150407_2059.mp3
52.08M
جلسه استاد مسعود حیدری نیک با موضوع نظام سیاسی اسلام از منظر استاد علی صفایی حائری و مشی سیاسی ایشان
به تاریخ ۴ خرداد ۹۸
مکان موسسه کتاب پردازان مشهد
🌿 @einsad
✅شبهاى بررسى و محاسبه
🔶استاد علی صفایی حائری:
اين شبها، شبهاى بررسى و محاسبه است و اين ماه، ماهى است كه آدمى بايد به حسّاش، به چشمش، به دستش، به پايش و به موجودىاش نگاهى بكند. واقع قضيه اين است كه ما اصلاً اينها را جزء موجودى خودمان نمىدانيم.
ما گاه گاهى سال به سال كه مىشود، يك خانه تكانى اى مىكنيم، پردهها را برمىداريم و مىشوييم، چركهايش را پاك مىكنيم. فرش، گليم، زير و زبر، همه را شست و شو مىدهيم. واقع قضيه اين است كه ما خودمان را جزء موجودىها نمىدانيم. يك پارچه و گليم پارهاى را مواظبيم، به يك فرش دقت داريم ولى خود ما پر از كدورت و رنجايم و پر از ضعفايم.
اين ضعفها چه بسا هزار بحران در ما ايجاد كنند، هزار درگيرى بياورند و با خدا درگير شويم؛ اما بىخياليم. دلهايمان پر از كينه و سوء ظن نسبت به يكديگر شده است. آيا حسادتها در ما نيست؟ يعنى ما نعمتها را ملاك ارزش نمىدانيم ؟ اينكه او از من زيباتر است، رنج نمىبرم؟ اينكه او از من امكانات، ارتباطات و شرايطش بيشتر و بهتر است مرا نمىسوزاند؟ يعنى ته دلم بحرانى ندارم؟
و تو خيال مىكنى دلى كه به اندازۀ ذرهاى حسد داشته باشد، از فضل خدا بهرهاى مىبرد!! مىبينيم ماه رمضان آمده و رفته و ما در دريا بودهايم، ولى حتى سُم ما هم خيس نشده است.
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص34
🌿 @einsad
✅ عوامل واژگون شدن و بسته شدن ما چيست؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
كفر ، وَقر ، اقفال و أغلال ، مانعهاى بزرگى هستند كه ما را محروم مىكنند و نمىگذارند در كاسۀ ما چيزى قرار بگيرد و در مشك و انبان ما چيزى جمع بشود.
كفر، شرك، نفاق و عُجب ، عواملى هستند كه از جمع شدن نعمت جلوگيرى مىكنند و نمىگذارند كه ما حاصلجمعى داشته باشيم، هيچ چيزى را در ظرف ما باقى نخواهند گذاشت.مىبينيم عمرى است كه كوشيدهايم ولى حاصلى نبردهايم!
ماه رمضان، ماهى است كه فضل و عنايت حق فراگير است. بايد ببينيم كه آيا در وجود ما كفر و شرك و نفاق نيست؟
يكى ديگر از عواملى كه باعث محروميت ماست، «غِلّ» و كينههاست. آيا در دل ما كينهاى وجود ندارد؟ بايد تأملى كنيم كه ظرف ما واژگون نباشد. با وجود اين همه بارش، انسان مىبيند هيچ چيز در ظرف او جمع نشده كه بماند، حتى ظرفش هم آلوده مانده است.
كفر، شرك، نفاق، غِلّ و... باعث مىشوند كه دل ما مختوم و ممهور شود؛ يعنى قفل و بسته شود. حالا هر چه هم كه ببارد، اين دل چيزى به دست نمىآورد.
كفر هم علائمى دارد، لزومى ندارد كه ما در همۀ امور كافر باشيم.
انسان همين كه يكى از بيّنات و نشانههاى خدا را ببيند و بفهمد و زير بار نرود كافر است. كفرِ يك ثروتمند به اين است كه ربا را منكر شود، كفر يك زن به اين است كه از يك غيرتش برآشفته شود ١، كفر يك مرد به اين است كه به فسادهاى ديگر رو بياورد.
منشاء هر كدام از اين كفرها هم متفاوت است: منشاء كفرِ شيطان كبر بود كه محرومش كرد، يكى منشاء كفرش حرص و ديگرى بخل است. آن وقت ببينيم كه آيا ما جامعيت نداريم؟ و آيا اين همه را با هم نداريم؟
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، صفحه 31
🌿 @einsad
✅كسى كه مىخواهد #قدر را درك كند بايد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد قدر را درك كند بايد خودش را تقدير و اندازهگيرى كند، بايد ببيند در اين مدتى كه از عمر او گذشته بر دلش چه گذشته است. بايد ببينيم چه دادهايم و چه گرفته ايم؟ و ببينيم چه چيزهايى در دل ما بزرگ شده و چه چيزهايى بايد بزرگ مىشدند؟
عظمت اين قدر و اندازه گيرىها به خاطر اين است كه انسان مىتواند نقشههاى وسيعش را پياده كند. طرح ريزى به اين خاطر ارزش دارد كه مصالح ضايع نمىشوند. كسانى كه روى طرح بيش از خود مصالح فكر مىكنند به ساختمانهاى محكمترى مىرسند. بر عكس، آنجايى كه مصالح عالى است ولى طرح كوتاه و سطحى است انسان را دق مىدهد.
اين است كه يك شب قدر بهتر از هزار ماه است. كارى كه در هزار ماه مىشود اگر طرح ريزى نشده باشد، ثمرى ندارد و اگر اندازهگيرى نشده باشد، سودى ندارد. كسى كه مىداند اين شب را در اين ماه گذاشتهاند، از اول بايد خودش را با اين قدر هماهنگ كند و تقدير كند.
بايد فكرمان را بسنجيم و ببينيم كه چه شناختهايى را به دست آوردهايم و چه شناختهايى را مىتوانستهايم به دست بياوريم.
بايد عقلمان را بسنجيم و ببينيم كه با چه چيزهايى همدم بوده و چه سنجشهايى داشته و چه بيلانهايى گرفته است. آيا فقط بيلان سود و ضرر كسبمان را داريم، نه خودمان را؟!
و قلبمان را بايد بسنجيم و ببينيم كه چه كسانى در آن رفت و آمد كردهاند؛ چه حزنهايى، چه عشقهايى، چه خوفهايى و چه كينههايى در آن راه پيدا كردهاند.
و همين طور روحمان را هم بايد بسنجيم و ببينيم با چه چيزهايى اوج مىگيرد و با چه چيزهايى پلاسيده مىشود، چه مسائلى ما را تنگ مىكنند و ضيق مىآورند و چه مسائلى براى ما وسعت و راحتى مىآورند.
📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان)، صفحه 69
🌿 @einsad
✅ حقيقت شب #قدر و اسم اعظم
🔸 استاد علی صفایی حائری
امشب، شب قدر است و احتمال بيشتر در اين شب است، گرچه حقيقت شب قدر، حقيقت زمانى نيست. حقيقت شب قدر و هر آن چه الهى و ربوبى است، از زمان و مكان بيرون است.
از ما خواستهاند كه در اين لحظات
زمينههايى را فراهم كنيم،
تأمّلاتى پيدا كنيم
و يك جمعبندى از خويش داشته باشيم تا استحقاق پيدا كنيم، تا رفته رفته به آن معنايى كه حقيقت قدر است، واقف شويم و از آن حقيقت بهرهمند گرديم.
اسم اعظم يا اسماء اللَّه الحُسنى، اينها نيز معانى هستند. كلمات نيستند. اينطور نيست كه بگوييم «لا الهَ الَّا اللَّهُ» يا «الرَّحْمن» يا «الرَّحِيم» اسم اعظم است. نه، اين كلمهها اسم نيستند، بلكه حقايقى در يك نوع سلوك وجودى ما، يك نوع سعه وجودى ما و يك نوع بلوغ وجودى ما هستند كه آن حقيقت، اسم اعظم است.
حقيقت قدر هم همين است. و اين كارهايى كه ما مىكنيم، اعداد و آمادهسازى و زمينهسازى براى درك و رسيدن به آن حقيقت و معناست.
✅ شب #قدر، هم 1⃣ شب ارزيابى، هم 2⃣ شب اندازهگيرى و هم 3⃣ شب برنامه ريزى است.
بايد ارزيابى و ارزشيابى كنيم. اندازهگيرى كنيم.
سپس برنامهريزى كنيم، كه قدر به اين سه معنا آمده است. و «لَيْلَةُ الْقَدْر» هم «خَيْرٌ مِنْ الْفِ شَهْر» است؛ شب قدر از يك عمر مفيدتر و نافعتر است.
پس ما بايد دست به كار شويم، ببينيم كه واقعاً چه حدّى از فقر و غنا را در اين مقدار از عمرمان تأمين كردهايم؟ چه مراحلى را پشت سر گذاشتهايم؟ اين جمعبندى، جمعبندى مفيدى است و آدمى مىتواند از غرور و خدعه و فريب شيطان كه او را گول زده و در امورى مستقرّش كرده و به اهدافى محدودش نموده است، نجات پيدا كند.
📚 فوز سالك، ص: 216
🌿 @einsad
حقیقت شب قدر(عین.صاد).mp3
1.32M
✅ حقیقت شب #قدر
🔸 استاد علی صفایی حائری
🌿 @einsad
✅ما از حجم استعدادها و از عظمت خويش غافليم...
🔶استاد علی صفایی حائری:
انسان با آن عظمت، در جهانى زندگى مىكند همراه نظام و سنت و در جامعهاى زندگى مىكند همراه ارتباط و پيوست. و نشاط اين انسان، در بىنياز شدن و تأمين شدن تمام كمبودها و شكوفا شدن تمام استعدادهاى اوست، نه در هرز كردن استعدادها و نه در احتكار كردن آنها، كه اين هر دو درگيرى مىآورد و رنج مىزايد. ممكن است در يك لحظه با خوشىها همراه باشد ولى اين خوشى همان خاك بازى بچههايى است كه از درد كزاز غافلند و رنج بريدن دست و پا را تجربه نكردهاند. انسانى كه خودش را هرز كرده و خوش بوده و كيف كرده، در واقع از آنجا لذت برده كه نمىداند چه از دست داده، فقط حساب كرده كه چه به دست آورده است. ما از حجم استعدادها و از عظمت خويش غافليم و خود را جزء دارايى حساب نمىكنيم و اين است كه با لذتى كه در عوض از دست دادن خويش و عمر و هستى خود بدست آوردهايم، سرخوشيم و سرشاد.
📚 #روابط_متکامل_زن_ومرد ص۴۴
🌿 @einsad