eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
455 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
380 ویدیو
277 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ببخشید جناب رئیس مسئولیت امسال بنده کجاست؟ این جمله شرح حال معاونین محترم دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم است‌. متاسفانه چندی قبل مطلع شدیم ریاست محترم دانشگاه، مجدد تصمیم به جابجایی برخی از معاونین دانشگاه را گرفته اند. سال ۹۸ بود که معاونت فرهنگی با معاونت دانشجویی ادغام شد و جناب دکتر کاوند معاون دانشجویی وقت به معاونت پژوهش و فناوری منصوب شد و جناب دکتر کمانکش مسئولیت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با ۱۸ دانشکده علوم قرآنی را به عهده گرفتند. الحمدلله با توجه به تجربه ای که ایشان در این پست جدید بدست آوردند و با توجه به انتقال مطالبات تشکل‌ها و دانشجویان به ایشان در سال ۹۹ بعضا شاهد اقدامات بسیار مفیدی از ایشان بودیم که مطلع شدیم ایشان به معاونت دیگری منصوب شدند که عرضه داشتیم خیر است ان شاءالله. به همین دلیل جناب دکتر خوش نظر به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه منصوب شد. ایشان هنوز در حال کسب تجربه و تحقیق و تشکل‌ها و دانشجویان مشغول انتقال مطالبات بودند که خبر آمد جناب دکتر خوش نظر به معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه منصوب شدند و جناب دکتر کاوند معاون سابق این معاونت به ریاست دانشکده علوم قرآنی تهران و حجت الاسلام اسماعیلی به معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم منصوب شد و ما درمانده که بزرگواران با این سن کِی فرصت کرده اند که در چندین زمینه تخصص لازم را کسب کنند؟ البته شاید قحط الرجال آمده یا ریاست محترم دانشگاه در حال تست تخصص آقایان! چرا که متاسفانه این مسئله در سالیان گذشته هم به کرات اتفاق افتاده است. جناب دکتر نقیب ریاست محترم دانشگاه، با این شیوه مدیریت قرار است در راه رسیدن به دانشگاه طراز انقلاب اسلامی قدم برداریم!؟ ✳️@elmi_shiraz
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شب شهادت مولای مهرپرور ماست کسی که سایه لطفش پناهِ کشور ماست شب شهادت هشتم امام معصوم است که آستانه او قلبه گاه باور ماست سالروز شهادت امام رضا (علیه السلام) تسلیت باد. 🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 ✳️@elmi_shiraz
به مناسبت شهادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت امام رضا( علیه السلام) انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز برگزار می کند : مسابقه کتابخوانی *غریب پیروز* مهلت ثبت نام : ۲۳ آبان زمان آزمون: ۲۵ آبان همزمان با سالروز وفات حضرت معصومه (سلام الله علیها) (آزمون به صورت مجازی برگزار میگردد) جایزه : به سه نفر برتر مسابقه جانماز فرش حرم امام رضا( علیه السلام) اهدا میگردد. جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر در ایتا مراجعه فرمائید: برادران: @elmi_bs خواهران : @qu_shiraz ✳️@elmi_shiraz
در سوره اعراف خداوند مي فرمايد: «براي هر قوم و جمعيتي، زمان و سرآمد است و هنگامي كه فرا رسد، ساعتي در آن تأخير نمي كنند و نه بر آن پيشي مي گيرند» اما در روايات آمده است كه صله رحم و صدقه موجب طولاني شدن عمر مي شود، اين دو چگونه با يكديگر جمع مي شوند؟ قرآن كريم، اجل را دو گونه مي داند: 1. اجل مسمّي (حتمي); 2. اجل مطلق و معلق (غيرحتمي); چنان كه مي فرمايد: «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِين ثُمَّ قَضَي أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسَمًّي عِندَهُ...;(انعام،2) اوست كه شما را از گل آفريد سپس ]براي زندگي شما[ مدتي تعيين كرد و مدت معين ]عمر هر انساني[ نزد اوست.» سرآمد و اجل حتمي عبارت از پايان استعداد جسم انسان براي بقاء است، و با فرا رسيدن آن هر چيز به فرمان الهي پايان مي گيرد. سرآمد و اجل معلق آن است كه با دگرگوني شرايط دگرگون مي شود; مثلا انساني دست به خودكشي مي زند در حالي كه اگر اين گناه كبيره را انجام نمي داد سال ها زنده مي ماند و... دو گونه بودن تقدير و اجل مربوط به موجودات مادّي است كه قابليت پذيرش صورت هاي مختلف را داشته و در معرض تغيير و تبدّل قرار دارند، ولي در موجودات مجرّد از مادّه كه پيراسته از تغيير و تبدل مي باشند متصوّر نيست بنابراين تقدير غير حتمي و سرنوشت قابل تغيير در مورد همه موجودات مادّي امكان پذير است، ولي جلوه بارز و آشكار آن به انسان ها اختصاص دارد; زيرا او مي تواند از اسباب و علل مادي و معنوي به گونه معقول و مشروع يا نامعقول و نامشروع بهره بگيرد در نتيجه مي تواند سرنوشت خود را تغيير دهد مثلا عمر طبيعي خود را به عمر كوتاه يا بلند تبديل سازد. به همين جهت قرآن كريم كه اَجل انسان ها را به مطلق (غير حتمي) و مسمّي (حتمي) تقسيم كرده است در مورد آسمان ها و زمين تنها از اجل مسمّي (حتمي) نام برده و فرموده است: «مَا خَلَقْنَا السَّمَـاواتِ وَ الاَْرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَآ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ أَجَل مُّسَمًّي»(احقاف،3) آسمان ها و زمين و آن چه ما بين آن ها است را نيافريديم مگر به حق و سرآمد معين و نامبرده شده. علاوه بر عوامل مادّي كه نوع بهره گيري انسان از آن ها در سرنوشت و اجل او مؤثّر است، مانند شرايط آب و هوا، انواع غذاها و... يك رشته عوامل معنوي نيز در اين باره نقش تعيين كننده دارند كه از آن جمله دعا، صدقه و صله رحم،استغفار، تقوي، پاكدامني را مي توان نام برد كه در قرآن و روايات بر نقش مؤثّر آن ها در سرنوشت انسان تأكيد شده است و ذكر آن ها خارج از گنجايش اين مقال است.1 از جمله عواملي كه در اجل معلق تاثير دارد، احتياط يا عدم احتياط خود انسان و ديگران است. يك مثال: انسان يك دستگاه اتومبيل نو تهيه مي كند كه طبق پيش بيني مهندسان مي تواند بيست سال عمر كند; اما مشروط به اين كه به آن برسند; در اين جا اگر از ماشين بيش از قدرت و ظرفيتش كار بكشند عمر بيست ساله اش به نصف يا كمتر تنزل پيدا مي كند. در مورد انسان نيز چنين است اگر تمام شرايط براي بقاي او جمع گردد و موانع برطرف شود ساختمان و استعداد او ايجاب مي كند كه مدتي طولاني هر چند كه بالاخره پايان و حدي دارد، عمر كند اما ممكن است بر اثر بي احتياطي، خود يا ديگران، مانند عدم استاندارد بودن جاده ها، عدم توجه به نكات ايمني در حين حركت، مستحكم نبودن خانه ها و سدها در برابر زلزله، سيل و... خيلي زودتر بميرد. مرگ را در صورت اول (پايان استعداد جسم براي بقاء) اجل حتمي و در صورت دوم اجل غير حتمي مي نامند. از اين مطالب روشن مي شود كه بي احتياطي يا عدم آن كه از سوي انسان ها گزينش مي گردد تأثير مستقيمي در اجل غير حتمي اش دارد. بنابراين تقدير و سرنوشت انسان در مورد عمر، سلامتي و بيماري، فقر و ثروت، خوشبختي و شقاوت و... از قبيل تقدير محتوم و غير قابل تغيير نيست كه هر گونه حق انتخاب و آزادي در تصميم گيري و عمل را از او سلب نمايد، بلكه از قبيل تقدير موقوف و غير محتوم است كه نه تنها با اصل اختيار هيچگونه منافاتي ندارد بلكه خود دليلي استوار بر اختيار او به شمار مي رود. يادآوري دو نكته در اين جا لازم است دو نكته را يادآور شويم: 1ـ تقديرهاي غير محتوم خود از قضا و قدرها و سنّت هاي ثابت و پايدار الهي مي باشند، مثلا اين اصل كه سرنوشت انسان در پرتو تقوي و پاكدامني تغيير مي كند خود تقديري محتوم و سنتي پايدار است كه هرگز قابل تغيير نمي باشد. بنابراين حقيقت تغيير در سرنوشت اين است كه برخي از قضا و قدرهاي حتمي در برخي ديگر تأثير مي گذارند. 2ـ از نظر علم ذاتي و ازلي خداوند دو گانه بودن بودن تقدير معنا ندارد و از اين نظر همه تقديرها محتوم، و همه اجَل ها «مسمّي» مي باشند و در علم ذاتي و ازلي الهي هيچگونه تغييري رخ نمي دهد. او از ازل مي داند كه مثلا فلان انسان از عامل صدقه، دعا و صله رحم استفاده خواهد كرد و آثار آن ها نيز در زندگي او تحقّق خواهد يافت. ✳️@elmi_shiraz
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 دوباره آمده فصل بهار ناب خوش عهدی ربیعُ الاوّل و عالَم، همه به ذکر یا مهدی شور و شعف از عطای حضرت حق بر همه دلها مبارک شکفتن لاله های فخر و عزّت در دل صحرا مبارک 🔸با آرزوی قبولی عزاداری های شما در ماه محرم الحرام و صفر مظفّر ؛ حلول ماه ربیع الاول بر شما مبارک باد . ✳️ @elmi_shiraz
🔸امام علی (ع): 🔹بهترین دانش ها، دانشی است که تو را اصلاح کند. (غررالحکم، ح ۴۹۶۲) @elmi_shiraz
24.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰معرفی دانشگاه علم و فناوری چین دانشگاه علم و فناوری چین ( University of Science and Technology of China USTC ) در پکن در ماه سپتامبر سال 1958 فعالیت خود را آغاز نمود .و با ترکیبی از علم با فن آوری ، آموزش و تحقیق ، و تئوری با تمرین آزمایشی راه اندازی گردید. دانشگاه USTC  از هیچ تلاشی در اصلاحات در آموزش ، تحقیق ، تنظیم و ساختار دوری ننوده است . در مرحله توسعه ، دانشگاه به آموزش و پرورش فارغ التحصیل آن ، اجرای برنامه تحقیقاتی ،استفاده از دانشجویان کارشناسی ارشد به عنوان دستیار تحقیق یا تدریس و به طور فعال انجام اصلاحات در محتوا و البته سیستم های آموزشی به منظور ارتقاء همه جانبه آموزش کیفیت محور و تقویت روحیه نوآوری تلاش نموده است . @elmi_shiraz
ساخت Restore Point یا نقطه بازگشت ویندوز ◀️با این تنظیمات میتونید وقتی ویندوزتون سالم هست یک نقطه بازیابی براش تعریف کنید که اگر ویندوز به مشکل خورد بتونید به زمانی که ویندوز مشکل نداشته برگردید. ◀️برای شروع کار 1⃣عبارت Restore Point رو در منوی استارت قسمت سرچ جستجو کن و روی Create a Restore Point کلیک کن 2⃣در این پنجره اول درایو ویندوزت رو انتخاب کنید بعد گزینه Configure رو بزنید تا Restore Point را برای درایو ویندوز فعال بشه. 3⃣در قسمت بعد گزینه Turn on System Protection رو فعال کن و در قسمت Max Usage مقدار فضایی که میخوای برای نقطه بازیابی استفاده بشه رو مشخص کنید و روی ok کلیک کنید 4⃣در این پنجره Create رو بزنید تا Restore Point ساخته بشه 5⃣در پنجره بعد یک اسم برای نقطه بازیابی تعریف کنید و Create رو بزنید و منتظر بمونید تا ساخته بشه 🔴نقطه بازیابی فقط تنظیمات رو به عقب برمیگردونه و با فایل ها کاری نداره بنابر این چیزی از روی سیستم شما حذف نمیشه اما ممکنه برخی از نرم افزار های ویندوزی که بعد از نقطه بازیابی نصب شدند به مشکل بخورن. ✳️@elmi_shiraz
🔰معرفی کتاب :کتاب پیش رو شرح مفصل زندگانی حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است که با قلم ساده، و در عین حال شیوای آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی نوشته شده و شامل دوران کودکی و نوجوانی، دوران پس از رحلت رسول خدا(ص) تا پایان خلافت عثمان، دوره حکومت امام علی (ع)، دوران امامت تا صلح و پس از ماجرای صلح تا شهادت است. همچنین در این کتاب به شمه‌ای از فضایل و مکارم اخلاقی ایشان، و نیز به بخشی از سحنان حضرت اشاره شده است. علاقمندان به تهیه کتاب می توانند از سایت یا اپیکیشن فیدیبو آن را تهیه کنند. لینک سایت منبع @elmi_shiraz
جایگاه مردم اساسا در نظام ولایی! و حاکمیت اسلام کجاست؟ آیا اصلا اسلام برای مردم در نظام سیاسی جایگاه و نقشی هم قائل هست؟ پاسخ به این آیه توجه بفرمایید: «و از منافقان كسانى هستند كه همواره پيامبر را آزار مى‏‌دهند، و مى‏‌گويند: شخص زود باور و نسبت به سخن اين و آن سراپا گوش است. بگو: او در جهت مصلحت شما سراپا گوش و زود باورِ خوبى است، به خدا ايمان دارد و به مؤمنان اعتماد مى‏‌ورزد، و براى كسانى از شما كه ايمان آورده‏‌اند، رحمت است، و براى آنانكه همواره پيامبر خدا را آزار مى‏‌دهند، عذابى دردناك است‏». (توبه/61) در این آیه، برخی از شاخصه های رفتار اجتماعی پیامبر ترسیم شده است. رفتارهایی که خود، زیربنای ایدئولوژیک یک جامعه را پی ریزی کرده و افق حاکمیتِ حاکم اسلامی را روشن می‌سازد. دقت کنید: • گوش شنوا داشتن برای شنیدن سخن و درک دردها و آلام مردم. • ایمان به خدا • باور و اعتماد به مردم مومنی که آحاد جامعه اسلامی را تشکیل می‌دهند. این‌ها گوشه ای از نگاه راهبردی اسلام به نقش مردم در پایه گذاری حاکمیت اسلام است. نکته جالب و شگفت انگیز آیه، در آنجایی است که «ایمان به خدا و پذیرش ولایت الهی» در کنار «باور و اعتماد به مردم» بعنوان دو بال اصلی تئوری حکومت اسلامی مطرح می‌گردد. «یومن بالله و یومن بالمومنین» یعنی نمی‌توان نقش اساسی مردم را در شکل گیری حکومت اسلامی نادیده گرفت، که اگر غیر از این بود، باید به همان «یومن بالله» اکتفا می‌شد. و این دقیقا همانجایی است که نطفه «مردم سالاری دینی» بسته می‌شود. در آیات دیگری به صراحت به پیامبر دستور داده می‌شود که در امور مهم و سرنوشت ساز از تک روی پرهیز کرده و با مردم به مشورت بنشیند. «و شاورهم فی الامر/ در مسائل مهم با مردم مشورت کن» (آل عمران/159) اینجاست که تهمت نابخشودنیِ «عدم توجه به آراء مردم» پرده از چهره نفاق بر می‌اندازد که «چه کسی می‌گوید اسلام برای نقش مردم اهمیت و ارزشی قائل نیست؟» اگر رای و نظر مردم اهمیتی نداشت، امیرالمومنین (ع) حضور انبوه مردم برای بیعت با ایشان را سرِ دست نمی‌گرفت که «ناگهان ديدم مردم چون يال كفتار پيرامونم ريختند و از هر طرف در من آويختند. آن چنان كه حسن (ع) و حسين (ع) لگدمال شدند و جامه و رداى من پاره شد. و مانند انبوه گوسفندان مرا در بر گرفتند تا بيعت كنند». (ترجمه نهج البلاغه، احمدزاده/ص12) چون تا مقبولیت عمومی و مردمی نباشد، مشروعیتِ حاکمیت، امکان ظهور و بروز نمی یابد، که اگر غیر از این بود سایر ائمه معصومین که از مشروعیت الهی برخوردار بودند، منتظر زمینه های مقبولیت مردمی نمی ماندند. چرا که تا خود مردم احساس نیاز نکرده و حاکمیت ولیّ خدا را نخواهند، تغییری در سرنوشت شان رخ نخواهد داد. بررسی جایگاه مردم از دیدگاه امام خمینی ره و تاکیدات مقام معظم رهبری نشان می‌دهد که امامین انقلاب نیز مردم را عظیم ترین پشتوانه و سرمایه برای نیل به اهداف بلند انقلاب اسلامی می‌دانند؛ در عین توجه به این نکته که نگاه ایشان به مردم در پرتو گرایش‌های مدرن مردم سالارانه نبوده است. حضور مردم در صحنه های مبارزاتی انقلاب و نیز سال‌های دفاع مقدس و جا نمایی نقش پر رنگ مردم در فرایند انتخاب بالاترین مقامات اجرایی و قانونگذاری کشور، خبر از همین نگاهِ بلند به مقوله «مردم سالاری دینی» و «نقش مردم در نظام اسلامی دارد. ✳️@elmi_shiraz