استاد حیدری فطرت دانش رجال را در چهار بخش مباحث مقدماتی، منبع شناسی، راوی شناسی و سند شناسی طراحی و در این تعداد جلسات سر فصل های مباحث دانش رجال را به صورت خلاصه و در یک نقشه بسیار منظم و دقیق توضیح داده اند. فَاغْتَنِم الفُرصَةَ
هدایت شده از مرکز تخصصی حدیث حوزه
🌸مجله حدیث حوزه شماره ۲۷ منتشر شد🌸
http://Majalh-h.ir آدرس مجله
✅ گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متنشناسانه؛ (از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزههای حدیثی)/9
سیداحمد موسویپور و جمالالدین حیدریفطرت
✅اعتبارسنجی و واکاوی «حدیث مقراض»/41
میلاد لطفی و احسان پوردوانی
✅گونههای دنیوی عقاب در عدم رعایت حقوق حجتهای الهی/67
حسین فرخی
✅چگونگی احراز عدالت در شرط عادلبودن امام جماعت از منظر روایات (با تکیه بر باب 11 ابواب صلاة الجماعة وسائل الشیعه)/89
محمدعلی هراتی
✅تحلیل شیوه¬های معارضه با راویانِ روایات فضائل اهلبیت^/121
عبدالله غلامی و اعظم فرجامی و زهرا دشتینژاد
✅بررسی شخصیت حبابه والبیه در منابع روایی و رجالی شیعه/137
علی حسنی گرکانی
✅استقراء و تحليل بينامتنيت اسلوب بلاغی شعر شاعران عصر عباسی با نهجالبلاغه /163
ندا نظریان و محسن خوشفر
✅نشر و حفظ حدیث در عملکرد فریقین /191
حمید محمدی و یحیی میرحسین
✅واکاوی جایگاه روایی اسماء بنت عمیس در منابع فریقین /221
فهیمه طاهرکوهی و محمد شریفی و معصومه طاهریان قادی
✅اعتبارسنجی سند و متن دعای عشرات/251
سیده فرزانه فخرائی
روزی آقای بروجردی در اواخر عمر شریفشان با افسوس اظهار کرده بود
که من دارم با دست خالی از این دنیا میروم و کاری نکرده ام. زمانی که کشف حجاب شد، من تصمیم گرفتم قیام کنم و حتی برای شهادت آماده بودم ولی اطرافیان مانع شدند و مرا اغوا کردند که وجودتان برای اسلام ضروری تر است و من از این فیض محروم شدم
آقای شریعتمداری خطاب به آقای بروجردی عرض کرد که من اگر جای شما بودم هیچ نگرانی نداشتم و سپس شروع کرد حدود ده دقیقه خدمات ایشان را برشمرد. آقای بروجردی فرمود
اگر ناقدین اعمال مثل شماها بودند مسأله ای نبود ولی چه باید کرد که «ان الناقد بصير.
آقای گلپایگانی از آقای بروجردی پرسید شما روایت مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء را معتبر میدانید؟
ایشان فرمود بله معتبر است
آقای گلپایگانی عرض کرد اگر هیچ یک از خدمات علمی و عملی شما را در نظر نگیریم همین دستور شما بر جمع آوری احادیث فقهی اهل بيت عليهم السلام برای استنباط احکام بی تردید یکی از مصادیق واضح این حدیث است آقای بروجردی وقتی این را شنید، فرمود: بله من تنها امیدم به همین است.
https://eitaa.com/ehya_al_amr
برای دستیابی به هر دانشی مخصوصا دانش های انسانی نیازمند به مطالعات روشمند هستیم. در دانش رجال نیز این نکته بایسته است. از همین رو استاد حیدری فطرت مقاله ای را تدوین کردند به نام سیر مطالعاتی دانش رجال که در ادامه آن را بارگزاری می کنم.
سیر مطالعاتی دانش رجال شیعه .pdf
1.02M
✅سیر مطالعاتی دانش رجال
✅ استاد حیدری فطرت
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
21.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#راویشناسی
#عماربنموسیساباطی
✅ تحلیل عبارت «رُوِيَ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى (ع) أَنَّهُ قَالَ اسْتَوْهَبْتُ عَمَّاراً مِنْ رَبِّي تَعَالَى فَوَهَبَهُ لِي»
✅جریان عمار بن موسی ساباطی
✅چرایی انشعاب شیعه به فطحی و واقفی
✅ آیا میتوان این جمله را ناظر به فطحی بودن وی دانست؟
✅معنایابی واژه استوهبت در دیگر روایات
✅ در بازه زمان ارائه، عمار بن موسی ساباطی فطحی نبوده است
✅ شیخ طوسی تنها به فقره اول کتاب کشی بسنده کرده است: کان فطحیا
✅ آیا از رُوِیَ ضعف برداشته می شود؟
✅ جمع بین دو گزاره در رجال کشی: 1ـ گزارش استوهبته... 2ـ گزارش 639 رجال کشی
و...
پرونده عمار ساباطی همچنان باز است...
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
گذر از تضعیفات علی بن حسان.pdf
509.2K
#راویشناسی
📚 مقاله گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متنشناسانه؛
از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزههای حدیثی
🔷 «علی بن حسّان هاشمی» از راویان همعصر اصحاب اجماع طبقه سوم، حلقه اتصال میان نگاشتههای عمویش عبدالرحمن بن کثیر و محدثان حوزههای حدیثی کوفه و قم و سپس بغداد بوده که هماره مورد تضعیف شدید رجالیان شیعی بوده است.
🔷 تضعیفات برآمده از نگاه رجالیان متقدم را در سه مؤلفه: کذب، وقف و غلو میتوان یافت. پس از تحلیل متنشناسانه و راستیآزمایی تضعیفات بر پایه دادههای تاریخی در کنار اطلاعات رجالی از سویی و گردآوری نشانههای اعتمادبخش به وی چون: طرق متعدد و استقبال حوزه حدیثی کوفه و قم از کتاب تفسیر باطن وی، همسو بودن روایات علی بن حسّان با روایات برجای مانده از منابع معتبر و راویان ثقه و نیز حضور ابن ولید قمی در مسیر انتقال کتاب از دیگر سوی، میتوان علی بن حسّان را در جرگه راویان معتمد و کتاب وی را جزو منابع حدیثی مقبول شیعه برشمرد.
https://eitaa.com/ehya_al_amr
https://eitaa.com/joinchat/633799232Cef4f167d81
💠امام صادق عليه السلام فرمودند:
🌹رُبَّما تَرَكَ بَعضُ شيعَتِنا فِى افْتِتاحِ أَمرِهِ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَـيَمْـتَحِنَهُ الله بِمَكْروهٍ لِيُـنَـبِّهَهُ عَلى شُكرِ اللهِ وَ الثَّناءَ عَلَيهِ و يَمحَقُ وَ صَمةَ تَقصيرِهِ عِندَ تَركِهِ قَولَ بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛
🌸بسا كه يكى از شيعيان ما در آغاز كارى، بسم الله الرحمن الرحيم نمى گويد و به همين خاطر ، خداوند، او را گرفتار چيزى ناخوشايند مى سازد تا به شكر و ثناى الهى متوجّه گردد و كوتاهى اش را در گفتن بسم الله ، جبران كند.
📚التوحيد، ص 231
سیره حدیثی و علمی شیخ طوسی از منظر علامه تستری.pdf
607.8K
💠 نکاتی ناب درباره سیره حدیثی و اعتبارسنجی شیخ طوسی (ره)
از منظر علامه محمدتقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال.
❇️ از جلمه:
«إلّا أنّ تأليفه لتهذيبه و استبصاره صار سببا لخلط الأخبار الآحادية المجرّدة عن القرائن بالأخبار المحفوفة بها، فانّ قبله كانوا لا يروون في كتب العمل إلّا المشتهرة... و المتأخّرون لم يتفطّنوا للقضيّة فعاملوها معاملة واحدة و جعلوا المعيار مجرّد السند.»
https://eitaa.com/ehya_al_amr
«معرفی رشته سطح ۳ علوم حدیث»
👨💻سخنران: حجت الاسلام والمسلمین جمالالدین حیدریفطرت
📆تاریخ برگزاری:
۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷ الی ۱۸
📌مکان:
خیابان صفائیه، کوچه ۲۱، فرعی ۳، پلاک ۵۰، مرکز تخصصی مؤسسه معارف اهلبیت علیهمالسلام
🔗لینک ثبتنام در نشست:
🔹https://maaref.org/hadith