است. مخصوصاً با ترتیبی که اسلام برای جمعآوری و نگهداری و مصرف آن تعیین کرده: که هیچ گونه حیف و میلی در خزانۀ عمومی واقع نشود؛ و رئیس دولت و همۀ والیان و متصدیان خدمات عمومی، یعنی اعضای دولت، هیچ گونه امتیازی در استفاده از درآمد و اموال عمومی بر افراد عادی ندارند؛ بلکه سهم مساوی میبرند. آیا این بودجۀ فراوان را باید به دریا بریزیم؟ یا زیر خاک کنیم تا حضرت بیاید؟ یا برای این است که آن روز مثلاً پنجاه نفر سید بخورند؟ یا اکنون فرض کنید به پانصد هزار سید بدهند که ندانند چکارش کنند؟! در صورتی که میدانیم حق سادات و فقرا به مقداری است که با آن امرار معاش کنند. منتها طرح بودجۀ اسلام اینطور است که هر درآمدی مصارف اصلی معینی دارد. یک صندوق مخصوص زکات، و صندوق دیگر برای صدقات و تبرعات، و یک صندوق هم برای خمس است. سادات از صندوق اخیر تأمین معاش می کنند. و در حدیث است که سادات در آخر سال باید اضافه از مخارج خود را به حاکم اسلام برگردانند. و اگر کم آوردند، حاکم به آنان کمک میکند.
✔️ از طرفی، «جزیه»، که بر «اهل ذمه» مقرر شده، و «خراج» که از اراضی کشاورزی وسیعی گرفته میشود، درآمد فوق العادهای را به وجود میآورد. مقرر شدن چنین مالیاتهایی دلالت دارد بر اینکه حاکمی و حکومتی لازم است. وظیفۀ حاکم و والی است که بر «اهل ذمه» بر حسب استطاعت مالی و درآمدشان مالیات سرانه ببندد؛ یا از مزارع و مواشی آنها مالیات متناسب بگیرد. همچنین، خراج یعنی مالیات بر اراضی وسیعی را که «مال الله» و در تصرف دولت اسلامی است، جمعآوری کند. این کار مستلزم تشکیلات منظم و حساب و کتاب و تدبیر و مصلحتاندیشی است؛ و با هرج و مرج انجام شدنی نیست. این به عهدۀ متصدیان حکومت اسلامی است که چنین مالیاتهایی را به اندازه و به تناسب و طبق مصلحت تعیین کرده؛ سپس جمعآوری کنند، و به مصرف مصالح مسلمین برسانند.
🔺ملاحظه میکنید که احکام مالی اسلام بر لزوم تشکیل حکومت دلالت دارد؛ و اجرای آن جز از طریق استقرار تشکیلات اسلامی میسر نیست.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 بر گرسنگیِ گرسنگان و سیریِ اغنیا اعتراض کنید!
💬 خدای متعال عهد و پیمان گرفته از علما ــ علما هم فقط به معنای فقها نیست ــ از دانشمندان، دانایان، زبدگان، نخبگان جامعه که بر گرسنگیِ گرسنگان و سیری و پُریِ سیران و اغنیا صبر نکنند، اعتراض کنند. یک ظالمِ ثروتمندِ شکمِ پُری و مظلوم گرسنهای را اگر دیدند [اعتراض کنند]. ۹۷/۱۲/۱۹
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🔆 ۱۸ فروردین مصادف با روز سلامتی(روز جهانی بهداشت)
📸 http://yon.ir/qwz1X
▪️امام علی علیه السلام:
«زَکَاةُ الصِّحَّةِ السَّعْیُ فِی طَاعَةِ اللَّهِ»
«زکات سلامتی، تلاش در راه اطاعت و بندگی خداست»
📚 [تصنیف غرر الحکم، ص۱۸۱]
▪️ زکات سلامتی بدن این است که در اطاعت از خدا تلاش جدی کنید. حالا که بدنتان سالم است در بندگی خدا به کارش بگیرید.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امام صادق(ع) به سَدیر راجع به
«زیادشدن مال» چه فرمود؟
🔹در این کلیپ، حضرت آقا حدیثی بسیار جالب و پر محتوا را شرح میدهند!
۹۷/۱۲/۱۹
#نشر_حداکثری
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش
🔆۲۰ فروردین، مصادف با روز شهادت شهید مرتضی آوینی
📸 http://yon.ir/ZbsED
▪️گذری بر اقتصاد صلواتی در نگاه شهید آوینی:
▪️عصر ما بهراستی عصر شگفتیهاست. از یکسو نظری به آنچه در درون آسمانخراشهای «وال استریت» میگذرد بیندازید و از سوی دیگر به «صلواتی»های جبهه نگاه کنید؛ وقتی انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت، انسان در محدودهی «جبههی اسلام» به پول نیازی ندارد. در جبهه، دیگر به پول که همه چیز را بهصورتی قلابی و غیر حقیقی بهیکدیگر پیوند میدهد نیازی نیست و اینچنین، اقتصاد پولی به «اقتصاد صلواتی» تبدیل میشود.
📚توسعه و تمدن غرب
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔻حضرت امام بنا بر یکسری احکام، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را تبیین کرد؛ جالبه ۴۰ سال گذشته اما این احکام اجرا نشده.
نظام مالیه حکومتی ما هنوز اسلامی نشده!
⁉️به راستی چه چیزی را مبنای عمل قرار دادیم؟
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💡پرونده «پارادوکس قرضالحسنه بانکی»
#معرفی
• گرچه زکات، چاره اصلی فقرزدایی است؛ اما به خاطر غلبه سکولاریزم، این راهحل ممتاز در دستورِ کار قرار نمیگیرد. تمسک به راهکارهای متعارف غربی، برای رفع فقر و محرومیت یکی از علل بیتوجهی به زکات محسوب میشود. چنانچه برتری زکات، در نسبت با سایر روشها اثبات و نمایان گردد و علت فقر را در عدم تزکیه اموال بدانیم، این سنت پسندیده از مهجوریت نجات یافته و در صحنه عمل شاهد تحقق گسترده آن خواهیم بود. متأسفانه، مشاهده میشود برخی خدمترسانی به قشر محروم و مستضعف را در دادن وام بانکی کم بهره میپندارند.(به منظور اشتغالزایی یا تأمین مسکن) این درحالی است که وام بانکی #فاقد_مشروعیت بوده و به شدت آسیبزاست.
♨️ در خصوص نهاد Bank پروندهای با موضوع «پارادوکس قرضالحسنه بانکی»، جهت شناساندن سیستم بانکداریِ امروز، کار شده است. از علاقهمندان دعوت میشود برای مطالعه به لینکهای زیر رجوع بفرمایند:
➖➖➖➖➖➖➖
بخش اول:
yon.ir/gQwlh
بخش دوم:
yon.ir/QUkSE
بخش سوم:
yon.ir/erBK3
بخش چهارم:
yon.ir/XQHG6
بخش پنجم:
yon.ir/b5Ncg
بخش ششم:
yon.ir/sGgYV
بخش هفتم:
yon.ir/tvLpi
بخش هشتم:
yon.ir/KccKh
بخش نهم:
yon.ir/szMCn
بخش دهم:
yon.ir/SFMT6
بخش یازدهم:
yon.ir/Q8phz
بخش دوازدهم:
yon.ir/kxl7W
بخش سیزدهم:
yon.ir/7JzBK
بخش چهاردهم:
yon.ir/2F5yH
بخش پانزدهم:
yon.ir/eWMRp
بخش شانزدهم:
yon.ir/rTOvY
بخش هفدهم:
yon.ir/rIU5q
بخش هجدهم:
yon.ir/jOeQp
بخش نوزدهم:
yon.ir/HxvH0
بخش بیستم:
yon.ir/IB5vc
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات
🖊 #اختصاصی_جنبش
• قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم اما بنا به دلایلی صبر کردم تا چند روزی بُگذرد. وقتی صحبت از «مهدویت» به میان میآید، بیدرنگ یاد چه چیزهایی میافتیم؟ در ذهن من، عموماً موضوعاتی از قبیل مدعیان دروغین، دجال، نشانههای ظهور، عرفانهای انحرافی، عمر طولانی حضرت، تعیین وقت ظهور، ... یهویی صف میبندد! شما چطور؟ میخواهم بگویم آیا سرفصل و مسائل اصلی مهدویت، بایستی این موارد باشد؟ یا شاید بهتر است، سوالم را اینگونه مطرح کنم: آیا به نظر شما گستردگی مفهوم مهدویت به این دسته از موضوعات محدود میشود؟
• جنبش مردمی احیاء زکات، مبتنی بر باور به اندیشه مهدویت، پدید آمده است. مگر آرمان امام مهدی(عج) چیزی غیر از «احیاء زکات» در سراسر دنیا محسوب میشود؟ من فکر میکنم تا وقتی که به ارزش و اهمیت زکات در زندگی اجتماعی واقف نشدیم، نمیتوانیم بگوییم منتظر واقعی ظهور حضرت هستیم. با معرفت به انتظار ایستادن، هنر است و نیازمند ابتکار عمل و حرکت. وگرنه ادا در آوردن کار سادهای است و از عهده هر کس و ناکسی برمیآید.
• «دینداری»، [فقط] به خواندن نماز نافله و دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... نیست. ما باید دنیا را به مطلق قرآن دعوت کنیم.(مأموریت ما جز این نیست.) از یکطرف دشمن میخواهد اراده خودش را به ما تحمیل کند ما هم در رویکرد تهاجمی اراده خودمان را تحمیل میکنیم. «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...»(آیه۴۶ ،سوره نبأ) من به نوبه خودم، نسبت به فقر و تنگدستی میلیونها انسان روی زمین اعتراض دارم و مقصر اصلی را ثروتمندان شکم پُری میبینم که حق خدا را نپرداختهاند. فقر معیشتی در اسلام، یعنی عدم برخورداری از زندگی مکفی آبرومندانه. من نسبت به این فقر اعتراض دارم و تا لحظه مرگم بنا بر اندیشه مهدویت، در جهت تحقق «زکات» در عالم قدم برمیدارم.
📝یادداشت آقای حمید رجائی از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#خسارت_سیل «مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَضْيِيعِ اَلزَّكَاة» «هيچ مالی در خش
حجتالاسلام محسن قرائتی:
برای اینکه در جامعه شاهد سیل، زلزله و ملخ نباشیم باید به پرداخت زکات در جامعه اهتمام شود.
۱۳۹۸/۲/۶
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💡پرونده «خمس؛ بودجه حکومت اسلامی»
#معرفی
• با اینکه چهل سال از آغاز حاکمیت جمهوری اسلامی میگذرد اما تا به امروز «نظام مالیه اسلامی حکومت» در کشور راهاندازی نشده است. معلوم هم نیست چقدر طول خواهد کشید تا در کشور عزیزمان، این آرمان محقق شود. «خمس»، درحقیقت یکی از اجزاء مهم این نظام برای اداره جامعه به شمار میرود.
• متأسفانه امروزه همانند روال دوران طاغوت، «خمس» یکی از منابع مالی اصلی حوزههای علمیه به حساب میآید. هرچند دیر است اما این قضیه باید هر چه زودتر به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد. چراکه با وجود حکومت اسلامی، استمرار روال سنتی (دوران طاغوت) برای تأمین مالی حوزههای علمیه هیچگونه توجیهی ندارد. «خمس» نیاز دارد به ایجاد نظام دقیق و متمرکز حکومتی برای اداره اسلامی کشور.
♨️ پروندهای متفاوت با عنوان «خمس، بودجه حکومت اسلامی» کار شده است که به طور مختصر به مسائل خمس از حیث حکومتی میپردازد. از علاقهمندان دعوت میشود برای مطالعه به لینکهای زیر رجوع بفرمایند:
➖➖➖➖➖➖➖
بخش اول:
yon.ir/bVV8V
بخش دوم:
yon.ir/l0YWz
بخش سوم:
yon.ir/KMVD7
بخش چهارم:
yon.ir/ihCEK
بخش پنجم:
yon.ir/WHwn9
بخش ششم:
yon.ir/r2k0L
بخش هفتم:
yon.ir/UGzOS
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 تشويق فقرا به عفتورزی و تكليف مسئولين به تحقيق جهت شناسايی فقرا
⬅️ طرح عمل برای چگونگی برخورد با فقرا در جامعه
🔹 ﴿يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾ اين گرچه شرح حال مصرف صدقات است؛ اما تشويق مصرف كنندههاست به اين وصف كه طوري باشيد كه تا جستجو نكنند نميفهمند شما فقيريد، عدهای موظفاند كه جستجو كنند؛ اما شما طرزی زندگی كنيد تا جستجو نكنند معلوم نشود شما فقيريد ﴿يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ﴾ در اثر عفتورزی در عين فقر، طرزی زندگی میكنند كه كسی پی به فقر آنها نمیبرد.
🔹 خب، اگر آنها اينقدر عفيفاند تكليف مسئولين #پرداخت_زكات چه خواهد بود، فرمود: ﴿تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ﴾ شما يك عده بايد سيماشناس داشته باشيد علامتشناس داشته باشيد تحقيقگر داشته باشيد كه بفهمند، لازم نيست آنها اظهار كنند شما از راه علامت بفهميد ﴿تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ﴾ آنها كسانياند كه ﴿لاَ يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافاً﴾ در هنگام ضرورت سؤال میكنند بدون الحاف، در غير ضرورت اصلاً سؤال نمیكنند ﴿وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ﴾.
📚 تفسیر تسنیم، سورهی بقره، آیهی ۲۷۳، جلسهی ۵۵۱،
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍ چه کسی [یا چه چیزی] ثروتمندان را از پرداخت زکات معاف کرده است؟ (بخش اول)
🖊 #اختصاصی_جنبش
• چند سال پیش، روایتی به ظاهر ساده، نظر من را جلب کرد و حسابی فکرم بابتش مشغول شد. حدیثی از پیامبر، که فرموده بودند: «أُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِكُمْ وَأَرُدَّهَا عَلَى فُقَرَائِكُمْ» یعنی: «من مأمورم تا صدقه(زکات) را از ثروتمندانتان بگیرم و به فقرایتان بدهم!»(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲.) آن روزها، هنوز بابت مسئله زکات، دغدغه جدیای نداشتم اما نمیدانم چه شد همین روایت، دلم را تکان داد.
• خیلی عجیب بود! از خودم مدام سوال میپرسیدم💬: چطور طبق روایت، زکات بر ثروتمندان واجبه اما بنا بر رساله فقهی، زکات تنها به عهده کشاورز گندم و جو 🌾 و چوپان دامدار🐄🐑🐪 گذاشته شده؟ آیا ثروتمندان کشور، کشاورز و دامدار هستند؟ اتفاقاً وقتی به سفرهای برونشهری میرفتم، در جاده چشمم به تابلوهای زکات میخورد. یعنی:
«آقای کشاورزی که گندم درو میکنی! آقای چوپانی که گوسفند و گاو و شتر داری! چنانچه زکات ندهی، نمازت قبول نیست!»
• اجازه دهید، یک حدیث دیگر هم برایتان بخوانم. امام صادق(ع) فرمودند: «اگر مردم زکات مال خود را میدادند، هیچ فرد مسلمانی فقیرِ محتاج نمیماند و آنان در پرتو این فریضه بینیاز میشدند؛ حقیقتاً مردم، فقیر، نیازمند، گرسنه و برهنه نمیمانند، مگر به خاطر گناهان اغنیاء»(حر عاملی، ۱۳۷۴ق، ج۶، ص۴). فکر کنم، تا اینجا توانسته باشم مسئله را جا بیندازم. آیا ثروتمندان امروز، در محیط روستایی👨🌾 مشغول دامداری به روش چوپانی و همچنین کشت گندم و جو هستند؟
❌ این تعارض واضح، یعنی یک جای کار میلنگد!
• طبعاً، اغلب ثروتمندان امروز در محیط شهری👨💼زندگی میکنند و کار و کاسبی آنها ارتباطی به چوپانی و کشاورزی ندارد! کسی را میبینید که نمایشگاه اتومبیل لوکس🚘 دارد، یا کسی که صاحب کارخانه🏭 بزرگ است و یا شخصی که چندین میلیارد تومن💳 در حساب بانکیاش خوابیده. با این حال چرا باید سراغ زکات کشمش🍇 و شتر 🐪 برویم؟!!
• نتیجه سالها تحقیق متمرکز و مطالعه نظرات مختلف بالاخره پاسخ قانع کنندهای برای این مسئله پیدا کردم که میخواهم به تدریج، آن را با شما درمیان بگذرم. تا به الان، بنده چهار دیدگاه متفاوت را در واکنش با این مسئله شناسایی کردهام که به امید خدا در یادداشتهای بعدی، راجع به آن مفصل صحبت خواهم کرد.
🔘راستی شما این تعارض را چطور حل میکنید؟ (اعلام نظرتان، برای حقیر ارزشمند است. @Zakat_info )
🔻 ادامه دارد ...
📝یادداشت آقای حمید رجائی از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat