مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟ 💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰حلقات جنبش زکات
• پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط کشور «حلقات جنبش» فعال شوند. بدین منظور بزرگوارانی که مایل هستند در حلقه محل سکونتشان عضو باشند، برای نامنویسی به شناسه @Zakat_info مراجعه نمایند.
• چنانچه تعداد اعضای یک حلقه به حد نصاب رسید، از طریق همین شناسه تشکیل حلقه و نام سرگروه به اعضای حلقه اطلاع داده خواهد شد.
دو نکته مهم در مورد حلقات جنبش:
۱. هر حلقه بایستی با هماهنگی بسیج فعالیت نماید.
۲. لازم است اعضای حلقه حداقل هر ماه یک جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۶/۳۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
درهم و دینار.mp3
11.68M
حجتالاسلام علی کشوری(دبیر الگوی اسلامی پیشرفت):
🔹«درهم» و «دینار» پولهای اسلام هستند.
🔻پول امروز، شرعاً قابل قبول نیست
🔻مسئله نصاب زکات و میزان دیات
📎منبع:
گزیدهای از جلسه۶ فقهالمکاسب ۱۳۹۸/۶/۲۷
@olgou4
@matanevesht
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔔 (انتشار دیدگاه آقای کشوری در این زمینه، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح کردند، نیست. بلکه به دنبال آشنانمودن مخاطبین با مسئله و اهمیت آن هستیم.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰حلقات جنبش زکات • پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط
💠✍در تبیین چرایی حلقات جنبشی|
• پیگیری مطالبات و تشکیل تدریجی یک جریان قوی مردمی مستلزم نقشآفرینی نیرویهای با انگیزه و فعال در صحنه عمل میباشد. هماکنون چنین ظرفیتی در استانهای مختلف کشور مشاهده میشود و فضا مستعد شکلگیری هستههای تشکیلاتی در رابطه با موضوع «احیاء زکات» است.
• افرادی که با «مطالبات کلان جنبش» یا «نظام مسائل احیاء زکات» آشنا هستند به خوبی میدانند موضوعات مورد توجه جنبش تا چه اندازه حساب شده، دارای اولویت و ضریب اهمیت بالاست. اگر بتوانیم با فراهمسازی بستر مناسب، علاقهمندان حوزه «پیادهسازی الگوی معیشت اسلامی» را گرد هم بیاوریم، منجر به همافزایی شده و به همین نسبت کیفیت و وسعت اقدامات جنبشی افزایش خواهد یافت.
• امید میرود حلقههای جنبش، این بستر مدنظر را آماده کند که به موجب آن اولاً اعضای دغدغهمند در هر منطقه یکدیگر را پیدا کنند و بشناسند. ثانیاً سطح معلوماتشان را در مورد موضوع احیاء زکات ارتقاء دهند. ثالثاً برای انجام فعالیتهای میدانی نظیر برپایی غرفه، پخش تراکت و ... طرح و برنامه بچینند و عمل کنند. طبعاً در راستای کار تشکیلاتی و هماهنگی بین اعضا، فعالیتها منظمتر و کارآمدتر خواهد بود و ما را زودتر به نتیجه میرساند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۷/۴
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همانطور که قبل
#یادآوری_مسأله
#زکات_طلا_و_نقره
▪️پیام reply شده، طرح مسأله ما بود. ابتدا طی چند پست، دیدگاه اول را مورد بررسی و نقد قرار دادیم و حالا نوبت به توضیح نگاه دوم میرسد.
🔹آیا حذف مبنای کالایی از پول، (فارق از موضوع زکات طلا و نقره) اقدامی قابل پذیرش بوده؟
🔸آیا میتوان گفت حذف مبنای کالایی از پول، یکی از دلایل اصلی تعطیلی زکات [ظاهری] محسوب میشود؟
🔹علت معافیت ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] چیست؟ آیا زکات در جامعه اسلامی مانند همتای خود یعنی نماز، نمیبایست به صورت واجب فراگیر ظهور و بروز پیدا کند؟
🔸 آیا واقعا دین اسلام نسبت به موضوع پول ساکت یا بیتفاوت مانده و برنامه مشخصی برای آن ارائه ننموده؟ چنانچه پاسخ منفی است؛ پس نظام پولی مدنظر شارع چگونه میباشد؟
➖➖➖➖➖
❇️جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🖨 نسخه ی قابل چاپ
(سیاه و سفید)
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمیشناختند ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
🌷طرح بروشور|
مخصوص اربعین حسینی
🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی میکند در حال فروپاشی است ...
➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 ایجاد #تمدن_اسلامی هدف نهایی ما است؛ راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد.
🔹 مراسم #اربعین را باید هرچه میتوانیم پُربارتر و معنویتر برگزار کنیم.
🔸 اهل فکر و فرهنگ برای عظمت این مراسم برنامهریزی کنند. هدف هر مسلمان باید امروز ایجاد «تمدن نوین اسلامی» باشد.
🔹️ ملتهای اسلامی ظرفیت عظیمی دارند که اگر از آن استفاده شود، امت اسلامی به اوج خواهد رسید. ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی ما است. راهپیمایی اربعین میتواند یک وسیله برای تحقق این هدف باشد. پیوندهای مستحکم بین برادران مسلمان را بیشتر کنیم.
[گزیدهای از فرمایشات امام خامنهای در دیدار جمعی از موکبداران عراقی؛ ۹۸/۶/۲]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
✍ تحریف پول| بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
• پیش از غلبه تفکر «اقتصاد بازار» (Market economey) جوامع به وضوح میدانستند که پول منشاء حکومتی دارد و شاید فهم وابستگی پول به حکومت مِن جمله بدیهیات آن زمان به حساب میآمد. مصداقاً قابل درک بود که اگر حکومتی فروبپاشد، پول آن حکومت هم بیاعتبار میشود. حتی برای روزگاری که سکههای طلا و نقره ضرب میشد، مردم عمدتاً بین اعتباری به نام پول و کالای طلا یا نقره فرق قائل میشدند. اما به مرور زمان با سیطره نگاه خاص «اقتصاد بازار»، مفهوم و خاستگاه اصلی پول کاملاً #تحریف شد.
• و اما اصل ماجرا: فهم این واقعیت که پول به عنوان یک عنصر بسیار مهم در عرصه اجتماعی، حاصل وضع حکومتی میباشد با نگاه مکتبی جریان اصلی اقتصاد سازگاری نداشت. نگاهی که بر اساس مکتب لیبرالیسم، حکومت را شر اجتنابناپذیر قلمداد میکرد و برای آن نقش به سزایی در اقتصاد قائل نبود.(مداخله دولت در اقتصاد وضع را بهتر نخواهد کرد) در این نگرش، حاکمیت مصداق کلان زور و دستور و محدود کردن آزادیها و در نقطه مقابل نهاد بازار [همچون دموکراسی در سیاست]، به مثابه قرارگاه آزادیهای فردی در تصمیمگیری شناخته میشد؛ آنها معتقد بودند: «بازار، بهترین و کارآمدترین مکانیسم تخصیص و توزیع میباشد». به همین علت نیز نسخه لسهفر (وِلَش کن خودش درست میشود) همیشه مورد علاقه جماعت طرفدار اقتصاد متعارف بوده است.
• طبق فلسفه ساینس، فیزیکِ اقتصاد روگرفتی از طبیعت است تا توانایی تشریح پدیدارها و رخدادهای عالم واقع را پیدا کند. اما از آن جهت که نگاه مکتبی لیبرالی، برای بازار تقدس ویژهای قائل بود و در مقابل، حکومت را نوعاً مزاحم تلقی میکرد، این موضوع روی شناخت و تحلیل پول هم اثر مستقیم گذاشت؛ آنها سعی کردند با یک تیر دو نشان را هدف بگیرند. اعلام نمودند: «خاستگاه طبیعی پول، نه حکومت بلکه پدیده ممتاز بازار بوده!»(۱.انکار نقش حاکمیت ۲.معرفی بازار به عنوان خاستگاه طبیعی پول)
• امروزه اگر از اقتصاد متعارف درباره منشأ پیدایش پول بپرسید، جواب خواهید شنید که در جوامع ابتدایی هنوز پول وجود نداشت، انسانها دیدند چیزهایی بیش از نیازشان در اختیار دارند و چیزهایی هم نیاز دارند که بقیه بیش از نیازشان دارند، لذا از تبادل پایاپای کالاها برای مبادله و به دست آوردن کالاهای مطلوبشان استفاده میکردند. تا به اینجا اقتصاد بهمثابه یک اقتصاد تهاتری (Barter economy) به تصویر کشیده میشود.
• سپس به مرور زمان، مردم به این جمعبندی میرسند که برای کاهش هزینههای مبادله، برخی از کالاهای با دوام را به عنوان واسطه قرار دهند تا داد و ستدهای بازار روان شود. به عبارتی بالاخره پول به مثابه کالا بهصورت خودبهخودی از دل بازار در جامعه ظاهر میگردد. رفته رفته، مردم دریافتند فلزات طلا و نقره میتوانند واسطههای خوبی در مبادلات بازاری باشند، چرا که پایداری آنها بیشتر بود و نقل و انتقال آنها راحتتر انجام میگرفت.(علت ضرب سکههای متحدالشکل توسط حکومتها صرفاً برای ایجاد نظم بوده وگرنه مستقلاً موضوعیت نداشته) بعدها با توسعه تجارت، جامعه به حجم وسیعی از پول نیاز پیدا کرد و چون اسکناس حمل و نگهداری آن بسیار امنتر و راحتتر بود جای سکهها را گرفت!
• روا نیست که همین جا به یک شیوه مرسوم شرح مدل تاریخی در غرب اشاره نکنیم. در علوم اجتماعی غربی گاهاً دیده میشود که نظریهپرداز، مبنای ارائه مدل تبیین تاریخ را از روی شواهد مستند و سایر دلایل متقن، استخراج نکرده است بلکه به صرف اینکه خیالپردازی و قصه گوییاش انسجام بیشتری در نزد دیگران به نظر برسد و یا از جذابیت بیشتری برخوردار است، گمان میرود به واقعیت نزدیک باشد!(قبل از بررسی شواهد تاریخی، ابتدا نظریه داده میشود و سپس میگویند که دلالت موافقت با نظریه این است که تحول تاریخی باید به همین صورت رخ داده باشد) مثلاً در کتابهای درسی خواندهایم که انسانهای اولیه ابتدا غارنشینان رها بودند و برای تهیه غذا به شکار میرفتند، سپس با فراگیری کشاورزی در کنار رودها سکونت یافتند تا همانجا با پیشه زراعت، غذا فراهم کنند بعدها متمرکز شدند و روستاها را پدید آوردند، با اتحاد روستاها برای دفاع از منافع اجتماعی، حکومتهای اولیه را تشکیل دادند! با بزرگتر شدن روستاها، شهرها ایجاد شدند! و ...
• حواسمان باشد، چنین توصیفاتی اساساً از دل شواهد تاریخی، بیرون نیامده بلکه صرفاً محصول داستانپردازیهای صاحب نظریه است و چون انسجام دارد، مخاطب احتمالاً فریب میخورد که این ماجرا مطابق با واقع بوده باشد. این قضیه بر تاریخچهای که اقتصاد متعارف از پول روایت میکند، هم صادق است.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
ادامه دارد ...
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat