✅توان عقل در شناخت خداوند:
✳️اثبات وجود خدا بهعنوان آفریننده جهان و انسان، تنها با عقل و برهان عقلی ممکن است و اگر منکر توان برهان عقلی در این موضوعات باشیم، اساساً حجیت و اعتبار دین، به معنای نزول محتوای دین ازطرف خداوند به پیامبر، قابل اثبات نخواهد بود؛ زیرا با انکار برهان عقلی، هنوز خدایی اثبات نشده است؛ پس چگونه میتوان مدعی اعتقاد به دین بود؟ درنتیجه هیچ امر دینی نیز قابل اثبات و هیچ مطلب دینی قابل استدلال نخواهد بود.
🔶 ولی پس از اثبات وجود خدا و صفات او که هدایت انسان و تشریع دین را ایجاب میکند، میتوان جزئیات صفات و افعال الهی و کیفیت ارتباط و تقرب به او را از راه دین شناخت.
#علامه_مصباح_یزدی
#عقل
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
⁉️⁉️⁉️
داروی ضد ویروس کرونا❗
⛔ متن شبهه
بر اساس روایات، خوردن آب یا شربت از یک لیوان و نَشُستن لیوان ها، باعث شفاست. پس به جای عمل به توصیه های بهداشتی طب جدید، بهتر است از نسخه دین استفاده کنیم تا همه بهبود پیدا کنند.
🔵پاسخ شبهه
👇👇👇👇👇
1⃣این بدترین نوع برداشت از دین و روایت است❗
برای دینشناسی و برداشت صحیح از دین، باید همه آیات و روایات را در کنار هم مطالعه کرد و اینکه صرفاً یکی دو روایت را در کتابی حدیثی ببینیم و بر اساس آن نتیجه گیری کنیم، کار غلطی است.
فهم روایات در کنار هم، کار دشواری است و نیاز به تخصص دارد.
2⃣درست است که در روایات متعدد، سُؤر مؤمن (= باقی مانده ی غذایی که یک مومن خورده باشد)، و شفا بودن آن مطرحشده است، مانند:
"در سؤر مومن، شفا از هفتاد بیماری هست"
📚بحارالأنوار ، ج ۶۳، ص ۴۳۴
ولی از سوی دیگر دستهای از روایات توصیه میکنند که از بیمار واگیردار، مانند افراد جذامی، لازم است فاصله گرفته شود:
👈پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم چنین فرمودند:
"مکروه است با شخصی که مرض جذام دارد، صحبت شود مگر اینکه بین آن دو بهاندازه یک ذراع فاصله باشد. از شخص جذامى فرار کن همانطور که از شیر فرار میکنی."
📚 من لایحضره الفقیه، ج ۳، ص ۵۵۷
👈همچنین نقل شده که شخصی که مبتلا به جذام بود برای بیعت نزد پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم آمد، اما حضرت به او دست نداده و فرمودند: بدون آنکه با من دست بدهی، بیعتت را پذیرفتم.
📚بحارالأنوار ، ج ۶۲، ص ۸۲
👈همچنین در روایت دیگری از حضرت چنین نقلشده است که:
"به افراد مبتلا به خوره، زیاد نگاه نکنید و وقتی با آنان گفتوگو میکنید، بهاندازه یک نیزه از آنان دور باشید."
📚بحارالأنوار ، ج ۶۲، ص ۸۳
💡قطعاً در میان افرادی که در جامعه آن روز مبتلا به بیماری شدهاند، مؤمنان نیز بودهاند ولی با این حال سفارش به رعایت فاصله با آنها شده است چه رسد به اینکه نیمخورده آنان را کسی بخورد.
بنابراین توصیه دین نیز در بیماری های فراگیر و واگیردار، رعایت بهداشت😷 است.
متاسفانه برخی افرادی که اینگونه شبهات را پخش می کنند یا از روایات اسلامی برداشت های نادرست دارند و یا عمداً و به قصد غیرعقلانی و ضد علم نشان دادن دین، اینگونه شبهه پراکنی می کنند.
لازم است به هوش باشیم.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اندر احوالات خدا ناباوران ؛
👍هنگ کردن پدر آتئیست ها ، #ریچارد_داوکینز در مقابل #جان_لینوکس استاد ریاضیات آکسفورد
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
9.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شما این قهرمان جهانی رو میشناسید؟
@ehyakalam
کنفرانس
#برتری_مرد_بر_زن
#در_نگاه_اسلام_و_زرتشت
با ارائه حجتالاسلام استاد علی الوندی
🔹مدیر گروه مطالعاتی پژوهشی نقد
زرتشت و باستانگرایی مؤسسه کلامی احیاء
⏰ ساعت گفتگو : ۲۱
🗓 زمان یکشنبه : ۱۴۰۰/۷/۲۵
🌍 مکان: #ابرگروه_فدائیانامامخامنهایعزیز👇
https://eitaa.com/joinchat/2128871435C7db9a13d97
و کانال معارف اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/ehyakalam
✴️رحمت الهی و عذاب دائمی برای گناه✴️
❇️اشكال) خداى سبحان با اينكه داراى رحمت واسعه است، چگونه #رحمتش اجازه ميدهد كسى را بيافريند كه بازگشت او بسوى #عذاب_دائم باشد، عذابى كه هيچ موجودى تاب تحمل آن را ندارد...!
✅#علامه_طباطبایی (ره):
عذاب خالد اثر و خاصيت آن صورت شقاوت بارى است كه نفس انسان گناهکار بخود گرفته و او را نوع مخصوصى از انسانها كرده، همانطور كه گاو نميتواند روزى غير گاو شود، اين نوع انسان هم نميتواند نوع ديگرى شود، چون گفتگوى ما از چنين انسانی بعد از آن است كه وی نخست به اختيار خود گناهانى مرتكب شد و سپس بدنبال آن گناهان احوالى پى در پى در نفس او پديد آمد و بدنبالش استعداد شديدى در ذات نفس پيدا شد و همين شدت يافتن استعداد نفس، علتى است كه در تمامى حوادث باعث ميشود صورتى متناسب با سنخ آن استعداد در نفس پديد بياورد.
🌾 در نتيجه همانطور كه بعد از انسان شدن نان و گوشت و ميوه و عناصر و مواد ديگرى كه انسان مركب از آن است، ديگر صحيح نيست بپرسيم چرا اين مركب شعور پيدا كرده و چرا فكر دارد و چرا و چرا و صدها چراى ديگر، براى اينكه پاسخ به همه اين سؤالات يك كلمه است و آن اين است كه چون انسان شده این تغییرات در انها بوجود آمده است. 🌱همچنين در مورد بحث ما، صحيح نيست بپرسيم چرا شقاوت دست از يقه او بر نميدارد و دائما آثار شقاوت از آن سر مىزند؟ كه يكى از آن آثار، عذاب جاودانه است، چون جواب همه اينها اين است كه چون او بدست خود و به اختيار خود، خود را شقى ساخت، يعنى انسانى خاص كرد كه شقاوت، لازمه وجود او است.
#عذاب_دائم
#رحمت_الهی
#موسسه_کلامی_احیاء
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
5.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تمسخر آیه قرآن درباره " شراب طهور" توسط آقامیری
آیا می شود در برابر تمسخر قرآن هم سکوت کرد؟!
✅چند نکته:
هنر #آقامیری، نفی عبادت خدا و مبارزه با تکلیف گرایی و تبلیغ اباحه گری است که با هوای نفس انسانی سازگار است و به همین دلیل سخنش بین افرادی که اهل مسامحه در دین هستند، برد دارد و بیشتر جا می کند.
خیلی از خطباء هم اگر با این شیوه سخنرانی کنند، می توانند دل جمع کثیری از انسانها را جذب کنند اما قرار نیست چنین شود و پا روی حق بگذاریم...
به بیان دیگر، طبق حدیث:
الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درت معیشتهم
هنر یزید و عبیدالله بن زیاد که توانستند اکثریت را با خودشان همراه کنند، همین دست گذاشتن بر دنیاطلبی مردمی بود که نمی خواستند یا نمی توانستند بهای راه حق و درست را بپردازند.
اما امامان معصوم و شیعیان آنها، سخنانشان بر خلاف هوای نفس است و از این رو، همواره از سوی افراد و جریانات هایی مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفته اند.
پ.ن: آیه مبارکه مورد اشاره: عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ ۖ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا (۲۱انسان)
#آقامیری
#اباحه_گری
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_والمسلمین_گلی
🔆🔆🔆
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
💠جلسه نقد کتاب
منجی گرایی در عرفان های نوظهور
🔹با ارائه مولف محترم حجت الاسلام استاد سعید شیری
💢 ناقدان
حجت الاسلام دکتر قره باغی
سرکار خانم دکتر شمخانی
🔹دبیر جلسه: آقای منصوری سپهر
⏰ زمان: پنج شنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۰
🏠 مکان: همدان میدان پروانه ها، مجتمع آموزشی فرهنگی آدینه، ط ۲ موسسه کلامی احیاء.
پخش همزمان در فضای مجازی👇
https://ac.whc.ir/rlw0ayl50xqn/?
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_خواهران_استان_همدان