📖📚
عفاف به عنوان يک فرهنگ، روش و منشِ آدمی را تبيین ميکند و به او چگونه بودن و چگونگی سبک زندگی را آموزش ميدهد.
اساساً هر جامعه داراي فرهنگی مشخص است و در پی اهدافي از پيش تعیین شده؛ فرهنگي که فطرت پاک آدمی به جوامع بشری عرضه ميکند فرهنگ عفاف است و هدف آن توانمند شدن افراد در مديريت غريزة جنسي میباشد تا از این طریق بسياري از استعدادهاي علمي، هنري، معرفتي، مديريتي و... شکوفا شود و دستيابي به زندگي سالم، پاك، توأم با آرامش، و رسيدن به كمالات انساني و اِلاهي و نيكبختي در دو جهان محقق گردد.
لطفا جدی بگیرین👇👇👇👇👇
📢📢 توجــّــــــــه📢📢
✏من از شما دوستان گُل و نازنینم عاجزانه استدعـــــا دارم این پست رو کامل کامل بخونید و برای تمام گروه ها و دوستانتون بفرستید.
(هنری لیونر) که به عنوان فقیه دینی در اسرائیل فعالیت میكند تصریح كرد كه همكاران ما شب و روز در واتساپ ، لاین و..... در حال تلاش برای تضعیف اسلام در بین مسلمانان هستند.
هنری لیونر افزود: ما با طراحی پیامهای فارسی ، عربی، ترکی و اردویی و ”آوردن نام پیامبر و ائمه” ، در آخر پیامها می نویسیم «آن را برای 10 نفر بفرست» تا امروز معجزه ببینی! با گذشت امروز مسلمانان می بینند که خبری از معجزه نیست پس آن را خرافات تلقی می کنند و اینگونه ایمانشان را کم کم از دست می دهند.
🔯پیامکهــای اسرائیـــــلی :
مثال اول :
ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین...سهم شما شش صلوات و ارسال به شش عاشق حسین.لطفا قطع کننده زنجیره نباشید...
مثال دوم:
تا پیام را دیدی « هشت بار بگو یا ابوالفضل» وبرای هشت نفر بفرست.همین الان خبر خوشی میشنوی و...
مثال سوم :
ختم ...صلوات نذر...
سهم شما فلان اندازه اگر انجام نمیدهید خبرم کنید تامدیون نشوید...
و مثالهای دیگر . . . . . . . . .
✏ نظر مراجع تقلید
🌺آیت الله صافی گلپایگانی :
به طور کلی این پیامها باید مدرک صحیح شرعی داشته باشد و در غیر این صورت ارسال آنها برای دیگران جایز نیست و باید از آنها جلوگیری شود.
🌺مقام معظم رهبری:
هیچکدام ازاین پیامها واقعیت واعتباری ندارد و حرام است
🌺آیت الله مکارم شیرازی :
هیچکدام از این امور اعتباری ندارد و سزاوار است مردم به این کارها دامن نزنند...
.
منبع : سايت تبيان .
⚠ لطفا در نشر این پیام کوتاهی نکنید و به هر گروهی عضوید بفرستید تا ریشه این پیام ها کنــ✂ــده بشه و همه متوجه بشن که هدف از این پیامک ها تخریب و تضعیف دین اسلام و سست کردن اعتقادات شیعیان و بدبینی آنها به ائمه اطهار هستش
یا علی
⚠طرح مباحث عفافگرایی چه ضرورتي دارد؟
📊 پژوهش و بررسي در پروندههاي قضايي، كه بخشی اندك از آنها در روزنامهها بهعنوان خبر منعكس ميشود، نشانگر اين واقعيت است كه بسياري از نزاعها، طلاقها، قتلها، خودكشيها، اعتيادها، باندهاي فساد و فحشاء و ... ريشه در انحرافات اخلاقی و غريزة شهواني دارد كه اگر كنترل ميشد هرگز به اين مراحل نميرسيد و اين همه مصيبت و گرفتاري براي فرد و اجتماع پديد نميآورد. خبرهایی كه همه روزه در رسانه ها و صفحة حوادث روزنامه ها به وفور ميتوان يافت.
بيگمان تا زماني كه آگاهي درست و همه جانبه از ابعاد غريزة جنسي و چگونگی مدیریت آن در دست نباشد، نميتوان از طغيان و انحراف آن پيشگيري كرد و از آسيبهاي آن در امان ماند.
بنابراين طرح اينگونه مباحث، ضرورت حياتي و اجتناب ناپذير دارد.
🚫بهويژه آنكه رسول خدا( ميفرمايد:
مَا مِنْ صَباحٍ إلّا وَ مَلَكان يُناديان: وَيْلٌ لِلرِّجالِ مِنَ النِّساءِ، وَ وَيْلٌ لِلنِّساء مِنَ الرِّجالِ.
هيچ بامدادي نيست، مگر اينكه دو فرشته فریاد میزنند: واي بر مردان از دست زنان، و واي بر زنان از دست مردان!
اين حديث به روشني دلالت دارد بر اينكه بسياري از مردان و زنان همواره در معرض خطر بيعفتي و انحرافات اخلاقی قرار دارند و از آسيبها و زيانهاي فراوان آن در امان نيستند.
شايد بتوان ادعا كرد كه زيانهاي جسمي ـ روحي، و دنيوي ـ اُخرويِ بيعفتي و انحرافات اخلاقي، از بسياري گناهان ديگر بيشتر است. چرا كه دستورهاي فراوان در قرآن كريم و روايات اسلامي براي كنترل اين غريزه بيان شده است و حال آنكه اين حجم از احكام و دستورها در بارة ديگر گناهان كمتر به چشم ميخورد.
بنابراين پرداختن به تعليم و تربيت جنسيِ صحيح، بسيار لازم و ضروري میباشد، و سزاوار است انسانهاي غيور و دلسوز از ميان اهل قلم، و تحقيق، و تدريس، و تبليغ، و هنر، و ثروت، و دولت، و قانون، و قدرت، بيش از پيش به ميدان آيند و با سياستگذاري و برنامهريزي، بسترهاي بيعفتي و انحرافات اخلاقي را از ميان بردارند و جامعة ما را از اين بحران و خطر بزرگ نجات دهند.
شايان ذكر است كه اين فراخواني، در واقع يك بسيج همگاني است؛ بدين معنا كه در ميدان مبارزة «عقل و شهوت» لازم است همه مردم و نهادها و دستگاهها بسيج شوند و بهياري عقل بشتابند و در مهار شعلههاي شهوت بكوشند تا با عنایت خدا مشكل انحرافات اخلاقي و پيآمدهاي زيانبار آن برچيده شود و بدين ترتيب غنچة زيباي عفاف و پاكدامني شُكفته گردد.
اميد آنكه مصوبة «شوراي عالي انقلاب فرهنگي» در زمينة راهكارهاي گسترش فرهنگ عفاف مورد توجه قرار گيرد [مصوبة 427 مورخه 13/10/1385] و 301 مأموريتِ محوّل به 25 وزارتخانه و سازمان، عملياتي و اجرايي شود و بدينصورت نمونهاي از شكوفايي معنوي در جامعه به بار نشيند.
البته پيش از اين لازم است همة مسئولین ذيربط و دستاندرکاران و افراد و گروههاي تأثيرگذار و تصميم ساز با مباحث عفافگرایی و اهمیت آن آشنا شوند تا دغدغة اجرای وظایف محوّله را بیابند و نيز با توجه به آموزه هاي ديني، بدانند در حوزة كاريِ خود، چگونه اقدام نمايند. إنشاءالله
هدایت شده از ♡کُـلبـہ زِندِگــے♡
animation.gif
119.3K
#اهل_بیت (ع)، اعتماد به جوانان و اهمیت قائل شدن برای آنان را سفارش کردهاند و خود نیز برای آنان اهمیت قائل میشدند و کارهای بزرگی را به آنان واگذار میکردند:
🌸 امام على (ع):🌸
💢 «اِذَ ا احْتَجْتَ اِلَى الْمَشْوَرَةِ فى اَمْرٍ قَدْ طَرَاَ عَلَيْكَ فَاسْتَبْدِهِ بِبِدايَةِالشُّبّانِ ، فَاِنَّهُمْ اَحَدُّ اَذْهانا وَ اَسْرَعُ حَدْسا ، ثُمَّ رُدَّهُ بَعْدَ ذالِكَ اِلى رَاْىِ الْكُهولِ وَ الشُيوخِلِيَسْتَعْقِبوهُ وَ يُحْسِنُوا الاِْخْتيارَ لَهُ ، فَاِنَّ تَجْرِبَتَهُمْ اَكْثَرُ»
🔸هرگاه به #مشورت نيازمند شدى ، نخست به #جوانان مراجعه نما، زيرا آنان #ذهنى تيزتر و #حدسى سريع تر دارند .👌 سپس (نتيجه) آن را به نظر ميان سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بيشتر است.☺️
📚 (شرح نهج البلاغه ابن ابی حدید، ج20، )
#میلاد_حضرت_علی_اکبر_تهنیت_باد
#حدیث #جوانان
#مناسبتی
💖 @Kolbezendegi 💖
🖋📒 چه كسي به راهها و روشهاي «مدیریت غريزة جنسي» آگاهتر است؟
📚در پاسخ به اين پرسش، عقل هر انسان ميگويد:
سازنده و مخترع هر چيز، نسبت به كاركرد درست آن چيز و آسيبهاي آن، از ديگران داناتر و آگاهتر است.
با اندكي تحقيق و بررسي معلوم ميشود كه خداي بينياز و مهربان ـ كه جز براي مهرباني نمودن و كمال بخشي، آدمي را نيافريده است ـ در طول تاريخ حيات انسان، دفترچههاي هدايت، كه همان كتابهاي آسماني هستند بر تربيت شدگاني امين و شايسته فرو فرستاده كه آخرين و كاملترين آنها، قرآن مجيد میباشد📖 كه بهوسيله رسول گرامي اسلام( براي تعليم و تربيت و هدايت بشر عرضه شده است.
📚چنانكه حضرت ميفرمايد:
مَنِ ابتَغَي العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللهُ... .📚
هر كس علم را در غير از قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند.
📚و در بیان دیگر فرموده:
مَنْ اَرادَ عِلْمَ الاوّلينَ وَ الاخرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ. 📚
هر كه علم اولين و آخرين را ميخواهد، در قرآن کاوش کند.🤔 🔭🔬
از سوي ديگر چون فهم و استفادة كامل و درست از قرآن کریم براي افراد بشر ممكن نميباشد از همينرو خداوند منّان كارشناساني امين و مصون از خطا و اشتباه را برگزيده است تا به تعليم قرآن بپردازند و آدميان را از نور هدايت آن بهرهمند كنند و آن كارشناسان جز امامان معصوم(ع) نميباشند كه با تأكيدها و تصريحهاي فراوان رسول خدا(ص) بهعنوان كارشناسان راستين هدايت بشر از جانب خداوند معرفي شدهاند.
📖 يكي از آن تصريحها و تأكيدها، حديث مشهور «ثقلين» ميباشد كه دركتابهاي حديثي اهل سنّت و شيعه بهصورت متواتر( آمده است و همگي دلالت دارند به اين مضمون و مفهوم:
«مادام كه به قرآن و عترت(ع) متمسك شويد گمراه نميشويد».
📚 امام باقر( كه از خاندان عترت(ع) است، ميفرمايد:
شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَوَ اللَّهِ لَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً إِلَّا شَيْئاً خَرَجَ مِنْ عِنْدِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ.📚
به خدا قسم! به شرق و غرب عالم برويد علمي صحيح نمييابيد مگر آنچه از نزد ما خاندان اهل بيت صادر ميشود. ✅
✅ بنابراين عقل حكم ميكند كه براي يافتن راهها و روشهاي مديريت غريزة جنسي از قرآن و عترت(ع) راهنمايي و كمك بجوييم.
چرا كه مسئله مديريت غريزة جنسي، در سعادت و خوشبختي انسان ـ در هر دو جهان ـ نقش كليدي و اساسي دارد؛
.اسلام عزيز از موي سر گرفته تا ناخن پا، و در نحوه كفش و لباس پوشيدن، و از گهواره تا گور، و در همة امور فردي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي، نظامي، و خلاصه چگونگی سبک زندگی، داراي برنامه و دستورالعمل است و از جمله در بارة مديريت غريزة جنسي، دستورات بسيار دقيق و ظريف و جامع دارد كه با هدف كمال بخشي و خوشبختي انسان طرحريزي شده است.
💡تبیین واژه های کلیدی ...
«عفاف»
واژه عفاف از كلمة «اَلعِفَّة» در لغت عرب گرفته شده که به معنایِ «اَلکَفُّ عَمّا لا یَحِلُّ وَ یَجمُلُ» میباشد؛ یعنی پرهیز و خودداری از آنچه حلال و پسندیده نیست.
📖 [کَفُّ النَّفس: خودکنترلی، خويشتنداري و بازداشتن نفس] 📖
⚠️البته عفّت داراي مفهوم عام و خاص است؛ مفهوم عام آن پرهیز از هرگونه تمايلات ⛔️نامشروع⛔️ غرایز است و مفهوم خاص آن بازداشتن نفس از تمايلات نامشروع غریزة جنسي میباشد که به خویشتنداری می انجامد و آدمی را به سوی ازدواج 😃 و ارضای مشروع رهنمون میکند 😌 و بدین ترتیب، مدیریت غریزة جنسی و تربیت جنسی صحیح را در پی میآورد. 😇
نتيجة تربیت جنسی صحیح نیز يا پيشگيري از انحرافات اخلاقی است براي شخصي كه هنوز مبتلا نشده، و يا درمان انحرافات اخلاقی است براي كسي كه مبتلا شده است.
✅ ناگفته نماند قرآن كريم در دو جا از واژة عفت در مورد نیازهای اقتصادي و معیشتی استفاده كرده، و در دو جا هم به عفت طلبي در امور جنسي سفارش نموده است:
📚 « وَليَستَعفِفِ الّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً » « وَ أن يَستَعفِفنَ خَيرٌ لَهُنَّ » كه معادل مناسب آن در زبان فارسي همان عفت پيشگي و عفافگرايي است.
زيرا پسوند «گراي» به معناي گراييدن و ميل است و هم به معناي طلب كننده. پس عفافگراي يعني طالب عفت؛ و طالب عفت كسي است كه تمايل و گرايش بهعفاف دارد و براي بهدست آوردن آن تلاش ميكند و غریزة جنسی خود را مهار مينمايد و بدين طريق از ابتلاء به انحرافات اخلاقی😧 پيشگيري ميكند و در صورت ابتلاء😰 نیز به درمان آن موفق میشود.
📖 قرآن کریم برای رساندن مفهوم عفاف در امور جنسی، از واژه های حِفظ، حِصن، حَصر، عصمت و طَیِّب نیز استفاده کرده است.
لطفا در میان #نگاه های مختلفی ڪه به خود #جلب میڪنید ،
مراقب #چشمان_گریان😭
امام زمان عج الله باشید!!!!
#چه_خانوم_هستین_چه_آقا....
پا روی هوای نفستان بگذارید تنها برای رضای خدا کار کنید نه برای جلب توجه و معروفیت یا هر چیز دیگری که بشه ازش نام برد .
دقت کنید رفتارها و کردارهای ما زیر ذره بین امام زمان و شهدا قرار داره ان شاءالله خطا و اشتباهی ازمون سر نزنه که شرمنده ی امام زمان و شهدا شویم
#اللهمعجللولیکالفرج
👌ایران دوست عزیز🌺
((بیا تا ایران را، ایران کنیم))
🌸سلام ودرودخدا برشما🌼
امام صادق ع به مفضل میفرماید:
«...مَعَ مَافِی النَّبَاتِ مِنَ التَّلَذُّذِ بِحُسْنِ مَنْظَرِهِ وَ نَضَارَتِهِ الَّتِی لَایُعَدُّ لَهَا شَیْءٌ مِنْ مَنَاظِرِ الْعَالَمِ وَ مَلَاهِیهِ» نگریستن به گلهای رنگارنگ و درختان سرسبز و خرم، چنان لذتی به آدم می بخشد که هیچ لذتی را نمیتوان با آن برابر کرد
👌بزودی فصل میوه های هسته دار میرسد. مثل هلو، آلو، زرآلو، گیلاس و آلبالو..
درخواستم این است که هسته این میوه ها را دور نریزید بلکه خشک کنید و آنها را در یک دستمال نگه دارید و توی ماشین تان بگذارید.
👌هر وقت که به پیک نیک و سفر میروید، این دانه ها را در کنار جوی آب و در دل طبیعت دفن کنید. اگر با این عمل ساده و راحت بتوانیم کمک کنیم به ایجاد فقط یک درخت، ما مٱموریت مان را انجام دادیم. چراکه تبدیل کردن این دنیا به جایی سر سبز یک موفقیت بزرگ خواهد بود.
👌معصومین ع، ۱۴۰۰سال قرار قبل در آموزه های دینی ما این فرهنگ را برای ما به ارمغان گذاشته وما از آن غافل بودیم چنانکه بشر بن مروان گوید: خدمت امام صادق(ع) رسیدیم، آن حضرت دستور داد مقداری خرما آوردند یکی از افراد پس از خوردن خرما هسته های آن را دور می انداخت، حضرت دستش را گرفت و فرمودند: «لَا تَفْعَلْ اِنَّ هَذَا مِنَ التَّبْذِیرِ وَ اِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ؛ این کار را نکن، این حیف و میل است و خداوند تباهکاری را دوست ندارد.»
👌دولت تایلند در این سالهای اخیر به این توصیه های بظاهر پیش پا افتاده و دست چندم عمل کرده و در بین شهروندانش، این عملیات را بدین فرم هدایت کرده و موفقیت زیادی کسب نموده. شمار درختان میوه در طبیعت بدین صورت افزایش یافته، مخصوصا در مناطق شمالی تایلند، مالزیاییها هم در این ابتکار عمل به تایلندیها پیوسته اند.
ایجاد و تکثیر درخت میوه در طبیعت با این روش ساده امامنتظر حمایت نسل آینده است
👌پیامبرص فرمودند:مَن نَصَبَ شَجَرَةً و صَبَرَ عَلى حِفظِها والِقیامِ عَلَیها حَتّى تُثمِرَ كانَ لَهُ فی كُلِّ شَى ءٍ یُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَةٌ عِندَاللّه ِ
هركس درختى بكارد و در نگهدارى آن بكوشد تا میوه دهد در برابر هرچه از آن میوه به دست آید، پاداشى نزد خدا خواهد داشت.
👌امام صادق ع : لاتَقطَعُوا الثِّمارَ فَیَبعَثَ اللّه ُ عَلَیكُم العَذابَ صَبًّا
درختان میوه را قطع نكنید كه خداوند بر شما عذاب فرو مى فرستد
لطفا تا میتوانید منتشر کنید.
╰┅────────┅╯
#زنگ_خطر
🍃زمانی که بمیرم..
⭕️ #تلگرامم آفلاین خواهد شد
⭕️ #اینستاگرامم آفلاین خواهد شد
#شماره ام خاموش خواهد شد،
دیگر روی #پست ها ڪامنت نخواهم گذاشت،
یا حتی دیگه #پیامی هم از طرف دوستان و
خانواده دریافت نخواهم ڪرد...
پس وقتی ڪه رفتم(مُـردم) چه چیزی
با من خواهد ماند⁉️
#قرآنی📖 ڪه خوانده ام آنلاین خواهد بود
پنج وقت نمازی ڪه خواندم آنلاین خواهد بود
زڪاتی ڪه دادم آنلاین خواهد بود
#اعمال_صالحم آنلاین خواهد بود
#روزه هایم آنلاین خواهد بود..
نگاه های #حرامی ک ترک کردم آنلاین می شوند
محبت #نامحرمی ک از دل بیرون کرده ام💫
#حجابی ک بخاطر حضرت زهرا(س) رعایت کردم🌺
#خوش_رفتاری ک با خانواده ام داشته ام
#گره ای ک از مردم اطرافم بازکرده ام✅
این ها همههه #آنلاین میشوند
و
همه ڪارهایی ڪه #برای_خدا انجام داده ام با من در قبرآنلاین خواهند بود..
#حیف ما نیست⁉️
👌چرا خدا را راضی نڪنیم و خوشبختی و تفریح و شادی و لذت ابدی را بدست نیاوریم
یادمان باشد❗️
ڪل نفس ذائقه الموت
هر ڪس طعم مرگ را خواهد چشید...
چرا کاری نکنیم ک روز #قیامت
شرمنده ی حضرت زهرا (س) نشیم⚠️
و
دل مهدی غریب (عج) مون رو نشکنیم⁉️
فقط بخاطر خدا
بیا و برگردیم.....🔆
#منتشر_کنید 🌹
متن دعای فرج با معنی
إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکشَفَ الْغِطَاءُ
خدایا بزرگ شد بلا و پوشيده بر ملا گشت و آشكار شد راز پنهانی
وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ
و امید بریده گشت و زمین (بر ما) تنگ شد و آسمان (برکات خود را) منع کرد
وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیک الْمُشْتَکی وَ عَلَیک الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ
و تویی یاری دهنده و به درگاه تو شکایت آوریم و در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد می کنیم
اَللَّــهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَینَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِک مَنْزِلَتَهُمْ
خدایا درود فرست بر محمد و آل او؛ آن بزرگانی كه واجب كردی بر ما فرمانبرداریشان را و بدینوسیله منزلت و مقامشان را به ما شناساندی
فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ
پس به حق ایشان به ما گشایشی ده فوری و نزدیك مانند چشم بر هم زدنی حتی نزدیكتر
یا مُحَمَّدُ یا عَلِی یا عَلِی یا مُحَمَّدُ
ای محمد! ای علی! ای علی! ای محمد!
اِکفِیانِی فَإِنَّکمَا کافِیانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکمَا نَاصِرَانِ
یاریم دهید كه به حقیقت شمائید یاور من! و كفایتم كنید كه براستی شمائید كفایت كننده من!
یا مَوْلانَا یا صَاحِبَ الزَّمَانِ
ای مولای ما! ای صاحب الزمان!
اَلْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
به فریادم برس! به فریادم برس! به فریادم برس!
أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی أَدْرِکنِی
مرادریاب! مرا دریاب! مرادریاب!
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ
همین الآن! همین الآن! همین الآن!
الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ
به زودی! به زودی! به زودی!
یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ
ای مهربانترین مهربانان به حق محمد و آل پاكیزهاش
🗣 آیا عفاف امری است صرفا باطنی و درونی؟🤔
👥 برخی معتقدند عفاف، صفتی است صرفاً درونی 😐 و اگر کسی این صفت را در باطن و درون داشته باشد به واقع عفیف است 😏 و ارتباطی با ظاهر و رفتارهای بیرونی ندارد.
⚠️و حال اینکه این سخن، کامل نمی باشد چرا که عفاف در آموزه های دینی افزون بر ویژگی باطنی و درونی، شامل رفتارهای ظاهری و بیرونی هم میشود ✅
☑️ به عنوان مثال، 📚 قرآن کریم به زنان سالخورده رخصت داده که موی سر خود را از نامحرمان نپوشانند ولی بلافاصله سفارش میکند که اگر عفت در پوشش را رعایت کنند و موهایشان را بپوشانند، برایشان بهتر است.
👼« وَأَنْ یسْتَعْفِفْنَ خَیرٌ لَهُنَّ »👼
و این نمونه ای است از مصادیق
عفت در ظاهر.
📚 همچنین در روایتی از اميرمؤمنان آمده:
« مَن عَفَّت اَطرافُهُ حَسُنَت اَوصافُهُ »📚
کسی که عفت دیدگانش👁 را رعایت کند اوصافش نیکو شود.😃
⚠️و شکی نیست که رعایت عفت چشم، به فرو گرفتن یا برگرداندن آن از تحریک کننده هاست 😑 و این امری است ظاهری و بیرونی.🤔
بنابراین اگر کسی ادعا کند که قلبش پاک و عفیف است ولی در نگاه به ⛔️نامحرمان و تحریک کننده ها⛔️، دیدگانش را فرو نگیرد این فرد از دیدگاه آموزه های دینی، عفتِ دیدگانش را پاس نداشته است
😰😓
📚 در کلامی از امیرمؤمنان به دو ساحت بیرونی و درونی عفاف اشاره شده است:
« عَلَيْكُمْ بِلُزُومِ الْعِفَّةِ وَ الْأَمَانَةِ فَإِنَّهُمَا أَشْرَفُ مَا أَسْرَرْتُمْ وَ أَحْسَنُ مَا أَعْلَنْتُمْ وَ أَفْضَلُ مَا ادَّخَرْتُمْ »
بر شما باد به عفاف پیشگی و امانتداری، چه این دو، شریفترین صفتی است که در نهان دارید و نیکوترین رفتاری است که آشکار میکنید و برترین فضیلتی است که ذخیره میسازید. 😇
✅مفروض کلام امیرمؤمنان این است که عفاف، هم بخش پوشیده و درونی دارد و هم ساحت آشکار و پیدا؛ و بر هر دو کاربست، عفاف درست و روا است.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
💡تبیین واژه های کلیدی ...
«پاكدامني»
واژه پاکدامنی به معنای عفافگرایی در امور جنسی است و از آنجا كه در آموزه هاي ديني از واژة «عفاف» در امور اقتصادي و معیشتی نيز استفاده شده ✅
📖(مثل: العَفافُ زِينَةُ الفَقرِ)📖
براي آنكه مشخص گردد مراد ما در اين نوشتار، از كاربرد اين واژه، عفافگرايي در امور جنسي است، در برخي موارد ذكر واژة «پاكدامني» پس از واژة «عفاف» آمده تا مقصود به خوبي روشن گردد و براي اهل دقت، ابهامي باقي نگذارد.
⚠️ناگفته نماند كه واژة مقابل پاكدامني، كلمة ناپاكدامني و آلودگي جنسي است كه 👥برخي گمان كرده اند كاربرد آن فقط ويژة افرادي ميباشد كه مرتكب ⛔️اَعمالِ نامشروعِ⛔️ بسيار زشت همانند زنا و لواط😰 ميشوند و حال آنكه مطلب فراتر از اين است؛
چه اينكه در احاديث اسلامي براي هر يك از حواس و اعضاي بدن بهره اي از زنا ذكر شده، مثلاً فرموده اند:
«زناي چشم👁، نگاه به نامحرم😑 و تحريك كننده ها است😣؛ و زناي زبان👅، تكلم و گفتگوهاي تحريكزا است؛ و ... »؛ 🔞
بنابراین، از اين ديدگاه، مي توان در مورد شخصِ چشمچران👀، واژه «ناپاكدامن» را بكار برد.
⛔️و نيز در مورد كسي كه به گفتگوهاي تحريكزا ميپردازد🔞و يا تمنّا و آرزوي ارتباط ⛔️نامشروع⛔️ را در دل و انديشة خود ميپروراند. و... .
آري اينكه قرآن كريم در توصيف و تعريف و تمجيد از حضرت مريم مي فرمايد:
«به شدّت دامان خود را از آلودگي ها حفظ كرد
📚(وَ مَريَمَ ابنَتَ عِمرانَ الَّتِي أحصَنَت فَرجَها فَنَفَخنا فِيهِ مِن رُوحِنا...)📚
مراد همان رعايت كامل عفاف در حوزه های بينايي و گويايي و شنوايي و پوشش و خلوت و اختلاط و رفتار و افكار و تمایلات قلبی است و گرنه افراد زيادي هستند كه مرتكب زنا نميشوند و اين چندان جاي تعريف و تمجيد ندارد و كرامت ويژه اي نميباشد.🤔
✅بنابراين واژة «پاكدامني» همانند واژة «عفاف» گستره اي وسيع دارد و شامل همة اعضا و حواس ميشود و خلوت و اختلاط و پوشش و رفتار و افكار و تمایلات قلبی را هم در برميگيرد.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇
🔴 هیئت سوئیسیهای مقیم ایران
👌پیشنهاد می کنم حتما این #متن زیبا رو تا آخر بخونین، تصویرگری بسیار جذابی بود...
✍🏻محمد فاضلی
🔹 مصلحآباد روستایی در چهل کیلومتری فراهان اراک است و مصلحآبادیهای ساکن اراک در دهه شصت، هیئتی داشتند که هر هفته یک شب در خانه یکی از اهالی هیئت، مجلس قرائت قرآن برگزار میکرد و تابلویی داشت که روی آن نوشته بود «هیئت قرائت قرآن مصلحآبادیهای مقیم اراک». داخل تابلو که جلوی در خانه میزبان میگذاشتند لامپی روشن میشد افراد هیئت، منزل میزبان را در کوچه پس کوچهها راحتتر پیدا کنند. هیئتها و مساجد مشابه نظیر یزدیها، اردبیلیها یا شیرازیهای ساکن تهران هم زیاد دیدهام.
🔹 هیئتی اما در این کشور زندگی میکنند که تابلو ندارند، هفتهای یا سالی یکبار هم کنار هم جمع نمیشوند، چراغی هم روشن نمیکنند تا شناخته شوند، اما به واقع گویی اهالی جای دیگری هستند و فعلاً در ایران مقیماند: «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» است و از این دست اهالی کشورهای دیگر - ژاپنیها، دانمارکیها، آلمانیها یا آمریکاییهای مقیم ایران – هم داریم.
🔹 این اهالی جایی دیگر، دچار از جا کنده شدن زمانی و مکانیاند؛ گویی از بد حادثه اینجا گرفتار شدهاند و ساعتها و ثانیههاشان در جایی دیگر میگذرد، ولی فعلاً در ایران مقیم هستند. هر اقدام مثبت کوچک و بزرگی را با دنیایی دیگر مقایسه کرده و در مقابل آن وطن اصلیشان به هیچ میگیرند. هر گامی رو به جلو، از آن جهت که با ایدهآلهای جایی که سراغ دارند (سوئیس، ژاپن، آلمان یا ...) فاصله دارد، عبث و بیحاصل است و جالب اینکه اغلب آنجا را هم ندیدهاند و تجربه نکردهاند.
🔹 آنها ممکن است هیچ وقت کار مثبتی برای تغییر و بهبود همین جایی که زندگی میکنند انجام ندهند، اما گامهای کوچک دیگران را هم بیاثر، مسخره و پر از عیب و نقص تلقی میکنند. آنها اغلب مایل نیستند زمانی هر چند کوتاه از زندگی خود را برای اقدامی در راستای بهبود وضع موجود صرف کنند اما ساعتها زمان صرف میکنند تا استدلال کنند اینجا شبیه سوئیس نیست که در آن کارها با دقت و علمی انجام شود و به نتیجه برسد.
🔹 آنها هیچ کاری برای آنکه وضعیت موجود را بهبود دهند و میزان اعتماد اجتماعی را بالا ببرند انجام نمیدهند، اما زمان زیادی را صرف میکنند تا به بقیه نشان دهند اینجا سوئیس نیست که کارها روال و نظمی داشته باشد، و هر اقدامی از پیش شکستخورده است.
🔹 بزرگسالان «هیئت مصلحآبادیهای مقیم اراک» اصرار داشتند پسران نوجوانشان را همراه بیاورند تا قرآن خواندن بیاموزند و بسیاری از آن کودکان دینداری و اخلاق دینی را در همان جمع آموختند و تجربه کردند. «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» نیز اصرار دارند به دیگران و از جمله کودکان امروز بیاموزند که هیچ چیز نمیشوند و ایستادن پای این وطن، بیحاصل است. اغلبشان آدمهای خیرخواهی هستند اما نتیجه کارشان جز دمیدن ناامیدی و بیعملی نیست.
🔹این بد نیست که «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» نقد میکنند، مهم آن است که راهی برای برون شدن از وضعی که بد میشمارند پیش نمینهند یا حاضر نیستند هزینه هر راهی را که پیشنهاد میکنند بپذیرند، یا در هزینه دادن برای راهی که دیگران پیشنهاد میکنند سهیم شوند. آنها البته حاضرند دیگران را تشویق کنند که هزینه راههایی را که آنها پیشنهاد میکنند بپردازند.
🔹 حاصل «هیئت قرائت قرآن مصلحآبادیهای مقیم اراک» شکلگیری شبکه اجتماعی مستحکمی از آدمهایی بود که برای تعلیم دینی و دینداری غیردولتی، کاملاً خودجوش و بدون بودجه نهادهای سیاسی، گرد هم میآمدند، از حال هم با خبر میشدند، روح دینی را در کودکان نهادینه میکردند و امیدوار و شادمان از یک مراسم تعلیم دینی مدنی بیرون میرفتند.
🔹حاصل کنشهای «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» روحهای خسته، ناامید و مستأصلی است که فقط از آنچه هستند شاکیاند و از آنچه میخواهند به آن برسند تصویری دارند مبهم و معلوم نیست چقدر واقعی، و به هر گامی مثبتی که زمزمه رو به جلو بودن دارد، بیاعتماد و ناامیدند.
🔹ایران ما حالش خوب نیست، اما «هیئت سوئیسیهای مقیم ایران» هم حالش را اگر بدتر نکنند، درمانش هم نخواهند کرد. آنها الزاماً هم مقیم ایران نیستند، شاید گوشهای از دنیا، فقط شهروند ایران در دنیای مجازی هستند.
#پشتیبان_من #انگیزشی #امید
کانون شهیدامین:
💡تبیین واژه های کلیدی ...
« حیا »☺️
یکی از واژه های همردیف با عفت، واژة حیا است که به معنای شرم و آزرم میباشد.
📚 در برخی منابع، اجتناب نفس از اموری که هراس، ملامت و مجازات را به دنبال دارد، حیا نامیدهاند.
📖 «ابن ابی الحدید» در تعریف حیا، از برخی حکما چنین نقل کرده:
حیا، عبارت است از گرفتگی نفس از زشتیها، و این از خصایص انسان است ... و در بچه ها اولین چیزی که از قوة فهم آنان آشکار میشود حیاست و خدا آن را در انسان قرار داده تا کناره گیری کند از زشتی هایی که نفس، انسان را به سوی آن میکشاند، و مانند حیوان نشود، و حیا مرکَّب از ترس و عفت است... .
در ادبیات مذهبی، واژه عفت و حیا، اغلب در کنار هم به کار میروند و گاه در ترک یک کارِ نادرست، مترادف باهم آورده میشوند.
البته حیا در جایی تحقق پیدا میکند که حضور ناظری محترم درک و احساس شود و آدمی به خاطر این درکِ حضور، از ارتکاب گناه باز ایستد.
ولی عفاف ورزی، بدون حضورِ ناظر محترم نیز قابل تحقق است.😃
مثلاً کسی به خاطر فواید فراوان عفافگرایی و یا به جهت زیان های فراوان بی عفتی، به عفاف ورزی روی میآورد بدون اینکه حضورِ ناظر، و شرمِ از دیگران سبب عفاف ورزی وی شده باشد.☺️
نکتة دیگر اینکه دامنة حیا از جهتی گسترده تر از دامنة عفاف است و علاوه بر عفاف شامل موارد غیر عفت هم میشود.
مثلا انسان با حیا به هنگام غذا خوردن،🍲 اگر حیوانی 😿 او را تماشا کند از روی شرم به او هم غذا میدهد.😻 و یا به خاطر شرمِ از خدا، از ارتکاب همة گناهان خودداری میکند.
و حال اینکه عفافِ در بحث مورد نظرِ ما، فقط محدود به پرهیز از 🔞عوامل تحریک نامشروع غریزة جنسی🔞 و ⛔️انحرافات اخلاقی⛔️ است.
تفاوت دیگر اینکه حیا، هم بازدارنده است و هم وادارنده. بازدارنده از گناهان و کارهای زشت و وادارندة به واجبات و کارهای نیک.
به اینصورت که انسانِ باحیا، در حضور ناظر محترم شرم میکند که کار نیک را انجام ندهد. مثلا به خاطر شرم، میهمان را اکرام میکند. ولی عفافِ در بحث مورد نظرِ ما، تنها بازدارنده از گناهانِ مربوط به غریزة جنسی است.
البته عفاف در معنای لغوی خود شامل ارضای مشروع نمیشود و بنابراین همانند حیا وادارنده نیست.
✅از سوی دیگر اگرچه در روایات فرموده اند: عفت و پاکدامنی به اندازة شرم و حیا است.
📚«عَلي قَدرِ الحَياءِ تَكُونُ العِفَّة»📚
و عفیف ترین شما، با حیاءترین شماست. «اَعَفَّكُم اَحياكُم» ولی تا آدمِ با حیا نسبت به گسترة وسیع مباحث عفافگرایی علم و آگاهی نداشته باشد از برخی رفتارها و اعمالِ منافیِ عفت پرهیز نمیکند.
⛔️مثلاً سخن گفتن غیرضروری با نامحرمان😑، یا استعمال عطر بانوان در حضور نامحرمان😟، و یا دست دادن به نامحرمان😳، و یا نمایان بودن روی پای بانوان در حضور نامحرمان😣، از دیدگاه آموزه های دینی نوعی بی عفتی به شمار می آید ولی از آنجا که برخی به علت ناآگاهی، موارد این چنینی را بی عفتی نمی دانند لذا از انجام آن هم حیا نمی کنند. ⛔️
پس با این توضیح لازم است انسان های باحیا نیز از گسترة وسیع مباحث عفافگرایی آگاه شوند تا از روی شرم و حیا، از رفتارهای منافیِ با عفت بپرهیزند.
البته حیا یکی از یاری کننده های آدمی در عرصة عفافگرایی می باشد که در یکی از درسهای بخش سوم، به این موضوع پرداخته شده است.
کانون فرهنگی تبلیغی و مردمی «امین» موسسه تخصصی ترویج فرهنگ عفاف😇