eitaa logo
مطالب تحلیلی و مبنایی بصیر
84 دنبال‌کننده
679 عکس
350 ویدیو
11 فایل
این کانال توسط گروه تحلیلی سیاسی بصیر اداره میشود. @sarbaz_emam_khameneii ادمین 💥کانال سیاسی بصیر 💥 به ما بپیوندید 👇👇👇 ♻️ @basire_basir ♻️
مشاهده در ایتا
دانلود
💛یا مقلّب القلوب و الابصار...💛 ❗️این روزها که بار دیگر به یک امر ملّی مهم نزدیک می شویم و حضور حداکثری آحاد مردم اهمیت فوق العاده ای دارد، برای دلسوزان کشور و انقلاب این نگرانی وجود دارد که آن مشارکت حداکثری که حرکت پرقدرت و رو به جلوی انقلاب اسلامی را تضمین می کند، رقم نخورد. 🔻علت ها متعدد است بعضی به خاطر وجود تبعیض و بعضی به خاطر تورم، گروهی در اثر حواشی فتنه ها و عده کمی هم از روی عناد و عداوت علاقه ای به مشارکت ندارند. 🔻در میان ریشه یابی های بیرونی، خوب است هر فرد و گروهی نگاهی به گذشته خود بیندازد و در عملکرد قبلی خود بازنگری کند. پدرخوانده ها و لیست بندها و مزد بگیرهای رسانه ای احزاب، اگر علاقه ای به کشور و انقلاب دارند، عملکرد خودشان و نتایج آن را بازخوانی کنند و رای دهنده ها هم عملکرد انتخاباتی خودشان در تبلیغ و دفاع و حمله و اتهام زنی و البته انتخاب. 🔻از اولین انتخاب هایمان بین بد و بدتر! آن موقع که بد را برگزیدیم و به بصیرت خود بالیدیم، افسدها را دفع کردیم و خار در چشم و استخوان در گلو به فاسدها راضی شدیم! در بعضی مواقف، انتخاب عموم همان بدتر بود و ما به بی بصیرتی آنها تاسف خوردیم! 🔻جا دارد به گذشته نگاهی بیندازیم و ببینیم این فاسدها، بدها و افراد کوچک یا متوسطی که برای اداره کشور روانه مناصب مختلف کردیم، چقدر امروز در سرد شدن تنور انتخابات موثر بوده اند؟! 🔻آیا در تشخیص بد و بدتر درست عمل کردیم یا گرفتار جو سازی های دستهای پشت پرده زرسالاران و قدرت دوستان شدیم؟! 🔻یعنی نمی شد فارغ از پیش بینی نتیجه و صعود احتمالی حریف، به گزینه کارآمدتری رای بدهیم؟! 🔻شاید گزینه سومی هم وجود داشته یا می توانستیم از چنین گزینه ای دعوت کنیم، و چون رای نمی آورده، چون خطر بالا آمدن افسد برایمان جدی بوده و شایدهای دیگر... از انتخابش صرفنظر کرده ایم! 🔻ما با انتخاب کوچکها و بدها و فاسدها چقدر در شرایط امروز موثر هستیم؟! چقدر از ترک فعل ها و بد عملی های مسئولین ، نتیجه هیجانات شب انتخابات ماست؟! چقدر در کند شدن چرخ اصلاحات داخلی و اقتصادی و مبارزه با انواع فساد و بی عدالتی موثر هستیم و چقدر از تاخیر ظهور آن ذخیره الهی، بر عهده ماست؟! ‼️به خود بیاییم! اگر ما بازی احزاب و پدرخوانده ها را نخوریم، و به جای آدمهای ضعیف و متوسط حرف گوش کن و دنباله رو،افراد حرّ و توانا را حمایت کنیم ، بدون شک قلوب مردم بیشتری با انقلاب و اسلام نرم خواهد شد. بدون شک حرکت این انقلاب به سمت ظهور با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. 🔻با ورود انسان های مستقل و آزاده، وضع عدالت و فرهنگ و اقتصاد و تولید و فضای مجازی و آموزش و تربیت و ... مسلما غیراز این خواهد بود. 🔻به نظر می رسد که اکنون و در آستانه این لیله القدر انقلاب، جا دارد ابتدا از سلوک انتخاباتی گذشته خود استغفار کنیم و هر آنچه به رشد و بالندگی ملی و عبرت از گذشته مربوط می شود را سرلوحه خود قرار دهیم. ✍ مهاجر لطفاً منتشر بفرمایید . 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باز هم تقطیع سخنان آقا و بریدن قسمتی از سخنان ایشون و حذف قسمت اول در جهت منفعت لیست بندان!!! ببینید فیلم بالا رو چطوری بریدن تا بتونن این رو زیرش بزنن👇👇 ((♨️اگه این روزها کسی بهتون گفت لیستی رأی ندهید ، این نظریه رهبری رو درباره لیستی رأی دادن بهش نشون بدین ... 🚨قطعا لیستی رأی ندادن موجب شکست خواهد شد ...)) حالا متن کامل رو بخونید تا ببینید رهبر عزیز مثل همیشه ابتدا میگن افرادی که خودتون شناخت دارید بعد اگر همه رو نتونستین بشناسید به لیست‌ها مراجعه کنید👇👇 «شما میخواهید رأی بدهید، فلان شهر یک نماینده دارد، فلان شهر -مثلاً فرض کنید فلان استان- ده نماینده دارد؛ خب هرکدام از اینها نقشی دارند، فعّالیّتی دارند؛ انسان باید به شکل اطمینان‌بخشی به نتیجه برسد. به نظر بنده این‌جور میرسد که چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرستها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمی‌شناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کرده‌اند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست‌] آنها رأی میدهم» اینم همین چند روز پیش باز مجددا فرمودند:«برای شناخت اصلح، مردم تا جایی که توان بررسی دارند تحقیق کنند و اگر نمی‌توانند، به نظر افراد مورد اعتماد، توجه و عمل کنند. (29 بهمن 1402)» 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
37.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امیرحسین ثابتی کیست؟ اگر شک دارید که میخواهید به امیرحسین ثابتی رای دهید یا درباره او اطلاعات کمی دارید، حتما این ویدئو را ببینید. با دیدن این فیلم مشخص میشود که چرا از بین هزاران نامزد انتخابات در تهران، تمرکز رسانه های اصلاح طلب و حسن روحانی بر تخریب ثابتی متمرکز شده. مختصر و مفید؛ از زندگی شخصی و سوابق و عملکرد و شغل تا دیدگاه هایش برای مجلس دوازدهم. مشاهده با کیفیت اصلی ♦️عضو کانال امیرحسین ثابتی شوید👇 https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
هدایت شده از رضا حیدری
❌ خوارج، عدالت‌خواه نبودند! ❓ پرسش: در فضای مجازی، ویدئویی منتشر شده و در آن گوینده ادعا می کند که؛ انتهای بدون دانستن احکام شرعی آن، است. لطفا میزان صحت را بفرمایید و بطور کلی نظرتان در این باره چیست؟ ✍پاسخ: این سخن به چهار بخش قابل تجزیه است؛ ۱- اینکه انسان برای ورود به هر کاری باید آداب آن را و احکام شرعی آن را بداند درست است و عقل و شرع به آن حکم می کند و مطالبه عدالت نیز از آن مستثنا نیست و باید مبتنی بر عقلانیت، فقاهت و واقعیت باشد. ۲- اینکه خوارج گروه منحرفی بودند و باید برحذر باشیم که مبادا به ویژگی های آنها مبتلا شویم هم درست است. ۳- اینکه خوارج علم کافی نداشتند و خشک مغز بودند هم قابل قبول است. ۴- اما اینکه خوارج به دنبال عدالت‌خواهی بودند صرف ادعا و نیازمند اقامه دلیل از سوی مدعی است! زیرا؛《البینة علی المدعی》. در هیچیک از متون تاریخی یا دینی، تقابل خوارج با امام علی ع برای مطالبه عدالت معرفی نشده است و تاریخ دانان نیز چنین برداشتی از رفتار و مواضع آنها نداشته اند. ما سندی سراغ نداریم که خوارج مثلا به علی ع خرده گرفته باشند که چرا عدالت را در جامعه اجرا نمی کنی! یا داعیه عدالت و شعار مبارزه با فساد و اشرافیت داشته باشند! بلکه شعارشان 《لا حکم الا لله》 بود...آنها در صفین پس از نیرنگ قرآن بر نیزه کردن، فریب خوردند و پذیرش حکمیت را بر علی ع تحمیل کردند ولی پس از چندی پشیمان شدند و از امام خواستند تا از خطایی که در پذیرش حکمیت پیش آمده توبه کند! آنها با شعارِ «لا حُکمَ إلاّ للهِ» بندگان را فاقد صلاحیت داوری دانستند! و گفتند که علی (ع)، افراد را داور در دین خدا قرار داد، در حالی که داوری مخصوص خداست و او چنین حقی نداشت! و در ادامه این کار را گناه کبیره و ارتکاب کبیره را موجب خروج از دین دانستند! و در نهروان با امام جنگیدند و شد آنچه شد... با مراجعه به برخی کتب مانند تاریخ یعقوبی و تاریخ طبری و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید و متن خطبه های نهج البلاغه (خطبه های ۳۶، ۴۰، ۵۸، ۵۹، ۶۰، ۶۱، ۹۱، ۱۲۱، ۱۲۲، ۱۸۱، ۱۸۲ و...) می توان به شاخصه های رفتاری و پنداری این جماعت پی برد که مهمترین آن؛ فقدان بصیرت، فقدان قدرت تحلیل سیاسی، ساده لوحی و ظاهرگرایی، تکفیر دیگران، تعصب در فهم دینی و تحجر و جمود بوده است. رضا حیدری ۱۴۰۳/۰۱/۰۷_ اهواز 🌐 کانال حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری @Heydari_org
حجت الاسلام پناهیان ما برای «سعی» آفریده شده‌ایم، نه برای برخورداری از چند صفت خوب! اینکه یک انسان، سعه وجودی پیدا می‌کند یعنی چه؟ در قرآن کریم، فرمود: «لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (نجم، ۳۹) یعنی سعی تو است که تو را به خدا می‌رساند. ما برای سعی آفریده شده‌ایم نه برای برخورداری از چند صفت خوب!
مثلاً شما انسان سخاوتمند، باحیا، متواضع و مهربانی هستی، حالا خدا از شما سعی می‌خواهد. اگر بخواهیم اخلاقی نگاه کنیم، شما می‌گویی «خدایا من همه این صفات خوب را دارم، دیگر با من چه‌کار داری؟» مثلاً می‌فرماید: من تو را در موقعیتی قرار می‌دهم که نباید سخاوتمندانه رفتار کنی، یعنی دین از تو این را می‌خواهد. یا تو را در موقعیتی قرار می‌دهم که نباید مهربانانه رفتار کنی، مانند امیرالمؤمنین(ع) که با خوارج رفتار کرد. یا تو را در موقعیتی قرار می‌دهم که سعی تو اتفاقاً خلاف آن تواضع تو قرار می‌گیرد، و باید فریاد بزنی و ممکن است حتی شبیه متکبرین جلوه بکنی، البته در اصل این تکبر نیست ولی آنهایی که ظاهربین هستند، تو را به تکبر متهم می‌کنند، کمااینکه معاویه امیرالمؤمنین(ع) را متهم می‌کرد.
راه‌حل قرآن برای اینکه دچار آسیب‌های اخلاق نشویم «تقوا» است اینکه امیرالمؤمنین(ع) در کنار ایتام کوفه زانو می‌زند و اشک می‌ریزد، نامش را اخلاق نگذاریم بلکه این را تقوای ایشان بدانیم. چرا اسم این را مهربانی و اخلاق امیرالمؤمنین(ع) بگذاریم؟ اسمش را بگذاریم تقوای امیرالمؤمنین(ع). راه حلی که قرآن دارد تا ما دچار آسیب‌های اخلاق نشویم، کلمه تقوا است.
تقوا یعنی کِی از کدام خوبی برای انجام وظیفه‌ات استفاده کنی و فریب خوبی‌های ظاهری را نخوری تقوا یعنی اینکه چه موقعی از چه خوبی‌ای به عنوان وظیفه خودت استفاده کنی. تقوا یعنی فریب خوبی‌های ظاهری را نخور! مثلاً امام سجاد می‌فرماید: اگر کسی خطا و گناه نمی‌کند، فریبش را نخور، شاید به خاطر ضعف نفس اوست، یعنی عرضه‌اش را ندارد!
اخلاق در روایات، به معنای ملکات نفسانی که در علم اخلاق می‌گویند، نیست کلمه اخلاق که شما در روایات می‌بینید، معنایش این ملکاتی که در علم اخلاق می‌گویند، نیست! در آنجا منظور «حسن معاشرت» است که یکی از زیرمجموعه‌های آداب اسلامی به‌حساب می‌آید و در ادبیات دینی از آداب و مؤدب بودن، بیشتر سخن گفته شده است تا از اخلاق! مثلاً رسول‌خدا(ص) می‌فرماید: من ادب‌شده به‌دست خدا هستم و علی هم ادب‌شده به‌دست من است «أنا أدیبُ اللّه وَ علیٌّ أدِیبی» (مکارم الأخلاق، ج۱، ص۵۱)
در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ‌ عَظیم» (قلم، 4) علامه طباطبایی می‌فرماید: درست است که پیامبر(ص) از ملکات نفسانی بالایی برخوردار بود، ولی این آیه منظورش حسن معاشرت پیامبر(ص) است... پس این تعابیر، در واقع مربوط به معاشرت است.
یکی از تلقی‌های ناروا از دین، این است که دین را به‌طور افراطی، اخلاقی بدانیم مثلاً درباره خوارج حرف‌های خیلی زیادی در این‌باره هست. حرقوص بن زهیر گفت: «یا رسول الله این غنائم حُنین را داری تقسیم می‌کنی، عدالت رعایت کن!» رسول خدا(ص) فرمود: اگر من عدالت رعایت نکنم، چه کسی می‌خواهد عدالت رعایت کند؟ و بعد هم آینده این شخص را فرمودند. (مجمع البیان، طبرسی/ج ۵/ص ۷۲) حالا ماجرای تقسیم غنائم چه بود؟ ماجرا این بود که به دلیلی و به حکمتی و مصلحتی، رسول خدا(ص) داشتند قسمت بیشتری از غنائم را به تازه مسلمانان مکّه می‌دادند. او از مدینه آمده بود، لذا جزو کسانی قرار می‌گرفت که غنیمت به او کم می‌رسید. او به سراغ اخلاق رفت و آن را در مقابل تقوا قرار داد. تقوای او می‌گفت «به رسول خدا نباید این‌چنین بگویی» و تقوای رسول خدا(ص) هم می‌گفت که این‌چنین باید رفتار بکنی. فریب اخلاقی خوردن انسان از دست ابلیس، خیلی فراوان است. بهانه اخلاقی آوردن در مقابل تقوا خیلی فراوان است. و اخلاق به همین دلیل ظرفیت این را دارد مقابل دین بایستد. یکی از تلقی‌های ناروا از دین، این است که ما دین را به‌طور افراطی، اخلاقی برداشت کنیم. البته بنده نمی‌خواهم اخلاق را به‌طور مطلق نفی کنم.
علت برخی دین‌گریزی‌ها، تفسیر اخلاقی از دین است  اخیراً دختران یک دبیرستان را جمع کرده بودند، گروهی از اینها گفته بودند که ما از دین بدمان می‌آید. علت‌ آن را پرسیده بودند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ذکر کرده بودند این بود که گفته بودند «دین موجب می‌شود که درباره ما قضاوت بشود» اخلاق به شما اجازه می‌دهد درباره دیگران قضاوت کنید، اما تقوا به شما اجازه نمی‌دهد در مورد دیگران قضاوت بکنید. این یکی از بدی‌های اخلاق است. پس علت دین‌گریزی بعضی‌ها این است که ما دین را اخلاقی تفسیر می‌کنیم.
🔶🔷🔶از شما اصرار و از آنها انکار مولای ما! در دیدار ساعتی پیش با دانشجویان فرمودید: یکی از دوستان گفتند که تصور شده که نظر رهبری در مورد مسأله ی عدالت با سال 80 فرق کرده! اگر فرقی کرده باشد در این جهت فرق کرده که شده بر مسأله ی عدالت؛ چون پیشرفت هایمان در سمت عدالت کم بوده اصرار بیشتری ما داریم.از عدالت که کسی دست برنمی‌دارد. بگذارید از همین جمله آخر شروع کنم؛ «از عدالت که کسی دست بر نمی دارد» مولای ما! نمیدانم مقصودتان از «کسی» غیر خودتان هم هست یا نه؟ ولی با کمال شرمندگی از مجاهدت بیش‌ از نیم قرنی شما در گسترش عدالتخواهی باید بگویم: اینجا در سطح نخبگان میانی از عدالت دست برمی دارند! خیلی خوب هم از عدالت دست برمی دارند! آقا جان! یادتان هست بعد از پذیرش قطعنامه 598می گفتید:ما عدالت طلبیم چه با جنگ؛ چه‌بی جنگ. خاطرتان هست درسالگرد رحلت امام به همه سوگداران امام فرمودید: دعوت به نظام اسلامی منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راستای عدالت اجتماعی دعوتی ناقص بلکه غلط و دروغ است. فرمودید: جمهوری اسلامی منهای عدالت معنا ندارد. بعد از رحلت امام فریاد می زدید: والله قسم! در جامعه اسلامی هم ممکن است مُترَف به وجود بیاید! به خاطر دارید که از مخلصان انقلاب برای شکل نگرفتن طبقه ی مرفه جدید در دهه ۷۰ استمداد می طلبیدید: از دل نظام اسلامی دارد طبقه نو کیسه جدیدی به وجود می آید!‌ مگر این شدنی است؟!مخلصان انقلاب نخواهند گذاشت... در دهه هشتاد فرمودید:لب مطالبه من از شما جوان های دانشجو عدالتخواهی است. حتی به دانشجویان فرمان دادید: هر پدیده ضد عدالت در واقعیت کشور باید مورد سوال قرار بگیرد. حتی به سران نظام، فرمان هشت ماده ای صادر فرمودید و هیچ کس را مبرا از سوال ندانستید. با مسئولین نظام که می نشستید "مشروعیت نظام" را "وابسته به عدالت خواهی" می دانستید. در دهه ۹۰ از لزوم تشکیل "لشکر جوان مطالبه گر" گفتید؛ از "خطر بر زمین افتادن علم عدالت"؛ از "لزوم تطابق همه برنامه های حاکمیت با عدالت"؛از "پیوست عدالت داشتن همه برنامه ها"؛ از "لزوم انتخاب نماینده و رئیس جمهور طرفدار عدالت" وووو اما درست در هنگامه ای که در دهه گذشته بیش از ۱۰بار از عقب ماندگی در عدالت گفتید؛در دهه ای که "اصرار شما بیشتر شده بود"؛ عده ای نه تنها بر عدالت اصرار نداشتند که برای نخواستن عدالت، انواع و اقسام "معاذیر و قید های موهوم" را به دست و پای عدالت می انداختند؛ بی آنکه یک‌بار نشان مان دهد چگونه می شود عدالت مطلوب شان را خواست؟! یکی عدالتخواهان را "خوارج" می دانست! یکی از "تمام شدن دوران عدالت"می گفت! همو از "تمام شدن دوران بحث درباره عدالت" سخن به میان می کشید! شخص دیگری عدالت خواهان را "سگان بی قلاده" می خواند! آن یکی از برچسب "خوارج پلاس و ۲پلاس"ش رونمایی می کرد! ده ها تلاش مستمر و با رسانه های نفتی!! با اینکه وضعیت عقب ماندگی در عدالت؛(توزیع ناعادلانه آزادی و ثروت‌ها و فرصت ها و ابزار کار و منابع و اعتبارات بانکی،خصوصی سازی حراج کننده بیت المال و خانه مان سوز کارگران،بی اعتنایی عجیب نسبت به زنان سرپرست خانوار، تکون طبقه بانکدار خصوصی با خلق نقدینگی های افسانه ای،نانظام حقوق و دستمزد،نانظام مالیاتی، آموزش و پروش طبقاتی و پولی،انحصارات صادرات و واردات،احتکار زمین توسط برخی نهادها،رسانه های نارسانای صدای مردم و حافظ وضع موجود و ده ها مساله دیگر) فرصت نمایش عملی عدالتخواهی مطلوب را پیش پایشان گذارده بود؛ اما برخی از آنها قیدهایی که به عدالت و عدالت خواهی میزدند نه برای اصرار بر خط اصیل عدالت خواهی که برای انکار اساس عدالت خواهی بود. خواستم بنویسم: «کاش یک بار دیگر برای شرمندگی ما هم که شده در ۸۵ سالگی روزی یک ساعت روی پای می ایستادید و برای مان یک بار دیگر از نسبت توحید و عدالت و آزادی می گفتید درست مثل ماه رمضان۵۰ سال پیش در مسجد امام حسن مجتبی (ع) مشهد» اما خواب زده ها را بیداری نشاید! شما نیم قرن است که مدام از عدالت می گویید؛ اما از شما است و از برخی آنهایی که در پس و پیش نام مبارکتان القاب قطار میکنند؛ ! سایه تان مستدام خط عدالت مدیون نام و‌ مرام تان ✍🏼 محمد زارع 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ الگوی جهانیِ جمهوری اسلامی چه شاخصه هایی باید داشته باشد ؟! ⚡️روز گذشته رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان، یک آرمان جمهوری اسلامی را معرفی الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور معرفی کردند. 💫چنین الگویی در شئونات مختلف زندگی مردم باید بر شاخصه هایی مبتنی باشد. 📚شاخصه هایی که برخاسته از تعالیم اسلام باشد، نه معیارها و هدف گذاری های تمدن مادی! 🖇لذا لازم است که مبانی و اهداف هر دو تمدن شناخته شوند. ⚠️در حال حاضر شاخصه های تمدن مادی چنان به خوردِ ساحت های مختلف زندگی ما رفته که چه بسا شناخت بیگانه بودنِ آنها، حتی بر نخبگان متدینمان هم دشوار است! 👈هر چند شناخت باطل در مراحل ظریف آن برای ما سخت است، ولی ملاک های حقِّ مُبینِ خود را می توانیم استخراج کنیم و مبنای عمل قرار دهیم. 👈آنگاه به کریمه "إِنَّ ٱلۡبَٰطِلَ كَانَ زَهُوقٗا " تاسی کنیم و پیش برویم. ⁉️در کتاب قرآن ، کدام کلمه است که به اندازه کلمه "بیِّنات" و مشتقات آن مانند "مُبین" و ... رخ بنماید؟! 👈لذا به نظر می رسد در بسیاری از ساحت های مورد ابتلای جامعه کنونی ما، قیام بر آوردن بیّنات یکی از مبانی ساختِ الگوی آرمانیِ متناسب با تمدن اسلامی است. 📛در سیاست ورزی، 📛در کنش ها و واکنش های رسانه ای، 📛در نقد و ردِّ قول و فعل افراد، 📛در حل معضل فرهنگ و 📛خصوصا بحث حجاب و عفاف و بسیاری از حیطه های چالش برانگیز دیگر، قیام به آوردنِ بیّنات ، ویژگی هایی دارد که قابل توسعه و تحقیق است. 🔰لذا به نظر می رسد آنچه رهبر معظم انقلاب، از آن با عنوان نام برده اند، در یک مرحله بنیادی ، همان تنظیم نرم افزار جمهوری اسلامی بر مبنای شاخصه هایی است که یکی از اصلی ترین آنها بیِّن بودن است. ☀️از قضا همین شاخصه بیّن بودن ، دقیقا با اصل بنیادی و نانوشته اغوا و فریب در تمدن مادی سرشاخ می شود و بدون شک، وقتی حقِّ مُبین می آید، باطل نابود خواهد شد. 🌱بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ تلویزیون؛ سرگرمی یا دانشگاه 🌐در روزگاری که فضای بسیاری از دانشگاههای ما، لااقل در نگاه اول، بیشتر به مکان سرگرمی و لهو و لعب شبیه شده تا مکان دانش اندوزی، ❓چطور رسانه که یکی از اهداف اصلی اش سرگرمی است، می تواند دانشگاه باشد و بر بیّنات استوار شود؟! ✅بله، برنامه محفل نشان داد که اینکار شدنی است! ✨از جمله نقاط تابناک در این فصل محفل، حضور دو بانوی مومن در این برنامه بود که به روشنی توانست اصالت زن ایرانی مسلمان را به عموم مردم نشان دهد... ❗️کاری که مجامع نخبگانی حوزوی و دانشگاهی ما تا به امروز موفق به انجام آن نشده اند. 🔰یکی از این دو بانوی نازنین، مادرِ مریم و ملیحه نبی، زنی بود که شوهرش تمام زندگی را باخته بود، امنیت روانی و حلّیت اقتصادی خانواده را بر هم زده بود ، آبروی عزیزانش را به مخاطره انداخته بود و تا پای چوبه دار هم رفته بود... ⛔️این بانو هر چند نتوانسته بود جلوی غرق شدن شوهرش را در انواع حرام ها بگیرد، ولی با قالیبافی و پختن نان ، از حلّیت لقمه و سفره خانواده دفاع کرده بود. 🔆اوج کمال شخصیت انسانیِ ایشان، نه تنها در کار کردن و حفاظت از ضمیر پاک فرزندان با روزی حلال، که در لبخند رضایت و عشق و بخششی بود که نسبت به شوهر خطاکار خود داشت. ⁉️ کدامیک از ما چنین زنان صبور و فداکاری را در حافظه تاریخی خود سراغ نداریم؟ زنانی که هر چند در ابتدای کار، اغلب سنتی ازدواج کرده اند، ولی به مرور زمان ، عشق به شوهر و خانواده روز به روز در آنها بیشتر شده و روح انسانی آنها را صیقل داده است! ❓و کجا ایرانِ شبهِ مدرن، با حوزه و دانشگاههای مقاله سازش، با هیات علمی ای که درگیر آیین نامه ارتقاء است، با دانشجویانِ فاتحِ قله کنکورش، با دانشجویان تکیه زده بر جیب پدر ، و با سایر نخبگانش ، توانسته از عظمت وجود چنین زنانی سخن بگوید؟! 🔰 دومین بانوی تحسین برانگیز، مادرِ ابراهیم، پسر موتورسوار دوست داشتنی اهل هرمزگان بود. 💫زنی که فرزندانش را امانت الهی می دانست و نگران بود نکند در تربیت این امانت کوتاهی کند و فرزند به جای خدمت به اسلام و مسلمانان، وقتش را به کارهای کم فایده بگذراند! ⭐️و حالا اشک زلالش حکایت از روحی پاک و صیقلی و بی آلایش داشت! و زبانی شکرگزار که فرزندش به راه قرآن رفته. 🚺این را مقایسه کنیم با زنِ مدرن شده و با سوادی که تربیت های امروزی، مدارس و دانشگاهها تحویل جامعه می دهند و فرزندانی که با نسخه های علمی امروزی تربیت می شوند، با کمک روانشناسیِ روز، و دایگی رسانه ها... ⚠️و امروز کدام زن را موفق می شناسیم؟ با کدام توانمندی ها؟ چه سطحی از مدرک تحصیلی؟ ماهی چقدر درامد؟ 🌤زن مومن عاشق صبور وفادار و حریص بر ایمان فرزندان، با چین و چروک هایی که حاکی از تعهد و ایستادگی است، 👩‍💼یا زن مدرنِ زیبای مدعی ، حافظ حقوق و استقلالش؟ 🌱کدام به کمال انسانی نزدیکترند؟ کدام یک بهتر شاخصه های قرآنیِ لباس بودن و سکونت دادن را برای همسر تامین می کنند و حافظاتُُ للغَیب می شوند؟ 👈البته که نگارنده در صدد نفی تحصیل و اشتغال زنان و یا حفظ حقوق آنها نیست، بلکه قصد دارد جلوی شاخص های موفق بودن و کمال یابی برای یک زن ، در جامعه امروز ، یک علامت سوال بگذارد! ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ وحدت کلمه یا امر به معروف؟! 🔰سخنان خطبه های نماز عید فطر رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر حفظ توحید کلمه و پرهیز از ایجاد دوقطبی های جعلی ، در کنار توصیه معظم له به امر به معروف و نهی از منکر در هنجارشکنی ها، در مقام عمل چگونه قابل جمع است؟! 👈به نظر می رسد برای یافتن مدل عملکرد مطلوب، باید دو عنصر تضارب آراء (با توصیه موکد به برگزاری کرسی های آزاد اندیشی) و جهاد تبیین که قبلا در نقشه تعامل اجتماعی توسط ایشان جاگذاری شده اند را نیز مد نظر قرار دهیم. 🔹در عبارت توحید کلمه ، هر چند ذهن در ابتدا متوجه واژه ی توحید می شود و لزوم حفظ وحدت را می یابد، اما از بار مفهومی لغت کلمه نباید غافل شویم. 👈به این معنی که توحید حول کلمه شکل می گیرد، بر عکس دو قطبی های جعلی که افراد و جریانها در آن نقش بسزایی دارند. دو قطبی های جعلی را چهره های مشهور، قبایل و دنباله روهای چشم و گوش بسته شان می سازند، هر چند که گاهی مقدسات را هم دستاویز قرار دهند. افراد برجسته می شوند و از کلمات به عنوان پوشش استفاده می شود و به مفهوم عمیق کلمات توجه نمی شود. 📛در دوقطبی های جعلی، کلمات و مفاهیم و حقایق واکاوی نمی شوند بلکه برای ساختن مغالطات و شبهات ، تهمت ها و تخریب ها ، مورد سوء استفاده قرار می گیرند. 💢حقایق در دو قطبی های جعلی کادربندی می شوند، یک قاب انتخاب می شود و مابقی کنار گذاشته می شود و این هنر رسانه ای است که مبانی اش را از بینات نگرفته باشد. ⚠️حتی اگر شعار آن رسانه، خیلی هم حزب اللهی باشد! 💠در قیام به بیّنات ، حقایق به صورت آشکار، بدون قاب بندی و سوگیری ارائه می شوند. افراد و دارو دسته ها به حاشیه می روند. قبیله گرایی کمرنگ و حق گرایی پررنگ می شود. 🌱 رسیدن به چنین فضای رشیدی، نیاز به جهادی عمومی دارد. جهاد تبیین؛ جهادی برای آوردن بیّنات ، جهاد شناخت حق و پرهیز از دنباله روی از اشخاص و جریان ها ⚠️اینجاست که باید به جای تمسک به فلان استاد و خطیب و کانال و بلاگر و چهره سیاسی و ... به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام چنگ بزنیم که؛ إن دين الله لا يعرف بالرجال بل بآية الحق، فاعرف الحق تعرف أهله همانا دين خدا با اشخاص شناخته نمى شود، بلكه با معيار و نشانه حقّ شناخته مى گردد ؛ پس حقّ را بشناس، تا اهلش را بشناسى . ✅در چنین فضایی اگر آراء مختلف، عریان و بدون سانسور، در مقابل هم قرار گیرند؛ بدون فریب، بدون تعصب،بدون قبیله گرایی و شخص گرایی، آنگاه حق بر وجدان های بیدار آشکار می شود و به وحدت کلمه طراز جمهوری اسلامی می رسیم. 🔷اما برای میانه مسیر هم، می توان یک وحدت کلمه نسبی را حفظ کرد و از انسجام اجتماعی و اتحاد ملی محافظت کرد. ان شاء الله خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️وحدت کلمه یا جلوگیری از ایجاد انحراف؟! 🔰 زندگی در جامعه دینی و ایمانی ، مستلزم اعتقاد به حق و باطل است و فلسفه امر به معروف هم جلوگیری از پیشروی باطل و ایجاد انحراف در این جامعه. 👈 لذا طبیعی است که مومنین نسبت به انتشار باطل در جامعه خود حساس باشند. ❓اما این حساسیت چگونه باید بروز کند که با آن به وحدت کلمه برسیم و نه دوقطبی جعلی؟! ⚠️ متاسفانه مدل تربیت عمومی و فرهنگ اجتماعی ما تا کنون به نحوی بوده است که میل به دنباله روی از جریانات و چهره ها ( بدون شناخت مبانی و اصول)، نمود بالایی دارد. ⛔️همین فرهنگ در جهان سرمایه داری به صورت پدیده سلبریتیزم بروز می کند و در جهان نیمه سنتی و نیمه مدرن ما، ازگذشته تا کنون، طیفی از "مرید و مرادی"، "استاد و شاگردی"، تا فرهنگ "فن پیج" و "فالور" و "سلبریتیزم مذهبی و انقلابی یا مدرن"، همه را شامل می شود. بدون پرورش قوه عاقله و تفکر انتقادی، 👈 به نحوی که بیش از آنکه بر اساس امهات و محکمات عمل کنیم، تحت تاثیرِ افراد حرکت می کنیم و آنقدر دنباله رو می شویم که متوجه اشتباهات و انحرافات چهره ها یا احزاب مورد حمایتمان نمی شویم. ‼️و در مورد خوبان هم، به جای دریافت منظومه فکری و معرفتی، فقط مقلد و بازگو کننده ایم! ⚠️ همین روحیه هم سبب می شود تا جریان های قدرت و ثروت، یا دشمنان ملی و دینی، راه خود را برای ورود به افکار عمومی و جهت دهی به آنها و بهره برداری در جهت منافع خود، باز ببینند. 🔸 خصوصا امروز که رسانه ها برای هر گروهی، خوراک فکری مربوط به خودشان را پخت و پز می کنند و طبق ذائقه آنها، در دهانشان می گذارند. 👈 سپس دو قطبی جعلی را شکل می دهند و از آب گل آلود ماهی می گیرند. ⚠️ اینجاست که می بینیم حتی افراد موجه و متشخص، در فضای رسانه مبتلا به انواعی از وندالیسم می شوند و برادر دینی خود را در لباس دشمن می بینند. ❓ چه باید کرد؟ برای حفظ وحدت و پرهیز از ایجاد و تعمیق گسل های اجتماعی، چاره ای نداریم جز اینکه دست از دنباله رویِ صرف و دارو دسته سازی از یک طرف ، و از توهین و تخریب و نقدِ تند و تیزِ افراد ، از طرفِ دیگر، برداریم و شخصیت آنها را محترم بشماریم. 👈 و صرفا نظرات ، آراء و عملکردهای واضح و شفاف را مورد نقد متین قرار دهیم و کاری به نفاق و انحراف و مسائل پس پرده شخص نداشته باشیم... ✅ اگر نظرات و عملکردها بدون توجه به صاحبان آنها نقد شود، هم تضارب آرا شکل می گیرد و در نتیجه رشد فکری حاصل می شود و هم اخلاق اسلامی مراعات خواهد شد و از همه مهم تر، به امرِ اهمِّ وحدت ، خدشه ای وارد نخواهد شد. 👈با وجود رشد فکری، مردم خودشان به مرور صاحب تحلیل شده و متوجه جریان نفوذ و نفاق خواهند شد، بدون نیاز به افشاگری! 🔷 البته در جاهایی افراد نیاز به تذکر دارند که باید شخصی و خصوصی دریافت کنند و متشنج کردن فضای عمومی وجهی ندارد. ✅ در چنین فضایی است که در عین وحدت، جلوی انحراف هم گرفته خواهد شد. ❇️ بدیهی است این مهم ، نیاز به تلاش مضاعف صاحبان علم و اندیشه در تبیین محکمات و پرورش قوه عاقله عمومی دارد. در شیوه های مختلف امر به معروفِ وحدت بخش ، انشاء الله خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️امر به معروف یا وحدت؟! کدام اولویت است؟ 📌 وحدت و امر به معروف، به عنوان دو سرفصل مورد توجه اسلام، چگونه در تقابل و تزاحم با هم قرار می گیرند؟! برای یافتن پاسخ هر مساله، ابتدا باید صورت مساله را برای خود شفاف کنیم؛ 🔗آنچه امروزه از امر به معروف فهمیده می شود، تنها معطوف به تذکر لسانی است و آموزش امر به معروف هم تقریبا به ارائه کلیات نظری و شیوه های تذکر لسانی در شرایط مختلف محدود شده است! ❓ آیا امر به معروف و نهی از منکر، فقط همین است؟! ⬅️به تبع پیش فرض فوق، آمران و ناهیان هم ، تذکر لسانی دهندگان هستند. در عمل هم عمدتا این فریضه، در محل های گذرگاهی مانند خیابان و پارک و پاساژ ، بین غریبه ها و در موضوع حجاب و عفاف انجام می شود؛ ➖جلوه بیرونی آن هم به این شکل بروز می کند؛ 🔻🔺ظاهرا مذهبی ترین افراد جامعه، غالبا آمر و ناهی هستند و ظاهرا غیر مذهبی ترین اقشار هم امر و نهی شونده! ❓❕آیا ▫️گذرگاهی بودن، ▫️غریبه بودن، ▫️دو سر طیفِ تقیداتِ مذهبی بودن و ▫️صرفا در موضوع حجاب و عفاف بودن هم ، جزء شرایط امر به معروف در دین است؟ ❔❗️یا از سر ناچاری و صرفا برای ادای فریضتین، راهی جز این نیافته ایم؟! 🌀به نظر می رسد آنچه امروزه تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر رایج شده، کلاس هایی که دایر شده و نتایجی که حاصل می شود، اهداف دین مبین اسلام از این واجب الهی را پشتیبانی نمی کند! چرا؟! ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️ چرا امر به معروف های ما اهداف دین را پشتیبانی نمی کند؟! قسمت دوم؛ با مرور عناصر عارضیِ 🏷دو سر طیف بودن، 🏷غریبه بودن، 🏷 شرایط فرهنگیِ حاکم بر فضای عمومی در زیست جهان مدرن، 🏷 تک موضوعی بودن، 🏷 یکطرفه بودنِ فلِشِ امر کننده و امر شونده، این عدم دستیابی به نتیجه قابل بررسی است. 1⃣. مطابق نتایج دانش روانشناسی، در هر موضوعی، دو سر طیف کمترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری مثبت را نسبت به هم دارند. چرا که نه تنها از حسن ظن کافی نسبت به هم برخوردار نیستند، بلکه یکدیگر را تندرو یا کندرو می شناسند و دیدگاه مناسبی در آن موضوع نسبت به هم ندارند تا بتوانند از هم تاثیر بگیرند. 2⃣ . در زیست جهان مدرن، فرد گرایی، لذت طلبی و آزادی های حیوانی ارزش تلقی می شوند، زندگی هر کسی به خودش مربوط است و کسی نمی تواند آزادی دیگری را محدود یا در کار او دخالت کند. ⚠️بنابراین افراد نه تنها حس خوبی از تذکر گرفتن از یک غریبه ی افراطی پیدا نمی کنند، بلکه از نزدیکان خود هم چنین کاری را بر نمی تابند. 3⃣ . به طور طبیعی عزت انسان ها نمی پذیرد که همیشه از شخصی مثل خود، پذیزنده ی امر و نهی باشند. ✨ ✨فضایی که دین در این مورد ترسیم کرده، فضای ولای طرفینی و اعتماد متقابل به خیرخواهی است که در سایه اخوت دینی شکل می گیرد. در چنین زیست جهانی، همه نسبت به سعادت یکدیگر و سلامت جامعه حریص هستند و اصولا، خودشان را جدای از جمع نمی بینند. اسلام تلاش می کند خودِ هر فرد را تا آنجا گسترش دهد که نگاهش به جامعه با نگاه سوره حمد منطبق شود و همانطور که افعالِ دعاهایش را با صیغه جمع می آورد، خودش را با بندگان خدا در اتحاد حقیقی ببیند و این، حقیقتِ باطنیِ وحدت است. 👈در چنین زیر ساخت فکری است که هر فرد مجال می یابد در امور مربوط به دین و سعادت دیگران، به اندازه درک و فهم خودش امر و نهی داشته باشد. ⛔️ اسلام ابدا نمی پذیرد که کسی خودش را از دیگران فهیم تر و بالاتر ببیند. مردم هم قبول نمی کنند. 4⃣ . منحصر شدن امر به معروف و نهی از منکر در موضوع حجاب و عفاف، با توجه به اینکه حجاب، لبه جنگ تمدنی بین دو تمدن الهی و مادی می باشد، و به دلایل مختلفی از جمله تهاجم فرهنگی همه جانبه و عملکرد بلندگوهای شیطان، راحت و ارزان بودنِ کم پوششی، میل به زیبایی و خودنمایی و مواردی از این دست، همچنین عدم تحرک مشهود و گسترده اقشار مذهبی نسبت به سایر مفاسد و خصوصا آنچه عموم از آن در رنجند، جامعه را در مورد لزوم رعایت این حکم الهی دچار خطای شناختی کرده است و 👈 لذا امر و نهی صرفا در همین موضوع را نیز با مخاطرات جدی تری همراه کرده است. ⬅️ با توجه به موارد گفته شده ، دو قطبی شکل گرفته حول وحدت و امر به معروف ، هر چند جعلی و عارضی است، ولی تزاحم ایجاد شده فعلا وجود دارد و باید برای رفع آن اندیشید. 🌱انشاء الله بحث امر به معروفِ وحدت بخش را ادامه خواهم داد. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️زیر ساخت فردی و اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر لسانی چیست؟ 🍀احکام ظاهری امر به معروف مبتنی بر باطن و حقیقتی است که امام خمینی در کتاب آداب الصلوه بر اساس ماجرای بعثت حضرت موسی، به خوبی توضیح می دهند. 🍀مطابق این تعالیم، فرد قیام کننده به امر به معروف و نهی از منکر باید از منیّت ها و به ویژه خودبرتر بینی و خود حق پنداری رها شده باشد و بتواند مشفقانه و خیرخواهانه ، با قول لیّن، با مخاطب خود ارتباط برقرار کند. 🌸طرف مقابل هم بتواند آن شفقت و خیرخواهی را دریافت کند و حس اعتماد و اتحاد بین طرفین برقرار باشد. ❔چنین فضای یکرنگی و همدلی چگونه شکل می گیرد؟ ✨واحد ساختمانی جامعه در اسلام، خانواده است که بر دو پایه مودّت و رحمت بین زوجین استوار است و این چتر مودت و رحمت است که اخوت و ولایت بین فرزندان را در سایه سار خود می گستراند، آن گاه به صله ارحام با معنای وسیع آن، توسعه می یابد و سرانجام به اخوت مومنانه و ولای طرفینی در جامعه دینی می رسد. 🌱وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ🌱 🌴تعالیم فقهی و اخلاقی دین نیز تمام قد از چنین طرحی برای ارتباطات انسانی دفاع می کنند و در صدد استحکام و توسعه آن هستند تا جامعه بتواند بر پایه مودت و رحمت، پذیرای ولایت باشد و به امت تبدیل شده و به امام پیوند بخورد. ⛔️در نقطه مقابل، جامعه مادی است که به جای اصالت خانواده، اصالت فرد را ترویج می کند و پا را فراتر می نهد و برای مسلمین نسخه تزلزل مادر و تخریب خانواده می پیچد و با ابزار انواع رسانه ها و سرگرمی ها به خوردِ مسلمانان می دهد. ⛔️بدیهی است که در جامعه مدرن که مودت و رحمت جای خود را به شراکت و سهامداری بین زن و شوهرها داده است ، اخوت و ولایت مد نظر اسلام نیز شکل نمی گیرد تا به یکرنگی و همدلی برسیم! 🔶امروزه در جامعه ما؛ ❓روابط معنوی زوجین چقدر در فضای مودت و رحمت است و زن و شوهرها تا چه میزان لباس و مایه سکونت یکدیگر هستند؟ تا ثمره تربیتی این زوجیت، اخوت و ولایت بشود؟! ❓ چه مقدار استقلال مادی و معنوی افراد خانواده از یکدیگر در حال ترویج است؟ ❓آمار افراد مجردی که در سنین مختلف، هنوز خانواده ای تشکیل نداده اند و جدا از خانواده پدری زندگی می کنند و به این مستقل بودن افتخار می کنند، چه وضعی دارد؟ ❓ روند وابستگی عاطفی افراد به حیوانات، روند فرار از تعهدات خانوادگی و ... در جامعه امروز به کدام سو می رود؟ ⚠️وقتی واژگان بدلی و تزیین شده ای مثل استقلال، برنامه های توسعه فردی، آسایش، خوشگذرانی و محترم بودن همه نظرات و ... به جای مفاهیم بلند و انسان سازی مانند صله ، تعاون ، مسئولیت پذیری ، کمال و عبودیت می نشینند ، چگونه قرار است از دل این آدم ها، پیوند اخوت و ولایت بجوشد و امر به معروف بر آن استقرار یابد؟! ⚠️ خصوصا که نهاد آموزش هم این نوع استقلال مبتنی بر اصالت فرد را ترویج می کند و نهاد اقتصاد و بانکداری هم پشتوانه این نوع سبک زندگی هستند! 🌀امر به معروف در جامعه ای که در باتلاق مدرنیته فرو می رود ، چگونه باید احیا شود؟! ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️دوقطبی اسلام / مدرنیته؛ جعلی یا واقعی؟ ❓آیا مدرنیته و تمدن مادیِ اخیر( با محور قرار دادن انسان و اصالت بخشی به منافع مادی و لذات حیوانی)، با توحید (با محوریت الله و اصالتِ کمالِ انسان)، قابل جمع هستند؟ ☸نقطه شروعِ گسترش و استقرار تفکر مادی به عنوان یک نظام، به رنسانس در اروپا بر می گردد که الهیات و ماوراء الطبیعه کنار نهاده شد و ساختن تمدنی بر اساس محسوسات آغاز شد. ☸از آن زمان تا به امروز، فلسفه مادی گام به گام توانسته در زندگی فردی و اجتماعی، جلوه های خود را بیشتر مستقر کند و بر همان مبانی مادی و محسوس، انواع نهادهای اجتماعی و بین المللی را ساخته و گسترش داده است و سبکی از زندگی فردی و اجتماعی را بنا نهاده که اصطلاحا از آن به مدرنیته یاد می شود. 🔳 تقریبا تمام نهادهای اجتماعی ؛ از جمله نهادِ علم (آموزش و پژوهش)، دیپلماسی و روابط بین الملل، قضا و دادرسی، اقتصاد( بانکداری، بورس، بیمه) ، رسانه، تبلیغات، هنر و سینما و ....، همه، برساخت های تمدن مادی هستند که در قالب ساختار و بروکراتیک در بسیاری کشورها نهادینه شده اند و در کشور ما هم از زمان پهلوی با شدت و حدت گسترش‌ یافتند. 🎇 در این دنیای رو به مدرن شدن اما، انقلاب اسلامی ایران جنس دیگری داشت! 🎇انفجاری که در کشاکشِ استقرارِ مدرنیته رخ داد و به حاکمیتِ کلانِ این جرثومه بر کشور، محکم "نه" گفت و نظام اسلامی را بر پایه ولایت فقیه و قانون اساسی مستقر کرد. ✴️ اما این استقرار و تصحیحِ مولفه های کلان، باید تصحیحِ ریز مولفه ها را نیز به دنبال خود بیاورد. ⭕️ریز مولفه هایی که حکومتِ پَهلَوی، به تقلید از غرب، در سبک زندگی و سبک اداره کشور وارد کرده بود و حتی پس از انقلاب نیز، به مددِ تحصیلکرده های علومِ مادی مبنا ، و به مددِ نهادِ علمِ کپی شده از جهانِ مادی ، هم چنان تقویت و تشدید شدند و آثار آن در سبک تفکر و روش زندگی و مدل تعاملات اداری و مدیریتی ، اقتصادی، الگوی شهرسازی، الگوی قانون گذاری و سایر شئونات کشور مشهود است و بعضا تا زندگی خصوصی افراد هم گسترش یافته است. ⚠️ همین ریز مولفه ها هستند که در دل نظام اسلامی تناقض و تقابل ایجاد می کنند که از معروفترین آنها دوگانه عدالت و توسعه است. ❇️ هر چقدر جمهوری اسلامی بتواند با ریز مولفه های مدرنیته پنجه در پنجه شود و آنها را زمین بزند، به همان میزان توانسته است موانعِ تحققِ کاملِ خود را از میان بردارد. ❇️ انقلابی که در ۱۳۵۷ در مولفه های کلان خود به نفع اسلام به پیروزی رسید، هنوز در زیر پوست خود و در میان مولفه های خُرد ، به ثمر ننشسته است و برای پیروزی نیاز به توده های آگاه و مجاهد دارد. 🔰 به هر میزان که این آگاهی و مجاهدت بیشتر شود و اراده ازاله باطل قوی تر گردد، این جمهوری، اسلامی تر خواهد شد. برعکس اگر مولفه های کلان، اسلامی باشد و در خُردِ ماجرا از تمدن مادی کپی برداری کنیم، از جمهوری اسلامی جز اسمی و پوسته ای ، چیز زیادی باقی نخواهد ماند. ⏪ بنابراین، دوقطبی اسلام/مدرنیته که همان دو قطبی توحید / کفر است، به هیچ عنوان جعلی نیست و دو قطب آن ، نه تنها قابل جمع نیستند، بلکه مبارزه ای همیشگی و فعال بین آنها وجود دارد و هل من ناصر می طلبند. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️دوقطبی اسلام / مدرنیته؛ جعلی یا واقعی؟ ❓آیا مدرنیته و تمدن مادیِ اخیر( با محور قرار دادن انسان و اصالت بخشی به منافع مادی و لذات حیوانی)، با توحید (با محوریت الله و اصالتِ کمالِ انسان)، قابل جمع هستند؟ ☸نقطه شروعِ گسترش و استقرار تفکر مادی به عنوان یک نظام، به رنسانس در اروپا بر می گردد که الهیات و ماوراء الطبیعه کنار نهاده شد و ساختن تمدنی بر اساس محسوسات آغاز شد. ☸از آن زمان تا به امروز، فلسفه مادی گام به گام توانسته در زندگی فردی و اجتماعی، جلوه های خود را بیشتر مستقر کند و بر همان مبانی مادی و محسوس، انواع نهادهای اجتماعی و بین المللی را ساخته و گسترش داده است و سبکی از زندگی فردی و اجتماعی را بنا نهاده که اصطلاحا از آن به مدرنیته یاد می شود. 🔳 تقریبا تمام نهادهای اجتماعی ؛ از جمله نهادِ علم (آموزش و پژوهش)، دیپلماسی و روابط بین الملل، قضا و دادرسی، اقتصاد( بانکداری، بورس، بیمه) ، رسانه، تبلیغات، هنر و سینما و ....، همه، برساخت های تمدن مادی هستند که در قالب ساختار و بروکراتیک در بسیاری کشورها نهادینه شده اند و در کشور ما هم از زمان پهلوی با شدت و حدت گسترش‌ یافتند. 🎇 در این دنیای رو به مدرن شدن اما، انقلاب اسلامی ایران جنس دیگری داشت! 🎇انفجاری که در کشاکشِ استقرارِ مدرنیته رخ داد و به حاکمیتِ کلانِ این جرثومه بر کشور، محکم "نه" گفت و نظام اسلامی را بر پایه ولایت فقیه و قانون اساسی مستقر کرد. ✴️ اما این استقرار و تصحیحِ مولفه های کلان، باید تصحیحِ ریز مولفه ها را نیز به دنبال خود بیاورد. ⭕️ریز مولفه هایی که حکومتِ پَهلَوی، به تقلید از غرب، در سبک زندگی و سبک اداره کشور وارد کرده بود و حتی پس از انقلاب نیز، به مددِ تحصیلکرده های علومِ مادی مبنا ، و به مددِ نهادِ علمِ کپی شده از جهانِ مادی ، هم چنان تقویت و تشدید شدند و آثار آن در سبک تفکر و روش زندگی و مدل تعاملات اداری و مدیریتی ، اقتصادی، الگوی شهرسازی، الگوی قانون گذاری و سایر شئونات کشور مشهود است و بعضا تا زندگی خصوصی افراد هم گسترش یافته است. البته در بحث سبک زندگی، از تاثیر تماشای فیلم ها و سریال های ساخته شده در جهانِ غرب نباید غافل شد! ⚠️ همین ریز مولفه ها هستند که در دل نظام اسلامی تناقض و تقابل ایجاد می کنند که از معروفترین آنها دوگانه عدالت و توسعه است. ❇️ هر چقدر جمهوری اسلامی بتواند با ریز مولفه های مدرنیته پنجه در پنجه شود و آنها را زمین بزند، به همان میزان توانسته است موانعِ تحققِ کاملِ خود را از میان بردارد. ❇️ انقلابی که در ۱۳۵۷ در مولفه های کلان خود به نفع اسلام به پیروزی رسید، هنوز در زیر پوست خود و در میان مولفه های خُرد ، به ثمر ننشسته است و برای پیروزی نیاز به توده های آگاه و مجاهد دارد. 🔰 به هر میزان که این آگاهی و مجاهدت بیشتر شود و اراده ازاله باطل قوی تر گردد، این جمهوری، اسلامی تر خواهد شد. برعکس اگر مولفه های کلان، اسلامی باشد و در خُردِ ماجرا از تمدن مادی کپی برداری کنیم، از جمهوری اسلامی جز اسمی و پوسته ای ، چیز زیادی باقی نخواهد ماند. ⏪ بنابراین، دوقطبی اسلام/مدرنیته که همان دو قطبی توحید / کفر است، به هیچ عنوان جعلی نیست و دو قطب آن ، نه تنها قابل جمع نیستند، بلکه مبارزه ای همیشگی و فعال بین آنها وجود دارد و هل من ناصر می طلبند. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
⁉️امر به معروف / مدرنیته ؛ تقابل جعلی یا واقعی؟! ⭕️ اگر اسلام و مدرنیته تناقض دارند و جمع نمی شوند، اگر افراد متجدد، فضای فکریِ متفاوتی دارند ، 🤔 چطور می شود آنها را امر به معروف کرد؟! 🔰مطابق تعالیم دین مبین، تبلیغ و امر به معروف به عنوان دو واجب عمومی ، هم در بستر جامعه ایمانی و هم در بستر جامعه ی مسلمانِ دچار انحراف، به قوت خود باقی هستند . اما با توجه به شرایط، روش ها و مصادیق آن فرق می کند. 🔷اگر انسانِ تربیت شده در زیست جهانِ مدرن، امر و نهی مستقیم لسانی را بر نمی تابد، اگر پای منبرهای تبلیغی سنتی نمی نشیند، طبق تعالیم اسلام، لازم و واجب است از روش ها و ابزارهای مشروع و موثر برای او استفاده کرد. ⬅️ لذا به دست اوردن این روش ها و ابزارها هم به همان نسبت بر مکلفین واجب می شود . ⬅️ پس اگر رسوخِ مدرنیته و مولفه های آن، مانعِ تحقق امر به معروف و نهی از منکر هستند، باید راه شکستنِ آن فضای فکری را بیابیم. 🔻و اگر امر به معروف لسانی و گذرگاهی در شرایطی اثر عکس می دهد، مکلف باید دنبال روش های موثر برای رساندن پیام خود باشد. 🔻🔺البته که وقتی مفاهیم بنیادینِ معرفت شناسانه، هستی شناسانه و انسان شناسانه افراد، دچار تغییر اساسی شده اند، اولویتِ رُتبی و نه لزوما اولویتِ زمانی، با تصحیحِ چنین مفاهیمی است. ⚠️ و بدون این مهم، هر چقدر برای تغییر روبناها تلاش کنیم، آن مشکلِ ریشه ای، به گونه ای جدید بیرون خواهد زد. ⛔️خصوصا در زمانه ای که شیاطین به راحتی روی ضعف های شناختی افراد دست می گذارند و آنها را به رفتارهای پرخطر سوق می دهند. ⛔️و چنانچه مفاهیم بنیادینِ جامعه بر همین ریلِ نسبی گرایی و لذت گرایی و منفعت طلبی های شخصیِ مادی، پیش برود، در فتنه های بعدی که قطعا پیچیده تر خواهند بود، باید منتظر فجایع عجیب و غریب تری از آنچه در فتنه ز. ز.آ اتفاق افتاد،باشیم. 📝انشاء الله در مورد روش های غیر مستقیم و غیر لسانیِ امر به معروف و نهی از منکر خواهم نوشت. ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! با توجه به آنچه پیشتر گفتیم، با ملاحظه لزومِ ترمیمِ ساختارِ اجتماعیِ مودت پایه و لزوم احیای ولای طرفینی ، می شود به روش های عملی زیر برای احیای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر اندیشید؛ 👈۱. خانم های محجبه در خلال زندگی عادی و نه یک برنامه اضافی و تحمیلی، در همان محله مسیر رفت و آمد همیشگی خودشان، به طور مستمر هفتگی ، به پیاده روی و خرید مایحتاج بپردازند. طوری که برای کسبه محل به عنوان یک مشتری همیشگی شناخته شده باشند. 🔆بسیاری از مواقع در هنگام خرید و خصوصا مواجهه با قیمت های جدید ، صحبت هایی بین فروشنده و مشتری ها رد و بدل می شود. اینجا زمان همدردی و همدلی است. البته کوتاه... 🔆بسیاری مواقع شرایطی پیش می آید که می شود به مردم کمکی کرد. اینجاها موقع ترمیم مودت ها ست. 🔆گاهی می شود همزمان با پذیرش ایرادات موجود، خیلی کوتاه و بدون گارد، روشنگری کرد. البته نیاز به اطلاعات کافی دارد که حمل بر تعصب و ماله کشی نشود... ✅ فواید چنین حضور مستمری عبارتند از؛ 1⃣ . می تواند بسیاری از سمپاشی ها و اتهاماتی که از سوی رسانه های معاند نسبت به قشر محجبه و چادری القاء شده را تعدیل کند. همچنین فرصتی برای اصلاح اشتباهات قبلیِ خودی هاست! 2⃣ . راه حلی است برای ترمیم فضای مودت و همدلی در سطح اجتماع. خصوصا اگر حین خرید از نیازمندی دستگیری شود ، به سالخورده ای کمک شود، یا باری از دوش یک همشهری برداشته شود. 3⃣ . پیاده روی ها و خرید های سبک اگر مستمرا و در جریان زندگی باشد ، نه تنها برنامه اضافه ای بر زندگی تحمیل نمی شود ، بلکه بخشی از کارهای خانواده هم انجام می شود. ملاحظات؛ 🔷 منظور از پیاده روی و حضور اجتماعی، حضور مانور گونه و غیر طبیعیِ جماعتی از چادری ها در سطح محلات و شهر نیست. بلکه منظور، یک حضور کاملا طبیعی در بین مردم است. 🔷 توصیه به گفتگو با شهروندان، برای خانم هایی است که اطلاعاتشان از سطح رسانه ها کمی بالاتر باشد و بتوانند تا حدودی تحلیل کنند. البته کسب اطلاع و تحلیل، برای همگان واجب است. 🔷 توصیه به گفتگو هر چند کوتاه، ترجیحا برای خانم های میانسال و سنین بالاتر است. البته جوان ترها در جمع های خانمانه و نه فضای مختلط ، لازم است گفتگو و همدلی داشته باشند. ادامه دارد... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
‼️هم امر به معروف، هم وحدت اجتماعی! ۲ 🍀دومین پیشنهاد برای شکستن روحِ مدرنیته در جامعه و زمینه سازی برای امر به معروفِ موثر، این است که 👈 هر فرد برای خودش یک جامعه هدف انتخاب کند و در میانِ افراد مشخصی از اطرافیان خود که فضای فکری متفاوتی دارند ، برای احیای زمینه های امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند. 🔆این جامعه هدف ممکن است از بین افراد فامیل، همکاران، همسایگان یا ... انتخاب شود و تلاش شود با برقراری فضای مهرورزی و دستگیری، روح اعتماد طرفینی حکمفرما شود. ❕البته مهرورزی تا حدی که آسیبی به زندگی فردی و خانوادگی شخص وارد نکند و قابل تداوم باشد. 🏐یکی از محیط هایی که تجربیات بسیار موفقی در مورد آن وجود دارد، جمع های ورزشی هستند. 🧕خواهران مومن اگر برای سلامتی و نشاط هم ورزش نمی کنند، جهت ایجاد ارتباطات دوستانه و پیدا کردن گروه هدف می توانند در باشگاه ها حضور داشته باشند و با خوشرویی، جمعی از دوستانِ ظاهرا متفاوت برای خود دست و پا کنند. ❗️البته قرار نیست در خلال این دوستی ها، از مواضع حق عقب نشینی شود. بلکه مهم این است که با وجود ابراز اعتقادات، فضای اعتماد و دوستی حاکم باشد. 🍀همین روح محبت و مودت است که می تواند در دراز مدت، امکان دعوت به خیر و پرهیز دادن از ناهنجارها را در فضای دوستانه فراهم کند، البته با زبانِ لیّن ... 🍀هم چنین حضور در پارک ها و تفرجگاه ها و مکان های کوهنوردی و ... با پوشش مذهبی، یکی دیگر از موقعیت هایی است که بدون رد و بدل شدن کلام ، می تواند شکاف های اجتماعی را ترمیم کند. ❗️ البته طبیعی و خانوادگی و نه حضور مانور گونه ... ✍ مهاجر الی الله 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️
https://eitaa.com/edaalatkhah لینک کانال مطالب تحلیلی و مبنایی .
⁉️ حجاب؛ دو تار مو؟ یا لبه جنگ تمدنی؟! 🔮کمتر کسی است که نداند بسیاری از افراد جامعه، یک حباب نامرئی دور سرشان دارند و افکار و تحلیل هایشان را از درون همان حباب دریافت می کنند. 🔮بسته به اینکه هوای داخل حباب از کجا و با چه نسبتی از گازها پر بشود، جو فکری و اخلاقی آدم ها هم متفاوت می شود. 🔮این حباب با اینکه نمود فیزیکی ندارد، اما سخت تر از آن است که بتوانی با انگشت آن را بترکانی، خیلی خیلی سخت تر... ‼️با وجود این حباب های سخت و متفاوت است که بعضی ایران را بهترین جای دنیا می بینند و بعضی فلاکت زده ترین. بعضی انقلاب اسلامی را انفجار نور می دانند و بعضی دیگر نقطه آغاز انحطاط تمدن کهن ایران زمین! و بعضی مساله حجاب و پوشش زنان را در حد دو تارِ مو می بینند و برخی دیگر، لبه جنگ تمدنی! 🚻حالا این آدم ها می خواهند برای پوشش ظاهری خود هم مثل خیلی کارهای دیگرشان ، یک قانون داشته باشند. 📝این قانون باید یک دیدگاهی را مبنای خود قرار دهد و در هر حال همه باید تمکین کنند. 📜یک طرف حجاب را دستور خداوند متعال می دانند که در قرآن آمده و لازم الاجراست. 🔘طرف دیگر حجاب را ساخته و پرداخته آخوندها می دانند... برای اینها باید قانونی بگذاریم که اجرا کنند. ◻️در نگاه به مقوله قانون آن اختلاف دیدگاه و اختلاف مبنا مخفی است. همه می گویند قانون اما اکثرا نمی دانند قانون با قانون فرق می کند. ❔آیا قانون در جمهوری اسلامی، همان قانونی است که در کشورهای دموکراتیک تصویب می شود و چون برآمده از خواست اکثریت است، حتی اگر غلط باشد هم باید اجرا شود؟ 🌀در واقع در دموکراسی اصلا درست و غلط نداریم، درست یعنی خواست اکثریت، همین! ❔یا قانون در جمهوری اسلامی تعریف دیگری دارد و هدف دیگری را دنبال می کند؟ 🌐اگر در جمهوری اسلامی، قانون، مانند کشورهای دموکراتیک ، خدایی می کند، که همه کله حبابی ها، با هر ترکیبی از گازهای داخل حباب، باید رام باشند و حرفی نمی ماند. 👈اما اگر قانون در جمهوری اسلامی صرفا مربوط به خواست اکثریت نیست و اهداف دیگری غیر از نظم اجتماعی هم دارد، آن وقت فرق می کند که مبنای آن قانون از کجاست، جهت گیری و محتوای آن چیست، مجری آن کیست و چطور باید اجرا شود؟ ⚠️متاسفانه شاهدیم خیلی از قانون گذارهای ما هم نمی دانند قانون با قانون فرق دارد! ⚠️و خیلی از مومنین هم، آن وقتی که بین نهی از منکراتِ شرعی و الزام به رعایت قانون خلط می کنند، ‼️و آن وقتی که راهِ برون رفت از همه مسائل را در تصویب و اجرای قانون می بینند یا حسابِ قوانین اجتماعی را از لحاظ مبانی ، از قوانین شرعی جدا می کنند، نمی دانند که؛ قانون با قانون فرق دارد. 🔰قانون های ما صرفا برای نظم و کنترل نیستند، قرار است علاوه بر ساماندهی امور، ما را به رشد هم برسانند! ⛔️ لذا نمی توانند بر مبنای قواعد قانونگذاری در غرب ، استخراج شوند.⛔️ 🔆قانون گذارهای ما باید خیلی خیلی راه و چاه شناس باشند که بفهمند اثر هر قانون در رشد و تعالی جامعه چگونه است! ⚪️اصلا جمهوریِ ما برای همین پسوند اسلامی را یدک می کشد. 🔷🔶مواظب انتخاب قانون گذارهایمان، قانون هایمان و مجریان آنها باشیم. ✍ مهاجر الی الله
⁉️شهری زیبا با موهای افشان یا شهری عفیف با موهای پنهان؟! 🔰انتخاب های انسان یا از کانون عقل او بر می خیزد یا از کانون دل* او. 🔰اولی با نیروی اندیشیدن به انتخابگری کمک می کند و دومی با نیروی هوس و میل و هیجان! 🔰اولی پایه اش روی فکر و منطق است و دومی روی خیال و احساس! 🔰با فکر دنبال کار درست و خوب هستیم و با خیال دنبال لذت و خوشی! 🔰انتخاب های آگاهانه و عقلانی در ما پختگی ایجاد می کند و انتخاب های احساسی در ما عادت و گاهی پشیمانی! ‼️اما در هر حال و اهل هر سبکی از انتخاب باشیم، هویت ما در حال شکل گیری است. 🔆هویتی محکم و معقول 🌬یا هویتی دمدمی و باری به هر جهت! 👈در مساله انتخابِ پوشش و عفت هم همین قاعده برقرار است. 🌀اگر جماعت قابل توجهی از بانوان، انتخاب گریشان از کانون امیال و گرایش های وجودشان نشات بگیرد، یعنی میل و آرزو یا نفرت و هیجان ، همرنگ شدن با جماعت یا نظرات دیگران را مبنای انتخاب خود قرار دهند، 👈با توجه به اینکه در دوران سلطه سرمایه داری و ترویج مدگرایی و مصرف زدگیِ بی قید، به سر می بریم، به شهری به ظاهر زیبا با موهای افشان می رسیم!👩‍🦰 💠اما چنانچه بر مبنای عقل و آینده نگری تصمیم بگیرند و نگاه عبرت آموز به جوامع پیشرو در لیبرالیسم داشته باشند، شهری عفیف با موهای پنهان خواهیم داشت!🧕 🌪اگر جماعت موثری دنبال خوشی و راحتی باشند، باد در موهایشان خواهد پیچید! 🤍و اگر جویندگانِ عفت و طهارتِ جسم و جان غلبه پیدا کنند، آرامش و امنیت روانی و پاکیزگی نسل مهمان خانواده و شهر خواهد شد! 💞و عشق ها پایدار خواهند ماند. ✨انسانِ عقلانی به پیری که می رسد، تازه احساس نشاط و توانایی می کند 😴و انسانِ هیجانی در پیری مثل کسی می ماند که سالها را در خواب و خیال سپری کرده و هیچ کدام از خواب هایش تعبیر نشده است. ❓انتخابِ ما از کدام نوع باشد؟ با قوه عاقله انتخاب کنیم یا با قوه واهمه؟ ❓فرزندانمان از ما چه نوع انتخاب هایی را می آموزند؟! عقلانی یا دلبخواهی؟! * دل به معنای عامیانه مبدا میل ها و هوس ها و نه به معنای قلب سلیم خدا جو 💥 بصیر 💥 ❇️ @basire_basir ❇️