☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *ابن ابي عاصم از محدثین برجسته اهل سنت در کتاب خود مینویسد :*
💬 *عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِعَلِيٍّ : «أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ نَبِيًّا إِنَّهُ لَا يَنْبَغِي أَنْ أَذْهَبَ إِلَّا وَأَنْتَ خَلِيفَتِي فِي كُلِّ مُؤْمِنٍ مِنْ بَعْدِي»*
📝 ترجمه :
*ابنعباس از رسول خدا فرمود : آیا راضی نمیشوی که منزلت تو برای من همانند منزلت هارون برای موسی باشد جز این که تو پیامبر نیستی و اینکه تو بعد از من جانشین من در میان همه مؤمنان هستی؟*
*آلبانی وهابی : این حدیث را حسن(معتبر)میداند*
📚 منبع :
السنة / ابن ابی عاصم / تحقیق آلبانی/ج2/ص565/ح1188
28.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
═✧❁﷽❁✧═
◀️ آیا « یاعلی گفتن» شرک است؟
⏹ پاسخ آیة الله طبسی دامت برکاته
#ویژگی_امام_علی علیه السلام2
#برتری _صحابه
👁🗨در نگرش اهل سنت به حدیث غدیر
🕳گروه اول :پذیرش با تفسیر خاص خود
🕳 گروه دوم:اشاره ی ضمنی
〰️ ادامه ی گروه دوم👈گروهی از تاریخ نگاران اهل سنت که به بیان پارهای از جزئیات مربوط به غدیر، مانند حدیث «مَن کنتُ مولاه فعلی مولاه» یا احتجاج و مناشدة حضرت امیرالمومنین علیه السلام با برخی صحابه در ارتباط با حادثة غدیر بسنده کردهاند از جمله:
➖ محمدبن احمد فاسِی (832ق) در 📓شفاء الغَرام باخبار البَلَد الحَرام، هنگام ذکر آبراهة زیرزمینی مشهوری به نام «خُم» میگوید: «خُم، مجرای آبی زیرزمینی مشهوری است که آن، غیر از خُمی است که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) نزد غدیر (برکة) واقع در آن فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ و آن در فضیلت علی بن ابیطالب علیه السلام وارد شده است. این خم، موضعی در جحفه است و میان آن و باب مکه - که محب طبری بدان اشاره کرده - به مسافت پرتاب دو تیر، فاصله است. والله اعلم».🔍(تقی فاسی، 2000م، ج1، ص406) این سخن، بر معروف بودن غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم)نزد همه دلالت دارد.
➖ نوَیرى (متوفاى حدود 833ق) در نِهایة الارَب فى فنون الادب، در باب ذکر گزیدهای از فضایل علی بن ابیطالب(علیه السلام)، با ذکر پنج تن از صحابه (بریده، ابوهریره، جابر، براءبنعازب و زیدبنارقم) از زبان حضرت رسول(صل الله علیه و آله و سلم) به حدیث «مَن کُنتُ مَولاه فعَلى مَولاه» در روز غدیر خم و نیز روایت (اللهم وَالِ مَن والاه، وعَادِ مَن عَاداه) بعضی از آن صحابه، اشاره میکند.
🔍(ر.ک: نویری، 1423م، ج20، ص4)
➖ابن ضِیاءمَکی حنفی (ف854ق) در
📓 تاریخ مکة المُشرفة والمسجد الحرام والمدینة الشریفة والقبر الشریف همانند محمد بن احمد فاسی، در فصل ذکر چاههای مکه و اطراف آن، به هنگام سخن از چاهی به نام «خُم» جهت دفع خطا و برای اینکه اشتباها خمِ معروف، به ذهن خواننده خطور نکند، به توضیحِ مطلب مبادرت میورزد و میگوید: «چاهی است در آبراههای زیرزمینی که بدان خُم میگویند و آن، غیر از خُمی است که روایت شده پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم فرمود: مَن کُنتُ مَوْلَاهُ فعَلی مَوْلَاهُ؛ زیرا این خُم، نزدیک جُحفه است». 🔎(ابن ضیاء، 2004م، ص209). این مطلب، از شهرت واقعة غدیر خم و حدیث پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) حکایت دارد.
➖سیُوطی (ف911ق) در 📓تاریخ الخلفاء، با سلسله سندهای مختلف، حدیث غدیر مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه و تتمة آن (اللهم وَالِ مَن وَالاه وعَادِ مَن عَادَاه) را ذکر کرده،🔍 (ر.ک: سیوطی، 2004م، ص132) به احتجاج حضرت علی(علیه السلام)با برخی صحابه در روز رَحْبه اشاره میکند. (ر.ک: همان، ص132)
➖سمهُودى شافعی(ف911ق) در📓 جواهر العِقْدین فی فضل الشرفَین، حدیث غدیر را نقل نموده (ر.ک: امینی، 1977م، ج1، ص15، 17 و 29) و به مناشدة علی( علیه السلام) در روز رحبه اشاره کرده است.🔍 (ر.ک: همان، ج1، ص16، 45، 48، 54 و 176) همچنین در کتاب تاریخی خود با عنوان خُلاصة الوَفا باخبار دار المصطفى، که دربارة مدینة منوره تألیف شده است، فصلی را به مساجد واقع شده در راهی که پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در ایام حج و غیر آن به سوی مکه میپیموده، اختصاص داده است. او در این فصل، از مسجدِ بعدِ جُحفه - که به گمانش همان مسجد غدیر خم است - نام میبرد و پس از توضیحاتِ جغرافیایی دربارة آن، به موضوع غدیر و نماز ظهر پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) در آن مکان، و ایراد جملة «اللهم مَن کُنتُ مَولاه فعَلی مَولاه» از زبان مبارک رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم)پس از بالا بردن دست علی(علیه السلام) اشاره میکند.
🔍(ر.ک: سمهودی، بیتا، ج2، ص484)
☑️ اثبات ولایت و خلافت امیر المؤمنين علی علیه السلام در منابع اهل سنت
🔰 *احمد بن حنبل از علمای بزرگ و برجسته اهل سنت و مؤسس فرقه حنابله در کتاب فضائل صحابه خود مینویسد :*
💬 *عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : كُنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ أَفْضَلَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ*
📝 ترجمه :
ابن عمر میگوید : داشتیم در مورد بهترین فرد مدینه از حیث اسلام و ایمان که بود صحبت میکردیم؟
گفتند : علی بن ابی طالب علیه السلام است
👈🏻محقق كتاب وصی الله عباس از اساتید دانشگاه
ام القری مکه در تصحیح حدیث مینویسد : اسناده صحیح
📚 منبع :
فضائل الصحابة / احمد بن حنبل جلد 2 صفحه 604 حدیث 1033
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری: «از محبت اهلبیت علیهمالسلام نباید دست برداشت!»
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 پس باید بدانیم که یک واجب بزرگی بر دوش همه است، معلمین با تعلیم و مادحین(مداحان) با عمل، به اینها بفهمانند که از محبت [اهلبیت علیهمالسلام] نباید دست برداشت. همهچیز توی محبت است.
🔸 اگر ما خدا را دوست میداشتیم، آیا ممکن بود دوستانش را دوست نداشته باشیم؟ آیا ممکن بود اعمالی را که او دوست میدارد، دوست نداشته باشیم؟ آیا چنین چیزی میشود که کسی دوست خدا باشد، اما دوستِ دوستان خدا نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دوست دارد، نباشد؟ دوست اعمالی که خدا دشمن دارد، باشد؟ آیا چنین چیزی میشود؟!
📚 رحمت واسعه، ص٢٨١ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
💠 حدیث روز | ۱۴۰۰/۶/۲۱
🔸حضرت علی(ع): اُنظُر إلى ما قالَ و لاتَنظُر إلى مَن قالَ
🔹به گفته بنگر، نه به گوينده آن.
📚 غررالحكم و دررالكلم، ح 5048
📌 #عاشورا احیاگر #غدیر
#عبیداللله_بن_زیاد علنه الله علیه، با #چوبی که در دستش بود، ساعتی بر -دهان- و دندان امام #حسین(ع) میزد.
#زیدبن_ارقم به وی اعتراض کرد و گفت:
به خدای یکتا سوگند، رسول خدا(ص) لب های حسین(ع) را می بوسید.
آنگاه زید گریه اش گرفت و بیرون رفت و با خودش می گفت:
ابن زیاد #برده #یزید است و او هم مردم را به بردگی گرفته است. شما ای مردم عرب، از این پس همگی برده اید. پسر #فاطمه(س) را کشتید و پسر #مرجانه را به #حکومت پذیرفتید.
📌او نیکان شما را می کشد و بدان شما را به #بردگی می گیرد. شما تن به #ذلت دادید.
📌 اگرچه زیدبن ارقم در غدیر با #امیرالمومنین علی(ع) #بیعت کرده بود و بعدها در دوران #امیرمومنان علی علیه السلام در شهر کوفه منکر #غدیر شد و در #کربلا به کمک امام حسین(ع) نیامد، اما این جلسه او را متحول کرد و حتی وی در سند حدیث #غدیر قرار گرفت.
📚طبری، تاریخ، ج5، ص456؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج2، ص45،
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص412.
AUD-20210905-WA0136.opus
3.24M
#سلسله_دروس_مقتل_شناسی
فایل صوتی جلسه اول
#استاد_صادقی_کاشانی (حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی کاشانی)
14 شهریورماه 1400
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺