🗓سالروز مهم آغاز نهضت امام
🏴و کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بعلتتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دوم فروردین۱۳۴۲ سالروز شهادت امام صادق بود و در این روز مراجع قم مجالس روضه برپا میکنند. مجلس حضرت امام در منزلشان، و مجلس آقای شریعتمداری در مدرسه «حجّتیّه» بود. این هر دو مجلس پیش از ظهر و مجلس آقای گلپایگانی هم عصر در مدرسه «فیضیّه» برپا بود. رژیم شاه برای انتقامجویی از علمای قم، مخصوصا در چنین روزی نقشه خود را طراحی کرد. گروهی از افراد گارد مخصوص شاه به قم آمدند. نقشه آنها این بود که در مجالس عزا که به مناسبت شهادت امام صادق برگزار میشد، آشوب برپا کنند و سپس قدرت خود را نشان دهند و طلّاب حوزه علمیّه را به خاک وخون بکشند. میخواستند در مجلس امام مشکلآفرینی کنند. امّا روضه در منزل ایشان برقرار بود و منزل ایشان هم داخل کوچههای تنگ و پیچدرپیچ قرار داشت. لذا نقشه آنها در آنجا نمیتوانست موفِّق شود. علاوه بر این، یکی از معمّمین برخاست و با صدای بلند این نقشه را اعلام و آنان را تهدید کرد و فرصت را از دست توطئه گران گرفت. خواستند این مشکل را در مجلس آقای شریعتمداری ایجاد کنند. ولی یکی از «جاهل مسلکها» که معروف به طرفداری از آقای شریعتمداری بود، متوجّه موضوع شد و برخاست و خطاب به حاضران گفت: هرکه بخواهد در این مجلس مشکلی بیافریند، کمرش را میشکنم. البته آنها در مدرسه فیضیه موفق شدند. مجلس سوگواری مدرسه فیضیّه را به فاجعهای بزرگتر تبدیل کردند که لکه ننگ همیشگی بر پیشانی رژیم شاه گذاشت. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پانزده خرداد مبدأ نهضت بزرگ روحانیت و مردم نیست. قبل از پانزده خرداد، در سال ۱۳۴۱ و آغاز سال ۱۳۴۲، قضایای مهمی اتفاق افتاد: در دوم فروردین ۴۲، حادثه مدرسه فیضیه پیش آمد و ضرب و جرح طلاب علوم دینی و اهانت به مرحوم آیةالله گلپایگانی. قبل از آن، در اواخر سال ۱۳۴۱، قضایای تظاهرات مردم در بازار تهران پیش آمد و در آنجا هم اهانت به مرحوم آیةالله حاج سید احمد خوانساری. اینها نشاندهندهی این است که نهضت روحانیت در سال ۴۱ و آغاز سال ۴۲ به آنچنان اوجی رسیده بود که دستگاه جبار برخوردهای خشنی با علما و طلاب و حتّی مراجع تقلید داشتند! ۹۲/۳/۱۴
‼️حادثه دوم فروردین مدرسه فیضیه در مقابل حادثهی ۱۵خرداد، حادثه کوچکی بود؛ اصلاً قابل مقایسه با آن نبود. حادثه از یک ساعت به غروب شروع شد، تا یک ساعت بعد از شب ادامه داشت؛ سه ساعت به صورت شدید طلبهها را در محیط مدرسه فیضیه کتک زدند و اهانت کردند، تا آنجایی هم که ما اطلاع داشتیم، یکی دو نفر در آن حادثه کشته شدند و البته عدهی زیادتری هم مجروح گردیدند. بنابراین، حادثه ابعاد خیلی زیادی نداشت. اما امام توانست آن حادثه را برای به حرکت درآوردن همهی ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد - در این روز امام در زندان بود - پانزده خرداد یک حادثهی خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتی بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد. ۷۰/۴/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️فروردین سال ۱۳۴۲ که حوادث مدرسه ی فیضیه و زدن طلاب و انداختن آنها از بالای پشت بام پیش آمد، همان روز ما منزل امام رفتیم. بنده آن وقت طلبه ی جوانی بودم و دستگاه اختناق محمدرضا علیه حوزه علمیه، شمشیر را از رو بسته بود. در خیابان ارم قم طلبه جرأت نمی کرد از این طرف خیابان به آن طرف برود! کماندوهای دستگاه شاه مثل شمر میریختند سرش، کتکش میزدند، عمامه اش را برمی داشتند و لباسش را پاره می کردند. در چنین حالت رعب آوری، آن روز امام بعد از نماز مغرب و عشا به خانه شان رفتند - همین خانه یی که الان هم در قم هست - طلبه ها هم رفتند، بنده هم بودم. ایشان خاطره اختناق دوران رضاخانی و رفتن طلبه ها به بیرون از قم را یادآوری کردند و گفتند آن روز ما این طور زندگی کردیم؛ آنها رفتند و ما ماندیم؛ حالا هم اینها خواهند رفت و شما خواهید ماند. این پیشگویىِ امام بود؛ پیشگویىِ مبنی بر وعده ی الهی. خدای متعال وعده کرده است که اگر جماعتی در راه او مجاهدت و ایستادگی کنند و دارای ایمان باشند، قطعاً به هدف خواهند رسید. وعده ی الهی دروغ نیست. خدای متعال راه را جلوی پای انسان می گذارد و قدم به قدم دست انسان را می گیرد. وقتی هدف، خدا بود، «والذّین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا». عمده، وجود این انگیزه و این ایمان است؛ وارد میدان شدن و تلاش کردن است. هر جا این باشد، موفقیت بدون تردید حاصل خواهد شد. ۸۳/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزوصیتحجةالاسلامخامنهای
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در پی حادثه فیضیه ما رفتیم منزل امام و امام صحبت کردند، بیست دقیقه به نظرم، بیست و پنج دقیقه صحبت امام طول کشید. صحبت امام که تمام شد، من احساس کردم آن چنان نیرومند و مقاوم هستم که اگر الان تمام آن جمعیت و یک فوج لشکر به این خانه حمله کنند، من یک تنه حاضرم مقاومت کنم. والله به قدری تأثیر کرد این صحبت امام که من فراموش نمی کنم. علت این هم که این صحبت این طور دقیق مطالبش را یادم است، همین است که آن اثر شگرف و عجیب را در من کرد. من که تا لحظه ای پیش از جهت مرعوب بودن، آن چنان بودم که نمی توانستم بایستم نماز، بعد از این صحبت -نیم ساعت فاصله شده بود- با خودم گفتم امشب من اینجا می مانم؛ چون ممکن بود شب حمله کنند منزل امام؛ میمانم دفاع میکنم. خبر آوردند و گفتند که امام گفته اند راضی نیستم کسی اینجا بماند امشب؛ لذا همه بلند شدیم آمدیم بیرون و کسی نماند آنجا. آن شب گذشت؛ من البته آمدم منزل دوستان. یادم نیست منزل چه کسی رفتم؛ اما خب، خواهری در قم داشتم و دوستان نزدیکی داشتم که منزل اینها میرفتم. اول یک تلگراف مشهد فرستادیم که پدر و مادرمان، چون حادثه ای بود، ناراحت و نگران نشوند و بعد از آن، همه طلبه ها تلگراف کردند به شهرهایشان، و بعد نشستم فردای آن روز وصیتنامه نوشتم. ۶۱/۱/۲ کتاب عبدصالح خدا ص۶۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
مدعیان طب اسلامی که فتوای طبی میدهند باید مجازات شوند - مشرق نیوز
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) گفت: کسانی که با ادعای طب اسلامی فتوای طبی صادر کنند که خلاف شرع، عقل و علم است مجرم بوده و حکومت باید با آنان برخورد کند.
https://www.mashreghnews.ir/news/1179745/%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF
✅ کانال نقد مکتب طبی استاد تبریزیان
@Naghdeostadtabrizian
به گزارش مشرق، آیت الله علی اکبر رشاد امروز پیش از آغاز درس خارج در واکنش به اظهارات اخیر برخی از مدعیان طب اسلامی اظهار داشت: روایت است امام میتواند سه قشر را حبس کند نخست علمایی که فاسق هستند و مقتضیات این شأن و صنف مقدس را رعایت نمیکنند و مرتکب فسق و فجور میشوند، دوم افرادی هستند که دست به طبابت میزنند ولی جاهل هستند و از سر علم و روشهای علمی طبابت نمیکنند و بر اساس حدس و گمان، جادو و جنبل و … برای خودشان دستگاه طب راه انداختند که بر امام واجب است این افراد را دستگیر کند.
وی افزود: در روزگار کنونی این روایت فرصت اجرای فراوان دارد چرا که حکومت اسلامی برپا است و فقیهی جامع، عادل، قاطع، کاردان، شجاع، دلسوز و متقی در رأس امور است و قوای سه گانه نیز برای اجرای قوانین و عدالت حضور دارند. با این وجود متأسفانه شاهد یک هرج و مرجی در حوزه دیانت، طبابت و علوم دینی هستیم.
آیت الله رشاد ادامه داد: برای مثال کسانی که احیاناً عالم هستند و از فضلی هم برخوردارند اما ملتزم به مقتضیات این شانیت یعنی عالم دینی بودن نیستند باید با این افراد برخورد شود. اگر قبل از انقلاب اسلامی کسانی با لباس روحانیت مرتکب فساد میشدند شرایط به گونهای نبود که زمینه مقابله و کیفر آنان فراهم باشد یا حتی اگر کیفر میشدند رژیم سفاک و هتاک پهلوی آنان را مورد حمایت قرار میداد و بزرگ میکرد.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه در حکومت اسلامی هیچ روحانی حق ندارد مرتکب فسق، فجور و فساد شود، اظهار داشت: یکی از مواریث گرانبهای حضرت امام راحل راه اندازی دادگاه روحانیت بود، این دادگاه بیانگر عدالت خواهی ایشان و اهمیت دادن به اجرای حق است و اینکه خطای روحانیت میتواند بسیار مخاطره آمیز باشد و باید با آن جدی برخورد شود.
رئیس شواری سیاست گذاری حوزههای علمیه استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه دادگاه روحانیت برکات زیادی در این سالها داشته است، عنوان کرد: بسیاری افراد متخلف تا کنون در این دادگاه مجازت شدند، افراد زیادی که فاقد صلاحیت بودند از این سلک اخراج شدند و بعضی دیگر نیز که ممکن بود مرتکب خطا شوند جرأت نمیکنند خطا کنند؛ بنابراین دادگاه روحانیت یک نهاد بسیار با برکت است.
وی با بیان اینکه حیثیت روحانیت حیثیت یک فرد نیست بلکه حیثیت یک جماعت است، گفت: طبقه علما و روحانی همانند عمامه سفید میماند که اگر نقطه سیاهی بر آن نقش ببندد دیده میشود، بنابراین روحانیون باید مراقب کردار و رفتار خود باشند. گاهی اوقات وقتی یک روحانی خطا میکند درست است که فرد خطا کرده اما تصور مردم و بازتاب مساله دامن جامعه روحانیت را میگیرد و همه متهم میشوند.
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه روحانیت همواره در میان اقشار مختلف پاکترین قشر بوده است، تصریح کرد: در میان اقشار کمترین متخلفین مربوط به جامعه روحانیت میشود. روحانیت باید عادل باشد اما نباید از او انتظار معصوم بودن داشت برای همین اگر بعضاً خطایی از کسی سر زد نباید آن را به پای همه روحانیت نوشت.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) درخصوص جایگاه و قداست لباس روحانیت، گفت: لباس روحانیت، لباس رسالت، نبوت و پیامبر اکرم (ص) است. روحانیت الگو است و اگر کسی در لباس روحانیت خطا کند به حیثیت دین ضربه میزند. بر این اساس الگوها وقتی لغزش میکنند آن لغزش به کسانی که از آنان الگوپذیری دارند منتقل میشود و در نهایت فساد در جامعه توسعه پیدا میکند. بنابراین در جامعه باید قاعده و قانونی را تأسیس و تنظیم کرد که مطابق شئون جرم تعریف و کیفر تعیین شود تا کسانی که شأن بالاترین دارند جرم و کیفر آنان دو برابر باشد.
وی با اشاره به اینکه اطبای جهال با جان مردم سر کار دارند و حکومت موظف به بازداشت آنان است، گفت: متأسفانه در دهه اخیر از طب مکمل که شامل طب سنتی و طب سوزنی و طب اسلامی و … میشود سو استفاده بسیاری شده و در آن افراط صورت میپذیرد برای مثال کسی که میآید و میگوید واکسن کرونا را نباید زد؛ این چه حرفی است که زده میشود! چنانچه حکم و فتوای رهبر انقلاب در خصوص یک نوع واکسن که مشکوک است و احتمال توطئه میرود گفته شود، این ممنوعیت حکم عقل و شرع است زیرا از دشمن توقع نمیرود که از او دوا و درمان گرفت، مگر میشود به دشمنی که با او در حال جنگ هستیم اعتماد کنیم؟ دولت آمریکا با ایران در حال جنگ است چطور میتوان به این دشمن اعتماد کرد که بیاید امنیت جانی مردم را فراهم آورد؟ کدام عاقلی در حوزه دارو میتواند به دشمن اعتماد کند.
ادامه در پیام بعد:
✅ کانال نقد مکتب طبی استاد تبریزیان
@Naghdeostadtabrizian
ادامه:
آیت الله رشاد ادامه داد: در همین حین که مقام معظم رهبری فتوا میدهند عدهای نیز میآیند و میگویند اصلاً نباید واکسن زد؛ این کلام خلاف عقل، شرع و علم است و اگر کسانی منع کنند در حالی که شانیت ندارند آنان مرتکب جرم شده اند. این چه حرفی است که گفته میشود اگر کسی واکسنی را بزند احساسات جنسیتی او تغییر میکند؛ این چه سخنی است که به زبان جاری میشود؟ بر اساس چه مبنایی گفته میشود؟ اگر کسی چنین سخنی بگوید مرتکب جرم شده است.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا (ع) در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که ادعای طبابت میکنند در حالی که طبیب نیستند در اصل با جان مردم بازی میکنند و بدتر از آن این است که آنان بیایند و به اسم طب اسلامی این اظهارات را بیان کنند این جرم مضاعف است زیرا با این سخن اسلام را بدنام میکنند در حالی که علم و دین تعارضی با یکدیگر ندارند. اینکه عدهای بیایند و بر اساس روایات بی سند آنان را مبنا قرار دهند و فتوای طبی صادر کنند این خلاف شرع و عقل و علم است. این افراد آبروی حوزه، دین و روحانیت را میبرند و شائبه تعارض دین و علم را در جامعه علمی ایجاد میکنند و این لطمه به دین و زیانبار است.
منبع: مهر
✅ کانال نقد مکتب طبی استاد تبریزیان
@Naghdeostadtabrizian
⭕️ توضیحات استاد خسروپناه درباره کلیپ و نگاشتهای که از ایشان از طب اسلامی منتشر شده است
🆔 @ejtehadjame
⭕️ مختصات شخصیتی آیتالله خامنهای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز
#بخش_اول
🔻... نکته مهمی را درباره شخصیت مقام معظم رهبری نباید هیچ وقت فراموش کرد و آن هم اینکه ایشان به حیطههایی از علم و دانش پا نهادند که معمولا حوزویها و روحانیت به این وادیها وارد نمیشوند. آیتالله خامنهای جزو نوادر دوران ما در فهم آثار هنری هستند. ایشان هم خوب هنر را میفهمند، هم خوب زوایای گوناگون آن را درک و نقادی میکنند و هم خود هنرمند و یک شاعر حاذق هستند. این از آن وادیهایی است که کمتر کسی در فضای روحانیت به آن وارد میشود و این از خصیصههای ممتاز حضرت آیتالله خامنهای است.
🔻به این ترتیب ما با رهبری مواجهیم که فقط سیاستمدار نیستند، فقط یک دانشمند صرف نیستند، بلکه با یک نظریهپرداز و تئوریسین مواجهیم که حوزه وسیعی از دانش علمی و تجربه عملی را با هم ادغام کردهاند. این یک موهبت استثنایی بوده که شامل حال ایرانزمین شده است. به همین خاطر است که وقتی شما سراغ بیانات ایشان میروید، با مجموعه پراکندهای از توصیهها و سخنها روبهرو نمیشوید، بلکه با یک نظام فکری مواجه میشوید. مقام معظم رهبری صاحب یک منظومه فکری هستند و هر ۳ رکن نظام بینشی، منشی و کنشی در مجموعه بیانات ایشان به وضوح به چشم میخورد.
🔻اگر بخواهم نگاهی بسیار گذرا و اجمالی به منظومه فکری ایشان داشته باشم، باید بگویم توحید، محور و هسته نظامات فکری حضرت آیتالله خامنهای است. سپس این اندیشه توحیدی، در شاخههای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نظام فکری ایشان تسری پیدا میکند.
🔻وقتی آیتالله خامنهای در سیاست خارجی موضعی میگیرند، این یک موضع مقطعی نیست، بلکه بر اساس یک نظام فکری توحیدمحور بیان شده است. اتفاقا عدم فهم همین موضوع است که موجب میشود دیدگاه ایشان در برابر قدرتهای خارجی بدرستی برای برخی جریانات سیاسی قابل درک نباشد. ایشان وقتی در سیاست میاندیشند و سخن میگویند بر اساس روح توحیدی حرف میزنند، نه بر اساس یک تحلیل و موضع صرفا سیاسی.
🔻در قدم بعدی باید گفت نظام فکری توحیدمحور ایشان، یک نگاه تمدنی نیز هست. یعنی همان روح توحیدی در تفکر ایشان چنان پیش میرود که زمینهساز تشکیل یک تمدن توحیدمحور میشود. این هم از ویژگیهای فکری ایشان است، یعنی نگاهشان و فکرشان محدود نیست، بلکه یک فرآیند مرحلهای به سمت یک قله وسیع و بلند است. همین نگاه است که روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب است و عناصر خودسازی، دولتسازی و جامعهسازی را برای تحقق زمینههای تمدن اسلامی دربر میگیرد.
🔻نکته دیگری که درباره رهبر معظم انقلاب مایل هستم به آن اشاره کنم، نقش ویژه ایشان در زمینه پیشرفتهای گوناگون علمی ایران است. شما فکر نکنید نقش آیتالله خامنهای، صرفا یک توصیه به پیشرفت علمی بوده است، خیر! اینگونه نبوده است، ایشان شخصا راهبری و پیشروی حرکت علمی کشور را به دست گرفتند و وضعیت علمی کشور را به نقطه کنونی رساندند.
🔻ما امروز تنها کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت، رتبه هشتم در جهان در صنعت هستهای، رتبه ششم در تولید زیردریایی، رتبه دهم در فناوری لیزر، رتبه هشتم در چرخه کامل فناوری فضایی، رتبه چهارم در علوم باروری و ناباروری، دومین کشور دارای فناوری ساخت پهپاد رادارگریز، دومین ارتش سایبری دنیا، رتبه اول در فناوری نانو و دومین کشور دارای دانش طراحی و ساخت هواپیمای استراتژیک خورشیدی هستیم؛ تمام این پیشرفتها، در تکتک این زمینهها، نه صرفا با توصیه مقام معظم رهبری، دقت بفرمایید! نه صرفا توصیه بلکه با راهبری و مدیریت شخص ایشان در ابعاد کلان موضوع به ثمر رسیده است. ایشان شخصا در پژوهشگاه رویان حاضر میشدند و از نزدیک پیشرفت دانشمندان ما را در زمینه سلولهای بنیادین رصد میکردند و مدیریت و راهبری کلان اینگونه پروژهها را در دست داشتند.
🔻تازه همه اینها نتیجه تلاش ایشان برای پیشرفت کشور در علوم تجربی و مهندسی است، در حالی که زحمات بینظیر ایشان در رشد علوم انسانی در کشور نیز موضوع جداگانهای برای دقت و تأمل است. مفاهیمی که ایشان در علوم انسانی ابداع و تولید کردند، نهضتهایی را که در زمینههای مختلف علوم انسانی و اسلامیسازی علوم راهاندازی کردند، تیزبینیهایی که در تحلیل وقایع سیاسی از دریچه علوم انسانی داشتند، مانند مفهوم بیداری اسلامی یا پیچ تاریخی که همگی بر پایه یک نظام فکری منسجم بوده است، همه اینها در کنار هم از شخصیت عظیم علمی و نظریهپرداز ایشان پردهبرداری میکند.
🆔 @ejtehadjame
⭕️ مختصات شخصیتی آیتالله خامنهای/عبدالحسین خسروپناه/روزنامه وطن امروز
#بخش_دوم
🔻من به ضرس قاطع میگویم اگر رهبر معظم انقلاب نبودند، بسیاری از پیشرفتهای کنونی ما رقم نمیخورد و هر جا پسرفتی داشتیم به خاطر بیتوجهی به نظام فکری ایشان بوده است. حضرت آیتالله خامنهای در عرصه مدیریت امنیت منطقهای، حاجقاسم سلیمانی را داشتند و در عرصه مدیریت پیشرفت هستهای، حاجمحسن فخریزاده را؛ ۲ شهید بزرگواری که هم نظام فکری رهبری را بخوبی میفهمیدند و هم بخوبی آن را به ثمر مینشاندند. اگر در عرصه اقتصاد و سلامت و سایر عرصهها هم، حاجقاسمها و حاجمحسنها داشتند، وضعیت کشور بسیار بهتر و متعالیتر از وضعیت کنونی بود و آسیبهایی که الان در حال دستوپنجه نرم کردن با آنها هستیم، وجود نداشت.
🔻من یک گلایهای بکنم و آن هم اینکه واقعا اندیشههای حضرت آیتالله خامنهای در کشور ما بخوبی شناخته نشده و نهادهای متولی، کار خود را در این زمینه آنچنان که باید و شاید انجام ندادهاند. من یک برنامه در صداوسیما ندیدهام که منظومه فکری رهبر معظم انقلاب را بدرستی و کامل و جامع به مردم معرفی کند. من وقتی کتاب منظومه فکری امام خمینی را نوشتم، سپس نوشتن کتاب منظومه فکری آیتالله خامنهای را آغاز کردم، کسی که این ۲ کتاب را بخواند به وضوح میبیند اندیشه آیتالله خامنهای امتداد اندیشه امام است. خب! وقتی این نظام و انقلاب بر مبنای اندیشه امام، تأسیس شده است، چطور است که امتداد این اندیشهها را نمیآموزیم و معرفی نمیکنیم؟ چرا نمایندگان مجلس که میخواهند قانونگذاری کنند، موظف نمیشوند یک دوره مبانی نظری و منظومه فکری امام و رهبری را بخوانند؟ چرا در آموزشوپرورش ما به صرف درج یک عکس و یک جمله از حضرت امام و مقام معظم رهبری در ابتدای کتابهای درسی اکتفا میشود اما جایگاه حضرت آیتالله خامنهای به عنوان یک متفکر ایدهپرداز و یک تئوریسین به دانشآموزان و نسل جوان ما معرفی نمیشود؟ اینها همه کمکاریهایی است که در ترویج اندیشههای این متفکر بزرگ انجام شده و هر چه سریعتر برای رفع این کاستیها باید اقدام کنیم.
🍀 سلامتی مقام عظمای ولایت صلوات، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🆔 @ejtehadjame
👓 رهبر انقلاب، کدام #ترجمه صحیفه را تحسین کرد؟!
❗️ صحیفهی سجادیه، انتشارات جمال ترجمهی آقای محمد مهدی رضایی، ساکن #پردیسان،
🔹 با مترجم تماس گرفتم؛ نشانی منزل او را خواستم؛ اجمالی از ماجرا را نیز گفتم. حدود ساعت هفت بعدازظهر به سمت منزل او رفتم. منزل او در شهرک #پردیسان قم بود.
با دو تن از دوستان طلبهام همراه بودم. جلوی در آپارتمان به استقبالمان آمد؛
🔹 طلبهی معمم لاغر اندام جوان. ابتدا از او خواستم که مزاحم نشویم و همین بیرون منزل با او سخن بگوییم اما اصرار کرد که حتماً به داخل خانهاش برویم. داخل خانه رفتیم. منزل محقر و ساده در طبقهی دوم آپارتمان با مقداری کتاب و یک کامپیوتر؛ میگفت هنوز باورم نمیشود که آقا ترجمهی مرا اینقدر مورد محبت قرار داده باشند. از ترجمه پرسیدم؛ گفت حدود شش ماه برایش زحمت کشیدم؛ سعیام این بود که علاوه بر رساندن مفهوم، وجوه ادبی و آهنگ کلام و ظرافتهای معنایی حفظ شود؛ سعی کردم پیش از آن، تمام ترجمهها را ببینم
@pardiesan
صدا ۰۶۰.m4a
11.54M
♨️توضیحات بسیار خوب حجت الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین
♨️ پیامی که نماینده پاپ را غافلگیر کرد!
🏥 بمناسبت دیدار پاپ با مرجعیت اعلای شیعه در عراق
💥ماجرای یک دیدار: ۵۰ سال قبل، در جلسه آیت الله شیخ حسین لنکرانی و نماینده پاپ چه گذشت؟!
👈 اینقدر ولی نعمت خود را آزار ندهید!!
1️⃣ «ژوزف كواك»، سرپرست قسمت روابط دربارِ پاپ اعظم با جهان غيرمسيحى، در بهار 1349 جهت مطالعه و تبادل نظر دربارۀ ايجاد روابط نزديكتر با جهان اسلام به كشورمان آمد و برخی مجلسی را برای گفت و گوی وی با یکی از علمای شیعه ترتیب میدهند.
2️⃣ بارى، مجلس با حضور دو روحانى برجستة شيعى و كاتوليك (آيت اللّه شیخ حسین لنكرانى و نمايندة پاپ) تشكيل مى شود و در طول آن، به مناسبت، از هر درى سخن مىرود.
در اواخر مجلس، مقام روحانى مسيحى از همتاى مسلمان خويش (لنكرانى)، درخواست مى كند كه چنانچه به عنوان يك عالم شيعه، سخن و سفارشى به پاپ (رهبر كاتوليكهاى جهان) دارند، مطرح سازند تا او كه نمايندة پاپ است در بازگشت به عرض ايشان برساند.
3️⃣ مرحوم لنكرانى، از زبان روحانيت شيعه، سخنى مىگويد كه مجلس را يكپارچه به شور و ولوله مىافكند. سخن وى كه فىالمجلس براى نمايندة پاپ ترجمه مىشود چنين بوده است:
حضرت آقا، از قول من به جناب پاپ سلام برسانيد و به ايشان بفرماييد كه:
در اروپا و آمريكاى مادّى و دور از معنويت امروز شما، جايى براى دين و روحانيت و طبعاً كليسا و كشيش و كاردينال و پاپ وجود ندارد. دولتهاى استعمارى غرب، كه با خدا و مسيح عليه السلام كاملاً بيگانه اند، تنها بدين علت هر ساله مبالغى هنگفت، صرفِ حفظ و توسعة تشكيلات مذهبى مسيحيت مىكنند كه شما را براى تقابل با اسلام و روحانيت ــ بالاخص روحانيت شيعه ــ لازم دارند؛ وگرنه، اگر روحانيتى در شرق اسلامى نبود، بساط شما را نيز در هم مىپيچيدند.
4️⃣ پس در واقع، ولى نعمت حقيقى شما، و عامل بقا و حفظ موجوديت شما در غرب مادّيت زدة امروز، ما روحانيون شيعهايم. از قول من به عرض جناب پاپ برسانيد كه: اين قدر، ولىنعمتهاى خويش را اذيت نكنند و ماية آزار و دردسر آنها را فراهم نياورند!
با اين پيغام، مجلس را همهمه فرا گرفته و نمايندۀ پاپ (كه انتظار هرگونه پيغام را داشت، جز اين پيام را) جا خورده و به فکر فرو میرود.
[ گویا این ماجرا در زمان پاپ پل ششم بوده است Papa PAULUSSextus ]
📚منبع: مقاله آيت اللّه حاج شيخ حسين لنكرانى، از تعامل تا تقابل با آمريكا اثر استاد ابوالحسنی (منذر)
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🌐 @meshkatnoor
29-#قواعدفقهیه_لاضرر(روش شناسی اجتهاد، بسیار مهم).mp3
16.71M
29-#قواعدفقهیه_لاضرر(روش شناسی اجتهاد، بسیار مهم)
#تأثیر_روش_شناسی_در_اجتهاد
استاد توکلی.
حتماً گوش کنید👌
@ejtehadjame
🔆 پیامبر اکرم صلياللهعليهوآله:
🔰العُلَماءُ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ العامِلينَ و العامِلونَ كُلُّهُم هَلْكى إلاّ المُخْلِصينَ، و المُخْلِصونَ على خَطَرٍ
💠عالمان همه به هلاكت درافتند؛ مگر آنان كه به علم خود عمل كنند و عاملان همه هلاك شوند، مگر آنان كه از روى اخلاص كار كنند، و مخلصان در خطرند.
📚تنبيه الخواطر، ج۲، ص۱۱۸
#حدیث
🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقل کرامتی شنیدنی از مرحوم بهلول ،با زبانی شیرین....
🌺 از دست ندهید جالبه👌
💠 @avaymarefat
آیا اثربخشی داروی مشهور به داروی امام کاظم(ع) در درمان بیماریهایی مانند کرونا مورد تأیید شما است؟
پرسش
آیا داروی منتسب به امام کاظم(ع) که در روایات بیان شده صحیح است؟
پاسخ اجمالی
خداوند هدف از فرستادن پیامبران را تزکیۀ معنوی و آموزش حکمت و دین برشمرده، و پیامبر اسلام(ص) هدف از بعثت خود را نهادینه کردن اخلاق نیک در جامعۀ بشری اعلام کرده است. از طرفی با توجه به بیشمار بودن دانشهای بشری؛ نظیر پزشکی، صنعت و ...، راهبرد کلی پیشوایان دینی آن بود که صرف نظر از دانش نامحدودی که از جانب پروردگار در اختیار آنان قرار گرفته بود، اما خود را متخصص تمام رشتهها معرفی نکنند، بلکه - دست کم در ظاهر – مانند دیگر مردم، به دانشهای پذیرفتهشدۀ بشری احترام گذارند. آنان به پیشرفت طبیعی دانش پزشکی توجه داشته، با آنکه انتقادات و پیشنهاداتی نیز به برخی رویههای معمول داشتند، اما بسیاری از درمانهای توصیهشده توسط پزشکان آنروز را مورد استفاده قرار داده و به دیگران نیز توصیه میکردند.
در همین راستا، هرگز ادعایی با عنوان ایجاد رشتهای نوین به نام "طب اسلامی" از جانب آن بزرگواران مطرح نشد که بر اساس آن، دانش مرسوم پزشکی آنروز و نیز پیشرفتهای بعدی این دانش را در کلیت آن به چالش بکشند!
به نظر میرسد آن بزرگواران، اگر امروزه نیز در میان ما حضور داشتند، به همان رویکرد ادامه میدادند. البته پزشکان متعهد میتوانند برخی توصیههای موجود در طب سنتی که به پارهای از آنها در روایات نیز اشاره شده را مورد کنکاش دقیق علمی قرار داده و نتایج آنرا ارائه کنند، اما هیچگاه نباید با تقدسبخشی به "طب سنتی" و اسلامی قلمداد کردن آن، پیشرفتهای به دست آمده در دانش پزشکی نوین، زیر سؤال برده شود.
به همین دلیل، این پزشکان متعهد هستند که باید نظر نهایی را در زمینهی میزان اثربخشی داروهای سنتی اعلام کنند.
با ذکر این مقدمه، در مورد داروی امام کاظم(ع) باید گفت:
امام رضا(ع) فرمود: روزی امام موسی بن جعفر(ع) بیمار شد و پزشکانی به بالین ایشان آمدند و آثار درمانی برای پارهای از داروها را نزد آنحضرت(ع) بیان کردند. اما امام کاظم(ع) فرمود: به کجا میروید؟! به استفاده از مهمترین دارو بسنده کنید که هلیله و رازیانه و شکر(سرخ) است. پس در آغاز تابستان، سه ماه و در هر ماه سه بار خورده شود و در آغاز زمستان سه ماه و در هر سه ماه سه مرتبه استفاده شود و به جای رازیانه، از مصطکی استفاده شود. با این دارو کسی مریض نمیشود، مگر آن مرض مرگ به سراغ او بیاید.[1]
در مورد سند این روایت باید گفت که در میان راویانش، اشخاص ناشناسی با نامهای «سری بن احمد بن سری» و «محمد ین یحیی ارمنی» وجود دارند که وضعیت آنان در کتابهای رجالی معتبر بیان نشده است و بر این اساس، از دیدگاه دانش رجال، «مجهول» هستند.
حدیثشناسان بهتر میدانند که با استناد به چنین روایت ضعیفی نمیتوان تمام پیشرفتهای پزشکی را نادیده گرفت و حتی معتقد بود که شیعیان در زمان امام کاظم(ع) جز این دارو، داروی دیگری مصرف نمیکردند؛ زیرا میدانیم که در روایات دیگر به داروهای دیگری – مانند سیاهدانه - نیز اشاره و توصیه شده است که در صورت پذیرش این روایت، تمام آن توصیهها را باید نادیده گرفت.
از اینرو ترویج این دارو به عنوان جایگزین مقدسی برای داروهای پیشنهاد شده در دانش پزشکی جدید را نمیتوانیم مورد تأیید قرار دهیم، اگرچه دانشکدههای طب سنتی میتوانند و باید تحقیقاتی در این زمینه و میزان اثربخشی آن انجام دهند.
👇
☝️
مواد تشکیل دهنده این دارو
به هر حال داروی پیشنهاد شده در این روایت، در دو نوع تابستانه و زمستانه متفاوت است. در ایام تابستان از سه گیاه هلیله و رازیانه و شکر استفاده میشود؛ اما در زمستان از سه گیاه هلیله و مصطکی و شکر استفاده میشود که هر یک از این گیاهان دارای خاصیتی میباشند:
هلیله
هلیله، واژه فارسی است و میوهای ریز به شکل بیضی است که معروفترین آن هلیله کابلی است در گونههای متعدد، زرد و سیاه وجود دارد.[2] بر اساس گزارشهای موجود در طب سنتی، نوع سیاه آن سرد و خشک است که بواسیر را از بین میبرد و موجب تقویت معده میشود و زخمهای آنرا از بین میبرد. نوع زرد آن نیز در سرد و خشک است و صفراء را از بین میبرد و موجب تقویت معده میشود.[3] بهتر است که پودر آنرا همراه با شکر و یا ترنجبین مصرف شود و طبخ شده آن همراه با عناب و سبستان مصرف شود.[4]
رازیانه(رازیانج)
در زبانهای مختلف به آن «شَمَر»، «شمار» و «انیسون»[5] گفته میشود. در مورد خواص آن گفته شده است که اگر به صورت بخار مصرف شود صداع را تسکین میدهد، شیر زن را زیاد میکند، تشنگی را از بین میبرد، از گرفتگی کبد و طحال جلوگیری میکند، ادرار را زیاد را میکند(در نتیجه سموم بدن دفع میشود)، قدرت شهوت را بالا میبرد و گرفتگی کلیه و مثانه را از بین میبرد.[6]
سکر
آب نی مخصوص است که آنرا پخته باشند.
مصطکی
این گیاه دفع بلغم از سر، موجب تقویت لثه، رفع بلغم از سر، خوشبو شدن دهان، سردی معده و کبد را از بین میبرد و موجب تقویت آن میشود و گرفتگی آنرا از بین میبرد، موجب تقویت روده در دفع فضولات بدن میشود...
مهمترین شبهات پیرامون «کرونا» به لحاظ محتوا و حجمرسانهای و پاسخ آنها - خبرگزاری حوزه
https://www.hawzahnews.com/news/896135/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%B8-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7-%D9%88-%D8%AD%D8%AC%D9%85-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D9%88
در بحث تأثیر یا عدم تأثیر ویروس کرونا در حرم های مطهر، تا به حال کار کارشناسی خاصی انجام نگرفته، نفیا یا اثباتا.
محدوده آن مشخص نشده، آیا باور و اعتقاد قلبی زائر در آن تأثیر گذار است یا نه، تأثیر آن مطلق و عمومی است تحقیق نشده.
نسبت به چه اموری حرم مطهر ایمن است و نسبت به چه امری نیست مشخص نشده مثلا اگر در حرم نجاست ظاهری مثل خون و بول سرایت می کند. آیا ویروس مسری سرایت کننده هست یا نیست.
در دوران گذشته که بیماری طاعون... در شهرها شایع بوده، آیا در حرم های نجف و عتبات واقعا سرایت نمی کرده یا مسری بوده.
اگر فرض کنید ویروس کرونا در حرم مطهر به هر دلیلی به شخصی انتقال یافت و فرض کنیم در حرم اثر نکرد آیا بعد از بیرون آمدن از حرم، هنوز هم بی تأثیر است یا از آن محیط امن و ایزوله معنوی بیرون آمدیم اثر می کند.
این سوالات و دهها ابهام دیگر باعث می شود انسان تا نرسیدن به جوابی مطمئن راه احتیاط را پیش بگیرد.
البته در بین صاحب نظران حوزوی و مذهبی دو دیدگاه رایج وجود دارد بعضی ها بدون تحقیق علمی و تجربی جامع، به عمومات و اطلاقات ادله زیارت و شفابخشی حرم ها و روایات مربوط به بوسیدن عمومی زایرین نسبت به ضریح یا زمین حرم که در معرض عموم مردم قرار داشته تمسک می کنند و می گویند ویروس کرونا در حرم اثر ندارد.
بعضی دیگر از حوزوی ها قائل به تخصیص این عمومات و تقیید اطلاقات بوده و می گویند نظام اسباب و مسببات عادی جاری در عالم در همه جا حاکم هست حتی در حرم ها، و شفابخشی و امن بودن حرم ها مشروط به شرایطی است و نمی توان ادله شفا و.. را بر ادله عمومی اسباب و مسببات حاکم کرد. (
اگر شخصی تروریست وارد حرم شده و عملیات انتحاری انجام دهد،آیا نباید این اقدام منجر به تلفات شود و حال آنکه طبق عالم اسباب و مسببات هر کدام از این اقدامات، اثر طبیعی خود را بر جای خواهد گذاشت، چنانکه در جریان عملیات تروریستی سال 1373 در کنار ضریح امام رضا (علیه السلام) تعدادی از زائران به شهادت رسیدند و یا عملیات تروریستی در حرم امامین عسکریین(علیهماالسلام) منجر به تخریب این حرم گردید. بنابر این این انتظار که در کنار حرم های اهل بیت (علیهم السلام)، جریان امور به صورت غیرطبیعی پیش رفته و عوامل طبیعی در معلول های خود تأثیر گذار نباشند، انتظار درستی نمی باشد.)
به نظر می رسد بهتر است به جای اینکه طرفین، دیدگاه خود را بدون تحقیق جامع بیان کنند. از وزارت بهداشت و متولیان سلامت کشور مطالبه عمومی کنند تا تحقیق تجربی نسبت به این موضوع در حرم مطهر انجام دهند. هر چند در سال 1370 تحقیقی تجربی نسبت به رشد میکروب ها در حرم امام رضا علیه السلام انجام شده و نتایج جالبی از آن گرفته شده به طوری که با کاشت میکروب در محیط خاصی و جاگذاری آن در جاهای مختلف حرم مطهر متوجه شده اند هر چه میکروب ها به قبر مطهر نزدیک تر باشد رشد آن به صفر نزدیک تر شده و نتیجه این تحقیق در وزارت ثبت شده. ولی این مقدار تحقیق جوابگوی نیاز امروز جامعه نیست و باید کار کارشناسی بیشتری انجام گیرد.
متاسفانه بی مبالاتی بعضی از دولتی ها باعث شده اعتماد عمومی خصوصا اهالی حوزه به تصمیمات ستاد کرونا کاهش یابد. و نظرات متناقضی از اهالی حوزه درباره تأثیر ویروس کرونا در حرم ها و ضرورت ماسک و عدم آن مطرح شود.
@ejtehadjame
💠شماره تماس دفتر برخی از مراجع عظام تقلید💠
📞شماره تماس دفتر رهبری:
02537474 و 02537746666
📞شماره تماس دفتر آیت الله مکارم:
02537743110 و 02537473
📞شماره تماس دفتر آیت الله سیستانی:
02537741415 - 9
📞شماره تماس دفتر آیت الله علوی گرگانی
02537741132
📞شماره تماس دفتر آیت الله بهجت :
02537476 و 02537740219
📞شماره تماس دفتر آیت الله تبریزی:
02537733419 و 02537744286
📞شماره تماس دفتر آیت الله شبیری زنجانی:
02537740321
📞شماره تماس دفتر آیت الله سبحانی:
02537743151
📞شماره تماس دفتر آیت الله صافی:
02537715511 - 6
📞شماره تماس دفتر آیت الله نوری:
02537741850
📞شماره تماس دفتر آیت الله وحید:
02537740611
📞شماره تماس دفتر آیت الله فاضل:
02537720500 - 2
📞شماره تماس دفتر آیت الله جوادی آملی:
025337751199
📞شماره تماس دفتر آیت الله مظاهری:
02537739026
_
باسلام باتوجه به اینکه در حال ماه مبارک رمضان هستیم.لطفا در گروههای که هستید نشر دهید شاید کسی سوال داشته باشد و بخواهد از دفتر مرجع خود بپرسد.
@ejtehadjame
♨️تا زمانی که کمیته فقهی بورس، مشروعیت رمز ارزها را تأیید نکند وارد بازار سرمایه نخواهد شد
✔️حجتالاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار🔻
🔹رمز ارزها مثل بیت کوین که خیلی هم مشتری پیدا کرده است و قیمتش هم به شدت بالا رفته و اخیراً هم شنیدیم که برخی شرکتهای بین المللی نیز خریدار بیت کوین شدند آیا اعتباری دارد؟
🔸نگرانی که وجود دارد اینکه اینها یک مرتبه رمز ارزها را جمع نکنند و ثروت مردم را هدر ندهند و یا نابود نکنند! چون هیچ گونه ضمانت حقوقی در آن وجود ندارد.یعنی هیچ دولتی، هیچ بانکی و یا بانک مرکزی ای، پشتوانه این رمز ارزها نیست و این ابهامات موجب شده که ما از نظر فقهی به مشروعیت این اوراق نرسیم.
🔹الآن عده زیادی از عقلای عالم به بیت کوین روی آوردند و ما هم منکرش نیستیم اما هنوز برای ما ابعاد دیگری از مسئله روشن نیست از این جهت به نظر قطعی در مورد آن نرسیده ایم و از طرفی آنچه میخواهد در بورس به کار گرفته شود باید از طریق کمیته فقهی عبور کند پس مطمئن باشید تا زمانی که کمیته فقهی بورس، مشروعیت رمز ارزها را تأیید نکند وارد بازار سرمایه نخواهد شد.
@ejtehadjame
یکی از علمای بزرگ می فرمود:
سعی کنید برای تک تک درس هاتون اهمیت و نگاه ویژه داشته باشید یا دفتر تمیز مخصوص داشته باشید و نکات را با ظرافت و قشنگی بنویسید. یا در کتاب با زیبایی و دقت بنویسید.
می گفت علم نوری است که از ملکوت توسط ملایکه ی پاک الهی به انسان القاء و تعلیم می شود و کارهایی مثل نگاه به کتاب و متن، گوش کردن صوت، نوشتن، مباحثه، پیش مطالعه، تدریس... همگی در کنار اخلاص مقدماتی است که زمینه ساز افعال ملایکه ی مقدس الهی است.
حال هر چه این مقدمات با اخلاص و نیت بهتر،با دقت، نظم، احترام، طهارت، زحمت بیشتر، توجه و تمرکز، ظرافت... انجام شود زمینه ی بهتری برای افعال و افاضه ملایکه فراهم می کند لذا علم بهتر، بیشتر، قویتر، عمیق تر، دقیق تر، با برکت تری افاضه می شود.
همین نکته رمز موفقیت و برکت علمی علمای بزرگ است.
#احترام_کردیم_احترام_دیدیم.
@ejtehadjame
🔳 حالا حل شد!
▪️ در دیداری که مرحوم علّامه جعفری با مرحوم علّامه عسکری داشتند، اوّل سؤالی که علّامه عسکری بدون مکث از ایشان کردند این بود که شما چرا مثنوی را شرح کردی؟! منظورشان این بود خب کارهای دیگری میکردی حدیث شرح میکردی. ایشان گفت: من 5000 روایت شیعه را بین این شرحم قرار دادم، هر کس بخواهد این شرح را بخواند، این روایات را هم لاجرم میخواند.
▪️ علّامه عسکری فرمودند: حل شد.
📚 بخشی از کتاب «سیره و خاطرات علما» نوشته آیت الله جاودان، صفحه 171
#پاراکتاب
#علما
#درس_حوزه
🆔 @ejtehadjame
مقایسه دو روش اجتهاد.pdf
434.1K
✅ تفاوت #روش_استظهار شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی
🔹در این مقاله که با عنوان «مقايسه تحليلي ميان دو روش اجتهادي متفاوت» به قلم حجت الاسلام مهدی برزگر به نگارش درآمده است؛ برخی مباحث علمی شیخ انصاری و علامه وحید بهبهانی در ابعاد چندگانهای مورد بررسی تطبیقی قرار گرفته است.
🔹یکی از ابعاد مقایسه، #روش_استظهار این دو فقیه است (ص ۱۶۶). در بخشی از این مقاله چنین آمده است:
«روش مرحوم #وحید در استظهار، مبتنی بر روش محاورهای و عرفی است ... مرحوم وحید میگوید: فقیه نباید خود را به تکثیر احتمالات در توجیه کلام عادت دهد (الاجتهاد و التقلید، ص ۳۴۱) ... #شیخ_انصاری استفراغ الوسع در معانی روایات را تا جایی پیش میبرد که گاهی به طرح هجده احتمال در معنای یک حدیث کوتاه میپردازد».
▫️منبع مقاله: مجله فقه اهل بیت(علیهمالسلام)، شماره ۷۵
🔸@ejtehadjame