درباره تصورات برخی مسئولان ما که مبتنی بر مفهوم یارانه پنهان است، ویراستی زیر را ببینید:
گفت:
برای جبران فقر سفر، تعطیلات هفتگی را از ۱ روز به ۲ روز افزایش میدهیم!
گفتم:
تو با ایجاد تورّم، جیب ما را نزن!
دلسوزی پیشکش!
تو حقوق کافی بده،
من مرخّصی میگیرم میروم سفر!
https://eitaa.com/egtesade_ma
#اخلاق_و_اقتصاد 3: بین ارزش و واقعیت، رابطه برقرار است. ارزشها، نتیجه وجود رابطه واقعی بین رفتار و نتایج رفتار است. همچنین ارزشها محرک و برانگیزنده انسان به کسب ارزش و تعالی است؛ یعنی ارزشها، مُولّد واقعیت است. در بیرون نیز بین واقعیات و ارزشها رابطة دوطرفه وجود دارد؛ اولا ارزشهای افراد، بر چگونگي رفتارهایشان اثرگذار است. ثانیا رفتارهای موجود، منجر به تقویت یا تضعیف ارزشها در افراد میشود.با ردّ واقعنمایی گزارههای اخلاقی- فقهی، اعتبار قضایای مذهبی و سیاستی در دانش اقتصاد از بین میرود. https://eitaa.com/egtesade_ma
با یک مفهوم اجتماعی آشنا شوید:
#اعتیاد؛ یعنی به چیزی نیاز نداری و شاید برای تو زیانآور هم باشد!
امّا با مصرف آن، به آن نیازمند میشوی!
مثل #کشف_حجاب که نه تنها تامین کننده نیازهای واقعی زنان نیست
بلکه نوعی #تعرّض_به_سلامت_خانواده، #ارتجاع و #هدر_دادن_منابع است!
https://eitaa.com/egtesade_ma
۸ اردیبهشت، سالروز شهادت #نماد_غیرت_و_جوانمردی_ایرانیان_مسلمان، #شهید_حمیدرضا_الداغی، گرامی باد!
کاش طرح مقابله با کشف حجاب، بهنام مبارک ایشان "#طرح_شهید_الداغی" نامگذاری میشد!
کاش بعد از یکسال، نام حداقل ۴۶ خیابان را در کشور بهنام این #شهید_۴۶ساله میگذاشتیم و آمارش میآمد!
کاش از طرف مقامات مسئول،
روز شهادت ایشان بهنام "#روز_غیرت_و_جوانمردی" نامگذاری میشد و در تقویمها میآمد!
کاش وزارت آموزش و پرورش گزارش میداد که در ۴۶ کتاب درسی از ایشان یاد کرده است!
کاش اقتصاددانان، جامعهشناسان و مَردُمشناسان ما محاسبه میکردند که #یارانه_پنهان کار شهید الداغی برای خنثی کردن توطئههای بدخواهان و ترویج فرهنگ غیرت و جوانمردی و ناموسپرستی چقدر بوده است!
کاش وزارت کشور (یا هر نهاد مسئولی) گزارش میداد که در تکریم این شهید عزیز و اثرگذار، سبزوار شهر سربداران را بهعنوان "#پایتخت_غیرت_و_جوانمردی_ایرانیان" نامگذاری میکند!
کاش سازمان بنیاد شهید (و سایر نهادهای مسئول) نام ایشان را جزء شهیدان شاخص سال ۱۴۰۳ میگذاشتند!
ما به سر مزار مطهّر این #شهید_شاخص_سال۱۴۰۲ رفتیم که متاسفانه هیچ نماد و شاخصی نسبت به سایر مزارهای شهدا نداشت!
البته عزیزان زیادی در راه امربه معروف و نهیاز منکر به فیض شهادت رسیدند اما ویژگی شهید الداغی این بود که
اولا نماد قشر خاکستری جامعه ما است که مظلومانه و به دروغ فاقد ارزشهای والای اسلامی و ایرانی معرفی میشوند!
ثانیا شهادت ایشان با فتنه ز.ز.آ همزمان و باطلالسحر مدعیان آن توطئه شد!
ما در هدر دادن #فرصتهای_طلایی_تبیین یگانه هستیم!
https://eitaa.com/egtesade_ma
با یک مفهوم اقتصادی آشنا شوید:
"عرضه بیش از تقاضای حقیقی، منجر به کاهش ارزش ذهنی و پولی کالا میشود!"
کمیابی و مقدار تلاشی که برای دستیابی به یک کالا انجام میشود،
میزان جذّابیت آن کالا را مشخص میکند!
مثلا #کشف_حجاب زنان؛
یعنی دسترسی رایگان مردان به زنان!
و کاهش شور و شوق و شعر و عشق مرد به زن!
https://eitaa.com/egtesade_ma
#اخلاق_و_اقتصاد 4: هریک از اقتصادهای موجود در جهان، با یکی از مکاتب اخلاقی هماهنگ است:
اقتصاد سرمایهداری، با طبیعتگرایی لذتگرا یا سودگرایی خودگرا!
نظریة مطلوبیت ذهنی نئوکلاسیکی، با نظریه احساسگرایی!
اقتصاد نهادی، با طبیعتگرایی تطورگرا!
مثلاً طبق اندیشه قدرتگرایی، هر اقدامی که به تقویت قدرت بیانجامد، اخلاقی است!
همچنین، التزام به اخلاق جنسیتی، منجر به مذهب اقتصادی جنسیتی میشود و اثر خود را در اجرای سیاستهای اقتصادی نشان خواهد داد.
التزام به نظریة اخلاقی اسلامی،
موجب میشود:
انسان مسلمان، در انجام هر فعالیت اقتصادی، جهتگیری خود را نزدیک شدن به خدا و انجام خواست الهي قرار دهد!
بنابراین هر فایده اقتصادی و غیراقتصادی را فدای عبودیت و اقتضائات آن خواهد کرد.
https://eitaa.com/egtesade_ma
بررسی ۱۰ قلم اول صادرات و واردات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نشان میدهد کل واردات از نظر وزنی و قیمتی، تقریبا سه برابر صادرات است!
ده قلم اول صادراتی، از نظر وزنی و قیمتی، تقریبا ۴۰درصد کل صادرات را تشکیل میدهد!
اما ده قلم اول وارداتی، از نظر وزنی ۹۲درصد و از نظر قیمتی ۸۱درصد کل واردات را تشکیل میدهد!
این؛ یعنی تنوع صادراتی بیش از تنوع وارداتی است!
تنوع صادراتی، زیاد است. این یک مزیت است که صادرات محدود به چند قلم کالای خاص نیست!
حجم بالای واردات مربوط به کالاهای اساسی، نگرانکننده است!
اما از این جهت که به واردات کالای مصرفی وابستگی زیادی نداریم
و از این جهت که تنوع زیادی ندارد،
جای خرسندی دارد!
https://eitaa.com/egtesade_ma
از ۱۰ قلم اول صادراتی ما، ۹ قلم کالای خام غیرضروری و قابل فرآوری است
اما از ۱۰ قلم اول وارداتی ما، ۸ قلم کالای ضروری شامل مواد اولیه تولید یا نهادههای دامی یا کالای مصرفی اساسی مثل برنج و گندم است!
#مصیبت_خامفروشی_در_کشاورزی، مثل نفت دامنگیر اقتصاد ماست!
صادرات کالای غیرضروری و عدم وابستگی شرکای تجاری به کالاهای ضروری کشاورزی ما، یعنی ما روی تولید انبوه کالاهای کشاورزی راهبردی سرمایهگذاری مناسب نکردهایم!
در این #موازنه_تجاری_نامتوازن، ما همواره نیازمند شریک تجاری خود هستیم اما شریک تجاری ما، وابستگی راهبردی به ما ندارد!
و این، نگران کنندهای است!
این تحلیل، واقعیتر میشود وقتی که مجموع سبد وزنی و قیمتی تولید و صادرات کشاورزی ضمیمه این تحلیل شود تا بدانیم:
واردات و صادرات، چه حجمی از کل تولید کشاورزی ما را تشکیل میدهد؟
و آیا امنیت غذایی برقرار است؟
https://eitaa.com/egtesade_ma
با یک مفهوم اقتصادی آشنا شوید:
"#بهرهوری؛ یعنی تحصیل بیشترین محصول ممکن با کاربرد کمترین امکانات!"
برخی رفتارها، ضدّبهرهوری است!
مثل استفاده از یک #هواپیمای_جت_اختصاصی برای جابجایی یک خانواده!
یا #کشف_حجاب که بزرگترین سرمایه و دارایی زن را خرج لذّات ناچیز مردان هوسران میکند!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۱"
صحبت از این است که تعطیلات هفتگی بشود ۲ روز! چرا؟
مگر الآن با یک روز تعطیلی چه مشکلی داریم؟
گفته میشود: ایرانیان دچار فقر سفر هستند! برای جبران این فقر، به مردم تعطیلی میدهیم!
میگویم:
شاخص اندازهگیری فقر سفر چیست؟ از آنجا که معمولا در کشور ما شاخصها وارداتی و ترجمهای هستند، احتمالا با سایر کشورها (معمولا کشورهای اروپایی و آمریکا) مقایسه شده و از شاخصهای مورد استفاده آنها استفاده شده است! درحالیکه سفر یک فعالیت فرهنگی_اجتماعی است که مردم برای تامین نیازهایشان انجام میدهند. آیا مقایسه سفر ما با آنها درست است؟ آیا نوع نیازمندیهای فرهنگی_اجتماعی ما با آنها مشابه است؟ مثلا آنها فرهنگ خانوادگی به شدت ضعیفی دارند و در نتیجه نیاز به سفر تفریحی آخر هفته دارند اما خانوادههای ما هر شب یا چند شب یکبار با پدر و مادر و خواهر و برادر و عمه و خاله و بابابزرگ و مادربزرگ ارتباط و رفتوآمد دارند! "سفر آخر هفتهای" آنها اصلا دخلی به جامعه ما ندارد!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۲"
دلیل نیاز به سفر چیست؟
دلیل نیاز به سفر، تامین نشدن نیازهای روانی و عاطفی و اجتماعی در خانه است که بخش قابل توجهی از آن ناشی از تغییرات خطرناک سبک زندگی شامل موارد ذیل است:
الف. سبک معماری آپارتمانی! نبود حیاط و باغچه و حوض آب داخل خانه، نیاز به سفر به طبیعت را همچون عقده میکند!
ب. سبک فرزندآوری محدود که منجر به محدودیت روابط داخل خانه میشود.
ج. اشتغال زنان در بیرون از خانه که باعث خستگی مفرط زنان در کار رسمی و عدم ارتباطات خویشاوندی میشود!
د. با نبود فرزندان و اشتغال والدین، روابط همسایگی بهخودی خود منتفی است!
د. سبک زندگی فردگرایانه و فرهنگ "به من چه!"و "به تو چه!" که مردم را به کلی از هم منقطع و تبدیل به جزایر جداگانه کرده است!
ه. ضعیف شدن فرهنگ مراجعه به مناطق تجمع فرهنگی محلّی امن همچون مساجد که باعث انسجام و تقویت روابط و صمیمیت اجتماعی_محلهای میشود!
و. تضعیف فرهنگ محلهمحوری به عنوان برزخ بین خانواده و شهر!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۳"
راهحل برطرف کردن فقر سفر چیست؟
برای جبران فقر سفر، چند کار باید انجام شود:
الف. برطرف کردن ضعفهای سبک زندگی که به بخشی از آن در فرازهای بالا اشاره شد.
ب. ترمیم ضعفهای درآمدی ایجاد شده برای مردم در اثر تورم مفرط و مزمن! اگر مردم درآمد مکفی نداشته باشند، تعطیلی دردی را از مردم دوا نمیکند. برای ترمیم ضعف درآمدی، سه کار توامان باید انجام شود:
اولا افزایش درآمد به میزان تورم!
ثانیا مهار تورم!
ثالثا افزایش تولید که اقتضا میکند کمتر تعطیل کنیم و بیشتر کار کنیم!
ج. استفاده از #الگوی_تعطیلی_شناور در قالب افزایش مرخصی استحقاقی کارمندان و کارگران. در این صورت، هر شخصی در هر زمانی که صلاح بداند، میتواند مسافرت برود!
این الگو، میتواند پلکانی و در راستای سیاستهای افزایش جنعیت اعمال شود؛
مثلا مجرد ۳۰ روز/ متاهل ۴۵ روز/ هر فرزند ۵+ روز!
در اینصورت دیگر نیاز نیست ۱/۷ کل زمان کار کشور را از حیّز انتفاع بیاندازیم و چرخه کار و تولید را به کلی تعطیل کنیم!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۴"
تعطیلی برای که؟ قاعدتا دولت دسترسی مستقیم به کارمندان خود دارد و از طریق قانون کار میتواند بر وضع کار کارگران رسمی نظارت موثر داشته باشد!
اینجا چند نکته پیش میآید که باید توجه شود.
وضع کارگران غیر رسمی و صاحبان مشاغل مستقل تولیدی و تجاری چه میشود؟ این تعطیلات را دولت چقدر میتواند به کارفرمایان در حق کارگران رسمی تحمیل کند؟ کارفرمایان میتوانند؟ میخواهند؟ بابت تعطیلی که دولت الزام کرده، آیا کارفرما باید حقوق به کارگر بدهد؟ میتواند؟ البته شاید بتواند و این تنها یک دغدغه است اما دولت برای جبران ضعف همه یا برهی کارمندان چه تمهیدی اندیشیده است؟
اما اگر این قانون مختص کارمندان عملیاتی شود، باعث شکلگیری یک جو روانی شدید علیه کارمندان میشود؛ زیرا سایر اقشار احساس میکنند در حق آنها اجحاف شده و مثلا آنها مالیات میدهند که کارمندان در خانه زیر کولر یا کنار بخاری لَم بدهند!
از دغدغهمندان تولید ملّی و فرهنگ کار درخواست دارم که درباره این قانون روشنگری کنند!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۵"
متاسفانه در جریان تنظیم این قانون برخی قلمزنیهای مشکوک و مسموم هم دیده میشود که انگار صرفا چون آن طرف و این طرف کشورهایی دو روز تعطیل در هفته دارند، ما هم باید پیروی کنیم! تا جایی که همین دیروز روزنامه دنیای اقتصاد زبان به شماتت گشوده که چه نشستهاید که برخی از کشورهای غربی ۳ روز تعطیل در هفته دارند اما شما فقط یک روز و چرا هنوز تعطیلی روز دوم روی زمین مانده است!
این درد را کجا ببریم که همین پایگاه رسانهای_ اقتصادی لیبرالها که با تخطئه خانهداری و فرزندپروری و شوهرداری زنان ایرانی، از عدم حضور آنها در بازار کار گلایه میکند و آنها را طلای پنهان اقتصاد ایران میخواند، چرا اینگونه سنگ تعطیلی رسمی و قانونی و در سطح کلان ۵۲ روز کاری کشور را به سینه میزند!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۶"
در کنار صحبت از تعطیلی ۲ روز ثابت در هفته که طبیعتا موافقان و مخالفانی دارد و هر کدام استدلالهایی در تایید خود و رد نظریه مقابل دارند،
بحث دومی درباره تعطیلات وجود دارد که با فرض اصرار بر ۲ روز تعطیلی ثابت، "روز دوم تعطیلی چه روزی باشد؟"
الان این خبر را به اغلب ایرانیان بگویی، ناخودآگاه میگویند:
میخواهند پنجشنبه را تعطیل کنند؟!
جفت جمعه، در اذهان ایرانیان، روز پنجشنبه است و این در فرهنگ عامّه مردم ایران ریشه دارد و البته دارای ریشههای مذهبی هم هست!
این پاسخ ناخودآگاه، حکایت از استحکام بافت فرهنگی جامعه ایرانیان دارد و باید این #بافت_مستحکم_فرهنگی را قدر دانست و آن را پاس داشت!
#سنّتهای_اجتماعی، اگر در راستای ارزشهای الهی و استحکام پیوندهای اجتماعی و خانوادگی باشد، گوهری است که ذهن هیچ ریاضیدان و اقتصاددان اهل محاسبات مادی، توان برآورد ارزش آن را هم ندارد!
بر هم زدن این #سنّتهای_حسنه، اگرچه نامحسوس و بدون ایجاد حساسیت، جامعه را در سراشیبی فروپاشی قرار میدهد!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۷"
در مقابل این پرسش که "روز دوم تعطیلی چه روزی باشد؟"، دیدگاهی از سوی برخی مطرح میشود و متقاضی تعطیلی روز شنبه است! طرفداران تعطیلی روز شنبه، به یک مسئله اقتصادی استدلال میکنند:
در کشورهایی، شنبه و یکشنبه تعطیل است و در کشورهایی جمعه و شنبه. حال اگر ما پنجشنبه و جمعه را تعطیل کنیم، عملا چهار روز کاری تعطیل در روابط تجاری خارجی خواهیم داشت!
و این منشا ضرر اقتصادی به کشور است!
این استدلال، دچار برخی خدشهها یا ابهامها است:
۱. این مساله، مساله چند درصد مردم است؟ طبیعتا کمتر از یکدرصد!
۲. این مساله، مساله چند درصد تولیدکنندگان و تجّار است؟
یعنی چند درصد تولیدکنندگان و تجّار، صادرات و واردات دارند؟
۴. از تجار و تولیدکنندگان خدومی که با صادرات و واردات درگیر هستند، چند درصدشان با سه روز کاری مسائل تجاریشان حل نمیشود؟
۵. مشاهده میشود که بخشی از ۱٪ مردم اهل صادرات و واردات هستند و در بخشی از فعالیتهایشان ممکن است دچار برخی محدودیتهای قابل حل شوند!
هر قاعده استثناهایی دارد!
به خاطر استثنا که قاعده را از ریشه به هم نمیزنند!
بلکه دولت و نهادهای مربوط برای موارد استثنا (تجّار و تولیدکنندگان درگیر با صادرات و واردات) تبصرههای مناسب طراحی میکنند!
https://eitaa.com/egtesade_ma
حتّی در شرایط غیرجنگی، اختیار مرزها با دولت است!
الآن که به اذعان دوست و دشمن، جنگ اقتصادیه!
ارزها، مرزهای اقتصادی کشورها است!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۸"
درباره تعطیلی کار در سطح کشور و بهصورت هفتگی، دو پیشنهاد مخدوش وجود دارد:
۱. دو روز تعطیلی مستمر و عمومی کشوری!
۲. روز دوم تعطیلی، شنبه باشد!
کدام از این #دو_پیشنهاد_مخدوش مهمتر و مخاطرهانگیزتر است؟
از جهت اقتصادی، تعطیلی دو روز ثابت در هفته خطرناکتر است؛ زیرا در عین اینکه جایگزینهای معقولی دارد بر تعطیلی مداوم عمومی ثابت هفتگی تاکید غیرمعقولی دارد. جایگزینهای معقول، شامل موارد ذیل میشود:
#الگوی_تعطیلی_شناور یا
#الگوی_دورکاری برای مشاغلی که قابلیت دورکاری دارد یا
#الگوی_تفکیک_منطقهای؛ یعنی تعیین تعطیلی دو روز ثابت در مناطقی چون تهران که هزینههای زمانی و مالی رفتوآمد سنگین است یا
#الگوی_تفکیک_خانوار؛ یعنی تعیین دو روز ثابت تعطیل برای خانوادههایی که زن و مرد شاغل هستند و زن شاغل در مشاغل ضروری اجتماعی (همچون پزشکی، پرستاری و معلمی) است!
https://eitaa.com/egtesade_ma
"#درباره_تعطیلی ۹"
از بین #دو_پیشنهاد_مخدوشِ "دو روز تعطیلی" و "تعطیلی شنبه"، پیشنهاد اول از جهت اقتصادی مخدوش است و پیشنهاد دوم از جهت فرهنگی مخدوش است!
بهنظر میرسد جریانی مرموز، دانسته یا نادانسته، تلاش میکند اهداف و مقاصد نهادهای صهیونیستی_آمریکایی را در ظاهری فنّی و علمی بهصورت قانون درآورد و هرآنچه آنسوی مرزهای فرهنگی و اقتصادی ما شکل گرفت یا توصیه شد را سر و شکلی ایرانی بدهد و از این مسیر بهتدریج نظام تقنین ما را در هاضمه نظام تقنین غربی هضم کند!
این جریان که روزی در قالب #سند_چندبُعدی_۲۰۳۰ و
روزی در قالب #سند_کار_شایسته و...
خود را نشان میدهد امروز نیز در قالب #ویکند میدانداری میکند!
بدون اینکه بپرسند: نسبت این قانون پیشنهادی با بوم ما چیست؟
کاش حداقل به فارسیگویی حرفهای آن طرف آبی وفادار میماندند و بهجای واژه غریب و نامانوس #ویکند (ویک+اِند) میگفتند: آخر هفته!
https://eitaa.com/egtesade_ma
در داستان تعطیل کردن یک روز اضافی در هفته، سر این روز یا آن روز دعوا میکنند تا اصلش تثبیت شود!
یکی میگوید: شنبه را تعطیل کنید!
دیگری میگوید: پنجشنبه را تعطیل کنید!
#به_مرگ_گرفته_به_تب_راضی_بشه
https://eitaa.com/egtesade_ma
رشد بیش از دو برابری تولید یخچالفریزر و تلوزیون و رشد تقریبا سه برابری تولید ماشین لباسشویی از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ واقعا تحسینبرانگیز است!
باید به تولیدکنندگان (کارفرما و کارگر) و متولیان تسهیلگر تولید "خدا قوّت" گفت!
قاعدتا اگر مواد اولیه، ریالی به دستشان میرسید، تولید بالاتر و ارزانتری را تجربه میکردند!
https://eitaa.com/egtesade_ma
با دلالتهای اجتماعی یک مفهوم رایج در علم اقتصاد آشنا شوید:
وقتی نتوان با ایجادِ محدودیتِ دسترسی، بر کالایی قیمت گذاشت، و همه بتوانند رایگان از آن استفاده کنند، به چنین کالایی #کالای_عمومی گفته میشود!
مثل بهداشت و امنیت!
اسلام با طرّاحی حجاب، مانع از این شد که زن با #کشف_حجاب، تبدیل به یک کالای عمومی برای مردان شود!
"از اسلام باید تشکر کرد!"🙏🙏🙏
https://eitaa.com/egtesade_ma