خدا را که از دست ندادیم!
🔺️روایت آیتالله مصباح یزدی رضوان الله علیه از سقوط هواپیمای فرماندهان ارتش
▪️استقامت داشته باشيد، صبور باشيد و خودتان را نبازيد. آن وقتى كه تازه انقلاب شده بود و شيرازه همه چيز از همه گسيخته بود، [زمانی که] کشور نه ارتشى و نه نيروى انتظامى قوى داشت، از يك طرف آمريكا نيرو هاى نظامياش را در خليج فارس آورده بود و تهديد مىكرد؛ از يك طرف صدام به ما حمله كرده بود؛ حالا [در چنین شرایطی] ببينيد خدا چگونه استقامت مردم را میآزماید تا نصرتش را نازل کند.
▪️شايد شنيده باشید که اوايل جنگ و بعد از عملیات ثامن الائمهعلیهالسلام، چند نفر از امراى ارتش كه چشم و چراغ كشور بودند، هواپيمايشان سقوط كرد و همه شهيد شدند.
▪️اما امام رضواناللهعليه [در مقابل این اتفاق] انگار نه انگار! [میفرمودند که] چيزى نشده! ما فرماندهها را از دست داديم؛ خدا را كه از دست نداديم!
▪️خدا اين جور امتحان مىكند. بعضى از آزمايشها سخت است، اما بعدش نتايج شيرينی دارد و نصرت الهی نازل میشود. وقتی خدا دل هايى را با چنین ايمان و صلابتی مىبيند، بركاتش را نازل مىكند.
۱۳۸۴/۱۰/۰۳
#شهیدجمهور
35.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زیرساختهایاعتبارسنجیاحادیثشیعه
🎙 استاد حیدری فطرت
✅ جلسه 2
💠جهت صدور غیر حجت
1ـ تقیة
2ـ نسخ
3ـ بداء
💠 اعتبار سنجی یعنی حجیت حدیث و قابلیت عمل و التزام به مفاد روایت پس از اطمینان به صدور آن از معصوم علیه السلام (مراحل 1 و 2 و 4)
🔹 اعتبارسنجی اولین و اصلی ترین دغدغه اصحاب ائمه علیهم السلام
1ـ روایت سلیم بن قیس هلالی
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متنشناسانه؛ از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزههای حدیثی ـ 6تیر402.pdf
640.2K
💠 چکیده:
🔹 «علی بن حسّان هاشمی» از راویان همعصر اصحاب اجماع طبقه سوم، حلقه اتصال میان نگاشتههای عمویش عبدالرحمن بن کثیر و محدثان حوزههای حدیثی کوفه و قم و سپس بغداد بوده که هماره مورد تضعیف شدید رجالیان شیعی بوده است. تضعیفات برآمده از نگاه رجالیان متقدم را در سه مؤلفه: کذب، وقف و غلو میتوان یافت.
🔹 پس از تحلیل متنشناسانه و راستیآزمایی تضعیفات بر پایه دادههای تاریخی در کنار اطلاعات رجالی از سویی و گردآوری نشانههای اعتمادبخش به وی چون: طرق متعدد و استقبال حوزه حدیثی کوفه و قم از کتاب تفسیر باطن وی، همسو بودن روایات علی بن حسّان با روایات برجای مانده از منابع معتبر و راویان ثقه و نیز حضور ابن ولید قمی در مسیر انتقال کتاب از دیگر سوی، میتوان علی بن حسّان را در جرگه راویان معتمد و کتاب وی را جزو منابع حدیثی مقبول شیعه برشمرد.
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
💠 یکی از مباحثی که در بررسی روایات بدان توجه نمی کنند و تنها بر پایه یک عملیات بسیار ساده شروع به جرح و تعدیل راویان می کنند مطلب زیر است:
✅ با دقت بخوانید
🔹 پس از آن که نگره اعتبارسنجی سندمحور در قرن هفتم هجری آغاز و در قرن دهم به گفتمان رسمی و علمی جامعه شیعه تبدیل شد، توجه به داده های توصیفی راویان یاد شده در منابع رجالی و فهرستی، به اصلیترین ملاک اعتباریابی روایت راویان در آمد. بسندهکردن به ستایشها و نکوهشهای این منابع و بهرهگیری اندک از دیگر نشانههای اعتماد زا یا اعتماد زدا را در کتابی چون خلاصة الاقوال علامه حلی (م726) و یا فقهایی چون شهید ثانی (م966) می توان به چشم دید. کاستیهای این نظام اعتبارسنجی پس از گسترش رسمی آن در قرن دهم، اندیشمندان شیعی پس از آن را بر آن داشت که از دیگر نشانهها و قرائن تاثیرگذار در منابع رجالی و حتی حدیثی نیز جهت اعتماد به راویان سود بجویند.
ادامه دارد...
https://eitaa.com/ehya_al_amr
هدایت شده از خبرگزاری فارس
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون
◾️روح بلندِ پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان به ملکوت اعلی پیوست.
@Farsna
27.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زیرساختهایاعتبارسنجیاحادیثشیعه
🎙 استاد حیدری فطرت
✅ جلسه 3
🔹 اعتبارسنجی اولین و اصلی ترین دغدغه اصحاب ائمه علیهم السلام
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
عناوین مطالب در جلسه سوم به شرح زیر است:
💠 اعتبار سنجی یعنی حجیت حدیث و قابلیت عمل و التزام به مفاد روایت پس از اطمینان به صدور آن از معصوم علیه السلام (مراحل 1 و 2 و 4)
🔹 اعتبارسنجی اولین و اصلی ترین دغدغه اصحاب ائمه علیهم السلام
1ـ روایت سلیم بن قیس هلالی
2ـ اختلاف اصحاب در روایات جابر بن یزید جعفی
روایت:
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ زِيَادِ بْنِ أَبِي الْحَلَّالِ «2» قَالَ: كُنْتُ سَمِعْتُ مِنْ جَابِرٍ أَحَادِيثَ فَاضْطَرَبَ فِيهَا فُؤَادِي وَ ضِقْت فِيهَا ضيق [ضَيْقاً] شَدِيداً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ إِنَّ الْمُسْتَرَاحَ لَقَرِيبٌ وَ إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ فاتبعت [فَابْتَعْتُ] بَعِيراً وَ خَرَجْتُ عَلَيْهِ مِنَ الْمَدِينَةِ وَ طَلَبْتُ الْإِذْنَ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيَّ قَالَ رَحِمَ اللَّهُ جَابِراً كَانَ يَصْدُقُ عَلَيْنَا وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُغِيرَةَ فَإِنَّهُ كَانَ يَكْذِبُ عَلَيْنَا قَالَ ثُمَّ قَالَ فِينَا رُوحُ رَسُولِ اللَّهِ ص.
3ـ روایات متعدد عرضه احادیث و کتب بر معصومان علیهم السلام
نمونه اول: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ رَجُلًا قَالَ لَهُ إِنَّ مَنْ قِبَلَنَا يَرْوُونَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ بَيْتَ اللَّحِمِ فَقَالَ صَدَقُوا وَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبُوا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ الْبَيْتَ الَّذِي تُؤْكَلُ فِيهِ لُحُومُ النَّاسِ.
نمونه دوم: مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ فَقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ قَالَ قُلْتُ وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا الْخَمْرَ فَقَالَ لِي إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ وَ اللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ إِنَّمَا قُلْتُ إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ الْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ.
نمونه سوم:
عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ أَبِي سَمَّالٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع: إِنَّا قَدْ رُوِّينَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع: «أَنَّ الْإِمَامَ لَا يُغَسِّلُهُ إِلَّا الْإِمَامُ» وَ قَدْ بَلَغَنَا هَذَا الْحَدِيثُ فَمَا تَقُولُ فِيهِ؟ فَكَتَبَ إِلَيَّ: «أَنَّ الَّذِي بَلَغَكَ هُوَ الْحَقُّ» قَالَ: فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ، فَقُلْتُ لَهُ: أَبُوكَ مَنْ غَسَّلَهُ، وَ مَنْ وَلِيَهُ؟ فَقَالَ: «لَعَلَّ الَّذِينَ حَضَرُوهُ أَفْضَلُ مِنَ الَّذِينَ تَخَلَّفُوا عَنْهُ» قُلْتُ: وَ مَنْ هُمْ؟ قَالَ: «حَضَرَهُ الَّذِينَ حَضَرُوا يُوسُفَ ع، مَلَائِكَةُ اللَّهِ وَ رَحْمَتُهُ»
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
45.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زیرساختهایاعتبارسنجیاحادیثشیعه
🎙 استاد حیدری فطرت
✅ جلسه 4
🔹 نقشه راهبردی و تلاش های ائمه علیهم السلام برای رفع این دغدغه وتزریق و انتقال آموزه ها به نسل های پسینی
1ـ تربیت شاگردان فهیم پرسش گر و دین شناس
2ـ تبیین جایگاه امام، به عنوان انتقال دهنده و مبین کلام رسول الله صلی الله علیه و آله، مفسر قرآن، بیان کننده علم حقیقی
الف: امام وارث علم رسول الله صلی الله علیه و آله
ب: استناد کلام امام به رسول الله صلی الله علیه و آله
ج: امام ارائه دهنده علم صحیح
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
راهکارهای نوین در شناخت طبقه راویان.pdf
644.3K
📕مقاله
〽️ "راهکارهای نوین در شناخت طبقه راویان"
🖊 سید علیرضا حسینی شیرازی
🖊 محمد لطفی پور
🖇 فصلنامه، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، دوره 21، شماره 1 - شماره پیاپی 61، خرداد 1403، صفحه 111-139
📝 چکیده:
🔸 شناخت طبقه راویان واقع در اسناد احادیث، یکی از بنیادیترین نیازها در فرایند اعتبارسنجی احادیث شیعه است؛ زیرا در ارزیابی احادیث، شناخت طبقه راوی و دستیابی به اتصال سلسله راویان سند، تاثیر بنیادین دارد. طبقه راوی به معنای شناخت تقریبی عصر فعالیتهای حدیثی راوی در دو دوره تحمل (زمان علمآموزی و اخذ حدیث) و اداء (آموزش اندوختهها بهنسلهای پسین) میباشد. دانشیان رجال شیعه در دوران معاصر، برای شناسایی طبقه راویان از راهکارهای گوناگون بهره میجویند. تجربه نگارندگان در مطالعات پیراحدیثی مرتبط با طبقه راوی، بیانگر آن است که این راهکارها، نمیتواند تمام چالشهای فراروی شناخت طبقه راویان را، پاسخگو باشد. نوشتار حاضر، با توجه به اطلاعات موجود در منابع رجالی، فهرستی و حدیثی شیعه، سعی در ارائه چهار راهکار نوین طبقهشناسی دارد که از رهگذر آن، بتوان از بسیاری از چالشهای باقیمانده، گذرکرد. عملکرد برخی از این راهکارها در گشودن چالشهای طبقهشناسی سه تن از راویان فعال در عرصه انتقال تراث حدیثی امامیه، یعنی ابراهیمبنهاشم، محمدبنعیسیبنعبید و محمدبناحمدبنیحیی، به نمایش گذاشتهشدهاست.
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری پایگاه اشراق برگزار میکند:
📽 اکران نسخه کامل
🎞 مستند «الکافی»
📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب (اصول، فروع، روضه)
🎙با حضور کارگردان: مسعود طاهری
🎙سخنران ویژه: استاد سید علیرضا حسینی شیرازی
(پژوهشگر حوزه علوم حدیث)
🔺 (شهر مقدس قم)
🗓 چهارشنبه، ۲۳ خردادماه
⏰ ساعت ۱۴:۳۰
📌 مکان: قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، سالن سینما اشراق، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81