هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#غیرتمندی
#حضرت_عباس_علیه_السلام
🔻 یکی از ویژگی هایی #حضرت_ابوالفضل (ع) #غیرت است. این غیرت از چه جنسی است و چگونه می توان در خود چنین غیرتی را ایجاد کرد؟
🔻 اساساً موضوع #غیرت در #عاشوراییان نمود بسیار ممتازی داشت و حتی تاریخ در مورد #حضرت_قاسم و #حضرت_علی_اکبر علیهماالسلام نیز این ویژگی و تبلورش را بیان کرده است. اما در مورد حضرت عباس (ع) این ویژگی بیشتر بیان شده است. در مورد ابعاد #غیرت قمر بنی هاشم (ع) می توان به چند مسأله اشاره داشت که یکی از آنها مربوط به #خانواده است؛ تا زمانی که ابوالفضل العباس(ع) به #شهادت نرسیده بود، حرم و اهل بیت از خیمه ها بیرون نیامدند و تمامی کارها را حضرت عباس (ع) انجام می داد.
🔻 باید توجه داشت غیرت در منش حضرت عباس (ع) دو بعد دارد: #غیرت_دینی و دیگری #غیرت_نسبت_به_ناموس؛
🔻 #غیرت ابوالفضل علیه السلام به حدّی بود که نمی توانست ناملایمات را تحمّل نماید، در هنگام مسافرت به فرمان #امام_حسین (ع)، آن بزرگوار #مراقب سوار کردن و پیاده کردن #بانوان بود، در آن محیطی که عبّاس علیه السلام به این وظیفه مشغول بود، کسی جرأت نمی کرد نزدیک ابوالفضل (ع) برود و او بود که به همه #افراد_قافله، که از 250 نفر کمتر و از 2500 نفر بیشتر نبوده اند، رسیدگی می فرمود.
🔻 در حقیقت عبّاس علیه السلام برای امام حسین (ع) به منزله حضرت علی (ع) برای پیغمبر صلی الله علیه و آله بود و هیچ نیرویی غیر از عبّاس علیه السلام، روح #مدیریت و #شهامت و #صلابت و #شجاعت و #غیرت او را نداشت که این قافله را اداره کند و به سر منزل مقصود برساند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#پاکدامنی
یکی از #اسوههای #حجاب و #عفاف در طول تاریخ، #حضرت_زینب (س) بودند که با آنهمه مصائب و سختیها، هرگز از زیر بار این وظیفه الهی شانه خالی نکردند. ایشان که بزرگ شده ی خانهی اهلبیت پیامبر (ص) بودند، درس #عفاف و #پاکدامنی را از این خاندان و پدر و مادر خویش آموختند.
یحیى مازنى روایت کرده است: مدّتها در مدینه در خدمت حضرت على (ع) به سر بردم و خانهام نزدیک خانه زینب دختر امیرالمؤمنین (ع) بود. به خدا سوگند هیچگاه #چشمم به او نیفتاد و صدایى از او به #گوشم نرسید. به هنگامیکه مىخواست به زیارت جدّ بزرگوارش رسول خدا (ص) برود، #شبانه از خانه بیرون مىرفت؛ در حالیکه #حسن (ع) در سمت راست او و #حسین (ع) در سمت چپ او و #امیرالمؤمنین (ع) پیش رویش راه مىرفتند. هنگامیکه به قبر شریف #رسول_خدا (ص) نزدیک مىشد، حضرت على (ع) جلو مىرفت و نور چراغ را کم مىکرد. یکبار امام حسن (ع) از پدر بزرگوارش درباره این کار سؤال کرد، حضرت فرمود: مىترسم کسى به خواهرت زینب (س) #نگاه کند.
بروز پاکدامنی و عفاف ایشان و سایر اهلبیت امام حسین (ع) در واقعه #کربلا بیش از همه جا نمایان است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#عفافگرایی
#حجاب
🔷 #امام_حسین (ع) در کربلا، به #خواهران و به #دخترش فاطمه (س)، توصیه فرمود که اگر من کشته شوم، #گریبان چاک نزنید، #صورت مخراشید و #سخنان ناروا و نکوهیده مگویید. در آخرین لحظات، وقتی آن حضرت، صدای گریه بلند دخترانش را شنید، برادرش عباس و پسرش علیاکبر را فرستاد که آنان را به صبوری و مراعات آرامش دعوت کنند.
🔷 به نقل سید بن طاووس، شب عاشورا امام حسین (ع) در گفتوگو با خانوادهاش آنان را به #حجاب و #عفاف و #خویشتنداری توصیه کرد.
🔷 #امام_سجاد (ع) نیز تا میتوانست، مراقب حفظ شئون آن #بانوان بود. وی در کوفه به ابن زیاد گفت: مرد مسلمان و پاکدامنی را همراه این زنان بفرست، اگر اهل تقوایی!
🔷 به نقل شیخ مفید پس از شهادت امام حسین (ع) وقتی گذر عمر سعد نزد زنان و دختران امام شهدا افتاد، زنان بر سر او فریاد زدند و گریستند و از او خواستند که آنچه را از آنان غارتشده به آنان بازگردانند تا بهوسیله آنان خود را #بپوشانند.
🔷 زینب کبری (س) #عفت خویش را حتی در سختترین شرایط به نمایش گذاشت. او در دوران اسارت و در حرکت از کربلا تا شام، سخت بر عفت خویش پای میفشرد. مورخین نوشتهاند: «او #صورت خود را با #آستینش میپوشاند؛ چون #روسریاش از او گرفته شده بود».
🔷 آن بانوی بزرگوار برای پاسداری از مرزهای #حیا و #عفاف بر سر یزید فریاد برآورد که «ای پسر آزاد شده ی (جدمان پیامبر) (ص)، آیا این از عدالت است که زنان و کنیزکان خویش را پشت پرده نشانی و دختران رسول خدا (ص) را بهصورت اسیر به اینسو و آنسو بکشانی؟ نقاب آنان را دریدی و صورتهای آنان را آشکار ساختی!».
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
با سلام و احترام
🌸🍃🌸یادآوری🌸🍃🌸
📣📣📣 کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
💬 عنوان نشست: "از کنترل بی حجابی فردی تا شکوفایی فطری جمعی"
با ارائه جناب آقای دکتر علی محمد احمدی
پژوهشگر و دانش آموخته فیزیک از دانشگاه شریف
⏰زمان: امروز چهارشنبه 20 شهریور رأس ساعت 16
و اکران داستانی "شربت سینه" ساعت 15:40
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
💐لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#ازدواج یا #دوستی_های_نامشروع
🔴 حمله به #ازدواج در #سنین_پایین، دخالت در امور خصوصی مردم
✍️ #مسعود_بحرینی
🔻چند وقتی است نسبت به بحث آنچه "ازدواج زود هنگام دختران" عنوان می شود، عده ای شیون و مویه میکنند!
🔹اولاً ازدواج #دختر 12 ساله از لحاظ شرعی هیچ اشکالی ندارد و هستند دخترانی که در این سن به #بلوغ_عقلی میرسند و تشخیص این مطلب با #ولیّ_دختر است نه با #جامعه. حال شاید برخی #والدین در تشخیص دچار اشتباه شوند، ولیکن این امر دلیل نمیشود این چنین به اصل موضوع حمله کرد.
🔺برایم جالب است این حضراتی که با دل نگرانی آمار میدهند که در فلان سال چند دختر 12 تا 15 سال #ازدواج کرده اند، آمار دخترانی [ایضاً پسران] که در همین سن به دلیل #نیاز_روحی_و_جسمی ارتباط #غیرشرعی برقرار میکنند و بعضاً به #حرام باردار میشوند را هم دارند؟!؟
🔻آمار #دخترانی که برای ترمیم بکارت به برخی مراکز مراجعه میکنند را دارند؟
🔻آمار #خودارضایی و #سقط _جنین در سنین پایین را دارند؟
💢متأسفانه نمیشود خیلی باز صحبت کرد؛ چون #عمق_ابتذال و فحشا در سنین پایین بسیار بالا رفته و بجای تشویق به ازدواج، #سنت_نبوی هدف قرار گرفته است و چه سخت است وقتی می بینیم #منکر را معروف و #معروف را منکر نشان میدهند و همه را #سکوت فرا گرفته است.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#قوانین_پوشش
⭕️ مراسم فارغ التحصیلی دانشگاه #آکسفورد، پس از آنکه، از ورود دانشجویان #دختر #بدون-جوراب، ممانعت به عمل آمد، به تأخیر افتاد❗️
🔻 دانشگاه آکسفورد بار دیگر، قوانین سخت خود درباره #پوشش را به دانشجویان یادآور شد. این اتفاق در پی ممانعت از ورود دانشجویان دختری که #کفش پاشنه بلند #بدون_جوراب پوشیده بودند به مراسم فارغ التحصیلیشان افتاد.
🔸 در ایمیل به دانشجویان تأکید شده در مراسم فارغ التحصیلی لباس فرم تعریف شده پوشیده شود. مواردی که تخلف در پوشش محسوب میشوند شامل «حضور با ساق پای برهنه، پوشیدن جوراب یا جوراب شلواری غیر از رنگ مشکی، کفش و لباس رنگی» میشود.
📎 https://tinyurl.com/y5uz4kgs
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#ازدواج_در_وقت_نیاز
🔹❓علت اصرار برای افزایش حداقل #سن_ازدواج چیست؟ واقعاً هدف از اینکه حداقلِ سن ازدواج را از ۱۳سال به ۱۸سال برسانند، چیست؟
🔻 آیا طلاق است؟
🔻 آیا حقوق خانواده و زن است؟
🔹 در حالیکه طبق آمار رسمی، طلاق در ازدواجهای سنین پائینتر خیلی کمتر است از سنین بالاتر!
🔹 به این #پژوهش نگاه کنید:
"امکانسنجی افزایش حداقل سن ازدواج از منظر قوانین جمهوری اسلامی ایران و فقه امامیه"
🔹 پژوهشی که در پژوهشگاه قوه قضائیه انجام شده است!.
💢 دوستان پژوهشگر، حقوقدان، طلاب و روحانیت اعم از آقا و خانم
🔹 بروید در این موارد زیربنایی و تخصصی کار کنید. بروید ساختارسازی کنید و زیربنای قوانین را مورد مطالعه قرار بدهید.
🔹 بعد بیایید طرح جدید بدهید و به شبهات و نظراتِ دگراندیشان پاسخ بدهید.
📍آیا اینکه در این مملکت قانون وضع شده که ازدواج زیر ۱۳ سال خلاف است و عقد باید باطل شود، مبنای شرعی و فقهی دارد؟ مبنای عقلی و فلسفی دارد؟
📍اینها اول، ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را تصویب کردند و حالا به دنبال این هستند که عدد ۱۳ را به ۱۵ یا ۱۸ برسانند.
🔹❓ماها در این زمینه چه کردیم؟ علما و بزرگان ما، روحانیت ما، حقوقدانهای انقلابی ما، فعالان عرصه اجتماع و خانواده؟
🔹 عرصه را خالی نکنیم.
📛 لیبرالها از یک طرف میگویند #آموزش_مسائل_جنسی را به #سنین_پائین بکشانند اما #ازدواج را #ممنوع کنند! دقیقاً برای افزایش روابط نامشروع (#گناه_زنا، #گناه_هم_باشی، #گناه_همجنس_بازی) و آزادی جنسی دارند زیرساخت قانونی درست میکنند!
✅ داوود مدرسییان
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
⛅️⛅️آفتاب در حجاب
#عاشورا فقط چند ساعت طول کشید،
اما تا ابد خورشید #حجاب و #عفت #زنان عاشورایی بر قله تاریخ می درخشد.
و #صلابت زنانه ای که از زنان داغدیده و اسیر حرم کم نشد، زبانزد است.
مگر می شود از عشق حسین گفت و "آفتاب در حجاب" زنان و خواهران و دختران حسینی را ندید؟!!!!
عاشورا سند محکم ایستادن و کم نیاوردن است.
و زنان حرم می دانستند که اگر از #حیا و #نجابت و #حجابشان کم بگذارند، اگر بگویند به #ظاهر که نیست، به #دل است،
اگر بگویند مشکلات حکومت یزید همه حل شده،
فقط مانده دو تار موی من،
آرام آرام از چیزهای دیگر هم میگذرند.
و نام #زن برای همیشه مهر باطل میخورد.
#سحر_شهریاری
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
⭕️ جا دارد در #روز_سینما، برخی انتقادات و مطالبات را از سینما مطرح نمود:
💢 ۱. #جایگاه_عفاف_گرایی و ترویج آن، در گسترهی جهانی و تمدنی در سینمای امروز ایران کجاست؟
💢 ۲. کدام بخش از سینمای ایران، وظیفهی مواجهه با سینمای تبلیغکنندهی #گناه_زنا و #زنازادگی و مروّج #حرام_زادگی را دارد؟!
💢 ۳. چرا سینمای ایران غالباً با آثاری که تأیید کننده #روابط_نامشروع است، به ترویج موضوعاتی از قبیل #روابط_مثلثی، #هم_باشی، #همجنس_بازی، #فروپاشی_خانواده، هجوم علیه #ازدواج_موقت و #تعدد_زوجات دامن میزند؛ رابطههای #محرم_و_نامحرم در سینمای امروز، فاجعهآفرین است که صدای آن فردا در میآید و ترویج فحشا شاهبیت سینمای امروز ایران است.
💢 ۴. برخی فیلمهای سینمایی با کدام بودجه، بر آتشِ نهادینهکردنِ #انقلاب_جنسی در ایران اسلامی، میدمند؟!
💢 ۵. گناه #زنای_ذهنی نباید در فیلمهای سینمای ایران ترویج شود!
💢 ۶. چرا برخی فیلمهای ایرانی با بودجهی بیتالمال رسماً با کپی کردن فیلمهای هالیوود، #سبک_زندگی_آمریکایی را ترویج میکنند، همان سبک زندگیای که رهآورد آن مبتنی بر گزارش بینالمللی #نقشه_خانواده_جهانی، خانوادههای فرو پاشیده با بیش از ۴۱ درصد زنازاده است و همان کشوری که هالیوودش سرآمد #سینمای_مروج_حرام_زادگی است و سازمانیافته در حال ترویج #گناه_زنا و #زنازادگی و #همجنس_بازی است!!
🎭🎭🎭🎭🎭
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
💢 قطعهای از پازل #انقلاب_جنسی در آمریکا به مناسبت #روز_سینما
♨️ حرکت زیرپوستی سینما برای عادیسازی #انحرافات_جنسی در جامعه
🔻سینما میتواند تأثیر قابلملاحظهای بر مسئله مقبولیت یا عدم مقبولیت گروههای مطرود و به حاشیه راندهشده بگذارد.
🔻تا دههها پس از آنکه به شخصیتهای #اِل_جی_بی_تی (LGBT مخففی برای زنان همجنسباز Lesbian، مردان همجنسباز Gay، دوجنسیتیهاBisexual و تراجنسیتها Transgender) اجازه حضور در فیلمها داده شد، تمایل جنسی و جنسیت آنان در اشارههای تلویحی و بصری زیرپوستی پنهان شده بود.
🔻اگر شخصیتی آشکارا همجنسباز، بهطرز وحشتناکی کشته یا بهلحاظ اخلاقی فاسد نشان داده میشد.
🔻حتی امروز با گذشت دههها از کنار گذاشتن آییننامه هِیز، شخصیتهای اِلجیبیتی بهندرت موفق میشوند آزادانه در فیلم حضور داشته باشند و پایان خوشی شامل حالشان شود.
🔻رفتهرفته #الگوهایی برای شخصیتهای اِلجیبیتی در ژانرهای گوناگون، ایجاد شد. این الگوها آهستهآهسته از دنیای فیلم وارد دنیای خارج شدند و در واقعیت #جامعه رخنه کردند.
🔻فیلمسازان برای رساندن هویت این شخصیتها به مخاطبین، به #علائم و اشارات بصری تکیه کردند.
🔻برای اجتناب از واکنش شدید متعاقب از سوی حامیان آییننامه هِیز، شخصیتها بهوضوح در قالب شخصیت منفی داستان و به لحاظ اخلاقی، تُهی و ویران نمایش داده شد.
🔻درنهایت این مسئله به تاکتیکی پرطرفدار در میان فیلمسازان تبدیل شد تا شخصیتهای اِلجیبیتی را بدون تخطّی از آییننامه هِیز به #تصویر بکشند.
متن کامل این یادداشت👇
🔗http://yon.ir/yKQk6
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مرحوم #آقاسی
در خیابان چهره #آرایش مکن!
از جوانان سلب #آسایش مکن!
زلف خود از روسری بیرون مریز
در مسیر چشم ها افسون مریز
یاد کن از آتش روز #معاد
طره ی گیسو مده در #دست_باد
خواهرم تو دیگر #کودک نیستی
فاش تر گویم؟ #عروسک نیستی!
خواهرم ای دختر #ایران زمین
یک نظر عکس #شهیدان را ببین!
خواهر من این #لباس_تنگ چیست؟
پوشش چسبان رنگارنگ چیست؟
پوشش #زهرا مگر این گونه بود؟
خواهرم این قدر طنازی مکن
با #اصول_شرق لجبازی مکن
در امور خویش #سرگردان مشو
نوعروس #چشم_نامحرم مشو
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#جایگاه_حجاب_در_ورزش
⭕️طی چند روز گذشته عکسهایی از تمرین موی تای کاران کشورمان در فضای مجازی منتشر شده که نشان میدهد بانوان #بدون_رعایت_حجاب اسلامی و به بدترین شکل ممکن کنار مربی مردان حضور دارند و علاوه بر گرفتن عکس یادگاری در حال تمرین کردن هستند.
🔻 این اتفاق در حالی رخ داده که فدراسیون ورزشهای رزمی در بخش مردان و بانوان دو مربی از کشور تایلند به ایران دعوت کرد که مسئولیت آنها آموزش فنی موی تای در ایران است❗️
️ 🔻 اما متأسفانه شاهدیم که در بخش #بانوان یک #مربی_مرد فعالیت میکند و در بخش #مردان هم یک #مربی_خانم که از تایلند آمده آموزش میدهد، یعنی در واقع همه چیز #برعکس است❗️
🔻اخیراً هم عکسهایی منتشر شده که مربی مردان که از تایلند به ایران آمده در کنار بانوان بدون حجاب و در بدترین شرایط در حال آموزش موی تای است. در واقع چیزی به نام حجاب در عکس ها دیده نمیشود.
https://www.farsnews.com/news/13980620000351/
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
با سلام و احترام
📣📣📣 کارگروه عفاف گرایی و تربیت جنسی
💬 عنوان نشست: "بازنمایی آسیب های اجتماعی در سینمای ایران؛ اکران و نقد و بررسی فیلم سینمایی متری شش و نیم"
👨🏫 با مشارکت اعضای محترم کارگروه
⏰زمان: چهارشنبه 27 شهریور رأس ساعت 16
و اکران مستند "مانند زینب" ساعت 15:45
🏢مکان: دانشگاه فردوسی مشهد، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، سالن شورا
✳️لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐
با تشکر
https://eitaa.com/umefafgaraei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥وزیر کشور: برخورد با کشف حجاب یکی از اولویتهای اصلی ماست.
@efaf_amin
Kanoon-amin.ir
📚 معرفی کتاب
#محرمانه_با_مادران؛ آنچه باید درباره #تربیت_جنسی #دختران دانست.
«باید گفت» ها و «نباید گفت» های جنسی به دختران از مسائلی است که از #بدو_تولد تا زمان #ازدواج یک دختر، دغدغه والدین اوست؛ به خصوص در دوران #بلوغ.
وقتی بلوغ #جنسی دختران فرا میرسد، سر درآوردن از مسائل جنسی مهم میشود…
آنها میخواهند ریز و درشت واقعیات جنسی را بدانند و رازهایش را کشف کنند. رازهای مربوط به خود، #جنس_مخالف و روابط #پدر_و_مادر.
#ریحانه_خلیل_اکبر در این کتاب، شناخت تربیت جنسی و راه های کنترل میل جنسی دختران را خطاب به مادران بیان نموده و سعی کرده با بهره گیری از #منابع_دینی و تحقیقات #روان_شناختی به سؤالات فراوانی در حوزه تربیت جنسی پاسخ دهد.
این کتاب همچنین شاه کلیدهایی جهت #پیشگیری یا #درمان #انحراف_جنسی دختران ارائه کرده است.
#حدیث_راه_عشق، این کتاب ارزنده را روانه بازار نشر کرده است.
........
🔸 قیمت (با #۱۵_درصد_تخفیف):
🔹 ۱۵.۰۰۰ 👈 ۱۲.۷۵۰ تومان
🔸 جهت سفارش کتاب:
@sefaresh_ketab
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
خلاصه ای از نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی چهارشنبه ۱۳ شهریور
با عنوان: نقش #عفاف و #حجاب بر #سلامت_اجتماعی و #تحکیم_خانواده
با ارائه آقای دکتر غلامرضا #حسنی_درمیان عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
بسمه تعالی
🔹دکتر حسنی درمیان:
هنگامی که بحث عفاف و حجاب مطرح میشود، از جنبهای به آن پرداخته میشود که در فضای دینی بررسی میشود و سپس از جنبه اجتماعی و تأثیراتی که در جامعه امروز بشری داشته است بحث میشود. طبق پژوهشی که درباره آسیبهای فرهنگی در سطح شهر مشهد از لحاظ اولویتهای فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب انجام شده است، حجاب امری بیرونی و عفاف درونی است و رابطه بین این دو روشن است. از طرفی آنچه که در جامعه به لحاظ عینی دیده میشود این است که پوشش دارای جنبههای سه گانه قانونی، عرفی و شرعی است. پوشش را میتوان از این سه منظر نگاه کرد. از منظر عرفی جامعهای را نمیبینید که پوشش نداشته باشند و یا بدون میزانی از عفاف باشد، اما اینکه حدود آن چه طور است نقطه نظرات متفاوت است و در بستر فرهنگهای مختلف این تنوع دیده میشود و بنابراین عفاف و حجاب برای هر دو جنس است. این بحث تاریخی است و همه ملل را شامل میشود و حتی خرده فرهنگها به مسأله پوشش توجه داشته اند. حتی در دانشگاههای جهان قوانین پوشش دیده میشود و از نظر عقل بشری بر آن تأکید شده است و بر این امر به شدت مراقبت میشود که از آن حدود خارج نشود، اما نگاه اسلام خاص است و فقط با دیدگاه دنیوی به مسأله پوشش نگاه نمیکند؛ جنبه آخرتی نیز دارد.
🔹حجاب و عفاف یک الگوی رفتاری است، این الگوی رفتاری در جنبه هنجاری وابسته به ارزشها است و سلسله مراتب ارزشی برای آن تعریف میشود؛ چراکه بین ارزشها و هنجارهای جامعه رابطه وجود دارد و در داخل جوامع تابع خرده فرهنگها میشود و آنچه که امروز درباره عفاف و حجاب دیده میشود تلفیقی از قانون، عرف و شرع است و اینکه کدام تقدم دارد و دارای اهمیت است، بستگی دارد که آن سلسله مراتب ارزشها تا چه میزان وابسته به ارزشهای اعتقادی است. ارتباط بین عفاف و حجاب ناگسستنی است، اما در جامعه ممکن است تابع قانون باشد تا تابع ارزشهای دینی و برعکس. الگوی رفتاری حجاب و عفاف یک الگوی منفک شده از سایر الگوهای رفتاری نیست و در دایره سبک زندگی ما تغییر میکند؛ چراکه نمیتوان حجاب و عفاف را مجزا به سمت ارزشهای دینی و شرعی سوق داد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔹دکتر حسنی درمیان: وقتی گفته میشود عفاف و حجاب، بستگی دارد که در سطح ساختاری بررسی شود و عاملیت کنار زده میشود یا میخواهیم عاملیت را پیدا کنیم و به راهکارها برسیم که اینگونه نمیشود. چراکه امروزه عاملیتها و ساختارها در هم تنیده هستند و ساختارها از قدرت بالائی برخوردارند و بدون تغییرات ساختاری نمیتوان به تنهائی عاملیت را محکوم کرد و این دو را باید با تناسب نسبت به یکدیگر دید. برای پیشگیری از بدحجابی فقط رجوع به فرد کافی نیست که موضوع را فقط به عنوان روانشناسی ملاحظه کرد؛ چراکه پدیدهها گاه از این سطح عبور کرده اند و هر رفتاری که در جامعه پاداش ببیند تکرار میشود. بنابراین کاهش میزان پوشش براساس موازین دینی دلیل آن پاداشی است که گرفته است و این پاداشها لزوماً اقتصادی نیست و به توجه افراد بستگی دارد.
🔹طرد افرادی که پوشش مناسب را در برخی کنشها و تقابلها دارند و این فشار هنجاری به تدریج تغییر در رفتار ایجاد میکند. سیستم پاداش دهی امروز به سمت حجاب نیست. چراکه ساختارها باید ارزشها را تقویت کند. ایشان با اشاره به نظامهای پاداش دهی به نوع پوشش در فرهنگ غرب گفت: هالیود اگر میخواهد بازیگر زنی را مشهور و برجسته کند شرایط آن تنزل حوزه پوششی اوست. به همین دلیل به سطح عاملیت و ساختار به صورت توأم برای تصحیح رفتار باید نگاه کرد و در هر الگوی رفتاری این موضوع مطرح است.
🔹در عین حال در همین راستا نیاز به برنامه ریزی میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت و به صورت توأم وجود دارد. دکتر حسنی ضمن ارائه گزارش فرهنگی در حوزه آسیبها و تهدیدهای اجتماعی در سطح شهر مشهد، گفت: نتایج اینگونه است که مسأله اولویت بندی آسیبهای فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر مطرح است و ۱۴۸۵ پاسخگو بودند که ۵۱ درصد خانه دار هستند در عین حال ۵۰ درصد زنان مورد مطالعه، خانه دار نیستند. حضور اجتماعی زنان به شدت در حال افزایش است. در این شرایط این پرسش مطرح میشود که آیا این بستر اجتماعی رو به رشد حضور اجتماعی زنان بر روی الگوی عفاف و حجاب زنان تأثیر نمیگذارد؟ و در عین حال حضور زنان بحث نیست؛ بلکه در ضرورتها است و حضور زن بر اساس ضرورت تعریف میشود و ساختار این ضرورت را پذیرفته است.
🔹درباره چگونگی حضور زنان ساختار تعریف شدهای وجود ندارد. به لحاظ جامعه شناسی الگوهای رفتاری ما در جامعه به دنیا میآیند و در جامعه از بین میروند و افراد میتوانند بر جامعه تأثیر بگذارند؛ در عین حال به شدت تابع ساختارهای اجتماعی هستیم. پس اگر میخواهیم تغییر را ببینیم، تغییر را باید همه جانبه دید؛ چراکه پدیدهها چند سطحی و چند متغیره هستند.
آموزش و پرورش خروجیهای آینده هستند و در همین راستا وقتی تکنولوژی وارد میشود باید رصد کرد که چه تأثیری روی حجاب و عفاف دارد و اگر رصد نشود بازنده هستیم و برای دفاع از ارزشها باید ساختارها را متناسب با آن تنظیم کرد و شعار به تنهائی کافی نیست.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔹تغییر در فرصتهای شغلی زنان با عفاف و حجاب میتواند ارتباط داشته باشد که آن را تقویت یا تنزیل دهد. چراکه به تدریج الگوهای رفتاری نادرست عادی میشود که این عادی سازی یک پروژه است. افکار ساختاری مدیریت شده برای باربی شدن و عملهای جراحی طراحی شده است که ذیل سلامت عنوان میشود و از طرفی در چارچوب قالبهای عقل ابزاری که پذیرفته شده است القاء میشود که الگوهای رفتاری نادرست را ترویج و اشاعه میدهد.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔹دکتر حسنی درمیان: در واقع ساختارها بر روی ارزشها و باورها اثر گذاشته است و زیربنا فرهنگ است و روبنا اقتصاد است که الگوی مصرف ما اقتصاد را نابود میکند. چراکه در آینده هر شاغلی باید ۲۵ درصد حقوق خود را مالیات پرداخت کنند وگرنه بازنشستگان حقوق ندارند و وقتی خانواده با تهدیدها مواجه میشود پیامد آن اقتصادی میشود و در آینده نیروی انسانی جایگزین ندارد و در حال حاضر خروجی بازنشستگی سه برابر ورودی آن است و این مسأله ایجاب میکند که مالیاتها افزایش مییابد و بر تحکیم خانواده تأثیر میگذارد. ما در حال حاضر در تشکیل و تحکیم و توسعه و فرزند آوری و تعالی خانواده مشکل داریم و از سویی این عوامل در عفاف و حجاب اثر میگذارد و در عین حال اثر میپذیرد و باید تناسب بین نحوه اشتغال، نوع حضور و چگونگی در اشتغال و مکان اشتغال و نوع مشاغل تناسب ایجاد کرد. وی ضمن رد این موضوع که برای اشتغال و حضور اجتماعی زنان در جامعه نباید از یک الگوی لیبرالیستی در این زمینه استفاده کرد، بیان داشت: چنانچه آن الگو در توسعه اقتصادی پذیرفته شود توسعه فرهنگی خود را همراه خواهد کرد. فرهنگ نیاز به مدیریت دارد که تناسب و تنظیم است.
🔹دکتر حسنی با بیان اینکه ارزشها ذهنی و هنجارها عینی هستند، گفت: درونی سازی ارزشها به عنوان یک پدیده اجتماعی دارای اهمیت است و از طرفی نظارت در این راستا در آموزش و پرورش و مهدکودکها اهمیت پیدا میکند؛ چراکه کنترل اجتماعی مکمل است و اصل نیست؛ در عین حال ایدئولوژی زدائی بزرگترین تهدید است. وی با اشاره به تجربه نادرست غرب درباره کنار گذاشتن حجاب و عفاف گفت: اگر عفاف و حجاب زدوده شود که در غرب رخ داده است، از هر صد جوانی که در غرب در سن بلوغ است، ۴۰ جوان خارج از ازدواج متولد شده اند که حاصل همباشی بوده اند که اگر این امر تنزل کند بر روی مسائل مختلف اثر دارد. با شرایط فعلی، بلوغ اجتماعی به تأخیر افتاده است و سن بلوغ جنسی پایین آمده است که به خاطر تبلیغات و ابزاری است که وجود دارد و این شکاف پیامدهای تأخیرهای ازدواج را به دنبال دارد و در عین حال تجردهای قطعی زنان رو به افزایش است و ارزشهای اخلاق بنیان تضعیف شده است که این همان تهاجم و شبیخون است. الگوهای رفتاری ما به شدت تحت تأثیر الگوهای رفتاری تظاهری و نمایشی است و حتی گاه مناسک مذهبی جنبه نمایشی پیدا میکند و فرهنگ تظاهری رسوخ کرده است. این فرهنگ به دلیل آن که احساس حقارت در افراد ایجاد میکند درست نیست و در همین راستا عفاف و حجاب را باید به صورت غیر مستقیم ترویج داد. تأکید بر پوشش زنان به خاطر سلامت اجتماع است نه به دلیل محدود کردن آنها.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔹گزیده ای از برخی نظرات اعضای حاضر در کارگروه:
🔹جناب آقای محروقی: نقش دولت ها و دفاع مقدس را در این جریان چگونه می بینید؟ و اینکه چرا برخی از افراد هنگام ورود به اماکن متبرکه اعم از حرم و ... نوع حجاب و پوشش متفاوتی نسبت به سایر اماکن و معابر دارند؟ در سفر اربعین نیز که همه افراد برخی اصول و قاعده مشترک معنوی دارند، اقامه نماز صبح برای برخی، واقعاً نوعی معضل به شمار می رود. این موارد چگونه قابل بررسی است؟
🔹آقای دکتر احمدی: علت عدم موفقیت در ساختارسازی ها چیست؟ اینکه ما ساختار ساز نیستیم؟ یا نبودیم؟ وقتی از مردم آمار می گیریم که نظر آنها را در خصوص مشکلات شان بپرسیم، از یک طرف سوگیری شناختی وجود دارد و از طرف دیگر، مردم صلاحیتی برای بیان مشکلات ندارند. اینکه گفتید نرخ مشاغل جدید کم شده است و بازنشسته ها ۳ برابر شده اند و ممکن است تأمین اجتماعی زمین بخورد، اشکالی که وجود دارد این است که صحبتی از آمار بیکاران نفرمودید.
🔹جناب آقای ابوترابیان: شما مثالی از پوشیدن لباس تنگ در برخی از بانوان زدید که گفته اند تقصیر بازاری است که لباس مناسب من را نمی آورد. اما بازاری می گوید این مشتری میتوانست شماره بزرگتری از این سایز را بردارد تا مشکل تنگی لباس برطرف شود. در بحث آمار نیز که فرمودید فراوانی ها به تفکیک مناطق مختلف شهر فرق میکند، ای کاش اشارهای ولو اجمالی به این حوزه می داشتید.
🔹آقای دکتر زمانی: اشکالی کلی در بحث تحقیقاتی در علوم انسانی دیده می شود. در ریاضی قطعیت بسیار مهم است. چون در پارادایم تولیدی می خواهیم عمل کنیم. باید دید گزاره ای را که میخواهیم اثبات کنیم، چیست؟ صحبت این است که دموکراسی به تعداد نفرات نگاه می کند. مسائل فرهنگی غالباً ذهنی است و مسائل اجتماعی غالباً عینی. برای مثال در گزارش شما که زورگویی به نظر مردم یکی از مشکلات شهر مشهد مطرح شده، در مقابل عدم امنیت در رده های خیلی پایین تر قرار گرفته است؛ در صورتی که اگر زورگویی مشکل بزرگی فرض شده، پس عدم امنیت نیز باید در ردههای بالاتر قرار میگرفت. مثال دیگر اینکه از نظر مردم، فقر فرهنگی به عنوان مشکل عمده تری مطرح شده و فقر تربیتی مشکل کمتر. در صورتی که این دو به هم وابسته هستند. ما در ساختارها مشکل داریم، ولی ساختار سازی نباید صورت بگیرد و ساختارها جای خود باشند. فرایند ها با ضعف های خود به ساختارها اشکال وارد کردند.
🔹سرکار خانم شیرزاده: شما فرمودید پوشش دغدغه مردم است اما ما به هر بدحجابی که بگوییم چرا چنین پوششی داری؟ می گوید چرا به من می گویید؟ مگر پوشش دیگران را ندیده اید؟ یعنی هر کسی با توجه به نوع پوشش دیگران، پوشش خود را بهتر می بیند. در صورت مواجهه با جوانانی که چنین جواب هایی می دهند، چگونه باید پاسخ داد؟ راه حل چیست؟
🔹سرکار خانم اسلامیان: منظور شما از سلامت اجتماعی چه بود که به آن نپرداختید؟ امیدوارم که در جلسات بعد به سلامت اجتماعی نیز پرداخته شود. در ضمن در پاسخ به برخی سؤالات مطرح شده، چون حجاب و عفاف ریشه اجتماعی و جامعه شناسانه دارد، افرادی از رشتههای علوم اجتماعی باید به آن ورود کنند.
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 # فریادهای #حضرت_لوط علیهالسلام از زبان #زن_مسلمان_انگلیسی بر سر #همجنس_بازان!!
✌️ یک شیر زنِ مسلمانِ حلالزاده، در ۲۷ جولای ۲۰۱۹ (پنجم مرداد ۹۸) در محله والتامستو لندن در حالی که شورشِ همجنسبازان در حال انجام بود، شروع به فریاد بر سر یک فرد که #پرچم همجنسبازان را حمل میکرد، نمود و آنها را #نفرت_انگیز خطاب کرد و کار آنها را #بی_شرمانه توصیف کرد.
💢 پس از انتشار این ویدئو، رسانههای پروپاگاندای #سدومیان_انگلیس در همکاری با برخی افراد که از اسلام آمریکایی حمایت میکنند، همچون Yusuf Patel گره خورد و نسبت به این فیلم موضعگیری کردند!!
📍بعد از انتشار این فیلم، پلیس لندن، بیانیهای منتشر کرده و اعلام کرده فیلمهایی که در فضای مجازی علیه #گناه_همجنس_بازی در انگلیس منتشر میشوند و به #همجنس_بازان توهین میشود، را پیگیری میکند و در دستور کار قرار میدهد!!
📌 پارلمان انگلیس، در سال ۲۰۱۳ به چراغ سبز ملکه، #گناه_همجنس_بازی را تصویب و ازدواج (همباشیِ) همجنسبازان را #قانونی کرد!!
📌 #همجنس_بازی گناه #قوم_لوط بود که امروز به یک قانون در بیش از ۲۹ کشور دنیا تبدیل و تصویب شده است و با غفلت و سکوت مسئولین در ایران و جهان اسلام، در آیندهی نزدیک از طریق قانون، کشورهایی که این #گناه_شنیع را تصویب نکردهاند، تحریم بینالمللی خواهند شد!!
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
بازتاب نشست #کارگروه_عفافگرایی_و_تربیت_جنسی با عنوان نقش عفاف و حجاب بر سلامت اجتماعی و تحکیم خانواده با حضور آقای دکتر حسنی درمیان در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل
🌐 vasael.ir/0003my
https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
#معرفی_کتاب📘
💢عنوان کتاب: «۷ روش مهار #غریزه_جنسی»
✍️نویسنده: هادی حسین خانی نایینی
🖇ناشر: شهد علم
💬 نویسنده در کتاب حاضر، با رویکردی جدید تلاش کرده تا با بهرهگیری از آموزههای قرآنی و احادیث و روایات معصومین علیهالسلام، هفت روش برای #مدیریت_غریزه_جنسی معرفی کند.
https://eitaa.com/umefafgaraei