گفتمان عدالت
قسمت نهم
تحقق آرمان عدالت در حکومت مهدوی
عدالت و عدل، مهمترین ارزش در جامعه اسلامی ما تلقی میشود.
(بیانات رهبری در ٧ تیر ٧٧)
«راه ما راه اسلامى است که امام به ما معرّفى کرد،
راه ما راه آن اسلامى است که دشمنان خدا از آن میترسند،
راه ما راه آن اسلامى است که مستضعفان و مظلومان را خوشحال و امیدوار میکند؛
نه چیزى که اسمش اسلام است،
امّا از اوّل تا به آخر در خدمت دشمنان اسلام است.»
(بیانات رهبری در ١٠ اسفند ۶٨)
«عزیزان من! تلاش ما حکومت حقّ و عدل است.»
(بیانات رهبری در ١٢بهمن ٧۵)
«دعایی که شما برای آمدن امام زمانتان میکنید - که اعزّ همه خلایق عندالله و عند عباده الصّالحین است - این است که میگوییم:
«یملاالله به الارض عدلاً و قسطا»،
نمیگویید دیناً و خلقاً.»
(بیانات رهبری در ٧تیر٧٧)
«با اینکه آن بزرگوار دین را هم،
تقوا را هم،
اخلاق را هم به جامعه تزریق خواهد کرد امّا شما نمیگویید:
«یملا الله به الارض دیناً»؛
بلکه میگویید: «عدلاً»؛
این نشاندهندهی این است که عدل، نیاز اصلی حیات طیّبهی انسانی است.»
(بیانات رهبری در ۵تیر٩٨)
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت دهم
سوره نساء. ۵٨
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا
خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری] نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست.
(ترجمه انصاریان)
▫️تفسیر نمونه:
این آیه که یک حکم عمومی و همگانی از آن استفاده میشود، صریحا میگوید:
١. «خداوند به شما فرمان میدهد که امانتها را به صاحبانش بدهید»
در قسمت دوم آیه، اشاره به دستور مهم دیگری شده و آن مسأله «عدالت در حکومت» است.
٢. «به هنگامی که میان مردم داوری میکنید، از روی عدالت حکم کنید»
▫️تفسیر نور:
كليد خوشبختى جامعه، بر سر كار بودن افراد لايق ورفتار عادلانه است و منشأ نابسامانىهاى اجتماعى، رياست نااهلان وقضاوتهاى ظالمانه است.
▫️حضرت امير عليه السلام فرموده است:
«من تقدّم على قوم و هو يرى فيهم من هو افضل، فقد خان اللّه و رسوله والمؤمنين»
هر كس خود را در جامعه بر ديگران مقدّم بدارد و پيشوا شود در حالى كه بداند افراد لايقتر از او هستند، قطعاً او به خدا و پيامبر و مؤمنان خيانت كرده است.
الغدیر، ج٨
✅ دو نکته پیرامون عدالت، برگرفته از آیه
١- تشكيل حكومت لازم است. لازمهى سپردن مسئوليّتها به اهلش و قضاوت عادلانه برقرارى نظام و حكومت الهى است. تُؤَدُّوا الْأَماناتِ ... تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ
٢- موعظهى خوب، آن است كه علاوه بر پندهاى اخلاقى، به مسائل اجتماعى و قضايى هم توجّه كند. «نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ»
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت یازدهم
سوره هود- ٨۵
وَيَا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
✅ و ای قوم من! پیمانه و وزن را با عدالت، تمام دهید! و بر اشیاء (و اجناس) مردم، عیب نگذارید؛ و از حق آنان نکاهید! و در زمین به فساد نکوشید!
(ترجمه مکارم شیرازی)
▫️تفسیر نور
١- برقرارى عدالت و قسط در همه مسائل، از دستاورد حركت انبياست. أَوْفُوا ... بِالْقِسْطِ
٢- در صورتى كه گناه در جامعه به حالت عادت در آيد، بايد با تكرار تذكّر و پيگيرى مداوم، آن را بر طرف كرد. در اين آيه، چند بار مسئلهى رعايت وزن و پيمانه تكرار گرديده است. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا
٣- بايد بر داد وستدها وامور اقتصادى، نظارت وكنترل باشد. أَوْفُوا ... لا تَبْخَسُوا
۴- بايد قسط و عدل را نسبت به همهى مردم مراعات كرد، نه تنها در حقّ مؤمنين. «لا تَبْخَسُوا النَّاسَ»
۵- كم گذاشتن حقّ مردم تنها در محدودهى چيزهاى وزنى و كشيدنى و يا پيمانهاى نيست، بلكه شامل همهى چيزهايى كه مردم داد و ستد مىكنند و امانات نيز مىشود. «أَشْياءَهُمْ»
۶- ضايع كردن حقّ مردم در مسائل اقتصادى، يكى از بارزترين نمونههاى فساد است. زيرا اقتصاد ناسالم، جامعه را به فساد مىكشاند. «لا تَبْخَسُوا، مُفْسِدِينَ»
٧- بالاتر و بدتر از عمل فساد، داشتن روحيّه و خصلت افراد مفسد است. «لا تَعْثَوْا، مُفْسِدِينَ»
جلد 4 - صفحه 107
▫️تفسیر نمونه
آیه فوق این واقعیت را به خوبی منعکس میکند که بعد از مسأله اعتقاد به توحید، یک اقتصاد سالم از اهمیت ویژهای برخوردار است، و نیز نشان میدهد که به هم ریختگی نظام اقتصادی سر چشمه فساد وسیع در جامعه خواهد بود.
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت دوازدهم
حجرات. ۴٩
وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ فَاءَتْ فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
و اگر دو گروه از مؤمنان با یکدیگر بجنگند میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید، و اگر یکی از آن دو گروه بر دیگری تجاوز کند، با آن گروهی که تجاوز می کند، بجنگید تا به حکم خدا باز گردد. پس اگر بازگشت، میانشان به عدالت و انصاف، صلح و آشتی برقرار کنید؛ و همواره دادگری را پیشه سازید که خدا دادگران را دوست دارد.
(ترجمه. انصاریان)
تفسیر نور
اصولًا، آفرينش بر اساس حقّ وعدل است و بعثت انبيا براى آن بوده است كه مردم به عدالت قيام كنند.
در جوامع امروزى، تحقّق عدالت ملازم قانونمدارى و بىعدالتى مرادف قانون گريزى است.
امّا كدام قانون؟
قانونى كه ساخته دست بشرى همچون خودماست؟
قانونى كه هر روز در حال تغيير و تحوّل است؟
قانونى كه در آن منافع افراد و احزاب نهفته و برخاسته از افكار ناپخته و اطلاعات محدود و تحت تأثير تهديدها، تطميعها و هوسهاى خود و ديگران وضع شده است؟ قانونى كه قانونگذارش انواع قانون گريزىها دارد و خود به آن عمل نمىكند؟
آيا اين قوانين مىتواند براى انسان قداست و كرامت داشته باشد و براى جامعه، عدالت و امنيّت را به ارمغان آورد؟
آنچه مىتواند صلح و عدالت را در جامعه حاكم سازد و از هرگونه خطا و نقص به دور باشد، قوانين الهى است كه توسط پيامبران به بشر عرضه شده است.
قوانينى كه خالق انسان بر پايهى علم وحكمت ولطف بىنهايت وضع كرده و آورندهى آن اوّلين عامل به آن است.
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت سیزدهم
سوره شوری-١۵
فَلِذَٰلِكَ فَادْعُ ۖ وَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ ۖ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَقُلْ آمَنْتُ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ كِتَابٍ ۖ وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ رَبُّنَا وَرَبُّكُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ ۖ اللَّهُ يَجْمَعُ بَيْنَنَا ۖ وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ
بدین سبب تو همه را (به دین اسلام و کلمه توحید) دعوت کن و چنانکه مأموری پایداری کن و پیرو هوای نفس مردم مباش و بگو که من به کتابی که خدا فرستاد (قرآن) ایمان آوردهام و مأمورم که میان شما به عدالت حکم کنم، خدای یگانه پروردگار همه ما و شماست، (پاداش) عمل ما بر ما و عمل شما بر شماست (و پس از تبلیغ رسالت) دیگر هیچ حجت و گفت و گویی بین ما و شما باقی نیست. خدا (روز جزا برای حکم حق) میان ما جمع میکند و بازگشت همه به سوی اوست.
(ترجمه انصاریان)
▫️ عدالت به معناى قراردادن هر چیز در جاى واقعى و حقیقى خود و ظلم به معناى بر هم زدن نظم حاکم بر اشیا و قوانین و قرار گرفتن امور در خلاف جایگاه اصلى آن است.
▫️ عدالت نه تنها مأموریّت اصلى پیامبران است،
بلکه قانون حاکم بر جهان هستى است،
وگردونه عالم هستى بر محور عدالت دور مى زند،
تا آنجا که از پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده که فرمود:
«بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَالاَرْضُ».
(اهداف قیام حسینی-مکارم شیرازی)
✅ در روایتى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم:
«لم یبعث الله نبیاً قط الا بالبر والعدل...; خداوند هیچ پیامبرى را به سوى مردم مبعوث نکرد مگر اینکه او را مأمور به نیکى و عدالت و... کرد».
(بحارالانوار، ج ٢۴، ص ٢٩٢)
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت چهاردهم
در قرآن،
از توحید گرفته تا معاد،
از نبوت گرفته تا امامت و زعامت،
از آرمانهاى فردى گرفته تا هدفهاى اجتماعى،
همه بر محور عدل استوار شده است.
عدل قرآن،
همدوش توحید،
رکن معاد،
هدف تشریع نبوت،
فلسفه زعامت و امامت،
معیار کمال فرد،
و مقیاس سلامت اجتماع است.
عدل قرآن،
آنجا که به توحید یا معاد مربوط مىشود، به نگرش انسان به هستى و آفرینش، شکل خاص مىدهد، و به عبارت دیگر، نوعى «جهانبینی» است
آنجا که به نبوت و تشریع و قانون مربوط مىشود، یک «مقیاس» و «معیار» قانونشناسى است، و به عبارت دیگر جاى پایى است براى عقل که در ردیف کتاب و سنت قرار گیرد و جزء منابع فقه و استنباط بشمار آید،
آنجا که به امامت و رهبرى مربوط مىشود یک «شایستگی» است
آنجا که پاى اخلاق به میان مىآید، آرمانى انسانى است
آنجا که به اجتماع کشیده مىشود یک «مسؤولیت» است.
(مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج۱؛ ص۶١)
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت پانزدهم
هر جا دیدید که میگویند:
دین و اسلام هست ولی عدالت اجتماعی نیست، بدانید دین و اسلامش قُلابی است.
هر جا میگویند:
عدل هست، عدالت اجتماعی هست، اما خدا نیست، پیوند بشر با بینهایت و ابدیت فراموش شده است
آنجا وضعیت چگونه است؟
آیا آنجا عدل هست یا نه؟
آنجا هم عدلش ناقص و ناتمام است، یک جایش خلل دارد.
اگر بخواهیم واقعاً روی دید قرآن بایستیم، قسط، عدل و عدالت با آن معنای گستردهاش با دین چنان نزدیک است که گویی دو نام روی یک معنی هستند.
بررسی ویژگی های حکومت اسلامی، شهید بهشتی
@edaalatkhah
گفتمان عدالت
قسمت شانزدهم
در جامعهای که انسان ها از نظر خواستهها و نیازهای اولیه در پوشاک، خوراک، مسکن و بهداشت مورد تجاوز قرار میگرفتند، انسان گرسنه فراوان بود.
فراوانی انسانِ گرسنه و برهنه در یک جامعه نشانه آن است که در این جامعه، به همه انسان ها رسیدگی نمیشود.
فراوانی انسانهای بیمار بدون طبیب و دارو، نشانه آن است که همه انسانها در این جامعه مورد توجه نیستند.
به عبارت دیگر جامعهای که در آن عدل و داد و قسط باشد، نیست.
قبول داریم که بودن انسان های بدون مسکن که سرگردان هستند و باید در کنار خیابان ها در سرما و گرما بخوابند و برخیزند، نشانه آن است که در این جامعه به حقوق انسان ها تجاوز میشود و رعایت حقوق آنها نمیشود، این روشن است
ولی آیا نیازهای یک انسان همین است؟
اگر قرار شد انسان درکنار این نیازها، نیازمندیهای اصیل و پرارج دیگر هم داشته باشد و در یک نظام و یک جامعه، به آن نیازمندیهای اصیل دیگر اصلاً توجه نشود
و نه تنها توجه نشود،
بلکه کوبانده شود،
آیا نمیشود گفت:
در آنجا هم به قسمتی از نیازهای انسان تجاوز میشود؟
بررسی ویژگی های حکومت اسلامی، شهید بهشتی
@edaalatkhah
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
Sireye Siasi (1) - 1399-12-02_1.mp3
45.7M
🅾🅾این پنج صوت مطالب و تحلیل بسیار بسیار مهمی رو بیان میکنند که لازمه همه گوش بدن .🅾🅾
مطمئن باشید در انتهای صوتها بنده رو برای بارگذاری این صوتها دعا خواهید کرد ☺️🌷
🔰 سیره سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها (۱) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ( جلسه اول )
❓علت خاص ، ویژه و منحصر به فرد شناخت سیره حضرت زهرا سلام الله علیها چیست؟
❓ چگونه در گام دوم انقلاب اسلامی به سوی تمدنسازی حرکت کنیم؟
❓ نرمافزار تمدنسازی نوین اسلامی چیست؟
❓ محوریت در سبک زندگی اسلامی با چه کسانی است؟
❓ چگونه میتوان جامعه را به گلستان تبدیل کرد؟
❓ جنبهها و جلوههای کار سیاسی برای زنان چیست؟
✅ توصیه میشود قبل از گوش دادن به صوت، بخش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب انسان ۲۵۰ ساله - حلقه سوم مطالعه شود. همچنین در حین گوش دادن کتاب را به همراه داشته باشید و صوت را با دقت و تمرکز گوش دهید و پس از گوش دادن ، مجدد کتاب را مطالعه نمایید و در مورد مباحث مطرح شده، تامل و تفکر نمایید.
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
Sireye Siasi (2) - 1399-12-03.mp3
37.02M
🚨 بازنشر
🔰 سیره سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها (۲) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ( جلسه دوم - قسمت اول )
❓لازمه درک ارزش و عبرت گرفتن از مجاهدت حضرت زهرا سلام الله علیها در فتنه سقیفه چیست؟
❓ موانع مقابل حضرت زهرا سلام الله علیها در فتنه سقیفه چه بود و علیه چه جریانی ایستادند؟
❓ سؤال و عبرت مهم در فتنه سقیفه چیست؟
❓ اولین درسی که در شرایط فتنه به ویژه فتنههای نرمافزاری بیاموزیم، چیست؟
❓ دلیل اصلی خیانت مؤمنین و اصحاب پیامبر در فتنه سقیفه چیست؟
❓ هدف از تاریخ چیست و بررسی وقایع تاریخی برای چه منظوری است؟
❓ عرصه جهادی که زنان بایستی از آبرو و جان خود بگذرند، چیست؟
✅ توصیه میشود قبل از گوش دادن به صوت، بخش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب انسان ۲۵۰ ساله - حلقه سوم مطالعه شود. همچنین در حین گوش دادن کتاب را به همراه داشته باشید و صوت را با دقت و تمرکز گوش دهید و پس از گوش دادن ، مجدد کتاب را مطالعه نمایید و در مورد مباحث مطرح شده، تامل و تفکر نمایید.
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️
هدایت شده از کانال سیاسی 💥 بصیر 💥
Sireye Siasi (3) - 1399-12-03.mp3
28.51M
🚨 بازنشر
🔰 سیره سیاسی حضرت زهرا سلام الله علیها (۳) - استاد هاشمی - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳ ( جلسه دوم - قسمت دوم )
❓یک زن انقلابی و مؤمن در چه مسائلی ورود پیدا میکند؟
❓ نحوه و کیفیت حضور یک زن انقلابی و مؤمن در مسائل چگونه است؟
❓ چرا به گریه حضرت زهرا سلام الله علیها پس از رحلت پیامبر اسلام اعتراض می شد؟
❓ یکی از عواملی که نقش فوقالعاده مهمی در جنگ نرم دارد، چیست و مبتنی بر چه باید باشد؟
❓ هیأت انقلابی تراز، چگونه هیأتی است؟
✅ توصیه میشود قبل از گوش دادن به صوت، بخش مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها از کتاب انسان ۲۵۰ ساله - حلقه سوم مطالعه شود. همچنین در حین گوش دادن کتاب را به همراه داشته باشید و صوت را با دقت و تمرکز گوش دهید و پس از گوش دادن ، مجدد کتاب را مطالعه نمایید و در مورد مباحث مطرح شده، تامل و تفکر نمایید.
💥 بصیر 💥
♻️ @basire_basir ♻️