هدایت شده از انجمن کلام اسلامی حوزه
موسسه کلامی احیاء با همکاری انجمن کلام حوزه علمیه قم ومعاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران همدان برگزار می کند:
✅ *نشست علمی*
وجودشناسی اسماء و صفات ذاتی خداوند از دیدگاه متکلمان و فلاسفه اسلامی
با ارائه سرکار *خانم دکتر دلاوری*
مدرس جامعة الزهراء(س) و دانشگاه حضرت معصومه(س) قم
زمان شنبه ۱۵ آبان ساعت ۲۱ در 👇🌹
https://ac.whc.ir/r7yw2bpstp8r/?
❓❓❓❓
سؤال
◀️با توجه به بار مثبت واژه «جاهد»، آیا عبارت اللهم العن ... العصابة التی جاهدت الحسین در زیارت عاشورا صحیح است؟ آیا عبارت (حاربت الحسین) جایگزین بهتری نیست؟
پاسخ
📌برخی معتقدند استفاده از واژگان «جاهدت» برای دشمنان امام حسین(ع) صحیح نیست زیرا واژه «جهاد» در جنگ با اهل حق مورد استفاده قرار نمیگیرد، بلکه همیشه جنگ با اهل باطل را «جهاد» میخوانیم و به منابعی استناد میکنند که در ارتباط با این فراز از زیارت عاشورا: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْن»، بجای کلمه «جَاهَدَت» از واژگان «حَارَبَت» استفاده کرده است: «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِی حَارَبَتِ الْحُسَیْن»[1]
📌در تحلیل این نظر باید گفت که هرچند شاید بتوان با کمی اغماض این مطلب را – آن هم از نگاه عرف - در ارتباط با خود واژه «جهاد» پذیرفت، اما لزوماً هر واژهای که از ریشه «جهد» استخراج میشود (مانند جاهدت) اینگونه نیست که مفهومی مقدس از آن برداشت شود چنانکه در قرآن کریم، تلاش والدین برای گمراه کردن فرزندشان نیز با واژگانی از ریشه «جهد» بیان شده است: «وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُم»به [2]
«جهاد» از «جهد» به معنای «سختی» و «مشقّت» است[3]
«جاهدت العدوّ»؛ یعنى در جنگ با دشمن مشقّت را بر خود هموار کردم[4]
این معنا و مفهوم هم در بُعد مثبت و هم در بُعد منفى به کار گرفته مىشود، البته از آنجا که در جنگ نهایت تلاش همراه با مشقت و سختی وجود دارد، این واژه در جنگ و نبرد هم به کار مىرود؛ لذا ممکن است واژههاى جهاد و مجاهده در فرهنگ قرآن و روایات همیشه در جنگ اهل حق با باطل کاربرد داشته باشد، ولى این بدان معنا نیست که اگر «جاهد» در معناى اصلى خود، یعنى «تلاش» به کار رفت، حتماً باید در جهت مثبت باشد. بهترین دلیل بر این سخن مواردی است که استعمال «جاهد» در قرآن به معناى تلاش در جهت منفى است که بدان اشاره کردیم.
◀️ بنابر این در عبارت موجود در زیارات هم واژه «جاهدت» میتواند صحیح باشد و هم واژه «حاربت» و تا حد زیادی معنای آن دو نیز به هم نزدیک است، بر این اساس جمله «اللّهم العن العصابة الّتی جاهدت الحسین…» به معنای جهاد مقدس نیست تا کاربرد آن در مورد دشمنان امام حسین(ع) ابهام آمیز باشد بلکه این واژگان، بازگو کننده تلاش آن گروهِ ستمکار در برابر سیدالشهدا است و معنایش این است که، خداوندا، لعنت فرست بر کسانی که تمام تلاش خویش را در برابر سیدالشهدا و براى کشتن آنحضرت به کار گرفتند، و این معنا از «جاهدت» درست است و مشکلى ندارد.
منابع
1/ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 178، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش.
2/ سوره عنکبوت، 8.
3/ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 208، دمشق، بیروت، دارالقلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.
4/ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 55، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
امام صادق (علیه السلام) :
همیشه میان دعا و پذیرفته
شدنش حجاب و پرده اے قرار
دارد تا اینکه دعا کننده بر محمد ص
و آل آن حضرت صلوات فرستد
📚 اصول کافی ح ۳۱۵۰
🍂اللّهُمَّصَلِّعَلي
🍁محَمَّدوَآلِمُحَمَّد
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
چرا در زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام همه انسان ها و حتی افراد گنه کار آنها را می دیدند اما ما باید از دیدن امام زمان عج بی بهره باشیم؟.mp3
1.24M
⭕️ سوال
❓چرا در زمان پیامبر و ائمه علیهم السلام همه انسان ها و حتی افراد گنه کار آنها را می دیدند اما ما باید از دیدن امام زمان عج بی بهره باشیم؟
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1
💎 فراخوان همکاری
✅ پیرو انتشار مقاله ی:
«صورتبندی استدلالی جدید در حقانیت اسلام؛ تببین نظریۀ "چگالش فضائل" در نسل بلافصل»
منتشر شده در نشریه علمی «الهیات تطبیقی»:
https://coth.ui.ac.ir/article_25295.html?lang=fa
و برگزاری کرسی آزاد اندیشی حول این نظریه:
کرسی ترویجی:
https://www.aparat.com/v/I1kWy
و اقبال اندیشمندان به مضمون این مقاله، نگارندگان قصد دارند که مقالات پژوهشی جدیدی با هدف پاسخگویی به شبهات برخی مستشرقین با بهره گیری از تئوری نوظهور چگالش منتشر نمایند
✅ بدین وسیله ازفارغ التحصیلان و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی گرایشهای مختلف الهیات دعوت می شود که ابتدا مقاله ی فوق را با دقت مطالعه فرمود و فیلم کرسی ازاد اندیشی را مشاهده فرمایند و سپس اگر تمایل به همکاری در این برنامه ی پژوهشی (با درج نام در مقاله) دارند، رزومه ی کامل و ساعاتی که در هفته میتوانند وقت بگذارند را به به ادرس ایمیل (mohsenrafaat@gmail.com) ارسال دارند. پس از بررسی رزومه توضیحات تکمیلی خدمت شما تقدیم خواهد شد
👈عدالت و تقوای یک روحانی را با این امور میسنجند!
.
💎هر كسى در هر مقام و هر درجه و هر طبقه و هر سنى كه هست يك نوع هواى نفس دارد. مقياس هواپرستى يك عالم روحانى اين نيست كه ببينيم مثلًا شراب مىخورد يا نمىخورد؟ قمار میکند یا نمیکند؟ نماز و روزه را ترک میکند یا نمیکند؟
مقياس هواپرستى او در جاه و مقام و ميل به دست بوسى و شهرت و محبوبيت و علاقه به اينكه مردم دنبال سرش حركت كنند و در مصرف بيت المال در راه آقايى خود و يا باز گذاشتن دست كسان و خويشان و مخصوصاً آقازادگان گرام در بيت المال و امثال اينهاست (استاد مطهری، ده گفتار، ص ۱۲۶، با تلخیص)
#تلنگر
به صفحات #معارف_اعتقادی بپیوندید👇🌷
https://eitaa.com/ehyakalam
https://t.me/joinchat/sEK5HEawgNo1ZmU0
https://chat.whatsapp.com/KU93MJFDMd4KIKwBMteD0d
https://instagram.com/ehyakalam1