eitaa logo
انجمن علمی دانشکده علوم قرآنی شیراز
453 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
378 ویدیو
275 فایل
﷽ وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ﴿١١٤ طه﴾ 🌟 انجمــن‌ علمی‌ دانشکده‌ علوم‌ قرآنی‌ شیراز 🌟 📩 پل ارتباطی و راه تعاملی شما با ما: 🆔️ @elmi_mf
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در سراسر زندگی توقف ممنوع‼️ ༺فَإِذٰا فَرَغْتَ فَانْصَبْ༻ ༺وَ إِلىٰ رَبِّكَ فَارْغَبْ༻ 💠پس هنگامى كه از كار مهمى فارغ مى‏شوى به مهم ديگرى پرداز! ✳️@elmi_shiraz
⁉️_هَل اليَومُ السَّبت؟ 💬 لا، اليَومُ الإثْنَین. _آیا امروز شنبه است؟ _نه، امروز دوشنبه است. ✳️@elmi_shiraz
📚عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی ✍نویسندگان: زینب اختری، محمدساقیان، مریم صالحی، هدایت صحرایی، غلامحسین مفتاحی علی رضا محمدی، بشری هاتف ⏮نوروبیولوژی به معنی زیست شناسی عصبی است که براساس تخقیقات سلولی و مولکولی میتواند اتفاقاتی که در بدن ما با رفتارهایمان رخ میدهد را تحلیل کند. بطورمثال وقتی خانمی در محیط مردانه قرار میگیرد، به لحاظ فیزیولوژیک و عصب شناختی چه تغییراتی ممکن است در بدن او رخ دهد. یا وقتی آقایی در خیابان به چشم چرانی مشغول میشود به لحاظ فیزیولوژیک چه آسیبی به خود میزند. بنابراین دیدن، شنیدن و لمس کردن در زن و مرد تاثیرات متفاوتی بر عملکرد سیستم عصبی دارد. براساس پژوهش های عصی شناختی، ورودی­های بینایی در انسان، بالاترین ورودی­ ها هستند بطوریکه بین ۶۸ تا ۸۱ درصد از ورودی­های انسان را ورودی­ های بینایی تشکیل می­دهند. مطالعه این موضوع باتوجه به دستور کنترل نگاه در اسلام، توانسته به برخی از حکمت های نهفته در احکام عفاف دست پیداکند. 🔴نوروبیولوژیست ها اثبات کرده اند که در مغز مراکز مهمی در ارتباط با پروسه عفاف و حجاب وجود دارد. از مهمترین آنها میتوان به مرکز کنترل هیجانات (آمیگدالا)، مرکز کنترل تصمیم ­گیری و قضاوت (پری فرونتال) و مرکز تشکیل حافظه (هیپوکمپ) اشاره کرد. باتوجه به اینکه تمام عملکرد مغز تحت تأثیر فعالیت این ۳ قسمت است و رفتارهایی که از فرد بروز می­یابد در واقع برآیند عملکرد این مراکز می باشد، بنابراین برای درک تاثیرات حجاب و بیحجابی بر انسان، باید عملکرد این ۳ قسمت مورد بررسی قرار گیرد. @elmi_shiraz
🍃 معتل و اعلال 🌿 🤒 معتل یعنی بیمار؛ 😰بیمار می‌گوید: وای؛ حروف علّه 🤕 فعلی که سرش درد می کند را ◀️ فعل "مثال" می‌گویند. 😖 فعلی که دل درد دارد را ◀️ "اجوف" می‌نامند 🥺 فعلی که پاهایش زخم است را ◀️ "ناقص" می‌خوانند. 💊 همچنان‌که مریض به دوا و دارو نیاز دارد، فعل معتل و مریض نیز محتاج درمان است. 3️⃣ فعل معتل را به سه روش درمان میکنند: 👈 یا به آن مُسکِّن می‌زنند =اعلال به سکون 👈 یا عضو بیمار را قطع می‌کنند =اعلال به حذف 👈 و یا عضو مریض را قطع کرده و عضو سالمتری را به آن پیوند می‌زنند = اعلال به قلب. ✳️@elmi_shiraz
◾️پاسخ شبهه افسانه بودن سلام الله علیها 🔻علمای وهابی جدیداً سخن مضحکی بر زبان میآورند که: شهادت حضرت زهرا از سال ۱۳۷۴ شمسی به ها اضافه شده است و تا قبل از آن این مسأله وجود نداشته است. اما پاسخ این شبهه: اولاً) ابن تیمیه رهبر فکری وهابی‎ها در کتاب منهاج السنة نوشته است که: «کبس بیت فاطمه» یعنی: «عوامل خلیفه وقت به زور وارد خانه فاطمه سلام الله علیها شدند» ثانیاً) جوینی استاد ذهبی، در کتاب «فرائد السمطین» آورده است که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده‌اند: بعد از من می‎بینم که دخترم «مغمومة مغصوبة مقتولة» خواهد شد. ثالثاً) مرحوم کلینی از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که فرمود: مادرمان فاطمه زهرا سلام الله علیها است. رابعاً) شهرستانی در کتاب الملل والنحل از نظّام نقل میکند که خلیفه دوم با لگد به شکم حضرت زهرا سلام الله علیها زد و جنین او را سقط کرد. ❇️@elmi_shiraz
جامعه آرمانی در کلام فاطمی.pdf
1.11M
✅ مقاله 💡عنوان: جامعه آرمانی؛ در کلام حضرت فاطمه زهرا (س) ✍️ نویسنده: زهرا ریاحی زمین 📑چکیده: اصطلاح یوتوپیا (Utopia) معادل آرمان شهر یا به تعبیر برخی نویسندگان «خوبستان» نخستین بار توسط تامس مور نویسنده و فیلسوف شهیر انگلیسی, در فاصله سال های 1515 و 1516 میلادی ساخته و به کار گرفته شد و به جامعه ای اطلاق گردید که اصول و مبانی آن بر پایه نظامی عقلانی و آرمان خواهانه استوار بود. اگرچه این واژه محصول قرن شانزدهم است, این جامعه در سخنان همه معصومان دین, از جمله در ادعیه خطب و کلمات حضرت صدیقه کبرا (س) به روشنی ترسیم شده است. 🔖در این جستار برآنیم که این جامعه آرمانی را به وضوح و روشنی و با ذکر تمام جزئیات و ویژگی های آن با استناد به سخنان این بانوی بزرگ معرفی نماییم. ✳️@elmi_shiraz
🔷باعرض سلام وادب برگزاری جلسه دوم کارگاه آموزشی «آشنایی با مجلات علمی و سامانه های مجلات» مطالب این جلسه بسیار مفیدوپرکاربرد است، پس منتظرحضور گرمتان هستیم.🌱 🔷@elmi_shiraz
💥وَمَنْ کَثُرَ نِزَاعُهُ بِالْجَهْلِ دَامَ عَمَاهُ عَنِ الْحَقِّ 🌎آن کس که بر اثر جهل، بسیار به نزاع و ستیز برخیزد، نابینایى او نسبت به حق پایدار خواهد ماند» 🖊منظور از تنازع در اینجا همان جدال و نزاع در مباحث مختلف است که هرگاه ادامه یابد و هر یک از دو طرف بخواهند سخن خود را به کرسى بنشانند و نسبت به دیگرى برترى جویى کنند تدریجاً حق در نظر آنها پنهان مى شود و خودخواهى ها و برترى جویى ها مانع مشاهده حق مى گردد و چه بسیار هیچ کدام در آغاز بحث به گفته خود چندان مؤمن نباشد; ولى با ادامه جدال و نزاع کم کم باور مى کند که آنچه مى گوید عین حق و سخن طرف مقابل عین باطل است. 🔷@elmi_shiraz
📌 تفاوت و و 💠 «وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏‏‏» (البقرة: 42) 🔸 «کَتم»، یعنی مخفی کردن آنچه در دل است؛ 🔺 ولی «إخفاء» اعمّ [از آن] است و مخفی کردن امور مادّی را نیز در بر می گیرد. 🔻 در «کتمان»، حقّ به طور کلّی مخفی می شود به گونه ای که از دسترس بیرون می رود؛ 🔹ولی «تلبیس» حقّ، آنجاست که اصلِ حقّ قابل کتمان نباشد، لذا صورت آن را تغییر داده، با باطل مخلوط کرده، آن را معیوب نشان می‌دهند و قضیه را مشتبه می‌سازند. 📗 لغتنامۀ تفسیری، ص 6 و 7 ✳️@elmi_shiraz
💠 زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه ❄️ الّلهُـمَّ‌عَجِّــلْ‌لِوَلِیِّکَـــ‌الْفَـــرَج 💎@elmi_shiraz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا