eitaa logo
عدالتخانه
1.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
635 ویدیو
18 فایل
امیرالمومنین علی علیه السلام؛ «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» کانال عدالتخانه جهت مطالبه گری و تحلیل اخبار مهم داخلی راه اندازی شده است لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید! مدیر : @sarbaz_emam_khameneii
مشاهده در ایتا
دانلود
این جلسه: عدالت فرهنگی با ارائه جناب محمد جواد استادی دوشنبه ۱۴ شهریورماه ۱۴۰۱
🔸رد پای جهانگیری در ریاست تاج! بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نامه‌ای خطاب به آیت الله رییسی: 🔹آن‌ چه عیان است، ضربه شدید وارده به حیثیت نظام جمهوری اسلامی در نزد افکار عمومی می‌باشد و همین مسئله چنان اهمیتی دارد که نیازمند دستور شما و گزارش به مردم است. 🔹حمايت لابى‌هاى اقتصادى مرتبط با معاون اول دولت گذشته از رئیس غير قانونى جديد فدراسيون مشهود بوده و همه این‌ها این شبهه را تقويت مى‌سازد که به دنبال تضعيف اعتبار دولت جنابعالی هستند 🔹در مراحل مختلف انتخابات توسط مجریان انتخابات تخلفاتی روی داد که عملا قانونی بودن انتخاب آقای تاج به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال را زیر سئوال برده است! 🔹تاج پس از افتضاح پرونده ویلموتس و اتلاف بیش از ١۵٠ میلیارد تومان از پول بیت المال به بهانه مشکلات قلبی و با هدف فرار از پاسخگویی فدراسیون را ترک کرد و حالا می‌خواهد لجن‌کاری‌های دوره گذشته خود را جبران نماید! ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔻بخش اول 🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) به نکته ای مهم اشاره کردند و فرمودند پرچمی که در دست جمهوری اسلامی است، پرچم معنویت و عدالت است. این پرچم انبیاء و ائمه بوده: «این همان پرچم است، پرچم ائمّه است، پرچم انبیا است و نوشته‌ی این پرچم هم همین دو کلمه است: عدالت و معنویّت.» چند کلامی در تبیین این نکته مهم عرض می کنم. 🔻این کلام چند وجه دارد که به آن اشاره می کنم. 1️⃣ وجه اول: بدون عدالت، معنویتی نخواهد بود. 🔸هدف اصلی همه انبیای الهی چه بود؟ و برای رسیدن به این هدف چه اقدامی باید می کردند؟ بر مبنای آیات و روایات، هدف نهایی و اصلی همه انبیاء علیهم السلام، این بود که بشر را به برای رسیدن به کمال الهی هدایت کنند. فلسفه وجودی انسان، رسیدن به مقام قرب الهی و انسان کامل است. انسانی که به بی نهایت برسد و خدایی شود. انسانی که از غل و زنجیر دنیا و اهل دنیا رها شود و به سعادت الهی برسد. این هدف اصلی همه انبیاء است که انسان ها را به کمال معنویت الهی برسانند. اما چگونه و از چه طریقی؟ و مقدمه این هدف والا چیست؟ 🔹مقدمه هدف اصلی پیامبران، یک هدف میانی و بسیار اساسی است که شرط ضروری است. پیامبران برای اینکه انسان ها را به صراط الهی هدایت کنند و جامعه را تربیت کنند، دنبال تربیت فرد فرد جامعه نبودند. دنبال ایجاد یک مدرسه یا مؤسسه یا فرقه نبودند. بلکه دنبال ایجاد یک کارخانه انسان سازی بودند. آن کارخانه انسان سازی، یعنی نظام سیاسی مبتنی بر عدل و جامعه عادلانه. یعنی پیامبران برای اینکه بتوانند انسان ها را تربیت کنند، جامعه را هدایت کنند، راهی بجز نفی طبقات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و بنیان گذاشتن یک و بی طبقه نداشتند. آنان برای تحقق جامعه عادلانه، در این مسیر با طواغیت جامعه اعم از مترفین، اشراف، سرمایه سالاران، زرسالاران، زورگویان، مستبدان و مستکبران و ... مبارزه کردند چون اینها موانع اصلی تحقق جامعه عادلانه اند. 🔸لذا در قرآن، آیه 25 سوره حدید آمده: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ...». ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند... 🔹این همان پرچم انبیاء الهی است. یعنی پرچم معنویت و عدالت. تا مقدمه و هدف میانی که همان جامعه عادلانه و نظام سیاسی مبتنی بر عدل است، محقق نشود، جامعه معنویتی نخواهد داشت و تربیت معنوی عموم جامعه محقق نمی شود. تربیت حداقلی خواهد بود و بسیار سخت و ناممکن و فقط انسان های معدودی می توانند زیست معنوی داشته باشند. شرایط برای عموم فراهم نخواهد شد. 2️⃣ وجه دوم؛ بدون معنویت، عدالت محقق نمی شود. 🔹در این زمینه باید عرض کنیم؛ اولاً بدون توجه به عالم معنویت و مبانی دینی و اعتقادات و اخلاقیات و احکام اسلامی، نگاه به مفهوم و ابعاد و چگونگی عدالت ناقص است. عدالتی که اسلام از آن دم می زند با عدالتی که مکاتب مادی نظیر کمونیسم و مارکسیسم از آن می گویند متفاوت است. ما باید بدانیم عدالت را برای خود عدالت نمی خواهیم. عدالت هدف نهایی نیست بلکه هدف میانی است و البته اگر محقق نشود هدف نهایی هیچوقت محقق نمی شود. 🔸ثانیاً کسانی که بناست عدالت را اجرا کنند یا بخواهند و مطالبه کنند، اگر مبنای اندیشه دینی و معنوی نداشته باشند، یا نمی توانند و یا به انحراف می روند. ثالثاً کسانی که می خواهند عدالت را اجرا کنند و کسانی که دم از عدالت و عدالتخواهی می زنند باید خود اهل تزکیه و اهل معنویت باشند. اگر اهل تزکیه نفس و اهل معنویت و اهل عبادت به درگاه خداوند متعال نباشند یا نمی توانند یا به انحراف خواهند رفت. 🔹از این روست که یکی از ویژگی های اصلی انتخاب حاکمان، عدالت است. توجه کنید که برخی از فقهای قدیم، یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت می دانند. یعنی فردی که می خواهد امر و نهی کند، خود باید عادل باشد. یعنی چه؟ یعنی عدالت درونی داشته باشد و اسیر نفس و ظلم کردن به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره و اصرار به گناهان صغیره نباشد. برخی فقها البته این شرط را ذکر نمی کنند چون اگر بناست فقط عادلان امر و نهی کنند، مگر چند عادل در جامعه داریم؟ و لذا همه باید امر به معروف و نهی از منکر کنند. 🔸البته، اکثر فقها، شرط عدالت را اگر شرط انجام امر و نهی ندانند ولی شرط تأثیر آن امر و نهی می دانند. یعنی تا فرد آمر و ناهی، خود عادل نباشد، امر و نهی او تأثیری در مخاطب ندارد. مخاطب، حاکمان باشند یا مردم؛ فرقی نمی کند. ادامه دارد ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
عدالتخانه
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔻بخش اول 🔹رهبر انقلاب در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع
🔴 جمهوری اسلامی و پرچم معنویت و عدالت 🔺بخش دوم 🔹در بخش اول توضیح دادیم حاکمی که می خواهد عدالت را اجرا کند فردی که قصد عدالتخواهی دارد؛ خود باید اهل معنویت باشد؛ به مبانی اندیشه دینی مسلط باشد وگرنه در مقام اجرا یا در مقام پژوهش یا در مقام عدالتخواهی دچار سستی و عقب ماندگی شده یا دچار انحراف می شود. 3️⃣ وجه سوم؛ وظیفه نظام سیاسی اسلام، تلاش همزمان در این دو حوزه است. باید هم پرچم معنویت را بلند کند و هم پرچم عدالت را. یعنی هم هدایت معنوی جامعه و هم تحقق جامعه عادلانه و توحیدی. ولی با این نگاه که اولویت اصلی، تشکیل جامعه عادلانه و توحیدی است. بیشتر توان و انرژی و زمان باید روی تشکیل جامعه عادلانه باشد اگر به این هدف رسید، هدایت معنوی آسان تر است. البته اولویت بندی به معنای رها کردن کامل امور معنوی جامعه نیست. معنای اولویت بندی، یعنی تلاش بیشتر، برنامه ریزی بیشتر، تعصب و غیرت بیشتر و ... . 🔹خیلی از متدینین، که دنبال کار فرهنگی و فعالیت دینی هستند، بدون توجه به هدف میانی و اساسی که همان تحقق عدالت است می خواهند جامعه را معنوی کنند. به همین دلیل نمی توانند و جامعه آنان را پس می زند و گاهی این فعالیت ها به ضد خودش هم تبدیل می شود. بدون اینکه با اشرافیت و طبقه سرمایه سالار که می خواهد همه منابع و امکانات مال خودش باشد، مبارزه کنند، می خواهند با برنامه های دینی و برقراری مناسک، جامعه را معنوی کنند. باید بدانند که نمی شود. هیچوقت این امکان پذیر نیست. 🔸در مقابل؛ کسانی را می بینیم که فکر می کنند بدون توجه به دین و مبانی دینی و چارچوب دینی و اخلاقیات و احکام اسلام و بدون تزکیه و بدون معنویت، می توانند عدالتخواهی کنند یا عدالت را اجرا کنند. اینها به هدف نمی رسند. 🔹زندگی و سبک انبیای الهی و حضرات ائمه معصومین علیهم السلام را که بازخوانی می کنیم، می بینیم غرق در معنویت و عبادت و از طرفی زندگی سراسر مبارزه با طاغوتیان و اشراف و ظالمان. اوج این معنویت و عدالت، قیام عاشورای حضرت اباعبدالله است چه معنویتی و چه جهادی و مبارزه ای در این سطح است؟ حالا جمهوری اسلامی بعنوان یک حکومت دینی، این پرچم را بدست گرفته؛ باید همانند نظام علوی عمل کند. 4️⃣ وجه چهارم؛ اهداف انبیاء الهی محدود به یک سرزمین و ملت محدود نبود بلکه برای هم بشریت و عالم بود. اهداف انقلاب اسلامی هم جهانی است و محدود به ایران نیست. اعتلای پرچم معنویت و عدالت در سرتاسر عالم. لذا همانگونه که شخص اگر می خواهد عدالت را اجرا کند و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، باید خودش عادل باشد و عدالت درونی داشته باشد(اهل ظلم به نفس نباشد، اهل گناهان کبیره نباشد و اصرار به گناهان صغیره نداشته باشد) یک نظام سیاسی اگر می خواهد حقیقتاً عدالت را در جهان اجرا کند و با ظالمان جهان در بیفتد باید عدالت درونی داشته باشد. یعنی چه؟ یعنی مدیران و حاکمان و نهادها و ساختارهایش عادل باشند و اهل ظلم به زیردستان و مردم خود نباشند. 🔹اگر چنانچه می خواهد در برنامه های خارجی اش موفق باشد و آنجا هم با ظالمان و مستکبران مبارزه کند و این مبارزه به نتیجه برسد باید عدالت درونی داشته باشد تا بتواند در مبارزه با طاغوتیان جهان و مستکبران جهان موفق و پیروز باشد. این مبارزه ای که ایران اسلامی امروز با مستکبران عالم دارد اگر عدالت درونی اش ان شاءالله محقق شود، زودتر به نتیجه خواهد رسید. راه پیروزی نهایی و سریعتر در برابر مستکبران عالم، تحقق عدالت در داخل است. اگر این تحقق پیدا کرد ما با افتخار بیشتر و عزت مضاعف و توان بالاتر در برابر نانجیبان عالم خواهیم ایستاد. ان شاءالله تعالی. 🔸اگر گاهی، بخشی از جامعه، به ارزش مبارزه نظام اسلامی با مستکبران عالم واقف نیستند و گاهی بخش هایی از جامعه فکر می کنند نظام دارد منابع داخلی را در سیاست های خارجی هزینه می کند بخاطر همین ضعف داخلی و عقب ماندگی در عدالت است. در حالیکه حقیقتاً اینگونه نیست و هزینه های نظام اسلامی در مسائل خارجی نسبت به اکثر کشورهای منطقه و جهان کمتر است ولی چه کنیم که بخاطر ضعف های درونی، تیغ زبان مان کُند است. اگر عدالت در داخل به وجود بیاید عدالتخواهی بین المللی ایران، قوی تر خواهد بود. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
پروژۀ ناامیدسازی و سنگرهای جدید عدالتخواهی 💬 دکتر روح الله ایزدخواه ( نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی.) 💢حكم به ۱۸ ماه حبس، قطعی شد. خب... این فتح بزرگ را به تمام عوامل «مبارزۀ بی‌امان با فقر و فساد و تبعیض» تبریک می‌گویم... پ.ن: متن آقای ایزد خواه را بخوانید ، به درست یا غلط بودن کار اشتری کار ندارم اما حکمی که بهش دادند جملات خیلی تعجب آوری داشت که حتما ملاحظه کردید ، اینجور حکم دادن صرفا خراب کردن وجه قوه قضائیه است و بس! ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
🔻گشودن حلقۀ فرسودۀ مدیران 🖋 مهدی جمشیدی ۱. رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای دولت سیزدهم تصریح کردند که «جوان‌گرایی» در مجموعۀ اجرائی موجب می‌شود «حلقۀ فرسودۀ مدیران»، باز و نَفَس تازه‌ای به دستگاه‌های اجرائی دمیده بشود(۱۴۰۱.۸.۶). واقعیّت این است که چرخش نخبگانی در درون حاکمیّت، به‌صورت «طبیعی» رخ نداده و حلقه‌های بستۀ مدیریّتیِ متعدّدی شکل گرفته‌اند که در تمام دوره‌های گذشته، قدرت را در میان خود، دست‌به‌دست کرده‌اند و مجال پانهادن نیروهای متفاوت را به درون ساختارهای رسمی نداده‌اند. آری، در اندک دوره‌هایی، وضع به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد ولی این دوره‌ها، نوعی «گریز از مرکز» و «بیرون‌زدگی» تفسیر شد و اصحاب فرسودۀ قدرت، دوباره دست به کار شدند و عزم بازگشت نمودند. تنها فرصت‌های بسیار محدود و تنگ‌دامنه‌ای برای «جابجایی‌های کارگزاری» در میان بوده و کارگزاران موجود، بی‌آن‌که قصد کناره‌گیری داشته باشند، از منصبی به منصب دیگر «تغییر مکان» داده‌اند. در حقیقت، جابجایی کارگزاری رخ نداده است و فقط «موقعیّت‌های جدید» برای مدیران موجود، تعریف شدند و مردم با چهره‌های تکراری و همیشگی مواجه شدند. ۲. روشن است که نخستین آفت انسداد مدیریّتی و شکل‌گیری حلقه‌های فرسوده و بسته، «امتداد یافتن وضع موجود» و «مقاومت در برابر بازاندیشی و تحوّل» خواهد بود. آنان که هم «اکنون» را صورت‌بندی کرده‌اند و هم به آن خو گرفته‌اند، مجال نمی‌دهند که هیچ چرخشی به وقوع بپیوندد و «جابجایی‌های ساختاری» رخ بدهد. چه‌بسا شعار تحوّل نیز سر داده شود، ولی معانی بسیار رقیق و اقلّی از آن اراده می‌شود و در نهایت نیز چیزی بیش از وضع موجود، حاصل نخواهد شد. پس «چرخش‌های ساختاری» به «چرخش‌های کارگزاری» وابسته‌اند و تا هنگامی‌که کارگزارن جدید به کار گمارده نشوند، فضای مدیریّتی، نشاط و طراوت نخواهد یافت و «نقطۀ عطفِ ساختاری» پدید نخواهد آمد. باید اراده‌هایی به درون حاکمیّت راه یابند که هم تعلّق‌خاطر به گذشته ندارند و دچار عادت و یکنواختی و تکرار نشده‌اند، و هم طرح نو و اندیشۀ متفاوت دارند. در این حال است که «اتّفاق‌های ساختاری» رخ خواهند داد و «پیچ‌های کلان» و «بازاندیشی‌های بنیادی» در پیش گرفته خواهند شد. انقلاب در گام دوّم خویش، هم سخت محتاج تحوّل برای عبور از بیماری‌های مزمن است و هم باید رویکرد جهشی را برگزید، امّا این دو، متوقف بر آن است که کارگزاران خارج از حلقه‌های فرسودۀ گذشته، وارد معرکه شوند و مدیران گام اوّل انقلاب، به منزلت مشاورت در گام دوّم انقلاب، بسنده کنند و تدبیر و تصمیم و اجرا را به نیروهای بیرون از حلقۀ قدرت واگذارند. ۳. بخش عمده‌ای از فرایند تربیت کارگزار رسمی، در «عمل» رخ می‌دهد و مشروط به آن است؛ یعنی باید نیروهای جوان در سطوح مدیریّتی به «کار» گمارده شوند و «تجربه» کسب کنند و از متن «کنش» و «اقدام» و «مواجهه»، عقلانیّت معطوف به تدبیر و حکمرانی را فرابگیرند تا در نهایت به کارگزار تراز انقلابی تبدیل شوند. اگر این فرصت از نیروهای جوان سلب شود، ما دچار «بحران مدیریّتی» خواهیم شد و زمانی خواهد رسید که متناسب با نوع و سطح موقعیّت‌های کارگزاری، نیروی آماده و آزموده نداریم؛ چنان‌که اینک نیز دچار تأخیر و عقب‌ماندگی هستیم و ناچاریم به «کنشگریِ غیرمنطقعِ گذشتگان در امروز»، رضایت بدهیم. این در حالی است که اگر از دو دهۀ پیش، آینده‌نگری می‌کردیم و در روندی تدریجی و ملایم، نیروهای جدید را به صحنه می‌آوریم، امروز «ذخایر مدیریّتی»‌مان سرشار و انبوه بود و می‌توانستیم در میان ده‌ها گزینۀ متعهد و کارآمد، انتخاب کنیم. حصارهای بلندی که به دور موقعیّت‌های حاکمیّتی کشیده شده، سبب گردید که منزلت‌ها و مکانت‌ها میان «هم‌حزبی‌ها» و «هم‌حلقه‌ای‌ها» توزیع شوند و اصحاب قدرت بتوانند با تکیه بر «منطق سهمیه‌بندی»، نوعی «انحصار حکمرانی» را رقم بزنند و به این واسطه، مانع رشد نیروهای جوان شوند. ۴. بی‌شک یکی از دلالت‌های مهم «بیانیۀ گام دوّم انقلاب»، خروج از این فضای محدود و انحصاری و همچنین میل به سوی چرخش و گردش و پویایی است. بیانیۀ گام دوّم انقلاب، شعار سیاسی نیست که به اقتضای یک مناسبت، سر داده شده باشد، بلکه به‌واقع، یک متن راهبردی و عملی برای «تغییر حاکمیّتی» است. انقلاب، نیازمند «تنفّس در هوای تازه» است و این امر میسّر نیست جز با «بازنگری‌های مدیریّتی». باید استعدادهای معلّق و معطّل، به کار گمارده شوند و در منزلت‌های کانونی و جدّی قرار بگیرند تا وارد شدن به مرحلۀ گام دوّم انقلاب، معنای حقیقی بیابد و محسوس شود. آنان که هنوز هم چشم به مناصب و موقعیّت‌های حاکمیّتی دارند، «سنگ‌اندازی» و «مخالف‌خوانی» می‌کنند تا به بهانۀ چند خطا و لغزش، اصل و اساس این طرح سرنوشت‌ساز را بدنام و ناموجّه جلوه بدهند. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
مناف هاشمی استاندار سابق گلستان که در حادثه سیل به خارج از کشور سفر کرده بود و بعدها به عنوان معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران منصوب و بعدترها رئیس هیئت مدیره مترو شده بود، امروز به عنوان دبیرکل کمیته ملی المپیک انتخاب شد! پرونده شکایت مردمی از حسن روحانی با ۷۰۰ هزار امضا هم منع تعقیب خورده.... ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
⭕️تداوم مدیریت بی خیالی روحانی در کرمانشاه و بحران امروز در مرز خسروی 🔻 چندی پیش بود که کاربران فضای مجازی نسبت به ابقای دولت روحانی در کرمانشاه با انتصاب مدیران دولت سوم روحانی انتقادات خود را نسبت به امیری مقدم، استاندار اصلاح طلب این استان به اشتراک گذاشتند. 🔻امروز با مرور و تصاویر و اخبار در مرز خسروی ازدحام زائران و ناتوانی از مدیریت تامین امکانات اولیه در این مرز گوشه ای از مدیریت بی خیالی دوران روحانی در حال اکران مجدد است. 🔻این در حالی است که با هماهنگی بیشتر با طرف عراقی و اطلاع رسانی به موقع به مردم وضعیت کاملاً قابل مدیریت بود. 🔻پی نوشت: تصویر بالا مربوط به حیدری فرماندار تازه منصوب شده قصرشیرین در ستاد انتخاباتی حسن روحانی درسال ٩۶ است وی قبلا فرماندار خرمشهر در دولت روحانی بوده است. ✅عدالتخانه 🆔 @edalatkhane
هدایت شده از قرارگاه سازندگی
عبادات استیجاری تحویل گرفته می شود. این عبادات صرفا به طلابی که برای مجموعه قرارگاه سازندگی (زیر نظر وستانیوز) شناخته شده هستند واگذار می شود. دوستان برای دریافت عبادات استیجاری مراجعه نکنند. @heydaarii