29-#قواعدفقهیه_لاضرر(روش شناسی اجتهاد، بسیار مهم).mp3
16.71M
29-#قواعدفقهیه_لاضرر(روش شناسی اجتهاد، بسیار مهم)
#تأثیر_روش_شناسی_در_اجتهاد
استاد توکلی.
حتماً گوش کنید👌
@ejtehadjame
🔆 پیامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
🔰العُلَماءُ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ العامِلينَ و العامِلونَ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ المُخْلِصينَ، و المُخْلِصونَ على خَطَرٍ
💠عالمان همه به هلاكت درافتند؛ مگر آنان كه به علم خود عمل كنند و عاملان همه هلاك شوند، مگر آنان كه از روى اخلاص كار كنند، و مخلصان در خطرند.
📚تنبيه الخواطر، ج۲، ص۱۱۸
#حدیث
🆔 @ejtehadjame
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل کرامتی شنیدنی از مرحوم بهلول ،با زبانی شیرین....
🌺 از دست ندهید جالبه👌
💠 @avaymarefat
آیا اثربخشی داروی مشهور به داروی امام کاظم(ع) در درمان بیماریهایی مانند کرونا مورد تأیید شما است؟
پرسش
آیا داروی منتسب به امام کاظم(ع) که در روایات بیان شده صحیح است؟
پاسخ اجمالی
خداوند هدف از فرستادن پیامبران را تزکیۀ معنوی و آموزش حکمت و دین برشمرده، و پیامبر اسلام(ص) هدف از بعثت خود را نهادینه کردن اخلاق نیک در جامعۀ بشری اعلام کرده است. از طرفی با توجه به بیشمار بودن دانشهای بشری؛ نظیر پزشکی، صنعت و ...، راهبرد کلی پیشوایان دینی آن بود که صرف نظر از دانش نامحدودی که از جانب پروردگار در اختیار آنان قرار گرفته بود، اما خود را متخصص تمام رشتهها معرفی نکنند، بلکه - دست کم در ظاهر – مانند دیگر مردم، به دانشهای پذیرفتهشدۀ بشری احترام گذارند. آنان به پیشرفت طبیعی دانش پزشکی توجه داشته، با آنکه انتقادات و پیشنهاداتی نیز به برخی رویههای معمول داشتند، اما بسیاری از درمانهای توصیهشده توسط پزشکان آنروز را مورد استفاده قرار داده و به دیگران نیز توصیه میکردند.
در همین راستا، هرگز ادعایی با عنوان ایجاد رشتهای نوین به نام "طب اسلامی" از جانب آن بزرگواران مطرح نشد که بر اساس آن، دانش مرسوم پزشکی آنروز و نیز پیشرفتهای بعدی این دانش را در کلیت آن به چالش بکشند!
به نظر میرسد آن بزرگواران، اگر امروزه نیز در میان ما حضور داشتند، به همان رویکرد ادامه میدادند. البته پزشکان متعهد میتوانند برخی توصیههای موجود در طب سنتی که به پارهای از آنها در روایات نیز اشاره شده را مورد کنکاش دقیق علمی قرار داده و نتایج آنرا ارائه کنند، اما هیچگاه نباید با تقدسبخشی به "طب سنتی" و اسلامی قلمداد کردن آن، پیشرفتهای به دست آمده در دانش پزشکی نوین، زیر سؤال برده شود.
به همین دلیل، این پزشکان متعهد هستند که باید نظر نهایی را در زمینهی میزان اثربخشی داروهای سنتی اعلام کنند.
با ذکر این مقدمه، در مورد داروی امام کاظم(ع) باید گفت:
امام رضا(ع) فرمود: روزی امام موسی بن جعفر(ع) بیمار شد و پزشکانی به بالین ایشان آمدند و آثار درمانی برای پارهای از داروها را نزد آنحضرت(ع) بیان کردند. اما امام کاظم(ع) فرمود: به کجا میروید؟! به استفاده از مهمترین دارو بسنده کنید که هلیله و رازیانه و شکر(سرخ) است. پس در آغاز تابستان، سه ماه و در هر ماه سه بار خورده شود و در آغاز زمستان سه ماه و در هر سه ماه سه مرتبه استفاده شود و به جای رازیانه، از مصطکی استفاده شود. با این دارو کسی مریض نمیشود، مگر آن مرض مرگ به سراغ او بیاید.[1]
در مورد سند این روایت باید گفت که در میان راویانش، اشخاص ناشناسی با نامهای «سری بن احمد بن سری» و «محمد ین یحیی ارمنی» وجود دارند که وضعیت آنان در کتابهای رجالی معتبر بیان نشده است و بر این اساس، از دیدگاه دانش رجال، «مجهول» هستند.
حدیثشناسان بهتر میدانند که با استناد به چنین روایت ضعیفی نمیتوان تمام پیشرفتهای پزشکی را نادیده گرفت و حتی معتقد بود که شیعیان در زمان امام کاظم(ع) جز این دارو، داروی دیگری مصرف نمیکردند؛ زیرا میدانیم که در روایات دیگر به داروهای دیگری – مانند سیاهدانه - نیز اشاره و توصیه شده است که در صورت پذیرش این روایت، تمام آن توصیهها را باید نادیده گرفت.
از اینرو ترویج این دارو به عنوان جایگزین مقدسی برای داروهای پیشنهاد شده در دانش پزشکی جدید را نمیتوانیم مورد تأیید قرار دهیم، اگرچه دانشکدههای طب سنتی میتوانند و باید تحقیقاتی در این زمینه و میزان اثربخشی آن انجام دهند.
👇
☝️
مواد تشکیل دهنده این دارو
به هر حال داروی پیشنهاد شده در این روایت، در دو نوع تابستانه و زمستانه متفاوت است. در ایام تابستان از سه گیاه هلیله و رازیانه و شکر استفاده میشود؛ اما در زمستان از سه گیاه هلیله و مصطکی و شکر استفاده میشود که هر یک از این گیاهان دارای خاصیتی میباشند:
هلیله
هلیله، واژه فارسی است و میوهای ریز به شکل بیضی است که معروفترین آن هلیله کابلی است در گونههای متعدد، زرد و سیاه وجود دارد.[2] بر اساس گزارشهای موجود در طب سنتی، نوع سیاه آن سرد و خشک است که بواسیر را از بین میبرد و موجب تقویت معده میشود و زخمهای آنرا از بین میبرد. نوع زرد آن نیز در سرد و خشک است و صفراء را از بین میبرد و موجب تقویت معده میشود.[3] بهتر است که پودر آنرا همراه با شکر و یا ترنجبین مصرف شود و طبخ شده آن همراه با عناب و سبستان مصرف شود.[4]
رازیانه(رازیانج)
در زبانهای مختلف به آن «شَمَر»، «شمار» و «انیسون»[5] گفته میشود. در مورد خواص آن گفته شده است که اگر به صورت بخار مصرف شود صداع را تسکین میدهد، شیر زن را زیاد میکند، تشنگی را از بین میبرد، از گرفتگی کبد و طحال جلوگیری میکند، ادرار را زیاد را میکند(در نتیجه سموم بدن دفع میشود)، قدرت شهوت را بالا میبرد و گرفتگی کلیه و مثانه را از بین میبرد.[6]
سکر
آب نی مخصوص است که آنرا پخته باشند.
مصطکی
این گیاه دفع بلغم از سر، موجب تقویت لثه، رفع بلغم از سر، خوشبو شدن دهان، سردی معده و کبد را از بین میبرد و موجب تقویت آن میشود و گرفتگی آنرا از بین میبرد، موجب تقویت روده در دفع فضولات بدن میشود...
مهمترین شبهات پیرامون «کرونا» به لحاظ محتوا و حجمرسانهای و پاسخ آنها - خبرگزاری حوزه
https://www.hawzahnews.com/news/896135/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%B8-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%AD%D8%AC%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88
در بحث تأثیر یا عدم تأثیر ویروس کرونا در حرم های مطهر، تا به حال کار کارشناسی خاصی انجام نگرفته، نفیا یا اثباتا.
محدوده آن مشخص نشده، آیا باور و اعتقاد قلبی زائر در آن تأثیر گذار است یا نه، تأثیر آن مطلق و عمومی است تحقیق نشده.
نسبت به چه اموری حرم مطهر ایمن است و نسبت به چه امری نیست مشخص نشده مثلا اگر در حرم نجاست ظاهری مثل خون و بول سرایت می کند. آیا ویروس مسری سرایت کننده هست یا نیست.
در دوران گذشته که بیماری طاعون... در شهرها شایع بوده، آیا در حرم های نجف و عتبات واقعا سرایت نمی کرده یا مسری بوده.
اگر فرض کنید ویروس کرونا در حرم مطهر به هر دلیلی به شخصی انتقال یافت و فرض کنیم در حرم اثر نکرد آیا بعد از بیرون آمدن از حرم، هنوز هم بی تأثیر است یا از آن محیط امن و ایزوله معنوی بیرون آمدیم اثر می کند.
این سوالات و دهها ابهام دیگر باعث می شود انسان تا نرسیدن به جوابی مطمئن راه احتیاط را پیش بگیرد.
البته در بین صاحب نظران حوزوی و مذهبی دو دیدگاه رایج وجود دارد بعضی ها بدون تحقیق علمی و تجربی جامع، به عمومات و اطلاقات ادله زیارت و شفابخشی حرم ها و روایات مربوط به بوسیدن عمومی زایرین نسبت به ضریح یا زمین حرم که در معرض عموم مردم قرار داشته تمسک می کنند و می گویند ویروس کرونا در حرم اثر ندارد.
بعضی دیگر از حوزوی ها قائل به تخصیص این عمومات و تقیید اطلاقات بوده و می گویند نظام اسباب و مسببات عادی جاری در عالم در همه جا حاکم هست حتی در حرم ها، و شفابخشی و امن بودن حرم ها مشروط به شرایطی است و نمی توان ادله شفا و.. را بر ادله عمومی اسباب و مسببات حاکم کرد. (
اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد،آیا نباید این اقدام منجر به تلفات شود و حال آنکه طبق عالم اسباب و مسببات هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، چنانکه در جریان عملیات تروریستی سال 1373 در کنار ضریح امام رضا (علیه السلام) تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین(علیهماالسلام) منجر به تخریب این حرم گردید. بنابر این این انتظار که در کنار حرم های اهل بیت (علیهم السلام)، جریان امور به صورت غیرطبیعی پیش رفته و عوامل طبیعی در معلول های خود تأثیر گذار نباشند، انتظار درستی نمی باشد.)
به نظر می رسد بهتر است به جای اینکه طرفین، دیدگاه خود را بدون تحقیق جامع بیان کنند. از وزارت بهداشت و متولیان سلامت کشور مطالبه عمومی کنند تا تحقیق تجربی نسبت به این موضوع در حرم مطهر انجام دهند. هر چند در سال 1370 تحقیقی تجربی نسبت به رشد میکروب ها در حرم امام رضا علیه السلام انجام شده و نتایج جالبی از آن گرفته شده به طوری که با کاشت میکروب در محیط خاصی و جاگذاری آن در جاهای مختلف حرم مطهر متوجه شده اند هر چه میکروب ها به قبر مطهر نزدیک تر باشد رشد آن به صفر نزدیک تر شده و نتیجه این تحقیق در وزارت ثبت شده. ولی این مقدار تحقیق جوابگوی نیاز امروز جامعه نیست و باید کار کارشناسی بیشتری انجام گیرد.
متاسفانه بی مبالاتی بعضی از دولتی ها باعث شده اعتماد عمومی خصوصا اهالی حوزه به تصمیمات ستاد کرونا کاهش یابد. و نظرات متناقضی از اهالی حوزه درباره تأثیر ویروس کرونا در حرم ها و ضرورت ماسک و عدم آن مطرح شود.
@ejtehadjame
💠شماره تماس دفتر برخی از مراجع عظام تقلید💠
📞شماره تماس دفتر رهبری:
02537474 و 02537746666
📞شماره تماس دفتر آیت الله مکارم:
02537743110 و 02537473
📞شماره تماس دفتر آیت الله سیستانی:
02537741415 - 9
📞شماره تماس دفتر آیت الله علوی گرگانی
02537741132
📞شماره تماس دفتر آیت الله بهجت :
02537476 و 02537740219
📞شماره تماس دفتر آیت الله تبریزی:
02537733419 و 02537744286
📞شماره تماس دفتر آیت الله شبیری زنجانی:
02537740321
📞شماره تماس دفتر آیت الله سبحانی:
02537743151
📞شماره تماس دفتر آیت الله صافی:
02537715511 - 6
📞شماره تماس دفتر آیت الله نوری:
02537741850
📞شماره تماس دفتر آیت الله وحید:
02537740611
📞شماره تماس دفتر آیت الله فاضل:
02537720500 - 2
📞شماره تماس دفتر آیت الله جوادی آملی:
025337751199
📞شماره تماس دفتر آیت الله مظاهری:
02537739026
_
باسلام باتوجه به اینکه در حال ماه مبارک رمضان هستیم.لطفا در گروههای که هستید نشر دهید شاید کسی سوال داشته باشد و بخواهد از دفتر مرجع خود بپرسد.
@ejtehadjame
♨️تا زمانی که کمیته فقهی بورس، مشروعیت رمز ارزها را تأیید نکند وارد بازار سرمایه نخواهد شد
✔️حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار🔻
🔹رمز ارزها مثل بیت کوین که خیلی هم مشتری پیدا کرده است و قیمتش هم به شدت بالا رفته و اخیراً هم شنیدیم که برخی شرکتهای بین المللی نیز خریدار بیت کوین شدند آیا اعتباری دارد؟
🔸نگرانی که وجود دارد اینکه اینها یک مرتبه رمز ارزها را جمع نکنند و ثروت مردم را هدر ندهند و یا نابود نکنند! چون هیچ گونه ضمانت حقوقی در آن وجود ندارد.یعنی هیچ دولتی، هیچ بانکی و یا بانک مرکزی ای، پشتوانه این رمز ارزها نیست و این ابهامات موجب شده که ما از نظر فقهی به مشروعیت این اوراق نرسیم.
🔹الآن عده زیادی از عقلای عالم به بیت کوین روی آوردند و ما هم منکرش نیستیم اما هنوز برای ما ابعاد دیگری از مسئله روشن نیست از این جهت به نظر قطعی در مورد آن نرسیده ایم و از طرفی آنچه میخواهد در بورس به کار گرفته شود باید از طریق کمیته فقهی عبور کند پس مطمئن باشید تا زمانی که کمیته فقهی بورس، مشروعیت رمز ارزها را تأیید نکند وارد بازار سرمایه نخواهد شد.
@ejtehadjame
یکی از علمای بزرگ می فرمود:
سعی کنید برای تک تک درس هاتون اهمیت و نگاه ویژه داشته باشید یا دفتر تمیز مخصوص داشته باشید و نکات را با ظرافت و قشنگی بنویسید. یا در کتاب با زیبایی و دقت بنویسید.
می گفت علم نوری است که از ملکوت توسط ملایکه ی پاک الهی به انسان القاء و تعلیم می شود و کارهایی مثل نگاه به کتاب و متن، گوش کردن صوت، نوشتن، مباحثه، پیش مطالعه، تدریس... همگی در کنار اخلاص مقدماتی است که زمینه ساز افعال ملایکه ی مقدس الهی است.
حال هر چه این مقدمات با اخلاص و نیت بهتر،با دقت، نظم، احترام، طهارت، زحمت بیشتر، توجه و تمرکز، ظرافت... انجام شود زمینه ی بهتری برای افعال و افاضه ملایکه فراهم می کند لذا علم بهتر، بیشتر، قویتر، عمیق تر، دقیق تر، با برکت تری افاضه می شود.
همین نکته رمز موفقیت و برکت علمی علمای بزرگ است.
#احترام_کردیم_احترام_دیدیم.
@ejtehadjame
🔳 حالا حل شد!
▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه عسکری بدون مکث از ایشان کردند این بود که شما چرا مثنوی را شرح کردی؟! منظورشان این بود خب کارهای دیگری میکردی حدیث شرح میکردی. ایشان گفت: من 5000 روایت شیعه را بین این شرحم قرار دادم، هر کس بخواهد این شرح را بخواند، این روایات را هم لاجرم میخواند.
▪️ علّامه عسکری فرمودند: حل شد.
📚 بخشی از کتاب «سیره و خاطرات علما» نوشته آیت الله جاودان، صفحه 171
#پاراکتاب
#علما
#درس_حوزه
🆔 @ejtehadjame
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت #روش_استظهار شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی
🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانهای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
🔹یکی از ابعاد مقایسه، #روش_استظهار این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است:
«روش مرحوم #وحید در استظهار، مبتنی بر روش محاورهای و عرفی است ... مرحوم وحید میگوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... #شیخ_انصاری استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش میبرد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه میپردازد».
▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهمالسلام)، شماره ۷۵
🔸@ejtehadjame