eitaa logo
الی الحبیب
2.9هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
30 فایل
👇 «إلی‌الحبیب» 💠 اخبار 💠 بایدها و نبایدهای مداحی 💠 آداب و سلوکِ ستایشگری‌اهلبیت 🔻 خادم کانال: @setayeshgary
مشاهده در ایتا
دانلود
الی الحبیب
برخیز و کفن بپوش سر تا پا را تا گریه کنند آن قد و بالا را آغوش کفن را به تنت رنگین کن تا زنده کنی پی
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش اول 💢 از شهادت باکی ندارم! 🔸 «فَقَالَ لَهُ ابْنُهُ عَلِيٌّ يَا أَبَهْ أَ فَلَسْنَا عَلَى الْحَقِّ فَقَالَ بَلَى يَا بُنَيَّ وَ اللهِ الَّذِي إِلَيْهِ مَرْجِعُ الْعِبَادِ فَقَالَ يَا أَبَهْ إِذَنْ لَا نُبَالِي بِالْمَوْتِ فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیه السلام جَزَاكَ اللهُ يَا بُنَيَّ خَيْرَ مَا جَزَى وَلَداً عَنْ وَالِد». 🔹 (در مسیر کربلا در منزل ثعلبیه حضرت سیدالشهداءعلیه السلام هنگام ظهر خواب دید که هاتفی می‌گوید: شما با سرعت می‌روید و مرگ با شتاب شما را سوی بهشت می‌برد) 🔻 حضرت علی اکبر علیه السلام ، از پدر پرسیدند؟ پدر جان آیا ما بر حق نیستیم؟ 🍁 ابی عبدالله علیه السلام پاسخ دادند: بلی پسرم، 🔻 علی اکبر علیه السلام فرمود: حالا که برحق هستیم دیگر از شهادت باک نداریم. 🍁 امام حسین علیه السلام فرمودند: پسرم! خداوند به تو جزا بدهد؛ بهترین جزایی که فرزندی از پدرش می‌برد. 🚩 بزرگ و کوچک این خانواده از مرگ و شهادت باکی ندارند؛ 🔻 چنان‌که امام چهارم زین العابدین علیه السلام به ابن زیاد فرمود: 🔸 «أَ بِالْقَتْلِ تُهَدِّدُنِي يَا ابْنَ زِيَادٍ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنَا عَادَةٌ وَ كَرَامَتَنَا الشَّهَادَة»؛ 🔹 آیا مرا با کشته شدن تهدید می‌کنی ای پسر زیاد؟ آیا نمی‌دانی که کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست؟» ازاین‌رو هر جایی که لازم باشد به دل معرکه می‌روند. 👈🏻 این جوان رشیدی که می‌فرماید: «لا نُبالی بِالْمَوْتِ» از مرگ باکی نداریم، همان کسی است که به سخنش در میدان عمل کرد و اولین دلاور از بنی‌هاشم است که به میدان رفت و جانش را فدای پدر کرد. 🚩 «السَّلَامُ عَلَى أَوَّلِ قَتِيلٍ مِنْ نَسْلِ خَيْرِ سَلِيل» ❇️ «لا نُبالی بِالْمَوْتِ» از مرگ هراسی نداریم. وقتی در مسیر حق باشی دیگر از هیچ چیز نمی‌ترسی و حتی مرگ جلودارت نخواهد بود. 🍂 «لا نُبالی بِالْمَوْتِ» یعنی پدر جان در راه تو نه اینکه از مرگ نمی‌ترسم، بلکه از اربا اربا شدن زیر ضربه شمشیرها هم هراسی ندارم «فَقَطَّعُوهُ بِأسیافِهِم إرباً إرباً» 🌹 حسین‌علیه السلام صورت بر صورت علی اکبر علیه السلام گذاشت! 🍁 «فَنَادَى يَا أَبَتَاهْ عَلَيْكَ السَّلَامُ هَذَا جَدِّي يُقْرِؤُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ لَكَ عَجِّلِ الْقَدُومَ عَلَيْنَا ... فَجَاءَ الْحُسَيْنُ علیه السلام حَتَّى وَقَفَ عَلَيْهِ وَ وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ وَ قَالَ قَتَلَ اللهُ قَوْماً قَتَلُوكَ».‏ 🍂 علی اکبر علیه السلام ، در آخرین لحظات عمر، ندا داد: پدرجان! خداحافظ، این جدّم رسول خداصلی الله علیه و آلهست که تو را سلام می‌رساند و می‌گوید: سریعتر به ما ملحق شو... 🌷 حسین علیه السلام آمد تا اینکه او را پیدا کرد و صورتش را روی صورت فرزندش گذاشت و فرمود: خدا لعنت کند گروهی را که تو را کشتند. 👈🏻 «جَاءَ الْحُسَيْنُ حَتَّى وَقَفَ عَلَيْهِ» یعنی حسین‌علیه السلام آمد تا اینکه علی اکبر علیه‌السلام را پیدا کرد». 🔻 اینجا دو احتمال وجود دارد: ◾️ یا اینکه اسب در میان گرد و غبار به اشتباه علی‌علیه السلام را در دل دشمن برده بود و از چشمان پدر پنهان بوده است. ◾️ و یا اینکه پدر از فرط داغ و مصیبت جوانش به‌گونه‌ای سراغ جوانش رفته که او را به زحمت یافته است. ⬅️ کلمه «خَدّ» به معنی گونه است «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» یعنی یک طرف صورتش را روی صورت فرزندش گذاشت. 🔘 معلوم می‌شود یک طرف صورت علی اکبر علیه السلام روی خاک بوده است. 🔘 این عمل سیدالشهدا علیه السلام نیز مانند خون به آسمان پاشیدن از اسرار کربلاست؛ 🔘 ولی یقینا صورت علی اکبرعلیه السلام هم خاک‌آلود بوده (به علتی که گفته شد)، هم خون‌آلود بوده است. | | | 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
برخیز و کفن بپوش سر تا پا را تا گریه کنند آن قد و بالا را آغوش کفن را به تنت رنگین کن تا زنده کنی پی
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش دوم 🏴 این عمل شدت مصیبت جوان برای پدر را نیز نشان می‌دهد. 🍁 روز عاشورا سیدالشهدا علیه السلام سه مرتبه این کار را انجام داد. ☑️ یک بار صورت بر صورت علی اکبر علیه السلام و بار دیگر بر صورت غلام خود اسلم بن عمرو و بار سوم بر صورت غلام حرث سلمانی، به نام واضح گذاشت. 🔻 این دو غلام از خوشحالی فریاد می‌زدند: 🍃 «مَن مِثلی وابنُ رسولِ اللّٰه واضعٌ خَدَّهُ علی خَدّی» کیست که به مقام من برسد، ببیند که فرزند پیامبر(ص) رخ به صورت من نهاده است. یکسان رخِ غلام و پسر بوسه داد و گفت در دین ما سیه نکند فرق با سپید 🌷 جوان‌ها سنگ صبور حسین علیه السلام بودند! 📗 در حدیث امیرالمومنین داریم «اَصحاب المهدی شبابٌ: یاران امام زمان جوانان‌اند. 💠 در یک مطالعه اجمالی می‌توان دید که در جاهای مختلف، مخاطب و سرباز پارکابِ امام حسین علیه السلام اکثراً جوان‌ها بودند. 👈🏻 خطاب حضرت هم چندین جا، متوجه ایشان است و بسیار آنها را تکریم می‌کردند. خود سیدالشهدا علیه السلام هم آقای جوانان اهل بهشت است. 🍂 مثلاً در منزل ثعلبیه که بودند قبل از حرکت به منزل بعدی در تاریخ آمده «إذا كانَ السَّحَرُ قالَ لِفِتيانِهِ وِ غِلمانِهِ: أكثِرُوا مِنَ الماءِ فَاستَقُوا وَ أكثَرُوا...». 🍃 هنگام سحر به جوانان و نوجوانان خویش فرمود: زیاد آب بردارید و آنها مقدار زیادی آب برداشتند...». 🔹 در منزل شِراف و قبل از ملاقات لشکر حر همین مطلب تکرار شده است. 🔸 هنگام مواجهه با لشکر حر نیز «فَقَالَ الْحُسَيْنُ علیه السلام لِفِتْيَانِهِ اسْقُوا الْقَوْمَ وَ أَرْوُوهُمْ مِنَ الْمَاءِ وَ رَشِّفُوا الْخَيْلَ تَرْشِيفاً فَفَعَلُوا... سَقَوْا آخَرَ حَتَّى سَقَوْهَا كُلَّهَا 💢 به جوانانش فرمود: این لشکر (حُر) را آب بنوشانید و سیراب کنید و به مرکب‌ها هم آب زیاد بدهید وآنها اطاعت کردند». 🔰 گریز: 🌹 شاید هربار جوانان را صدا می‌زد با اشتیاق می‌آمدند؛ ولی یک جایی صدای جان‌سوز حضرت را شنیدند؛ «أَقبَلَ عَلَی فِتْيَانِهُ فَقَالَ احْمِلُوا أَخَاكُمْ...» رو کرد به جوانانش و صدا زد بیایید علی را ببرید». جوانان بنی هاشم بیایید علی را بر در خیمه رسانید 📚 منابع: 📖 اللهوف علی قتلی الطفوف 📖 فرازی از زیارت ناحیه مقدسه 📖 مقتل الحسین(ع) للخوارزمی 📖 وقعة الطف 📖 الإرشاد للمفید 📖 الغيبة للحجة 📖 ابصارالعین | | | 🆔 @elalhabib_ir
50.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️ 📹 🚩 در آستانه ماه محرم الحرام ✅ توصیه‌های حاج عباس دلجو برای ستایشگران اهل بیت (ع) | | 🆔 @elalhabib_ir
رویش را قرص ماه باید بکشد چشمانش را سیاه باید بکشد نوبت به لبان خشک عباس رسید نقاش چقدر آه باید بکشد 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
رویش را قرص ماه باید بکشد چشمانش را سیاه باید بکشد نوبت به لبان خشک عباس رسید نقاش چقدر آه باید بکشد
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 مقدمه: 🔻 «عليُّ بنُ الحُسَينِ عَلَيهِمَ‌السَّلامُ قالَ: 🔸رحِمَ اللهُ العَبّاسَ! فَلَقَد آثَرَ و أبلى و فَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت يَداهُ، فَأَبدَلَهُ اللهُ عز و جل بِهِما جَناحَينِ يَطيرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِي الجَنَّةِ ، كَما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبي طالِبٍ، و إنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللهِ تَبارَكَ وتَعالى مَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ يَومَ القِيامَةِ». 🔻 امام سجاد علیه السلام می‌فرماید: 🔹 خداوند عمویم عباس علیه السلام را بیامرزد؛ به راستی که ایثار کرد و گرفتار بلا (و امتحان) شد و خودش را فدای برادرش کرد، تا جایی که در نزد خدای تبارک و تعالی برای عباس علیه السلام در روز قیامت منزلتی است که تمام شهدا به آن غبطه می‌خورند. 🔻 غروب تاسوعا یا شب عاشورا، شمر کنار خیمه‌های حسین علیه السلام آمد و گفت: 🔲 ای فرزندان خواهر من شما در امان هستید (مقصودش هر چهار فرزند ام البنین سلام الله علیها بود) پس خودتان را همراه برادرتان حسین علیه السلام به کشتن ندهید و تحت طاعت یزید درآیید. ⚠️ نکته: 💢 (ام‌البنین از قبیله بنی‌کلاب است و شمر نیز از همان قبیله است؛ در عرب رسم بوده است که بدون اینکه نسبت خونی داشته باشند، زن‌های قبیله را خواهر خود می‌خواندند.) ▪️شمر لعین گفت: «أَنْتُمْ آمِنُونَ» 🔻 و عباس علیه السلام صدا زد: 🔸 «لُعِنَ مَا جِئْتَ بِهِ مِنْ أَمَانِكَ»، 🔸 «أَ تَأْمُرُنَا أَنْ نَتْرُكَ أَخَانَا وَ سَيِّدَنَا الْحُسَيْنَ بْنَ فَاطِمَةَ علیه السلام وَ نَدْخُلَ‏ فِي طَاعَةِ اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَاءِ؛ 🔹 یا تو به ما می‌گویی برادر و آقایمان حسین علیه السلام پسر فاطمه سلام الله علیهارا را ترک کنیم و تحت فرمانِ لعنت شدگان و اولاد لعنت شدگان در آییم؟!» 📢 اوج ادب حضرت عباس علیه السلام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها در این گفتگو است؛ 🔻 آنجا که درباره حسین علیه السلام می‌گوید: ❇️ «سَيِّدَنَا الْحُسَيْنَ بْنَ فَاطِمَةَ» آقایمان حسین علیه السلام پسر فاطمه سلام الله علیها ❇️ و درباره معاویه و یزید می‌گوید: «اللُّعَنَاءِ وَ أَوْلَادِ اللُّعَنَاءِ» ملعونین فرزند ملعونین؛ 💠 ادب دیگر فرزندان ام‌البنین سلام الله علیها در این گفتگو کاملاً مشهود است؛ حتی یک مورخ هم ننوشته که فرزندان ام‌البنین سلام الله علیها چیزی پیش از برادرشان گفته باشند؛ در عمل هم هیچ‌کدام از آنها سیدالشهدا علیه السلام را رها نکردند و قبل از عباس علیه السلام در راه حسین علیه السلام شهید شدند. 🔰 با قصد آب رفت و خداحافظی نکرد! 🌹 «وَ اشْتَدَّ الْعَطَشُ بِالْحُسَيْنِ علیه السلام فَرَكِبَ الْمُسَنَّاةَ يُرِيدُ الْفُرَاتَ وَ الْعَبَّاسُ أَخُوهُ بَيْنَ يَدَيْه‏»؛ 🌷 و عطش بر حسین علیه السلام سخت شد پس بالای تل (که به سمت فرات بود) رفت و برادرش عباس علیه السلام همراهش بود. 🍂 حسین علیه السلام همراه عباس علیه السلام رفت! تا آب بیاورد. 🍃 سقای کربلا برای جنگ نرفته بود؛ برای همین هم در هیچ مقتلی وداع برای حضرت عباس علیه السلام نقل نشده است. 🍂 ازاین‌رو حضرت زینب سلام الله علیها و اهل حرم در حسرت وداع با عباس علیه السلام ماندند! برای همین هم نمی‌دانستند که عباس علیه السلام کجا رفته و چه بلایی به سرش آمده است. 🔻 از همین‌جا بود که وقتی امام حسین علیه السلام از سمت علقمه برگشت سکینه جلو آمد و گفت: 🌹 «یا أبَتاه هَل لَکَ عِلمٌ بِعَمّی العَبّاس»؟ پدر جان آیا از عمویم عباس خبر داری؟ 📚 منابع: 📖 اللهوف علی قتلی الطفوف 📖 الخصال للصدوق | | | 🆔 @elalhabib_ir
🔰 مهدی زنگنه: ‼️ مداحان جوان را با سرودخوانی روی استیج خراب نکنید ❇️ راه حل جلوگیری از انحراف سرود مداحی، تشکیل شورای نظارت و ارائه مجوز پخش برای آثار موزیکال مذهبی است ⭕️ دهان منتقد را با برچسب زمان‌نشناس نبندید 💠 آهنگران و کویتی‌پور اشعار فاخر برای کارهای استودیویی انتخاب می‌کردند ⚠️ استقبال مخاطب به هیچ وجه ملاک درستی برای ارزش‌گذاری نیست! 🔻 شما عزیزان می توانید مصاحبه تصویری شاعر و نغمه‌پرداز دستگاه اهل بیت (ع) آقای مهدی زنگنه را از طریق لینک زیر استفاده کنید: 🔗 https://b2n.ir/q78258 | | | 🆔 @elalhabib_ir
🔰 🚩 سلسله جلسات آمادگی محرم 👤 👈🏻 « با موضوع رسالت نوکری اهل بیت علیهم السلام» 🔰 برای ثبت‌ نام رایگان وارد لینک زیر شوید: 🔗 https://navaapp.landin.ir/moharram/ | | | 🆔 @elalhabib_ir
⭕️ داستان مداحی که ۴۰ روز در کوچه‌ها برای مادران شهدا روضه می‌خواند... 🔰 مصاحبه و گفتگو با حاج مرتضی متشرعی، مداح اهل‌بیت که امسال هم مانند سال‌های قبل قصد دارد ۴۰ روز برای مادران شهداء روضه بخواند را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایید: 🔗 https://b2n.ir/n47046 | | 🆔 @elalhabib_ir
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ندارد برود 📝 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ند
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش اول 💢 حرام خواران 🔸 «وَ كُلُّكُمْ عَاصٍ لِأَمْرِي غَيْرُ مُسْتَمِعٍ لِقَوْلِي قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِيّاتُكُمْ مِنَ الْحَرامِ وَ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ فَطُبِعَ اللهُ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيْلَكُمْ أَ لَا تُنْصِتُونَ أَ لَا تَسْمَعُونَ». 🔻 امام حسين (ع) در روز عاشورا، پس از نصيحت و دادن رهنمودهای لازم، فرمودند: 🔹 و همه‌ی شما از امر من سر پیچی می‌کنید و به سخنان من گوش فرا نمی‌دهید؛ دلیلش این است که دستاوردهای شما (جوايزى كه براى كشتن من گرفتيد) تنها از راه حرام بوده و شکم‌هایتان از مال حرام پر شده است و بر قلب‌هایتان مُهر (غفلت) خورده است؛ وای بر شما آیا ساکت نمی‌شوید؟ آیا نمی‌شنوید؟ 🔰 برداشت‌ها: ⬅️ حرام‌خواری یکی از علل دل‌مردگی است و باعث می‌شود که آدمی در برابر ندای حق تعالی بایستد و حتی موعظه‌ی امام معصوم را هم نشنود و آنرا نپذیرد؛ 🔻 از این رو امام زمان (عج) در دعای قنوتش این دعا را به همه منتظران آموخته است: 💠 «وَ طَهِّرْ بُطُونَنا مِنَ الْحَرامِ وَ الشُّبْهَةِ». 💢 خورشید خون گرفته ⬅️ عنصر برجسته: عاطفه و احساس إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ لَعَنَهُ الله إِذْ صَرَخَ صَارِخٌ أَبْشِرْ أَيُّهَا الْأَمِيرُ فَهَذَا شِمْرٌ قَتَلَ الْحُسَيْنَ قَالَ فَخَرَجْتُ بَيْنَ الصَّفَّيْنِ فَوَقَفْتُ عَلَيْهِ وَ إِنَّهُ لَيَجُودُ بِنَفْسِهِ فَوَ الله مَا رَأَيْتُ قَطُّ قَتِيلاً مُضَمَّخاً بِدَمِهِ أَحْسَنَ مِنْهُ وَ لَا أَنْوَرَ وَجْهاً وَ لَقَدْ شَغَلَنِي نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمَالُ هَيْئَتِهِ عَنِ الْفِكْرَةِ فِي قَتْلِهِ فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً فَسَمِعْتُ رَجُلًا يَقُولُ وَ الله لَا تَذُوقُ الْمَاء 🔻 هلال بن نافع می‌گوید: 🍂 با یاران عمرسعد ايستاده بودم كه يكى فرياد برآورد: امير، مژده بده، اين شمر است كه حسين(ع) را كشته است، 🔻 هلال می‌گويد: 🍂 از ميان لشکریان خارج شدم و حسين(ع) را یافتم که او در حال جان دادن بود، به خدا قسم هرگز كشته‏ى آغشته به‏خونى را زيباتر و نورانى‏تر از او نديدم و آن‏چنان نور صورت و زیبایی جمالش مرا مشغول کرد كه متوجّه نشدم چگونه او را مى‏كشند و در آن حال طلبِ آب می‌کرد. 🔹 «إِنِّي كُنْتُ وَاقِفاً مَعَ أَصْحَابِ عُمَرَ بْنِ سَعْدٍ... فَخَرَجْتُ» 🔸 هلال بن نافع با این عبارت قصد دارد خودش را تبرئه کند. ▪️ مقصودش این است که من فقط در کنار یاران عمر سعد ایستاده بودم و تماشا می‌کردم. ضربه‌ای نزدم و تیری پرتاب ننمودم. 🔻 او خودش را یک ایستاده در کنار اصحاب عمر سعد معرفی می‌کند نه جزو آن‌ها. اما گناه این افراد کمتر از قاتلان نیست همان‌طور که در زیارت عاشورا می‌خوانیم: 🔲 «اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِه»‏ ➖ خدایا جماعتی را که با حسین علیه‌السلام جنگیدند و با قاتلانش در کشتن او همراهی و بیعت کردند و از آن‌ها پیروی نمودند، از رحمت خود دور فرما! ⚠️ نکته: ❇️ چنان‌چه می‌دانیم هلال بن نافع، یکی از راویان کربلا است و در سپاه عمرسعد قرار دارد. او غیر از نافع بن هلال است که از اصحاب سیدالشهداء علیه السلام است. 🌷 وقتی دشمن، در نور سیدالشهداء (ع) جذب و غرق می‌شود شاید بتوان گفت به همین دلیل زینب کبری (س) و فرزندان امام حسین (ع) دیدن آن پیکر غرق به خون را تاب آوردند. ◾️ «فَاسْتَسْقَى فِي تِلْكَ الْحَالِ مَاءً» ▪️ امام در آن حال آب طلب کرد اما کسی فریاد زد که آب نخواهی خورد. 🔻 مصیبت عطش امام حسین(ع) بسیار جانسوز است و یکی از مراثی که امام سجاد (ع) برای پدر بزرگوارش ذکر می‌فرمود: 🍃 همین مصیبت عطش است. وقتی غلام ایشان برایش آب می‌آورد حضرت گریه می‌کرد و می‌فرمود: ◾️ «قُتِلَ ابْنُ رَسُولِ اللَّهِ عَطْشَانا» فرزند رسول خدا (ص) با لب تشنه کشته شد. بودند دیو و دَد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب، سلیمان کربلا | | | | 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
گفت آن که دل تیر ندارد برود یا طاقت شمشیر ندارد برود فرداست که این بیشه شود لجّۀ خون هرکس جگر شیر ند
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا 🔰 بخش دوم 💢 امام زمان(ع) ذکر مصیبت می‌کند 🔻 امام زمان (ع) در زیارت ناحیه مقدسه روضه میخوانند که بخش هایی را می آوریم: 🔸 ...ولَم يَبقَ لَكَ ناصِرٌ، وأنتَ مُحتَسِبٌ صابِرٌ، تَذُبُّ عَن نِسوَتِكَ و أولادِكَ حَتّى نَكَسوكَ عَن جَوادِكَ، فَهَوَيتَ إلَى الأَرضِ جَريحاً، ➖ تا آن‌که هیچ یاورى برایت نماند، ولى تو حسابگر(عمل خویش براى خدا) و صبور بودى و از زنان و فرزندانت دفاع و حمایت می‌نمودى؛ ▪️ تا آنکه تو را از اسبت سرنگون نمودند، پس با بدن مجروح به زمین افتادی درحالی که اسب‌ها تو را با سُم هاى خویش کوبیدند.. 🔳 پس گوشـه نظرى به جانب خِیام و حَرمَت گرداندى، در حالی‌که از زنان و فرزندانت (روگردانده) به خویش مشـغول بودى، اسبت با حال نفرت شتافت، شیـهه کشان به جانبِ خیمه ها رو نمود، پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیزپایت را با آن حال دیدند، و زینِ او را واژگون یافتند، ازپسِ پرده ها (ىِ خیمه) خارج شدند، در حالی که گیسوان برگونه ها پراکنده نمودند؛ 🏴 ...عَلَى الخُدودِ لاطِماتٍ... : بر صورت‌ها لطمه مى زدند... 🏴 والشِّمرُ جالِسٌ عَلى صَدرِكَ، مولِغٌ سَيفَهُ عَلى نَحرِكَ، قابِضٌ عَلى شَيبَتِكَ بِيَدِهِ، ذابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ : ⬅️ و به سوىِ قتلگاه تو مى‌شتافتند، درحالی که شِمرِ ملعون برسینه مبارکت نشسته، وشمشیرخویش را با خون گلـویت سیراب می‌نمود، با دستى مَحاسنِ شریفت را در دست گرفته بود، (و بادستی دیگر) با تیغ سر ازبدنت جدا مى کرد.. 🏴 فالوَيلُ لِلعُصاةِ الفُسّاقِ ، لَقَد قَتَلوا بِقَتلِكَ الإِسلامَ. ⬅️ اى واى بر این سرکشان گناهکار!، با کُشتنِ تو اسلام را کُشتند. 🔻 ابی عبدالله (ع) یک سؤال ساده و جانسوز پرسیده است: 🍂 «فَبِمَ تَستَحِلّونَ دمی»؟ چرا خون مرا حلال می‌دانید؟ 🍃 اینجا ادبیات آقا ادبیات اسلامی است؛ یعنی از حلال و حرام سخن می‌گوید. فرض می‌کند با مسلمان‌ها طرف است؛ اما کار به جایی رسید که دیگر ادبیات آقا عوض شد و با زبان اسلامی حرف نزد، بلکه با زبان انسانی حرف زد؛ آن لحظه‌ای بود که، دشمن می‌خواست به اهل حرم حمله کند؛ 🔻 صدا زد: 🔹 «وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُم‏، 🔸 یعنی وای بر شما ای پیروان آل ابی‌سفیان اگر دین ندارید، آزاد مرد باشید»! ❇️ این دیگر بحث مردی و نامردی است؛ بحث اسلامی و غیر اسلامی نیست؛ ازاین‌روست که همه جوان‌مردان و آزادگان عالم حسین(ع) را دوست دارند! 📚 منابع: 📖 اللهوف علی قتلی الطفوف 📖 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد 📖 فرازی زیارت ناحیه مقدسه 📖 مقتل الحسین(ع) للخوارزمی 📖 المصباح للكفعمي | | | | 🆔 @elalhabib_ir
1_5770479010.mp3
6.86M
🎙 هیجان درونی و با انگیزه خواندن بسیار مهم است ‼️ 🎤 دکتر محمد فراهانی | | 🆔 @elalhabib_ir
1_1021592493.pdf
1.19M
🔰 تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام ▫️ 📗 متن کامل کتاب گرانسنگ 💠 اثر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد 🔻 کتاب در دو بخش سامان یافته است: ▫️ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا ▫️ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی) 🔹 مولف در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات خصوصا روشنفکرنماها و پاسخ داده است. 🔹 در بخش دوم نیز حاوی برخی و مستند میباشد. 🔸 ان‌شاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیه‌السلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشم‌داشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند. 🆔 @elalhabib_ir
⭕️ جای منبر در هیئت عوض شده است! 🔰 حجت الاسلام و المسلمین : 🏴 برخی هیئت‌ها جای منبر را به دکور، دوربین و رقص نور داده‌اند. ⚠️ مجلس امام حسین(ع) جای رقابت و خودنمایی نیست 🔹 بعضی‌ها در مجالس عزاداری به جای اینکه دل‌ها را بشورند دارند دلها را خیره می‌کنند، منبر برداشته می‌شود و دکور، دوربین و رقص نور جلو می آید. 🔸 سلبریتی‌شدن در عزاداری امام حسین (ع) جایی ندارد. جلسه امام حسین(ع) نوکری می‌خواهد، نوکر هیچ موقع برای ارباب خودش شرط نمی گذارد و نمی آید به‌به دیگران را بشنود. https://hawzahnews.com/xcmBR | 🆔 @elalhabib_ir
🏴 فهرست کامل نوحه‌های دهه اول محرم امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع... سال‌‌های سال است شب عاشورا، وقتی این نوا در هیأت طنین‌انداز می‌شود؛ انگار در و دیوار حسینیه هم زبان باز می‌کند و ذکر می‌گیرد و انگار کتیبه‌ها و پرچم‌ها هم دم می‌گیرند و تا خوب با این دودمه اشک نریزی و آه نکشی انگار شب عاشورایت شب عاشورا نشده. نه این‌که مولا نگاهت نکرده، یعنی دلت رضایت نمی‌دهد. در این ذکرها و نوحه‌ها چه سرّی نهفته است که هنوز هم از آن‌ها «بوی کربلا به مشام ما می‌رسد» و برایمان «همه‌جا کربلا» می‌شود! بحمدلله چند سالی است که به همت جمعی از نغمه‌پردازان و نوحه‌سرایان عزیز، مجموعه نوحه‌هایی در قالب‌های مختلف سینه‌زنی آماده و تقدیم عزیزان می‌شود. در این مجموعه به قدر وسع خود تلاش کرده‌ایم، از آثار شاعران با تجربه بهره ببریم و آثاری شایسته تقدیم کنیم. در ادامه جهت دسترسی سریع مخاطبان گرامی، فهرست موضوعات دهه اول محرم، ارائه شده است: ▪️نوحه‌های توسل به امام حسین علیه‌السلام ▪️ نوحه‌های آغاز محرم ▪️ نوحه‌های ورود کاروان به کربلا ▪️نوحه‌های شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام ▪️نوحه‌های شهیدان کربلا ▪️نوحه‌های شهادت حضرت عبدالله علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت قاسم علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت علی‌اصغر علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شهادت حضرت علی‌اکبر علیه‌السلام ▪️ نوحه‌های شهادت حضرت عباس علیه‌السلام ▪️نوحه‌های شب و روز عاشورا ▪️نوحه‌های شام غریبان و حضرت زینب علیهاالسلام ✅ @ShereHeyat_Nohe
الی الحبیب
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا (شام غریبان) 🔰 بخش اول 💢 خیمه خورشید سوخت 🔸 «ثُمَّ أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار فَخَرَجْنَ...». 🔹 سپس مخدّرات از خیمه بیرون رانده شدند و (لشکر دشمن) آتش را در آن شعله‌ور کرد؛ پس آنها خارج شدند... 🔸 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ ... فَخَرَجْنَ» 🔹 راوی کلمه اُخرِجَ را به‌صورت مجهول آورده؛ یعنی بیرون آورده شدند ... پس خارج شدند. ◾️ حال چه کسی آنها را بیرون آورده و چگونه و با چه کیفیتی از خیمه بیرون آورده شدند را بیان نکرده است. 🍁 شاید به‌دستور امام چهارم(ع) «علیکُنَّ بِالفِرار» و به‌وسیله حضرت زینب(س) بیرون آورده شدند. 🔻 زیرا راوی می‌گوید: 🏴 «مِنَ الْخَيْمَةِ» نه «مِنَ الخِیامِ» یعنی آنها در یک خیمه بوده‌اند. از این عبارت معلوم می‌شود زن‌ها به یک خیمه پناه برده بودند. 🔻 مِنَ الْخَيْمَةِ» راوی گفت: 🍂 از خیمه بیرون رانده شدند؛ ولی نگفت بعد از آن به کجا پناه بردند؟ شاید به‌سوی بیابان‌ها فرار کردند. 🍃 «أُخْرِجَ النِّسَاءُ مِنَ الْخَيْمَةِ وَ أَشْعَلُوا فِيهَا النَّار» قصد دشمن از سوزاندن خیمه‌ی خالی چه بوده است؟! شاید برای این بوده که کار را برای غارت آسان‌تر کنند. 💢 مساعدت در گریه بر حسین (ع) 🔸 «خَرَجَ بَنَاتُ آلِ رَسُولِ‏ اللهِ (ص) وَ حَرِيمُهُ يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ». 🔹 دختران آل رسول (ص) و حریم او از خیمه خارج شدند و همدیگر را در گریه یاری می‌کردند و در فراق حامیان و عزیزانشان زاری می‌کردند. ⬅️ «يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ» یعنی به یکدیگر در گریه کمک می‌کردند. 🚩 مساعدت در گریه بر حسین(ع) را باید از این بانوان مصیبت‌زده کربلا آموخت. خوب است این شیوه‌ی گریه در جلسات ذکر مصیبت تبیین شود. البته شاید زمزمه‌ای که در جلسات امروزی وجود دارد نوعی از این گریه باشد. 🔘 «يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ» راوی که از دشمن است می‌گوید: این بانوان در فراق حامیان خود و عزیزانشان گریه می‌کردند. ▪️ کلمه ندبه یعنی گریه با صدای بلند؛ معلوم می‌شود «الْحُمَاةِ » و «احبایی» که راوی می‌گوید، از ندبه‌های آن بانوان برداشت کرده و شاید کلمات خود آنان باشد. (الْحُمَاةِ ) حامیانی که کنار علقمه روی خاک‌اند یا بدن اربا اربایشان کنار خیمه است و (الْأَحِبَّاءِ) عزیزانی که در جای‌جای زمین کربلا افتاده‌اند. 💢 جاذبه حسینی 🔸 «ثُمَّ إِنَّ سُكَيْنَةَ (س) اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه».‏ 🔹 بعد از جملات حضرت زینب(س) در هنگام عبور از قتلگاه: «هذا حسین بالعری»، ◾️ سکینه(س) پیکر پدر را در آغوش گرفت؛ اما عده‌ای از اعراب (عرب‌های بیابانی) جمع شدند و او را از پدرش جدا کردند. 🔘 «ثُمَّ» یعنی در هنگام عبور از قتلگاه و رفتن به کوفه حضرت سکینه (س) دومین کسی است که بعد از زینب‌کبری(س) کنار بدن سیدالشهدا(ع) رسید. | | | 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
▫️ 🚩 گزیده‌ای از مراثی عاشورا (شام غریبان) 🔰 بخش دوم 🍂 در مدتی که جسد پدر را در آغوش کشیده بود، چه رخ داد؟ مرحوم کفعمی جواب را از زبان خود حضرت سکینه نقل میکند: 🍃 «قَالَتْ سَكِينَةُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ اعْتَنَقْتُهُ فَأُغْمِيَ عَلَيَّ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ»‏: «شِيعَتِي مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِيبٍ أَوْ شَهِيدٍ فَانْدُبُونِي». 🔻 سکینه(ع) می‌گوید: 🏴 وقتی پدرم کشته شد من او را در آغوش کشیدم پس از هوش رفتم آنگاه شنیدم که می‌گوید: 🚩 ای پیروان من هرگاه آب گوارایی نوشیدید مرا یاد کنید یا اگر داستان فرد غریب یا شهیدی را شنیدید برای من ندبه کنید.‏ 🍂 «اعْتَنَقَتْ جَسَدَ أَبِيهَا الْحُسَيْنِ»؛ از کلمه «اعْتَنَقَتْ» برداشت می‌شود که پیکر پدر را به آغوش کشید؛ معنای دیگر هم این است که، صورت به رگ‌های بریده گذاشت. 🍂 «فَاجْتَمَعَتْ عِدَّةٌ» برای جدا کردن یک بانو از پیکر پدر یک یا دو نفر هم کافی است؛ ولی عده‌ای برای این کار آمدند. 🍂 «عِدَّةٌ مِنَ الْأَعْرَابِ» تعدادی از اعراب آمدند تعبیر الْأَعْرَابِ یعنی بیابان‌نشین؛ چرا باید تعدادی بیابان‌نشین برای این کار جمع شوند؟! 🍂 «فَاجْتَمَعَتْ ... حَتَّى جَرُّوهَا عَنْه» کلمه «حتی» در اینجا به معنی انتهای غایت است؛ یعنی یکی‌یکی جمع شدند تا موفق شدند این کار را بکنند؛ یعنی هرچه می‌کردند موفق نمی‌شدند، این دختر را از بدن پدر جدا کنند. چنان با آن حالت استغراق در خدا، غرق در آن نور خدا و جذب در جاذبه حسینی(ع) شده بود که به‌راحتی از پدر جدا نمی‌شد. 🍂 «جَرُّوهَا» او را از کنار پیکر پدر کشان‌کشان بردند. باید مصیبت‌زده را دلداری داد؛ باید به مصیبت‌زده ملاطفت نشان داد؛ باید با یتیم مهربان بود؛ به‌ویژه اگر این یتیم دختربچه باشد باید با محبت برخورد کرد. ولی دشمنان خدا این دختر یتیم را کشان‌کشان از بدن غرق به خون پدرش جدا کردند. 📚 منابع: 📖 اللهوف علی قتلی الطفوف 📖 المصباح للكفعمي | | | 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔹 فیلم رنگی شده مربوط به مراسم ظهر عاشورا سال ۱۳۱۰ خورشیدی 📍 تهران، حوالی سبزه میدان، بازار تهران 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 💠 تلافی خدمت در دستگاه امام حسین علیه السلام 🔰 مرحوم آیت الله العظمی سید باقر درچه ای: 💢 هر کاری که در دنیا برای امام حسین (علیه السلام) انجام دادم به محض ورود به برزخ برایم تلافی کردند. 👈🏻 🆔 @elalhabib_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🚨انتشار برای نخستین بار ⬅️ توصیه‌های مهم شهید حاج قاسم سلیمانی به مادحین اهل بیت (ع) ✅ حقیقت گویی و معنویت از اصول مداحی است 🚩 در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم 🆔 @elalhabib_ir
🔰 💠 طلیعه‌داران لشگر سیدالشهداء ✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا 🆔 @elalhabib_ir
الی الحبیب
🔰 #پای_منبر 💠 طلیعه‌داران لشگر سیدالشهداء ✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا #محبوبی #الی_الحبیب
🔰 💠 خادمین هیئت‌ها، طلیعه لشگر سیدالشهدایند.. 🔸 یار خیلی معروفی است در کربلا، پیرمرد هشتاد و چند ساله ای بنام جناب عابس شاکری. جزو شهدای کربلا هم هست! 🔻 عابس در زیارت رجبیه و ناحیه مقدسه اینگونه مورد خطاب امام عصر(عج) قرار گرفته است: 🚩 السّلامُ عَلی عابِسِ بنِ شبیب الشّاکِرِی (سلام بر عابس پسر شاکری. ⬅️ عابس همان پیرمرد معروفی است که عازم میدان می‌شود و با جمله «ألا رجلٍ، ألا رجلٍ»، از سپاه دشمن هل من مبارز می‌طلبد، اما کسی به میدان نمی آید! ⬅️ کلاه خود از سر برمی‌دارد و حریف می‌طلبد، بلکه ترس چند نفر از دشمن کم بشود بیایند با او بجنگند! از ترس نمی‌آمدند با او بجنگند، باز هم کسی نمی آید. ⬅️ چند دور، دور این میدان می‌زند از این طرف به آن طرف، دوباره هل من مبارز! کسی نمی آید. ⬅️ زره را از تن در می آورد؛ می خواهد که جذب بشوند بیایند به مبارزه و از ترس سپاه دشمن کم بشود جلو بیایند، باز هل من مبارز می‌گوید! در میدان دور می‌زند، کسی نمی آید! ❇️ الله اکبر! این جناب عابس از اشتیاقش به شهادت در رکاب سیدالشهدا(ع)، پیراهن را هم از بیرون می‌کند و به دست می‌گیرد در میدان می‌گردد، از اسب هم پایین می آید! 💢 (یکی از چیزهایی که در دشمن ترس ایجاد می‌کرد، سواره بودنش بود)، هل من مبارز می‌طلبد باز کسی نمی آید.. 🔰 عابس شاکری یک نگاهی به احوال خودش می‌کند که برهنه، بدون زره و پیراهن دارد در میدان می‌گردد! در پاسخ به کسی که به او می‌گوید عابس دیوانه شده‌ای؟ می‌گوید: 🍁 حُبُّ الحُسَینِ أجَنَّنی! اینطور نگاهم نکنید می‌بینید من دارم برهنه در میدان می‌گردم، محبت امام حسین(ع) جنون آمیز است! محبت سیدالشهداء(ع) جنون آمیز است! ✅ حق دارد عابس شاکری واقعاً این کار را بکند، چون محبت سیدالشهداء(ع)، محبت عادی نیست.. 🌷 معلوم است برای شما خادمین هم این اشتیاق وجود دارد که روزها قبل از محرم آستین‌ها ها را بالا می‌زنید و در طول دهه هم هر جا نوکری باشد، خودتان را می‌رسانید.... 🌹 می‌دانید که مسلم بن عقیل(ع) در راه کوفه از سختی راه و... بیهوش می‌شود و بدون آب و غذا، در بیابان پیدایش می‌کنند به خانه مختار ثقفی می‌برندش. 🍃 می‌گویند مسلم(ع) چشم که باز میکند اولین کسی که بالای سر خودش می‌بیند عابس شاکری است. 🍁 وقتی مسلم بن عقیل(ع) به کوفه می‌رسد عابس شاکری به مسلم(ع) می‌گوید أینَ الحسین؟ چند بار پرسید، مسلم به زحمت جواب داد که ابی عبدالله(ع) الان باید مکه باشند، نقل تاریخ این است هنوز حرف مسلم(ع) تمام نشده بود، عابس بلند شد به راه افتاد! 👈🏻عابس شاکری در مکه به امام حسین(ع) ملحق شد! نوشته اند نامه مسلم را عابس در مکه به امام رساند و از همان جا هم تا آخر با امام ماند. ⚠️ یعنی عابس نماند تا امام حسین(ع) بیاید، بلکه خودش سراسیمه به حضر مولایش رفت. ⭕️ خصوصیت این محبت جنون آمیز برای کسی که مثل عابس است باید این باشد که زودتر به میدان بیاید! ⬅️ شما خادمین مثل عابس که نه! اما حداقل بوی عابس را دارید، حتماً حرف بزنید با آقا! که من زودتر از لشگر آمدم که بگویم دیوانه وار عاشقت هستم، شما هم نظر رحمتی کن، شما کریم هستی آقاجان... ✍ حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا 📚 منابع: 📖 مقتل مقرم ص۳۱۲ 📖 تاریخ الامم و الملوک ج۵ ص۴۴۳ و ۳۵۵ 🆔 @elalhabib_ir
🏴 روضه‌هایی فراتر از «هشت دقیقه گودال» 🔸 کربلا فقط «هشت دقیقه» گودال نیست! ⬅️ هر چند درس‌ها و نکته‌های همان هشت دقیقه گودال هم برای نجات بشر کافی است.. 🚩 کربلا صرفاً «هشت ساعت» عاشورا هم نیست؛ ⬅️ کربلا فراتر از همه اینها، روایت از «مدینه تا مدینه» امام حسین است. 🔸 این «هشت ماه» مجالی برای شناختی دوباره از امام حسین است. ⬅️ با این حساب ما با روضه‌هایی فراتراز هشت دقیقه گودال مواجه‌ایم. 📝 هر چند درس‌ها و نکته‌های همان هشت دقیقه گودال و هشت ساعت روز عاشورا هم برای نجات بشر کافی است. 🔻 علامه جعفری می‌فرمود: ▫️ «اگر کسی بگوید فهرست و مجموعه تمام ارز‌های تاریخ بشری از یک طرف و فهرست ضد ارزش‌های بشری در طرف دیگر، در آن روز، در آن مدت معین بروز کرده است، جای تردید نیست. تنها زمان کم است و انسان خیال می‌کند که حادثه، حادثه یک روز و دو روز است. کمیِ زمان را نگاه نکنید، لحظات، گاهی بوی ابدیت می‌دهد.» 📚 برشی از کتاب «روضه اصحاب چیست؟» ✍ سیدعلی‌اصغر علوی | 🆔 @elalhabib_ir