🔴 چرا حوائج مان را از امام زمان نخواهیم؟
🔵 آیت الله مصباح یزدی (ره):
🌕 اگر ما نوکر وجود مقدس امام زمان (عج) هستیم مشکلاتمان را چرا از آقاى خودمان نخواهیم؟! اگر باورمان هست که او آقاست و ما نوکر، آقایى که سراپا رحمت است، محبت است، عطوفت است، میگوید آن وقتى هم که یاد من نیستید و مرتکب گناه میشوید، من برایتان استغفار میکنم؛ دعا میکنید، آمین میگویم. آن وقت وقتى احتیاج داریم چرا نرویم در خانه او؟! چه کسى از او مهربانتر، چه کسى از او قدرتمندتر؟!
۸۳/۰۷/۰۴
🔺 آری به راستی چه کسی از او مهربانتر؟ چه کسی از او قدرتمندتر ؟
🔺 در کتاب مکیال المکارم نیز که ۸۰ وظیفه هر شیعه ذکر شده است در وظیفه شماره ۴۷ آمده است :
🔹 دادخواهی و توجه نمودن و عرض حاجت بر آن حضرت
#امام_زمان
#حجاب
#اعتقادی
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
#سؤال
❓❓❓
چرا مردم نمی توانند امام و خلیفه پیامبر را برگزینند؟
◀️پاسخ این سؤال چندان پیچیده نیست، اگر امامت را به معنی زمامداری ظاهری جامعه مسلمین بدانیم انتخاب زمامدار از طریق مراجعه به آراءِ مردم کار متداولی است.ولی اگر امامت را به معنای پیشوا و رهبر مسلمانان بدانیم بدون شک هیچ کس جز خدا و یا پیامبر (آن هم به الهام الهی) نمی تواند امام و خلیفه را تعیین کند. زیرا شرط امامت طبق این تفسیر داشتن علم وافر به تمام اصول و فروع اسلام است. علمی که از منبع آسمانی مایه بگیرد و متّکی به علم پیامبر باشد تا بتواند از شریعت اسلام حفاظت کند.
◀️شرط دیگر آن است که امام(علیه السلام) معصوم باشد یعنی از هر گونه خطا و گناه مصونیت الهی داشته باشد، تا بتواند مقام امامت و رهبری معنوی و مادی، ظاهری و باطنی امت را بر عهده گیرد، و همچنین زهد و پارسایی و تقوی و شهامتی که لازمه تصدّی این پست مهم است.
📌تشخیص این شرایط مسلماً جز به وسیله خدا و پیامبر امکان پذیر نیست، اوست که می داند روح عصمت در درون جان چه کسی پرتوافکن است، و اوست که می داند حدّ نصاب علم لازم برای احراز مقام امامت، و زهد و وارستگی و شجاعت و شهامت در چه کسی موجود است.
📌علامه مجلسی نیز با استناد به دو آیه 31- 32 سوره زخرف بر عدم صلاحیت انسان در اختیار وگزنیش امام، این گونه استدلال مینماید:
این دو آیه، صریح در این است که قسمت و تقدیر روزی و مراتب دنیوی به دست خداست؛ پس مراتب اخروی و درجات معنوی، همانند نبوت و امامت است که آن دو، یک مقام بلند معنوی و خلافت دینی است سزاوار است که به تعیین خدا باشد و خداوند تعیین آن را به بندگان موکول ننماید.
و نیز طبق این آیات، عقل بندگان از قسمت درجات دنیوی قاصر است؛ پس به طریق اولی عقل بشر از تعیین امامت که یک ریاست دنیوی و دینی است قاصر است. روی این لحاظ بشر نمیتواند امام را تعیین کند. و سپاس خدا را که این دو امر در این دو آیه به صورت روشن بیان شده که هیچ گونه شکی در آن نیست. (۱)
۱. بحار الانوار، ج 23، ص 67، ناشر: مؤسسة الوفاء- بیروت - لبنان
#امام
#عصمت
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
577.1K
⭕️ سوال
سلام علیکم، شنیدم که حضرت علی هم در حکومتشون اختلاس بوده، چرا مردم رو با وعده ایجاد حکومت عدل علی ترغیب به انقلاب کردید؟ چه فرق است بین حکومت اسلامی و غیر اسلامی؟ اگر قرار هست حاکم عادلی وجود داشته باشد ولی زیر دستانش ظالم باشند آن حاکم عادل عملا به چه درد میخورد؟ اگر حاکم طاغوتی آنقدر مقتدر باشد که زیر دستانش ظلم و اختلاس نکنند، بهتر از حاکم غیر طاغوتی نیست؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
⚠️آبرومندی کنیم نه آبروریزی⚠️
✅امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند:
شما را سفارش میکنم به سعی و کوشش برای خدا، راستگویی و بازگرداندن امانت، و طول دادن سجده و خوشهمسایگی؛
هر یک از شما وقتی در دین خود پارسا باشد و راست گوید و امانتدار باشد و اخلاقش را با مردم خوب کند، گفته خواهد شد:
((او شیعه است))
و این مرا خوشحال میکند.
از خدا بترسید و مایه آراستگی و آبرومندی ما باشید، نه باعث عیب و ننگ ما.
دوستیها را به سوی ما جلب کنید و هر گونه زشتی را از ما دور سازید؛ زیرا هر خوبیای که درباره ما گفته شود، ما اهل آن هستیم و هر بدی و عیبی درباره ما گفته شود، ما چنان نیستیم.
خدا را بسیار یاد کنید و همیشه به یاد مرگ باشید و قرآن زیاد بخوانید و بر حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله فراوان صلوات فرستید.
📚تحف العقول ، صفحه ۴۸۷
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
به #کمپین
#جانم_فدای_ایران 🇮🇷
بپیوندید وجایزه نقدی بگیرید✅
به این شیوه که با همکلاسیهای خود طبق تصویر بالا با متن(جانم فدای ایران) سلفی بگیرید با نام مدرسه به آیدی@sadid20 بفرستید تا منتشر کنیم.
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
چند مغالطه در بحث نیاز بشر به دین
✍️مصطفی ملکیان:
🔹دین نیز از مخترعاتِ انسان است. منظور از مخترع بودن دین، جعلی بودن آن نیست؛ بلکه بدین معناست که مثل خط و زبان میماند، تا بشر به دین، احساس نیاز نکند، دین بهوجود نمیآید یا اگر هم بهوجود آمد، زمانیکه به آن احساس نیاز نکنند، از بین خواهد رفت. البته اینکه دین از مقولۀ مخترعات است، هیچ وهنی برای دین بهحساب نمیآید. اگر مخترع بودن زبان، برای زبان وهن است؛ پس مخترع بودن دین نیز برای دین، باید وهن بهحساب آید، آن نیست و بهتبع این هم نیست.
🔹لذا تا هر مرحله، از مراحل تاریخ که دین وجود دارد، باید بفهمید هنوز بشر به دین، احتیاج دارد. همانطور دربارۀ خط، تا وقتی در جهان هست، باید یقین کنید بشر به خط احتیاج دارد و از غیر از خط، آن احتیاج، برآوردهشدنی نیست. تا وقتی هم که دین وجود دارد، بدانید نیازی هست که آن نیاز هنوز هم از دین برآورده میشود. یعنی اولاً نیازی هست که دین آنرا برمیآورد و ثانیاً هیچ پدیدۀ دیگری آن نیاز را مثل دین برآورده نمیکند. وگرنه دلیل نداشت دین وجود پیدا بکند و به وجود خود ادامه بدهد.
❇️ تأثیر دین بر منش آدمی | جلسۀ اول
نقددیدگاه آقای ملکیان
فنایی اشکوری:
✍️اولا: اینکه دین از مخترعات انسان است یک مدعا و یک نظر است که در اینجا بدون هیج توجیهی قطعی و مسلم فرض شده است. دست کم در اینجا دلیلی برای آن ذکر نشده است. نظر مقابل که نظر خود دینداران است این است که دین حق اختراع انسان نیست، بلکه تشریع خداوند است. شمااین نظر را ابطال نکردید و صرفا عقیده خود را به صورت اصلی مسلم بیان کردید. بنابراین اصل مدعا بی پایه و اثبات نشده است.
📌ثانیا : قیاس دین به خط و زبان قیاس مع الفارق است. خط و زبان اموری انشایی و قرار دادی هستند و ادعای کشف و بیان واقع (truth claim) ندارند، برخلاف دین که مدعی بیان حقیقت است. از این نظر دین مثل علم و فلسفه است که مدعی بیان واقع است، نه صرفا امری قراردادی یا ابزاری برای رفع نیازی مثل زبان و خط.
📌ثالثا :وجودداشتن چیزی دلیل معتبری برای نیاز به آن نیست. مواد مخدر هم وجود دارد، ظلم و ستم هم در تاریخ بشر همواره بوده است، خرافات هم همیشه بوده است، اما بشر به آن ها نیاز ندارد؛ بلکه صلاح بشر در این است که آنها نباشند. بین خواسته و نیاز فرق است. بسیار رخ می دهد که فرد یا جمعی چیزی را می خواهد و آن را تولید می کند و بدست می آورد، اما در واقع نیازی به آن ندارد، بلکه ای بسا برایش مضر هم باشد، مانند همان مواد مخدر. البته بشر به دین نیاز دارد و دین هم وجود خواهد داشت، اما صرف وجود داشتنش دلیل و نشان نیاز بشر نیست. از نگاه خود ادیان الهی بشر به دین نیازمند است و سعادتش در گرو دینداری است، چه به این نیاز توجه داشته باشد و به آن ترتیب اثر بدهد چه از آن غافل باشد و یا حتی آن را انکار کند و با آن بستیزد. دیدگاه دینی این است که خداوند دین را برای پاسخ به نیاز حقیقی بشر ارسال کرده است، چنانکه رزق مورد نیاز برای حیات بشر را خلق کرده است.
📌رابعا: اگر دیدیم بشر به چیزی نیاز دارد و آن چیز هم وجود دارد، نمی توانیم نتیجه بگیریم که لزوما بشر خود آن را اختراع کرده است. بشر به آب و هوا هم نیاز دارد و آنها هم وجود دارند، اما میدانیم که بشر آب و هوا را خلق نکرده است، چنانکه برخی از نیازمندی هایش را هم خود اختراع کرده است مانند تمام مصنوعاتی که از آن استفاده می کنیم. پس برای اینکه بدانیم چیزی مصنوع انسان است یا نیست صرف وجود داشتن آن چیز و نیاز داشتن کافی نیست. دلیلی دیگری لازم است.
📌خامسا: اعراض بشر از چیزی و از بین رفتن چیزی لزوما دلیلی بر آن نیست که بشر به آن نیاز ندارد. بشر ممکن است از روی جهل و یا هوای نفس چیزی را که سخت به آن نیازمند است کنار نهد. اعراض از چیزی حداکثر می تواند دلیلی باشد بر عدم احساس نیاز به آن چیز. و می دانیم که فرق است بین عدم احساس نیاز به چیزی و نیاز نداشتن به آن چیز. یک کودک بیمار ممکن است احساس نیاز به مصرف یک داروی تلخ را نداشته باشد و از آن بیزار باشد، اما ممکن است شدیدا به آن دارو نیازمند باشد و حیاتش وابسته به مصرف آن دارو باشد.
#معارف_اعتقادی👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam