مشروطه بخش نهم.mp3
12.09M
🌀 بخش نهم پادکست «مشروطه: از تولد تا مرگ»
🎧 فصل علمای مجاهد
♨️ آنچه امروز نهم ماه مبارک رمضان خواهید شنید:
🔹 نامه زیرکانه محمدعلی شاه به مجلس بعد از تاجگذاری
🔹 کنستیتوسیون چیست و چرا در ادبیات دوره مشروطه زیاد به چشم میخورد؟!
🔹 نطق تقیزاده در نقد اسلام در مجلس مسلمانان!
🔹 متمم قانون اساسی توسط چه کسانی نوشته شد؟!
🔹 آغاز اقدامات شیخ برای گنجاندن متمم دوم قانون اساسی برای جلوگیری از حذف دین!
〰️〰️〰️〰️〰️
📌پادکست هر روز ساعت ۲۰:۳۰
#علمای_مجاهد
#مشروطه
#شیخ_فضل_الله
#رادیو_مناهج
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✍ اسامی عزیزانی که به همه سوالات در آزمون پاسخ صحیح ارائه نموده اند. به زودی قرعه کشی انجام و اسامی
🔹 اسامی منتخبین قرعه کشی آزمون درس حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی با موضوع اندیشه سیاسی اسلام
🔸۱) آقای مصطفی بامری جو از سیستان و بلوچستان
🔸۲) سیده زینب صیادی از استان قم
🔸۳) سیده فاطمه دهقان بنادکی از استان فارس
🔸۴) علی اکبر سالاری کیا از استان قم
🔸۵) مبینا طورجی اطهر از استان همدان
🔸۶) سجاد رحیمی از استان قم
🔹جوایز منتخبین( ۵۰۰ هزار تومان) به شماره کارت اعلامی واریز خواهد شد.🔹
✍ پس از اتمام جلسات درسی هر استاد آزمون مجازی برگزار و به منتخبین جوایز نقدی تقدیم خواهد شد.
🔷 لطفا در اطلاع رسانی مدرسه مجازی رمضانیه به علاقمندان این مباحث ما را همراهی فرمایید.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
هدایت شده از دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه
✅ مدرسه مجازی رمضانیه ✅
✍ در ماه مبارک رمضان هر روز ساعت 14 با ما همراه باشید
▫️ موضوع ارائه شده تاکنون : اندیشه سیاسی اسلام/ استاد حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی
🎤جلسه : 1
🎤جلسه : 2
🎤جلسه : 3
🎤جلسه : 4
🎤جلسه : 5
🎤جلسه : 6
✅ لینک شرکت در آزمون مباحث مربوط به استاد حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی
https://survey.porsline.ir/s/4XiChbVc
🔹 به 6 نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح ارائه نمایند به قید قرعه 500 هزار تومان جایزه تقدیم خواهد شد
🕒 فرصت شرکت در آزمون تا ساعت ۱۴ روز ۲۹ اسفند ماه
✍ لینک مربوط به آزمون مباحث اساتید دیگر نیز بعد از بارگزاری روزانه مباحثشان در کانال تقدیم خواهد شد.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🌱 أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب؛/
بحار الأنوار : ج43 ، ص131▫️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم: مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍نمونه ای از لطف و نظرات دلگرم کننده عزیزان
با تشکر از لطف همه
لطفا با معرفی کانال به دوستان علاقمند به این گونه مباحث ما را یاری کنید.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔰 سی روز سی آیه (10)
💠 اهداف شیاطین (2) ایجاد کینه و دشمنی
إِنَّما يُريدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ(المائدة : 91)
✍ ترجمه: مسلماً شيطان مىخواهد با شراب و قمار، ميان شما دشمنى و كينه [سخت] اندازد.
نکات:
🔹 1- همانطور که در آیه قبل از آیه فوق آمده است شراب و قمار امور پلید و شیطانی هستند و شیطان این امور را برای ایجاد دشمنی و کینه در بین بشر رواج می دهد. پس یکی از اهداف شیطان ایجاد دشمنی و کینه در بین انسانهاست و از مهمترین ابزارهای آن ترویج شراب و قمار است.
🔹 2- این هدف شیطانی در حوزه روابط اجتماعی دقیقاً در مقابل آن چیزی است که خداوند متعال در ساخت جامعه الهی اراده کرده است: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (آل عمران:103) «و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده و گروه گروه نشويد؛ و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد آن گاه كه با يكديگر دشمن بوديد، پس ميان دلهاى شما پيوند و الفت برقرار كرد، در نتيجه به رحمت و لطف او با هم برادر شديد، و بر لب گودالى از آتش بوديد، ولى شما را از آن نجات داد؛ خدا اين گونه، نشانههاى [قدرت، لطف و رحمت] خود را براى شما روشن مىسازد تا هدايت شويد.»
🔹 3- با توجه به این دو سیاست کلی، جامعه شیطانی و جامعه الهی به لحاظ کیفیت پیوند اجتماعی تفاوت مهمی با یکدیگر دارند. در جامعه شیطانی قلوب از یکدیگر جداست و اساساً هدف مشترکی دنبال نمی شود هر چند ممکن است برای رسیدن به نفع شخصی، یکدیگر را تحمل کنند: «تَحْسَبُهُمْ جَميعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى»(حشر:14) و حال آنکه در جامعه الهی رابطه اخوت برقرار است: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» (حجرات:10) و مؤمنین در مقابل یکدیگر فروتن هستند: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرين»(مائده:54).
🔹 4- عداوت و بغضاء در واقع از جمله عقوبتهای الهی است که یک امت یا جامعه ممکن است به آن دچار شوند و شیطان در صدد این است که انسان را به ورطه این عقاب الهی بکشاند، کما اینکه یهود و نصاری به آن مبتلا شدند: « وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْديهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزيدَنَّ كَثيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ» (مائده:64) و «وَ مِنَ الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا ميثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ» (مائده:14).
🔹 5- اینکه در جامعه مؤمنین عداوت و دشمنی وجود ندارد به معنای این نیست که اساساً چنین روحیه ای نسبت به هیچ کس در نهاد و ضمیر مؤمنین وجود ندارد و به قول معروف مؤمنین صلح کل هستند. به هیچ وجه اینگونه نیست. مؤمنین در بین خود که دلهای متوجه به خداوند متعال دارند عداوت و دشمنی ندارند ولی در برابر شیطان و شیطانیان کاملاً دارای روحیه دشمنی و کینه هستند: «إِنَّ الشَّيْطانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا» (فاطر:6) و «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ» (ممتحنه:4)
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم
بخش اول
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
در آخرین روز از سال 1402 توفیق شد و خدمت 2 تن از اساتید شاخص حوزه علمیه قم رسیدم. ابتدا جلسه ای در محضر حضرت استاد فاضل لنکرانی هماهنگ شد و بعد از آن توفیق شد و خدمت حضرت استاد قائنی شرفیاب شدم و نزد هر دو بزرگوار گفتگویی گرم و صمیمی نسبت به موضوعات مختلفی داشتم.
در ضمنِ مطالبی که گفتگو شد بحث به سمت حواشی ای که پس از ماجرای درمانگاه قم پدید آمد نیز رفت و راجع به این موضوع نیز مباحثی مطرح شد. از آنجا که حقیر در رتبه شاگردی هر دو استاد گرامی هستم و قلباً ارادتمند هر دو بزرگوار می باشم و احساس می کنم که برخی دانسته و برخی نیز ندانسته در انعکاس دیدگاه این دو بزرگوار به خطا رفته اند و بعضاً سخنانی گفته شد که دور از شأن ایشان بود از هر دو استاد ارجمند اجازه گرفتم تا خلاصه ای از گفتگوها را منتشر کنم.
مقدمتاً عرض کنم که همه کسانی که در حوزه علمیه سابقه ای در حضور در دروس، خصوصاً دروس فقه و اصول دارند می دانند که اختلاف نظر و اختلاف فتوا در مسائل فقهی امری کاملاً طبیعی و کاملاً قابل پذیرش است و اساساً به نظر حقیر این جزو امتیازات فقه شیعه است که علی رغم اینکه فقاهت در شیعه از یک چهارچوب محکم و قوی و مبانی تخطی ناپذیری برخوردار است در عین حال فقیه و مجتهد، دگم اندیش و بسته نیست بلکه آزادانه ادله را بررسی می کند و حکم کلی را بدست می آورد و بعد از دقت در موضوع و تشخیص جوانب در آن، حکم را بر موضوع تطبیق می دهد.
در این ماجرای اخیر هم برخی از فروعات و تطبیقات بحث امر به معروف و نهی از منکر و یا احکام دیگر ممکن است نزد آقایان محل بحث باشد و این هیچ ایرادی ندارد بلکه امروز ما بیش از گذشته به این مباحث علمی نیازمندیم و حوزه علمیه باید با استفاده از ظرفیت اساتید مبرز و تضارب آراء، نرم افزار و دستور العمل زیست مؤمنانه را به جامعه و نظام ارائه دهد.
اما از این مقدمه که بگذریم مسئله این است که اگر کسی به فرمایشات این دو بزرگوار مراجعه کرده بود به وضوح متوجه می شد که نظر هر دو استاد معظم نسبت به مسئله حجاب و امر به معروف و نهی از منکر روشن است و به هیچ وجه عقب نشینی و یا کوتاه آمدن از احکام شرع مقدس و مانند این حرفهای غلط از سخنان ایشان برداشت نمی شود.
حضرت استاد فاضل لنکرانی همانطور که خود معظم له به این حقیر فرمودند سالیان درازی است که در مقوله حجاب سخن گفته اند و در مقابل هجمه های بیگانگان و دگراندیشان به تبیین این حکم الهی و ضرورت آن همت گماشته اند. برخی از کتبی که ایشان برای نسل جوان در این موضوع تألیف کرده اند چند صد هزار تیراژ داشته است. تدریس آیات مرتبط با حکم حجاب، بررسی ابعاد فقهی حجاب، و کارهای متنوع دیگر در این زمینه و حتی حضور در سیما و پاسخگویی نسبت به شبهات مرتبط با حجاب و مانند آن از دیگر فعالیتهای ایشان در این مقوله بوده است. حتی در جریان اغتشاشات سال 1401 که هجمه های سنگینی علیه حجاب و امر به معروف و مانند آن شکل گرفت و حتی برخی از افرادی که لباس روحانیت بر تن دارند متأسفانه نسبت به حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه داشتن حاکمیت در قبال احکام شرع مقدس مواضع منفعلانه و بعضاً التقاطی داشتند، حضرت استاد فاضل لنکرانی با قاطعیت و صلابت تحسین برانگیزی از این احکام الهی دفاع کردند و به تبیین مسئله پرداختند.
نسبت به استاد بزرگوار حضرت آقای قائنی نیز همینطور. ایشان تأکید داشتند که اولاً اینکه از ایشان نقل شد که با دیدن فیلم درمانگاه متأثر شده اند منظورشان این بوده است که از اینکه لباس روحانیت در معرض هتک حرمت قرار بگیرد و مورد اهانت واقع شود متأثر شده اند و ثانیاً مطالب ایشان نکات کلی ای بوده است که باید در امر به معروف و نهی از منکر به آن دقت کرد و این نکات مطلب جدیدی نیست بلکه در کتب فقهی و فتوایی از جمله تحریر الوسیله نیز آمده است. حضرت استاد قائنی تأکید کردند که دل مؤمنین از برخی مظاهر ولنگاری خون است و این جور مظاهر فساد پذیرفتنی نیست و باید با تدبیر از این گونه مسائل جلوگیری شود. نکته جالب توجه در فرمایشات ایشان این بود که فرمودند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ثمره مجاهدت هزار و چند صد ساله علمای شیعه است که به توفیق الهی توسط مرحوم امام خمینی در ایران امکان تحقق پیدا کرد و لذا همانطور که باید اصل این انقلاب حفظ شود باید مسئولین نیز با درایت کامل سعی خود را در جهت حفظ و نشر و تحقق احکام شریعت داشته باشند و حوزه های علمیه نیز باید به لحاظ فکری و عملی کمک کنند.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم
بخش دوم
خلاصه آنکه مواضع هر دو استاد بزرگوار روشن و مطابق مبانیِ شناخته شده است و نباید کسانی دانسته یا ندانسته برداشت غلطی از فرمایشات ایشان بکنند و با این کار عملاً دل مؤمنین را به رنج آورند و دشمن را شاد کنند.
حقیر عرائضم را با یک هشدار و یک توصیه ختم می کنم.
هشدار نسبت به دشمنان و کسانی که به نوعی در حال پیشبرد اهداف دشمن هستند؛ به این دسته می گویم که امروز به حمد الهی حوزه های علمیه مصمم و با اراده کامل و متحد در سنگر دفاع از مبانی دینی و احکام شریعت ایستاده اند و نه تنها بی تفاوت نسبت به این امور نیستند بلکه مطالبه علمای اعلام و حوزه های علمیه از مسئولین این است که با رعایت جوانب گوناگون در جهت اجرای حدود الهی بکوشند و نگذارند که تخلف از احکام دین در جامعه عادی شود و با خدمت به مردم و رفع مشکلات مردم هر چه بیشتر بستر را برای رعایت احکام الهی فراهم آورند.
و اما توصیه حقیر خطاب به دوستان است. گاهی اوقات برخی از دوستان به جهت دغدغه های دینی و متأثر از فضای مجازی موضعگیری هایی می کنند که خدای ناکرده احترام علما و اساتید در آن رعایت نمی شود. ما این همه در کتب اصولی از مفهوم آیه نباء بحث می کنیم ولی گاهی احساس می شود که از منطوق این آیه شریفه غفلت می کنیم، نباید موضع گیری ما رجماً بالغیب و بدون بررسی باشد. اگر مطلبی در رسانه ای پخش شد یا تیتری زده شد نباید به آن اکتفا کرد و حتی مصاحبههای جهتدار نمی تواند مبنای قضاوت قرار بگیرد بلکه باید با توجه به محکمات تفکرات اساتید و نیز در موارد ابهام با مراجعه به خود این بزرگواران که در دسترس هم هستند، مطلب را به دست آورد و خلاصه باید در هر قضاوتی و ابراز نظری اخلاق و تقوا را رعایت کرد و شأن اساتید معظم را در نظر گرفت.
إن شاء الله که خداوند متعال به همه ما توفیق سربازی برای دین و دفاع از شریعت اسلام عزیز را عنایت فرماید.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش حجت الاسلام رضازاده از گفتگو با اساتید معظم آقایان فاضل لنکرانی و قائنی پیرامون حواشی مرتبط با درمانگاه قم
حجت الاسلام رضازاده طی مصاحبهای ابراز داشت:
🎤 ... حتی در جریان اغتشاشات سال 1401 که هجمه های سنگینی علیه حجاب و امر به معروف و مانند آن شکل گرفت و حتی برخی از افرادی که لباس روحانیت بر تن دارند متأسفانه ... مواضع منفعلانه و بعضاً التقاطی داشتند، حضرت استاد فاضل لنکرانی با قاطعیت و صلابت تحسین برانگیزی از این احکام الهی دفاع کردند و به تبیین مسئله پرداختند.
🎤 حضرت استاد قائنی تأکید کردند که دل مؤمنین از برخی مظاهر ولنگاری خون است ... نکته جالب توجه در فرمایشات ایشان این بود که فرمودند انقلاب اسلامی و نظام اسلامی ثمره مجاهدت هزار و چند صد ساله علمای شیعه است که به توفیق الهی توسط مرحوم امام خمینی در ایران امکان تحقق پیدا کرد و لذا همانطور که باید اصل این انقلاب حفظ شود باید مسئولین نیز با درایت کامل سعی خود را در جهت حفظ و نشر و تحقق احکام شریعت داشته باشند
متن کامل مصاحبه👇
بخش اول
بخش دوم
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
نظام حقوقی زن در اسلام 3؛استادشیخ تبار.mp3
12.95M
✅ مدرسه مجازی رمضانیه ✅
👤استاد حجت الاسلام والمسلمین شیخ تبار
🔸موضوع:حقوق زن در اسلام
🎤جلسه :۳از ۵
🗓 پنج شنبه دهم ماه مبارک رمضان
📌مدرسه مجازیه رمضانیه هر روز ساعت۱۴
#مدرسه_مجازی_رمضانیه
#حقوق_زن_در_اسلام
#استاد_شیخ_تبار
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
✍نمونه ای دیگر از لطف و نظرات دلگرم کننده عزیزان
با تشکر از لطف همه
لطفا با معرفی کانال به دوستان علاقمند به این گونه مباحث ما را یاری کنید.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d
🔹 گزارش تصویری واریز هدایای آزمون درس حجتالاسلام والمسلمین ابوطالبی با موضوع اندیشه سیاسی اسلام
پس از پایان درس هر استاد در مدرسه رمضانیه آزمون مجازی برگزار خواهد شد و به قید قرعه به ۶ نفر از عزیزانی که پاسخ صحیح داده باشند ۵۰۰ هزار تومان تقدیم خواهد شد.
✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814d