🔰 آدم شدن!
🔷🔹 انسان براى مسأله اى
بالاتر از شكل گرفتن و تكامل يافتن بايد بكوشد؛
چون تنها اين كافى نيست
كه شكل بگيريم
و در ابعاد وسيع ماده و معنا تكامل پيدا كنيم،
زيرا با اين تكامل يافتن،
مسأله بن بست و عبث و پوچى زودتر پيش مى آيد
و عميق تر مطرح مى گردد.
🔹 كسى كه بهترين ماشين را
و شكل گرفته ترين وسيله ها را
و تكامل يافته ترين مركب ها را با خود دارد
مسأله بن بست و ترافيك و محدوديت ها را
بيشتر احساس مى كند و عميق تر مى فهمد.
🔹 انسانى كه در دو بُعد ماده و اخلاق
شكل گرفته و به تكامل رسيده،
اما جهت ندارد و راه ندارد،
به بن بست و عبث و پوچى عميق ترى
گرفتار خواهد شد
🔹و اين بن بست و عبث و پوچى را
ديگر نمى توان با عرفان شرق هم درمان كرد
و با هيپى گرى مداوا نمود؛
چون اين عرفان،
خود يك نوع تكامل براى
استعدادهاى عظيم تر انسان است
كه پس از شكل گرفتن و تكامل يافتن،
بايد به دنبال راهى بزرگ تر
براى حركت كردن و جهتى برتر براى دويدنش بود.
🔹براى اين انسان
مسأله جهت و صراط و مركبها و رهبرى ها
و روش حركت و منزل ها مطرح مى شوند
و تنها استعدادهاى تكامل يافته
در دو بُعد ماده و اخلاق مسأله اى را حل نمى كنند.
🔹آن لحظه اى كه انسان فكر و عقل و دلش را
مثل ابزارها و ماشين هايش شكل بدهد،
آيا آن روز اين استعدادهاى شكل گرفته
و به بن بست نشسته،
بحران هاى بزرگ ترى را سبز نمى كنند؟
🔹انسان هنگامى آدم مى شود
كه به استعدادهاى شكل گرفته اش جهت بدهد
🔹و براى اين انسان، مكتبى مكتب مى شود،
كه جهت حركت و صراط و روش حركت و و و را
به او ياد بدهد و بياموزد،
بدون آنكه او را مسخ كند
و او را در راه بغلطاند و يا بغل بگيرد.
📝استادعلی صفایی حائری
📚 کتاب رشد، ص ۲۱
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
باری که بتوان برد پیش خدا.mp3
2.41M
🎙کو باری که بتوان برد پیش خدا...
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰رشد يا تكامل
🔷🔹 رشد در زبان قرآن
خيلى پربار تر و عميق تر از تكامل است.
البته مى توان هر كلمه اى را
در برابر هر معنايى قرار داد
و وضعى جديد به وجود آورد،
ولى اين قرار داد و وضع جديد نبايد ما را فريب بدهد.
🔹 رشد در برابر خسر است
و كمال در برابر نقص.
🔹آنچه كه به اوج خويش رسيد؛
مثلًا قدرت بازوها، قدرت فكرى،
قدرت عقلى، قدرت روحى و و و
هنگامى كه به اوج خود رسيدند
و از نقص ها رها شدند،
تازه همين ها همراه يكى از دو حالت
رشد و يا خسر هستند.
🔹اگر با دستم و قدرت بازويم
در جهت عالى تر كار كنم، رشد كرده ام
و گرنه خسارت ديده ام و باخته ام.
🔹و همين طور در قسمت فكرى و عقلى و روحى.
...
🔹اين مفهوم رشد است
كه در برابر خسر آمده
و اين مفهوم با تكامل تفاوت ها دارد.
🔷🔹 رشد، زياد شدن انسانى است
كه به استعدادهاى تكامل يافته اش
جهت مى دهد
و آنها را از بن بست مى رهاند و
به دنبال روش حركت و صراط و رهبرى مى افتد
و ضرورت «مذهب» را مى يابد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۲۴
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰ضرورت رشد
🔶🔸 چرا رشد كنيم؟
چون استعدادش را داريم.
و چون نيازش را داريم
و گرنه گرفتار بحران احتكار
و تراكم استعدادها خواهيم شد
و بيچاره نيازهاى عظيم.
🔸 كسانى كه گندم ها را به خاك مى سپارند،
آنهايى هستند كه وسعت خسيس زمستان
را فهميده اند
و نيازهاى عظيم را شناخته اند
و مى خواهند گندم ها را زياد كنند.
🔸 آنها كه راه دراز و وقت كم را فهميده اند،
مجبورند كه خود را زياد كنند و رشد بدهند.
🔸 اينها زندگى و مرگ را با همين معيار مى سنجند،
اگر زنده اند و اگر مى ميرند،
به خاطر همين زياد شدن است.
زندگى شان تلاوت تكرار نيست
و مرگشان، گم شدن
و از دست رفتن و خودكشى نيست.
🔸 انسان بايد انتخاب كند؛
چه زيستن را و چه مردن را.
🔸 و در انتخاب دنبال
رجحان ها و اهميت ها و ضرورت ها ست.
🔸 هنگامى كه زندگى سازنده تر است،
زندگى و آن لحظه كه مرگ بارورتر است،
مرگ انتخاب مىشود
🔸 و اين است كه مرگ اينها،
خود زندگى است و ادامه عالى ترى از حيات
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد، ص ۲۶
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
تفاوت معنای عجب کبر غرور.mp3
2.55M
🎙 تفاوت عجب، کبر و غرور
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰استعدادها
🔷🔹 انسان از سرمايه هايى سرشار است
و با استعدادهايى همراه،
از نيروهاى بدنى و عاطفى
و غرايز فردى و اجتماعى و عالى گرفته
تا مهم تر از اين همه؛
يعنى نيروى رهبرى اينها
و جهت دادن به اين همه استعداد.
🔹انسان ها گرچه در سرمايه ها با هم تفاوت دارند
اما در جهت دادن
به اينها و رهبرى اينها همه با هم برابرند.
🔹هر كس از تضاد استعدادها برخوردار بود
و هر كس بشر بود
ناچار از اين جهت دادن و رهبرى كردن برخوردار است.
🔹 خود اين استعدادها مهم نيستند
و كارى كه با دست يا فكر
يا نيروى عظيم خود انجام مى دهيم مهم نيست،
🔹بل مهم هدف و جهت اين كارهاست
كه براى چه از اينها بهره مى گيريم
و در چه راهى آنها را به جريان مى اندازيم.
🔹 و با اين ديد ديگر اختلاف
عملها و اختلاف استعدادها
مسأله ظلم و بى عدالتى را به دنبال نمى كشد؛
چون حكمت بر اساس نيازهاى گوناگون،
افراد گوناگون تهيه مىكند،
🔹در حالى كه اين گوناگونى ها ملاك افتخار نيست
و در حالى كه از هر كس
به اندازهاى كه داده اند بازدهى مى خواهند
🔹و در حالى كه هنگام پاداش،
نسبت سرمايه ها و سودها را مى سنجند،
نه سرمايه ها را و نه سودها را.
🔹در حالى كه جهت اين نسبت
و هدف اين كوشش را در نظر مى گيرند، كه:
«انَّما الاعمالُ بالنِّيَّات» و
«لَيْسَ لِلْإِنْسانِ الَّا مَا سَعَى» و
«لايُكَلِّفُ اللّهُ نَفْساً الَّا ما اتيها».
📝 استاد علی صفایی حائری
📚کتاب رشد ص ۲۹
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
🔰 امام خمینی (ره)
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri
کی بیچاره تر از من هست؟.mp3
3.03M
🎙کی بیچاره تر از من هست؟
#پادکست_صوتی
▶️ @einsad
🛒 www.zekraa.ir
▶️https://instagram.com/ali.safaeihaeri