فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی:
فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم.
ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آنها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است.
@ejtehadjame
* #امام_حسین #تبلیغ
🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید.
🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید.
🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@ejtehadjame
🍷ذهن شما آلوده است...
🔸پیشفرضهای ذهنی که از کودکی با آنها بزرگ شدهایم و از پدر و مادر یا دوست و معلم و استاد، در ذهن خود تثبیت کردهایم، میتواند تاثیر منفی در پذیرش باورهای فطری و توحیدی بگذارد.
🔸از علامه طباطبایی در این باره نقل شده:
«در زمان میرزای قمی، عالِمی مقلّد و معتقد [به] وی بود. گویا درس فلسفه نیز میگفت. روزی میرزا به وی میگوید: برای من وحدت وجود را بیان کن. آن عالِم إبا میکند.
میرزا میگوید: ممکن است شاگردانت حرفهایت را بفهمند؛ ولی من از شاگردهایت پستترم؟ آن عالِم در جواب میگوید: آنها ذهنشان آلوده نیست، مطلب را خوب درک میکنند؛ ولی ذهن شما آلوده است».
📚 ثمرات حیات، ص ۸۵.
@ejtehadjame
✅ علامه این کتابها را میبوسید!
▫️خداوندِ رفيع الدّرجات، درجات مرحوم علاّمه طباطبايى رضوان الله تعالى عليه را عالىتر بفرمايد. او وقتى كتاب روايت را به دست مىگرفت، آن را مىبوسيد. اگر درون قفسه كتابى، كتاب روايت وجود داشت، طورى مىنشست كه پشت به كتاب روايت نباشد. در جلساتى كه در منازل اهل علم تشكيل مىشد، بسيار مواظب بود به قفسه كتابها پشت نكند و به كتابهاى روايى، كمترين بىاحترامى نشود. علاّمه طباطبايى(رحمه الله)، گوهرشناس بود و قدر پيامبر(صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم(عليهمالسلام) را مىدانست؛ از اين رو جلد كتاب روايت را مىبوسيد و معتقد بود كه اين كتاب به صاحبش انتساب دارد. مگر چوب درگاه حضرت معصومه(عليها السلام) با چوب درهاى ديگر فرق مىكند؟! چوبِ در حرم حضرت معصومه(عليها السلام)، به وجود مقدّس حضرت انتساب دارد. اگر كسى به قصد شفا، حتّى خاك پاى زائران حضرت معصومه(عليها السلام) را به چشم بكشد، اشتباه نكرده است. اگر معرفت داشته باشيم، مىفهميم كه مقام اين بزرگان تا چه اندازه والا است. فهم ما كجا و مقام امامان معصوم(عليهم السلام) كجا؟!
📚 آفتاب ولایت، مصباح یزدی، ص49
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(1).mp3
27.34M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(1)
1-فلسفه چیست؟
2-دعوای موافقان و مخالفان فلسفه بر سر چیست؟ حق با کدام گروه است؟
3-چرا ظواهر بعضی از آیات و روایات با مباحث فلسفه و عرفان ناهماهنگ است؟
#فلسفه
#مخالفت_ظواهر_قرآن_روایات_با_فلسفه
#محکم_متشابه
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(2).mp3
17.99M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(2)
1-معرفی کتبی فلسفی در بحث نفس و معاد
2-ضرورت مطالعه تجربیات نزدیک به مرگ برای فهم بهتر مباحث فلسفه و عرفان
#نفس
#معاد
#تجربیات_نزدیک_مرگ
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(3).mp3
14.46M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم(3)
1-تأثیر فلسفه در فهم معارف دینی و قرآن و روایات
2-ضرورت مطالعه آیات و روایات با مضامین فلسفی، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
3-ضرورت آشنایی با نظرات فلسفی و عرفانی شرق و غرب، معرفی چند کتاب مهم در این زمینه
#عرفان_شرق_غرب
#آیات_روایات_فلسفی
@ejtehadjame
چگونه فلسفه بخوانیم(4).mp3
30.4M
#چگونه_فلسفه_بخوانیم (4)
1-معرفی یک کتاب جامع درباره نظرات موافقان و مخالفان فلسفه و بررسی آن
2-معرفی یک مجموعه نظام مند که جامع بین فلسفه، عرفان،کلام، قرآن و احادیث باشد.
3-اگر بخواهیم فلسفه را عمیق، سریع و وسیع بفهمیم باید نزد استادی با چهار شرط مهم درس بگیریم.
4-سیر تکاملی فلسفه از آغاز تا زمان ملاصدرا
5-دسته بندی اساتید فلسفه صدرایی در سه گروه
#چهارشرط_مهم_استادفلسفه
#دسته_بندی_اساتید_فلسفه
#سیرتکاملی_فلسفه
@ejtehadjame
20.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرح جریان حضرت آدم(علیه السلام) در قرآن با استناد به تفسیر المیزان
*نکته: توضیحات این کلیپ کوتاه است. در تکمیل بحث دوصوت بالا(چگونه فلسفه بخوانیم 1-2)را گوش کنید. و به مطالب تفسیر المیزان طبق آدرسی که در کلیپ آمده یا به کتاب(حیات زمینی آدم علیه السلام) از استاد اصغر طاهرزاده مراجعه کنید.
@ejtehadjame
🌺.رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دانش بياموزيد و با دانش وقار و آرامش آموزيد و نسبت بآموزگار خويش فروتن باشيد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با استاد و با شاگرد خود تواضع كنيد.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت علم و دانش است.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند.
🌷. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه از دنيا بگذرد خدايش بدون تعلّم علم آموزد و بصيرت دهد.
🌺. امامصادق علیه السلام فرمودند: هر که به دنیا پشت کند خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و زبانش را به آن گویا سازد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه علمش فزون شود و بىرغبتى وى بدنيا فزون نشود دوريش از خدا بيشتر شود.
نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@ejtehadjame
۱/نظر یکی از بزرگان معاصر در تأکید بر تقویت منبر عالمانه و روضه عارفانه و کوتاه کردن زمان مداحی👇
🔹 این سرمایه حیف است به دست چهارتا مداح هدر برود، عزیزان! بر همه ما لازم است منبر برویم، حالا به هر نحوی. مبادا کسی دنبال نخود سیاه باشد، بگوید منبر رفتن مرا کوچک می کند؛ اینها وهم است! شرفی است برای ما جریان سید الشهداء.
🔹مداحان عزیزند، باید بخوانند، گریه بیاورند؛ اما هشت، ده دقیقه؛ ده، پانزده دقیقه. متقن بخوانند، علمی بخوانند، عمیق بخوانند. گریه باید گریه #عارفانه باشد! مردم را به عوامی و به خواب و به سطحی نگری و به ساده لوحی عادت ندهید؛ این کار، کار فرعون است، (فاستخفّ قومه فاطاعوه؛ سوره زخرف، آیه ۵۴). مردم را شستشوی مغزی دادن، تهی مغز کردن، ساده بار آوردن، خواباندن و با خواب لالایی گفتن، با خواب اینها را اداره کردن؛ این یک خیانت فرهنگی است.
/پایان کلام ایشان/
حاشیه:
ضمن ادای احترام به محضر این عالم بزرگوار، ملاحظه و نقدی بر کلام ایشان در ذیل آورده می شود👇👇
☝️☝️
۲/به نظر می رسد همانقدر که #شعور در مراسمات حسینی که عمدتا توسط علمای اهل منبر ایجاد می شود #شور که توسط مداحان عزیز و روضه خوان ها ایجاد می شود هم لازم است. اگر نگوییم تأثیر شور و روضه و گریه بیشتر از منبر نیست کمتر هم نیست.
هیچ دینی به اندازه اسلام و شیعه به شور و دکور و مراسمات ظاهری آیینی اهمیت نداده. اگر این شورها نباشد عموم مردم بیانات اهل منبر را باور نمی کنند. یعنی تبلیغات، صحنه آرایی، توجه به ظواهر و همبن مداحی های پر شور و هیجان... همه و همه زمینه ساز باور و اعتقاد به حرف های اهل منبر است. مثلا خود منبر، عمامه،... مقدمه باور به حرف منبری است. مردم حرف روحانی با عمامه را بهتر از روحانی بدون عمامه باور می کنند.
مثلا دانش آموزان مدرسه وقتی با مجموعه دکور و تبلیغات و مراسمات آیینی مدرسه مثل صف صبحگاه، ورود و خروج رسمی معلم، حضور و غیاب، تخته کلاس، زنگ تفریح... انس می گیرند درس و علم را باور می کنند ولی بدون این فضاسازی ها و هنرنمایی و تبلیغات ظاهری آنطوری که در پیام رسان شاد و ایتا درس ها برگزار بود درس و بحث را باور نمی کنند و خوب یاد نمی گیرند. ببینید چقدر در ایام کرونا دانش آموزان، دانشجویان، طلاب و.. از نظر علمی افت کردند. چقدر مردم از نظر دین داری و معرفتی افت کردند چون مراسمات آیینی و تبلیغاتی و ظاهری تعطیل بود.
اسلام به قالب سازی های دینی به صورت مناسک عبادی مثل نماز، حج،... چقدر اهمیت داده چون تکرار این قالب ها باور می آورد مناسک حج از اول تا آخر همه اش چیزهای ظاهری مثل لباس احرام، احرام، طواف، نماز، رمی جمرات، قربانی، حلق، تقصیر... است با کمترین توضیح و تبیین و منبر. ولی حاجی با طی همین مراسمات ظاهری به تدریج به باور توحیدی می رسد و در اواخر حج احساس می کند در صحنه قیامت قرار گرفته و توحید را درک می کند.
در حج شور، ظواهر، قالب.. خیلی بیشتر از منبر، سخنرانی و محتوا و شعور است ولی از دل این شورها ناخودآگاه شعور خیلی عمیقی در عمق جان شکل می گیرد.
مثال آخر: امام معصوم حیات و ممات ندارد او حی همیشگی و حاضر در همه جا هست ولی عموم مؤمنین تا به مشهد نروند وارد حرم نشوند ضریح مطهر را زیارت نکنند اصلا احساس و باور نمی کنند که امام رضا علیه السلام را زیارت کرده اند. این همه تبلیغات، ساخت حرم با آن وسعت، رواق ها، ضریح، سنگ قبر، گماردن خدام در اطراف ضریح.... همه این تشکیلات و تبلیغات که چند برابر سخنرانی ها و منبر و... است همه مقدمه باور و یقین است.
علت اصلی مسأله هم این است که انسان ها به خاطر انس با بدن و محسوسات عالم ماده با چیزهای محسوس و قالب دار بیشتر ارتباط برقرار می کنند تا چیزهای عقلی، معرفتی، غیر مادی.
لذا می بینیم که نویسندگان هنرمند با زحمات فراوان و قلم فرسایی های هنرمندانه و با صحنه آرایی های متعدد، رمان های طولانی می نویسند تا یک مطلب محتوایی را در کل این رمان به مخاطب منتقل کنند. و همینطور در فیلم سازی، تئاتر، نقاشی و خیلی از کارهای هنری دیگر.
اهل سنت خصوصا وهابیت با حذف نمادها و شعائر دینی مثل حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام،قبور علما و اموات،جلسات دعا و توسل و زیارت،مراسمات اموات ضربات سنگین جبران ناپذیری به باورهای دینی مردم زده اند لذا در برخوردها و دیدارها،یک شخص شیعه احساس می کنند کثیری از آنها افرادی فاقد روح و لطافت و معنویت هستند و خیلی خشک و بسیار ظاهری به نظر می رسند.
نتیجه بحث این است که به نظر می رسد باید در برگزاری مراسمات دینی و عزاداری،شور و هیجان و قالب ها و ظواهر و چیزهای ظاهری بیشتر از شعور و محتوا باشد تا زمینه باور در عموم شکل گیرد.هر چند باید مراقبت کرد که شور و احساسات و قالب و تبلیغات ظاهری در چارچوب شرع و منطق باشد.پس کلام بعضی بزرگان که می گویند باید زمان مداحی و روضه خوانی... در حد ده، پانزده دقیقه باشد آن هم روضه ی عارفانه. و بقیه وقت در اختیار منبر عالمانه و پرمحتوا و تحقیقی باشد کلام دقیقی نیست.
اگر هدف این است که عموم مردم نسبت به محتوای اهل منبر باور و ایمان پیدا کنند بدون برگزاری مراسمات آیینی پرشور و مداحی های با زمان زیاد و... که زمینه ساز باور باشد ممکن نیست.
@ejtehadjame