4_5958320357789139114.pdf
1.07M
چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟
#آموزش_مقاله
✳️ @elmi_shiraz
🔷معرفی نرم افزار🔷
✅ با این نرم افزار آنلاین، هر آیهای در قرآن را انتخاب کنید، #آیات_مرتبط با آن آیه را در تمام قرآن نشان میدهد.
📌این نرم افزار را یکی از فارغالتحصیلان دانشگاه #برکلی_آمریکا با NLP ساخته است.
http://quran.dhresearch.info/
👆👆👆
🚨🌐 برای محققین بسیار سودمند است.
#معرفی_نرم_افزار
✳️ @elmi_shiraz
✳معرفی کتاب
دمع السّجوم ترجمه کتاب نفس المهموم شیخ عباس قمی ...
کتاب شیخ عباس قمی در مقتل سید الشهدا (ع) می باشد که بر گرفته از حدیث امام صادق (ع) است که فرمود: «نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و کتمان سرنا جهاد فی سبیل الله»: نفس کسی که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود تسبیح است، اندوه بر ما عبادت است و کتمان و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. امام صادق (ع) سپس فرمود: واجب است که این حدیث با طلا نوشته شود. چون کتاب محدث قمی یادآور مصیبت های اهل بیت است، این نام را برای کتابش برگزیده است.
مؤلف در مقدمه اثرش می نویسد: این را از کتب معتبره فراهم کردم که بر آن اعتماد باید کرد و بدانها استناد باید جست؛ مانند ارشاد، ملهوف علی قتل الطفوف، تاریخ کامل، تذکره خواص الائمه، المناقب، روضة الواعظین، منیرالاءحزان و...
اصل کتاب «نفس المهموم» به زبان عربی است که آیة الله شعرانی، این اثر را به فارسی برگردانده و برخی از قصص و نکات و مطالب خواندنی را در ذیل آن آورده است.
«دمع السجوم» یا همان «نفس المهموم» مشتمل بر پنج باب است: باب اول مختصری از مناقب امام حسین(ع) و ثواب گریستن بر مصیبت حضرت، باب دوم در ذکر وقایع پس از بیعت مردم با یزید بن معاویه مانند نامه نوشتن مردم کوفه به امام حسین(ع)، شرح حال کمیل بن زیاد، شهادت دو فرزند مسلم بن عقیل، نزول حضرت سیدالشهدا(ع) به کربلا و چگونگی جنگ امام حسین(ع) با یزیدیان و سرانجام شهادت یاران و فرزندان امام(ع) و باب سوم در وقایع پس از شهادت امام حسین(ع) مثل ذکر وقایع عصر عاشورا، ورود اهل بیت(ع) به کوفه و شام می باشد و ...
#معرفی_کتاب
✳ @elmi_shiraz
🏴
سلام پرچم سیاه روی گنبد طلا
سلام صاحب عزا
سلام آه فاطمه
سلام اشک مرتضی
سلام روضه حسین
سلام پیروهن سیاه، رفیق آشنا
سلام ساقی حرم
سلام ای امیر با ادب
سلام با وفا
◾️فرارسیدن ماه محرم ایام سوگواری سرور آزادگان جهان امام حسین (ع) را تسلیت میگوییم🥀
✳️ @elmi_shiraz
تاریخبه افق کربلا
🏴روز اول محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(ع) و همراهانش چطور گذشت؟
▪️امام حسین(ع) همراه با کاروانش به منزلگاه قصر بنی مقاتل رسید و ...
۱ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری
#محرم
✳️ @elmi_shiraz
❇️ ترفند ویندوز ❇️
🔷 راههای بهینه سازی سرعت ویندوز 🔷
#ترفند
✳️ @elmi_shiraz
تاریخ به افق کربلا
🏴روز دوم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(ع) و همراهانشون چطور گذشت؟
▪️امام حسین(ع) وقتی همراه با کاروانش وارد سرزمین کربلا شد، نام این سرزمین را پرسید و با شنیدن نام کربلا فرمود: اللهم انی اعوذ بک منالکرب والبلاء.
📜در این روز امام حسین (ع) اولین خطبه خود برای سپاه حر را خواندند.
◾️۲ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری
✳️ @elmi_shiraz
✴️تجربه نگاشت
3⃣مهجوریت #ویرایش با وجود اهمیت آن
🔸در مورد این مهم به دو نکته بسنده می کنم:
۱)هشدار دکتر پرویز ناتل خانلری:
«نزدِ من وطن آن نیست که شما میپندارید. این چهار خط فرضی که دورِ ایران کشیدهاند وطنِ مرا محدود نمیکند. هرجا که فرهنگ ایرانی هست وطن من است؛ زیرا در آنجاست که آشناییهایی هست. نمیگویم که فرهنگ همان #زبان است، اما زبان هم یکی از اجزاء #فرهنگ است، و جزء بزرگیست.
پس آنانکه به زبان فارسی تاختهاند به وطن من میتازند. چرا در دفاع درشت نباشم؟ خاصه که میبینم دستِ غرضِ دشمنان در این کار است.
یکی از جهانگردانِ اروپایی ششصد و پنجاه سال پیش از این نوشته بود که ایران چیزی ندارد جز زبانی که در سراسرِ آسیای میانه و غربی رایج است و به همین سبب اقوام آسیایی چشمِ مهر و دلبستگی به این سرزمین دارند. آری، این نیروی بزرگِ ملی بود و دشمن آن را به زیانِ خود دید و با آن در آویخت.
کشورهای فارسیزبان یا فارسیدان، یکیک، به اشارهای یا تحریکی، پیوند از فارسی بریدند. در بعضی از کشورها، بهبهانهٔ استقلال، لهجههای محلی رسمی شد و بهجای زبان ادبی و سرافرازِ فارسی نشست؛ یعنی هم خود زیان کردند و هم به ما آسیب رساندند.
در سرِ کشورهایی دیگر، که زبانشان با لغات فارسی و عربی آمیخته بود نیز داعیهٔ تهذیبِ زبان افکندند.
اما نمیدانم چرا در عمل، بیشتر در طردِ فارسی بهکار رفت»
📘زبانشناسی و زبان فارسی، تهران: توس، ۱۳۶۱، گفتارِ «دفاع از زبان فارسی»،ص۱۷۵-۱۷۶.
۲) لیلا حسینی در پایان نامه اش ص 64 اشاره می کند که از مجموع 97 عنوان کتاب مرتبط با کودکان و نوجوانان که میان سالهای 1375 تا 1394 منتشر شده، تنها 8 عنوان دارای ویراستار بوده اند، یعنی 8/92 در صد از این آثار،
یا #ویراستار ندارند یا نام ویراستار ذکر نشده است. خلاصه اینکه #ویرایش در این آثار جدی گرفته نشده است.
حسینی این یافته را مقایسه می کند با پایان نامه مهدی محمدی که همین موضوع (کتابهای کودکان و نوجوانان) را تا سال 1373 بررسی کرده است. آنگاه می نویسد: این موضوع (این نتیجه) در پژوهش محمدی نیز قابل مشاهده است که در آنجا نیز فقط سه در صد کتابها ویرایش شده اند. لذا بعد از گذشت بیست سال با همان اشکال مواجه هستیم.
📗منبع: لیلا حسینی. تحلیل محتوای کتابهای داستانی کودک و نوجوان در زمینۀ جنگ ایران و عراق منتشر شده بین سالهای 1375 تا 1394.
راهنما: مهدی محمدی. دانشگاه قم، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 1396.
#تجربه_نگاشت
#عبدالحسین_طالعی
@elmi_shiraz
تاریخ به افق کربلا
🏴 روز سوم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(ع) و همراهانشون چطور گذشت؟
▪️ از وقایعی که در روز سوم محرمالحرام ذکر شده اینه که امام قسمتی از زمین کربلا رو که بارگاه شریفشون در اون واقع هست از اهل نینوا و غاضریه به ۶۰ هزار درهم خریداری کرد و با آنها شرط کرد که مردم رو برای زیارت قبرش راهنمایی نموده و زوار او رو تا سه روز میهمانی کنند.
◾️٣ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری
✳️ @elmi_shiraz
هدایت شده از بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز
mezmar39.pdf
6.19M
سلام نماز ادیان دیگر غیرازاسلام چگونه بوده است؟🤔
🔸با اندک مطالعه اى پیرامون تاریخ ادیان و مذاهب و همچنین آیات و روایات نقل شده از معصومین(علیهم السلام)، این مطلب کاملاً روشن مى گردد که قدیمىترین عبادت در تمامى ادیان پیش از اسلام نماز است. در مورد سابقه تاریخى نماز در روایتى از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «هِى آخِرُ وَصَایا الْأَنْبِیاءِ ع». الکافى، ج ۳، ص ۲۶۴.؛ ( نماز آخرین وصیت و سفارش پیامبران بوده است» و از این روایت به روشنى فهمیده مى شود که تمامى یکصدو بیست و چهار هزار پیامبر با نماز مانوس و سفارش کننده به آن بوده اند. برخى آیات و روایات که بیانگر نمازگزار بودن پیامبران صاحب شریعت و پیروان آنها است به شرح ذیل مىباشد:
🔰نماز حضرت آدم(علیه السلام):
از صُحُف حضرت ادریس(علیه السلام) نقل شده که در نخستین روز اقامت حضرت آدم و حواعلیهما السلام در زمین، خداوند نماز عصر و مغرب را که مجموعاً ۵۰ رکعت بود بر حضرت آدم(علیه السلام) واجب کرد.
🔰نماز حضرت نوح(علیه السلام):
کشتى نوح(علیه السلام) داراى پنجره ها و سوراخ هایى بود که از آن نور خورشید به داخل منعکس مى شد و از این طریق وقت نماز را تشخیص مى دادند.
🔰نماز حضرت ابراهیم(علیه السلام):
حضرت ابراهیم آن گاه که همسر و فرزند خود را در کنار کعبه نو بنیاد نهاد دست به دعا برداشت و به خداى متعال چنین گفت: خدایا من، خاندان خود را در سرزمینى غیر حاصل خیز و کنار خانه ات ترک نمودم تا نماز را به پا دارند پس دلهاى مردم را در هواى(گرو) آنان قرار ده. ابراهیم )۱۴(، آیه ۳۷..
🔰نماز حضرت موسى(علیه السلام):
وقتى حضرت موسى(علیه السلام) به کوه طور آمد و پیام رسالت را دریافت نمود خداوند به او فرمود: من خداى یکتا هستم. پس مرا عبادت کن و نماز را به پا دار. طه )۲۰(، آیه ۱۴..
🔰حضرت عیسى(علیه السلام):
ایشان در گهواره به امر خداوند این گونه سخن گفت: من بنده خدا هستم که کتاب آسمانى را بر من نازل کرد ومرا پیامبر قرار داد و هر جا که باشم مرا مایه برکت قرار داد و به نماز و زکات تا وقتى که جان در بدن دارم مرا توصیه نمود. مریم )۱۹(، آیه ۲۹..
🔸علاوه بر پیامبران اولوالعزم، در آیات و روایات متعددى از نماز پیامبرانى همچون شیث(علیه السلام)، ادریس(علیه السلام)، یونس(علیه السلام)، صالح(علیه السلام)، اسماعیل(علیه السلام)اسحاق(علیه السلام)، یعقوب(علیه السلام)، لوط(علیه السلام)، شعیب(علیه السلام)، داوود(علیه السلام)زکریا(علیه السلام)، ایوب(علیه السلام) و. .. سخن به میان آمده که همگى گویا وجود نماز در تمامى ادیان و شریعت هاى پیش از اسلام مى باشد. براى اطلاع بیشتر رجوع کنید به کتاب سیماى نماز، حسین انصاریان، فصل:
نماز در آئینه ى حیات انبیا و امت ها..
🔸اما در خصوص کیفیت و چگونگى اقامه نماز در ادیان مسیحى و یهودى و سایر ادیان آسمانى پیش از اسلام باید گفت: آنچه بر اساس تاریخ ادیان و آیات و روایات غیر قابل انکار مى باشد این است که نماز به عنوان عبادت در کلیه ادیان وجود داشته و دارد و متناسب با تکامل دین، روند تکاملى داشته است و این تکامل در دین مبین اسلام - همانند جنبه هاى دیگر آن معارف، مثل قوانین، و مقررات اجتماعى - متناسب با انسان رشد یافته عصر خاتمیت به اوج خود رسیده است. یکصد وده پرسش درباره نماز، مجتبى کلباسى، انتشارات ستاد اقامه نماز، نهم، ۱۳۸۸ش، ص ۱۱۴.. اما در خصوص این که جزئیات و خصوصیات این نمازها در هر شریعتى به چه شکل بوده براى ما کاملا روشن نیست و دستورالعمل هاى خاصى که هم اکنون به عنوان نماز در برخى ادیان موجود دنیا - همچون یهود- وجود دارد نیز مساله اى را ثابت نمى کند. چراکه با وجود تحریف در این ادیان، دستور العمل ها و احکام فعلى آنها بیانگر کیفیت نمازدوران انبیاء گذشته نمى تواند باشد.
#شبهه
@elmi_shiraz
تاریخ به افق کربلا
🏴 روز چهارم محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمری بر امام حسین(ع) و همراهانشون چطور گذشت؟
▪️هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهیالیه افق برنخاسته بود که کنانه بن عتیق به کاروان امام حسین (ع) ملحق شد. کنانه بن عتیق پیرمردی از شهدای کربلاست که در حمله نخست به شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود. کنانه یکی از اصحاب امام علی (ع) بود که در رکاب آن حضرت یک پای خود را از دست داده بود.
◾️۴ محرم ۱۴۴۳ هجری قمری
✳️ @elmi_shiraz