eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
450 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
376 ویدیو
267 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
کارگاه مطالعه | سؤال‌گذاری (Question. Q) 📚 پس از آشنایی نسبی با موضوع مورد مطالعه، در مرحله دوم، سؤالاتی را که در رابطه با آن موضوع، به ذهن‌تان می‌رسد، یادداشت کنید. آشنایی با موضوع در مرحلة اول، قطعاً شما را کنجکاو کرده است که اطلاعاتی بیشتر راجع به آن کسب کنید. به عنوان مثال، اگر کتاب مورد مطالعه شما درباره زندگی ابن‌سینا باشد، آنگاه ممکن است دل‌تان بخواهد بدانید که اسم اصلی بو‌علی‌سینا چه بوده است؟ نام پدرش چه بوده؟ زادگاه او در کجا بوده، چند سال زندگی کرده، چه کتاب‌هایی نوشته است و... این قبیل سؤال‌ها مانند سؤال‌های یک طفل کنجکاوست که هیچ‌چیز نمی‌داند اما مرتب می‌پرسد و از طریق پرسش‌های خود مرتب می‌آموزد. اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان، تنها با سؤال پس از مطالعه آشنا هستند. هنگامی که مطلب را خوب مطالعه کرده‌اند، سؤال‌های کتاب و یا معلم را پاسخ می‌دهند و خود را امتحان می‌کنند. اما مرحلة سؤال‌گذاری در حالی است که شما هنوز مطلب را نخوانده‌اید و تنها می‌دانید موضوع آن چیست و در چه مورد است. چنین سؤال‌هایی با این هدف مطرح می‌شود که حس کنجکاوی شما را تحریک نموده موجب می‌شوند که در مرحلة بعد که قصد مطالعه متن اصلی کتاب را دارید به دنبال پاسخ سؤال‌های‌تان باشید و از این طریق به هنگام مطالعه، تمرکز حواس بهتری داشته باشید. بنابراین، در مرحلة دوم حداقل ۵ سؤال در رابطه با موضوع بنویسید (پاسخ این سؤال‌ها ممکن است در کتاب باشد یا نباشد. این مهم نیست. مهم آن است که شما به دنبال پاسخ باشید). این سؤال‌ها، ممکن است سؤال‌هایی باشند که از کنجکاوی شما سرچشمه گرفته یا با توجه به عناوین کتاب و پرسش‌های آن انتخاب شده‌اند. نکته: دو مرحلة اول و دوم، با هدف آشنایی با مطلب و ایجاد کنجکاوی علاقه و تمرکز حواس در مطالعه‌کننده انجام می‌شوند. انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
🔵 شبهه| قرآن مگر در روز قیامت، ائمه و پیشوایان بعضی را شفاعت نمی‎کنند، پس چرا قرآن در آیة 48 سورة بقره می‎فرماید: و حذر کنید از روزی که کسی به جای دیگری مجازات نبیند و هیچ شفاعت از کسی پذیرفته نشود و فدا و عوض قبول نکنند. فدا و عوض یعنی چه؟🤔 ✅- پاسخ خداوند متعال می‎فرماید: «و اتقوا یوماً لا تجزی نفس عن نفس شیئاً و لا یقبل منها شفاعة و لا یؤخذ منها عدل و لا هم ینصرون»؛ بترسید از آن روزی که کسی به جای دیگری مجازات نمی‎شود! و نه شفاعت پذیرفته می‎شود و نه غرامت و بدل قبول خواهد شد و نه یاری می‎شوند(سوره بقره/48). 🔹این آیه خط بطلانی است بر اندیشه‎ها و اعتقادهای باطل یهود؛ چراکه آنها معتقد بودند چون نیاکان و اجدادشان، پیامبران خدا بوده‎اند، بنابراین آنها را نیز شفاعت خواهند کرد و یا گمان می‎کردند که در آخرت برای آمرزش گناهان از فدیه و بدل استفاده می‎شود، چنانچه در این دنیا معمول است، که برای نجات مجرمان از مجازات، از راههای گوناگونی وارد می‎شوند؛ گاه یک نفر جریمة دیگری را پرداخت می‎کند تا مجرم رهایی یابد، اگر این معنا ممکن نشد متوسل به شفاعت می‎گردد و اشخاص را بر می‎انگیزد که از او شفاعت کنند. اگر این هم نشد، سعی می‎کنند که با پرداختن غرامت (رشوه) خود را آزاد سازند، و اگر دسترسی به این کار هم نداشتند از دوستان و یاران کمک می‎گیرند تا از او دفاع کنند و از چنگال مجازات رهائی یابند. 🔹می‎توان گفت: قرآن کریم به‎طور عموم، اصول حاکم بر مجازات ها را در قیامت به کلی از این امور جدا می‎داند و می‎فرماید: هیچ یک از این امور در آنجا به کار نمی‎آید، تنها راه نجات، پناه بردن به ایمان و تقوی و استمداد از لطف پروردگار است. قرآن و مسأله شفاعت 🔹مسألة شفاعت با آنچه که در دنیا مرسوم به «پارتی بازی» و «روابط به جای ضوابط» معروف شده است، کاملاً متفاوت است، زیرا این گونه شفاعت ها در افکار عمومی، از نوع شفاعت منفی است که نه تنها مجرم را از جرم باز نمی‎دارد، بلکه او را تشویق به جرائم و گناهان دیگر نیز می‎کند، ولی آنچه که به‎طور صحیح در مکتب اسلام به عنوان شفاعت مطرح است، یک ابزار عالی تربیتی و وسیلة اصلاح افراد گناهکار و آلوده، همراه با بیداری و آگاهی است که شخص شفاعت شونده با توجّه به سوابق بد خود، باید با ارتباط با شفیع در صدد اصلاح خود برآید و درون خود را متغیر و متحول نماید. حال که این مسأله روشن شد، به بررسی آیات شفاعت در قرآن کریم می‎پردازیم. آیاتی که در این زمینه وجود دارند در حقیقت به چند دسته تقسیم می‎شوند: 🔸الف- آیاتی که به‎طور کلی، شفاعت را نفی می‎کنند، مانند: «انفقوا مما رزقناکم من قبل أن یأتی یوم لا بیع فیه و لا خلّة و لا شفاعة»؛ از آنچه به شما روزی دادیم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن، نه خرید و فروش است، نه دوستی و نه شفاعت(بقره/254). و نیز مانند آیة مورد پرسش. 🔸ب- آیاتی که شفاعت را تنها برای خدا ثابت می‎کنند و شفیع را تنها خدا معرفی می‎کنند، مانند: «و ما لکم من دونه من ولی و لا شفیع»؛ غیر از خداوند، هیچ ولی و شفیعی نیست(سجده/4) و نیز مانند: قل لله الشفاعة جمیعا، همة شفاعتها مخصوص خداست(زمر/44). 🔸ج- آیاتی که شفاعت را برای دیگران ثابت می‎کند، امّا با اذن و فرمان خداوند: «من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه»؛ کیست که در نزد او جز به فرمان او شفاعت کند(سوره بقره/255)، یا مانند: «و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له»؛ شفاعت جز برای کسانی که خدا اجازه دهد سودی ندارد (سبأ/23). علت این‎که خداوند در آغاز شفاعت را نفی نموده، سپس برای بعضی ثابت کرده، این است که به‎طور کلی شیوة قرآن، این است که ابتدا، هر نوع کمالی را از غیر خدا نفی می‎کند، سپس آن‎را برای خدا به‎عنوان یک امر ذاتی و استقلالی و سپس برای غیر خدا، به عنوان کسی که از طرف او اجازه دارد، اثبات می‎کند، و در حقیقت می‎فهماند که غیر خداوند، کمالاتی را که دارند از خودشان نیست و خداوند به آنها عطا فرموده است. 🔹بنابراین، آیة مورد بحث از نظر محتوایی، رد اندیشه‎های باطل یهود و دنیا پرستان است که برا رهایی مجرم، متوسل به روابط و دوست و شفیع‎های باطل می‎شوند، ولی از نظر اعتقادی، نفی شفاعت نمی‎کند، بلکه با ضمیمة آیات دیگر روشن می‎شود که شفاعت غیر صحیح مانند شفاعت های دنیایی را مردود می‎داند، ولی شفاعت خداوند و کسانی که از طرف پروردگار اجازه دارند، مانند پیامبر و ائمه مطلوب بوده و با هدف خداوند در تربیت انسان، سازگار است. انجمن علوم قران و حدیث دانشکده علوم قرانی شیراز @elmi_shiraz
🔴برگزاری از که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر، نام و نام‌خانوادگی و شماره دانشجویی خود را به ای‌دی زیر ارسال کنند 👇🏻👇🏻 @elmi_shz به نفربرتر مسابقه جایزه اهدا خواهد شد . (برای پیشگیری از ریا🤭 این جا اعلام نمیکنیم تا شما با خلوص نیت در مسابقه شرکت کنید و بعد ذوق زده شید) زمان آزمون: سه شنبه۲۴ فروردین ماه @elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
#اطلاعیه 🔴برگزاری #مسابقه از #شبهاتی که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌
دوستان این مسابقه رو از دست ندین.ده تا سوال تستیه و ازشبهات فروردین سوالی طرح نشده در ضمن شبهات روزه که خیلی توی جامعه مطرحه و از شما به عنوان دانشجوی علوم دینی خیلی سوال میشه.پس این فرصت رو از دست ندین . برای شرکت در مسابقه نام و نام خانوادگی و شماره دانشجوییتون رو به آی دی زیر بفرستید . @elmi_shz پیروز و تندرست باشید .🙏 @elmi_shiraz
حکمت روز 🔷 امام علیه السلام به کمیل بن زیاد فرمود: مردم به سه دسته اند: عالم ربانی، آموزنده در راه نجات حق، و مردم عوام و بی سروپایی که دنبال هر صدایی می دوند و با هر یادی حرکت می کنند که نه از نور علم، بهره مندند و نه به پناهگاه محکمی تکیه زدند. ( حکمت 147) ✳️ @elmi_shiraz
کانال اطلاع رسانی دانشکده علوم قرآنی شیراز 👇👇👇👇 https://eitaa.com/uniquran
4_5877251716205775306.pdf
821.8K
مقاله 🔷 📕 اعتبارسنجی روایت حسن بصری در کارآمدی آیه «وَ إِن یکاَدُ» در دفع چشم زخم 👤 حبیب الله حلیمی جلودار ، فاطمه قربانی لاکتراشانی ✳️ @elmi_shiraz
4_774149665917501600.apk
11.43M
📲نرم افزار اندروید: 🔹تفسير القرآن العظيم (تفسير ابن كثير) 🔹المؤلف: إسماعيل بن عمر ابن كثير ✅ قابلیت جستجوی کلمات ✅ قابلیت تخریج ✳️ @elmi_shiraz
✳️معرفی کتاب 📖فضائل الأشهر ألثلاثة کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ماهِ رجب، شعبان و رمضان می‌باشد. مرحوم صدوق در این کتاب احادیثی در فضائل این سه ماه و فضیلت عبادت، روزه و دعا در این ماهها گردآوری کرده است. این کتاب در مجموع حاوی قریب به ۱۶۰ روایت در فضیلت ماههای مذکور است. صدوق، در مواردی از این کتاب‌ها به طور مستقل نام برده، ولی این سه کتاب، به دلیل کتابت همراه با هم، به نام «فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده و به عنوان یک کتاب مطرح گردیده است. این کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش اول احادیث مربوط به ذکر شده که از آنجمله به حدیث ام‌داوود اشاره میشود در بخش دوم احادیث مربوط به ماه شعبان و در بخش سوم احادیث مربوط به ماه رمضان ذکر شده است. مرحوم صدوق در این کتاب از برخی اهل‌سنت نیز روایت میکند. ✳️@elmi_shiraz
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
#اطلاعیه 🔴برگزاری #مسابقه از #شبهاتی که در کانال قرار داده شده‌است. علاقمندان میتوانند برای ثبت‌
سلام بزرگوارانی که در شرکت کردند تعدادی درخواست تمدید زمان برگزاری آزمون را داشتن که مطالعه کنند مطالب را از آن جایی که کیفیت برگزاری مهم هست و هدف مطالعه شبهات توسط شما عزیزان هست پس آزمون را به تاخیر می اندازیم  ان شاءالله زمان جدید متعاقبا اعلام خواهد شد. 🌷😊 @elmi_shiraz
‏ 🔴کارگاه روش مطالعه و خلاصه نویسی مدرس: دکتر احمد احمدی اصل 📃بااعطای گواهی پایان دوره📝 تاریخ:دوشنبه ۳۰ فروردین ماه ساعت: ۸:۳۰ _۱۲:۱۵ هزینه کارگاه: ۱۰ هزار تومان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره زیر در ایتا یا  واتساپ مراجعه کنید. 09172035627 انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
❇️ترفند اندروید❇️ 📌چطوری پیام‌های پاک شده واتساپ رو برگردونیم؟ 1⃣گوشی رو به کامپیوتر وصل کنید 2⃣به پوشه Whatsapp/Databases برید 3⃣یک فایل به نام‌ msgstore-yyy..dd.db.crypt رو حالا میبینید 4⃣تو این فایل پیام‌هایی که در ۷ روز قبل ارسال شده رو میتونید دریافت کنید 5⃣فایل رو با نرم‌افزارهای ورد یا نوت پد باز کنید و پیام‌هارو بخونید. @elmi_shiraz
💐حلول ماه مبارک رمضان، ماه شب‌های قدر، ماه دعا و نیایش و ماه بندگی‌های خالصانه بر مسلمین جهان مبارک باد ✳️ @elmi_shiraz
🔸🔶 دعای روز اول ماه رمضان اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ وقیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ ونَبّهْنی فیهِ عن نَومَةِ الغافِلینَ وهَبْ لی جُرمی فیهِ یا الهَ العالَمینَ واعْفُ عنّی یا عافیاً عنِ المجْرمینَ. خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه روزه داران حقیقی قرار ده و اقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما و مرا از خواب غافلان هوشیار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتیهایم عفو فرما ای عفو کننده گناهکاران عالم ✳️ @elmi_shiraz
عزیزان سلام🌷🌷 ما برای ایام ماه مبارک رمضان مسابقه‌ای رو تدارک دیدیم یه مسابقه شیرین و جذاب به شیرینی زولبیا و بامیه‌های سر سفره افطار😋 که خیلی راحت میتونید توش شرکت کنید و در عوض از جایزه بسیار باحال و ارزنده و نفیس😊 بهرمند بشید‌. البته بار معنوی و علمیش هم در جای خودش محفوظه🤓 برای مسابقه یک کتاب صوتی در نظر گرفته شده که راحت هرجایی باشید بتونید گوش کنید🌷 میدونیم که شما بحث معنوی کتاب براتون ارجحیت داره😉 ولی جایزه🎁 رو هم میگیم خدمتتون🌷 🥇نفر اول نگین انگشتر سنگ حرم حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) 🔴شیوه برگزاری👇👇 از اولین روز ماه مبارک رمضان که چهارشنبه است اولین صوت کتاب ( ) داخل کانال @elmi_shiraz گذاشته میشه و بعد از اون روز های زوج یک فایل صوتی از کتاب در کانال قرار داده میشه و بعد از قرار دادن همه فایل‌ها(۱۰ فایل) روز مسابقه مشخص میشه و بعد از یک رقابت زیبا برنده اعلام میشه و آخرشم جایزه نوشجان برنده مسابقه خواهد شد🤗 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر : خواهران به آی دی : @mosabeghe_ketab وبرادران به آی دی: @Seyed_313yaran پیام بدهند. ✔میتونید دوستانتون رو هم به کانال دعوت کنید که تویه مسابقه شرکت کنند و از محتوای این کتاب خوب استفاده کنند و برنده بشند🌷🌷 @elmi_shiraz
ضمن عرض تبریک آغاز ماه مبارک رمضان، ماه خلوص و بندگی ویژه برنامه های دانشکده علوم قرآنی شیراز تشکل های دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شیراز ✳️ @elmi_shiraz
🔸🔶 دعای روز دوم ماه مبارک رمضان اللَّهُمَّ قَرِّبْنِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مِنْ سَخَطِكَ وَ نَقِمَاتِكَ وَ وَفِّقْنِي فِيهِ لِقِرَاءَةِ آيَاتِكَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ خدایا مرا در این روز به رضا و خشنودیت نزدیک ساز و از خشم و غضبت دور ساز و برای قرائت آیات قرآنت موفق گردان، به حق رحمتت ای مهربانترین مهربانان عالم ✳️ @elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رویداد کمند: (رویداد کار، مهارت ونوآوری دانشجویان دختر دانشگاه های استان فارس) @elmi_shiraz
🔴شبهه تبرک جستن به آثار اولیاى خدا، مسأله اى نیست که هم اکنون در میان گروهى از مسلمانان پدید آمده باشد، بلکه ریشه هاى این رفتار را در ژرفاى تاریخ زندگانی رسول خدا و صحابه آن حضرت مى توان یافت. نه تنها پیامبر گرامى و یاران وى، بلکه پیامبران پیشین نیز، بدین امر مبادرت مى ورزیدند. و اینک دلایل مشروع بودن تبرّک به آثار اولیا از دیدگاه کتاب و سنّت را از نظر شما مى گذرانیم: 1- در قرآن کریم می خوانیم: هنگامى که یوسف صدیق، خود را به برادران خویش معرفى کرد و آنان را مورد بخشودگى قرار داد، فرمود: «إذهبوا بقمیصى هذا فألقوه على وجه أبى یأت بصیراً» [یوسف: 93.]این پیراهن مرا با خود ببرند و بر صورت پدرم (یعقوب) افکنید تا دیدگانش بینا گردد. سپس مى فرماید: «أن جاء البشیر ألقاه على وجهه فارتدّ بصیراً» [یوسف: 96] آنگاه که مژده دهنده، آن پیراهن را بر رخسار او افکند، بینایى وى بازگشت. 🔷این سخن گویاى قرآن، گواه روشنى بر تبرک جستن پیامبر خدا (یعقوب) به پیراهن پیامبرى دیگر (حضرت یوسف) مى باشد، بلکه بیانگر آن است که پیراهن یاد شده، موجب بازگشت بینایى حضرت یعقوب گردید. آیا مى توان گفت رفتار این دو پیامبر گرامى، از چارچوب توحید و پرستش خدا خارج بوده است؟! 2- شکى نیست که پیامبر گرامى اسلام، به هنگام طواف خانه خدا، حجر الاسود را استلام مى نمود و یا مى بوسید. 🔷بخارى در صحیح خود مى گوید: مردى از عبدالله بن عمر درباره استلام حجر سؤال کرد و او در پاسخ گفت: «رأیت رسول الله (صلى الله علیه وآله) یستلمه و یقبّله». [صحیح بخارى، جزء2، کتاب الحج، باب تقبیل الحجر، صفحه 152-151، ط مصر] پیامبر را مشاهده کردم که حجرالاسود را استلام مى نمود و مى بوسید. در صورتى که اگر لمس کردن و یا بوسیدن سنگى، شرک به خدا بود، هرگز پیامبر (که مناداى توحید است) به چنین کارى مبادرت نمى ورزیدند.
ادامه👇 3- در کتب صحاح و مسانید و در میان کتاب هاى تاریخ و سنن، روایات انبوهى در مورد تبرک جستن صحابه پیامبر به آثار آن حضرت؛ مانند: لباس، آب وضو، ظرف آب و ... به چشم مى خورد که با مراجعه به آنها، کوچکترین تردیدی در مشروعیّت و پسندیده بودن آن باقى نمى ماند. 🔷گرچه شمارش همه روایات در این زمینه، در این نوشتار نمى گنجد، ولی به عنوان مثال، برخى از آنها را در اینجا یادآور مى شویم: 🔶الف: بخارى در صحیح خود، در ضمن روایتى طولانى که شرح برخى از ویژگى هاى پیامبر و یاران او را در بردارد، چنین مى گوید: «واذا توضّأ کادوا یقتتلون على وضوئه». [صحیح بخارى ، ج3، باب ما یجوز من الشروط فى الاسلام، باب الشروط فى الجهاد و المصالحه، ص195] هرگاه پیامبر وضو مى گرفت، نزدیک بود مسلمانان، (بر سر بدست آوردن آب وضوى آن حضرت) با هم بجنگند. 🔶ب: ابن حجر مى گوید: ان النّبیّ صلى الله عیه وآله وسلم کان یؤتى بالصّبیان فیبرک علیهم. [الاصابه، ج1، خطبه کتاب، ص7، ط مصر]کودکان را نزد پیامبر مى آوردند و آن حضرت به منظور تبرک آنان، دعا مى کرد. 🔶ج: محمد طاهرمکّى مى گوید:«از ام ثابت روایت شده که گفت: رسول خدا بر من وارد شد و از دهانه مشکى که آویزان بود، ایستاده آب نوشید و من برخاستم و دهانه مشک را بریدم» سپس مى افزاید: «این حدیث را ترمذى روایت کرده و مى گوید: حدیث صحیح و حسن است و شارح این حدیث درکتاب الریاض الصالحین مى گوید: ام ثابت، دهانه مشک را برید تا جاى دهان پیامبر را نگهدارى کند و به آن تبرک جوید و همچنین صحابه مى کوشیدند تا از جایى که رسول خدا از آن آب نوشیده بود، آب بنوشند». [ترک الصحابه، (محمد طاهر مکّى )، فصل اول، ص29، ترجمه انصارى] خدمت گذاران مدینه به هنگام نماز صبح با ظرف آب نزد پیامبر می رفتند، پیامبر گرامى دست مبارک خود را در هر یک از آن ظروف آب فرو مى برد، چه بسا در بامداد سردى خدمت وى مى رسیدند، باز هم پیامبر دست خود را در آنها فرو مى برد. [صحیح مسلم، جزء7، کتاب الفضائل، باب قرب النبى ص من الناس وتبرّکهم به، ص79]بدین سان، دلایل جواز تبرّک به آثار اولیاى خدا روشن گشت و معلوم گردید کسانى که شیعه را به خاطر این رفتار، به شرک و دوگانه پرستی ، متهم مى کنند، معناى توحید و شرک را درست تحلیل نکرده اند. زیرا شرک و پرستش غیر خدا، بدان معنا است که در کنار پرستش خدا، موجود دیگرى را نیز خدا بدانیم و یا کارهاى خدایى را به وى نسبت دهیم، بطورى که او را در اصل هستى و یا اثر بخشى ، مستقل و بى نیاز از خدا قلمداد نماییم. در حالى که شیعه، آثار اولیاى خدا را مانند خود آنان، مخلوق و آفریده خدا مى داند که هم در اصل وجود و پیدایش خود و هم در منشأ آثار بودن، نیازمند به خداوند یگانه اند شیعه تنها به پاس احترام پیشوایان خود و پیشتازان دین خدا و به منظور ابراز محبت بى شائبه خود نسبت به آنان، به آثارآنها تبرک مى جویند. اگر شیعیان به هنگام زیارت حرم پیامبر و اهل بیت آن حضرت، ضریح را می بوسند، و یا در و دیوار را لمس مى کنند، تنها بدان جهت است که به پیامبر گرامی و عترت او عشق مى ورزند و این مسأله عاطفى انسانى است که در وجود یک انسان شیفته، تجلّى مى کند. ادیبى شیرین سخن مى گوید: بر دیار سلمى مى گذرم، این دیوار و آن دیوار را مى بوسم. دوستى آن دیار، قلب مرا شاد نمى سازد، بلکه محبت ساکن آن است که مرا به وجد و سرور مى آورد. 🔷در نتیجه اگر تبرک به آثار اولیاء خدا شرک، و یا دارای أثر منفی (بقول خلاف بهداشت ) بود باید پیشوایان دین و مذهب و در رأس همه پیامبر(ص) مردم را ازین گونه اعمال نهی و منع می کردند با وجود اینکه در اسلام در رابطه با طهارت و نظافت تأ کید زیاد شده تا آنجایی که پیامبراسلام(ص) می فرماید النظافت من الایمان یعنی یکی از اوصاف شخص مؤمن را رعایت نظافت و بهداشت دانسته است پس تبرک به آثار اولیاء خدا نه تنها ضد نظافت و بهداشت نیست بلکه پاد زهری است برای امراض روحی، و جسمی چنانچه به تجربه ثابت شده است. انجمن علمی علوم قرآن وحدیث دانشکده علوم قرآنی شیراز @elmi_shiraz
🔸🔶 دعای روز سوم ماه مبارک رمضان اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِيهَ وَ بَاعِدْنِي فِيهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِيهِ وَ اجْعَلْ لِي نَصِيبا مِنْ كُلِّ خَيْرٍ تُنْزِلُ فِيهِ بِجُودِكَ يَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِينَ خدایا! در این روز مرا هوش و بیداری نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کار باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت، ای جود و بخشش دار ترین عالم ✳️ @elmi_shiraz