eitaa logo
اقتصاد اسلامی«استاد قاسمی»
1.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
861 ویدیو
31 فایل
اخبار و تحلیل‌های حوزه مباحث اقتصاد اسلامی تبلیغات بابرکت: https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از T124.ir
🎾 هر مولودی در گرو «عقیقه» است یعنی چه؟! در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می باشد. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. موارد ذیل، بعضی از این احکام مستحب است: یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست. در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست. اما باید دانست که در عقیقه اموری است که توجه به آنها لازم می باشد؛ یا مراعات آنها اولی و مستحب است و یا اصل عقیقه بدون آنها محقق نمی شود، و آنها عبارت اند از: 1. عقیقه حتما باید یکی از انعام ثلاثة باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر. 2. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود. 3. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. البته اگر قبل از زوال روز هفتم بمیرد، استحباب عقیقه ساقط می شود. و اگر تا زمان بلوغ عقیقه نشد، مستحب است خودش برای خودش عقیقه کند. یعنی تا وقتی طفل بالغ نشده، استحباب و سنت بودن عقیقه برای پدر طفل است و پس از بلوغ، بر خود فرزند سنت است که برای خودش عقیقه کند. بلکه اگر برای خودش در تمام مدت زندگی عقیقه نکرد، مستحب است برای او پس از مُردنش عقیقه کنند. شرائط عقیقه 4. مستحب است شرائط حیوانی که برای قربانی تهیه می کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی: الف. حیوان سالم باشد. ب. اگر شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد. ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد. د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد. ه . اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد. موارد مصرف عقیقه 5. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند. و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می بخشد. و اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد. 6. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است. 7. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است. 8. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند. 9. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند. 10. مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند. 11. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنندخوب است دعای عقیقه مستحب است هنگام کشتن عقیقه دعاهایی را که وارد شده است،بخوانند و از خداوند تعالی بخواهند که عقیقه را فدیه قرار دهد؛یعنی گوشت آن در مقابل گوشت کسی که عقیقه برای اوست،استخوان در مقابل استخوان،پوست در مقابل پوست و مو در مقابل مو باشد نکات مهم 1.عقیقه از قربانیِ مستحب، بهتر و لازمتر است.البته بعضی از فقهاء فرموده اند: «اگر کسی در روز عید قربان قربانی کند،به جای عقیقه محسوب میشود و کفایت میکند 2. صدقه دادن قیمت حیوانی که میخواهند عقیقه کنند،جایگزین عقیقه نمیشود و از آن کفایت نمی کند؛بلکه خوب است صبر کنند تا عقیقه میسّر شود تهیه عقیقه در ایتا 🆔@t124m1 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
هدایت شده از T124.ir
✔️قربانی و عقیقه 👈در قم و کرج جهت سفارش عقیقه و قربانی(با اجرای کامل آداب و سنن) به آی دی زیر پیام بدهید. ✅ با ۷ میلیون تومان میشود یک بره ذبح کرد و بالاتر از آن مبلغ، امکان خرید یک گوسفند است تا قوچ ۲۵ میلیونی! امروز و فردا ذبح داریم. تهیه قربانی و عقیقه در ایتا 🆔@t124m1 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
هدایت شده از مهدی عسگری 🇮🇷⁩
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بودجه فقط سند مالی دولت نیست / چه کسی مسئول تراز کردن دخل و خرج مردم است!؟ گفتگوی خبرگزاری خانه ملت با مهدی عسگری 🇮🇷 کرج، اشتهارد و فردیس 👇🏼برای‌همراهی‌در ایتا کلیک‌برلینک‌زیر👇🏼 https://eitaa.com/joinchat/4093771807Cd2615e7861
هدایت شده از حسین زمانی میقان
کرمانی‌ها، مشهدی‌ها و اصفهانی‌ها اهالی مکتب‌ گران‌کن رو به مجلس نفرستید... @hzamanim
هدایت شده از T124.ir
💠 گردهمایی حمایت از جایگاه تمدن و طب ایرانی اسلامی در مجلس(تهران) 🔺 جمعه ۴ اسفند از نماز مغرب 🔻 شرق تهران - خ پیروزی - بلوار ابوذر - بین پل چهارم و پنجم- مسجد جامع ابوذر 🔹 با سخنرانی: حکیم حسین خیراندیش حکیم دکتر حسین روازاده حجت الاسلام محمدمهدی قاسمی حجت الاسلام حمید رسایی حجت الاسلام متولی امامی استاد کامران غضنفری دکتر مهدی عسگری دکتر روح الله ایزدخواه (پیشگیری ساختاری از بیماری و نه به دیکتاتوری پزشکی، واکسن اجباری) (و مسجد محوری) (نه به پول اعتباری و رمز ریال) (مشاغل برتر، بازارچه های غیرمتمرکز، تجارت مردمی، احیای زکات، قرض الحسنه و نه تسعیر، بیمه اجباری، بانک و بورس) (ازدواج بهنگام، ازدواج آسان، حمایت از فرزندآوری) (نه به احتکار منابع طبیعی) (دارواسعه، منزل حیات دار و مصالح طبیعی) (نه به احتکار زمین) (نه به سربازی اجباری) (نه به دیکتاتوری هوش مصنوعی، نه به اعتبار اجتماعی، سهام کربن،نه به دولت الکترونیک، متاورس و نه به ایمپلنت گذاری) 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
48.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند: ♦️همایش طرحی نو برای اقتصاد ایران؛ نقشه راه اقتصاد اسلامی برای مجلس دوازدهم 🏷سخنرانان: حجج اسلام حسن آقانظری، سیدحسین میرمعزی، سیدکاظم رجایی، احمدعلی یوسفی، محمدرضا فلاح شیروانی و آقایان دکتر حسین صمصامی، رسول بخشی، سیدمهدی زریباف، محمدجواد توکلی. 💠محورهای همایش: 🔹قانونگذاری بر اساس اصول اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی 🔸مبانی پیشرفت اقتصادی در ایران 🔹 اصلاح قانون بانکداری و مهار بانکهای خصوصی 🔸 چرخه باطل در اقتصاد ایران (وادادگی ارزی، خلق پول و انحصارات) 🔹جنبش حذف ربا 🔸مهار تورم و سیاست‌های اشتباه ارزی 🔹انحطاط قهری با اندیشه اقتصادی تقلیدی 🔸نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول 🔹مردمی سازی مسکن 🔸مردمی سازی ثروت‌های عمومی (انفال) 🔹مقابله با کوچک‌سازی و گران سازی سفره مردم 📆 پنجشنبه ۳ اسفند ⏰ ساعت ۸:۳۰ الی ۱۲ 📍مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه ۶، سالن سازمان تبلیغات اسلامی ▫️▫️▫️ 🔘درگاه‌ پخش زنده https://www.aparat.com/Fvtt_ir/live 🌹 حوزه انقلابی ╭┅───────────┅╮ 🕌 @howzehenghelabi ╰┅───────────┅╯
هدایت شده از میزان العلم
❌کراهت اجیر شدن❌ 👌مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی بابی دارد به نام "کراهت اجیر شدن" (بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَهُ) 🔻دلیلی که در روایات برای اجیر نشدن آورده شده این است که اجیر شدن (کار کردن برای دیگری در مقابل مبلغی) مانع روزی است. ✅ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام یَقُولُ: «مَنْ آجَرَ نَفْسَهُ، فَقَدْ حَظَرَ عَلی نَفْسِهِ الرِّزْقَ» وَفِی رِوَایَةٍ أُخْری: «وَکَیْفَ لاَ یَحْظُرُهُ، وَمَا أَصَابَ فِیه فَهُوَ لِرَبِّهِ الَّذِی آجَرَهُ». از مفضل بن عمر نقل شده است: شنیدم از امام صادق علیه السلام که میفرمود: كسى كه خود را اجير [ديگرى ]كند، مانع روزى خود شده است. در روايتى ديگر آمده است: "چگونه مانع روزى خود نشده ، حال آن كه دسترنجش از آنِ كار فرمايى است كه او را اجير خود كرده است؟!" ✅عن عمّارِ السّاباطيِ :قلتُ لأبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام : الرّجُلُ يَتّجِرُ ، فإنْ هُو آجَرَ نَفسَهُ اُعطِيَ ما يُصِيبُ في تجارتِهِ ، فقالَ: لا يُؤاجِرْ نفسَهُ، و لكنْ يَسترزِقُ اللّه َ عزّ و جلّ و يَتَّجِرُ، فإنّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ عمّار ساباطى: به ابو عبد اللّه (امام صادق عليه السلام )عرض كردم: شخصى مى تواند تجارت كند، با اين حال اگر خودش را اجير [ديگرى ]سازد، به اندازه اى كه خودش تجارت كند ، به او داده مى شود. فرمود: اجير نشود؛ بلكه از خداوند بزرگ روزى طلبد و دست به تجارت زند؛ زيرا اگر اجير شود ، مانع روزى خود شده است. میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از میزان العلم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌کراهت اجیر شدن❌ 👌مرحوم کلینی در کتاب شریف کافی بابی دارد به نام "کراهت اجیر شدن" (بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَهُ) 🔻دلیلی که در روایات برای اجیر نشدن آورده شده این است که اجیر شدن (کار کردن برای دیگری در مقابل مبلغی) مانع روزی است. ✅ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ علیه السلام یَقُولُ: «مَنْ آجَرَ نَفْسَهُ، فَقَدْ حَظَرَ عَلی نَفْسِهِ الرِّزْقَ» وَفِی رِوَایَةٍ أُخْری: «وَکَیْفَ لاَ یَحْظُرُهُ، وَمَا أَصَابَ فِیه فَهُوَ لِرَبِّهِ الَّذِی آجَرَهُ». از مفضل بن عمر نقل شده است: شنیدم از امام صادق علیه السلام که میفرمود: كسى كه خود را اجير [ديگرى ]كند، مانع روزى خود شده است. در روايتى ديگر آمده است: "چگونه مانع روزى خود نشده ، حال آن كه دسترنجش از آنِ كار فرمايى است كه او را اجير خود كرده است؟!" ✅عن عمّارِ السّاباطيِ :قلتُ لأبي عبدِ اللّه ِ عليه السلام : الرّجُلُ يَتّجِرُ ، فإنْ هُو آجَرَ نَفسَهُ اُعطِيَ ما يُصِيبُ في تجارتِهِ ، فقالَ: لا يُؤاجِرْ نفسَهُ، و لكنْ يَسترزِقُ اللّه َ عزّ و جلّ و يَتَّجِرُ، فإنّهُ إذا آجَرَ نفسَهُ حَظَرَ على نفسِهِ الرِّزْقَ عمّار ساباطى: به ابو عبد اللّه (امام صادق عليه السلام )عرض كردم: شخصى مى تواند تجارت كند، با اين حال اگر خودش را اجير [ديگرى ]سازد، به اندازه اى كه خودش تجارت كند ، به او داده مى شود. فرمود: اجير نشود؛ بلكه از خداوند بزرگ روزى طلبد و دست به تجارت زند؛ زيرا اگر اجير شود ، مانع روزى خود شده است. میزان العلم https://eitaa.com/myzan124
هدایت شده از تا 2030
ایشون یکی از دوستانم هستند که به علت تسلط‌شان بر سند ۲۰۳۰ و عزمی که برای مبارزه با آن دارند، بسیار دوست دارم که انتخاب شوند. خانم سلامی زاده، از حوزه‌ی «بوشهر، گناوه و دیلم» نامزد انتخابات مجلس شده‌اند. 🆔@CoronaDeception
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
✅ اجلاسیه مشترک هیئات و مساجد بروجرد با موضوع: تبیین راه حل های تمدنی روز یکشنبه ۶ اسفند در مسجد حضرت ولی عصر ارواحنافداه برگزار می شود. 🗞فهرست راه حل های تمدنی: ۱- واگذاری زمین رایگان به مستأجرها ۲-ساخت خانه های حیاط دار ۳- تغییر کتب درسی ۴- پیشگیری از بیماری ۵- محله محوری ۶- ساخت بازارهای رایگان ۷- تحول در روایت میراث فرهنگی کشور ۸- مخالفت جدی با سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ ۹- تصویب قوانین مادر ۱۰- عبرت و پیشگیری از جرم ۱۱- الگوی جدید پدافند غیر عامل ۱۲-تحول در الگوی تولید کشور ۱۳- احیای مشاغل برتر https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از بسلام آمنين
۶ اسفند۱۴٠۲/ سال سوم موکب یا هتل؟ از قیام بالقسط مردمی تا قیام بالحرص سرمایه داری! هفته ای دو بسته خرما+ قهوه و چای+ یک میز و مقداری هیزم برای چای آتیشی! اینها تمام وسایل من است که هر هفته سه شنبه ها اینجا برپا می کنم. حرفهای یکی از جوانان انقلابی که سه شنبه ها موکبش را در صندوق عقب ماشینش می گذارد و در مسیر حرم تا جمکران، مشغول امامش می شود، وفای به می کند و خدمت رهروان مسیرش. دلایلش بماند اما یکی از بزرگترین ستمها به اسلام و مسلمین، این کلام مشهور است که اسلام فقط محتواست و درباره شکل و قالب حرفی ندارد. همین کژفهمی باعث شده که ضد اسلامی ترین قالب ها را از بگیریم و در انتظار نوشیدن محتوای اسلامی، سراب ها را یکی پس از دیگری بپیماییم. آیه ۲۵ سوره حدید یکی از مهم ترین آیات کلام الله زندگی است که از قضا جزء مهم ترین آیات قرآن هم به شمار می رود. در این آیه خداوند متعال هدف اصلی ارسال انبیاء علیهم السلام را به وسیله بیان می کند. این آیه بیش از اندازه مهم است. معنای این راهبرد بنیادین این است که هر نظام و ساختاری که بسترساز قیام به قسط مردم نباشد اسلامی نیست! هر قالبی که ایجاد کند و اجازه ورود مردم را در امور ندهد، ضد اسلام است و موجب بدبختی بشر. وضعیت مربع برمودای نظام سرمایه داری یعنی بانک، بورس، بیمه و بهداشت متمرکز و انحصاری را از این منظر هم می توان بررسی کرد. در همین راستا می توان مدل و قالب تمدن کفر را در مسئله مهمانی، ضیافت و مسافرت مورد بررسی قرار داد. وجه مشترک پدیده ی و موارد پیش گفته در انحصاری بودن آن است. اساسا نظام سرمایه داری با هنرمندی تمام، مردم و مشارکت های مردمی را به حاشیه رانده و در مقابل، فرعون ها و قارون هایی سرمایه دار را حاکم بر عرصه های مختلف زندگی بشر کرده. این به دست نیامده مگر از طریق همان قالبها. هتلداری به عنوان پدیده ای مدرن، امری انحصاری است و به همین دلیل کلان است و گران قیمت. نتیجه اینکه سود بسیار فراوان این امور، نصیب معدود اغنیایی می شود که توان تاسیس و راه اندازی یک هتل را دارند. حال آنکه دیگر آیه مهم قرآن می فرماید: ساز و کارهای اقتصادی جامعه نباید باعث شود که ثروت، تنها در دست اغنیاء در گردش باشد(سوره حشر آیه۷). این قالبهای متمرکز و انحصاری برآمده از عالم مدرن، بسترساز حرص و بلعیدن مستضعفین هستند. خطر این است که حرص، یکی از ارکان سه گانه کفر(کافی ج۲ص۲۸۹) است و کفر هم قرین ظلم(۲۵۴ بقره) و ظلم، ریشه همه هلاکتهای بشری(۴۷ أنعام). اما در مقابل و باتوجه به دو آیه ی قالبی و شکلی مذکور، می توان گفت که مدل اسلامی پذیرایی و مدیریت مسافران و زائران، غیرمتمرکز، سبک، آسان و در توان همه مردم است، حتی جوانی که هر هفته توان خرید یک بسته خرما دارد. مدلی که به زیباترین شکل ممکن در پدیده تمدنی ظهور کرده است. شکل و قالب فوق پیشرفته اسلام از لحاظ کارآمدی هم بی رقیب است. کما اینکه هیچ شهر توریستی توان پذیرایی بیست تا سی میلیون نفر آنهم در بازه زمانی دو هفته را ندارد. آنهم در فضایی که همه دنبال ایثار هستند نه بلعیدن و کندن و انباشتن! قالبی که به مرور می توان در مناسبتهای بین المللی مشهد و قم هم پیاده سازی کرد. در یک کلام می توان گفت: یعنی کوچک کردن واحدهای مدیریت و سپردن آن به همه مردم. @besalamen_amenin