زياد به من عطوفت و مهرباني ميکنند، نميگذارند که من عهدهدار کار و خدمتي بشوم، از اين رو مايلم همسفراني انتخاب کنم که مرا نميشناسند و از معرفي خودم هم خودداري ميکنم تا بتوانم به سعادت خدمت رفقا نائل شوم.» «1»
(1). بحار، جلد 11، چاپ کمپاني، صفحه 21، و در صفحه 27 بحار جملههايي هست که امام ميفرمايد: «اکره ان آخذ برسول اللَّه ما لا اعطي مثله». و در روايتي هست که فرمود: «ما اکلت بقرابتي من رسول اللَّه قطّ.»
🍂🌿🍂🌿
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
بزرگترين هدیه یک رهبر به ملتش:
🌹🌹🌹🌹🌹
بزرگترين هديهاي که يک رهبر به ملتش ميتواند بدهد «ايمان به خود» است، يعني آن ملت را به خودش مؤمن کند. يک رهبر ممکن است هديهاي که به مردمش ميدهد هديه مادي باشد، فرض کنيد يکي از منابع مادي را که دشمن ميبرده است بگيرد و به ملت پس بدهد. ممکن است هديه سياسي باشد، استقلال سياسي به ملت خودش بدهد. ممکن است ايمان به رهبر باشد يعني ملت معتقد شود که رهبر ما رهبر خيلي بزرگي است. ولي اينها آنقدر مهم نيست که هديهاي که يک رهبر به ملتش ميدهد اين باشد که اين ملت را به خودش مؤمن و معتقد کند که بگويد من نبايد زير بار دشمن بروم، زير بار استبداد بروم، زير بار استعمار بروم، من از خودم تاريخ دارم، از خودم فرهنگ دارم، من هيچ احتياجي ندارم که از غرب الگو بگيرم.
(م.آثار24ص217)
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
🍂🍃🍂🍃
🍃🍂
@داستان هشتم:
مسلمان و کتابي
در آن ايام، شهر کوفه مرکز ثقل حکومت اسلامي بود. در تمام قلمرو کشور وسيع اسلامي آن روز، به استثناء قسمت شامات، چشمها به آن شهر دوخته بود که، چه فرماني صادر ميکند و چه تصميمي ميگيرد.
در خارج اين شهر دو نفر، يکي مسلمان و ديگري کتابي (يهودي يا مسيحي يا زردشتي)، روزي در راه به هم برخورد کردند. مقصد يکديگر را پرسيدند. معلوم شد که مسلمان به کوفه ميرود و آن مرد کتابي در همان نزديکي، جاي ديگري را در نظر دارد که برود. توافق کردند که چون در مقداري از مسافت راهشان يکي است با هم باشند و با يکديگر مصاحبت کنند. راه مشترک، با صميميت، در ضمن صحبتها و مذاکرات مختلف طي شد. به سر دوراهي رسيدند. مرد کتابي با کمال تعجب مشاهده کرد که رفيق مسلمانش از آن طرف که راه کوفه بود نرفت و از اين طرف که او ميرفت آمد.
پرسيد: مگر تو نگفتي من ميخواهم به کوفه بروم؟.
- چرا.
- پس چرا از اين طرف ميآيي؟ راه کوفه که آن يکي است.
- ميدانم، ميخواهم مقداري تو را مشايعت کنم. پيغمبر ما فرمود: «هرگاه دو نفر در يک راه با يکديگر مصاحبت کنند حقي بر يکديگر پيدا ميکنند.» اکنون تو حقي بر من پيدا کردي. من به خاطر اين حق که به گردن من داري ميخواهم چند قدمي تو را مشايعت کنم، و البته بعد به راه خودم خواهم رفت.
- اوه، پيغمبر شما که اينچنين نفوذ و قدرتي در ميان مردم پيدا کرد و به اين سرعت دينش در جهان 🔻🔻🔻🔻👇
رايج شد، حتما به واسطه همين اخلاق کريمهاش بوده.
تعجب و تحسين مرد کتابي در اين هنگام به منتها درجه رسيد که برايش معلوم شد اين رفيق مسلمانش خليفه وقت علي بن ابي طالب عليه السلام بوده. طولي نکشيد که همين مرد مسلمان شد و در شمار افراد مؤمن و فداکار اصحاب علي عليه السلام قرار گرفت «1»
(1). اصول کافي، ج 2، باب «حسن الصحابة و حق الصاحب في السفر»، صفحه 670.
🍃🍂🍃🍂🍃🍂
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🍀🍀🍀
نقل می کنند که در سن حدود 5 سالگی علاقه زیادی به رفتن به مکتبخانه از خود نشان می دهد. در یک شب مهتابی، نزدیک صبح، به خیال اینکه صبح شده است، دفتر و کتاب خود را بر می دارد و به سوی مکتبخانه روان می شود و چون مکتبخانه بسته بوده است پشت درب آن به خواب می رود . صبح زود پدر و مادر می بینند مرتضی نیست و سرانجام او را در پشت درب مکتبخانه در حال خواب می یابند.
(سیری در زندگانی استاد مطهری ص 32)
🍀🍀🍀
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
آزادی از جملهی مقولاتی است که حتماً به قانون، به چهارچوب احتیاج دارد. چون طبیعت آزادی این است که اگر قانون و چهارچوب وجود نداشته باشد، از حد تجاوز خواهد کرد، به تعدّی و به ولنگاری و به جاهای بدی خواهد انجامید که امروز شما نمونههایش را در غرب مشاهده میکنید. این آزادی اگر نباشد، رشد وجود ندارد. اگر در جامعه، آزادی فکر، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی عمل وجود نداشته باشد، رشد در جامعه متوقّف خواهد شد. رشد جامعه -رشد معنوی جامعه- و پیشرفت جامعه، حتماً به این آزادیها احتیاج دارد.
7/3/1397
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🌺🌺🌺
شهید مطهری متفکری آزاد اندیش بود که به آزادی های معقول احترام می گذاشت و آن را باعث رشد و پیشرفت افراد و جامعه می دانست. و در مورد هرگونه اختناق بی مورد هشدار می داد. در باور مطهری پژوهان، او اندیشمندی متوازن و به دور از افراط و تفریط بود که این ویژگی، یکی از ابعاد برجسته آن شهید والا مقام محسوب می شود.
اما گاهی عده ای با سوء برداشت از بعضی تعبیرات شهید مطهری، اینگونه القا می کنند که گویا شهید مطهری با هر نوع آزادی بیان و عقیده موافق بودند و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر بر خلاف نظر تئوریسین بزرگ خود به بیراهه رفته است.
ما در صدد توجیه همه اعمال و رفتار افراد و متصدیان امر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیستیم اما معتقدیم حضرت امام (ره) و خلف گرانقدرش امام خامنه ای هدایتگر همان نوع آزادی معقول و مشروع بودند که شهید مطهری آن را تئوریزه کرده.
با تتبع اجمالی که در کتاب (آینده انقلاب اسلامی) صورت گرفت، شهید مطهری قیدهای زیادی برای آزادی بیان مطرح می فرمایند که 15 مورد از آنها را ذکر می کنیم.
این مطلب صرفا جهت اطلاع و تامل است و استخراج نظر کامل استاد در مورد آزادی، پژوهش ژرف تری می طلبد.
ایشان معتقدند آزادی فکر و بیان آری ؛ به شرطیکه شامل این موارد نباشد:
1. نفاق و منافقگری
2. حقه بازی
3.توطئه
4. دروغ
5. اغفال
6. اضلال
7. خیانت
8. ابزار قرار دادن اسلام و قرآن
9. هرج و مرج
10. نامعقول بودن
11. فریب
12. تبلیغ دزدکی
13. اغوا
14. جعل
15. افترا
حال تحقیق و قضاوت با خودتان!!!!!
(نویسنده : علی حاجوی)
🌺🌺🌺🌺🌺
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
بروشور معرفی بینش مطهر که توسط یکی از اندیشه جویان طراحی شده و صفحه دومش هم اصلاح شده ( قبلا ویژه اربعین بود)تا بشه همه جا استفاده کرد.👇👇👇
از این اندیشه جوی بزرگوار تشکر می کنیم .
🔷🔷🔷🔷
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
بینش مطهر1 .jpg
8.08M
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
بینش مطهر2 ..jpg
8.01M
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷🔷🔷🔷🔷
🔷🔷🔷
اصرار و تاکید چندین باره رهبر اندیشمند انقلاب........
🔷🔷🔷🔷🔷
این بیانات در اردیبهشت 1397 ایراد شده است.
🔷🔷🔷🔷🔷
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🌿🌺🌿🌺🌿
دغدغه زبان روز
⚠⚠⚠⚠
⚠⚠⚠
⚠⚠
من به عنوان يک فرد مسئول به مسئوليت الهي، به رهبران عظيمالشأن نهضت اسلامي که براي همهشان احترام فراوان قائلم، هشدار ميدهم و بين خود و خداي متعال اتمام حجت ميکنم که نفوذ و نشر انديشههاي بيگانه به نام انديشه اسلامي و با مارک اسلامي اعمّ از آنکه از روي سوء نيت و يا عدم سوء نيت صورت گيرد،
خطري است که کيان اسلام را تهديد ميکند.
راه مبارزه با اين خطر تحريم و منع نيست. مگر ميشود تشنگاني را که براي جرعهاي آب لهله ميزنند، از نوشيدن آب موجود به عذر اينکه آلوده است منع کرد؟!
اين ما هستيم که مسئوليم. ما به قدر کافي در زمينههاي مختلف اسلامي کتاب به زبان روز عرضه نکردهايم. اگر ما به قدر کافي آب زلال و گوارا عرضه کرده بوديم، به سراغ آبهاي آلوده نميرفتند.
گر نه تهي باشدي بيشتر اين جويها
خواجه چرا ميدود تشنه در اين کويها
راه مبارزه، عرضه داشتن صحيح اين مکتب در همه زمينهها با زبان روز است.
حوزههاي علميه ما که امروز اينچنين شور و هيجان فعاليت اجتماعي يافتهاند بايد به مسئوليت عظيم علمي و فکري خود آگاه گردند، بايد کارهاي علمي و فکري خود را ده برابر کنند، بايد بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمي جوابگوي مشکلات نسل معاصر نيست.
(م آثار24 ص 86)
⚠⚠⚠⚠⚠
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🌺🌺🌺🌺🌺
🌺🌺🌺
@داستان نهم:
در رکاب خليفه
🌿🌿🌿🌿🌿
علي عليه السلام هنگامي که به سوي کوفه ميآمد وارد شهر انبار شد که مردمش ايراني بودند.
کدخدايان و کشاورزان ايراني خرسند بودند که خليفه محبوبشان از شهر آنها عبور ميکند، به استقبالش شتافتند. هنگامي که مرکب علي به راه افتاد آنها در جلو مرکب علي عليه السلام شروع کردند به دويدن. علي آنها را طلبيد و پرسيد: «چرا ميدويد، اين چه کاري است که ميکنيد؟!».
- اين يک نوعي احترام است که ما نسبت به امرا و افراد مورد احترام خود ميکنيم. اين، سنت و يک نوع ادبي است که در ميان ما معمول بوده است.
- اين کار شما را در دنيا به رنج مياندازد و در آخرت به شقاوت ميکشاند.
هميشه از اين گونه کارها که شما را پست و خوار ميکند خودداري کنيد. بعلاوه اين کارها چه فايدهاي به حال آن افراد دارد «1»؟
(1). نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 37.
🌿🌿🌿🌿🌿
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh
🍂🍃🍂🍃
با توجه به داستان استقبال دهاقین انبار از امیرالمومنین علیه السلام و نکوهش حضرت از آنان، این سوال مطرح می شود که آیا استقبال از مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی هم، کاری مذموم و نادرست است؟
🍃🍂🍃🍂
پاسخ به این سوال را در چند نکته ذیل توضیح می دهیم:
1.در این داستان آمده است که وقتی آن ها پیش روی امیرالمومنین(ع) شروع به دویدن کردند، علی(ع) قبل از هر دستور و نصیحتی علت کار آن ها را پرسیدند و وقتی جواب غیر قابل توجیه آن ها را شنیدند که این رسمی قدیمی برای تعظیم پادشاهان بوده است ، کارشان را بیهوده دانستند و این نشان می دهد که فلسفه و علت کار
آن ها برای حضرت مهم بوده است و چه بسا اگر علت و نیت مناسب و قابل قبولی مطرح می کردند، برخورد علی(ع) به شکل دیگری می بود.
2.در مبحث «اسلام و مقتضیات زمان» شهید مطهری به این مساله توجه داده می شود که در اسلام ممکن است دو عمل با یک شکل و قالب مشترک وجود داشته باشند ولی هر کدام دارای روح و معنای متفاوتی باشند. در این صورت بر اساس تفاوت در روح و معنا، می بایست دو حکم متفاوت برای آن ها در نظر گرفت.(درسنامه آزادی انسان) لذا اگر این جور کارها، کلیشه هایی موروثی و نشانه نوعی شاه دوستی و شاه پرستی و نمایانگر ذلت و حقارت مردم باشد، زشت و مذموم است و الا می تواند نوعی احترام و استقبال عزت مندانه و افتخار آمیز تلقی شود. شهید مطهری در بحث آزادی معنوی که این داستان را نقل می کند می فرماید که آنها در خیال خودشان علی علیه السلام را جانشین سلاطین ساسانی می دانستند. آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر حکمت 37 نهج البلاغه می نویسد:
«باید توجه داشت که هدف از این سخنان این نیست که مردم بزرگان را احترام نکنند بلکه منظور این است که احتراماتی که نسبت به پادشاهان و مانند آنها داشتند و نشانه ذلت و بدبختی احترام کنندگان بوده و مایه غرور و نخوت احترام شوندگان، ترک شود. » (پیام امام ، ج 12 ص 249)
3.گاهی بعضی استقبال ها که همراه با احترام و عزت است، نه تنها مذموم نیست بلکه تجلی اتحاد ملی و دلبستگی عمیق امت و امامت و نوعی قدرت نمایی در مقابل دشمنان و عامل مایوس کردن آنان است. همچنانکه در کشور ما استقبال های باشکوه مردمی از رهبر معظم انقلاب، باعث نشاط مومنان و افسردگی منافقان و بد خواهان می شود.
4. در تاریخ اسلام نقل شده است که در هجرت پیامبر اکرم(ص) به مدینه، مردم به استقبال حضرت آمدند و سرود خوانی کردند و شادی نمودند و پیامبر هم مانع کار آن ها نشد.
آیت الله سبحانی در کتاب فروغ ابدیت در ذیل تیتر (جوش و خروش و غریو شادی در مدینه) می نویسد: وقتی مرکب پیامبر از ثنیه الوداع سرازیر گردید و گام به خاک یثرب نهاد جوانان و مسلمانان مقدم پیامبر (ص) را گرامی شمرده و با طنین سرودهای شادی، محیط مدینه را مملو ساخته بودند . آنان در سرودهایشان چنین می گفتند: ....ای آن کسی که از طرف خداوند برای هدایت ما مبعوث شدی فرمانت بر همه ما لازم و مطاع است. (فروغ ابدیت ص 436)
5. شبیه داستان هجرت پیامبر اکرم(ص) در جریان ورود امام رضا(ع) به ایران هم اتفاق افتاد و مردم شهرهای مختلف با جان و دل به استقبال حضرت شتافتند و در رکاب و معیت حضرت، تقاضای حدیث می کردند.
6. امام خمینی(ره) که صراحت و صداقتش زبانزد بود و در مقابل تعریف و تمجید کنندگان و کارهای چاپلوسانه واکنش های تندی نشان می دادند، در استقبال تاریخی مردم ایران از خود، هیچ واکنش منفی نشان ندادند و در جمع عظیم مردم سخنرانی و از شور و احساسات آنان تشکر و دلجویی کردند.
7. جالبتر اینکه خود شهید مطهری در جریان بازگشت امام (ره) به ایران، خود شخصاً ریاست کمیته استقبال از حضرت امام (ره) را به عهده گرفتند که آن استقبال تاریخی و شادی آفرین رقم خورد و خود استاد، آن بازگشت به یاد ماندنی را یادآور فتح مکه دانستند که پیامبر اعظم(ص) با عزت و هیبت وارد مکه شدند و طاغوت های زمان را بر انداختند. (سیری در زندگانی استاد مطهری، ص126و 130)
پس معلوم است که استاد مطهری بین استقبال ذلیلانه و بی ثمر و استقبال عزت مندانه و دشمن شکن تفاوت ماهوی قائل بودند. (نویسنده: حاجوی)
🍂🍃🍂🍃
بینش مطهر/محتوای علمی
https://eitaa.com/elmi_binesh