eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله خامنه ای نظر خود را پیرامون «انجام بازی های قماری رایانه ای» اعلام کردند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد.     * انجام بازی های قماری رایانه ای     سؤال: آیا انجام بازی هایی که حکم قمار را دارند (مانند پاسور) به وسیله کامپیوتر یا مانند آن در نت نیز حرام می باشد؟     جواب: بازی هایی که به دلیل قمار بین دو طرف، حرام بوده اگر از طریق رایانه و به تنهایی باشد و برد و باختی در آن نباشد، فی نفسه جایز است @gharar_a
نقد حیدری01 - آنگونه که شناختم از آغاز تا امروز.mp3
3.41M
سید کمال حیدری؛ انگونه که شناختمش؛ از آغاز تاکنون بخش اول 9.5 دقیقه صوت خودمانی ادامه دارد پیشنهاد می‌کنم بخش‌های بعدی را هم بشنوید @ejtehadjame
نقد حیدری02 -تفسیر برأی قرآن و ارزیابی تالیفات و روند فعالیت ها در گذشته حال حاضر.mp3
2.56M
رویکرد سید کمال حیدری در تفسیر قرآن + ارزیابی تالیفات و روند فعالیت های سيد كمال حيدري در گذشته و حال بخش دوم: 7.5 دقیقه صوت خودمانی ادامه دارد پیشنهاد می‌کنم بخش‌های بعدی را هم بشنوید @ejtehadjame
سید کمال حیدری 3.mp3
3.11M
صوت خودمانی درباره بیانات استاد کمال حیدری درباره تکفیری بودن علمای شیعه بخش سوم 9 دقیقه صوت آیا استاد حیدری ادعای اعلمیت دارد؟ پشت پرده های ماجرای تابلوی دفتر آقای حیدری در قم چه بود؟ ادامه دارد پیشنهاد می‌کنم بخش‌های بعدی را هم بشنوید @ejtehadjame
درباره آقای حیدری 4.mp3
2.94M
ادبیات استاد حیدری در برهه‌های زمانی مختلف درباره آیت الله سیستانی، شهید سید محمد صدر و مرحوم استاد بهبودی چگونه بوده است؟ موضع سید کمال حیدری در زمان تخریب یا حصر مرحوم شریعتمداری، آیت الله منتظری، مرحوم صالحی نجف آبادی و مرحوم فضل الله چه بود؟ بخش چهارم 8.5 دقیقه صوت ادامه دارد آیا دچار بی‌مبالاتی در اظهارنظرهایش است؟ آیا سخنان حیدری تقطیع شده است؟ ادامه دارد پیشنهاد می‌کنم بخش‌های بعدی را هم بشنوید @ejtehadjame
جناب حیدری 5.mp3
3.38M
منصفانه درباره استاد سید کمال حیدری بخش پنجم : 10 دقیقه صوت خودمانی نکته‌ای درباره مصاحبه استاد حیدری با حسین و موضوع تحریف قرآن + تکمله‌ای بر مباحث قبلی درباره تکفیری نامیدن همه علمای شیعه از سوی آقای حیدری + ادعای سید یاسین موسوی درباره میلیون دلار خمس که از امارات فرستاده شده + واکنش آیت الله سیستانی به ادعای بزرگ آقای حیدری درباره کفر باطنی اهل سنت ادامه دارد @ejtehadjame
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ئی ▫️ بسمه تعالی با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد. یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ی این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۸/۲۴
🚨 روایتی از قرائت قرآن دائمی رهبر انقلاب برای 🔘 مرتضی نجفی قدسی ، مدير دارالقرآن علامه طباطبايي : 💠محضر حضرت آيت الله مصباح يزدي رفتم که ايشان نقل کردند که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «شبي نيست که سوره انا فتحنا را براي علامه و برادرشان نخوانم و بخوابم.» يعني رهبر انقلاب هر شب به ياد علامه هستند و براي ايشان مي خوانند. پ ن : انتشار به مناسب فرار رسیدن ۲۴ آبان ماه ، رحلت علامه طباطبایی 🌐 سایت جوان آنلاین 🆔 @ejtehadjame
🔸 جنگ‌های سی ساله مذهبی در ایران 🔹سال 1370 رهبر معظم انقلاب به گروه تاریخ رادیو فرموده بود که این موضوع را در رادیو بگویید تا مردم بدانند. شب سن‌بارتلمی کاتولیک‌ها در فرانسه هشت هزار نفر را می‌کشند و زمینه‌ای برای اختلاف مذهب جدید با مذهب قدیمی می‌شود و در به جان هم می‌افتند و سی سال از همدیگر می‌کشند. 🔹فقط در آلمان جمعیت این کشور یک سوم شد، نسل بعدی که به دنیا می‌آید، برای همیشه نه کاتولیک شدند و نه پروتستان و کل مسیحیت را کنار گذاشتند و دوره سکولاریسم شروع شد و غرب عرف را مطرح کردند. 🔹ریچارد هاس معتقد است که این جنگ سی ساله در جهان اسلام در حال تکرار است. کسینجر مطرح می‌کند که این جنگ مذهبی سی ساله جهان اسلام را نابود می‌کند و ما باید برای بعد برنامه داشته باشیم. 🔹 رمز اختلاف‌افکنی تنها در دایره داعش و عربستان خلاصه نمی‌شود، بلکه برنامه‌ریزی سنگینی از سوی سرویس‌های جاسوسی برای تحریک صورت گرفته است تا وحدت را در جامعه اسلامی بشکنند و اختلافات را به اوج خود برسانند. 🆔 @ejtehadjame
AllameTabayi.mp3
957.7K
به مناسبت سالروز رحلت رضوان الله علیه 🔰 بیانات استاد احمد عابدی درباره نظر علامه طباطبایی(ره) درمورد کتاب شریف بحارالانوار: ➖ در ده سال تدریس بحارالانوار توسط علامه طباطبائی حتی یکبار هم روایتی را تضعیف نکردند. ➖نقل خاطره ای جالب از حضور آیت الله انصاری شیرازی در جلسات بحارالانوار علامه طباطبائی ➖علت واقعی ادامه پیدا نکردن جلسات شرح بحارالانوار علامه طباطبائی حدیث خوانی _ 1395/1/30 ——————————— @Ahmad_aabedi @ejtehadjame
🚨مطالعه روزنامه ها 🔘 حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی : 💠 مقام معظم رهبری از همه مسائل و جریانات با خبرند و به اقتضای مسئولیتشان ، شاید شخصی باشند که از مسائل و جریاناتی که اتفاق می افتد ، مطلع می شوند . معظم له به و مطبوعات علاقه دارند و آنها را با دقت ملاحظه می‌کنند. گزیده جراید و مطبوعات برای ایشان آماده می‌شود و به‌صورت بولتن روزانه خدمت معظم له تقدیم می گردد. ولی ایشان به این اکتفا نمی‌کنند ، تمام روزنامه های صبح و عصر به موقع روی میز مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد و ایشان با علاقه آنها را می‌خوانند ، به خصوص سرمقاله ها را با دقت می‌کنند . این موضوع اختصاصی به روزنامه‌ها هم ندارد ، معظم له ، مجلات ماهنامه ها و فصلنامه ها را هم می بینند. خیلی هستند ، ایشان چند بار به من فرمودند من در ۲۴ ساعت وقت کم می آورم. 📚 پرتوی از خورشید - علی شیرازی - ص ۲۷ 🆔 @sireh_agha
درسنامهفهم حدیث عبدالهادی مسعودی.pdf
2.14M
✅ کتاب 🔹نویسنده: استاد عبدالهادی 🔹در این کتاب، خرده‌فرایند حدیث (روش استظهار)، به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی صاحب جواهر.pdf
6.39M
✅ مصاحبه با استاد همدانی پیرامون اجتهاد صاحب ▫️منبع: سایت استاد عندلیب 🔸روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و‌ گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد. پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و‌ خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند. پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیب‌ها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت. پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد. این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی) این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و‌ همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم می‌سازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند. طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند. غلبه طبیعت گرایی و‌ تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و‌ تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد. نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد. ⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و‌ حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند. یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی) سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و‌ بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد. 💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد. میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و‌ مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو‌ بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد. خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و‌ محتاجیم. ✍ عبدالحسین خسروپناه اول آذر ۱۳۹۹ @ejtehadjame
🌀 مجاهدت مخلصانه عالمان شیعی 📝 می‌نویسم این حروف را و حال آن که گرسنه هستم... 💠 مرحوم حضرت آیت‌الله سیّد شهاب‌الدّین مرعشی نجفی بر نسخه‌ای خطّی از کتاب "فوائد بحرالعلوم" نوشته‌اند: 🔹 کتاب فوائد سیّدمهدی نجفی را خریدم به پولی که از سه ماه به دست آورده بودم. و منِ محزون، شهاب‌الدّین حسینی مرعشی نجفی هستم. 🔹 و این حروف را در حالی که می‌نویسم! زیرا یک روز و شب است که به دلیل نداشتن وجه، چیزی نخورده‌ام! و امیدوارم به برکت اجداد طاهرینم علیهم‌صلوات‌الله بر این سختی و گرفتاری بتوانم صبر نمایم. ✍🏻 نوشته شد به تاریخ ۱۳۴۱، در مدرسه قوام - نجف أشرف 🌐 @ejtehadjame
ندای سعادت: 🔴 بلندی مقام ♦️در يكى از زيارت‏ هاى سيّد الشّهدا- عليه‏ السّلام- آمده است: «أَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَوْمَ وُلِدْتَ وَ يَوْمَ تَمُوتُ وَ يَوْمَ تُبْعَثُ حَيّاً.» سلام بر تو، روزى كه متولد شدى، و روزى كه جان مى‏ سپارى، و روزى كه زنده مبعوث مى ‏شوى. (کامل الزیارات). ♦️اين، همان سلامى است كه خداوند نسبت به حضرت يحيى و عيسى- عليهما السّلام- به طور صريح و نسبت به ديگر پيامبران به اشاره در قرآن شريف ذكر مى‏ نمايد. ♦️ يكى از معانى سلام ... امنيت مطلق ايشان (ائمه معصومین ع ) از ابتلائات عالم بشريت است ♦️امنيت مطلق، همان مقام عصمت و استقرار بر فطرت توحيدى و نبودن حجاب ميان انسان و فطرت، و خلاصه دوام توجه به حقّ است. ♦️♦️اين مقام؛ هر چند خاصّ اولياى الهى و معصومان- عليهم ‏السّلام- است؛ ولى مردم عادى ... نيز قابليّت آن را دارند كه با مجاهده و يا از طريق ، به اين فوز عظيم نايل شوند. 📕 برگرفته از کتاب فروغ شهادت (تالیف آیة الله سعادت پرور ره)🌱 https://eitaa.com/Nedaysaadat
✍️ پیام رهبر انقلاب درپی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید محسن فخری‌زاده ✳️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پی ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی شهید، دکتر محسن فخری‌زاده پیامی صادر کردند. متن پیام به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم ✍️ دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخشهائی که وی بدانها اشتغال داشت. اینجانب به خاندان مکرم او و به جامعه‌ی علمی کشور و به همکاران و شاگردان او در بخشهای گوناگون، شهادت او را تبریک و فقدان او را تسلیت میگویم و علو درجات او را از خداوند مسألت می‌کنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۸ آذرماه ۹۹ 🇮🇷
📍مراسم ختم مجازی دانشمند هسته ای و صنعت دفاعی برای قرائت صلوات، فاتحه، زیارت عاشورا برای شهید گرانمایه شهید محسن فخری زاده لینک ذیل را لمس کنید. http://iporse.ir/66846 👌
سلام.آیا حقیقت دارد که یکی از امامان فرمودند که معامله با اکراد(کرد ها یعنی اهالی کرد) کراهت دارد؟ تعدادی روایات در این زمینه وجود دارد ولی برخی از آنها به لحاظ سندی ضعیف، مرسل و نادرست نیست یا به لحاظ محتوا و مدلول با برخی آیات قرآن تعارض دارد(۱). در عین حال، برخی از این روایات در باب معاملات را برخی از علما و فقهای گذشته پذیرفته اند و بر اساس آن حکم به کراهت معامله با برخی از اکراد دادند. و دلیل آن هم «کردبودن» نیست بلکه دلایلی در روایات ذکر شده که این دلایل باعث کراهت معامله با آنان یا هرقومی که چنین ویژگی هایی را داشته باشد؛ دارد. برخی از این دلایل عبارتند از: نداشتن بصیرت، منشأ خیرنبودن، عدم صداقت در معامله، مربوط نبودن این روایات برای همه کردها، در امان نبودن از اذیت و آزار آنان بعد از معامله و ... . بنابراین صحت سندی این روایات، اثبات نشده است. در نتیجه حرمت یا کراهت معامله یا حتی ازدواج با اکراد ثابت نشده است و این گروه از مردم هم مانند سایر اقوام، شعب و قبایل مردمی هستند که احکام معامله با آنان تابع میلت و قومیت آنان نیست بلکه تابع احکام اسلامی است. و صرفاً بخاطر اینکه کرد هستند معامله کراهت دارد؛ صحیح نیست. لازم به ذکر است که در میان مراجع عظام تقلید شیعه و معاصر کسی چنین فتوایی ندارد!. پاورقی: (۱) سوره حجرات آیه ۱۳.
بسمه تعالی: آیا کُردها و یا اکراد از جنیان هستند؟ معامله با آنها چگونه است؟ پاسخ اجمالی در روایتی در این‌باره آمده است: ابی ربیع شامی از امام صادق(ع) پرسید: گروهی از کُردها در منطقه ما زندگی می‌کنند. همیشه برای خرید و فروش می‌آیند و ما با آنها همنشین شده و با هم خرید و فروش داریم. [تکلیف چیست؟] آن‌حضرت فرمود: «ای اباربیع! با کُردها همنشین مشو؛ زیرا ایشان گروهی از جن هستند که خداوند از روی آنها پرده برداری کرده پس با آنها همنشین نشو».[1] حال با ذکر نکاتی به این مسئله می‌پردازیم: 1. با این‌که برخی، خواسته‌اند توجیهاتی ارائه کنند که چگونه کردها از نسل جن هستند[2] و برخی نیز این‌ موضوع را محتمل دانسته‌اند،[3] اما به نظر می‌رسد چنین چیزی چندان متصوّر نیست و با این‌که عمل زناشویی میان جن و انسان محتمل است، اما شکل‌گیری نسلی از آنها متصور نیست، با آن‌که امروزه می‌بینیم که این گروه با دیگر اقوام ازدواج کرده و مشکلی پیش نمی‌آید. بر این اساس، این ادعا که طایفه‌ای از انسان‌ها را از جن بدانیم یا بالعکس، باطل است. 2. یک نژاد از انسان‌ها، در طول سالیان دراز، به قدری در هم آمیخته با اقوام دیگر می‌گردد که واقعاً نمی‌توان همه آنها را یک پیمانه دانست و بر همه آنها یک حکم جاری کرد. 3. اما پیرامون روایت مورد بحث باید گفت؛ این روایت از جهت سندی ضعیف و مرسل است[4] و در مواردی با این بازتاب اجتماعی، قابلیت استناد ندارند. علاوه براین، سند این روایت به «أَبی الرَّبیع الشَّامی»‏ می‌رسد؛ این شخص با این‌که منابع رجالی از او یاد کرده‌اند،[5] ولی هیچ‌یک توثیقی برای او ذکر نکرده‌اند و اینها سبب می‌شود ما چنین شخصی را حجت ندانیم[6] و طبیعتاً روایات منقول او را نیز معتبر ندانیم. 4. بر فرض که سند این روایت را بپذیریم؛ محتوای آن نیز اشکالات جدی دارد؛ اسلام، مردمان را نه براساس رنگ و نژاد و ...، بلکه براساس تقوا و ایمان می‌سنجد: «اى مردم! ما شما را از مرد و زنى آفریدیم، و شما را ملّت ملّت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بی‌تردید، خداوند داناى آگاه است».[7] بنابر این، معنای ظاهری این روایت صحیح نبوده و باید حمل‌هایی برای آن در نظر گرفت. علاوه بر آن‌که جن بودن به تنهایی نیز نمی‌تواند دلیلی برای قطع ارتباط باشد، زیرا همان‌گونه که در سوره جن اعلام شده، جنیان با تقوا و پرهیزگار فراوانی وجود دارند، پس حتی اگر بپذیریم که اکراد باقیمانده جنیان هستند، دلیلی برای قطع ارتباط با آنها وجود نداشته و این خود، دلیل دیگری بر ضعف محتوای این روایات است. 4. رایج‌ترین حملی که برای این روایات وجود دارد، چنین است؛ کُردها قومی بوده‌اند که بیشتر در کوهستان‌ها می‌زیستند و حتی گروهی از آنان در قرون اولیه اسلامی به غارت می‌پرداختند[8] و در معاملات نیز بسیار اهل حیله بوده‌اند. شاید این روایات که آنان را از جنّ داشته؛ اشاره به این دارد که آنان – در آن زمان – دارای رفتار ناپسندی بوده و از جهت حیله‌گرى مانند جنّ هستند یا گوئى از جنّ هستند که پرده از ایشان برداشته شده است.[9] این رویکرد در روایات دیگر نیز وجود دارد، برای نمونه؛ در برخی روایات از امام صادق(ع) آمده که با طایفه خزر (طایفه‌ای که در نواحی دریای خزر زندگی می‌کردند)[10]‌ ازدواج نکنید؛ و ... . [11] این روایت، بر فرض قبول از این سرچشمه می‌گیرد که در آن زمان این قوم به دزدی و غارت معروف بوده‌اند و انصراف به گروهی از آنان دارد که این ویژگی را دارند؛ لذا حتی در آن زمان نیز عمومیت نداشته و شامل دوران‌های دیگر نسبت به همه مردم این نواحی نمی‌شود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5،‌ ص 158، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛‌ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق، مصحح، موسوی خرسان، حسن، ج 7، ص 11، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ با اندکی تفاوت در این منبع نیز آمده است: شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 164، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [2]. ر.ک: واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق، مصحح، شیری، علی، ج 5، ص 223، بیروت،‌ دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، 1414ق.‌ [3]. مجلسی، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی‌پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ‌ج 6، ص 440، قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق. [4]. سند روایت چنین است: «مُحَمَّدُ بْنُ یحْیى وَ غَیرُهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِی بْنِ الْحَکَمِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی الرَّبِیعِ الشَّامِی».
[5]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 455، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 525، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی‌تا. [6]. صدر، سید محمد، ما وراء الفقه، محقق، مصحح، جعفر هادى دجیل، ج 6، ص 226، بیروت، دار الأضواء للطباعة و النشر و التوزیع، چاپ اول، 1420ق. [7]. حجرات، 13. [8]. أبو نعیم اصفهانی، أحمد بن عبد الله بن أحمد، حلیة الأولیاء وطبقات الأصفیاء، ج 8، ص 228، السعادة، دار الکتاب العربی، بیروت، ‌1409ق؛ خَلَّال بغدادی، أحمد بن محمد، السنة، محقق، زهرانی،‌ عطیة، ج 1، ص 160،ریاض، دار الرایة، چاپ اول، 1410ق. [9]. مجلسی، محمد باقر، مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 19، ص 145، تهران، ‌دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1404ق. [10]. یاقوت حموی، شهاب الدین ابو عبد الله، معجم البلدان، ج 2، ص 367، بیروت، دار صادر، چاپ دوم، 1995م. [11]. الکافی، ج ‏5، ص 352؛ شیخ حرّ عاملی، هدایة الامة إلی أحکام الأئمة(منتخب المسائل)، ج 7، ص 108، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، 1412ق.
🔸وخامت حال آیت الله مصباح یزدی 🔸مومنان دعا کنند 🔻در پی وخامت حال آیت‌الله مصباح یزدی دفتر ایشان در اطلاعیه ای از مومنان درخواست کرد تا برای بهبود حال ایشان دعا کنند. 🔹دوست‌داران آیت‌الله حفظه الله مکررا جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. با توجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان و دوستان و عموم ولایتمداران و علاقه‌مندان به ایشان تقاضا داریم با توسل ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند. 🆔 @rasanewsagency
🔴🔴🔴واکنش استاد به ترور ناجوانمردانه شهید 🔴🔴اگر برادر قاآنی فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت می کنم ♦️دیشب به لطف یکی از دوستان، یادداشت‌هایی از شهید بنیانگذار، استاد فخری‌زاده را دیدم. پیشتر ندیده ونخوانده بودم. دیشب هم نخواندم، بلعیدم و افسوس خوردم‌ بر بزرگمردی که جلوی بت‌های ما زانو نزد، ♦️بزرگ در «فیزیک» و «فلسفۀ علم» و بزرگ در انسانیت و معنویت ،مجاهدی ناشناخته برای ما و کاملا شناخته برای واشنگتن و لندن و تل‌آویو که او را پدر"تکنولوژی هسته‌ای" و مغزمتفکر "هوافضا" نامیدند و کشتند. ♦️ده‌ها نقشه ترور او نقش برآب شده بود. روشن است که چرا مردم آن نظریه‌پرداز عملگرا را قاسم سلیمانی «فیزیک هسته‌ای» خواندند. شهادت فخری‌زاده، برای او «خیر» و برای ما «شر» بود، برای او قصۀ « پیله و پروانه » و برای ما غصۀ «ماندن میان درودیوار» است،و محرومیت از مردی که ندانستیم چه حقی بر امنیت و پیشرفت ایران دارد ♦️و اینک چون شهید تهرانی‌مقدم ،شهدای هسته‌ای و شهیدانی که پس از این خواهیم داد، دیگر از تاریخ ایران تفکیک نخواهد شد؛ چه خورشیدهای درخشان به تاریخ ما سنجاق نشده‌اند بلکه خود تاریخ ما هستند. ♦️ضمن آنکه اهل تعارف نیستم و اگر برادر قاآنی فرمانده من در سالهای جنگ، ما را به عضویت سپاه قدس بپذیرد در هر عملیات انتقامی در هر جای عالم که باشد شرکت می کنم به ویژه اینک که گرفتار کوتوله هایی هستیم که هوسی جز مذاکره باشیطان ندارند ♦️و نمیدانیم به کدام خدا نماز میبرنداما نقداََ حیف است اگر با چند یادداشت به افکار شهید فخری‌زاده در حوزه فلسفه و علوم پایه اشاره نکنم:👇👇👇