eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
275 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
جنبش مردمی احیای زکات
🔻زکات [ظاهری] پول: 🔹در صدر اسلام، آن‌چه از پول رواج داشت، «دینار» و «درهم» بود و به آن دو «نقدین» ه
نحوه محاسبه 📲 زکات [ظاهری] پول ➖➖➖➖➖➖➖➖ زکات «درهم»🌑: • تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاهری] واجب نیست اما چنانچه تعداد پول به ۲۰۰ درهم یا همان «حد نصاب اول» برسد، به میزان %۲.۵(یک چهلمِ) نصاب اول، زکات واجب می‌گردد. نصاب دوم هم، ۴۰ درهم می‌باشد؛ بدین صورت که در افزون بر ۲۰۰ درهم، بر هر ۴۰ درهم افزایش، %۲.۵ نصاب دوم به زکات آن افزوده می‌شود. • مثلاً ۳۱۲ درهم از نصاب ۲۰۰ درهمی و دو نصاب ۴۰ درهمی، تشکیل شده است. با این حساب در مجموع مقدار زکات ۳۱۲ درهم، معادل است با ۷ درهم. ➖➖➖➖➖➖➖➖ زکات «دینار»🌕: • شکل و قالب محاسبه زکات دینار با درهم فرقی ندارد. فقط میزان نصاب اول و دوم دینار عدد ثابت و مشخص نیست و باید محاسبه شود. در واقع نصاب اول، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به دویست درهم رسیده باشد و نصاب دوم، آنجایی است که قیمت مجموع دینارها به چهل درهم برسد. به بیانی کلی‌تر، نصاب‌های دینار مبتنی بر رابطه قیمتی دینار_درهم، به تبعیت از نصاب‌های درهم معین می‌شوند. • مثلاً اگر قیمت هر دینار، ده درهم باشد، ۲۹ دینار از نصاب ۲۰ دیناری و دو نصاب ۴ دیناری، تشکیل شده است. با این حساب در مجموع مقدار زکات ۲۹ دینار، معادل است با ۰/۷ دینار. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 💡نکته اول: شرط وجوب زکات، صرفاً رسیدن به حدنصاب نیست، بلکه یک سال(گذشتن یازده ماه قمرى و دخول در ماه دوازدهم) بر نصاب باید سپری شود تا زکات آن واجب گردد. از این نکته به دلالت مهمی می‌رسیم که کارکرد شایسته زکات، به تأمین ضعفا محدود نمی‌شود. زکات پول به عنوان یک در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم می‌آورد. 💡نکته دوم: کسی که حداقل به اندازه نصاب اول پولش یک سال بلااستفاده بماند، ثروتمند است. او از جانب پروردگار مأموریت دارد به حق خدا در مورد آن پول‌ها، قیام کند و زکاتش را بدهد. 💡نکته سوم: دینار و درهم، در اصل مقدار مشخصی از طلا و نقره به همراه دارند؛ اما اگر با پول رایجی مواجه باشیم، که مبنای طلا و نقره آن، وزن متفاوتی داشته باشد، [ولو آن پول، دینار ویا درهم نامیده نشود] طبق تصریح نصوص و احکام رساله‌ها ملاک محاسبه زکات، «وزن خالص طلا و نقره» خواهد بود. از این نکته به دلالت خیلی مهمی می‌رسیم، که زکات ظاهری در اصل بر واجب شده نه خود پول دینار و درهم.(به زودی راجع به رابطه مهم پول و مبنای کالایی آن، صحبت خواهیم کرد.) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻#زکات_ظاهری تنها بخشی از کل زکات است. احکام زکات در توضیح المسائل، تنها #زکات_ظاهری را پوشش میدهد!
💠تفاوت زکات ظاهری و باطنی 🔹 #زکات_ظاهری، (نصابش) در هر هزار، بیست‌وپنج است (یک‌چهلم) و #زکات_باطنی، این است که: «چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.» ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹روايت رهبر انقلاب از تقسیم گوشت قربانی بین فقرای مدینه توسط #پیامبر (ص) 💠چه چیزی می رود و چه چیزی می ماند؟ #علم_توحیدی — ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
ماه رمضان امسال سعی کردیم سوای ساحت علمی، بخش کوچکی از قدرت جنبشی را نمایش دهیم. اعلام حداکثری کردیم، فطریه از شئونات است. این موضع گیری به مذاق عوامل آمدنیوز و جرگه شیعه انگلیسی خوش نیامد و خواستند گروه بحث را به هم بزنند. امروز هم، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جناب استاد ، با شکایت محمود علوی به به بهانه بیان رابطه آمدنیوز و وزیر اطلاعات بازداشت شده. آقای حسن عباسی، سوال به جا و منطقی پرسیدند: چرا رسانه ضدانقلاب آمدنیوز از بالا و تا پایین نظام را به سخره میگیرد اما وقتی به محمود علوی میرسد، از او تقدیر میکند؟ آیا این موضوع شکایت دارد یا جواب؟ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
نحوه محاسبه 📲 زکات [ظاهری] پول ➖➖➖➖➖➖➖➖ زکات «درهم»🌑: • تا قبل از ۲۰۰ درهم، زکاتی [از نوع زکات ظاه
#زکات_پول 💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه، فقراء را بی‌نیاز می‌سازد. 🔻طبعاً پول امروز درهم و دینار نیست، اگر بپذیریم حکم زکات [ظاهری] تنها بر نقدین است و در عین حال قائل به پذیرش نظام پولی فعلی باشیم، طبق روایت مذکور، عایدی زکات [ظاهری] کفاف رفع فقر را نخواهد کرد. ❓علت تعطیلی زکات [ظاهری] چیست؟ الف) فقدان دینار و درهم؟ یا ب) اشتباه بودن حکم فقهی مشهور؟ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#زکات_پول 💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه،
▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟ 💵 💳 🏷 🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بی‌نیازسازی فقراء کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن می‌افزود. از طرفی برخلاف گذشته، پول امروز جوامع نه پایه کالایی نقره دارد و نه طلا که بنا بر حکم مشهور، زکات داشته باشند. با این حساب، طبیعی است که عایدی زکات بر بستر ظرف واقعیت کنونی برای تحقق غرض شارع(بی‌نیازی فقراء) کافی نخواهد بود. 🔰 گفتیم از دو حال خارج نیست: یا حکم فقهی مشهور اشتباه است و بایستی احکام زکات [ظاهری] نقدین را به پول‌های امروزی تسری داد یا این‌که اصلاً فارق از موضوع زکات، عدول از دینار و درهم اشتباه بوده و تغییر نظام پولی، باعث شده احکام زکات [ظاهری] پول نیز تعطیل شود. هر یک از این پاسخ‌ها، طرفدارانی دارد که دو دیدگاه متفاوت را شکل داده. 🔹نگاه اول: برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند، مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل می‌شود؛ لذا بر این اساس می‌توان هر پولی من جمله پول‌های امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پول‌های امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. البته عده‌ای نیز با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پول‌های امروزی زکات بگیرد. 🔸نگاه دوم: در مقابل برخی معتقدند: نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. همچنین با کمی تأمل روی ساحت موضوع، درمی‌یابیم احکام زکات [ظاهری] متناسب با خصوصیات منحصر به فرد دینار و درهم وضع شده است و نمی‌توان گتره‌ای آن را به سایر پول‌ها تعمیم داد. این گروه بر این باورند، اشکال اصلی به «فقدان پول با پایه کالایی طلا و نقره» بازمی‌گردد. به عبارتی فارق از موضوع زکات، به لحاظ علمی_توصیفی حذف پایه کالایی از پول‌ها ایراد داشته و در این راستا لازم است پول‌های دینار و درهم را در جامعه اسلامی احیاء کنیم؛ حال وقتی نقدین وجود داشته باشد، خود به خود مشکل «عدم فراگیری واجب الهی» و مهم‌تر از آن «عدم کفایت عایدی زکات» هم برطرف می‌شود. 🔻به نظر شما کدام نگاه درست است؟ جهت ارسال نظر: رابط گروه بحث: @ZakatGroup ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
#زکات_پول 💠 چرا مقدار زکات [ظاهری] پول %۲.۵ تعیین شده؛ نه بیشتر و نه کمتر؟ چون دقیقاً همین اندازه،
#فقر #زکات_تأمین_اجتماعی_اسلام 📌وقتی می‌گوییم «زکات [ظاهری] به اندازه رفع نیاز فقراء کافی است»؛ منظور ما از فقیر دقیقاً چه کسی است؟ #یادآوری 🔹آیا فقیر آن کسی است که «به نان شبش محتاج باشد»؟(نظر متعارف) 🔹یا فقیر به شخصی اطلاق می‌شود که از داشتن زندگی مکفی آبرومندانه در طول سال، محروم است؟(نظر اسلام) ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔰 چرا از همه‌ی اعیاد بالاتر است؟ امام خامنه‌ای: 🔹اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیدالله‌الاکبر و از همه‌ی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئله‌ی غدیر به مسئله‌ی دیگری قابل تطبیق نیست. 🔹همین آیه‌ی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سوره‌ی مائده است، با غیر مسئله‌ای در وزن و اهمّیّت و اندازه‌ی مسئله‌ی غدیر، قابل تطبیق نیست. 🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر درباره‌ی نماز، و جهاد نیامده است. 🔻پس این یک قضیّه‌ی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّه‌ی «رهبری جامعه‌ی اسلامی»؛ قضیّه‌ی «نظام حکومت» و «امامت در جامعه‌ی اسلامی». ۹۵/۰۶/۳۰ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟ 💵 💳 🏷 #اختصاصی_جنبش 🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده ک
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست 🔰 همان‌طور که قبلاً عرض شد، دو گروه به این نگاه باور دارند: ۱. قائلین به نظریه شاذ «تعمیم زکات»: این افراد بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کاملاً حق دارد از پول‌های امروزی زکات بگیرد. ۲. موافقین نگاه مرسوم فقهی: این افراد برخلاف گروه اول، احکام زکات را تشریع خداوند می‌دانند اما معتقدند خداوند زکات را در مطلق پول، واجب فرموده. ترجیحاً ابتدا از نقد و بررسی دلایل گروه دوم شروع می‌کنیم: 🔸👤ادعای شماره۱: با «الغاء خصوصیت» از ادله‌ای که زکات را در «دینار» و «درهم» واجب کرده است، می‌گوییم منظور از دینار و درهم در نصوص، «نقد رائج» یا همان پول مورد استفاده در هر زمان می‌باشد. لذا طلا و نقره‌ای که روزگاری «مبنای کالایی» پول‌ها به شمار می‌رفتند، در مسئله زکات دخالت ندارند. در حقیقت تمام موضوع، «پول» بودن و «نقد» بودن است و عملاً در این باره کالای طلا و نقره فاقد موضوعیت هستند. به بیان دیگر، عرف و عقلا از عنوان دینار و درهم، به حیثیت پول و نقدیت پی می‌برند و نه فلز طلا و نقره. همچنین در روایات، تأکید شده است که اگر طلا و نقره، مسکوک به سکه معامله نباشد(پول نباشد) زکات ندارد. هرچند عنوان «ذهب» و «فضه» در احادیث موضوع زکات آمده اما مبتنی بر همین قاعده در واقع کنایه از نقدین (پول) است. 📌پاسخ به ادعای شماره ۱: در بسیاری از روایات، متعلق زکات [ظاهری] به صراحت «طلا» و «نقره» معرفی شده است و نه دینار و درهم. همانند حدیث معروف «وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّکَاهَ عَلَی تِسْعَهِ أَشْیَاءَ وَ عَفَا عَمَّا سِوَی ذَلِکَ عَلَی الْفِضَّهِ وَ الذَّهَبِ وَ ...» در عین حال بر اساس روایات، طلا و نقره‌ای که در نقش «پایه کالایی پول» قرار نداشته باشد، زکات [ظاهری] ندارند.(مشابه حکم سایر اقلام، تخصیص خورده است) مطلقاً در نصوص ولو یک مورد را پیدا نمی‌کنید که خداوند غیر از «طلا» و «نقره» را مشمول زکات [ظاهری] قرار داده باشد. همچنین زمانی که زکات [ظاهری] بر طلا و نقره وضع شد، پول رایجی با پایه کالایی «مس» هم وجود داشت که به آن «فلوس» می‌گفتند، اما زکات [ظاهری] به «مس» تعلق نگرفت. نه تنها یک روایت ضعیف یا گزارش تاریخی دال بر اینکه این پول‌ها زکات [ظاهری] دارد، به ما نرسیده است بلکه اهل تسنن حدیثی نقل کرده‌اند که اگر به اندازه نصاب زکات، فلوس نگاه داشته شود، زکات [ظاهری] ندارد. از طرفی در پول‌های با پایه کالایی مشتمل بر چند فلز فقط «طلا» و «نقره» داخل در آن، مبنای سنجش زکات [ظاهری] اعلام شده است. فلذا درست برعکس ادعای مطروحه، درمی‌یابیم «طلا» و «نقره» خودِ موضوع به حساب می‌آیند و نه پول. دلیل این‌که در پاره‌ای از روایات به جای لفظ فضه(نقره)، درهم به کار رفته این است که از سوی شارع، نصاب زکاتِ «مبنای نقره‌ای پول» با استاندارد درهم شرعی، تعیین شده و همچنین دلیل استعمال تؤام دینار و درهم در احادیث این بوده که این دو پول در میان مردم عمومیت داشتند. 🅾 ادامه متن در پست بعدی👇 ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول: «هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!» 🔅بخش نخست #اختصاصی_جنبش 🔰 همان‌طور که قبل
🅾 ادامه پست قبلی👆 🔸👤ادعای شماره۲: با تمسک به برخی از روایات می‌توان زکات مطلقِ «پول» را اثبات نمود. در این دسته از روایات مورد اشاره، به جای عناوینی نظیر «ذهب»(طلا)، «فضه»(نقره)، «دینار» و «درهم» از عناوین مطلق استفاده شده است. همچون «مال»، «ثمن»(قیمت)، «مال صامت»(مال صامت)، «عین المال»(مال محض). لذا این احادیث بر وجوب زکات در هرآنچه به عنوان قیمت محسوب می‌شود، دلالت دارد؛ یعنی این طور برداشت می‌شود که موضوع زکات فراتر از نقدین صدر اسلام بوده و نمی‌توان زکات را منحصر در دینار و درهم بدانیم. 📌پاسخ به ادعای شماره۲: پیرو استدلالی که در پاسخ به ادعای شماره۱ بیان کردیم، این ادعا نیز خود به خود باطل می‌شود. اما صرفاً برای رفع شبهات وارده، به تبیین جزئیات می‌پردازیم. اتفاقاً ظاهر روایات مورد اشاره، زکات [ظاهری] «طلا» و «نقره» را می‌رساند. «عین المال» یا همان «مال محض» طبق تصریح نص مورد نظر، درهم است به طوری که سایر اموال در عرض آن قرار می‌گیرند. «مال صامت» نیز تنها به طلا و نقره اطلاق می‌گردد و نه شیء دیگر. معني این اصطلاح در لسان العرب چنين آمده: ماله صامت و لا ناطقٌ: الصامت، الذهب و الفضة و الناطق: الحيوان الابل و الغنم اَي ليس لَه شيء و في الحديث. علي رقَبته صامت، يعني الذهب و الفضة، خلاف الناطق هو الحيوان (لسان العرب، ج۲). مراد معصوم از «ثمن»، دینار و بالاخص درهم بوده و نمی‌توان اظهار داشت لفظ «قیمت» در این دسته از روایات یک عنوانی است که هم «پول با پایه کالایی» و هم «پول فاقد پایه کالایی» را شامل می‌شود. دلیل ذکر کلمه قیمت در این روایات هم کاملاً واضح است، در واقع از مواردی پرسش صورت می‌گرفت که زکات در آن‌ها واجب نبود برای همین ائمه معصومین در مقام بیان عدم وجوب زکات در آن‌ها و تأکید بر حصر زکات [ظاهری] بر دینار و درهم، به پرسش‌ها پاسخ می‌دادند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔸👤ادعای شماره۳: در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات برای بی‌نیازسازی فقرا کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن می‌افزود. اگر اعتقاد داشته باشیم که زکات تنها بر دینار و درهم واجب است، باتوجه به این‌که چنین پولی امروز در جوامع وجود ندارد باید برخلاف خواسته شارع، با عدم کفایت عایدی زکات موافق باشیم. 📌پاسخ به ادعای شماره۳: نه لزوماً. اگر فارق از موضوع زکات [ظاهری]، متکی بر حجت علمی و مستدل دریابیم حذف «پایه کالایی طلا و نقره» از پول خطا بوده با اصلاح در نظام پولی، طبعاً مسئله «عدم کفایت عایدی زکات [ظاهری]» هم حل خواهد شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 💡نتیجه‌گیری: 🔹در بهترین حالت، جمله‌ی «مطلق پول زکات [ظاهری] دارد» صرفاً یک فرضیه اثبات نشده است. طرفداران این فرضیه، تا به حال موفق نشدند دلایل محکم و قانع‌کننده‌ای برای اثبات ادعاهایشان مطرح کنند. از طرفی دو سوال جانبی هم بی پاسخ مانده: وقتی درهمی وجود ندارد، چگونه می‌توان نصاب پول را محاسبه نمود؟ با لحاظ پدیده جدید تورم آیا مردم، پول امروز را همانند نقدین در طول سال راکد نگه می‌دارند که زکات بر اموال‌شان واجب شود؟ 🔹الحق و الانصاف از فضای کلی روایات، نمی‌توان استنباط کرد که زکات در اصل بر مطلق پول واجب شده است مگر اینکه به توجیه‌تراشی روی بیاوریم که قطع به یقین جواب می‌دهد! به نظر می‌رسد پافشاری بر یک مفروض غیربدیهی موجب شده این افراد مصرّانه راه‌های مختلفی را برای اثبات ادعایشان امتحان کنند و از هیچ تلاشی برای به کرسی نشاندن حرف خود دریغ نورزند:«فقدان پایه کالایی طلا و نقره برای پول امروز کاملاً طبیعی است!» بله؛ چنانچه حذف مبنای کالایی از پول یک رخداد طبیعی و اقتضاء پیشرفت بشری تصور شود، تنها احتمالی که باقی می‌ماند این است که حکم فقهی مشهور اشتباه باشد. لذا قابل درک است که در همه (و شاید هم اغلب) پژوهش‌های این دیدگاه، احتمال اشتباه بودن نظام پولی متعارف اصلاً بررسی نشده! درحالی‌که واکاوی موضوع‌شناسانه پول، ممکن است ما را به پاسخ صحیح مسئله برساند و دیگر احتیاجی نباشد به هر ترتیبی، فرضیه مورد بحث را اثبات کنیم و احیاناً دست به دامن توجیه‌های نابجا بشویم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat