eitaa logo
مطالب تحلیلی و مبنایی بصیر
84 دنبال‌کننده
679 عکس
350 ویدیو
11 فایل
این کانال توسط گروه تحلیلی سیاسی بصیر اداره میشود. @sarbaz_emam_khameneii ادمین 💥کانال سیاسی بصیر 💥 به ما بپیوندید 👇👇👇 ♻️ @basire_basir ♻️
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جمع بندی ورود عدالتخواهانه در بیانات رهبرانقلاب: 1⃣ گفتمان سازی_ (مقابل:) اتهام زنی و مصداق سازی برای فساد ثابت نشده! "گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید... شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید"(۸۷/۲/۱۴) 2⃣ سؤال از پدیده های واقعی و ملموس ضد عدالت_ (مقابل:) فقط سخن گفتن از عدالت! " اگر عدالت -عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت- آرزو و آرمان و هدف برنامه ریزی هاست، پس باید هر پدیده ی ضد عدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد"(۸۱/۸/۶) 3⃣ ورود موردی مطالبه گرانه و اثر گذاری بر دستگاه های نظام_ (مقابل:) فقط سخنرانی یا اتهام زنی! "دانشجویان در مساله کارخانه های نیشکر هفت تپه و ماشین سازی رفتند و مشکل را حل کردند. اینها نه پول دارند و نه قدرت قانونی اما حضورشان مشکل را حل کرده است. حضورشان در پیگیری مطالبات کارگران بر دستگاه های نظام اثر داشته و این کار خوبی بوده"(۹۸/۳/۱) محسن قنبریان 💥 @edaalatkhah
💠 اولین شرط عدالتخواهی از زبان امیرالمومنین 🔹 اولین شرط عدالت و عدالتخواهی، دور کردن هوای نفس از خود هست! تا این شرط محقق نشه و خودت عادل نشی، عدالتخواهی ات هم‌ از روی هست! برا این هست که چقدر کسی رو بسوزونی، چقدر افشاگری کنی، چقدر برات سوت و کف و کامنت بدن و... 💥 @edaalatkhah
آیا میدانید چیست و چه مزیت هایی برای افراد عادی جامعه و محرومان دارد؟ لطفاً شما هم برای همه گیری مطالبه طرح وان این پست را منتشر بفرمایید . 💥 بصیر 💥 ♻️ @basire_basir ♻️
🔰جلیلی: هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند بتواند معادل آن را دریافت کند دکتر جلیلی : 🔹کارشناسان دولت سایه از سال 97 بر روی طرحی به نام در حوزه یارانه های انرژی کار کردند تا استقبال مردم را به همراه داشته باشد. 🔹سال 98 چند ماه قبل از بحث بنزین، این طرح را برای رئیس جمهور و سران قوا ارسال کردیم اما توجهی نکردند و آن طرح کذایی را دنبال کردند که عواقب داشت. 🔹در کشور میزان مشخصی مصرف حامل های انرژی شامل گاز، برق، بنزین، گازوییل و... داریم که اگر این میزان را تقسیم بر جمعیت کشور کنیم یک واحد انرژی یا به اختصار «وان» - که شامل سبدی از حامل های انرژی است- به دست می آید. 🔹حق برخورداری از این واحد انرژی را به صورت برابر به افراد جامعه می دهیم و مدیریت مصرفش را در اختیار مردم قرار می دهیم. مردم می‌توانند سهم خود را مصرف کنند یا به افرادی که مصرف بیشتری دارند بفروشند. 🔹این روش هم توزیع عادلانه و هم اصلاح الگوی مصرف به همراه دارد.دولت نیز برخلاف طرح های مشابه، پولی از جیب خودش نمی‌دهد. اختیار دادن به مردم بالاترین مصداق احترام به مردم است. 🔹این طرح تنها از منظر فواید اقتصادی آن لحاظ نشده بلکه جنبه های تخصصی انرژی و جنبه های فنی اجرایی توسط کارشناسان ما کامل بررسی شده است. اجرای سریع این طرح نیاز به زیرساخت های پیچیده و سنگین ندارد. 💥 بصیر 💥 ♻️ @basire_basir ♻️
خدای تبارک و تعالی می فرماید که انبیا را ما فرستادیم و بینات به آنها دادیم، آیات به آنها دادیم، میزان برای ایشان دادیم و فرستادیم لِیَقومَ الناسُ بِالقِسطِ؛ غایت این است که مردم قیام به قسط کنند در بین مردم باشد ظلم ها از بین برود. صحیفه امام جلد ۱۵ صفحه ۲۱۰ @edaalatkhah
عدالت اجتماعی و فردی از منظر امام خمینی ( ره) همه زحمت انبیا برای این بود که یک عدالت اجتماعی درست کنند برای بشر در اجتماع و یک عدالت باطنی درست کنند برای انسان در انفراد، زحمت های انبیا برای این بود. صحیفه امام جلد ۱۱ صفحه ۳۸۵ @edaalatkhah
💠 اولین شرط عدالتخواهی از زبان امیرالمومنین 🔹 اولین شرط عدالت و عدالتخواهی، دور کردن هوای نفس از خود هست! تا این شرط محقق نشه و خودت عادل نشی، عدالتخواهی ات هم‌ از روی هست! برا این هست که چقدر کسی رو بسوزونی، چقدر افشاگری کنی، چقدر برات سوت و کف و کامنت بدن و... 💥 @edaalatkhah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک ملت گاهی سال های متمادی در مقابل منکر و ظلمی سکوت می‌کند و هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد؛ این هم یک گناه است شاید گناه دشوارتری هم باشد. این همان «إنَّ اللّه لا یغیّر ما بِقومٍ حتی یغیروا ما بِأنفسِهِم» است این همان گناهی است که نعمت های بزرگ را زایل میکند این همان گناهی است که بلاهای سخت را بر سر جماعت ها و ملت های گناهکار مسلط میکند. بیانات در جمع کارگزاران نظام ۸۴/۸/۸ 💥 @edaalatkhah
‏امام خامنه ای: گفتمان عدالت، یک گفتمان اساسی است همه چیز ماست. منهای آن، جمهوری اسلامی هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت؛ باید آن را داشته باشیم. این گفتمان را باید همه‌گیر کنید. ۱۳۸۳/۰۸/۱۰ بیانات در دیدار دانشجویی پ.ن: مسلما هر کسی که این گفتمان رو با هر دلیلی تحقیر کند و بزند در جهت تضعیف نظام اسلامی گام برداشته و فعل حرام عینی انجام میدهد. @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت اول: یکی از چیزهایی که از اوّل در انقلاب مطرح بوده است، مسئله‌ی عدالت است. عدالت یعنی کم کردن فاصله‌ی بین فقیر و غنی در کشور و مبارزه‌ی با فقر در کشور و تقسیم درست ثروت در کشور. این غیر از تفکّرات مارکسیستی است؛ این غیر از تساوی و برابری‌ای است که سوسیالیست‌ها یا کمونیست‌ها بیان میکنند؛ این نظر اسلام است؛ منابع اسلامی و مدارک اسلامی همه تأیید و تأکید میکند بر این معنا. نه‌اینکه ما دست بگذاریم روی ثروتِ ثروتمندان و بخواهیم این ثروت را از اینها بگیریم؛ نه، بلکه بایستی کشور را جوری اداره‌ بکنیم که فاصله‌ی بین فقیر و غنی کم بشود. اشاره ای به بیانات رهبری، ٣٠ شهریور ٩۶ @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت دوم عدالت چیست؟ عدالت، به‏حسب ظاهر، مفهوم ساده‏ ای است و همه می‏گویند و آن را تکرار می‏کنند؛ منتها در مصداق و در عمل، رسیدن به عدالت خیلی دشوار است؛ همان نکته‏یی که امیر المؤمنین در باره‏ی حق فرموده است: «الحق اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیقها فی التناصف». در مورد عدل هم عیناً همین‏طور است؛ چون عدل هم حق است و اصلًا از هم جدا نیستند. به یک معنا، حق همان عدل است؛ عدل همان حق است؛ تواصفش آسان است، اما در عمل، رسیدن به عدالت مشکل است؛ حتّی شناختن موارد عدالت و مصادیق عدالت هم گاهی خیلی مشکل است؛ کجا عدالت است، کجا بی‏ عدالتی است. بیانات رهبری در ٨ شهریور ٨۴ @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت سوم لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (٢۵ حدید) تفسیر المیزان: مراد از «ميزان»، يا همين ترازوى مورد استفاده در داد و ستدهاست كه نماد قسط و عدالت است و يا قوانين شريعت كه معيار سنجش حق از باطل است و يا عقلِ بشر، كه ميزان شناخت نيك از بد است تفسير نور(10جلدى)، ج‌9، ص 488 : ١. عدالت واقعى در سايه قانون و رهبر الهى است. ٢. فلسفه نبوّت، ايجاد عدالت است. ٣. بعد از اتمام حجّت از طرف خداوند، مسئوليّت با مردم است كه براى عمل و اجرا بپاخيزند. ۴. عدالت در تمام ابعاد مطلوب است. مطلق آمده كه شامل همه چيز مى‌شود. ۵. مردم بايد حكومت و تشكيلات داشته باشند تا بتوانند براى قسط بپاخيزند و جلو طغيانگران را بگيرند.  @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت چهارم در دوران دفاع مقدس که هی می‌آمدند فشار می‌آوردند و شعار صلح را مطرح میکردند برای اینکه جمهوری اسلامی را از میدان خارج کنند، آنجا جمهوری اسلامی شعار «صلح عادلانه» را مطرح کرد. خب، صلح یک ارزش مطلق نیست، یک ارزش نسبی است؛ یک جائی صلح خوب است، یک جائی صلح بد است، جنگ خوب است. اما عدالت اینجور نیست؛ عدالت یک ارزش مطلق است؛ یعنی هیچ جا نداریم که عدالت بد باشد. بیانات رهبری در ٢٧ اردیبهشت ٩٠ @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت پنجم آینده متعلق به شماست. ما امروز هرچه راجع به آینده بگوئیم، در حقیقت نگاه کردن و گفتن و اشاره کردن به برهه‏ ای از زمان است که آن برهه متعلق به شماست؛ وجود واقعی شما در آن برهه تعیین‏ کننده و کارگشاست. این موضوعی که نگاه به آینده دارد، مسئله‏ی شعار دهه‏ ی چهارم است- که شروع شده- یعنی پیشرفت و عدالت. اعلام کرده‏ ایم که این دهه، دهه‏ ی پیشرفت و عدالت باشد. البته با گفتن و با اعلام کردن، نه پیشرفت حاصل می‏شود و نه عدالت؛ اما با تبیین کردن، تکرار کردن و همت‏ها و عزم‏ها را راسخ کردن، هم پیشرفت حاصل می‏شود و هم عدالت. ما می‏خواهیم مسئله‏ ی پیشرفت و عدالت، در دهه‏ ی چهارم به یک گفتمان ملی تبدیل بشود. همه باید آن را بخواهیم؛ تا نخواهیم، طراحی و برنامه‏ ریزی و عملیات تحقق پیدا نخواهد کرد و به هدف هم نخواهیم رسید؛ باید تبیین بشود. بیانات رهبری در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ٨٨ @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت ششم امام خمینی ادراک حقایق وجودیه و ایمانیه را در حوزۀ عقاید و معارف الهی عدالت می داند. از دید او عدالت طریق سیر انسان کامل است زیرا در بعد اخلاقی نیز عدالت تعدیل است، تعدیل جمیع قوای باطنیه و ظاهریه و روحیه و نفسیه ، تعدیل نوعی سیر طریق و پیمودن راه است. اگر امام خمینی از عدالت به مثابه طریقه و سیر راه انسان شدن و ساخته شدن انسان یاد می کند، به این علت است که، آنچه موضوع عدالت است همین شدن انسان و تحول اوست و حرکت او در خط مستقیم و رسیدن به اعتدال حقیقی.  پس طریق سیر انسان کامل از نقطۀ نقص عبودیت تا کمال عز ربوبیت عدالت است که خط مستقیم و سیر معتدل است. شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص ١۵١،١۵٢،١۵٣  عدل الهی از دیدگاه امام خمینی، ص ٢۵،٢۶ @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت هفتم ترجمه و شرح حکمت 437 نهج البلاغه: برتری عدل بر جود و بخشش وَ سُئِلَ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ، الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ (عليه السلام): الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا، وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا؛ وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ، وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ؛ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا. از امام عليه السلام سؤال شد كه كدام يك از اين دو برترند: «عدالت» يا جود و بخشش؟ امام عليه السلام در جواب فرمود: عدل، هرچيزى را در جاى خود قرار مى‏ دهد ولى سخاوت و بخشش آن را از مسيرش فراتر مى ‏برد. (اضافه بر اين) عدالت، قانونى است همگانى ولى جود و بخشش جنبه خصوصى دارد بنابراين، عدل، شريف ‏تر و برتر است. @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت هشتم سوره مبارکه مائده آیه ۸ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلیٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است! @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت نهم تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدوی عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه اسلامی ما تلقی می‌شود. (بیانات رهبری در ٧ تیر ٧٧) «راه ما راه اسلامى است که امام به ما معرّفى کرد، راه ما راه آن اسلامى است که دشمنان خدا از آن میترسند، راه ما راه آن اسلامى است که مستضعفان و مظلومان را خوشحال و امیدوار میکند؛ نه چیزى که اسمش اسلام است، امّا از اوّل تا به آخر در خدمت دشمنان اسلام است.» (بیانات رهبری در ١٠ اسفند ۶٨) «عزیزان من! تلاش ما حکومت حقّ و عدل است.» (بیانات رهبری در ١٢بهمن ٧۵) «دعایی که شما برای آمدن امام زمانتان میکنید - که اعزّ همه خلایق عندالله و عند عباده الصّالحین است - این است که میگوییم: «یملاالله به الارض عدلاً و قسطا»، نمیگویید دیناً و خلقاً.» (بیانات رهبری در ٧تیر٧٧)  «با اینکه آن بزرگوار دین را هم، تقوا را هم، اخلاق را هم به جامعه تزریق خواهد کرد امّا شما نمیگویید: «یملا الله به الارض دیناً»؛ بلکه میگویید: «عدلاً»؛ این نشان‌دهنده‌ی این است که عدل، نیاز اصلی حیات طیّبه‌ی انسانی است.» (بیانات رهبری در ۵تیر٩٨) @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت دهم سوره نساء. ۵٨ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری] نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست. (ترجمه انصاریان) ▫️تفسیر نمونه: این آیه که یک حکم عمومی و همگانی از آن استفاده میشود، صریحا میگوید: ١. «خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید» در قسمت دوم آیه، اشاره به دستور مهم دیگری شده و آن مسأله «عدالت در حکومت» است. ٢. «به هنگامی که میان مردم داوری میکنید، از روی عدالت حکم کنید» ▫️تفسیر نور: كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانى‌هاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوت‌هاى ظالمانه است. ▫️حضرت امير عليه السلام فرموده است: «من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنين» هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايق‌تر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است.  الغدیر، ج٨ ✅ دو نکته پیرامون عدالت، برگرفته از آیه ١- تشكيل حكومت لازم است. لازمه‌ى سپردن مسئوليّت‌ها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. تُؤَدُّوا الْأَماناتِ‌ ... تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ‌ ٢- موعظه‌ى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضايى هم توجّه كند. «نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ» @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت یازدهم سوره هود- ٨۵ وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ✅ و ای قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید؛ و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید! (ترجمه مکارم شیرازی) ▫️تفسیر نور ١- برقرارى عدالت و قسط در همه مسائل، از دستاورد حركت انبياست. أَوْفُوا ... بِالْقِسْطِ ٢- در صورتى كه گناه در جامعه به حالت عادت در آيد، بايد با تكرار تذكّر و پيگيرى مداوم، آن را بر طرف كرد. در اين آيه، چند بار مسئله‌ى رعايت وزن و پيمانه تكرار گرديده است. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا ٣- بايد بر داد وستدها وامور اقتصادى، نظارت وكنترل باشد. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا ۴- بايد قسط و عدل را نسبت به همه‌ى مردم مراعات كرد، نه تنها در حقّ مؤمنين. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ» ۵- كم گذاشتن حقّ مردم تنها در محدوده‌ى چيزهاى وزنى و كشيدنى و يا پيمانه‌اى نيست، بلكه شامل همه‌ى چيزهايى كه مردم داد و ستد مى‌كنند و امانات نيز مى‌شود. «أَشْياءَهُمْ» ۶- ضايع كردن حقّ مردم در مسائل اقتصادى، يكى از بارزترين نمونه‌هاى فساد است. زيرا اقتصاد ناسالم، جامعه را به فساد مى‌كشاند. «لا تَبْخَسُوا، مُفْسِدِينَ» ٧- بالاتر و بدتر از عمل فساد، داشتن روحيّه و خصلت افراد مفسد است. «لا تَعْثَوْا، مُفْسِدِينَ» جلد 4 - صفحه 107 ▫️تفسیر نمونه آیه فوق این واقعیت را به خوبی منعکس می‌کند که بعد از مسأله اعتقاد به توحید، یک اقتصاد سالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، و نیز نشان می‌دهد که به هم ریختگی نظام اقتصادی سر چشمه فساد وسیع در جامعه خواهد بود. @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت دوازدهم حجرات. ۴٩ وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر بجنگند میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید، و اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری تجاوز کند، با آن گروهی که تجاوز می کند، بجنگید تا به حکم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، میانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتی برقرار کنید؛ و همواره دادگری را پیشه سازید که خدا دادگران را دوست دارد. (ترجمه. انصاریان) تفسیر نور اصولًا، آفرينش بر اساس حقّ وعدل است و بعثت انبيا براى آن بوده است كه مردم به عدالت قيام كنند. در جوامع امروزى، تحقّق عدالت ملازم قانون‌مدارى و بى‌عدالتى مرادف قانون گريزى است. امّا كدام قانون؟ قانونى كه ساخته دست بشرى همچون خودماست؟ قانونى كه هر روز در حال تغيير و تحوّل است؟ قانونى كه در آن منافع افراد و احزاب نهفته و برخاسته از افكار ناپخته و اطلاعات محدود و تحت تأثير تهديدها، تطميع‌ها و هوسهاى خود و ديگران وضع شده است؟ قانونى كه قانون‌گذارش انواع قانون گريزى‌ها دارد و خود به آن عمل نمى‌كند؟ آيا اين قوانين مى‌تواند براى انسان قداست و كرامت داشته باشد و براى جامعه، عدالت و امنيّت را به ارمغان آورد؟ آنچه مى‌تواند صلح و عدالت را در جامعه حاكم سازد و از هرگونه خطا و نقص به دور باشد، قوانين الهى است كه توسط پيامبران به بشر عرضه شده است. قوانينى كه خالق انسان بر پايه‌ى علم وحكمت ولطف بى‌نهايت وضع كرده و آورنده‌ى آن اوّلين عامل به آن است. @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت سیزدهم سوره شوری-١۵ فَلِذَٰلِكَ فَادْعُ ۖ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ بدین سبب تو همه را (به دین اسلام و کلمه توحید) دعوت کن و چنانکه مأموری پایداری کن و پیرو هوای نفس مردم مباش و بگو که من به کتابی که خدا فرستاد (قرآن) ایمان آورده‌ام و مأمورم که میان شما به عدالت حکم کنم، خدای یگانه پروردگار همه ما و شماست، (پاداش) عمل ما بر ما و عمل شما بر شماست (و پس از تبلیغ رسالت) دیگر هیچ حجت و گفت و گویی بین ما و شما باقی نیست. خدا (روز جزا برای حکم حق) میان ما جمع می‌کند و بازگشت همه به سوی اوست. (ترجمه انصاریان) ▫️ عدالت به معناى قراردادن هر چیز در جاى واقعى و حقیقى خود و ظلم به معناى بر هم زدن نظم حاکم بر اشیا و قوانین و قرار گرفتن امور در خلاف جایگاه اصلى آن است. ▫️ عدالت نه تنها مأموریّت اصلى پیامبران است، بلکه قانون حاکم بر جهان هستى است، وگردونه عالم هستى بر محور عدالت دور مى زند، تا آنجا که از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود:  «بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَرْضُ». (اهداف قیام حسینی-مکارم شیرازی) ✅ در روایتى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «لم یبعث الله نبیاً قط الا بالبر والعدل...; خداوند هیچ پیامبرى را به سوى مردم مبعوث نکرد مگر اینکه او را مأمور به نیکى و عدالت و... کرد». (بحارالانوار، ج ٢۴، ص ٢٩٢) @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت چهاردهم در قرآن، از توحید گرفته تا معاد، از نبوت گرفته تا امامت و زعامت، از آرمان‌هاى فردى گرفته تا هدف‌هاى اجتماعى، همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن، همدوش توحید، رکن معاد، هدف تشریع نبوت، فلسفه زعامت و امامت، معیار کمال فرد، و مقیاس سلامت اجتماع است. عدل قرآن، آنجا که به توحید یا معاد مربوط مى‏شود، به نگرش انسان به هستى و آفرینش، شکل خاص مى‏دهد، و به عبارت دیگر، نوعى «جهان‌بینی» است آنجا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط مى‏شود، یک «مقیاس» و «معیار» قانون‌شناسى است، و به عبارت دیگر جاى پایى است براى عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آید، آنجا که به امامت و رهبرى مربوط مى‏شود یک «شایستگی» است آنجا که پاى اخلاق به میان مى‏آید، آرمانى انسانى است آنجا که به اجتماع کشیده مى‏شود یک «مسؤولیت» است. (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج‏۱؛ ص۶١) @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت پانزدهم هر جا دیدید که می‌گویند: دین و اسلام هست ولی عدالت اجتماعی نیست، بدانید دین و اسلامش قُلابی است. هر جا می‌گویند: عدل هست، عدالت اجتماعی هست، اما خدا نیست، پیوند بشر با بی‌نهایت و ابدیت فراموش شده است آنجا وضعیت چگونه است؟ آیا آنجا عدل هست یا نه؟ آنجا هم عدلش ناقص و ناتمام است، یک جایش خلل دارد. اگر بخواهیم واقعاً روی دید قرآن بایستیم، قسط، عدل و عدالت با آن معنای گسترده‌اش با دین چنان نزدیک است که گویی دو نام روی یک معنی هستند. بررسی ویژگی های حکومت اسلامی، شهید بهشتی @edaalatkhah
گفتمان عدالت قسمت شانزدهم در جامعه‌ای که انسان ها از نظر خواسته‌ها و نیازهای اولیه در پوشاک، خوراک، مسکن و بهداشت مورد تجاوز قرار می‌گرفتند، انسان گرسنه فراوان بود. فراوانی انسانِ گرسنه و برهنه در یک جامعه نشانه آن است که در این‌ جامعه، به همه انسان ها رسیدگی نمی‌شود. فراوانی انسان‌های بیمار بدون طبیب و دارو، نشانه آن است که همه انسان‌ها در این‌ جامعه مورد توجه نیستند. به عبارت دیگر جامعه‌ای که در آن عدل و داد و قسط باشد، نیست. قبول داریم که بودن انسان های بدون مسکن که سرگردان هستند و باید در کنار خیابان ها در سرما و گرما بخوابند و برخیزند، نشانه آن است که در این‌ جامعه به حقوق انسان ها تجاوز می‌شود و رعایت حقوق آنها نمی‌شود، این روشن است ولی آیا نیازهای یک انسان همین است؟ اگر قرار شد انسان درکنار این نیازها، نیازمندی‌های اصیل و پرارج دیگر هم داشته باشد و در یک نظام و یک جامعه، به آن نیازمندی‌های اصیل دیگر اصلاً توجه نشود و نه تنها توجه نشود، بلکه کوبانده شود، آیا نمی‌شود گفت: در آنجا هم به قسمتی از نیازهای انسان تجاوز می‌شود؟ بررسی ویژگی های حکومت اسلامی، شهید بهشتی @edaalatkhah
Sireye Siasi (1) - 1399-12-02_1.mp3
45.7M
🅾🅾این پنج صوت مطالب و تحلیل بسیار بسیار مهمی رو بیان میکنند که لازمه همه گوش بدن .🅾🅾 مطمئن باشید در انتهای صوتها بنده رو برای بارگذاری این صوتها دعا خواهید کرد ☺️🌷 🔰 سیره سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها (۱) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ( جلسه اول ) ❓علت خاص ، ویژه و منحصر به فرد شناخت سیره حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟ ❓ چگونه در گام دوم انقلاب اسلامی به سوی تمدن‌سازی حرکت کنیم؟ ❓ نرم‌افزار تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ ❓ محوریت در سبک زندگی اسلامی با چه کسانی است؟ ❓ چگونه می‌توان جامعه را به گلستان تبدیل کرد؟ ❓ جنبه‌ها و جلوه‌های کار سیاسی برای زنان چیست؟ ✅ توصیه می‌شود قبل از گوش دادن به صوت، بخش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب انسان ۲۵۰ ساله - حلقه سوم مطالعه شود. همچنین در حین گوش دادن کتاب را به همراه داشته باشید و صوت را با دقت و تمرکز گوش دهید و پس از گوش دادن ، مجدد کتاب را مطالعه نمایید و در مورد مباحث مطرح شده، تامل و تفکر نمایید. 💥 بصیر 💥 ♻️ @basire_basir ♻️
Sireye Siasi (2) - 1399-12-03.mp3
37.02M
🚨 بازنشر 🔰 سیره سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها (۲) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ( جلسه دوم - قسمت اول ) ❓لازمه درک ارزش و عبرت گرفتن از مجاهدت حضرت زهرا سلام الله علیها در فتنه سقیفه چیست؟ ❓ موانع مقابل حضرت زهرا سلام الله علیها در فتنه سقیفه چه بود و علیه چه جریانی ایستادند؟ ❓ سؤال و عبرت مهم در فتنه سقیفه چیست؟ ❓ اولین درسی که در شرایط فتنه به ویژه فتنه‌های نرم‌افزاری بیاموزیم، چیست؟ ❓ دلیل اصلی خیانت مؤمنین و اصحاب پیامبر در فتنه سقیفه چیست؟ ❓ هدف از تاریخ چیست و بررسی وقایع تاریخی برای چه منظوری است؟ ❓ عرصه جهادی که زنان بایستی از آبرو و جان خود بگذرند، چیست؟ ✅ توصیه می‌شود قبل از گوش دادن به صوت، بخش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب انسان ۲۵۰ ساله - حلقه سوم مطالعه شود. همچنین در حین گوش دادن کتاب را به همراه داشته باشید و صوت را با دقت و تمرکز گوش دهید و پس از گوش دادن ، مجدد کتاب را مطالعه نمایید و در مورد مباحث مطرح شده، تامل و تفکر نمایید. 💥 بصیر 💥 ♻️ @basire_basir ♻️