بسم الله الغیور
قسمت(116) درسنامه عفاف، ص256
♦️موسيقي از دیدگاه علمی
تارهايي به نام «عصب» در سراسر بدن پراكنده و به مغز سر متصل هستند كه حس و حركت بدن بوسيله آنها صورت ميپذيرد.
دانشمندان علم فيزيولوژي دستگاه عصبي انسان را به دو بخش تقسيمكردهاند:
۱- سلسله اعصاب ارتباطي
2- سلسله اعصاب نباتي (خودكار)
سلسله اعصاب ارتباطي، شامل ستون مركزي عصبي از نخاع گرفته، نيمكرههاي مغز و نيز اعصاب محيطي ميباشد. و سلسله اعصاب نباتي، شامل سيستم سمپاتيك و پاراسمپاتيك هستند كه در كيفيت جذب، هضم و دفع غذا، ترشّحات، ضربان قلب و فشارخون تأثيرگذار ميباشند و در برابر صدا حساسند.
سمپاتيك رگها را تنگ ميكند، عضلات صاف را منبسط ميسازد، مانع از ترشح ميشود و فشارخون را بالا ميبرد.
پاراسمپاتيك بهعكس سمپاتيك رگها را گشاد ميگرداند، عضلات صاف را منقبض ميسازد، ايجاد ترشح ميكند و فشارخون را پايين ميآورد.
اين دو دسته عصب به همراه يكديگر كار ميكنند و تعادل بدن را حفظ مينمايند و اين تعادل در صحت و سلامت جسمي و رواني انسان تأثير تام دارد. ليكن هرگاه يكي از اين دو دسته عصب در اثر تحريكات خارجي، تعادل و توازن خود را از دست بدهد آنگاه به نسبت عدم تعادل هر يك از آنها، اختلال رواني و جسمي براي شخص ايجاد ميشود.
يكي از تحريكات خارجي كه تعادل بين اعصاب سمپاتيك و پاراسمپاتيك را برهم ميزند، موسيقي است.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(117) درسنامه عفاف، ص260
♦️ نتیجه بحث موسیقی
از آنچه درباره موسيقي گفته شد دستكم چهار نتيجه ميتوان گرفت:
1- موسيقياي كه عشقهاي شيطاني را برانگيزد و شهوت آدمي را تحريك كند بدون هيچ شك و ترديدي، زيانبار، نامشروع و حرام است.
2- موسيقيهاي شاديآور يا غمانگيز براي جسم و روان انسان زيان دارد.
3- موسيقيهاي عرفاني و روحاني كه با آلات و ادوات اجرا ميشود جاي بسي تأمّل و بررسي دارد.
4- آنچه موردپسند دين ميباشد اين است كه آدمي به عقلانيت و فطرت روي آورد و با تحليلهاي عقلي، فطري و شهودي، واقعيتها را دريابد و از لحظههاي عمر خويش براي دنياي بيپايانش توشه برچيند و عمر گرانبهايش را بهپاي موسيقي هدر ندهد.
🔹شنيدنيهاي خوب و مفيد
همانگونه كه شريعت مقدس اسلام از شنيدنيهاي زيانآوري همانند موسيقي و صداي تحريک آميز نهي كرده، در مقابل براي تعالي روح و روان آدمي، به شنيدن چيزهاي مفيد سفارش نموده است. چنانكه قرآن کریم ميفرمايد:
(فَبَشِّر عِبادِ الَّذينَ يَسْتَمِعونَ الْقولَ فَيَتَّبِعونَ أحْسَنَهُ أولئِكَ الّذينَ هَدَاهُمُ اللهُ وَ اولئكَ هُمْ اُوْلُوا الالبابِ)
به بندگانم مژده بده، آنانكه سخنان خوب را ميشنوند و از بهترينشان پيروي ميكنند آنها كساني هستند كه خدا هدايتشان كرده و آنها خردمندانند.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(118) درسنامه عفاف، ص264
♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)
چشایی، یکی از حواس پنجگانه آدمی است که طعم و مزه را درک میکند و در برابر آن واکنش نشان میدهد و نیز یکی از ابزارهای دخیل در پاسخ به غریزه گرسنگی میباشد و از جهت چگونگی پاسخ به غریزه گرسنگی، میتواند در تحریک یا عدم تحریک غریزه جنسی نقش بیافریند و از اینرو لازم است این حس کنترل و مدیریت شود. و کنترل آن به پرهیز از موارد ذیل است:
الف) پرهیز از حرامخواری؛
ب) پرهیز از خوراکیهای تحریکزا؛
پ) پرهیز از پُرخوری.
الف) پرهیز از حرامخواری
پیش از این در بخش کلیات بیان شدکه يكي از عوامل نهگانه كنترل غرايز و از جمله كنترل غريزه جنسي، ايمان است؛ هرچه ايمان افزايش يابد و پايدارتر شود آدمي نيز در مهار غرايزِ سركش، توانمندتر است. ليكن بايد بدانيم كه ايمان نيز همواره تحت تأثير عوامل گوناگون قرار دارد؛ يعني برخي از كارها سبب افزايش ايمان ميشود و برخي ديگر سبب كاهش.
بهعنوان نمونه یکی از كارهایی که سبب کاهش ايمان ميشود حرامخواری است. چنانکه رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید:
اَكلُ الحَرامِ يَطرُدُ الايمانَ
حرامخواري، ايمان را از انسان دور ميكند.
بیشک وقتي ايمان از قلب انسان دور شود امکان انجام هر گناه و کجروی، و از جمله بیعفتی و انحرافات جنسی فراهمتر میشود.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(119) درسنامه عفاف، ص265
♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)2
تأثیر مال حرام در زایل کردن ایمان و ارتکاب گناهان، بهاندازهای زیاد است که گاهی باور آن دشوار میآید.
بهعنوان نمونه یکی از علل مهمی که سبب شد مردان کوفه در روز عاشورا، برای کشتن امام حسین (ع) در کربلا گردهم آیند و آن فاجعه عظیم تاریخ را رقم بزنند، حرامخواری آنان بود!
امام حسين (ع) در روز عاشورا خطاب به سپاه كوفه و نكوهش از اينكه آنان به سخن حق حضرت گوش نميدهند و دعوتش را نميپذيرند رمز اين حالت را همين گرايش به دنياي حرام ميداند و ميفرمايد:
همه شما فرمان مرا سرپيچي ميكنيد، به سخنم گوش فرا نميدهيد [حق داريد] چرا كه شكمهايتان از حرام پر شده است پس بر دلهاي شما مهر خورده [و ایمان رخت بربسته]؛ واي بر شما چرا ساكت نميشويد و چرا گوش نميدهيد و نميشنويد؟!
پس این اشکال که چطور میشود لشکریان یزید نماز میخواندند و در عین حال، فرزند پاک پیامبرشان را کشتند پاسخش در همین روی آوردن به دنیای حرام است که خاصیت و کارکرد عبادت را از بین میبرد.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(120) درسنامه عفاف، ص265
♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)3
حرامخواری یعنی چه؟
حرامخواري دو مصداق کلی دارد:
1) مالی که از طريق كسبهايِ حرام، فراهم آمده باشد. مانند:
ربا، رشوه، سرقت، اختلاس، غصب، كلاهبرداري، غش، قمار، و ... .
و نيز اموالي كه خمس يا زكات آن به نائب امام زمان(عج) و مرجع تقليد پرداخت نشده باشد.
و يا ماليات دولت اسلامي كه با حيله و فريبكاري پرداخت نگردد.
و نيز كمكاري و از زيركار شانه خاليكردن در ادارات، مؤسسات، كارخانجات و ... ، بهطوري كه مغاير با عرف و قوانين و قرارداد باشد.
2) خوراكيها و نوشيدنيهايی كه از دیدگاه شریعت اسلام خوردن آنها حرام میباشد. مانند:
گوشت مردار، گوشت ذبح نشده، گوشت خوك و ساير حيوانات حرامگوشت (و مشتقات آنها مثل ژله و پاستیل)، شراب، آبجو، خاک و گِل، و چند چيز از بدن حيوانات حلال گوشت كه عبارتند از: خون، مني، فضله، غدد، مغزحرام، پِى(که در دو طرف تیرۀ پشت است)، نرينه، فرج، بچهدان، نخودِ مغز، سپرز(طحال)، دنبلان(تخمدان و بيضهها)، مثانه(بولدان)، زهرهدان، مردمک چشم. و بنابر نظر برخی از فقیهان، ذاتُ الاَشاجِع که در میان سُم است.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(121) درسنامه عفاف، ص266
♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)4
حلالخواری و نقش آن در عفافگرایی
همانگونه که حرامخواری در زایل شدن ایمان و ارتکاب گناهان تأثیر دارد از سوي ديگر تغذيه حلال و پاكيزه يكي از عوامل رشد ايمان است و سرمنشاء عمل صالح و از جمله عفاف و پاکدامنی ميباشد. چنانكه قرآن كريم ميفرمايد:
(يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعمَلُوا صَالِحًا)
اي پيامبران از غذاهاي پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد.
زيرا تغذيه سالم و حلال، زمينهساز گرايش انسان به عمل صالح است. و با توجّه به اينكه نوع تغذيه بيشك در روحيّات انسان مؤثر بوده و غذاهاي مختلف، آثار اخلاقي متفاوتي دارد، ارتباط اين دو جمله روشن ميشود كه ميفرمايد: «از غذاهاي حلال و پاكيزه بخوريد» و «عمل صالح انجام دهيد».
البته عمل صالح مصاديق فراوان دارد كه يكي از مصاديق آن، رعايت احکام و آداب عفاف و پاكدامني است که بهفرموده امیرمؤمنان (ع) برترین عبادت میباشد. «اَفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ».
ناگفته نماند در برخی از روایات «عفت دامن» پس از «عفت شکم» بیان شده، که شاید میخواهد ترتّب عفت دامن بر عفت شکم را بهگونهای خاطرنشان سازد. چنانكه امام باقر (ع) فرموده:
«ما عُبِدَ اللهُ بِشَئٍ أفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بِطْنٍ وَ فَرجٍ»
خداوند به چيزي برتر از عفت شكم و عفت دامن پرستش نشده است.
[عفت بَطن و شکم = عفت چشایی]
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
بسم الله الغیور
قسمت(122) درسنامه عفاف، ص267
♦️ درس چهارم: عفت چشايي (عفت در خورد و خوراک)5
ب) پرهیز از خوراکیهای تحریکزا
برخي از محركهايي كه سبب تحريك غريزه جنسي ميشوند «هورمونهاي جنسي» هستند كه از گونادها (بيضه مرد و تخمدان زن) ترشح ميگردند. بيگمان نوع و كيفيت برخي از خوراكيها و نيز پُرخوري، در افزايش اين ترشحها مؤثر است و در نتيجه شهوت جنسي را تحريك ميكند و از این جهت برای جوانها و بهویژه مجردها آسیبزا میباشد.
لازم به یادآوری است که انواع خوراكيها و تنقّلاتي كه سبب افزايش هورمونهاي جنسي ميشود بسيار زیاد است بهگونهاي كه هر فردي با اندكي تحقيق و بررسي ميتواند آنها را شناسايي كند؛ لیکن باید توجه داشت که از دیدگاه طب سنتی، مزاجها و طبیعتهای افراد بهطور کلی چهار گونه است:
1ـ گرم و تَر (دموی)؛
2ـ گرم و خشک (صفراوی)؛
3ـ سرد و تَر (بلغمی)؛
4ـ سرد و خشک (سوداوی).
بر همین اساس، ممکن است یک خوراکی برای فردی محرّک باشد و برای دیگری چنین نباشد. و البته با اندکی تأمل و تجربه، هر کسی میتواند خودش تشخیص دهد که چه خوراکیهایی سبب ترشح بیشتر هورمونهایش میشود و در صورتی که جوان و مجرد است از مصرف زیاد آنها بپرهیزد.
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خیلی قشنگ، ظریف و البته واضح😔
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از جبهه مردمی زیست عفیفانه مشهد مقدس
🔰 ترویج حجاب توسط عطرفروش خوشذوق مشهدی
🔹مدیر فروشگاه «حجره آقا مصطفی» در گفتگو با خبرنگار جبهه زیست عفیفانه مشهد گفت: ما در این فروشگاه سعی کردیم در کنار فروش عطر، انواع انگشتر و تسبیح و سنگهای متبرک حرم، تابلو و و تندیس منقش به نام اهل بیت؛ فعالیت فرهنگی به خصوص در راستای عفاف و حجاب نیز داشته باشیم.
🔹مصطفی امیری اظهار داشت: بسته به سود جنسی که توسط مشتری خریداری میشود درصدی تخفیف برای افراد محجبه در نظر گرفتیم و به کودکانی که حجاب دارند نیز هدایایی میدهیم.
🔹ضمن اینکه بخشی از سود فروشگاه برای جبهه مقاومت حزب الله و نیازمندان صرف میشود.
🔹وی افزود: ما به افراد بیحجاب تذکر میدهیم و پس از رعایت حجاب اجازه ورود به فروشگاه را دارند.
🔹دیواری از یادواره شهدا و علما درست کردیم که اغلب مورد استقبال افراد قرار میگیرد و در همین راستا مشتریان را به مطالعه زندگینامه و وصیتنامه شهیدان ترغیب میکنیم که ببینید شهید برای شما چه وصیتی دارد.
🔺علاقهمندان به حضور در این فروشگاه می توانند به آدرس زیر مراجعه کنند:
🔹مشهدمقدس، جنب حرم، مطهر، داخل نواب ۸ (حجره آقامصطفی)
@hojre_aghamostafa_mashhad
🔹ارائه عطرهای درجه یک اورجینال روز
معرفی و ساخت عطر(مخصوص شخص) با اصول روانشناسی
🔹سفارشات و مشاوره @Amiri_s313
09357863133
📌کانال اخبار جبهه مردمی زیست عفیفانه مشهد مقدس
https://eitaa.com/zistafifaneh
هدایت شده از بیداری ملت
🔴از چشم و دل سیری؛ از خفقان و حجاب اجباری دچار گرسنگی شدند
◾️آنچه که در این نمودار میبینید میزان دانلود فیلمهای مستهجن در دنیاست!
همانطور که میبینید با آزادی پوشش و تضعیف ارزشهای دینی در جامعه رابطه مستقیم دارد؛ باید خاطر نشان شوم که ساخت و انتشار محتوای مستهجن به معنای بردگی مدرن زنان برای پول است و آنچه که میبینید آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان ، ایتالیا و در کشورهای آسیایی ژاپن در راس چنین منجلابی گرفتار شدهاند.
◀️به راستی چرا باید فرهنگ حیا و عفاف در دنیا از بین میرفت که پای چنین تجات شومی هم بر سر زنان دنیا میآمد که عدهای از زنان فقیر کالا شوند و زنان خانواده مدار هم امنیت خود را در زندگی مشترک از دست بدهند.
✍عالیه سادات
🍃__________________________
#کانال_شکوه_زن_وزنانگی_در_ایتا👇
@shookoohzan