📚 #معرفی_کتاب مسئولیت و سازندگی
مؤلف: استاد علی صفایی حائری
🔹در گیر و دار روزهای اختناق قبل از انقلاب و هنگامی که گرایشات دینی با تلاش اندیشمندان اسلامی، اوج میگرفت و همه در تکاپوی شناخت وظیفه و انجام مسئولیتها بودند، نطفه این کتاب شکل گرفت. عدهای با پیوند با علما و مساجد راه را جستجو میکردند و عدهای در شور و هیجانها به گروهها و تفکرات مارکسیستی و مسلحانه روی آورده و به انحراف کشیده میشدند.
🔸استاد میگوید با مسئولیت و سازندگی شروع کرده است.
مسئولیت در برابر جهل و جنگ و فقر و مسئولیت بر اساس تفکر و جهانبینی اصیل که بنیانی محکم را بنا مینهد و از شعار و تلقین و تقلید جدا میشود.
🔹فصلهای جلد اول ضمن روشن نمودن مبانی مسئولیت به اساسیترین وظیفه یعنی گامهای سازندگی خویش میپردازد و در عناوین آزادی و آموزش و یادآوری که بیانی نو از همان تزکیه و تعلیم و تذکر است، قدمبهقدم راه به سازندگی خویش میگشاید و در جلد دوم کتاب با کشف نه روحیه از قرآن، راه تربیت و سازندگی دیگران را نشان میدهد.
🔸این کتاب زوایایی نهان از روحیههای متنوع آدمها را نشان داده و از همه بالاتر نمونههای عملی را که برخورد نموده و به تغییر نهایی در شخصیت رسیده، عرضه میکند.
روحیههایی چون پوچ و خسته و دلزده، دنیازده و لیز، مأیوس و رنجدیده ، منافق و دو رو، و... .
آنها که عطش جهاد اکبر و راههای خودسازی و دیگر سازی را بر اساس رهنمود مکتب و نمونههای کاربردی میخواهند، بخوانند.
🔹لازم به ذکر است که این کتاب حاوی مباحث عمیق و مبتکرانه چون انسانشناسی، سفرهای انسان، روش علمی تدبر میباشد که فقط دیدار با کتاب گویای هدف است و لاغیر.
🌿 @einsad
✅ #وظایف_همسران
🔶استاد علی صفایی حائری:
زندگى، درگيرىها و سختىها و برخوردهايى دارد. وسوسهها و تحريكها هم هستند. در برخوردها، غرور خود و غرور همسرت را حاكم نگير. هر دو به حكومت خدا تن بدهيد و كلام او را دنبال كنيد.
تأمين نيازهاى عاطفى و جنسى و روانى، آشنايى مىخواهد. مقدار توجه و هنگام توجه و تعريف و تمجيد و يا گلايه و شكايت، هر كدام حدّ و حدودى دارد. در اين زمينهها مشورت و تجربه كارساز است.
اگر مىبينى كه يك روش حاصل نمىدهد، تكرار نكن و سماجت نكن.
يك دنده راه نرو، كه شرائط، سرعتها و حتى توقفها را مىطلبند.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 24
🌿 @einsad
✅دل آدمى،بزرگتر از اين زندگى است...
🔶استاد علی صفایی حائری:
دل آدمى،بزرگتر از اين زندگى است. و اين، راز تنهايى اوست. او چيزى بيشتر از تنوع و عصيان را مىخواهد. او محتاج تحرّك است و حركت،با محدوديت سازگار نيست، كه محدوديتها، عامل محروميت و تنهايى ماست.
آخر، چگونه مىتوان همزبان با شيطان، عصيان را راه چاره شناخت؟ در جهان قانونمند، عصيان و درگيرى، جز عذاب و رنج چه خواهد داشت؟بر فرض عصيان كنم و اسيد را لاجرعه سركشم، آيا دستگاه گوارش من تحمّل دارد و آيا وجود قانونمند من، در رنج و عذاب نمىنشيند؟
دنيا، قانونمند است و نمىتوان بىگُدار به آب زد. دنيا، همه جايش راه نيست؛ يك راه مشخص و يك نظام حاكم دارد؛ كه غريزه در حيوانات و علم در انسان تا اندازهاى اين راه را شناخته است. و همين محدوديت غريزه و علم ، نياز به وحى و نبوت را مطرح نموده است؛ چون انسان چه در رابطه با فكر و عقل و غرايز و غضب و شهوتش و چه در رابطه با اشياء و چيزهايى كه مىخورد و مىپوشد و نگاه مىكند و دست مى گيرد و چه در رابطه با افراد، از همسر و پدر و مادر و فرزند گرفته تا آدمهاى دور و نزديك و چه در رابطه با ملّتهاى ديگر، محتاج وحى است و نياز به رسول دارد تا به او بياموزد، كه چگونه با خودش كار كند و با فكر و عقل و غرايزش برخورد نمايد. و چگونه با اشياء و زمين و آسمان و اطرافش، رابطه برقرار نمايد. و چگونه با آدمها تماس بگيرد و با ملّتها سياست بگذارد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 90
🌿 @einsad
39.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چند سوال مهم❓
🔸 علاءالدین اسکندری(شاگرد استاد صفایی)
🌿 @einsad
✅آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مىيابد كه حكومتهاى موجود و سيستمهاى شناخته شده، در رابطۀ انسان و جامعه طرح شدهاند، نه در رابطۀ انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمىتوانند با اين طرح حكومتى، تركيب شوند و مونتاژ شوند.
تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع، و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتىِ شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد
📚 تو مي آيي (ويرايش جديد)، صفحه 77
🌿 @einsad