eitaa logo
امام حسین ع
22.2هزار دنبال‌کننده
414 عکس
2.1هزار ویدیو
2هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین ع
. سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم
. مهدی امین‌فروغی پژوهشگر حوزه موسیقی و نوحه در این نشست با اشاره به اینکه نوحه‌های دهه ۹۰ از منظرهای جامعه‌شناسی و روانشناسی قابل بحث و بررسی است، اظهار داشت: برای بررسی نوحه‌ها در هر عصر و دهه‌ای باید بررسی کنیم که جامعه دارای چه وضعی بوده است که نوحه به اینگونه سروده شده است. کتاب‌های مقتل در عصر قاجاریه را اگر بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که عناوین آنها عبارتند از: «طوفان البکاء»، «طریق البکاء»، «اشک‌ریزان» و ... بوده است که در این اسامی کلیدواژه‌های اشک، گریه و بکاء وجود دارد و نشان‌دهنده طوفان غم در آن دوران است. در کتاب‌های دوران پهلوی دوم با عناوین «قهرمان کربلا» روبه‌رو هستیم که نشان‌دهنده بُعد حماسی در آن جامعه است. وی افزود: از منظر شعر و ادب نیز نوحه‌ها باید بررسی شود تا تصویر دقیقی به دست آید. شعر و موسیقی در نوحه تابع محتوا است. محتوا شعر را می‌آفریند و موسیقی آن را نمایش می‌دهد.  امین‌فروغی با اشاره به اینکه در نوحه‌‌های دهه ۹۰ با امام حسین(ع) مذبوح روبه‌رو هستیم که تجلی آن با سرایش افراطی قتلگاه همراه است، گفت: معشوق و مزور نیز ابعاد دیگری است که از شخصیت امام حسین (ع) در نوحه‌های این دهه موجود است در حالی‌که ما می‌توانیم فرازهای زیارت جامعه کبیره که معرف بُعد امام‌شناسی حضرت است، در نوحه‌ها مدنظر قرار دهیم. البته مقصود این نیست که عین عبارت‌ها در نوحه بیاید در صورتی که نوحه‌هایی هم داریم که عین روایت‌ها و فرازهای دعاها در آنها ذکر شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است. این پژوهشگر حوزه موسیقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نوحه‌هایی فاخر سروده شده است اما متأسفانه مورد اقبال مداحان قرار نگرفته است، ادامه داد: چرا مداحان از خواندن نوحه‌های فاخر سرشار از معارف اهل بیت (ع) سرباز می‌زنند، مداحان به دنبال ایجاد شور و برانگیختگی عاطفی در جلسات هستند، ذائقه مردم به این سمت‌ها گرایش پیدا کرده است.  وی اضافه کرد: ضعف بعدی نوحه‌ها در این دهه محتوا است؛ در گذشته ما نوحه‌هایی داشتیم که مورد استقبال و ستایش علما قرار می‌گرفت. به طور مثال شیخ محمدحسن یزدی صاحب جواهر می‌گفت حاضرم تمام ثواب کتاب جواهر را بدهم تا ثوابی از فلان نوحه را داشته باشم. یا علامهطباطبابی می‌گفت برای اینکه ثواب یک بیت از شعری را داشته باشم، حاضرم تمام ثواب‌های کتاب المیزان را بدهم. امین‌فروغی با بیان اینکه عمدتاً نوحه‌های امروز به سمت پسند مداحان و هیأت‌ها رفته است، عنوان کرد: باید بُعد معرفتی نوحه‌ها افزایش یابد تا اگر مخاطب هیأت آن را شنید، بهره‌ای از آن نصیبش شود. برای همین جای کار بیشتری بر روی نوحه‌ها احساس می‌شود.    نوحه‌ها سراسر مقام «بیات کُرد» شده است در بخش دیگری از این نشست اکبر شیخی کارشناس موسیقی و نوحه‌سرا با بیان اینکه بسیاری معتقدند نوحه‌ها از لحاظ محتوایی در حال ضعیف شدن هستند، گفت: در حال حاضر انجام تحقیقی هستم که بدانم نوع نگاه ما به حسین بن علی (ع) در نوحه‌ها چگونه باید باشد.  حسین بن علی(ع) را می‌توان معشوق، محبوب، مذبوح و یا حتی ارباب بگوییم اما کامل‌ترین نگاه به ایشان «امام» بودن است. برای این منظور باید به زیارت‌نامه‌ها و به خصوص زیارت جامعه‌ کبیره توجه داشته باشیم. مثلاً در گذشته امام حسین و امام رضا (ع) در نوحه‌ها مانند یک طبیب حاذق جلوه داده می‌شدند که مردم شفای بیماری‌‌ها و رفع گرفتاری‌هایشان را از آن‌ها می‌گرفتند. اما امروز این ذوات مقدسه معشوق ما شده‌اند برای همین دیگر برای رفع مشکلات‌مان سراغ آنها نمی‌رویم. وی با بیان اینکه در جامعه هیأتی و مذهبی و حتی کل دنیا موسیقی از درجه علمی به درجه تجاری و صنعتی نزول کرده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مشخصه موسیقی پاپ، سادگی آن است. نوحه‌هایی که در دهه‌های اخیر تولید و خوانده شده است برای من ذوق‌برانگیز بوده و آنها را شنیده‌ام و حتی خوانده‌ام. موسیقی پاپ ساده است برای همین همه‌پسند مردمی می‌شود اما بنا ندارد افراد خاصی را جذب کند. یکی دیگر از مشخصات موسیقی پاپ، کوتاه بودن آن است. این کوتاهی، همه فضاهای ما را گرفته است. برای همین نوحه‌‌ها در هیأت دو بند شده‌است و نهایتاً در صداوسیما یک موسیقی را سه تا پنج دقیقه برای پخش آماده می‌کنند. در نقطه مقابل موسیقی کلاسیک ایرانی دارای پیچیدگی است. کشف، درآوردن و استفاده از این نوع موسیقی زحمت دارد. این پیچیدگی یک بحث روانشناسی موسیقی است اما در نهایت، خروجی این موسیقی نیز ساده است. شیخی افزود: متأسفانه نوحه‌های دهه ۹۰ کمتر در دستگاه‌های موسیقی سنتی ساخته شده است و ما کمتر شاهد نوحه‌ای در دستگاه چهارگاه و یا همایون هستیم. سؤال من این است چرا از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌شود، آیا جذابیت ندارد و یا آن را درک نکرده‌ایم؟ این پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به اینکه دلبرترین مقام موسیقی در شرایط کنونی برای مداحان و قاریان، «بیات کُرد» است
امام حسین ع
. سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم
که از آن استفاده بسیاری می‌کنند، تصریح کرد: مقام «بیات اصفهان» که دارای ای‌کاش‌ها و دلتنگی‌های بسیاری است، فضای مناسبی را در اختیار مداحان قرار می‌دهد که به طور مثال مهدی رسولی نوحه «باید رفت» را در این مقام خواند. وی با بیان اینکه برخی از اساتید موسیقی معتقدند که می‌توان با استفاده از این هنر به خدا رسید، گفت: با تحقیقات و بررسی‌هایی که داشته‌ام می‌گویم با موسیقی نمی‌توان به خدا رسید اما موسیقی یک مرکب بسیار خوب و راهور است که باید هدایتش کنیم و با استفاده از آن به خدا رسید. تمام نغمات، حال‌های مختلفی را به انسان منتقل می‌کنند. موسیقی و نغمات باید بر محتوا سوار شود تا یک کار برجسته و پیام آن به مخاطب منتقل شود.  شیخی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع ضرب در نوحه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ ضرب در ملودی با حرکات بدن ارتباط دارد اما هرچه ریتم و ضرب ما تندتر می‌شود، ناچار محتوای سنگین، عرفانی و اثرگذار کم می‌شود. در شعر برای بیان محتوای دقیق و عمیق سراغ غزل و قصیدهمی‌روند و از ترانه استفاده نمی‌کنند. .
4_5814617130091416527.mp3
9.17M
| میون شلوغی شهر شب شهادت حضرت معصومه (س) دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ مداح : - میون شلوغی شهر تا دلی دوباره گم شد یادش افتاد که تو هستی پا شد و راهی قم شد رو به روی گنبد تو قلبامون میشن کبوتر تشنه یه جرعه نوریم فاطمه دختر کوثر سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون گنبد طلایی تو به دل همه نشسته با چه امیدی رسیدن زائرای دل شکسته چه غریبونه یه زائر پیش تو رضا رضا کرد گره هاشو دستای تو چقد عاشقونه وا کرد سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون
4_5814617130091416531.mp3
30.8M
| سفره‌ای مثل عموجانش حسن انداخته شب شهادت (س) دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ مداح : - سفره ای مثل عمو جانش حسن انداخته حضرت رب الکرم او را کریمه ساخته هر که بی حاجت بر کویش پا گذارد باخته شک ندارم اصلا او معصومه را نشناخته مثل زهرا مادرش احسان او بی انتهاست دختر باب الحوائج دیده بر راه گداست مثل زینب مو به مو تفسیر قرآن می‌کند با تکان چادرش کافر مسلمان می‌کند دست او بازست و زینب بار احسان می‌کند خواهر سلطان عالم کار سلطان می‌کند از کلام حضرت صادق چنین معلوم شد زائر او زائر هر چهارده معصوم شد رشته های معجر او دست باف فاطمست هر که دورش گشته بی شک در طواف فاطمست در عفاف زندگی او عفاف فاطمست عشق او تفسیر عین و شین و قاف و فاطمست هیچ مردی با چنین عجوبه ای همتا نشد عاقبت هم همسری در رتبه اش پیدا نشد شیخ می آید حرم ، گمراه می آید حرم با تمام زائرانش راه می آید حرم هیچ فرقی نیست بین زائرانش چون که هم بنده می آید حرم هم شاه می آید حرم لحظه ای خالی نمی ماند اگر دقت کنیم روز ها خورشید و شبها ماه می آید حرم خوش به حال عاشقی که ساکن شهر قم است گاه می آید حرم بی گاه می آید حرم جمله ها بر عکس دنیا می دهد اینجا جواب کوه از شوق زیارت گاه می آید حرم گرچه در زائر بدی قصد زیارت کرده است در حقیقت عارف بالله می آید حرم هر که می خواهد ببیند قطعه ای از عرش را راه خود را می کند کوتاه می آید حرم .
4_5812271940508846646.mp3
16.6M
| میون شلوغی شهر ( س ) سه‌شنبه۲۵آبان۱۴۰۰| ١٠ربیع‌الثانی١٤٤٣ مداح : - میون شلوغی شهر تا دلی دوباره گم شد یادش افتاد که تو هستی پا شد و راهی قم شد رو به روی گنبد تو قلبامون میشن کبوتر تشنه یه جرعه نوریم دختر موسی بن جعفر سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون گنبد طلایی تو به دل همه نشسته با چه امیدی رسیدن زائرای دل شکسته چه غریبونه یه زائر پیش تو رضا رضا کرد گره هاشو دستای تو چقد عاشقونه وا کرد سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون حالا که مدینه دوره تو بیا و مادری کن با نگات ملیکه ی قم این دلا رو کوثری کن از حرم تا جمکرانم جاده ای چشم انتظاره تو همین روزا رو خاکش آقامون قدم می‌ذاره سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mohammad Hossein Pouyanfar - Del Arame Jahan.mp3
1.74M
دل آرام جهان آرزوی من یا صاحب زمان العجل میخونم بعد از هر اذان آقای مهربان بی تو سهمم غمه کی میشه صبح فرج یابن فاطمه نکنه واسه اون روز عمرم کمه بی تو سهمم غمه جاری عشق تو سینه به سینه روشنتر از آب و آیینه ، آب و ایینه یا مهدی عشقت تو قلبمه من به تو محتاجم بیشتر از همه هر چی دارم از لطف این پرچمه عشقت تو قلبمه اسمت مشکل گشاس شب جمعه ظهورت تو کربلاس کربلا کربلا ذکر عاشقاس اسمت مشکل گشاس چقد این روضه ها داره نور امید العجل بالحسین شهید العجل
. مجتبی(علیه السلام) تو عاشقی چه حالیه تو عاشقی چه رازیه حسینیا بگید حسن شب غریب نوازیه (روی سر من سایه ی دست کریمه این عرض ارادت همه ی زندگیمه)۲ (بطلب منو بگو بیا )۲ تویی عشق کربلاییا آخرش مدینه تو بقیع میخونن امام رضائیا قربون کبوترای حرمت امام حسن قربون این همه لطف و کرمت امام حسن یا امام حسن... آقا تویی که ماه هر شبی تویی که ذکر هر لبی شده فقط یه جلوه از صبر تو صبر زینبی ای شیر جمل جنگ تو کرده چه غوغا استاد ابالفضلِ علمداری آقا چه دلاوری و چه یلی ولیعهد حضرت علی به فدای قاسمت آقا تو خودت احلی من عسلی شنیدم سجیتکم الکرم امام حسن شما رو رها کنم کجا برم امام حسن یا امام حسن... آقا ضریح تو بنا میشه با چه شکوه و عزتی دیدنیه تو اون حرم صف غذای حضرتی هر زائر مشهد میخونه یاد حسن رویایی میشه پنجره فولاد حسن عاشق تو و مدینمو سر سفرتون میشینمو مثه هر سال امسالم آقا میدی خرج اربعینمو تو که آخر گره رو وا میکنی امام حسن پس چرا امروز و فردا میکنی امام حسن یا امام حسن آقا 🎙 👇
5cd82e792a4b751f3adfa089_4073366546453471124.mp3
2.3M
مجتبی(علیه السلام) عمری ز کوچه رد شدم و سوخت صورتم! کوچه‌ نرفته ای‌ که‌ بدانی چه دیده ام نامحرمی به مادر من حرف تند زد جایی نگفته ام که چه حرفی شنیده ام! ناموس مرتضی به کمک احتیاج داشت فریاد زد حسن! کمکم‌ کن خمیده ام! ✍ باحذف چند بیت 🎤
. ✍شاعر: مجتبی دسترنج ▪️ دل من شده پُر ز غم و درد تو که نمی دونی چیا دیدم میکشم ز دلم من آه سرد تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، گل یاس فسرده دیده ام ، که تازیانه خورده دیده ام ، چطور دووم آورده تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، دو دیده ی تَرِش رو دیده ام ، زخمای پیکرش رو دیده ام ، اون حال مضطرش رو تو که نمی دونی چیا دیدم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ توی کوچه ی هاشمیون من تو که نمی دونی چیا دیدم به میونه ی اون یَم خون من تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، عدوی بی حیا رو دیده ام ، ضربات جفا رو دیده ام ، می‌زد مادر ما رو تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، نگار آشنا رو دیده ام ، صبوری بابا رو دیده ام ، شروع کربلا رو تو که نمی دونی چیا دیدم منم حبیب مادرم حسن غریب مادرم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ با دو چشمای خیس و بارونی تو که نمی دونی چیا دیدم با دلی پُرِ از نگرونی تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، به پشتِ در و دیوار دیده ام ، سینه ی زخمی یار دیده ام ، خونیه رنگ مسمار تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، نگاه آتشینی دیده ام ، با ناله ی حزینی دیده ام ، میگفت فضه خزینی تو که نمی دونی چیا دیدم قسم به دیده ی تَرم حسن غریب مادرم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم 👇