هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(88) درسنامه عفاف، ص215
♦️عفت گويايي(3)
ب) پرهيز از وصف زيبايي نامحرمان
يكي ديگر از مصاديق عفت گويايي و پيشگيري از انحرافات اخلاقي، پرهيز از وصف زيبايي نامحرمان است. يعني نبايد زيباييهاي زني را براي مردي، و زيباييهاي مردي را براي زني وصف كرد تا فريفته و شيفته گردند و به بزهكاري بيفتند. چنانكه رسول خدا(ص) ميفرمايد:
وَ منْ وَصَفَ إمْرَأةً لِرَجُلٍ فَافْتَتِنَ بِها الرَّجُل وَ أَصَابَ مِنْهَا فَاحِشَةً لَمْ يَخْرُجْ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا مَغْضُوباً عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ غَضِبَ عَلَيْهِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ الْوِزْرِ مِثْلُ الَّذِي أَصَابَهَا ... .
كسي كه زيباييهاي زني را براي مردي توصيف كند و در نتيجه آن مرد شيفته و فريفته آن زن گردد و مرتكب فحشاء شود آنكس (گوينده وصف) از دنيا نميرود مگر اينكه مورد خشم خداوند است. و كسي را كه خداوند بر او خشم گيرد آسمانها و زمينهاي هفتگانه بر او خشم گيرند و براي اوست همانند گناه آن مردي كه مرتكب فحشاء شده است.
ديگر اينكه به فرموده حضرت: زن نبايد كارها و رازهاي جنسي خود با همسرش را، براي زني ديگر بيان كند. چه اينكه اين ميتواند زمينهساز انحرافات اخلاقي شود. «وَ نَهي أنْ تُحَدِّثَ المرأةُ المرأةَ بِما تَخْلوا بِه مَعَ زَوجِها».
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(89) درسنامه عفاف، ص216
♦️عفت گويايي(4)
پ) پرهيز از واژهها و سخنان منافي عفت
ديگر از مصاديق عفت گويايي و پيشگيري از انحرافات اخلاقي، پرهيز از واژهها و سخنان منافي عفت است كه نبايد در گفتگوها و بهويژه در گفتگوي با نامحرمان بهكار برده شود. زيرا حيا را از بين ميبرد و حريمها را ميشكند.
در جریان داستان یوسف(ع) و زلیخا میبینیم که زلیخا بیعفتی به خرج داد و یوسف(ع) را به ارتباط نامشروع فرا خواند لیکن یوسف(ع) بهشدت مقاومت ورزید و با صراحت او را از خود نا امید کرد.
وَرَاوَدَتْهُ الَّتِی هُوَ فِی بَیتِهَا عَنْ نَفْسِهِ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ
و آن زن که یوسف در خانه او بود، از او تمنای کامجویی کرد؛ درها را بست و گفت: «بیا (بسوی آنچه برای تو مهیاست!)» [یوسف] گفت: پناه میبرم به خدا! او صاحب نعمت من است؛ مقام مرا گرامی داشته؛ مسلما ظالمان رستگار نمیشوند!
ناگفته نماند كه تماسهاي تلفني و ارتباط اينترنتيِ ناشايست همانند: چَت، پيامكهاي حاكي از عشق و علاقه، نمادها و شکلکها، كلمات و جملات و نامههاي عاشقانه نيز در همين راستا قابل ارزيابي و بررسي ميباشد که در صورت مواجهه باید یوسفوار جواب ردّ و دندان شکن داد چرا که در غیر اینصورت عاقبتی ناخوشایند رقم خواهد خورد! چه اينكه بسياري از دختران و پسراني كه پيش از ازدواج، يا پس از ازدواج! ارتباطهاي اينچنيني داشتهاند، دچار تنشها و چالشهاي سخت خانوادگي شدهاند و بدبينيها، درگيريها و جدایی و طلاق زندگي آنان را آشفته و تيره ساخته!
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(90) درسنامه عفاف، ص216
♦️عفت گويايي(5)
ت) پرهيز از شكستن حريمها در صدا زدن
يكي ديگر از مصاديق عفت گويايي پرهيز از شكستن حريمها در صدا زدن يكديگر است، خواهر و برادر، پدر و دختر، پسر و مادر، براي صدا زدنِ يكديگر از نام كوچك استفاده ميكنند حتي ممكن است ميان زن و شوهر از الفاظي كه حاكي از عشق و علاقه باشد استفاده گردد، ليكن نامحرمان بايد حريم نگه دارند و در صحبت كردن و صدا زدن همانند همسر و بستگان درجه يك، خودماني و صميمي نشوند. چرا كه خودماني شدن زن و مرد نامحرم، ميتواند به حريم عفاف آنان آسيب برساند و آنها را تحریک کند و بلغزاند.
متأسفانه صميمي و خودماني شدن برخي از سلبریتیها و مجريان برنامههاي صدا و سيما با نامحرمان، در همين راستا قابل ارزيابي است؛ بهويژه كه جنبه الگو دهي و رفتارسازي نيز دارد.
و همینگونه هستند بعضی از گزارشگران، خبرنگاران و مصاحبه کنندگان!!
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(91) درسنامه عفاف، ص217
♦️عفت گويايي(6)
ث) پرهيز از شوخيهاي كلامي
آنگاه كه غم و اندوه و افسردگي به سراغ انسان ميآيد و فشارهاي زندگي تاب و توان آدمي را ميربايد، شوخي و مزاح ميتواند سرور و شادي پديد آورد و اندكي از بار غم و فشار بكاهد.
ليكن مزاحها انواع گوناگون دارد كه بخشي از آنها نامشروعاند و با عفت و پاكدامني سازگاري ندارند كه بيگمان بايد از آنها پرهيز شود؛ بهويژه آنگاه كه پاي نامحرمي در ميان باشد. چنانكه رسول خدا(ص) ميفرمايد:
مَنْ فاكَهَ إمرَأةً لا يَمْلِكُها حَبَسَهُ اللهُ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَها في الدُّنيا ألْفَ عامٍ
هر كه با زني نامحرم، شوخي كند خداوند او را براي هر كلمهاي كه در دنيا با او سخن گفته هزار سال [در آخرت] زنداني خواهد كرد.
بدون شك يكي از مصاديق اينگونه شوخيها، همان متلكگويي است كه متأسفانه برخي گرفتار آنند و همواره فضاي عفت عمومي جامعه را آلوده ميكنند و گاه براي خود و ديگران درد سر و خطر ميآفرينند!
ديگر از مصاديق اينگونه شوخيها، شوخيهاي مجريان برخي از برنامههاي سراسر مسخره و مُضحِك بعضي از شبكههاي راديو و تلويزيون ميباشد كه اميد است براي آن چاره انديشي كنند چرا كه جنبه الگودهي و رفتارسازي آن غير قابل انكار بوده و زیبنده جامعه اسلامی و انسانی نمیباشد.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(92) درسنامه عفاف، ص217
♦️عفت گويايي(7)
شوخي و تعطيلي كلاس درس!!
مسئله رعايت عفت در كلام، و شوخي نكردن با نامحرمان، بهاندازهاي اهميت دارد كه در صورت عدم رعايت آن، حتي سزاوار است كلاس علمآموزی، تعطيل شود. چنانكه يكي از شاگردان امام باقر(ع) بهنام «ابي بصیر« ميگويد:
كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.
من به زني، قرآن آموزش ميدادم، يكبار به شوخي چيزي به او گفتم؛ هنگامي كه نزد امام باقر(ع) آمدم حضرت مرا بازخواست نمود و فرمود: به آن زن چه گفتي؟! من [از شرم] صورتم را پوشاندم. حضرت فرمود: ديگر هرگز به سراغ او نرو [و كلاس آموزش قرآن را كه مورد پسند دين است تعطيل كن!].
ناگفته نماند كه متأسفانه در برخي از معاشرتها و در برخي از ميهمانيها و در كنار برخي از سفرههاي مختلط، اينگونه شوخيها و مزاحهاي آلوده به گناه مشاهده ميشود كه ميتواند پيآمدهاي زيانبار براي خانوادهها و بهويژه براي فرزندان آنها داشته باشد.
پس بهتر آن است كه مجلسها و سفرهها را جدا كنند تا هم مردها و هم زنها در معاشرت و صحبت كردن و غذا خوردن راحتتر باشند و هم از انحراف و گناه و عقوبت مصون بمانند.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(93) درسنامه عفاف، ص218
♦️عفت گويايي(8)
ج) پرهيز از سلام دادن به جوانِ نامحرم
يكي از نشانههاي ادب و احترام و فروتني، سلام گفتن به ديگران است كه آثار بسيار مفيد رواني و اجتماعي در پي دارد و اجر و پاداش فراوان براي سلامدهنده قرار داده شده است. چنانكه اميرمؤمنان(ع) ميفرمايد:
لِلسّلامِ سَبعونَ حَسَنَةً، تِسْعَةٌ و سِتُّونَ لِلْمُبتدي وَ واحِدَةٌ لِلرّادِّ .
سلام هفتاد پاداش دارد كه شصتونُه تاي آن براي سلامكننده است و يكي براي جوابدهنده.
ليكن از آنجا كه حفظ عفاف و پاكدامني ارزش و اهميت والاتري دارد در روايات اسلامي از سلام گفتن به زنان جوان نهي شده است. چنانكه حضرت در حديثي ديگر ميفرمايد:
لاتَبْدَأُوا النِّساءَ بِالسِّلامِ وَ لاتَدَعُوهُنَّ إلَي الطَّعامِ.
در سلام دادن به زنان (نامحرم) پيشدستي نكنيد (آغازگر سلام نباشيد) و آنان را بر سر سفره طعام فرا نخوانيد.
در روایتی از امام صادق(ع) آمده که رسول خدا(ص) به زنها سلام ميكرد و آنها جواب سلام حضرت را ميدادند و اميرمؤمنان(ع) نيز به زنها سلام ميكرد اما دوست نداشت به زنان جوان سلام كند و ميفرمود:
أتَخَوَّفُ أن يُعجِبَني صَوتُها فَيَدْخُلَ عَلَيَّ أكثَرُ ممّا طَلَبتُ مِنَ الاجْرِ.
ميترسم صدايشان مرا خوش آيد و از اين راه زياني متوجه من گردد كه بيش از پاداش سلام كردن باشد.
ناگفته نماند امام صادق(ع) در ادامه همين حديث خاطر نشان ميكنند كه علي(ع) اينرا براي ديگران گفته، گرچه از خود تعبير فرموده است.
آري مقام و منزلت معنوي علي(ع) والاتر از آن است كه از صداي يك زن متأثر گردد.
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(94) درسنامه عفاف، ص219
♦️عفت گويايي(9)
خاطرهاي از امام خميني(رض)
دختر امام خميني(رض) ميگويد:
من پانزده ساله بودم كه آقاي اشراقي با خواهرم ازدواج كرد و داماد ما شده بود. يك روز ما دعوت داشتيم منزل ايشان، همينجور كه من و آقا (امام) با هم وارد شديم، ديدم آقاي اشراقي ميآيند استقبال، [از كنار] يك باغچه بود كه ما داشتيم جلو ميرفتيم، من گفتم سلام بكنم؟ امام(رض) گفتند: واجب نيست. رويم نشد كه سلام نكنم، زدم و از تو باغچه رد شدم كه با آقاي اشراقي روبهرو نشوم!
خاطرهای دیگر و عجیبتر!
دختر امام خميني(رض) ميگويد:
حتى مادرم (زن امام)، وقتى آقا را گرفتند [در سال42 دستگیر کردند] و تركيه بردند؛ يعنى چهل سال بعد از زندگیشان، اولين سلام را به برادر شوهرشان كردند! آنهم وقتى بود كه عمويم مىخواستند به تركيه خدمت آقا بروند. آمدند از پشت در گفتند: «مىخواهم با خود خانم صحبت كنم، اگر بخواهند پيغامى بدون واسطه براى آقا داشته باشند» كه مادرم ناچار شدند سلام كنند!
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از عفاف گرایی
بسم الله الغیور
قسمت(95) درسنامه عفاف، ص220
♦️عفت گويايي(10)
گفتگو با نامحرمان از ديدگاه روايات
از آنجا كه انسان موجودي اجتماعي است نياز به گفتگو با ديگران دارد تا افكار و انديشهها، احساسات و عواطف، و خواستهها و نيازهايش را با ديگران در ميان نهد. عقدههاي دلش را بگشايد. و از آلام و دردهايش بكاهد. ليكن براي رسيدن به اين هدفها، حق ندارد از طريق سخنگفتن به حريم و قلمرو عفاف ديگران وارد شود و آنها را تحريك كند. چنانكه رسولخدا(ص) به هنگام بيعت با زنان، از آنان پيمان گرفت كه با نامحرمان سخن نگويند.
أنَّهُ كانَ مِمّا يَأخُذُ عَلي النِّساءِ في البَيعَة: أن لا يَتَحدَّثنَ مَعَ الرجالِ إلّا ذا مَحْرَم.
حضرت در حديثي ديگر، صحبت كردن زنان، با نامحرمان را ممنوع نمودند مگر آنكه ناچار باشند، كه در اين هنگام هم بيش از پنج كلمه سخن گفتن با نامحرم را روا ندانستند.
وَ نَهي أنْ تَتَكَلَّمَ الْمَرأَةُ عِنْدَ غَيرِ زَوجِها وَ غَيرِ ذِي مَحْرمٍ مِنْها اَكْثَرَ مِنْ خَمس كَلَماتٍ مِمّا لا بُدَّ لَها مِنْه.
البته منظور آن است كه به هنگام ضرورت، با چند كلمه مختصر مقصود خود را بيان كنند.
و نيز فرمودند:
اَرْبَعٌ يُمتنَ الْقَلْبَ ...كَثْرَةُ مُناقِشَةُ النِّساءِ، يعني مُحادَثَتُهُنَّ... .
بسيار سخنگفتن با زنان، دل را ميميراند.
#زیست_عفیفانه_پیشران_تمدن_نوین_اسلامی
#بیانیه_گام_دوم_توصیه۷_سبک_زندگی
فایل p.d.f کتاب درسنامه عفاف در👇
@efaf_amin
هدایت شده از ایکسونامی
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عادی میشه، مثل ترکیه
⁉️بابا چرا انقدر سخت میگیرین، مگه فقط ایران یه کشور اسلامیه. یه کم از ترکیه یاد بگیرید، با حجاب و بیحجاب، مسلمون و غیر مسلمون کنارهم خوش خرم زندگی میکنن. هیچ مشکلی هم ندارن و همه چیز براشون عادی شده
📌بریم گوشهای از عادی شدن رو ببینیم
🚸ایکسونامی| رسانه تخصصی زیست جنسی
🌐 ایتا | بله | روبیکا | اینستاگرام | تلگرام
@xsunami_official
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیات قرآن رو باید اینطوری هنرمندانه به تصویر کشید....
@mesbah300
May 11
7.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴امر به معروف و نهی از منکر اداری و ستادی نیست بلکه یک وظیفه همگانیست‼️
🔺فرق نمی کنه در کدوم کشور و حکومت باشی، وظیفه هر مسلمون در هرجا و هر مکانی ، نهی از منکره ! (چون مثل نماز واجبه)
🎙#دکتر_علی_تقوی
I