هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻حکمت حجاب در رویکرد جنسیّتاندیشانۀ استاد مطهری-۱
🖊 مهدی جمشیدی
[یکم]. بر اساس نظریۀ «اصالت فرهنگ» که بر تعیینکنندگیِ نهایی و عمدۀ فرهنگ نسبت به سایر شئون و ساحات زندگی انسان دلالت دارد، باید گشودن گرهها و معضلههای «غیرفرهنگی» را نیز از فرهنگ طلب کرد و برای همۀ امور، «چشمانداز فرهنگی» را در نظر گرفت؛ چه رسد به خودِ فرهنگ که مسألهها و امراضش، «منطق درونیِ مستقل» دارند و تابع و طفیلی نیستند. این نظر به آن معنی نیست که باید راهحلهای غیرفرهنگی را رها کرد و دچار «فرهنگبسندگی» و «تقلیلگراییِ تحلیلی» شد، بلکه دربردارندۀ این حقیقت است که دستکم در قلمرو فرهنگ، باید «اوّلاً» و «بالذّات» به سراغ گزینههای فرهنگی رفت و نسخههای فرهنگی پیچید.
[دوّم]. زیربناییترین لایۀ فرهنگ، لایۀ «شناخت» است که در بُعد گسترده و کلان میتوان آن را «جهانبینی» خواند. جهانبینی که بر «هستها و نیستها» دلالت دارد، بهطور طبیعی، به شکلگیری لایۀ هنجارین میانجامد که بر «بایدها و نبایدها» دلالت دارد. این آمیزه در صورتبندی نهایی، «مکتب» یا «ایدئولوژی» خوانده میشود. برایناساس، «عمیقترین» و «فاخرترین» کنشگری فرهنگی، باید معطوف به چنین سطحی باشد و بکوشد در آن تغییر ایجاد کند. چنین تغییری اگر واقعی باشد، بسیار پایدار نیز خواهد بود، برخلاف تغییرهای هیجانی و احساسی که تنیدۀ به موقعیّت هستند و بهآسانی، زوال مییابند.
[سوّم]. در زمینۀ چالش حجاب نیز، «نقطۀ آغازِ منطقی»، تصرّف در همین منطقۀ ذهنی و معرفتی است و باید به طور اوّلی و اصالی، این حوزه را اصلاح کرد. حجاب به عنوان یک حکم اسلامی، افزون بر اینکه جنبۀ «تعبّد»ی دارد و زن مسلمان باید به سبب اعتقاد و الزام خویش به اسلام، به آن نیز پایبند باشد، اما از آن سو، محتاج «تعلیل» نیز هست و باید ریشهها و دلایل این حکم را تبیین و تحلیل کرد تا در دل و جان مخاطب بنشیند و ماندگار و تثبیت شود. این کاری است که آیتالله مرتضی مطهری -رضواناللهتعالیعلیه- در کتاب «مسألۀ حجاب» به آن همّت گمارده و کوشیده حکم حجاب را از جنبههای تاریخی و اجتماعی و فقهی، مطالعه و بازخوانی کند. در واقع، تلاش او معطوف به عرضۀ «تبیین عقلانی از حکم حجاب» بود و او در برابر پرسشها و ابهامها و چالشهای زمانۀ خویش، مجموعههای از روایتهای عقلانی را تدارک دیده و ارائه کرده است. این اثر، آنچنان توانست با ذهنیّتِ مسلمان ایرانی ارتباط برقرار کند و تصویری عقلانی و حکیمانه از حکم حجاب ارائه بدهد، که موجی از گرایش به حجاب را در دهۀ پنجاه شمسی به دنبال داشت. پس از آن نیز تاکنون، این پژوهش یکی از برجستهترین و مولّدترین متنهای محقّقانه و عالی دربارۀ حجاب بوده که در نسبت با عالَم تجدّد و مسألههای برآمده از مواجهۀ جامعۀ ایرانی و زن ایرانی با آن، نگاشته شده است.
[چهارم]. در دهههای پساانقلاب تاکنون، نمیتوان ادّعا کرد که چشمانداز فرهنگی به حجاب و کوشش برای روایتپردازی معقول و موجّه از آن، فراموش شده است، امّا میتوان گفت که این امر، «فرعی» و «در حاشیه» بوده و اهتمام چندانی به آن نشده است. یکی از ریشههای این غفلت، «بدیهیانگاریِ حجاب» بوده است؛ به این معنی که تصوّر شده یک بار حل مسأله برای جامعه، کفایت میکند و نسلهای بعدی، خودبهخود، پیشفرضها و اصول موضوعۀ نسل قبلی را میپذیرند و همان مسیر فرهنگی را ادامه میدهند. این در حالی است که باید تولید و بازتولید فرهنگ در جامعه، یک «روند مستمر» باشد و دچار توقف و ایستایی نشود. اکنون پس از پشت سر نهادن اغتشاش سال ۱۴۰۱ که بهواقع، یک چالش تحمیلی بود و میخواست از خلاءهای هویّتی و نقصانهای فرهنگی بهره بگیرد و جامعه را در برابر حاکمیّت بنشاند، باید بسیار بیش از گذشته نسبت به «بازسازی انقلابیِ ساختارِ ذهنیِ مردم»، حسّاس و جدّی بود و تلاش کرد ذهنیّتهای درهمریخته و متلاطم را به ساحل تفکّر اسلامی و انقلابی سوق داد. یکی از سرچشمههایی که میتواند در این راستا، الهامبخش و پیشبرنده باشد، اندیشههای استاد مطهری است که بهدرستی، مغز متفکّر انقلاب اسلامی نام گرفته است. ایشان دربارۀ «حکمتهای حکم حجاب»، مجموعهای از دلایل را صورتبندی کرده که بازخوانی تحلیلی و روزآمد آنها میتواند به تدبیرپردازی کمک کند.
🚩 معلم شهیدم، راهت ادامه دارد ...
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از عفاف گرایی
8.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ ای معلم بزرگ و عزیزم، روزت مبارکباد!🌸❤️
دست ما شاگردهای کوچک و تجدیدی و مردودی را هم بگیر🙏
بابی انت و امی و نفسی ای شهید❣️
#شهید_مهرداد_عزیزاللهی
سالروز شهادت استاد آیت الله مطهری و روز معلم گرامیباد🌺🌷
هدایت شده از فریاد ابوذرها (۱۴ میلیون)
#داستان_امروز
«شاید کسی پاسخی داشت...»
🔻آخرین متن در دسترس لایحه «حمایت از خانواده از طریق فرهنگ عفاف و #حجاب» را واو به واو مطالعه کردم؛
بالغ بر ۱۵٠ ابهام در اصطلاحات، عبارات و واژگانِ بکار رفته، وجود داشت
به علاوه مغایرت با حداقل ۱۵ اصل از اصول قانون اساسی، به صورت مکرر در مادهها!
❌هیچ کجای این لایحه صحبتی از حد شرعی عفاف و حجاب(وجه و کفین) نیست!
🔸و تکیه سنگین لایحه بر جرائم مالی، صرفا یک پیام دارد؛ پول بده بیحجاب بچرخ و بیعفت رفتار کن!!! (که حقانیت این نقد و دغدغه را را دروازه بان استقلال به اثبات رساند)
❗روند رسیدگی به جرم کشف حجاب هم به نحو غیر قابل باوری منتج به اخلال در کار سیستم قضایی و بانکی خواهد شد٠(کسی نیست بگوید وقتی با یک عملیات فراجا با کمترین چالش، بالغ بر ۷٠٪ مکشفهها رعایت میکنند چرا باید این حجم از مستند در سیستم برای رسیدگی گسیل شود؟!)
◀️ به گمانم، نیاز به توضیح نیست که ذی نفع بودن دولت در دریافت جریمهها و دسترسی به حسابهای مالی مردم و برداشت از حساب بدون اطلاع ایشان، شکاف اجتماعی و مدنی را عمق خواهد بخشید!
❎ مدافعان این لایحه همگی اذعان دارند که در متن آن ایراداتی هست و اعلام میدارند که پس از اجرا، ایرادات رفع میشود!
سلمنا 👌
اما یک سوال ساده؛
اگر ایرادات قابل رفعند چرا همین حالا قبل از ورود به اجرای آسیب زا، رفعشان نکنیم؟!
کدام منطق حکم میکند که از ابتدا قانونی که میدانید و میدانیم پر از ایراد است و مانع تراشی میکند برای دستگاه های مختلف در برخورد با حرام سیاسی، مصوب شود؟!!
یک سال و اندی صبر کردیم چند ماه دگر هم بیش
این عجله برای چیست وقتی شخص آقای اژهای و سخنگوی دولت اعلام کردند قوانین موجود برای برخورد با این پدیده کفایت میکند؟
✅ معقول آن است که برای رفع خلاهای قانونی با طمانینه عمل کنیم که به جای کمک به رفع مشکل، بستر جدیدی برای ایجاد مشکلات جدید احداث نکنیم
❌ آیا نمیدانید درگیری دستگاه قضا به چنین حجمی مستندات و پرونده و روند رسیدگی که در لایحه پیش بینی شده، چه آسیبی به رسیدگی به سایر پرونده ها میرساند؟ آیا راجع به ایجاد نارضایتی عمومی در این زمینه نباید نگران بود؟!
📌 بزرگواری گفت در نسخه آخر لایحه برخی از ایرادات رفع شده
باز هم سلمنا!
و باز هم سوال؛
چرا بر اساس بند ۹ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری، نسخه آخر لایحه در معرض افکار عمومی یا حداقل نخبگان جامعه قرار نمیگیرد تا هم رفع دغدغه شود هم خلاف دستور حضرت آقا در سیاستهای کلی عمل نشده باشد؟!
❌ عدم توجه به سیاستهای کلی نظام قانونگذاری تخلف دیگری است که در جریان تصویب این لایحه در حال رقم خوردن است!
⁉️مگر طبق اصل ۶۹ قانون اساسی مذاکرات مجلس شورای اسلامی نباید علنی باشد و گزارش کامل آن از طریق رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود؟
مگر تنها مصوبات جلسات غیرعلنی، محرمانه محسوب نمیشوند؟
محرمانگی لایحه با تکیه بر کدام جنبه و روند قانونی رقم خورده؟
و سوالاتی که در هیچ یک از جلسات اخیر پاسخ داده نشدند...
✍️ #م_طالبی_دارستانی
📣 کانال فریاد ابوذرها ____
https://eitaa.com/aboozar72
╰─┅─•🍃🌸🍃•─┅─
هدایت شده از فریاد ابوذرها (۱۴ میلیون)
✍حجت الاسلام شریفی
رئیس دانشگاه بین المللی قم:
مشروبفروش را به جرم فروش جنس ناخالص دستگیر کردید...
مشروبخواران را هم در ملأ عام، حد بزنید...
#پزشکنمایان_نجاستخوار
#شلاق_خواهند_خورد
📣 کانال فریاد ابوذرها ____
https://eitaa.com/aboozar72
╰─┅─•🍃🌸🍃•─┅─
هدایت شده از گوهرشاد | اخبار حجاب و بصیرتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اگه دنبال روش درست تذکر دادن توی مکانهای عمومی هستی، این کلیپ رو ببین 😅
🌪نشر طوفانی در گروه های مذهبی
🔸کانال اخبار عفاف و حجاب کشور
https://eitaa.com/goharshad1_ir
بسم الله الغیور
قسمت(21) درسنامه عفاف، ص101
🔹فایدههای عفافگرايي و پاكدامني از ديدگاه قرآن كريم
خداوند مهربان و دوستدار پاكدامنان، در قرآنكريم، عفافگرايي و پاكدامني حضرت مريم علیهاالسلام را ميستايد و او را بهخاطر همین روحيه خويشتنداري، مورد توجه ويژه قرار ميدهد و بهگونهای معجزهآسا، عيسي مسيح از او متولد ميشود: (وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمران ألَّتي أحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فيه مِن رُوحِنا) 12تحریم
مريم _دختر عمران_ كه دامن عفت خويش را [از هرگونه آلودگي] بهشدت حفظ كرد، در نتيجه ما از روح خود در او دميديم.
🔸از اين آيه شریفه كه در سوره تحريم آمده و حضرت مريم ع را بهعنوان الگوي همه مؤمنان معرفي نموده است، يك ملاك و قانون فراگير ميتوان برداشت كرد و آن اينكه: «هر كس، دامن عفت خويش را از آلودگي و ناپاکی حفظ كند، مورد عنايت و توجه ويژه خداي مهربان قرار ميگيرد و در دنيا و آخرت خوشبخت ميگردد».
♦️البته ممكن است كيفيت و چگونگي عنايتها و توجههاي اِلاهي نسبت به هر فردي بهگونهاي خاص باشد. بدينصورتكه هر كسي در ميدان مبارزه با نفس پيروز شود و خود را از آلودگيهای اخلاقي، دور سازد و قهرمان اين عرصه گردد از سوي خداي مهربان، مدال و جايزهاي ويژه و مخصوص بهخود دريافت ميدارد. همانند: حضرت یوسف علیهالسلام، ابن سيرين، سيد محمدباقر ميرداماد، شهيد بُرنسي، شهيد امين 17 ساله، كه داستانهاي عفافورزي آنان در پايان همين درس، ص113 آمده است.
#عفافگرایی
#کانون_فرهنگی_تبلیغی_امین
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در کانال عفافگرایی پین و سنجاق شده👇
@efaf_amin
هدایت شده از بیداری ملت
غریبدروسطشهرآشناشدهای!
عمامهازسرتافتادوبیعباشدهای
میانعربدههابیسروصداشدهای
شبیهعمه، گرفتاراسبهاشدهای...
#السلامعلیڪیاشیخالائمه ✋
#شهادت_امام_جعفر_صادق(ع)🥀
#بر_شیعیان_جهان_تسلیت_باد🏴
♨️ @Maddahionlin 👈
هدایت شده از عفاف گرایی
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹حرمت گوشت خوک در انجیل
ابتدا به حرفای کشیش مسیحی میخندند ولی پس از توضیحات او، به فکر فرو میروند!
✍️ببینید #جهاد_تبیین چقدر موثر است!
✏️ببینید چقدر غرب آماده پذیرش حق است! اگر ما در جهاد تبیین شرکت کنیم طولی نخواهد کشید که غرب ...
♦️در رابطه با مسأله «عفاف و حجاب» نیز داستان همین است:
1️⃣ اگر اهمیت و فواید عفافگرایی بهخوبی تبیین گردد و زیانهای بیعفتی و انحرافات جنسی بهدرستی شرح داده شود دیگر دلیل منطقی برای عدم پذیرش نمیماند!
دلایل علمی و عقلی و دینی اگر مطمئن و اقناعکننده باشند تأثیر فراوان بر افراد جامعه میگذارند.
2️⃣ نحوه و کیفیت بیان هم خیلی مهمّه!
بیانی که عواطف و احساسات را تحریک کند و میلها را تغییر دهد.
کیفیت بیان از مقوله هنر است؛ سخنور در واقع هنرمند است. از هر هنر دیگر نیز میشود برای تغییر میل کمک گرفت. فیلم، موشن، انیمیشن، شعر، تئاتر، و ...
3️⃣ ساختارهای فسادزا نیز خیلی مهماند که باید اصلاح یا برچیده گردند. خلوت با نامحرم یا اختلاط با نامحرمان در هر محیطی که باشد فسادزاست. حتی در مسجد! از همینرو پیامبر (ص) فرمود: برای زنان، درب جداگانهای در مسجد النبی قرار دهند که معروف گشت به: بابُ النِّساء
4️⃣ فضای مجازی و رسانههای معارض عفاف و سلبریتیها نیز لازم است مهار و مدیریت شوند.
5️⃣ ضرورت ساماندهی مد و لباس.
6️⃣ تسهیلگری در امر ازدواج و تأمین مشروع نیاز جنسی.
7️⃣ ضرورت مطالبهگری و نظارت همگانی و نهی از منکر در همه مراحل آن.
👈 در مسأله عفاف و حجاب، نهادها و متولیان هر یک از عرصههای فوق کدامند و کیانند؟
32#نهاد
#کانون_فرهنگی_امین
@efaf_amin
هدایت شده از گوهرشاد | اخبار حجاب و بصیرتی
🔰 آقای وزیر! فکر کن دختر خودت باشد..
🔻یک زمانی برخی برای اینکه خطر داعش را به وضوح بیان کنند، میگفتند داعش اگر بیاید، ناموس ما را به کنیزی میگیرد و... خلاصه غیرت مخاطب اجازه نمیداد بر موضع غلطش پافشاری کند.
🔹اکنون البته دیگر بحث داعش نیست! اما همچنان، موضوع کرامت و حریم خصوصی بانوان ایرانی برقرار است.
و علیرغم گزارشهای صداوسیما و پیگیریهای خبرگزاریها و مطالبه در حضور رهبری و...، وقتی همچنان در بر پاشنه قبل میچرخد، آخرین جایی که دستمان میرسد، غیرت وزیر بهداشت است!
🔸آقای وزیر بهداشت چه حسی خواهند داشت اگر خدای نکرده دخترشان دچار مشکلی شوند و راهی بیمارستان شوند و با این حجم از تخلف از "آییننامه قانون انطباق امور پزشکی با موازین شرع" مواجه شوند:
1⃣ دکتر بیهوشی مرد به کمر یک خانم برای سزارین آمپول بیهوشی بزند درحالی که کمر به پایین کاملا برهنه است!
(تخلف از ماده ۱۳ آییننامه)
2⃣ دکتر به بیمار زن سوند وصل کند درحالی که پرستارهای مرد درحال دیدن این صحنه هستند! یا اگر همه زن هستند، ناگهان نیروی خدماتی مرد وارد میشود برای نظافت!
(تخلف از ماده ۱۰ آییننامه)
3⃣ سونوگرافیست مرد برای یک خانم، سونوگرافی واژینال انجام دهد!
(تخلف از ماده ۵ آییننامه)
4⃣ در بهترین حالت، همه کادر درمان خانم باشند اما بیمار پس از عمل با همان وضعیت نیمه برهنه در محیط عمومی بیمارستان چرخانده شود تا از اتاق عمل منتقل شود به بخش!
(تخلف از ماده ۱۴ آییننامه)
🔺 اینها گوشهای از روایات متعدد و اسفناک مردم از وضعیت بیمارستانها است (لینک منبع) که نقض آشکار حریم خصوصی و حمله به آسایش و کرامت بیمار است.
🔻بدتر از آن اینکه اگر کسی با سامانه تلفنی ۱۹۰ وزارت بهداشت تماس بگیرد، اساسا گزینهای برای شکایت در خصوص این موارد تعریف نشدهاست.
🔰 از قضا، هیچیک از این موارد ناشی از کمبود نیرو یا ضرورت پزشکی نیست! (لینک منبع)
❗️بیش از ۲۰ سال هم هست که خلا قانونی وجود ندارد!
🔹 حتی ناشی از فقدان جایگزین مناسب هم نیست و بیش از ۱۲ نوع لباس اتاق عمل متناسب با موازین شرعی و استاندارد پزشکی طراحی شده (لینک منبع) که در کشورهایی مثل سوئد و انگلستان هم برای بیماران مسلمان استفاده میشود! (لینک منبع) اما در ایران خیر..
⁉️ چرا؟
1⃣ عدم اهتمام وزارت بهداشت و زیرمجموعهها بعنوان مجری قانون (تخلف از ماده ۶ قانون)
2⃣ عدم نظارت و رسیدگی مجلس و دستگاه قضایی در زمینه حسن اجرای قانون و پیگیری شکایات
💡مطالبه و پیشنهاد مشخّص ما چیست؟
1⃣ بیمارستانها چرا سایر قوانین را بهتر اجرا میکنند؟ چون تاثیر بسزایی در اعتباربخشی و امتیاز و مسائل مالی آنها دارد.
پس وزارت بهداشت باید سهم اجرای قانون انطباق را در اعتباربخشی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
2⃣ تقویت سامانههای مردمی نظارتی و شکایتی: مثل بهبود سامانه تلفنی ۱۹۰ یا ارائه یک بستر ویژهی این موضوع در قالب سایت یا اپلیکیشن جهت گزارشهای مردمی
3⃣ برگزاری جلساتی با حضور وزیر بهداشت جهت پیگیری و تصمیمگیری در خصوص موضوعات مطروحه
4⃣ تعیین و ابلاغ مصادیق و نمونههای عینی جایگزین در خصوص موارد خلاف قانون، برای مراکز درمانی
5⃣ تبیین حقوق بیماران در این موضوعات برای عموم مردم از طریق رسانههای جمعی و اعلانات مراکز درمانی
6⃣ 💢 از همه مهمتر فعال شدن بخشهای نظارتی در:
🔹 دولت - حجتالاسلام درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری
🔹 قوهقضائیه - آقای ذبیحالله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کشور
🔹 مجلس - ابزارهای نظارتی مانند تحقیقوتفحص و سوال از وزیر
🔸کانال اخبار عفاف و حجاب کشور
https://eitaa.com/goharshad1_ir
هدایت شده از حوزه مشهد
ـ﷽
بیغیرتیفرهنگی قوایسهگانه
” انفعال فرهنگی قاتل ارزشهای انقلاب و پدید آورنده حاکمیتی سکولار و #ترکیهسازی نظام مقدس جمهوری اسلامیست؛ پس از فتنه براندازی سال گذشته بارها تذکر داده شد
• چنانچه مسئولان، نقشه راه برای مقابله با بی عفتی و فحشا نداشته باشند، این بلیه توسعه خواهد یافت و باز گرداندن آن مستلزم هزینه بسیار خواهد بود
• با کمال تاسف، بیغیرتی فرهنگی قوایسهگانه موجب شکستن سد منکرات گردیده است که اگر نخبگان در مطالبه از دستگاههای مسئول اهمال کنند چالشی بزرگ پیش روی نظام اسلامی خلق خواهد شد. “
• حاج خلیل موحدے
ـــ ـ ـ ـــ ـ
۞ حوزهمشهد hawzeh_mashhad
هدایت شده از اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی
🖇 برنامه ی مناظره علمی 🖇
📍پیرامون لایحه ی عفاف و حجاب
📣 زمان: یک شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه
🕓 ساعت ۱۶ الی ۱۸
📌مکان : بلوار مدرس - سازمان تبلیغات - سالن اجتماعات
@idokhir