🔰دست دادن به مرگ
🔸انسان، دنياى بزرگتر را در خود دارد، كه «فيكَ انْطَوى الْعالَمُ الاكْبَرُ». و در اين دنياى بزرگتر، تمام هستى مى تواند منعكس شود. آن گوهرى كه در تمام آن دنياى كوچك، جايگاهى ندارد، در اين جام جهان نما و در اين دنياى بزرگ، جلوه ها دارد.
🔸بى خبر دلى، كه اين گوهر را كه فقط در اوست و اين شهود و ديدارى كه فقط براى اوست و اين آگاهى و عرفانى كه همراه اوست و بيرون از تمام هستى است، بىخبر دلى كه اين گوهر را و اين جام جم را از گمشدگان لب دريا تمنا دارد ... در حالى كه گوهرها در دل دريا نهفته اند ... و در دل دريا پروريده شده اند.
🔸اين پناهندگى انسان به خويش پس از سرخوردگى از فكر و استدلال بود و پس از تهى دستى در تجربه و مواد اوليه. با كمبود تجربه پاى خيال باز مى شد و بازار خرافات رونق مى گرفت و خرافه ها سرسبز و شاداب مى گرديدند و در نتيجه تفكرى كه در چنين زمينه ى تخيل آلودى كار مى كرد به جايى نمى رسيد. آنها كه بيشتر از علم خويش خيز برمى دارند جز به درگيرى ها و اختلاف ها و قيل و قال ها نمى رسند. آنها كه با بال هاى ضعيف، شور پرواز مى گيرند، جز به مرگ دست نمى دهند.
🔸و انسانى كه در دلش روزنه اى مىيافت و در خويش پناهگاهى مى يافت، به اين پناهگاه مى خزيد؛ مخصوصاً آنجا كه با تجربه مى ديد چه قدرت ها و آگاهى ها و چه وسعت هايى در اين خلوت ها نصيب او مى شوند و چه راه هايى كه در درون او، پس از بنبستهاى بيرونى و پس از به گل نشستن پاى فكر و استدلال، براى او باز شده و ادامه مى يابند.
📚 روش نقد مکاتب( آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۱۸
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🏪 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر
🔺تمامی آثار استاد علی صفایی حائری با ۱۵ درصد تخفیف عرضه میشود.
🔻ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان میباشد.
🛒 روش خرید:
🤳🏼 « #خرید » را به آی دی زیر ارسال نمایید :
👇🏻👇🏻👇🏻
👤:@einsadshop_ad
یا 💻 از طریق لینک زیر مستقیم خریداری نمایید:
👇🏻
🌐: www.einsad.ir
|اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام|
╭✤ @EinSadShop ✤╮
🔰فاطمه، کوثر را می خواهد!
🕯آدمى به خاطر حبّ به نفس و علاقه اى كه به خود دارد نمى تواند بدى هايش را احساس كند و برايش آشكار نمى شود.
🕯 ولى وقتی همين بدي ها در ديگران بدون اين محبّتى كه حائل و حاجب است، جلوه مى كنند، آدم زشتى اش را احساس مى كند و در آيينه ى سياهِ دل ديگران، متوجّه زشتى هاى خودش مى شود و به ذكر و بيدارى مى رسد.
🕯 وقتى تو مى بينى ديگران با اين همه آيات و عناياتى كه در حقّشان شده، غافلند و بىتوجّه، مى توانى به خاطر نبودن حبّ به نفس و نبودن اين حائل و حجاب، آگاه و بيدار باشى.
🕯 و اين، همان كوثر است؛ يعنى تو در هر موقعيّتى كه هستى و در هر محيطى كه قرار گرفتى، بتوانى بهترين موضع گيرى و برخورد را داشته باشى.
🕯و فاطمه كوثر را مىخواهد!
🕯از خدا مى خواهد كه اگر آدمى در محيط غفلت و بى توجّهى قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حدّ از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره مندى و استعمار ديگران شود. بلكه از آن همه، به ذكر و بيدارى و توجّه دست يازد.
❛❛ عینصاد
📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س) | ص ۷۷
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ احتیاج به یقین نیست ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #ویدیو
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰ساختن و سوختن!
💠هنگامى كه نماز، همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد، اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست.
💠 عبادتى، عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد و از امر او الهام گرفته باشد.
💠و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مىبرد، نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت.
💠آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمنها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد.
💠آنجا كه آدمها دارند مى پوسند و از درون پوك مى شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم، اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مىشوم و در خانهام از پاى مىافتم.
💠 اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى بينى. آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده اند، مجبورند كه امتياز بدهند.
💠 و اين است تكليف تو، كه زمينهها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره هايت را بسازى.
💠 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره هايى و سوختن دشمن هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى.
❛❛ عینصاد
📚 صراط | ص ۱۵۲
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى شوند.
🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى شد و توجيه برمىداشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند.
🔹اين كه مى گويند هر كس در اين زمينه قرار مى گرفت اين گونه مى شد و اين گونه انتخاب مى كرد، مغالطه اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى گرفت مى توانست اين گونه باشد و مى توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى توان نديده گرفت.
🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت.
🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين ها مسخ انسان هستند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰بودن یا چگونه بودن!
📍هر كس بايد حسابش را تسويه كند كه؛ من، هستم و من، بزرگ تر يا برابر دنياى هفتاد ساله هستم و من با خودم، با ديگران، با اشياء، رابطه دارم.
📍 آیا من اين رابطه را با غريزه يا عقل يا علم يا عرفان و يا احتياط مى توانم حل كنم و رهبرى كنم و يا نمىتوانم؟
📍در فرض ناتوانى آيا راهى ديگر دارم؟ آيا وحى و دين و يا تأملات عرفانى و شهودى كفايت مى كند و يا راهگشا هست؟
📍با اين طرح از مسأله، حتى در دوره ى ارتباطات و دهكده ى جهانى، ضرورت وحى براى انسانِ بزرگتر از زندگى و مستمر و مرتبط با نيروهاى خود و يا اشياء و يا افراد، به گونه اى مناسب مطرح مى شود.
📍كاوش هاى كلام جديد و مذهب، همه با اين خامى روبرو هستند كه ضرورت و نياز را با انتظار، در هم آميخته اند و به تفسير و توصيف پرداخته اند، در حالى كه بايد از ضرورت و عدم ضرورت شروع كرد و آنگاه از ادراكات حضورى به قدر و استمرار و ارتباط هاى متيقن و محتمل و نامحتمل انسان روى آورد.
📍چون براى انسان محدودِ غير مرتبط، نه تنها مذهب، كه عقل هم زيادى است.
📍 اما اگر «بودن» و «براى چه بودن» و «چگونه بودن آدمى» زير سؤال برود و قدر و استمرار و ارتباط مضاعف او احساس شود، اين ايمان به انسان، ايمان به غيب، ايمان به يوم الآخر، ايمان به اللَّه و ايمان به وحى را به دنبال مى آورد.
📍 در اين قلمرو وسيع، غريزه و علم و عقل و عرفان با مذهب مزاحمتى ندارند. مزاحمت ها آنجا شكل مى گيرد كه مى خواهيم يك كاسه را با رودهاى سيّال و جارى سرشار كنيم، كه زياد مى آوريم و مزاحمت و درگيرى شكل مى گيرد.
📍اما اينجا ديگر صحبت از برترى ايمان يا عقل يا علم نيست كه آدمى براى اين راه دراز، به تمامى اينها نياز دارد.
❛❛ عینصاد
📚 از وحدت تا جدایی | ص ۱۷
╭✤ @Einsad ✤╮