#پرسش_و_پاسخ
سوال7️⃣7️⃣:منظور از «اهل بغی» که در #جنگ_صفین مطرح شد، چه بود؟👇
#عمار_بن_یاسر_رحمه_الله
#وقایع_ماه_صفر_المظفر
✍پاسخ:
در جنگ صفین بسیاری از افرادی که در هر دو سپاه قرار گرفته بودند، هم معاویه را مؤمن میدانستند و هم امیرالمؤمنین(ع) را، که با این آیه مواجه شدند:
📋《وَ إِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا فَإِنْ بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلَى أَمْرِ الله》
♦️و اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند، میان آن دو را اصلاح دهید، و اگر[باز] یکى از آن دو بر دیگرى تعدى کرد، با آن طایفه اى که تعدى مى کند بجنگید تا به فرمان خدا بازگردد.
پس اگر باز گشت، میان آنها را دادگرانه سازش دهید و عدالت کنید، که خدا دادگران را دوست مى دارد.(حجرات، ۹)
اینها هم اهل شام را مؤمن میدانستند و هم کوفه را!
اختلاف این دو را نیز احراز کرده بودند و تلاش داشتند که بین این دو گروه اصلاح شود؛ ولی نشد.
در شناخت باغی مردد بودند که کدام یک است؟
عمار ثابت کرد که باغی، شام است.
شهادت عمار در جنگ صفین به دست سپاهیان معاویه، همواره از عوامل سرزنش معاویه و یکی از دلایل حقانیت علی(ع) در این نبرد دانسته شده است. دلیل این مسئله، شهرت حدیثی از رسول اکرم(ص) بود که داستانش از این قرار بود که؛
هنگام ساختن مسجد مدينه، عمار ياسر برخلاف ديگران كه يك خشت بر مىداشتند، او دو تا دو تا مىآورد، رسول اکرم(ص) او را ديد و با دستان مباركش، غبار را از سر و صورت عمار زدود و سپس فرمود :
📋《وَيْحَ عَمَّارٍ تَقْتُلُهُ الْفِئَةُ الْبَاغِيَةُ، يَدْعُوهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ وَيَدْعُونَهُ إِلَى النَّارِ》
♦️ای عمار! تو را گروه طغیانگر و باغی مىكُشند، در حالى كه عمار آنها را به سوى بهشت و آنها عمار را به سوى آتش دعوت مىكنند.(۱)
طبق روايات متواترى كه در صحيحترين كتابهاى اهل سنت وجود دارد، قاتل عمار بن ياسر به طور قطع در جهنم خواهد بود.
پس این روایت بیان میکند که کشندگان عمار، گروهی باغی (یعنی گروه خارج از اطاعت امام عادل) هستند.
📚منبع:#کانال_نوحه_یازینب_سلام_الله_علیها
۱)احتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۸۲
👤چند نکته در مورد #جنگ_صفین در بیان #استاد_مهدی_طائب:👇
✍جنگ امیرالمؤمنین(ع) با معاویه؛ مصداق نهی از منکر:
🎙اشکالی که در جنگ صفین به امیرالمؤمنین(ع) داشتند این بود که شما اساساً برای چه لشکرکشی کردید؟
چون آنها هم مسلمان هستند.
حضرت(ع) در توجیه اقدام خودش، با تمسک به روایتی میفرماید :
این شمشیر من، نهی از منکر است.
در اینجا حضرت برای نبرد با طرف مقابل، از کلمه «بَغی» استفاده نمیکند؛ از کلمه «منکر» و «لزوم انکار» استفاده میکند.
✍اقامه نماز جمعه در هر دو اردوگاه:
🎙میدانید که جنگ صفین خیلی طول کشید.
چهل روز درگیری بود، ولی هشت ماه در اردوگاه بودند.
بنابراین جمعه ها نماز جمعه خوانده میشد.
آن طرف، معاویه امام جمعه بود و این طرف علی بن ابیطالب(ع)!
وقتی که راوی میگوید : «سَمِعتُ عليّاً»، یعنی روز جمعه حضرت(ع) نماز جمعه میخواند و در خطبه این مطالب را فرمود.
✍دیدگاه متفاوت یاران حضرت(ع) در جنگ با معاویه:
🎙آن کسانی که با امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین شرکت کردند، آن حضرت(ع) را امام معصوم نمیدانند.
اینها عامه هستند و نسبت به معاویه هنوز دید منفی مطلق ندارند.
برای اینها مسئله است که ما چرا باید با معاویه بجنگیم؟
چون معاویه منصوب خلیفه قبل از علی بن ابی طالب(ع) بود.
اینها کسانی هستند که اولی و دومی را قبول دارند و نسبت به سومی تردید جزئی دارند.
سؤالشان این است که چرا شما با معاویه دست به جنگ زدهاید؟
حضرت(ع) میخواهند شمشیر خودشان را توجیه کنند؛ میفرمایند: علت اینکه من شمشیر کشیدهام، این است که الآن به عدوان عمل میشود.
این عدوان چیست؟ این ظلم و ستم چیست؟
الآن به منکر دعوت میشود.
این منکر چیست که به آن دعوت میشود؟
یکی از این افراد، عبدالرحمن بن ابیلیلای فقیه از فقهای عامه در زمان امیرالمؤمنین(ع) است.
این شخص یکی از قُرّای آنزمان و جزء نیروهای حضرت(ع) بوده است که در صفین حضور پیدا کرد.
چون میدانیم که درصفین ۱۸ هزار نفر از این نمونه با حضرت امیر(ع) بودند که بعداً تبدیل به خوارج شدند.
قرّا به معنای تلاوتگران محض قرآن نبودند؛ بلکه به معنای امروزی، مفسرین قرآن هستند.
کوفه برای اهل سنت، حوزه علمیه آن روز بوده است.
دو نقطه در آن دوران برای تعلیم وجود داشت :
یکی مدینه و دیگری کوفه؛ ولی حوزه کوفه، اقوی از حوزه مدینه بود. عبدالرحمن بن ملجم، اعزامی از کوفه به مصر بود.
در مصر هنگامی که تحت حاکمیت عمروعاص از طرف عثمان بود، با او اختلاف پیدا کرد.
این فرد را عمر اعزام کرده بود و بعدها جزء نیروهایی بود که از مصر آمد تا در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین(ع) بجنگد.
این مسئله را دقت داشته باشید که قُرّا در جنگ با معاویه مردد بودند.
آنها نسبت به شام نظر منفی نداشتند؛ چون شام منصوب از ناحیه عمر بود و دقت کنید که عبدالرحمانی که اعزامی از جانب عمر به مصر است، راجع به عمر تردید ندارد و به همین دلیل که از ناحیه عمر اعزام شده بود، در مورد معاویه هم تردید نداشت.
وقتی معاویه تقصیر کشته شدن عثمان را به گردن امیرالمؤمنین(ع) انداخت و ادعا کرد که علی(ع) باید در این رابطه محاکمه شود، خیلیها در پذیرش امیرالمؤمنین(ع) تردید کردند.
📚منبع:
برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد طائب
#پرسش_و_پاسخ
سوال8️⃣7️⃣ : منظور از «شُرطَةُ الخَمِیسِ» چیست؟👇
#امام_علی_علیه_السلام
✍پاسخ :
#امام_علی_علیه_السلام در میان سپاهیان خود، نیروی ویژه ای به نام «شُرطَةُ الخَمِیسِ» داشت که اینان گروهی از رزمندگان جان بر کف و فدائیان راستین زمان امیرالمؤمنین(ع) بودند، که با آمادگی کامل در همه جا برای امام علی(ع) جانفشانی میکردند.
علت نامگذاری این لشکر به خمیس این بوده که لشگر به پنج قسمت《مقدمه، ساق، مِیمَنه(جناح راست)، مِیسرِه(جناح چپ) و قلب》تقسیم می شده است.
فرمانده این گردان نیز اصبغ بن نباته بود و مهمترین اعضای آن؛ افرادی از قبیل عمار بن یاسر، مالک بن حارث اشتر، محمد بن ابی بکر، حبیب بن مظاهر، سهل بن حنیف، عثمان بن حنیف، قیس بن سعد، جابر بن عبدالله انصاری، حُکیم بن جبل، اویس بن عامر قرنی، و میثم بن یحیی تمّار و رُشید هجری و عمر بن حمق خزایی و حذیفة بن یمان و عدی بن حاتم طایی و ابوالهَیثَم بن تَیهان و خُزیمة بن ثابت و کمیل بن زیاد و.. بودند.
که تعداد آنها طبق روایتی از امام صادق(ع) که فرمود :
📋《كَانُوا شُرطَةُ الخَميسِ سِتَّةَ آلافِ رَجُلٍ أَنصَارَهُ》
♦️تعداد نیروهای شرطه الخمیس با به شش هزار نفر می رسید.(۱)
اینان با امام علی(ع) عهدی دو طرفه بسته بودند.
از اصبغ بن نباته سؤال شد، که چرا شما را شرطة الخمیس میگفتند؟
او گفت :
📋《اِنَّا ضَمَّنَا لَهُ الذِّبْحَ وَ ضَمَّنَ لَنَا الْفَتْحَ》
♦️ما برای امیرمؤمنان(ع) خوندادن و از جان گذشتن را به عهده گرفتیم و او برای ما فتح و پیروزی را بر عهده گرفت.(۲)
در نقلی دیگر آمده است که، اصبغ بن نباته در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه امام(ع) نزد شرطه الخمیس، چنین گفته است :
📋《أَنَّ سُیوفَنَا کانَتْ عَلَی عَوَاتِقِنَا فَمَنْ أَوْمَی إِلَیهِ ضَرَبْنَاهُ بِهَا، وَ کانَ یقُولُ لَنَا تَشَرَّطُوا فَوَاللهِ مَا اشْتِرَاطُکمْ لِذَهَبٍ وَ لَا لِفِضَّةٍ وَ مَا اشْتِرَاطُکمْ إِلَّا لِلْمَوْت》
♦️ما شمشیرهای مان بر شانه های مان بود؛ حضرت(ع) به هر کس اشاره می کرد؛ او را از پا درمی آوردیم.
ایشان به ما می فرمود :
قسم به خدای من که با شما به طلا و نقره شرط نمی کنم، بلکه پیمان ما با شما مرگ و شهادت است.(۳)
امیرمؤمنان(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) به اصحاب خود چنین فرمود :
📋《تَشَرَّطوا! فَإِنّي لَستُ اُشارِطُكُم إلّا عَلَى الجَنَّةِ》
♦️پیمان ببندید؛ همانا من با شما جز برای بهشت پیمان نمی بندم.(۴)
آنان همیشه مسلح، آماده و همراه امام علی(ع) بودند و در جنگها پیشرو سپاه بودند و همیشه گوش به فرمان و آماده بودند و در اجرای فرمان امام(ع) تعلل نمیکردند.
و با آن حضرت(ع) تا پای جان بیعت کرده بودند و مردانی وارسته، فرهیخته و باتقوا بودند و از قبایل مختلف تشکیل یافته و در غیر زمان جنگ نیز آماده و همراه امام(ع) بودند و ماموریتهای مهم همچون اجرای حدود، بر عهده آنان بود.
حتی برخی از آنان همچون عمار بن یاسر و مالک اشتر و اویس قرنی و ابوالهَیثَم بن تَیهان و خُزیمة بن ثابت، پیش از شهادت امام علی(ع) جان خود را فدا نمودند و به شهادت رسیدند.
📚منابع :
۱)الاختصاص شیخ مفید، ص۲
۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۶۵
۳)بحارالانوار مجلسی، ج۳۲، ص۶۱۸
۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۳
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
2️⃣9️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «پیکار صفین» ترجمه کتاب «وقعة الصفين» حاوی نقل حوادث و جزئیات #جنگ_صفین به صورت تفصیلی اثر نصر بن مزاحم✍📚👇
4_710636819120652918.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «پیکار صفين» جلد اول
4_710636819120652919.pdf
2.55M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «پیکار صفين» جلد دوم