هدایت شده از غرب آسیا
🔴✅رویکرد های غلط
گاهی باید به عقب برگشت و آسیب شناسی کرد.
گره های کورِ در مسیر انقلاب اسلامی را شمارش کرد و از تکرار آن جلوگیری کرد و چرایی شکل گیری حفره های فساد، نبود رویکرد نیروسازی و نخبه پروری در اوایل انقلاب اسلامی را آسیب شناسی کرد.
از این دست آسیب شناسی ها نباید ترسید.
گاهی باید از خود و گذشتگان انقلاب اسلامی سوال کنیم که آیا تا به الان برای رشد و توسعه ی انقلاب اسلامی بهترین و کاملترین تصمیم ها اتخاذ شده است؟
آیا تصمیم سازان و تصمیم گیران انقلاب اسلامی جور دیگری نمی توانستند عمل کنند و سیاست ورزی داشته باشند تا با هزینه های کمتری روبه رو شویم؟
آیا همه ی فعالیت ها و سیاست ورزی های جریان ها در انقلاب اسلامی درست و با رضایت حق تعالی روبه رو بوده است؟
چشده است که حق سالاری، ارزش سالاری و ولی سالاری جای خود را با شخص سالاری، حزب سالاری و منفعت سالاری عوض کرده است؟
آیا امکان دارد که هیئت های اندیشه ورز در انقلاب اسلامی اولویت های کشور، مردم و انقلاب اسلامی را بد تشخیص داده باشند؟
آیا می شود سهم جریان های فاسد در انقلاب اسلامی را برای بحران سازی ها در کشور انکار کرد؟
آیا می توان گفت که مصلحت اندیشی همیشه و درهمه جا به نفع انقلاب اسلامی نیست؟ و ممکن است در تشخیص مصلحت واقعی دچار خطای محاسباتی شد؟
این ابهامات همان ناراحتی ها و دغدغه های قشر قابل توجهی از جامعه و البته منشاء رویکرد های غلطی نظیر عدالت گریزی، فساد، نیروسوزی و عدم انعطاف نسبت به جریان های مختلف در جامعه است.
اگر از واقعیت ها فاصله بگیریم و به فکر برون رفت از آن ها نباشیم معنایش این است که آن ها را به عنوان یک سری رویکرد های غلط ویک فرهنگ رایج در جامعه تایید می کنیم و شکاف میان جمهوریت و حکومت را دوچندان می کنیم.
باید برای انقلاب اسلامی حساسیت داشت و نگذاریم رویکرد های غلط در جامعه ریشه بدواند.
اینکه خطباء صراحتا از ذکرفسادمصداقی منع شوند و کلی گویی را جایگزین آن کنند معنایش همان رویکرد های غلطی است که با ظاهر قشنگ و مذهبی درحال فرهنگ سازی در جامعه است.
باید جلوی این ها ایستاد
✏️#ابوقاسم
🔻برای بار سوم: ما با استکبار «قهر» نیستیم، «دشمن» هستیم
حضرت آیتالله حسینی بوشهری
حضرت آیتالله رشاد
سلام علیکم
روز گذشته دو بیانیه از شما پیرامون مناقشات اخیر در فضای مجازی منتشر شد که پیرو آن نکاتی به محضرتان تقدیم میشود:
🔹اول/ آن چه که شما «اهانت» و «تعرض» میخوانید، در واقع نقدی به مواضع حضرت آیتالله صافی گلپایگانی حفظه الله بوده است که چیزی بیش از تطبیق فرمایشات ایشان با رویکردهای اسلام ناب و آموزههای امام خمینی(ره) نبوده است. بزرگی گوینده همیشه به معنای درستی گفته نیست و این درس اول حقطلبی در مکتب انقلاب اسلامی است.
🔹دوم/ تمام توصیفاتی که از جایگاه مرجعیت داشتهاید صحیح است و کسی منکر اهمیت و وزانت شان مراجع معظم تقلید نیست. لکن در این کشور سالهاست که انقلاب شده و مقام عظمای ولایت وظیفه تعیین خطوط کلی نظام را برعهده دارند و دیگران در هر سطح و جایگاهی «مولیعنه» بوده و شرعا تکلیف دارند در مسیر سیاستهای ولایت امر گام بردارند. نظام اسلامی نیاز به سیاستگذاران متعدد ندارد.
🔹سوم/ مرقوم داشتهاید که «امروز نیز ایشان با شناخت از اقتضائات و نیازهای کشور به رفع مشکلات معیشتی اشاره داشته و میفرمایند: باید با تمام کشورهای دنیا با عزت و اقتدار رابطه داشته باشیم، شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید، با حفظ منافع کشور و با عزت با جهان در ارتباط باشیم.» گویا جناب ایشان نه سخنان آقای صافی حفظه الله را دقیق مطالعه کردهاند و نه نقدهای نگاشته شده به مواضع ایشان را. چه کسی به این جملهای که مرقوم کردهاید نقد کرده است؟
🔹بحث بر سر عبارتی است که به نقل از ایشان در تمام رسانههای داخلی و بیگانه ذکر شده و آن این است: «اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است». آیا جمهوری اسلامی با «بسیاری» از کشورها «قهر» است؟ نظام اسلامی بجز آمریکا و اسرائیل که مصداق طاغوت بوده و به امر قرآن و مکتب اسلام ناب باید با آنان «دشمن» بود با کدام کشور «قهر» است؟
🔹آقایان! مشوه کردن اعتقادات انقلابیون با «قهر» نامیدن غیرت ضداستکباری مردم، نامش هر چه باشد بصیرت انقلابی نیست. اگر محکوم نمیکنیم لااقل تمجید نکنیم و حقیقت را وارونه جلوه ندهیم.
🔹چهارم/ فرمودهاید منتقدان باید «از تکمیل پازل دشمنان بپرهیزند»؛ در این باره سخن زیادهای نیست و تنها از حضرات دعوت میکنیم با مراجعه به رسانههای دشمن بررسی کنند که کدام مواضع در روزهای اخیر مورد استقبال رسانههای دشمن دین و مردم ایران قرار گرفت.
🔹پنجم/ فرمودهاید «تعرض به مرجعیت، تعرض به نظام اسلامی است»؛ اولا باید عرض شود که تعرضی در کار نبوده و یک موضع نادرست به نقد کشیده شده است. ثانیا هیچ شخصی در نظام جمهوری اسلامی برابر «نظام» نیست. مدتهای مدیدی در همین حوزه علمیه به نظرات و عملکرد امام(ره) و رهبری نقد وارد شده و کسی ندای تعرض به نظام سر نداده است. راه نقد را با جملات قصار خودساخته نبندیم.
🔹ششم/ در اطلاعیه جناب آقای رشاد، نقدهای این روزها «موضعگیریهای از سر جهل» نامیده شده است. از استاد پا به سن گذاشتهای که به علم و فقاهت و اخلاق شناخته میشدهاند، صدور چنین تعابیری حقیقتا تعجب برانگیز است. ایشان یا آن نقدهای مستند به مبانی انقلابی را ندیدهاند یا در استفاده از نسبتهایی که به افراد میدهند دقت کافی ندارند. هر کدام که باشد، نسبت «جهل» به منتقدان موضع اخیر آقای صافی حفظه الله، حقا و جدا دور از عدل و انصاف است.
🔹هفتم/ در روزهای نهچندان دور سیل فحاشی و هتاکی به علامه مصباح یزدی(ره) از سوی یک روزنامهنگار و لعن و سبّ و تکفیر علامه حسنزاده آملی(ره) از سوی پرورشیافتگان همین تفکر، فضای مجازی را پر کرده بود. همین عاقبت احتمالا در انتظار سایر علما از جمله آیتالله جوادی آملی حفظه الله نیز باشد. به یاد نداریم شما که امروز در برابر «نقد» این چنین دست به قلم شدهاید در برابر آن «هتاکی و لعن و تکفیر» موضعی گرفته باشید. هنوز هم برای موضعگیری البته دیر نیست، جریان لعن و سب و تکفیر علمای بزرگ به سردمداری برخی بیوت جریان سنتی همچنان در جریان است!
منبع :
رجانیوز
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
8.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیارهبری مخالف عدالتخواهی مصداقی است؟
🚨تقطیع بیانات رهبر انقلاب برای توجیه یک موضع غلط!
🔹پس ازانتشار سخنان عجیب رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه مبنی بر ممنوعیت بیان مصداقی فساد در خطبههای نماز جمعه، برخی رسانهها برای اثبات درستی این گفته، بخشی از سخنان رهبری را به عنوان استناد مواضع او منتشر کردند.اما واقعیت ماجرا چیست؟
🔹این بیانات رهبرانقلاب مربوط به پاسخ ایشان به شکایت دانشجویی است که گفته بود در صورت مبارزه ما با فساد، دادستان علیه ما اقدام میکند و با ما از طریق قانونی برخورد میشود.
🔹رهبری درتوضیح خواسته خود از دانشجویان درباره عدالتخواهی، میفرمایند که شما مصداقسازی نکنید که اولاشاید ادعای شما نادرست باشد و ثانیا«قانوندانانِ قانونشکن» نتوانند شما را گیر بیاندازند. در حقیقت توصیه رهبر برای عدم ورود مصداقی در برخی موارد فساد، به دلیل حفظ امنیت افشاگران فساد بوده است نه آن که از اساس مخالفتی با ذکر موردی فساد وجود داشته باشد.
🔹البته خط قرمزمبارزه مصداقی با فساد و افشاگری آن باید توجه به مسائل شرعی و اخلاقی باشد اما این به هیچ وجه معنای ممنوعیت ذکرمصداق را ندارد!
🔹بیان چنین سخنانی و انتشار ناقص بیانات رهبری، آن هم در شرایطی که دستگاههای تقنینی و قضائی کشور در حال تمهید پشتیبانیهای قانونی از افشاگران فساد هستند، نشانگر عمق فاصله این نگرش با واقعیت است.
🔹ادعای ممنوعیت مبارزه مصداقی با فساد از سوی رسانههایی که سابقه انتشار صورت بانکی یک دستفروش و اسناد دارایی اهالی ده ونک رادر کارنامه دارند نیزدر نوع خود جالب توجه است.
✅عدالتخانه
🆔 @edalatkhane
▫️بله اصل این است که در عدالتخواهی، انتقاد شخصی و مصداقسازی نشود اما:
🔹۱. عدالتخواهی باید ناظر به واقع و متن جامعه باشد و متنجامعه بستر موضوعات و جزئیات است، نه کلیات مفهومی.
🔸۲. قضیه هفتتپه و دشت مغان و دهها شرکت و بنگاه دیگر، همان جزئیاتی هستند که شخصی نیستند و از قضا رهبر انقلاب از این عدالتخواهیها نیز حمایت کردهاند.
🔹۳. مردم منتظر تحقق گفتمان عدالت با پرچمداری ائمهی جمعه هستند.، کما اینکه این پرچمداری و میدانداری جزو وظایف و شئون اصلی ائمهی محترم جمعه است.
🔸۴. مردم دائم، در تریبون نماز جمعه، منتظر خطبههایی هستند که بتواند گرهی از گرههای زندگی جمعی و اجتماعیشان را باز کند و فضا را برای رانتخواران و فاسدین، ناامنتر کند.
🔹۵. ایضاً مردم مشتاق روئیتِ حمایت و پشتیبانی تمام قدِ شورای سیاستگذاری ائمهی جمعه از امامان جمعهی عدالتخواه هستند.
🔸۶. ایضاً مردم سؤالشان این است که شورای سیاستگذاری ائمهی جمعه - خصوصاً رئیس محترم آن شورا - موضعشان در رابطه با عدالتخواهیِ شفاف و صریح و البته قاعدهمند، از طرف ائمهی جمعه چیست؟
🔹۷. ایضاً مردم دوست دارند مرام عدالتخواهی رئیس شورای سیاستگذاری ائمهی جمعه را - بعد از کم کردن نردهی واسط بین مردم و مسئولین در نماز جمعه تهران - را ببینید.
🔸۸. گفتمان عدالتخواهی باید در متن جامعه پیاده شود، اینکه امام جمعهای، بیعدالتی و فساد را دور از چشم مردم و فقط از طریق مسئولین امر پیگیری کند، خوب است اما کافی نیست.
مردم باید در جریان امور قرار گیرند.
🔹۹. فرض بر این است که ائمه جمعه افراد متقی و بصیر هستند و بدون اسناد قطعی، فسادی را پیگیری نمیکنند، بنابراین، تذکر این نکته که فساد و جرم جنبهی حقوقی و قضایی دارد و باید مسئولین مرتبط با آن، متولی پیگیریاش شوند، کاملا واضح است و مفروض.
باید دید که تأثیر این تذکرِ درست، ائمهی جمعه را بیشتر به سمت عدالتخواهی هُل میدهد یا محافظهکاری؟!
🔸۱۰. کاش رئیس محترم شورای سیاستگذاری ائمهی جمعه، در کنار اینکه چه نوع عدالتخواهیهایی خوب نیست، در مورد برنامهی این شورا برای تحولِ واقعی، جدّی و سریع در نمازهای جمعه و خطبههای آن را هم بیان میفرمودند.
پ.ن #مهم: در گام دوم انقلاب، بیش از هر زمان دیگری نیاز به نهضت تحول در نمازهای جمعه احساس میشود.
#نهضت_تحول_در_نمازهای_جمعه
@t_manzome_f_r
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️بخش تقطیع شده سخنان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه
🔻بخش تقطیعشده اظهارات رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که دیروز کلیپ ناقص آن در فضایمجازی پخش شد و دستمایه تخریب قرار گرفت.
✍🏼پ.ن: فیلمی منتشر شد امروز که گفتند تقطیع شده بوده از کلیپ دیروز آقای حاج علی اکبری!!
اونجا ایشون میگن حتما باید امام جمعه مقابل ظلم و فساد بایسته و اگر نکنه، منعزل هست!!
و تاکید میکنن اگر جایی فسادی رخ داده که باید نسبتی داده بشه، باید در بافت حاکمیتی پیگیری بشه از سوی امام جمعه
دو تا نکته
یکی اینکه خب اگر باز هم منظور اینه که نسبت داده نشود و متهم نکنند در ملاء عام، که نکات قبلا گفته شد.
اما نکته دیگه اینکه اگر منظور صرفا اسم آوردن و متهم کردن نیست، منحصر کردن به بافت حاکمیتی، وحی منزل نیست. گاهی خود مردم جزو فرآیند رسیدگی هستند. چون مطالبه ایجاد خواهد کرد.
آقا هم پیگیری حکومتی میکنند، اما گاهی لازمه برای اثربخشی، در ملاء عام هم بگویند و پشت بلندگو اسم نمیارن، اما حساس سازی عمومی میکنند، این خودش جزو پیگیری هاست ، از منظر دیگر هم زنده نگاه داشتن گفتمان عدالت هست.
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
⚠️ وقتی در یاداشت با مثالها، ورود مصداقی عدالتخواهی را به "ورود موردی و منطقه ای علیه تبعیض و فساد" معنا کردم، نظرم به این جمله رهبر انقلاب بود که: مصداق سازی و نام بردن از اشخاص را نهی کرده اند؛ از مثالهای کوه خواری و دره خواری و سخنان خود رهبری معلوم است ورود موردی و منطقه ای هپکوها و هفت تپه ها و... منظور است؛ نه نام بردن از اشخاص و پرونده های ثابت نشده!
از قضا هم برخی ائمه جمعه در اینباره ورود داشته اند و هم آقای حاج علی اکبری دقیقا همین ورودها را ممنوع اعلام می کنند. آن امام جمعه مورد بحثشان، بحث مصداقی و نام بردن از کسی نداشت، درباره باستی هیلز و... سخن می گفت مثل همین که رهبر انقلاب از زمین ارتفاعات قوچک می گفت!
خلاصه جمود بر لفظ نیست همین کاری که دانشجویان درباره هفت تپه و ماشین سازی کردند و مورد تمجید رهبر انقلاب واقع شد را از ائمه جمعه و نماز جمعه می خواهیم نامش را گفتمان سازی، مصداقی، منطقه ای یا هرچه می گذارید!
محسن قنبریان
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی صندلی یک برنامه برای مهمان داغ میشود
🔹قهر رئیس سابق سندیکای واردکنندگان ماده اولیه دارویی از تلویزیون پس از آنکه نتوانست درباره دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی توضیح دهد.
پ.ن: مافیای دارو و تو چه میدانی که مافیای دارو چیست ؟ !
صدا و سیما روی طیف بسیار بسیار بسیار بسیار خطرناکی دست گذاشت .
حتی خطرناکتر از مافیای مواد مخدر و اسلحه 😱😱😱
#صدا_و_سیما_تراز_انقلاب
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الآن نظر رهبری با نظر رهبری همخوانی ندارد.
باید بگوییم حاج آقای علی اکبری حکم آقا را تمدید نکنند🤦♂😁
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane
🔴 برخی برای توجیهِ سخنان آقای #علی_اکبری که گفته ائمه جمعه نباید #عدالتخواهی_مصداقی داشته باشند و ممنوع است به این سخنان امام(ره) استناد میکنند که امام گفته این مسائل را به خطبهها نکشانید؟
🔹سوال این است که شما عزیزان از کجا میدانید منظور امام(ره) از این اشکالاتی که نیاز نیست به خطبهها کشیده شوند چیست؟ آیا منظور امام سکوت در برابر ظلمهایی است که به مردم و اقشار گوناگون وارد میشود؟ آیا امام راحل، ائمه جمعه را به بیتفاوتی نسبت به #هپکو ها و #هفت_تپه ها دعوت میکند؟! کمی تعقل و تفکر در خواندن نظرات بزرگان و استناد به آنان نیاز است!
🔸دقت بفرمائید که نقد ناکارآمدیها و مفاسد و دردهای مردم، #خردهریز نیست! طبیعی است که هر اشکال خُرد و مسئله ناچیزی را درباره دستگاهها یا اشخاص نباید در تریبون نماز جمعه مطرح کرد. هیچ کسی داعیه ندارد که ائمه جمعه هر خطا و اشکال و اختلافِ کوچک و خردهریزی را در تریبونها فریاد بزنند! این انتظار درستی نیست که هر اِشکالی که بین دستگاهها و افراد وجود دارد در خطبهها بیان شود!
🔹واقعاً چرا فکر میکنید امر به معروف و نهی از منکر مسئولان و اصحاب قدرت و ثروت و ورود به مسائل و مصادیقی که بخشی از مردم گرفتار هستند یا یک قشری مثلاً کارگران یک شرکت (مثال هفت تپه یا هپکو) گرفتار هستند یا یک فساد و قاچاق بزرگی در میان است(قاچاق کالا بنادر و گمرکها یا کوهخواری و جنگلخواری و زمینخواریها که در شهرها زیاد است)، یا یک ناکارآمدی و ضعف مدیریتی وجود دارد(مثلاً کمبود یک کالا یا گرانی و..)، خردهریز و بیاهمیت است؟!
داود مدرسی یان
✅عدالتخانه
@edalatkhane
"نتیجه یک نظرسنجی اینستاگرامی با جامعه آماری نزدیک به ۲۰ هزار نفر"
خطبه های کدامیک از ائمه جمعه تهران توانسته جایگاه واقعی نمازجمعه را احیا کند و باعث افزایش امید مردم و افزایش مطالبه گری از مسئولان شود؟
@Sabeti ✅
✅عدالتخانه، #فریاد_مستضعفین
🆔 @edalatkhane