eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
305 دنبال‌کننده
736 عکس
27 ویدیو
120 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 دوره تخصصی حدیث‌ پژوهی 🔼 دوره‌ای جامع و کم‌نظیر در جهت آشنایی با دانش‌های حدیثی با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه ⏱ ۳۰ جلسه ویژه رمضان ۱۴۰۳ 📌 ویژگی‌های دوره: ✅ شرکت رایگان در دوره ✅ بیش از ۲۳ ساعت محتوا آموزشی ✅ دسترسی آنلاین و بدون محدودیت زمانی به محتوا ✅ اعطای گواهی معتبر 📆 شروع دوره از ۲۲ اسفند هر روز ساعت ۱۷:۰۰ 📎 برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه کنید: https://hekmat.academy/courses/hadith-studies/ 🌐 در شبکه‌های اجتماعی همراه ما باشید:‌ تلگرام I اینستاگرام I ایتا | آپارات
پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین دکتر مطهری به مناسبت درگذشت والد محترم حجت الاسلام و المسلمین استاد علی اکبر ذاکری عضو شورای گروه سیره اهل‌بیت و مؤلف کتاب سیمای کارگزاران علی بن ابی‌طالب(ع) بسم الله الرحمن الرحيم إنا لله و إنا اليه راجعون استاد ارجمند جناب حجت الاسلام و المسلمين ذاكری زيد عزه رحلت والد مكرمتان را تسليت عرض نموده، برای حضرتعالی صبر و سلامتی و برای آن مرحوم غفران الهی و همنشينی با اهل‌بيت عليهم السلام از خداوند كريم خواستارم.
هدایت شده از مُستَبین
السلام علی المهدی 🟢 درباره مهدی و منجی بودن او روايات فراوانی در منابع شيعه و اهل سنت به نقل از رسول‌خدا و صحابه او و امامان معصوم نقل شده است. 🌏 چنانکه از آن‌حضرت نقل شده: دنيا به آخر نخواهد رسيد مگر آنكه مردی همنام من از خاندانم خروج كند و زمين را پر از عدل سازد. 💡 بخشی از این روایات که درباره تولد دوازدهمین حجت خدا بر آنها استدلال می‌شود، احادیث ۱۲ امام و بخصوص روایاتی است که مشتمل بر نام اولین و آخرین امام از این ۱۲ نفر است. 2⃣1⃣ مانند اینکه رسول‌خدا فرمود: پیشوایان پس از من نفرند. اولین آنها علی بن ابی‌طالب(ع) و آخرین آنها است (الامامة و التبصره؛ ص۱). @Mostabin 📌 اهمیت و فراوانی اخبار مهدی و پیشینه آن در ادیان، سبب سوء استفاده افراد بسیاری از این عنوان در طول تاریخ شد و تاکنون ادامه دارد. ⚔️ اگرچه برخی از خلفای اموی مانند عمر بن عبدالعزيز و سليمان بن عبدالملك را با اين نام خطاب یا ملقب کردند و حارث بن سريج را كه عليه امويان در خراسان قيام كرد مدعی مهدويت دانسته‌اند؛ 🏴 اما عباسیان با نقل احادیثی درباره پرچم‌های سیاه ، با همین نشانه از آن منطقه به کوفه آمدند و با ادعای نجات‌بخشی، حکومت خود را بنا کردند. 🔗 به گونه‌ای که یکی از بنیان‌گذاران دولت عباسی در همان روزهای نخست ادعا کرد ما حکومت را به بن مریم تحویل خواهیم داد! در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
لینک ورود به کرسی ترویجی "تساهل و تاثیر آن بر ساختار اداری مسلمانان و شکل گیری تمدن اسلامی" http:dte.bz/historyconf
بخش اعظم ثروتی که امروز در کشور انگلیس جمع شده، متعلق به مردم دیگر نقاط جهان است. انگلیسی ها طی قرون گذشته با غارت اموال کشورهای ضعیف تر از راه فریب و ریاکاری، با اموال نامشروع، کشوری ثروتمند به لحاظ مادی درست کرده اند. اما در این سرزمین روح انسانیت مرده است و مردم آن به خصوصیاتی نظیر اشتیاق ذاتی به سرقت و دغلکاری معروف شده اند. آمار وحشتناک دزدی از فروشگاهها و مراکز خرید نشان می دهد که میل به دزدی با توجه به انتقال ویژگی های اجداد از طریق ژن به نسلهای بعدی، در میان مردم این کشور نهادینه شده است. شاید بهتر باشد ماهیت درونی انگلیسی ها را از زبان هنری لابوچر، نماینده مجلس عوام انگلستان که جان اسکانلون در کتاب نفیس "همین است حقیقت امور خارجی" به آن اشاره کرده است بشنویم: "ما بدون استثناء، بزرگترین راهزنان و غارتگرانی هستیم که تاکنون روی کره زمین زیسته اند. ما به این دلیل هم که دورو و ریاکار هستیم، از مردم دیگر نقاط دنیا بدتر هستیم. ما اموال و دارایی ها را چپاول می کنیم و همیشه وانمود می کنیم که این کار را به نفع مردم جهان انجام می دهیم" (کتاب چند مقاله تاریخی اثر فریدون آدمیت، صفحه ۶۵)
هدایت شده از مُستَبین
🍎 نوروز و اهل‌بیت ✅ در تاریخ ایران پس از اسلام، پیوسته درباره جایگاه در اسلام و نزد امامان شیعه بحث و گفتگو وجود داشته و بر فقه شیعه نیز سایه افکنده است. چنانکه استحباب غسل و روزه از آثار آن است. ⛔️ به جز یک روایت که امام (ع) را در ظاهر مخالف این رسوم نشان می‌دهد و البته منبع و شرایط صدور آن قابل بررسی است، خبر دیگری از مقابله ائمه با این رسم ایرانیان سراغ نداریم. 🥣 از عیدی دادن ایرانیان استقبال کرد و مضمونی مشابه این فرمود که هر روزتان (یا هر روزمان) نوروز باد! @Mostabin ❇️ اصراری بر اسلامی کردن این آداب باستانی نیست اما در مالک اشتر به عنوان یک سند مهم از سوی امیرمؤمنان چنین توصیه شده است: 👈 با آداب و رسوم مردم که اشکالی در آن نیست و با آن الفت گرفته‌اند، مقابله نکن. 🌸 آغاز سال ۱۴۰۳ که با ایام پربرکت ماه ضیافت الهی مصادف شده است، بر همراهان گرامی مبارک باد. 🌹 در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
هدایت شده از مُستَبین
حلم حسنی ⛔️ در بین مؤمنان کم نیستند کسانی که صبر و تحملشان اندک است و در برابر ناملایمات اجتماعی یا رفتارهای ضد دین یا آنچه آنان بی‌دینی تصور می‌کنند بنا به ضرب‌المثل معروف از کوره در می‌روند و مخالف خود را به باد لعن و ناسزا می‌گیرند. 🪓 شکی نیست که نتیجه این برخوردها معکوس خواهد بود و چه بسا سبب مظلوم‌نمایی طرف مقابل شود. @Mostabin ❗️امام حسن (ع) در دوره‌ای زندگی می‌کرد که بنی‌امیه حتی در مقابل آن‌حضرت و گاه در خطبه جمعه به پدرش و اولین مسلمان، اهانت می‌کردند ولی ایشان آن را با بدی و ناسزا پاسخ نمی‌داد. 🟦 حلم و بردباری اهل‌بیت زبانزد است و داستان مرد شامی که از امام (ع) بدگویی کرد و ایشان با اخلاقی نیکو به او واکنش نشان داد، مشهور. در ایتا https://eitaa.com/Mostabin در تلگرام https://t.me/AlMostabin
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام در اسفندماه سال 1397 اقدام به برگزاری همایش بین المللی با عنوان «امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» نمود. مجموعه مقالات منتخب این همایش در چهار جلد به انتشار رسیده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.
مجموعه مقالات با موضوع "امام علی علیه السلام و حکمرانی عادلانه" به بررسی مباحث حوزه عدالت محوری در حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام می پردازد. این موضوع به لحاظ اینکه الگوگیری از شیوه حکومت حضرت اهمیت زیادی در حکمرانی در دنیای کنونی دارد، جایگاه ویژه ای در همایش داشته است.
"امام علی علیه السلام و حقوق انسانی" عنوان دیگر مجموعه مقالات همایش است که با ارائه یازده مقاله به بررسی موضوع حقوق انسانی که به متعالی ترین شکل در حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام دیده شد و هم اکنون می تواند الگوی مناسبی برای حقوق بشر در جوامع مختلف انسانی باشد.
هر چند توصیف جنبه های معنوی شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام برای محققانی که به شناسایی این جنبه از زندگانی حضرت علی علیه السلام اقدام کرده اند بسیار دشوار و به نوعی غیرممکن است، اما پژوهشگرانی با ارائه مقالاتی تلاش نموده اند به بررسی گوشه ای از این جنبه از شخصیت امیرالمؤمنین علیه السلام بپردازند. سیزده مقاله منتخب در این رابطه در مجموعه مقالاتی با عنوان اختصاصی "معنویت علوی و دنیای امروز" منتشر شد.
در زمینه عدالت اجتماعی که موضوعی کاربردی محسوب می شود، نمونه هایی از عدالت اجتماعی در قالب مجموعه مقالات با عنوان "امام علی علیه السلام و عدالت اجتماعی" در همایش "امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز" به انتشار رسید.
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام برگزار می‌کند: ▪️ سلسله نشست های علمی «تاریخ در قرآن» با موضوع: نظام موضوعات تاریخی در قرآن 🎙ارائه دهندگان: 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، ۱۵ فروردین. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری، ۱۶ فروردین. 🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری، ۱۸ فروردین. 🔹 سرکار خانم دکتر راحله ضائفی، ۱۹ فروردین. 🔹 آقای دکتر محمد حسین دانش کیا، ۲۰ فروردین، 🔹 آقای دکتر نعمت الله صفری، ۲۱ فروردین. ⏰از چهارشنبه، ۱۵ فروردین، ساعت: ۱۱ الی ۱۲. 🏢مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم ، سالن شهید سلیمانی 🔻لینک شرکت مجازی در جلسه: Dte.bz/historyconf
امروز 27 رمضان سال روز شهادت سید حسن مدرس است. وی در سال 1249 ش در روستایی اطراف اردستان اصفهان به دنیا آمد. او به عنوان نماینده مردم و مجتهد تراز اول در سال 1289 به مجلس شورای ملی راه یافت. در مجالس بعدی نیز حضور یافت و در مجلس پنجم به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شد. در همین مجلس بود که انتقال حکومت از قاجار به پهلوی صورت گرفت. فقط چند نفر با الغای حکومت قاجار مخالفت کردند که مدرس از جدی ترین آنها بود. از دیگر نمایندگان مخالف می توان به «محمد مصدق»، «سید حسن تقی زاده»، «میرزا حسین خان علاء» و «سید یحیی دولت آبادی» اشاره کرد. استناد مدرس به متن قانون اساسی بود و می گفت اگر صد هزار رای هم بدهید این کار خلاف قانون اساسی است. (علی مدرسی، مدرس شهید نابغه ملی ایران، ص 279) او به قانون وضع شده کشور در آن دوران پای بند بود و این به معنای تأیید نظام و ارکان حکومت قاجار نبود بلکه او بین «بد» و «بدتر» گزینه «بد» را انتخاب کرده بود. صحبت های او با احمد شاه به خوبی بیانگر نوع تفکر سیاسی اش در آن مقطع سرنوشت ساز است. او به احمدشاه گفته بود: «در راه تأیید سلطنت و تأکید مبانی شوکت و قدرت قانونی اعلیحضرت می کوشیم و از هیچگونه فداکاری دریغ نورزیده و نخواهیم ورزید و علت این فداکاری، نه فقط علاقه مندی ما به پادشاهی اعلیحضرت است بلکه روزگار و گردش آن چنین پیش آورده است که بزرگ ترین و مقدس ترین مبادی ایمان ما یعنی آن اصولی که موجب مصونیت اجتماعی و سیاسی قوم ایرانی و تأکید استقلال و تمامیت ایران است با بقا و دوام سلطنت اعلیحضرت توأم گردیده است» (رحیم زاده صفوی، اسرار سقوط احمدشاه، ص 76)
شهید مدرس انگیزه دینی برای جانبداری از حکومت قاجار داشت. او زودتر از بقیه به این نتیجه رسیده بود که رضاخان در جهت برچیدن بساط دین و دینداری عمل خواهد نمود. او این خطر را برای مردم و نمایندگان بازگو نمود. به نظر مدرس: «تغییر رژیم، بزرگ ترین ضربتی بود که به پیکر ایران وارد می آمد او می گفت در رژیم جدید، نوعی از تجدد به ما داده می شود که تمدن غربی را با رسواترین قیافه تقدیم نسل های آینده خواهد نمود. بزودی چوپان دهات دوردست ایران با فکل سفید و کراوات خودنمائی می کنند اما در در زیباترین شهرهای ایران هرگز آب لوله و آب تمیز برای نوشیدن مردم پیدا نخواهد شد. ممکن است شماره کارخانه های نوشابه سازی روزافزون گردد اما کوره آهن گدازی و کارخانه کاغذسازی پا نخواهد گرفت. درهای مساجد و تکایا به عنوان منع خرافات و اوهام بسته خواهد شد اما سیل ها از رمان ها و افسانه های خارجی که در واقع جز «حسین کرد فرنگی» نیستند، به وسیله مطبوعات و پرده های سینما به این کشور جاری خواهد شد به طوری که پایه افکار و عقاید جوانان بر بنیاد همان افسانه های پوچ شکل خواهد گرفت و مدنیت مغرب را در رقص و آواز و دزدی های عجیب آرسن لوپن و مفاسد اخلاقی دیگر خواهند شناخت، مثل آنکه آن چیزها لازمه متمدن بودن است» (رحیم زاده صفوی، اسرار سقوط احمدشاه، ص 76 – 86) پیش بینی های مدرس درست از آب درآمد اما خود او ابتدا ترور نافرجامی علیه اش صورت گرفت، سپس به فرمان رضا شاه به مدت 7 سال به شمال شرق کشور تبعید و درنهایت با دستور مستقیم رضاشاه او را مسموم و سپس خفه کرده و به شهادت رساندند. آرامگاه این مبارز نستوه در شهر کاشمر قرار دارد.