eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
305 دنبال‌کننده
736 عکس
27 ویدیو
120 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
این جعفری است و مرا خوشحال می‌کند امام صادق(ع) به یکی از یارانش فرمود به کسانی که فکر می‌کنی سخن مرا می‌شنوند و اطاعت می‌کنند، سلام مرا برسان و آنان را به تقوا سفارش کن، و تلاش برای خدا و راست‌گویی و امانت داری و سجده طولانی و همسایه داری ↩️ پیامبر هم همین‌ها را برای مردم آورد و فرمود حتی یک سوزن را به صاحبش برگردانید. 📌 آنگاه امام صادق(ع) فرمود: هر کدام از شما که در دینش پارسا، راست‌گو، امانتدار و با مردم خوش‌خُلق باشد؛ دیگران خواهند گفت این جعفری است و این مرا خوشحال می‌کند ✅ ولی اگر خلاف این رفتار کند ننگ من است و آبروی مرا برده است.⛔️ 📃 کافی، ۶۳۶/۲ در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
چرا امام صادق (ع) با قیام های علویان علیه امویان همراهی نکرد؟ ♦️دکتر قاضی خانی در گفت وگو با شفقنا دکتر حسین قاضی خانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با شفقنا به برخورد امام صادق (ع) با قیام های عصر خود برضدّ حکام جور اموی و عباسی اشاره کرد و بیان داشت: برخی از صاحبان آثار اهل‌سنت بر این باور هستند که امام صادق(ع) خود را از سیاست، دور داشته بود، که این عدم دقت در شیوه مبارزه‌ای امام با دستگاه خلافت را می‌رساند زیرا حضرت به عنوان پیشوای منسجم‌ترین جریان در مقابله با حکومت اموی و عباسی، درگیر مسائل سیاسی بود و صاحبان قدرت نیز با درک این امر فعالیتهای امام را تحت نظر داشتند. او به حدیثی از امام صادق (ع) در مورد پیشوایان مردم اشاره کرد و گفت: آن حضرت می فرمایند: «اصلاح مردم به پیشوایان آنان است و پیشوایان از دو گونه خارج نیستند؛ یا نیک کردار هستند که مردم را به امر الهی رهنمون می شوند و یا تبه کردارند که مردمان را به سوی آتش می خوانند». عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، احیاء حق و اجرای عدالت را معیار تشخیص حکومت مطلوب از نگاه امام صادق (ع) دانست و افزود: از آن¬جا که در آموزه های تشیع تنها کسانی حق حکومت بر مردم را دارند که از جانب پروردگار ماذون بر این امر باشند، لذا در اندیشه امام صادق(ع) شناخت امام بر مردم در هر دوره ¬ای واجب است. مسأله مهم آن¬که در اجرایی ساختن این حق، نقش کلیدی از آن مردمان جامعه است و آنان هستند که می بایست با حمایت و فرمان¬پذیری، ائمه علیهم السلام را در اجرای موفقیت -آمیز این مسئولیت یاری رسان باشند لذا حضرت فردی را که مدعی پیروی از امام باشد اما به ریسمان دیگران چنگ زند را در ادعای شیعه بودن دروغ¬گو می ¬داند. او در مورد علل عدم همراهی امام صادق(ع) با قیام های علوی و شیعی زمان خود گفت: در این زمان، حرکت مبارزاتی مختلف منتسب به خاندان پیامبر(ص) را شاهد هستیم که محور آنها قیام به شمشیر ضد دستگاه حاکم است اما امام صادق(ع) بنا به مقتضیات آن زمان این شیوه مبارزه را نتیجه دهنده نمی دانست. قاضی خانی به قیام زید بن علی، عموی امام صادق(ع) در روزگار هشام¬ بن عبدالملک اموی اشاره کرد و بیان داشت: فارغ از انگیزه و هدفی که زید از این قیام داشت، این حرکت در بستری مناسب اتفاق نیفتاد. ایام خلافت هشام از سخت ترین روزگاران بر مردم بود. محبان خاندان پیامبر(ص) در کوفه که از فشارهای دستگاه خلافت اموی به تنگ آمده بودند چون زید را در میان خود دیدند وی را وعده یاری دادند و زید با اعتماد بر ایشان به کوفه وارد شد و فعالیت¬های خود را در آن¬جا آغاز کرد اما اشراف اطلاعاتی امویان بر فعالیت¬های زید و حامیانش، کثرت نیروهای اموی و تلاش¬های نهان گروه¬های رقیب علویان در کوفه سبب شد تا زید در این حرکت ناکام ماند و جان خویش را بر سر مبارزه با امویان نهد. او ادامه داد: گفته شده است پس از سرکوبی حرکت زید، هشام ¬بن عبدالملک عطایای اهالی مدینه و مکه را به مدت یک سال قطع کرد. همچنین آمده است وی فرمان بازگرداندن بنی هاشم مقیم عراق به مدینه، حبس برخی از بنی هاشم، جلوگیری از خروج افرادی از ایشان از مدینه و کنترل رفت و آمدهای هفتگی آنان را صادر کرد. کارشناس تاریخ اسلام اظهار کرد: امام صادق (ع) با آینده نگری و درنظرگرفتن شرایط زمانه، با رویکرد زید همراهی نکرد و حتی نتیجه این حرکت را به او متذکر شد. با این حال چون زید کشته شد آثار اندوه فراوان چهره امام صادق(ع) را فرا گرفت و برای وی طلب مغفرت نمود و در یادکرد حوادثی که بر عمویش گشته بود اندوهگین می ¬شد. همچنین امام از خانواده ¬های بازماندگان این حادثه غافل نبود و در صدد رسیدگی به وضعیت ایشان برآمد و به یکی از اصحاب خود اموالی را سپرد تا میان این خانواده ها قسمت کند. او قیام نفس زکیه را از دیگر قیام های زمان امام صادق (ع) عنوان کرد و گفت: از جمله جریان ¬هایی که در مخالفت با بنی امیه فعالیت داشت و سپس به مقابله با عباسیان نیز کشیده شدند جریان حسنیان به داعیه ¬داری عبدالله بن حسن مثنی، نوه امام مجتبی(ع) بود. اینان به شدت تلاش می کردند امام صادق(ع) را نیز با خود همراه کنند.
ارائه مقاله توسط آقای دکتر سید عبدالکریم حسن پور، عضو پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با عنوان «بررسی و نقد مبانی و روش شیعه پژوهی خاورشناسان با تاکید بر شخصیت امام حسین علیه السلام و حادثه عاشورا» در کنفرانس علمی بین المللی «شرق شناسی و امام حسین علیه السلام» که به همت مؤسسه «وارث الانبیاء للدراسات التخصصیه فی نهضه الحسینیه» (تحت اشراف آستان قدس حسینی) برگزار گردید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 منتشر شد: ساختار اجتماعی یثرب در بنیان مدینة النبی مهران اسماعیلی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سمت اردیبهشت ۱۴۰۲، ۲۹۶ص. 📖 دوره استقرار پیامبر در یثرب و تشکیل اولین اجتماع مسلمانان در این منطقه، از جهات گوناگون مورد استناد و ارجاع فرق اسلامی قرار گرفته و می‌‌گیرد. ایراد اساسی و عمده این ارجاعات، خوانش مدرن از مدینه با استفاده از مفهوم شهر است. در این نوشته تلاش شده با استفاده از روش‌های زمینه‌گرایانه و آخرین و جدیدترین یافته‌ها و اطلاعات به دست آمده در این زمینه، خوانشی جدید از مدینه و ماهیت بافت قبیله‌ای و ساختار اجتماعی ویژه آن ارائه گردد. بدیهی است چنین خوانشی، افق و نگرش جدیدی از کتاب و سنت نبوی به‌ روی پژوهشگران حوزه‌های تاریخ اسلام، مطالعات قرآنی و سایر علوم انسانی مرتبط با حوزه صدر اسلام خواهد گشود.
فهرست کتاب ساختار اجتماعی یثرب 🔴بخش اول: جغرافیای یثرب/مدینه در آستانه ظهور اسلام 🔹فصل اول: بازسازی جغرافیای تاریخی یثرب مدینه (گزارش منابع کهن، پیشینه جغرافیای تاریخی، پیشینه بازسازی نقشه یثرب/مدینه، پیشینه مطالعات شهرسازی اسلامی، حصار مدینه، تغییر بافت جمعیتی یثرب/مدینه، کیفیت خاک و تاثیر آن بر مهاجرت ساکنان، الگوی تاریخی استقرار در یثرب، معنای واژه مدینه در دوره پیامبر) 🔹فصل دوم: جغرافیای طبیعی یثرب/مدینه (زمین شناسی تاریخی یثرب مدینه، دشت گدازه های حوزه یثرب مدینه، کوه های حوزه یثرب مدینه، بارندگی و رودخانه های حوزه یثرب مدینه) 🔹فصل سوم: عالیه و سافله (یثرب علیا و سفلی) در ساختار جغرافیای زیستی یثرب مدینه 🔹فصل چهارم: زیستگاه روستایی یثرب مدینه در صدر اسلام 🔹فصل پنجم: جغرافیای سیاسی اجتماعی یثرب مدینه شامل قلمرو طوایف اوسی در عالیه (طوایف شاخه عَوف، طوایف شاخه مُرَّة الجعدر، طوایف شاخه امرؤ القیس، طوایف شاخه جُشَم) و طوایف اوس در سافله (طوایف شاخه عمرو النبیت) و قلمرو طوایف خزرجی در سافله (طوایف شاخه های عمرو النجار، جُشَم، حارث، کعب و عَوف) 🔴بخش دوم: رویکرد سیاسی اجتماعی به گسترش اسلام در یثرب مدینه 🔹فصل اول: مناسبات قبیله ای در عالیه و سافله 🔹فصل دوم: وضعیت دینی یثرب مدینه در آستانه هجرت نبوی (نخستین تلقی اهل یثرب از پیامبر) 🔹فصل سوم: تلقی اهل یثرب از وحی مکی 🔹فصل چهارم: عوامل افزایش نفوذ پیامبر در یثرب 🔹فصل پنجم: خاستگاه قبیله ای مومنان تا آغاز بیعت عقبه دوم 🔹فصل ششم: گسترش اسلام پس از بیعت عقبه دوم در سافله 🔹فصل هفتم: گسترش اسلام پس از بیعت عقبه دوم در عالیه 🔹فصل هشتم: گاه شناسی نام گذاری انصار و تطبیق آن بر طوایف یثرب مدینه 🔴بخش سوم: خاستگاه قبیله ای منافقان 🔹فصل اول: سرآغاز قدرت پیامبر در یثرب مدینه 🔹فصل دوم: رهبری پیامبر 🔹فصل سوم: ابهام معنایی نفاق 🔹فصل چهارم: جریان نفاق و نوسان های آن با تاکید بر قرآن کریم (بررسی آیات بنابر ترتیب نزول) 🔹فصل پنجم: جریان نفاق و نوسان های آن با تاکید بر منابع تاریخی (منافقان خزرجی طوایف بنی الحبلی، بنی النجار و بنی سلمه، منافقان اوسی گروه النبیت، گروه عمرو بن عوف و گروه اوس منات) ♦️تقشه های ضمیمه شده و بازرسم شده: نقشه یوهان لودویگ بورکهات (1814)، نقشه برنهارت موریتز (1916)، نقشه الدن راتر (1928)، نقشه عبدالقدوس انصاری (1935)، نقشه خیاری (1971)، نقشه فارسی (1973)، نقشه های اطلس تاریخ اسلام لایدن (1981 و 2001)، نقشه شوقی ابوخلیل (1982)، نقشه حسین مؤنس (1987)، نقشه صالح احمد العلی (1990)، نقشه گونتا کترمان (2001)، نقشه دشت گدازه های شبه جزیره، نقشه بازسازی شده نویسنده (2010) تصاویر و نمودارها.
انتشار کتاب «سیره همسرداری امامان معصوم علیهم السلام» تألیف حجت الاسلام و المسلمین یدالله مقدسی
حجت الاسلام و المسلمین آقای یدالله مقدسی مؤلف کتاب ارزشمند «سیره همسرداری امامان معصوم علیهم السلام»
چکیده کتاب «سیره همسرداری امامان معصوم علیهم السلام»
در دورانی که جامعه جهانی آن؛ اعم از ایران‌بزرگ، روم، هند، آفریقا و شبه جزیره العرب، برای زن شخصیتی قائل نبود و حقوق او را رعایت نمی‌کرد و زن نزد آنان برابر با وسیله‌ای بود برای تولید فرزندان جهت افزایش آمار قبیله و بالابردن قدرت قبیله، یا وسیله‌ای برای دفع شهوت وخوش‌گذرانی، یا کالائی برای مبادله بود و ازدواج‌ های گوناگون و بی‌حساب نیز رواج داشت، پیامبر ص مبعوث شد و برای زن اعتبار قائل شد و آمار بالای ازدواج را به چهار عدد با رعایت شرط عدالت رفتاری محدود کرد. افزون بر آن، مهریه را نیز به عنوان پیشکش برای زن در نظر گرفت و تصرف در آن را به اختیار او نهاد. این همه به این هدف بوده که زن را از اسارت درآورد. امامان معصوم ع نیز با پیروی از این سنت نبوی و با رفتار پسندیدۀ خود و به انگیزۀ تحول در رفتار اجتماعی؛ به ویژه نسبت به زن بهترین تعامل با همسران؛ اعم از آزاد و کنیز را به بشریت ارائه کردند. کتاب «سیرۀ همسرداری امامان معصوم ع» تلاشی است در جهت کشف ویژگی¬های رفتاری امامان ع در تعامل با همسر در گسترۀ زندگی و ارائه برخی اصول و شاخص‌ها از سیرۀ همسرداری ایشان به جامعه، تا بتوان از این راه، به شیوۀ درست همسرداری راه یافت. این پژوهش به بررسی ویژگی های همسرداری، چگونگی ازدواج و اصول راهبردی همسرداری امامان علیهم السلام می پردازد و بر این فرضیه‌ ابتنا دارد که ایشان تعامل با همسر را در مسیر تأمین هدف یکتاپرستی دانسته و به تناسب وضعیت، بر اصول راهبردی مرتبط تكيه داشتند. این پژوهش در شش بخش سامان یافته است. بخش یکم بررسی کلیات است. بخش دوم به گونه‌شناسی همسران امامان علیهم السلام اختصاص دارد.. بخش سوم که در پی بررسی «اصول راهبردی همسرداری و شاخص‌های تحکیم خانواده در سیره امامان است، بخش چهارم به شکل‌گیری ازدواج امامان علیهم السلام و نقش اصول و شاخص‌ها در آن پرداخته است. بخش پنجم نیز درباره سیرۀ امامان علیهم السلام در ادای حقوق همسران و وظایف همسرداری است و در نهایت، بخش ششم که مسأله جدایی دو همسر را بررسی می‌کند.
مرورى به زندگى امام رضاعليه السلام امام على‏ بن ‏موسى ‏عليه السلام هشتمين امام شيعيان در روز يازده ذى‏ قعده سال 148 قمری تولد یافت و كنيه معروف او ابوالحسن و لقب معروف او «رضا» است اما لقب‏ هاى ديگری هم داشت مانند فاضل، صابر، وفىّ، صديق، رضى، سراج ‏اللَّه، نورالهدى. به این دلیل به او رضا گفته اند که اولا از سوى خدا به این نام برگزیده شد و ثانیا به سبب اینکه موافقان و مخالفان اهلبیت ع از آنحضرت راضي بودند. مادر او چند نام داشت که هر يك از اين نام‏ ها، به مناسبت معنايى بود، مانند نجمه، تكتم، سَكَن نوبيه، ام‏ البنين، خيزران، مُرسيه، صَقَر يا صفراء، اَروا، شَهد، نَجيّه. اما پس از تولد امام رضا عليه السلام، امام کاظم ع نام این خانم را «طاهره» گذاشت. مدت عمر امام رضاعليه السلام 55 سال بود كه به مدت بيست سال، امامت را برعهده داشت و در اين دوران حدود ده سال با حكومت هارون، حدود پنج سال با حاكميت امين و در پنج سال پايانى عمرش با حكومت مأمون هم¬عصر بود. هارون بدان دلیل كه امام كاظم‏ عليه السلام را به شهادت رسانده بود و خودش را از قتلش تبرئه می كرد، نسبت به امام رضا ع سختگيرى كمترى داشت؛ هرچند يك بار آن گرامى را احضار كرد تا او را بيازارد، اما به مقصودش نرسید و خود بدان اعتراف كرد. امام‏ رضا ع نيز از اين گونه رفتارهاى هارون نگران نبود و به دوستانش مى‏فرمود: از وى آسيبى به من نخواهد رسيد.( كلينى، الكافى، ج1، ص487) امام‏عليه السلام در مدت عمرش به ترويج مبانى دينى در مدينه و شهرهاى ديگر مى‏پرداخت و مكاتبات و مناظرات او گویای این حقیقت است. در حاکمیت امين عباسی، به دلیل درگيرى امین با برادرش مأمون، امام ‏ع و شيعيانش در فضاى بازترى به سر مى‏ بردند و امام ع آسان ‏تر به این فعالیت ها می پرداخت و كارآمدى بیشترى داشت. مهم‏ترين دغدغه امام رضاع در حكومت عباسيان در عصر مأمون بود. مأمون كه از اقبال مردم به امام ع ناراحت بود، براى شكستن شخصيت امام، در پى جنگ نرم برآمد و بهترين راه را این دانست که امام را ولی عهد خود قرار دهد، اما امام‏ ع آن را نپذیرفت، ولی مأمون در نهايت با تهديد، به این کار اقدام كرد و به اجبار امام ‏عليه السلام را به مرو و طوس برد و در اين برنامه، طرح قتل امام ع را پى ريزی کرد. امام ‏عليه السلام نيز با پيش‏بينى خود، پایان اين مهاجرت را برای نزدیکان خود بازگو كرد و توطئه مأمون نيز اجرا شد. (ر.ک: یدالله مقدسی؛ بازپژوهی تاریخ ولادت و شهادت معصومان، فصل دهم).
📣دوره کارگاهی آموزش ویراستاری 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق ارسال پیام به آیدی: @Mahmoud1366 مرکز آموزش های آزاد دانشگاه باقر العلوم علیه السلام: @azadbou_ir
بین المللی 🔰همایش بین المللی مطالعات قرآنی و سیره نبوی از منطر اروپائیان 🗓 ارسال مقاله: 1402/06/31 🗓 زمان برگزاری: 1402/08/23 🔷 سایت همایش 🌐https://quraneuro.ui.ac.ir/fa ┄┅═══✼🌺✼═══┅┄ ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir/
سالروز شهادت امام جواد علیه السلام تسلیت باد
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام جهت معرفی سیره و زمانه ابن الرضا علیهم السلام در سال 1395 اقدام به برگزاری همایشی با عنوان «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام» نمود. مجموعه مقالات این همایش در سه جلد منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت
جلد اول مجموعه مقالات همایش «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام»
جلد دوم مجموعه مقالات همایش «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام»
جلد سوم مجموعه مقالات همایش «سیره و زمانه امام جواد علیه السلام»