🔻آمال و آرزوی بانکداری خصوصی
👤احسان سلطانی، عضو پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا(س)
✳️چیزی به نام بانکداری نه به مفهوم مدرن، نه به مفهوم آمریکایی، نه به مفهوم چینی و نه به مفهوم اسلامی در ایران نداریم. در ایران خیری از بانکهای خصوصی به مردم نرسیده و فقط بانکهای دولتی هستند که تا حدودی خدمت میکنند.
🔹هدف از تأسیس بانکهای خصوصی متحول کردن نظام بانکداری کشور بود و امروزه نهتنها نظام بانکداری متحول نشده بلکه خود بانکهای خصوصی به دست و پای مردم افتادهاند تا سپرده هایشان را جذب کنند. بانکهای خصوصی با این سپردهها بنگاهداری میکنند، قیمت دلار و طلا و سکه را کاهش یا افزایش میدهند، املاک خریداری میکنند یا انجام هر کاری که برایشان سود داشته باشد.
🔹در کشوری مانند آمریکا ۸۰ درصد تسهیلات بانکی به مردم تعلق میگیرد و این نشان میدهد در این کشور بانکها در خدمت مردم هستند ولی در ایران طبق آمار بانک مرکزی در دو ماهه اول امسال فقط ۱۲,۹ درصد تسهیلات بانکی به خانوارها پرداخت شده است! از سوی دیگر در ایران سهم دولت از کل نقدینگی و منابع بانکی حدود ۲۰ درصد است درصورتیکه در کشورهای توسعهیافته این رقم حداقل دو برابر بیشتر است.
🔹اضافهبرداشت بانکهای خصوصی از بانک مرکزی به عامل اصلی خلق نقدینگی در کشور تبدیل شده؛ یعنی اینکه اینها دارند اقتصاد را غارت میکنند و تا وقتی تکلیف بانکهای خصوصی روشن نشود سخن گفتن از بانکداری اسلامی و بانکداری متعارف شوخی است و راه به جایی نمیبرد.
📎گزارش کامل
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گشترش شبکه شیعیان
☑️ در هیچ زمانی ارتباط شیعه وگسترش تشکیلاتی شیعه در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان حضرت جواد وحضرت هادی و حضرت عسکری (علیهم السلام) نبوده است. وجود وکلاء و نواب و همین داستان هایی که از حضرت هادی وحضرت عسکری نقل می کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند که چه کاری صورت بگیرد - نشان دهنده این معناست. (انسان 250 ساله، ص 330)
🔹 از زمانی که #پایگاههای_مردمی دوستداران اهل بیت، از نظر جغرافیایی گسترش پیدا کرد ائمه، سازمان وکلاء را تاسیس نموده، از میان اصحاب و افراد مورد اعتماد خود عده ای را انتخاب کرده و بخشی از وظائفی را که به امام (ع) ارتباط پیدا می کرد به آنان سپردند. مانند گرفتن اموال و سوالات و استفتائات، همچنین توزیع اموال به مستحقان به امر امام (ع) و ارشاد و بیان احکام برای مردم؛ و این وکیلان بار مسئولیت امام و شیعیان را در شرائط تشدید مراقبت های حکومت از امام کم نموده، متولی مسئولیت بیان مواضع سیاسی امام بودند. آنجا که مصلحت نبود، خود امام به صورت صریح و مستقیم مواضع خود را بیان می نمود.
🔹سازمان وکیلان، در حال حضور امام (ع) - خصوصا در هنگامی که ارتباط مستقیم با امام بسیار سخت بود - همچون پل ارتباطی میان امام و پیروانش به شمار می آمد. همین سازمان در زمان غیبت صغری تبدیل به تنها راه ارتباط با امام (عج) گردید. در زمان غیبت صغری تنها انتخاب برای امام معصوم همین بود که بر امثال چنین سازمان وکالتی تکیه کند که از جهت گستردگی وتنوع مسئولیت قابل اعتماد بود. (پیشوایان هدایت، ج 13، ص 174)
✾◾️◾️◾️✾
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
@eghtesad_mardomi
🗂سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
✳️ دکتر روح الله ایزدخواه، نماینده مجلس شورای اسلامی: درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔹دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید.
🔹 احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
🔹 بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
🔹 اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
🔹 رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
📎متن کامل
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
سرنوشت برنامه هفتم، در خطر محافظهکاری است؛ از ما گفتن بود❗️
1️⃣ دولت با تاخیر فراوان، لایحهای ناقص و معیوب و نامرتبط با سیاست کلی به مجلس آورد. گفتیم کلیات آن را رد کنید. دوستان گفتند دیگر به این مجلس نخواهد رسید؛ در خلال تلفیق جبران میکنیم.
2️⃣ احکام تقدیمشده به مجلس، ساختاری و ریشهای نبود و سر و تهی نداشت. عمدتاً از جنس تنظیمگریهای بخشی و آنهم موردی بود. توضیح دولت این بود که من فقط جاهایی که نیاز به اذن مجلس داشت آوردهام و کل برنامه را نیاوردهام. دقیقا همان استدلال دولت روحانی در لایحه برنامه ششم.
3️⃣ بسیاری از دستگاههای اجرایی هم حتی منتقد لایحه بودند. میگفتند پیشنهادات ما در سازمان برنامه فیلتر شده. مراجعات به کمیتههای تلفیق، عمدتا از سوی دولتیها بود.
4️⃣ اقدام خوب هیات رئیسه تلفیق، تشکیل کمیتههای ۲۲ گانه و مجال دادن برای پختن محتوای کمیتهها بود. بعلاوه، شخص رئیس مجلس، وقت مبسوطی برای هماندیشی با کمیتهها گذاشت تا هماهنگی مضاعفی هم صورت گیرد.
5️⃣ رویکرد اغلب کمیتهها، اولاً احیای سیاست کلی و درج تدابیر گفتمانی در کالبد برنامه بود و ثانیاً حل معضلات ریشهای و ساختاری در بخش مربوط به خود.
6️⃣ نماینده دولت چند بار از جلسه تلفیق قهر کرد و مدام انتقاد داشت که شما دارید لایحه را به طرح تبدیل میکنید. اتفاق مشابهی که در فرایند برنامه ششم در مجلس وقت رخ داد. و نهایتا رهبری کار مجلس را تایید کرد.
7️⃣ حال، با اتمام تلفیق، دولت موج مخالفت با کار مجلس را بدست گرفته. ظاهرا با رهبری هم طرح بحث کرده. برخی از نمایندگان پیشکسوت را هم همراه کرده تا ساز مخالفت بردارند. رئیس مجلس دارد تلاش میکند وفاق ایجاد شود که نشده هنوز. مایلند کلیات گزارش تلفیق در صحن رد شود تا در تلفیق، برگ برنده با دولت باشد.
8️⃣ منکر برخی مفاد مشکلدار نیستم. اما نه اینطوری که دارند اصل کار را میزنند. لایحه دولت هیچ طرحی برای تحقق رشد ۸ درصدی نداشت و فقط بنایش حل ناترازیها بود. صرف نظر از ارقام جداول که ضمانت اجرا ندارد، لایحه، برای پیشرفت ۵ ساله، چشماندارسازی و ریلگذاری نمیکرد.
9️⃣ درد اول انقلاب و کشور، امروز، ناترازیها نیست. غفلت چندین ساله از محوریت دادن به تولید و پیشرفت ساختارمند و عدالتمبنا است. انقلاب بیش از همیشه، به بلندپروازی نیاز دارد.
🔟 دوستان حزبالهی، انتقاد ما را به حساب نفی دولت و رئیس جمهور نگذارند. امیدبخشی، ندیدن ناهمواریها نیست. اهمال و مسامحه در جراحی واقعی آینده کشور و بسندهکردن به رویکردهای بجامانده از تکنوکراتها، اصل محافظهکاری است و محافظهکاری، قتلگاه انقلاب است.
*️⃣ امیدوارم دکتر قالیباف بر اصالت کار مجلس اصرار ورزد و نگذارد رفاقتها و تعارفها و سفارشات، جای حکمرانی را بگیرد. و الا چوبش را کل اصولگرایان و بلکه حزبالهیها در آینده خواهند خورد.
#روح_الله_ایزدخواه
@dr_izadkhah
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️🌺 سالروز آغاز ولایت قطب عالم امکان حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) بر منتظران دولت یار مبارک باد💐
✅ رهبر انقلاب: انتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوشبهزنگ باشد...۱۴۰۲/۱/۲۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢لزوم توجه به الگوی اقتصاد مقاومتی در عمل
✳️ بر این باور هستیم که علت اصلی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، عدم توجه کافی دولت محترم در عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای ابلاغ شده آن است. از دیدگاه رهبری معظم، کشور جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی قرار دارد و الگوی اقتصاد مقاومتی و سیاستهای کلان آن برای مقابله با این جنگ و دفاع از مرزهای اقتصادی ایران ارایه و ابلاغ شده است.
🔹 با توجه به روشن بودن راه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، دولت باید گروهی اقتصادی که از بن دندان معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، بکار میگرفت تا برنامههای عملیاتی سیاستهای بیست و چهارگانه اقتصاد مقاومتی را براساس مولفههای آن ارایه دهد و اولویتهای اقتصادی را بر پایه آنها مشخص نماید، اما با دریافت چهتگیریهای غلط، بجای عمل به الگوی اقتصاد مقاومتی به سمت سند تحول اقتصادی روآورده است. آن هم سندی که از محتوای آن کاملا آشکار است که با مبانی و پشتوانه اندیشههای نظام سرمایهداری نوشته شده و در صورت عملیاتی شدن آن نمیتوان به حل مشکلات اقتصادی کشور و معیشتی مردم و گسترش سفره آنان امیدوار بود؛ کما اینکه تجربه دو ساله گذشته آن را نشان داده است.
🔹به همین جهت رهبری معظم درباره برنامه هفتم، عالمانه تاکید نمودند که هر اقدامی انجام میدهید باید به چند امر مهم مثل عدالت، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات بازار ارز، تثبیت قیمت بازار کالا توجه داشته باشید.
📚برشی از یادداشت "واقعیت های اقتصاد ایران"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
❇️دکتر #محمدجواد_توکلی: در مدت یک سال و ۴ ماهی که مسئولیت پژوهشکده امور اقتصادی را عهدهدار بودم، اقدامات خوبی در زمینه سیاستگذاری اقتصادی با تأکید بر آموزههای اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.
🔰مهمترین اقدامات:
♦️ برگزاری دو دوره مدرسه تابستانه سیاستگذاری اقتصادی با شرکت بیش از ۱۷۰ دانشجو و بهرمندی از بیش از ۱۵۰ استادhttps://www.aparat.com/v/zU1PJ
https://www.aparat.com/v/ZzO1B
♦️ راهاندازی آکادمی مجازی سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/x07082
♦️ راه اندازی مجمع پژوهشکده های اقتصادی دولت www.soerc.ir
♦️ انتشار کتاب ها و گزارش های متعدد سیاستی برای بهبود سیاست های اقتصادی دولت https://ble.ir/pajoheh
♦️ مشارکت در راهاندازی ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصادhttps://www.sahwa.ir/
♦️ راهاندازی کرسی های نظریه پردازی
♦️ راه اندازی هیات های اندیشه ورز در مراکز استانی وزارت اقتصاد
♦️ برنامه ریزی بیش از ۸ ماهه برای برگزاری همایش بزرگ #اقتصاد_ایران اصلاح ساختارها.. در ۱۷ و ۱۸ مهرماه با حضور ریاست محترم جمهوری (برگزاری حدود ۴۰ پیش نشست با مشارکت بیش از ۵۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی) https://ieforum.org/
♦️ راهاندازی آزمایشگاه سیاست گذاری اقتصادی B2n.ir/f77872
♦️ راهاندازی کارگروه های سیاست ارزی، اقتصاد مسکن و تدوین بسته های سیاستی
♦️ تدوین نظام جامع مسائل پژوهشی وزارت اقتصاد B2n.ir/x14389
♦️ زمینه سازی برای انعقاد قرارداد پژوهشی دانشگاه ها با وزارت اقتصاد
♦️ راهاندازی شورای رصد عدالت اقتصادی، اجرای طرح دسترسی محققان به داده اقتصادی.
📎 متن گزارش
گزارش عملکرد پژوهشکده 31-6-1402.pdf
7.55M
📊گزارش عملکرد پژوهشکده امور اقتصادی
📚 کانال استاد #محمدجواد_توکلی:
https://eitaa.com/eqmoq2
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام
✳️ مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان
🔹 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان
🔹 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💠عدالت اقتصادی از منظر شهید مطهری(ره)
✳️شهید مطهری در كتاب عدل الهی برای کلمه عدل معانی زیر را بيان ميكند: موزون بودن، تساوی و نفی هر گونه تبعیض، رعایت حقوق افراد و رعایت استحقاقها در افاضه وجود.
🔹معنای اخیر به موضوع عدالت در فلسفه و کلام اشاره دارد و مربوط به علوم اجتماعی نیست. اما آیا منظور ایشان از «موزون بودن» و «تساوی و نفی تبعیض» با معنای «رعایت حقوق افراد (اعطاء کل ذی حقّ حقّه)» فرق دارد؟
🔹شهید مطهری در نوشتار دیگری به صراحت تساوی مطلق و تبعیض را نفی می کند:
فرق است ميان تبعيض و تفاوت؛ همچنان كه در نظام تكويني جهان، تفاوت هست (و اين تفاوتها است كه به جهان، زيبايي، تنوع، پيشروي و تكامل بخشيده است)؛ اما تبعيض نيست. مدينه فاضله اسلامي، مدینه ضد تبعيض است، نه ضد تفاوت. جامعه اسلامي، جامعه تساويها و برابريها و برادريها است؛ اما نه تساوي منفي؛ بلكه تساوي مثبت. تساوي منفي، يعني به حساب نياوردن امتيازات طبيعي افراد و سلب امتيازات اكتسابي آنها براي برقراري برابري. تساوي مثبت يعني ايجاد امكانات مساوي براي عموم و تعلق مكتسبات هر فرد به خودش و سلب امتيازات موهوم و ظالمانه. (مجموعه آثار، ج2، ص112)
🔰بنابراین موزون بودن در گفتار ایشان را باید قبول تفاوتها با دو شرط زیر تفسیر نمود:
1️⃣ افراد در دسترسی به انواع فرصتها در شرایط مساوی قرار داشته باشند.
2️⃣ افراد حق بهره مندی بیشتر از امکانات اقتصادی را که از راه امتیازات طبیعی و اکتسابی تحصیل میکنند، دارند.
✔️این شرایط همان «اعطاء کل ذی حقّ، حقّه» است. بنابراین غیر از معنای چهارم همه معانی به همین معنا برمیگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نهضت ملی مسکن، جهانی سازی قیمت ها و سازوکار حراج بورس کالا
✳️مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی
🔹سیمان و فولاد میتوانند قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهند و نباید این اقلام را با قیمت ۴٠ درصد بیشتر در بورس کالا ارایه کنند. نباید بورس کالا عامل گرانی این مصالح ساختمانی باشند، وظیفه بورس تنظیم و مدیریت بازار است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بانکهای تجاری باید از بنگاهداری خارج شوند
✳️ رئیس کل بانک مرکزی در جلسه مشترک با مدیران عامل بانکها: در زمینه بنگاهداری بانکها نمیتوان نسخه واحدی برای تمامی بانکها تجویز کرد؛ باید برای هر بانک متناسب با حوزه کاری آن، شرایط تعریف شود. در عین حال، فعالیت بنگاه داری بانکهای تجاری قابل قبول نیست و باید با فروش بنگاهها، از بنگاهداری خارج شوند.
🔸بانکها به زودی در قالب فعالیتهای تخصصی اعم از تجاری، توسعهای، قرضالحسنه، جامع و انواع دیگر دستهبندی خواهند شد و اساسنامه آنها نیز درهمین چارچوب تغییر میکند.
🔸امروز شاهد هستیم که برخی بانکهای تجاری، بنگاه داری می کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده است. چندین سال هم است که هم در قانون رفع موانع تولید و هم در قانون برنامه، منع بنگاهداری بانکها لحاظ شده اما همچنان این مسئله حل نشده است .
🔸وجود بنگاههای چند لایه در بانکها نظارت را دشوار می کند و احتمال فساد را افزایش می دهد. باید حدی برای ایجاد شرکتهای چند لایه وجود داشته باشد. در این قبیل شرکتها اتفاقاتی می افتد که متاسفانه حتی هیات مدیره بانکها هم از آن خبر ندارند.
#بنگاهداری_بانکها
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مهمترین دستاوردهای قرارگاه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی
#نهاد_پشتیبان
#سازمان_بسیج
#بسیج_سازندگی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری
✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید.
🔹انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است.
📎گزارش کامل تر
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🗂فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری ✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری
🗂 فریب واقعیت اجرا شده| تجربه صدر اسلام و وانمایی اقتصاد سرمایه داری
✳️ نصوص و بیان های تشریعی نظری برای ترسیم چهره مکتب (مذهب)، بیش از اجرا (تطبیق نظریه بر واقعیت در عصر نبوی) قدرت دارند؛ زیرا اجرا یک بیان شرعی در ظرف معین است و چه بسا نتواند بطور کامل محتوای اجتماعی نص را تصویر نماید.
🔹جامعه صدر اسلام بدون نظام اقتصادی نبود. همه جوامع دارای قوانین مربوط به تولید و توزیع هستند؛ جامعه صدر اسلام نیز نظام اقتصادی را مجانب نصوص تشریعی، از قول، فعل یا تقریر پیامبر(ص) به عنوان متولی و رهبر امت اسلامی، اخذ می نمود.
🔹وقتی پژوهشگر می خواهد طبیعت اقتصاد اسلامی را از طریق اجرا بشناسد گاه با این تصویر مواجه می شود که اقتصاد اسلامی از نوع سرمایه داری است و برای مالکیت خصوصی و فعالیت آزادانه فردی راه را باز گذارده است؛ چنان که برخی اندیشمندان مسلمان به صراحت بر این باورند.
🔹قابل انکار نیست که در جامعه عصر نبوی، فرد در زمینه اقتصادی تا اندازه بسیار آزاد بوده؛ چنانکه این حقیقت، چهره ای از جنبه سرمایه داری اقتصاد اسلامی را بازتاب می دهد. اما این تصویر موهوم بواسطه زاویه دید از دور به بعضی جوانب اجرا است و هرگز در سطح نصوص تشریعی نظریه قابل رویت نیست.
🔹به رغم آنکه نظریه و اجرا به نوعی از همدیگر حکایت می کنند اما علت تمایز میان ایندو در اوضاع و احوال و امکانات عصر نبوی نهفته است بطوریکه با گسترش امکانات و قدرت انسان، در عرصه امانتدارانه اجرای اسلام، مضمون غیر سرمایه داری وضوح می یابد.
♻️به عنوان مثال انسان عصر نبوی - به فراخور مقتضیات عصر- به هر میزان از معدن نمک و سایر منابع اقتصادی برداشت می کرد، بدون آنکه نظریه حاکم بر آن دوره، در مقابل مالکیت خصوصی او مخالفت ورزد. این پدیده - منهای نصوص تشریعی نظریه- این پیام را مصادره می کند که در آن جامعه، آزادی اقتصادی، آنقدر سیطره دارد که همانند آزادی در مالکیت و بهره وری در نظام سرمایه داری است. اما هنگامی که از زاویه نصوص، به نظریه می نگریم پیام به عکس است زیرا نظریه در بیان های شرعی، هر فرد را از مالکیت منابع معدنی نمک یا نفت منع می کند و به او اجازه نمی دهد که بیش از نیاز خود، استخراج کند. این آشکارا نقیض دیدگاه سرمایه داری است.
✅بنابراین نظریه اسلامی بطور کامل، چهره خود را از رهگذر اجرا در زمان خود شارع نشان نداده بود و فردی که در دوره آن اجرا می زیست، چهره کامل آن را در اثنای مشکلات و فرایندهای زمان زندگی خود در نیافت. این چهره کامل فقط از رهگذر نصوص شرعی نظریه با ساختارهای عام معین خود آشکار می شود.
📚المدرسة الإسلامية (موسوعة الشهيد الصدر ج5)، ص:147-148. اقتصادنا (موسوعة الشهيد الصدر ج3)، ص: 475-468. اقتصاد ما، ج2، ص 74-67.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧🌷دفاع مقدس ما، مردمیترین دفاع
🔷حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#تهران
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
📊احیاء بازارهای از دست رفته |کارنامه تجاری ایران و کشورهای منتخب منطقه در سالهای 1400و 1401
✳️ اگر چه عضویت ایران در 2 نهاد بینالمللی شانگهای و بریکس را میتوان با عنوان نقطه عطف در دیپلماسی دولت سیزدهم قلمداد کرد، اما مهم این است که دولت به بازپسگیری بازارهای از دست رفته میاندیشد.
♻️یکی از چالشهای قطع روابط خارجی با کشورهای همسایه و منطقه، طی سالیان قبل را میتوان محدود شدن بازارهای هدف صادراتی ایران دانست، اما دیپلماسی فعال دولت سیزدهم و اولویت به گفتوگو با همسایهها و کشورهای منطقه باعث شد تا میزان واردات ایران از کشورهای منتخب در سال گذشته نسبت به سال1400 با رشد 15درصدی و صادرات هم با رشد 31درصدی مواجه شود.
#اقتصاد_منطقه_ای
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
هدایت شده از احمدعلی یوسفی
39.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴بانکها غلط میکنند بنگاهداری کنند.
🔸احمد علی یوسفی
🔹رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی
🔴اگر در اقامه دین ما قیام نکنیم بانکها نه فقط حرف رهبر ی را میکشند پایین بلکه خود انقلاب، قانون اساسی، دین، خون شهدا و ولایت فقیه را هم میکشند پایین.
•┈┈••••✾◾️◾️◾️✾•••┈┈•
عضویت در کانال احمدعلی یوسفی
🆔 @ah_yosefi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی مواد اولیه تولید به دلار قیمتگذاری میشود، هرچه دلار گرانتر شود، تمام مواد اولیه ایرانی نیز گران میشود. با گرانی مواد اولیه، همه کالاها گران میشود. فروشندگان مواد اولیه، از گرانی ارز نفع میبرند و مردمی که درآمد ریالی دارند، روز به روز فقیرتر میشوند. جمعی از این مردم، در بورس شرکای خُرد ذینفعان گرانی دلار شدهاند!
@syjebraily
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🌷شهید مهدی نظری فخاری - مسئول واحد تدارکات لشکر 17 علی بن ابطالب (ع)
🔻تولد: ساوه- 1338
🔺شهادت: شلمچه، عملیات کربلای 5 - 1365
💠مزار: گلزار شهدای ساوه
برای ساخت پنج مدرسه در بخش نوبران، ده میلیون ریال بودجه به حساب آموزش و پرورش واریز شده بود. روستاهای منطقه صعب العبور بود. به همین بهانه، ده ماه گذشته بود و هیچ مسئولی قبول نمی کرد کلنگ شروع کار را بزند.
مهدی تازه شده بود مسئول اداره آموزش و پرورش. موضوع را که فهمید، خیلی ناراحت شد. شب و روز پیگیری کرد تا مقدمات کار فراهم شد. مصالح ساختمانی را توی سرمای استخوان سوز زمستان، از میان جاده های سخت و ناهموار به روستا رساند. موقع ساختن مدارس هم خودش پای کار بود. می ایستاد و بشکه های قیر را از وانت تخلیه می کرد. با همین فعالیت جهادی اش بود که مدرسه ها به موقع آماده شد، آن هم با کمترین هزینه.
📚طلایه داران جبهه حق، حماسه پایان، ص20. اقتصاد مقاومتی در سیره شهداء، ص84.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
🔰موسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار میکند:
⭐️دروس خارج و تخصصی فقه اقتصادی⭐️
✅ برای ثبت نام دروس خارج به سامانه نجاح مراجعه کنید.
🖊 برای ثبت نام دروس موسسه به ادمین موسسه طیبات که در زیر آمده است پیام دهید:
@tayebat_admin1
☎️ شماره تلفن:
025- 37108199
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 آنچه باید در دست دولت باشد و آنچه باید در دست مردم باشد را چگونه تشخیص دهیم؟
🔹 دولت سیمکش و ماهیگیر و سیگارفروش غلط است
🔶 بانکداری خصوصی نیز غلط است
🔹 هر نهادی که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی را مختل کند باید در اختیار دولت و حاکمیت اسلامی باشد.
#نظریه_تعادل_عمومی_بردارهای_قدرت
💠 @profderakhshan
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
⭕️ارکان اعتبار نسخه های اقتصادی
💠 ما وقتی به صورت کلان به زمینهی اقتصاد اسلامی نگاه میکنیم، دو تا پایهی اصلی مشاهده میکنیم. هر روش اقتصادی، هر توصیه و نسخهی اقتصادی که این دو پایه را بتواند تأمین کند، معتبر است. هر نسخهای هر چه هم مستند به منابع علی الظاهر دینی باشد و نتواند این دو را تأمین کند، اسلامی نیست.
♻️یکی از آن دو پایه عبارت است از «افزایش ثروت ملی». کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد؛ کشور فقیری نباید باشد؛ باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بینالمللی پیش ببرد. پایه دوم، «توزیع عادلانه و رفع محرومیت در درون جامعهی اسلامی» است. این دو تا باید تأمین بشود. و اولی، شرط دومی است. اگر تولید ثروت نشود؛ اگر ارزش افزوده در کشور بالا نرود، ما نمیتوانیم محرومیت را برطرف کنیم؛ نخواهیم توانست فقر را برطرف کنیم. بنابراین هر دو تا لازم است. شما که متفکر اقتصادی هستید و پایبند به مبانی اسلامی، طرحتان را بیاورید؛ باید این دو تا در آن طرح تأمین بشود. اگر این دو در آن طرح تأمین نشد، آن طرح اختلال دارد؛ ایراد دارد.
♻️نویسندگان قانون اساسی و اصل ۴۴، هم هوشمند بودند، هم منصف؛ به نظر بنده. ما با بیشتر اینها از نزدیک کار کرده بودیم. در محصول کار هم که همین اصل ۴۴، اصل ۴۳ و اینهاست، کاملاً پیداست که اینها هم مردمان هوشمندی بودند، هم مردمان باانصافی بودند. اینها آن چیزی را که از نظرشان به شکل کلی درست هم هست، خط میانهی بین اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد سوسیالیسم شناخته بودند و این را در قالب آن سه محور اصلی مالکیت، در اصل ۴۴ ریختند.
۱۳۸۵/۱۱/۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بانکها غلط میکنند...
🔰امام جمعه پردیسان:
مافیای بانکها پرقدرت شده است/ بانکها اجازه نمیدهند قیمت مسکن پایین بیاید
انتظار از مجلس انقلابی بیش از اینهاست
اژدهای هفتسر فساد حتی به خود جرات میدهد در برابر حرف صریح رهبری بایستد
مطالبات باید ادامه پیدا کند/ جو مطالبه را در جامعه راه بیندازید.
#نهاد_پشتیبان
#ائمه_جمعه
#قم_پردیسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
💢از آدام اسمیت تا آیت الله شاه آبادی| اختصاص سود متناسب و محدود به سرمایه
💠 یک الگوی پیشرفت اقتصادی متمایز از سایر الگوهای اقتصادی باید براساس مبانی هستی شناختی، ارزش شناختی، اصول راهبردی، سیاستها و مدل اجرایی باشد. الگوی پیشرفت اقتصادی آیتالله شاه آبادی همه این ویژگیها را دارد. شاید بتوان مدعی شد حجم مطالب اقتصادی که ایشان براساس توحید در خالقیت و ربوبیت خدای متعال برای اولین بار ارائه داد، بیشتر از حجم مطالب اقتصادی آدام اسمیت باشد. درحالیکه طی چند قرن بسیاری از متفکران دنیا روی دیدگاه های اقتصادی امثال آدام اسمیت کار علمی کردند و آنرا به عنوان الگوی مورد قبول همه کشورها حتی کشورهای اسلامی تثبیت کردند؛ اندیشمندان و اقتصاددانان اسلامی اساسا اطلاعی از الگوی اقتصادی آیت الله شاه آبادی پیدا نکردند.
🔰 #آیهالله_شاهآبادی معتقد است برای جلوگیری از جریان فاسد سرمایه سالاری نباید در ساختار اقتصادی پس از کسر هزینه ها، مابقی سهم سرمایه باشد؛ بلکه به عقد خارج لازم، تمام فعالان اقتصادی در این الگو سه نوع بهره مندی دارند:
1️⃣دستمزد متناسب با تخصص خود دریافت می کنند.
2️⃣سود سهام (سود آورده) متناسب و محدود دریافت می نمایند. پرداخت سود تعیین شده برای سرمایه قطعی نیست؛ بلکه در صورت تحقق سود پس از کسر سایر هزینه ها آن مقدار سود به صاحب سرمایه پرداخت می شود.
3️⃣و مازاد (سود خالص) به نیروهای کار بر اساس میزان نقشی که در تولید آن دارند، اختصاص می یابد
✳️و به عقد خارج لازم بخشی از سود خالص برای امور خیر هزینه می شود.
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
🌐 @eghtesad_mardomi