📂پدیدار شناسی سقوط ریال
💢ریشه یابی دلایل تورم در ایران و راه حل ها
🔷سید یاسر جبرائیلی
⏪دریافت از اینجا
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برادرم! خواهرم!
این فایل پاورپوینت، هدیه نوروزی این حقیر به شماست. مصاحبهام با برنامه جدال با موضوع «بسته پیشنهادی برای مهار تورم»، شرح این پاورپوینت است. آن برنامه را از اینجا ببینید و بر مباحث مسلط شوید و این فایل پاورپوینت را در هر جمعی که میتوانید ارائه کنید. نجات اقتصاد کشور امروز در گرو جهاد تبیین شماست. سکوت نکنید و تماشاگر نباشید...
التماس دعا
سید یاسر جبرائیلی
@syjebraily
♨️تعاونی ها و باشگاه های فوتبال در ایران
✳️ بررسی تجربیات بین المللی کشورهای منتخب و توصیه های سیاستی به منظور رشد تعاونی ها در امر باشگاه داری ایران
🔹در میان باشگاه های فوتبال جهان، الگوی تعاونی به صورت کم وبیش مورداستفاده قرارگرفته است. باشگاه هایی چون بارسلونا و بایرن مونیخ نمونه های موفق الگوهای تعاونی هستند. مخالفت مردم با فرایندهای خصوصی سازی فوتبال در انگلستان موجب شد تا باشگاه داری به صورت تعاونی، مجدداً در افکار عمومی مطرح شود. در این پژوهش الگوهای تعاونی به کار گرفته شده در فوتبال برخی کشورها بررسی شد:
🔹در میان باشگاه های اسپانیایی، تنها چهار تیم رئال مادرید، بارسلونا، اتلتیکو بیلبائو و اوساسونا توسط مردم اداره می شوند. باشگاه بارسلونا دارای ۱۴۴ هزار نفر عضو رأی دهنده است که به آن ها «سوسیوس» به معنی شریک و عضو گفته می شود. اعضای دیگر باشگاه که «صخره ها» نام دارند که با وجود پرداخت حق عضویت و حمایت از باشگاه، حق رأی دادن ندارند و عموما خارجی ها هستند. در واقع، مجموعه ای افراد ثروتمند و علاقه مند به تیم بارسلونا حامیان مالی این تیم هستند. باشگاه رئال مادرید نیز متشکل از همین اعضا است. در هر دو باشگاه یک هیئت نمایندگان از سوی هواداران انتخاب می شوند.
♻️این مطالعه در اندیشکده تعاون و توسعه انجام شده است.
📎متن کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♦️مبانی هستی شناختی نظام اقتصادی اسلام | انسانشناختی و پیگیری منافع مادی خود و سایرین
💠هدف فعالان اقتصادی در #تعاونی ها، پیگیری سود مادی خود همراه سود مادی سایر فعالان اقتصادی است.
🔰 در بحث انسان شناختی نظام اقتصادی اسلام، بیان شد که انسان از منظر خدای متعال بهترین مخلوق الهی «أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ»[۱]، مورد تکریم خدای متعال «لَقَدْ کرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» [۲]، مسجود ملائکه «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا» [۳] و خلیفه خدای متعال «وَهُوَ الَّذِی جَعَلَکمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ» [۴] است.
✳️ این نوع نگاه به انسان اقتضا دارد تا ساختار اقتصادی اسلام به گونه ای استنباط و طراحی شود تا در بهره مندی انسان از نعمتهای الهی کرامت و عزت نفس او مورد خدشه قرار نگیرد.
🔹در بحث پیگیری منافع مادی دیگران و اخروی خویش [بخش خیرخواهانه] بیان شد که فعالان اقتصادی این نوع هدف را به نیت خیرخواهی برای افرادی که نیازمند هستند، پیگیری می کنند. بنابراین، چه بسا ممکن است دریافت این نوع کمکها با حفظ کرامت انسانی و عزت نفس او ناسازگار باشد و کرامت انسانی و عزت نفس او در معرض خطر قرار گیرد.
🔹ولی در ساختاری که همه فعالان اقتصادی #مالک و #مدیر آن ساختار باشند، بهره مندی آنان با حفظ کرامت انسانی و عزت نفس ایشان همراه خواهد بود.
پ.ن:
۱. مؤمنون: ۱۴.
۲. اسراء: ۷۰.
۳. بقره: ۳۴.
۴. انعام: ۱۶۵.
📚نظام اقتصاد مقاومتی ص۲۴۳.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ 10 راهکارِ مردمی برای رشدتولید:
1️⃣ هدفگیری استانی زنجیرههای تولید
2️⃣ توسعه درونزای خوشههای صنعتی
3️⃣ توانمندسازی تعاونیهای تامین نیاز تولیدکنندگان
4️⃣ توسعه شبکههای پیمانکاری صنعتی
5️⃣ تقویت نهادهای پشتیبان صنایع کوچکومتوسط
6️⃣ ایجاد نهادهای توسعهگر غیردولتی و غیرخصوصی در حوزه زیربنایی تولید
7️⃣ توسعه تعاونیهای بزرگ مردمی، ازجمله تعاونیهای فراگیر و مرزنشین
8️⃣ تقویت تشکلهای جمعی بهرهبرداری در عرصه کشاورزی
9️⃣ بهمرسانی جهادی ِ عوامل اجتماعیِ تولید، در سطح محلی
🔟 نقشآفرینی تشکلهای تخصصی در سیاستگذاری تولید.
@dr_izadkhah
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ خلق پول همواره مذموم است
دکتر #رسول_بخشی
درخصوص اسلاید آمده در صفحه شماره ۸ مربوط به مطالب آقای جبرائیلی در گفتگویی که با آقای علیزاده داشتند (اینجا)، برایروشنگری افکار عموم دوستانی که تحلیل ایشان را شنیدهاند، توضیح مهمی لازم است ارائه شود. این توضیح را با ارائه یک مثال بسیار ساده تشریح میکنم تا سریعتر قابل درک باشد.
🌿قسمت اول
🌿قسمت دوم
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ خلق پول همواره مذموم است
دکتر#رسول_بخشی
قسمت اول
درخصوص اسلاید آمده در صفحه شماره ۸ مربوط به مطالب آقای جبرائیلی در گفتگویی که با آقای علیزاده داشتند، برایروشنگری افکار عموم دوستانی که تحلیل ایشان را شنیدهاند، توضیح مهمی لازم است ارائه شود. این توضیح را با ارائه یک مثال بسیار ساده تشریح میکنم تا سریعتر قابل درک باشد.
ایشان نوشته اند که:
""اگرمیان افرایش عرضه کالا در اقتصاد و افزایش نقدینگی تناسبی وجود داشته باشد، این نقدینگی نتنها تورم زا نیست بلکه برای اقتصاد لازم است.""
نقد:
میزی را تصور کنید که سمت راست آن ۱۰ نفر نشسته و هر کدام ۱ هزار تومانی دارند.
سمت چپ میز نیز ۱۰ نفر نشسته و هرکدام یک عدد نان دارند.
۱۰ نفری که سمت راست نشستهاند قصد خرید نان دارند.
بنابراین قیمت هر عدد نان ۱ هزار تومان خواهد بود و هرکدام قادر به خرید یک عدد نان هستند.
حال بانک ۱ هزار تومان ازهیچ خلق میکند و آنرا به شخصی وام میدهد. این شخص نیز قصد خرید نان دارد لذا مینشیند کنار آن ۱۰ نفری که سمت راست میز،
نشستهاند.
الان قیمت هر عدد نان ۱۱۰۰ تومان است و بنابراین قدرت خرید هر نفر اینبار نه یک عدد نان، بلکه حدودا ۹/. یک قرص نان است.
سؤال: آیا آن ده نفری که هرکدام با ۱ هزارتومان خود، قصد خرید نان داشتند، رضایت دارند که بانک به نفر یازدهم ۱ هزارتومان وام داد؟
پاسخ: خیر
زیرا الان یک دهم از قدرت خرید هرکدامشان به نفر یازدهم منتقل شد، بدون اینکه اذن این کار را بدهند. این حکمش در فقه چیست؟
نامش اکل مال به باطل نیست؟
انتقال جبری قدرت خرید از عدهای به عدهای دیگر
این مربوط به حالتی است که رشد نقدینگی بیش از رشد تولید باشد.
در ایران در طول نیم قرن گذشته درحالیکه در سمت چپ میز، تولید ۲/۲ برابر شده، اما نقدینگی ۱۱۷ هزار برابر شده است. خودتان با این ارقام ملاحظه کنید انتقال جبری و مبتنی بر اکل باطل مال، ثروت و قدرت خرید چگونه و تا چه حد بوده است!!!
اما اگر نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید برابر باشد و آقای جبرائیلی این را ضروری و لازم ارزیابی کرده، آیا بازهم میتوان این استنتاج را کرد؟
فرض کنید همان میز با همان شرایط اولیه برقرار است.
بانک قصد دارد ۱ هزارتومان وام به نفر یازدهم بدهد و او را سمت راست میز بنشاند اما قاعدهای دارد:
چنانچه به نانهای سمت چپ میز یک عدد نان اضافه شود، ۱ هزار تومان خلق میکنیم و به نفر یازدهم وام میدهیم.
فرض کنید این اتفاق افتاد و نان دیگری تولید شد و نشست کنار ۱۰ نان قبلی
حال بانک ۱ هزار تومان خلق میکند و به نفر یازدهم میدهد تا او نیز نان بخرد.
الان یازده هزار تومان و ۱۱ عدد نان در دو طرف میز وجود دارد. قیمت همان ۱ هزار تومان قبلی برای هر عدد نان برقرار خواهد ماند. ظاهرا قیمتها رشد نکرده و بنابراین اجحافی هم اتفاق نیافتاده است.
اما اینگونه نیست و قیمت اتفاقا رشد کرده و اجحاف و اکل مال به باطل رخ داده است.
میپرسید چگونه؟
همان سوال قبلی را اینجا از ۱۰ نفری که هر کدام ۱ هزار تومان پول داشتند و قصد خرید نان داشتند میپرسیم: آیا راضی بودید بانک ۱ هزار تومان به نفر یازدهم وام بدهد و او را کنار شما بنشاند تا او نیز نان بخرد؟
پاسخ: خیر!
زیرا اگر او نبود ما الان میتوانستیم با هر هزار تومان خود، ۱/۱ نان بخریم (یک و یک دهم)
درواقع خلق پول، نگذاشت قیمتها کاهش یابد (تورم مخفی)
اتفاقا اینکه این ۱۰ عدد نان به ۱۱ عدد افزایش یافته حاصل مشارکت جمعی خود ما ۲۰ نفر بود: برخی آب آن را تهیه کردند، برخی گندم، برخی ....
بماند که اساسا وقتی بانک از هیچ پولی خلق میکند درواقع بدهی ایجاد کرده است و اتفاقا این بدهی از پول خلق شده بیشتر است. بانک ۱ هزار تومان وام داد اما بیش از ۱ هزار تومان پس خواهد گرفت که خودش نیز بتواند با بهره آن وام، نان بخرد.
شاید بد نباشد مقایسه کنیم این عمل را با عمل سرقت:
فرض کنید بانک به جای آنکه ۱ هزار تومان پول خلق کند، به متقاضی تسهیلات بگوید تو ازطرف من وکالت داری امشب از دیوار صاحبان نان بالا بری و از هر قرص نان، یک دهم پاره کنی.
این یعنی سرقت که اکل مال به باطل است.
اما آیا اعطای وام یا همان تسهیلات، از سرقت بدتر نیست؟
در سرقت، پولی خلق نشده است، و با سرقت، ماجرا تمام میشود. اما در پرداخت تسهیلات که باعث میشود وام گیرنده بخشی از قدرت خرید بقیه را به اجبار به سمت خودش بکشاند، بانک نیز بعدا خودش پس از تسویه وام و بهره آن، خواهد توانست نان بخرد و او نیز بخشی از مال بقیه را به سمت خودش بکشاند.
به نظر شما کدام بدتر است؟
ادامه دارد...
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✅ خلق پول همواره مذموم است
دکتر #رسول_بخشی
قسمت دوم؛ نقد به صفحه شماره ۸ توضیحات آقای جبرائیلی در برنامه جدال
موضوع برابر بودن نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید، همان قاعدهمند بودن رباخواری است، قاعدهمند بودن اکل مال به باطل است.
ربا را دو جور میتوان خورد:
با قاعده
بی قاعده
مانند سرقت که دو نوع است:
سرقت عالمانه
سرقت جاهلانه
سرقت عالمانه، دقیق است و هر کسی متوجه آن نمیشود برخلاف سرقت جاهلانه که سارق سریعا لو میرود.
فرض کنید گسی در زیرزمین خانهاش دستگاه چاپ پول دارد و از شب تا صبح میتواند پول چاپ کند و روز که شد آنرا در بازار خرج کند. اما او قاعدهای دارد که رعایت آن قاعده او را از دستگیر شدن مصون میکند:
نرخ چاپ پول برابر باشد با نرخ رسد کالاهای فروشگاهها
یعنی بی رویه پول چاپ نمیکند. دائما بررسی میکند چقدر کالای جدید وارد بازار شده است، متناسب با آن پول چاپ میکند. رعایت این قاعده تورم مشهود ایجاد نمیکند و کسی هم به این سادگیها متوجه کمبود نمیشود.
( در پرانتز عرض کنم: حتی ایشون ممکن است مثلا خیرخواهی هم بکند و این پول را بین عدهای توزیع کند که آنها نیز بتوانند کالا بخرند به شرط آنکه بتوانند آنرا به انضمام بهره پس بدهند. یا اینکه یک گام جلوتر برود و بگوید من این پول را به کارآفرینانی میدهم که بتوانند اساسا تولید را زیاد کنند. این دیگر باب ماجرایی جدید در خلق پول و اکل مال به باطل را باز میکند که درجای دیگری باید بحث شود و ارتباطی به صفحه شماره ۸ آقای جبرائیلی ندارد)
در دانش اقتصاد متعارف سرمایهداری، اقتصاددانان متعددی هستند که از برابر بودن نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید حمایت میکنند. اینها امروزه در دو مکتب فکری مشهور نیوکلاسیک و پولگرا فعالیت میکنند. اما شاخ همه اینها شخص آقای میلتون فریدمن است که یک نوبلیست و یهودی زاده است.
در آئین یهود اخذ ربا از غیر توصیه شده است (از برادرت ربا مگیر اما از بیگانه بگیر). ایشون قاعدهی بسیار مشهوری دارد که همه اقتصادی ها آنرا با نام قاعده کا پرسنت
(K Percent Rule)
میشناسند.
براساس این قاعده باید نرخ رشد نقدینگی با نرخ رشد تولید برابر باشد تا تورم نداشته باشیم.
ایشون همان میلتون فریدمنی است که خود آقای جبرائیلی عزیز ازش تنفر دارند و یادم هست چند وقت پیش در جایی گفته بود: این فریدمن نئولیبرال است که اقتصاد شیلی را نابود کرد؛ و یا: این فریدمن است که میگوید تورم همیشه و همه جا یک پدیده پولی است، درحالی که اینطور نیست و تورم ما در رشد نقدینگی ریشه ندارد بلکه در دلار ریشه دارد.
فریدمن پدر نئولیبرالیسم دراقتصاد است.
حال سؤال بنده از آقای جبرائیلی این است:
چرا شما که از فریدمن فرار میکنید و نقدش میکنید باز به فریدمن پناه میبرید؟
هارب من الیه؟
از بخشی از دامن سرمایهداری به بخش دیگر آن فرار میکنیم؟
ما باید بسیار مواظب باشیم در عرصه تحلیلهای اقتصادی که مخلوط با ربا است، عجین با سرنوشت ملت است، عجین با سرنوشت مملکت اسلامی است... چه میگوییم!
هر حرفی را نباید بزنیم قبل از آنکه خوب آنرا مزه کرده باشیم.
به برادر عزیزمان آقای جبرائیلی که الحق دغدغه انقلاب و مردم را دارند، متواضعانه توصیه دارم با تعمق بیشتر در حوزه پول و اقتصاد کلان تحلیل کنند زیرا ایشون صاحب رسانه هستند و معمولا صدای ایشان هم توسط بخشی از مردم انقلابی و هم توسط مسئولان شنیده میشود.
نفوذ اندیشه لیبرالیسم در اقتصاد ریشه دار تر از آن چیزی است که ممکن است تصور شود
انشاالله ایشان این نقد را به دل نگیرند و باب افتراق باز نشود و بهجای آن بابی از گفتگو مفتوح شود.
البته نقدهای دیگری نیز
هم به این اسلاید و هم به دیگر توضیحات ایشان وارد است که درجای خود قابل ارائه خواهد بود.
ارادتمند همه دوستان ضد ربا
رسول بخشی دستجردی
۴ فروردین
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها راه پیشرفت از نگاه پرفسور مسعود درخشان
کاش صدا و سیما مجموعهای از این اتفاقات که در دوران تحریم اتفاق افتاده را شناسایی و معرفی میکرد...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ مدیریت اقتصاد باید به مردم واگذار شود
🔹زندگی در حد کفاف، یعنی نیازهای روزمره انسان تأمین شود و حتی زندگی پایینتر از این مقدار، کفر تلقی میشود. فقر در جامعه، مانع اساسی برای رشد فکری، فرهنگی و معنوی جامعه است.
🔹بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب، باید به سمت مردمی کردن اقتصاد حرکت کنیم. حمایت واقعی از تولید کننده و سرمایه گذار، یکی از وظایف دولت و مسئولان است. همان طور که از خودروسازان حمایت میشود، لازم است تا از تولیدکنندگان در عرصههای دیگر نیز حمایت شود.
🔹مدیریت اقتصاد باید به مردم واگذار شود و دولت نقش تسهیل کننده داشته باشد. کشور آنقدر دارای جوان نخبه است که آنها میتوانند موتور محرکه کشور باشند و موانع را برطرف کنند، البته باید اجازه فعالیت به آنها را بدهیم و برخی قوانین دست و پاگیر، بروکراسی اداری و حضور افراد بیدغدغه که به عنوان مانع هستند را از مسیر آنها دور کنیم.
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#همدان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔷 شاخصه ها و کار ویژه گروه های جهادی
🔰دکتر محسن ردادی عضو هیات علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
✳️ ما باید تمایزی را میان #روحیه_جهادی و #گروه_جهادی قائل شویم. روحیه جهادی، فراتر از گروههای جهادی است؛ روحیه جهادی میتواند مشمول همه افراد باشد و به عنوان نمونه تاجری باشد که در کار خود روحیه جهادی دارد. امثال مرحوم آشتیانی کاظمی و شهید احمدی روشن و… اشخاصی هستند که روحیه جهادی دارند و خستگی ناپذیرند و معتقد به اصل «ما میتوانیم» هستند. افراد دارای روحیه جهادی منفعت طلبی شخصی ندارند.
✳️ در جریان راهپیمایی اربعین دولت دخالتی در کار موکبها و هیئتهای مردمی نمیکند، اما برای تسهیل و انجام هر چه بهتر کار زمینه سازی میکند که به معنای دولتی و حکومتی شدن نیست بلکه کار برعهده خود آنهاست، اما آنجایی که نیاز به پشتیبانی لجستیک دارد، دولت در کنار شان قرار میگیرد. درباره گروههای جهادی نیز بسیج سازندگی براساس فرمایشات رهبر انقلاب، عهده دار تأسیس گروههای جهادی و سازماندهی و اعزام جوانان جهادی است، اما کار در اختیار خود گروههای جهادی است.
✳️ الگویی که به مسئولان کشور پیشنهاد میکنم برای آنکه گروههای جهادی دولتی نشوند، اما نظارت حداقلی روی کارشان وجود داشته باشد، دقیقا شبیه هیئات مذهبی و یا قانون در آستانه تصویب مجلس برای سازمانهای مردم نهاد است.
📎متن کامل
#گروه_جهادی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 سومین همایش ملی قرض نیکو؛ با تاکید بر تجربه عملیاتی بانکداری قرض الحسنه
🔰محورها:
❇️ مبانی اندیشه ای
🔹 مفهوم شناسی قرض الحسنه (تار یخی، فقهی ، تجربی)
🔹مطالعه تطبیقی قرارداد قرض در بانکداری اسلامی و مدرن
🔹 جایگاه شناسی امر قرض الحسنه در نظام اخلاقی اسلام
❇️ اجتماعی و فرهنگی
🔹 هویت بخشی اجتماعی با صندوق های قرض الحسنه
🔹 نقش قرض الحسنه در رفع نیازهای اجتماعی
🔹فرهنگ قرض الحسنه و نقش نهادهای فرهنگی در تحقق آن
❇️ اقتصادی
🔹 قرض الحسنه و رونق تولید
🔹 قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی
🔹امکان سنجی تاثیر قرض الحسنه بر توسعه اقتصادی
🔹ارزیابی سهم بانک های قرض الحسنه در تامین مالی تولید
🔹چالش های اجرایی عقود قرض الحسنه در الگو های بانکداری مدرن
❇️ حقوقی
🔹 موانع رشد و ترویج قرض الحسنه
🔹 خلأ های قانونی، تصویب و تنقیح قوانین
🔹آسیب شناسی قوانین بالادستی و آئین نامه ای در ایفای نقش اجتماعی قرض الحسنه
🔹جایگاه شناسی قرارداد قرض در نظام حقوقی اسلام
❇️ سیاست گذاری
🔹 آسیب شناسی سیاستهای جاری اقتصادی کشور
🔹نقش های حاکمیت و دولت در ترویج فرهنگ قرض الحسنه
🔹نقد و بررسی سیاستهای کلان دولتی پیرامون امر قرض الحسنه
🔹مولفه های الگوی موفقیت آمیز در ایفای نقش قرض الحسنه
❇️ تجربه نگاری
🔹 تجربه بانکداری اسلامی با تاکید بر قرار داد قرض الحسنه در سایر کشورها
🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه در کشورهای اسلامی
🔹 تجربه صندوق های قرض الحسنه محلی در ایران
🔹بررسی الگوهای موفق قرض الحسنه در جهان اسلام و ریشه یابی علل موفقیت آنها
🕰 آخرین مهلت ارسال مقالات: ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
#قرض_الحسنه
🔸 اطلاعات بیشتر
🔗 http://conf.sqev.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایت
💠 مقام والای کارگر در اسلام و سیره پیامبر (ص)
هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله از غزوه تبوك باز مى گشت سعد به استقبال او شتافت و با دست خشن و پينه بسته اش با پيامبر مصافحه كرد.
🔹پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود چرا دستت چنين است؟
🔸عرض كرد: با بيل و طناب كار مى كنم و هزينه زندگى همسر و فرزندم را فراهم مى سازم.
در اين موقع پيامبر صلى الله عليه و آله كار عجيبى كرد كه در تاريخ هيچ یک از مردان بزرگ جهان ديده نشده است:
✳️ متن این بخش از حديث چنين است:«فقبل يده رسول الله و قال هذه يد لاتمسها النار!؛ پيامبر صلى الله عليه و آله دست پينه بسته اين كارگر با ايمان را بوسيد و گفت «اين دستى است كه هرگز آتش دوزخ به آن نخواهد رسيد».
📄 اسعد الغابه؛ ج ۲؛ ص ۴۶۹.
#کارگر
#رشدتولید
#مهارتورم
اقتصاد هیأت
@heyat_eco
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️تحقق پیشرفت اسلامی ـ ایرانی با توسعه مشارکت مردمی
💠 قانون اساسی به عنوان مهمترین سند قانونی کشور که بر مبنای اندیشه دینی سیاسی معاصر نوشته شده، اهمیتی کلیدی در تدوین نظام مشارکت بر اساس سنت اسلامی ـ ایرانی دارد. در مقدمه این سند، مشارکت مردم در حکمرانی ضرورتی حیاتی دانسته شده که زمینه تحقق حکومت وعده داده شده مستضعفان را در قرآن کریم فراهم میآورد. علاوه بر مقدمه قانون اساسی، اصول مختلفی مشارکت اجتماعی را در حکمرانی کشور ریلگذاری کردهاند. (جدول فوق)
🔹یکی از محورهایی كه تاكنون در لوایح بودجه كمتر مورد توجه قرار گرفته، بخش مردمی و جایگاه مشاركت مردمی در تدوین لایحه بودجه و نظارت بر آن است.
🔹مشارکتی کردن فرآیند حکمرانی در چهار سطح تصمیمگیری، نظارت، مطالبهگری و اجرا نیازمند چهار اقدام کلان است که به ترتیب شامل ساختارمند کردن مشارکت و تشکلهای مردمی، شفافیت، مصونیت ضمن نظارت صحیح و رتبهبندی برای تخصیص منابع میشود.
گزارش: https://masireqtesad.ir/148996
📎متن کامل گزارش
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
❇️ دست بافتهای که به شهرت جهانی رسید
☘️میبد در سال ۱۳۹۷ بهعنوان شهر جهانی «زیلو» در شورای جهانی صنایعدستی به ثبت رسید. در این سال ارزیابان شورای جهانی صنایعدستی یونسکو، به شهر میبد در استان یزد سفر کردند و پس از ارزیابی فرآیند تولید زیلو در این شهر، آن را شایسته ثبت جهانی دانستند. «غدا هیجاوی قدومی»، رئیس این شورای جهانی در زمان بازدید از کارگاههای زیلو در میبد گفته بود که «زیلوبافی از مشاغل اصلی و صنعتی فراگیر در میبد است».
☘️قدمت زیلوبافی را به پیش از اسلام نسبت میدهند. در متون و نوشتههایی مانند سفرنامه ناصرخسرو و اشعار نظامی نیز به زیلو اشاره شده است. قدیمی ترین زیلو موجود در ایران متعلق به سال ۸۰۸ قمری است که امروز در موزه زیلوی میبد نگهداری میشود. برای رنگ کردن نخهای زیلو از مواد طبیعی مانند روناس، نیل و پوست گردو استفاده میشود.
☘️شرکت تعاونی زیلوبافان و صاحبان کارگاههای زیلوبافی شهرستان میبد، در سال 1351 شمسی تاسیس شده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
♊️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید - بخش 1
✳️مقوله چگونگی ترتیبات نهادی و قراردادی بین عوامل تولید، ریشه بسیاری از منازعات نظری در میان مکاتب اقتصادی است.
🔰طرح این بحث مستلزم توجه به دو مقدمه زیر است:
1️⃣ تولید مشتمل بر مجموعه ای از نهاده هاست که به عنوان ورودی، وارد فرایند تولید می شوند (نهاده های تولید). در عموم کتابهای اولیه اقتصاد سیاسی و آثار کلاسیک اقتصاد اسلامی، نوعا شامل سه عامل زمین (مشتمل بر تمام منابع طبیعی)، سرمایه (فیزیکی) و عامل (کارگر) می شود.
2️⃣ سطوح توزیع درآمد بر اساس طبقه بندی شهید صدر:
💠 سطح فرصتها: توزیع پیش از تولید (ناظر بر منابع طبیعی تولید)
- بوجود آوردن شرایط تازه در ثروت طبیعی و انتفاع مستمر از آن، منشا اصلی حق در ثروتهای طبیعی است.
💠سطح فعالیت مولد: توزیع پس از تولید (توزیع درآمد میان عوامل تولید)
- در بررسی نظریه توزیع پیش از تولید، هدف بررسی حقوق فردی در مقام توزیع ثروتهای خام است و چون کار منشا حقوق مزبور است، بحث متوجه تعیین نقش کار در ثروتهاست. ولی در نظریه توزیع پس از تولید، با آرایش عوامل تولید کار داریم و از سهم بری عوامل پس از تولید سخن گفته می شود.
💠سطح باز توزیع درآمد (مداخله حاکمیت پس از پایان کار برای تامین حداقل نیازهای افراد)
- نمونه آن در فقه اسلامی، مقوله زکات و خمس است.
💢مکاتب اقتصادی در پاسخ به این سوال که توزیع درآمد در سطح دوم چگونه باید صورت گیرد دیدگاههای مختلفی ارائه نموده اند (جدول فوق).
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
✳️ الگوهای تعاملی میان عوامل تولید- بخش2
🔰در زمینه نحوه تعامل میان عوامل تولید (سطح دوم توزیع)، دو نوع چینش مطرح شده:
1️⃣ الگوی تعاملی عمودی: روابط بالادستی - پایین دستی (الگوی مبتنی بر عاملیت: مالک - عامل)
2️⃣ الگوی تعاملی افقی: مشارکت بین عوامل تولید
🔹الگوی تعاملی افقی بر مبنای روابط افقی فاقد هر گونه رئیس یا مالک در فرایند تولید بوده و در آن خبری از روابط بالا دستی نیست. الگوی معروف به تعاونی برآمده از این الگوست.
🔹 اما الگوی دوم بر مبنای روابط سلسله مراتبی بین رئیس و عاملان اجیر شده او می باشد. این الگو از تعاملات در تاریخ روابط انسانی بسیار معمول بوده. نظاماتی همچون ارباب - رعیت، رئیس - مرئوس و سرمایه دار - کارگر از این قبیل هستند.
🔰به نظر می رسد از مباحث صدرین در باب نظریه توزیع، بتوان دو اصل را در نگاه اسلامی استنباط کرد:
1️⃣ اصل عدم تساوی و همگنی میان عوامل تولید
2️⃣ اصل عدم همگنی محصولات: شهید صدر در اقتصادنا تاکید می کند که در تولید اولیه، محصول تحت مالکیت عامل (کارگر) است و کارگر در نقش مالک فرایند تولید نمی تواند نیروی خود را اجاره دهد و در نقش اجیر صاحب سرمایه فیزیکی و مالی باشد. اما در تولید محصولات ثانوی، یا خودش تولید می کند یا اجیر می شود یا بر اساس عقودی همچون جعاله، در تولید ثانوی شریک می شود.
✳️ از منظر فقه امامیه، بیشتر عقود و به تبع آن تعاملات، متناسب با شرایط واقعی تنظیم می شود. در برخی موارد الگوی تعاملی افقی و گاهی الگوی تعاملی عمودی پذیرفته شده است. در مرحله بعد، تعیین رئیس یا مالک فرایند تولید متناسب با فعالیت تولیدی متفاوت خواهد بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه تعبیر زیبایی داره شهید بهشتی...
میفرماد فرد در جامعه سرمایهداری جلوش رو نگاه میکنه میبینه هیچی نیست. عقب رو نگاه میکنه میبینه هیچ مانعی نیست. سمت چپ و راستش را نگاه میکند میبیند هیچ مانعی نیست... اما باز هم نمیتواند حرکت کند!
زیباترین تمثیلی که از اسارتِ انسان امروز در عین احساس آزادی کاذبش میتوان داشت.
#اقتصاد_آزاد_موهومی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
اصلاح ساختار بودجه یک مناسک اداری نیست!
🔹پژوهشها، نشستها، اقدامات و پیگیریهای مرتبط با اصلاح ساختار بودجه به یک مناسک اداری تبدیل شده است. این مناسک از آغاز مرحله تدوین لایحه بودجه شروع و مدتی بعد به پایان میرسد.
🔹تقریباً همه گزارشهای کارشناسی، نشستها و ... ناظر به لایحه بودجه است. اما در مورد قانون، تا شروع مناسک تدوین لایحه سال بعد، هیچ خبری نیست!
فرایند تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ چه اشکالاتی داشت؟
مجلس شورای اسلامی چه تغییراتی و چرا در لایحه اعمال کرد؟
تغییرات لایحه در مجلس شورای اسلامی چه نسبتی با اصلاح ساختار بودجه دارد؟
برای تحقق اهداف تبصرهها، آییننامهها چگونه باید تدوین شود؟
ظرفیتهای قانون بودجه برای تحقق شعار سال چیست؟
و ...
🇮🇷یادداشتهای مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آشنایی با قطب عسل ایران
🔶میدون ایران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi