eitaa logo
امام حسین ع
18.5هزار دنبال‌کننده
397 عکس
2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5812292315833699046.mp3
7.69M
🎵شور حماسی نائبة‌الحیـدر بانوای🎤 کربلایی‌علی‌اکبر‌حائری [ علیه‌السلام ] اجرا:ایام شهادت‌حضرت‌کریمه۱۴۰۰ دلهره اُفتاده بین لشکـر زینب عجب طوفان‌کرده رومنبـر اُسکتوا گفت و کوفه شده لال اومد سوره‌ی زلـزال زمان‌ایستاد از ؛ خطبه‌های زینب زمین می‌لـرزه ؛ زیـر پای زینـب برا مردم هم ؛ داره محـرز میشه یزید‌از ترسش ؛ رنگش‌عوض‌میشه میـون مسجد ؛ غوغایی شـد برپا علی میجنگه؟ یا زینب کبریٰ؟! دخترحیدره که فتـح و رقم میزنه توی کاخ اُموی وقتی قـدم میزنه یه نخ چـادر حضرت عقیله فقط شام‌و کوفه‌که‌نه‌ دنیـارو‌ بهم میزنه حبس‌شده توی سینه نفس‌ها انگار علی باز برگـشته به دنیا اقتدار یعنی که تو اسـارت خطبه خونـده با جرئـت با دسـت بسته ؛ پیروز میدانه تشر زد زینـب ؛ به اِبنِ مرجانه یزید حیرون‌شد ؛ به‌لکنت اُفتاده بنی اُمیـه ؛ تو وحشـت اُفتاده نوشته تاریخ ؛ شد محشـر عظما علی میجنگه؟ یا زینب کبریٰ؟! همه‌ی معرکه تحت نظـره زینبـه اون‌که از درک بشر فراتـره زینبـه ملائک‌ هزار‌و‌چهارصد‌ساله دارن‌میگن بخـدا که ارتش یک نفـره زینبـه❤️ .
4_5814617130091416534.mp3
13.78M
| و صل‌الله و علی الباکین علی الحسین دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ کربلایی - و صلی الله علی الباکین علی الحسین عطشان حسین زخمی حسین بی کس گرفتاره طوفان تن صدپاره چقدر غم داره بمیرم آقا جان قبل مغرب بود که سرو بردن آخر شب انگشترو بردن یادگارای مادرو بردن سیدنا المظلوم حسین غروب نزدیکه قبول داری که کجا گیر افتادی ته گودال و تنت بی حال و پر از تیر و افتادی حرم تنها و من این بالا و تو اون زیر افتادی دستای زینب داره میلرزه داری کم میشی لحظه به لحظه
4_5814617130091416535.mp3
5.79M
| چون پاره‌های قرآنی دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ مداح : - چون پاره های قرآنی که زیر نعل اسبانی مطلومی آقا مظلومی عطشانی آقا عطشانی اِجتَمَعَ الناس ، تو رو قربه الی الله زدند اِجتَمَعَ الناس ، خورشیدو جلو چش ماه زدند اِجتَمَعَ الناس ، به تو از یک قدمی تیر زدن اِجتَمَعَ الناس ، گشنه بودی و اونا سیر زدن ای کشته گرسنه و تشنه ابی عبدالله هلقومتو سپردی به دشنه ابی عبدالله هر دفعه که صدا زدی مادر خندت زدن سیاهی لشکر ابی عبدالله سید مظلوم حسین جانم .
. حاج احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت (ع) در دومین جلسه دماهنگ که به همت مجمع شاعران اهل بیت (ع) با موضوع نقد و بررسی سیمای امام حسین (ع) در نوحه‌های دهه ۹۰ برگزار شد گفت: در گذشته لفظ نوحه‌خوان به افراد خاصی اطلاق می‌شد و میان نوحه‌خوان، مولودی‌خوان، مرثیه‌خوان و ختم‌خوان تفکیک قائل بودند. به طور مثال در مشهد افرادی داشتیم تخصصی بر روی نوحه کار می‌کردند که بر روی دستگاه‌های موسیقی نیز تسلط داشتند. وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های موسیقی تولید شده است تا به واسطه آن برای امام حسین (ع) مرثیه‌خوانی شود، عنوان کرد: در هیأت‌های قدیمی مشهد آداب‌های مختلفی با تکیه بر احترام به بزرگترها و به خصوص سادات وجود داشت و حتی در زمان سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم به این صورت بود که از واحد به ثلاث، خمسه، سبعه و بعد ۱۵ ضربه می‌رسیدند که تمام این‌ها نیز توسط میاندار اعلام می‌شد. این سبک‌ها و سنت‌ها در خراسان و سیستان و دیگر شهرها وجود داشت اما امروز متأسفانه شاید به دلیل فضای مجازی همه با یکدیگر قاطی شده است. سنج و دمام از بوشهر به مشهد و تهران آمده است و از این شهرها، شیوه‌‌هایی به آنجا رفته است و بالعکس. رئیس کانون مداحان گفت: در گذشته این امور توسط یک اتاق فکر با اشراف علما به پیش می‌رفت اما الان شرایط تغییر کرده است. در گذشته در شهر مشهد چند شاعر محدود داشتیم اما امروز به لطف امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) نوحه‌های فراوانی دردسترس است. در گذشته در تهران کتاب شعر گلچین باقری منتشر می‌شد و همه از روی آن، نوحه می‌خواندیم اما امروز دریایی از نوحه وجود دارد. واعظی با اشاره به اینکه برخی از نوحه‌ها مانند جلوی آیینه حمید علیمی یا تسبیحات حضرت زهرا مهدی رسولی یا نوحه مدافعان حرم سیدرضا نریمانی به‌هنگام و به وقت خوانده شد و با عنایت اهل بیت (ع) مدنظر قرار گرفته است، گفت: متأسفانه آثار و تولیدات امروز نوحه‌سراها به بزرگترها ارائه نمی‌شود، برای همین به مشکل می‌خوریم. در مشهد و در گذشته‌ها رسم بر این بود یک نوحه قبل از آنکه در هیأت خوانده شود به بزرگترها و حتی علما نشان می‌دادند تا مشکل شرعی حتی نداشته باشد اما الان نوحه‌ای بلافاصله بعد از آنکه سروده می‌شود توسط مداح خوانده می‌شود. البته یک دلیلش هم آن است که جلسات و مداحان زیاد شده‌اند اما باید مدیریت و سازماندهی شوند تا این استعدادها بهتر از قبل خود را نشان دهد. .
امام حسین ع
. حاج احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت (ع) در دومین جلسه دماهنگ که به همت مجمع شاعران اهل بیت (ع
. حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر آئینی و نوحه‌سرا در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۶ با جمعی از شاعران آئینی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و عرضه داشتم که وضعیت هیأت‌های مذهبی رو به رشد است اما  ایشان فرمودند وضعیت عزاداری‌ها مطلوب نیست، خاطرم هست اوایل انقلاب در یزد و جهرم نوحه‌هایی خوانده می‌شد که به اندازه ۱۰ منبر مطلب داشت اما الان این‌چنین نیست. سال ۹۵ نیز همین نکته را مجدداً تذکر دادم. البته در این سال‌ها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است اما ضعف‌های فراوانی نیز وجود دارد. وی با اشاره به اینکه مضامین نوحه‌ها در این سال‌ها تغییر کرده و حتی سخیف شده است، گفت: مضامین نوحه‌های این دهه عمدتاً «حسرت کربلا»، «ان‌شاءالله اربعین حرم بروم»، «چند ماه منتظر اربعین و عرفه هستم»، «قرار ما شب جمعه کربلا»، «چای روضه»، «کفنم پیراهن سیاهم است» و ... شده است. یعنی اغلب نوحه‌ها دارای یک تم عاشقانه هستند که در فضای عاشقانه نیز سروده می‌شوند و تنها در نوحه‌ها معشوق ما امام حسین (ع) است.  این شاعر آئینی و نوحه‌سرا افزود: در شعر عاشقانه خیمه لیلی را داریم و اینجا بحث از حرم امام حسین (ع) است. آیا موضوعات عاشورا و امام حسین (ع) محصور به همین موارد است؟ آیا نمی‌توان از خطبه‌ها، نامه‌ها، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای حضرت با اشخاص مختلف در نوحه‌ها استفاده کرد؟ متأسفانه یکسری از مضامین را گرفته‌ایم و باقی را رها کرده‌ایم و شاهد یک ادبیات و شعر حرمی هستیم.     محمدزمانی گفت: انکار نمی‌کنم شخص من هم از این اشعار می‌سرایم و با آنها اشک می‌ریزم و منکر نقاط قوت و پیشرفت‌های نوحه‌ها در این سال‌ها نیستم. اما شاهد نوآوری نیستیم. به تکرار مضامین در نوحه‌های مختلف دچار شده‌ایم. وی با بیان اینکه ضعف‌های زبانی و دستوری موجود در نوحه‌ها قابل جبران است اما مشکل اصلی بر روی محتواست که حتی در مداحی‌های استودیویی و ... نیز شاهد آن هستیم، گفت: مضامین ما تک بُعدی شده و این در نوحه‌های دهه ۹۰ به اوج خود رسیده است و با فقر مضمون مواجه هستیم. این شاعر آئینی و نوحه‌سرا با اشاره به اینکه در نوحه‌های دهه ۹۰ ادبیات حماسی نداریم، تصریح کرد: در ادبیات نوحه‌های دهه ۹۰ با افراط قتلگاه سرایی مواجه هستیم. سرودن از قتلگاه ممدوح است اما ما افراط کرده‌ایم. زیر برخی از نوحه‌ها در فضای مجازی باید بنویسیم «با حال مناسب بشنوید» زیرا این محصول خارج از فضای هیأت کارایی ندارد. این افراط و فراوانی حتی موجب می‌شود که برخی از مسائل برای مردم و مخاطبان عادی شود. .
امام حسین ع
. حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر آئینی و نوحه‌سرا در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۶ با جمعی از شاعران
. واعظی: مشکل نوحه‌ها ارائه نشدن به بزرگترها قبل از اجراست/علیمی: شاعر می‌تواند مداح را مجبور به خواندن شعر خوب کند رئیس کانون مداحان گفت: در گذشته‌ها رسم بر این بود، نوحه را قبل از آن‌که در هیأت خوانده شود به بزرگترها و حتی علما نشان می‌دادند تا مشکل شرعی نداشته باشد اما الان نوحه‌ای بلافاصله بعد از آنکه سروده می‌شود، توسط مداح خوانده می‌شود. به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، دومین جلسه دماهنگ با موضوع نقد و بررسی سیمای امام حسین (ع) در نوحه‌های دهه ۹۰ با حضور کارشناسان، فعالان و نوحه‌سراها به همت مجمع شاعران اهل بیت (ع) عصر روز گذشته (چهارشنبه ۲۶ آبان‌ماه) در حوزه هنریبرگزار شد.   به تکرار مضامین در نوحه‌های دهه ۹۰ مبتلا هستیم حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر آئینی و نوحه‌سرا در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۶ با جمعی از شاعران آئینی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و عرضه داشتم که وضعیت هیأت‌های مذهبی رو به رشد است اما  ایشان فرمودند وضعیت عزاداری‌ها مطلوب نیست، خاطرم هست اوایل انقلاب در یزد و جهرم نوحه‌هایی خوانده می‌شد که به اندازه ۱۰ منبر مطلب داشت اما الان این‌چنین نیست. سال ۹۵ نیز همین نکته را مجدداً تذکر دادم. البته در این سال‌ها، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است اما ضعف‌های فراوانی نیز وجود دارد. وی با اشاره به اینکه مضامین نوحه‌ها در این سال‌ها تغییر کرده و حتی سخیف شده است، گفت: مضامین نوحه‌های این دهه عمدتاً «حسرت کربلا»، «ان‌شاءالله اربعین حرم بروم»، «چند ماه منتظر اربعین و عرفه هستم»، «قرار ما شب جمعه کربلا»، «چای روضه»، «کفنم پیراهن سیاهم است» و ... شده است. یعنی اغلب نوحه‌ها دارای یک تم عاشقانه هستند که در فضای عاشقانه نیز سروده می‌شوند و تنها در نوحه‌ها معشوق ما امام حسین (ع) است.  این شاعر آئینی و نوحه‌سرا افزود: در شعر عاشقانه خیمه لیلی را داریم و اینجا بحث از حرم امام حسین (ع) است. آیا موضوعات عاشورا و امام حسین (ع) محصور به همین موارد است؟ آیا نمی‌توان از خطبه‌ها، نامه‌ها، سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای حضرت با اشخاص مختلف در نوحه‌ها استفاده کرد؟ متأسفانه یکسری از مضامین را گرفته‌ایم و باقی را رها کرده‌ایم و شاهد یک ادبیات و شعر حرمی هستیم.    محمدزمانی گفت: انکار نمی‌کنم شخص من هم از این اشعار می‌سرایم و با آنها اشک می‌ریزم و منکر نقاط قوت و پیشرفت‌های نوحه‌ها در این سال‌ها نیستم. اما شاهد نوآوری نیستیم. به تکرار مضامین در نوحه‌های مختلف دچار شده‌ایم. وی با بیان اینکه ضعف‌های زبانی و دستوری موجود در نوحه‌ها قابل جبران است اما مشکل اصلی بر روی محتواست که حتی در مداحی‌های استودیویی و ... نیز شاهد آن هستیم، گفت: مضامین ما تک بُعدی شده و این در نوحه‌های دهه ۹۰ به اوج خود رسیده است و با فقر مضمون مواجه هستیم. این شاعر آئینی و نوحه‌سرا با اشاره به اینکه در نوحه‌های دهه ۹۰ ادبیات حماسی نداریم، تصریح کرد: در ادبیات نوحه‌های دهه ۹۰ با افراط قتلگاه سرایی مواجه هستیم. سرودن از قتلگاه ممدوح است اما ما افراط کرده‌ایم. زیر برخی از نوحه‌ها در فضای مجازی باید بنویسیم «با حال مناسب بشنوید» زیرا این محصول خارج از فضای هیأت کارایی ندارد. این افراط و فراوانی حتی موجب می‌شود که برخی از مسائل برای مردم و مخاطبان عادی شود.   مشکل نوحه‌ها، ارائه نشدن به بزرگترها قبل از اجراست در بخش دیگری از این مراسم، احمد واعظی رئیس کانون مداحان اهل بیت (ع) با اشاره به اینکه در گذشته فضای نوحه‌ها دارای حال و هوای خاصی بود البته این به معنای آن نیست که امروز فاقد آن هستیم، اظهار داشت: در گذشته لفظ نوحه‌خوان به افراد خاصی اطلاق می‌شد و میان نوحه‌خوان، مولودی‌خوان، مرثیه‌خوان و ختم‌خوان تفکیک قائل بودند. به طور مثال در مشهد افرادی داشتیم تخصصی بر روی نوحه کار می‌کردند که بر روی دستگاه‌های موسیقی نیز تسلط داشتند. واعظی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال گذشته فرمودند که هیأت باید هیأت بماند که نشان از توجه و رعایت همین سنت‌هاست، تصریح کرد: متأسفانه شکل هیأت‌ها در کل کشور به یک سمت درحال حرکت است و مشابه هم می‌شود و سنت‌های نورانی و آسمانی که هر کدام پشتش یک فضای معنوی بسیاری بود، در حال فراموشی است. وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های موسیقی تولید شده است تا به واسطه آن برای امام حسین (ع) مرثیه‌خوانی شود، عنوان کرد: در هیأت‌های قدیمی مشهد آداب‌های مختلفی با تکیه بر احترام به بزرگترها و به خصوص سادات وجود داشت و حتی در زمان س
امام حسین ع
. حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی شاعر آئینی و نوحه‌سرا در این مراسم اظهار داشت: سال ۸۶ با جمعی از شاعران
. سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم به این صورت بود که از واحد به ثلاث، خمسه، سبعه و بعد ۱۵ ضربه می‌رسیدند که تمام این‌ها نیز توسط میاندار اعلام می‌شد. این سبک‌ها و سنت‌ها در خراسان و سیستان و دیگر شهرها وجود داشت اما امروز متأسفانه شاید به دلیل فضای مجازی همه با یکدیگر قاطی شده است. سنج و دمام از بوشهر به مشهد و تهران آمده است و از این شهرها، شیوه‌‌هایی به آنجا رفته است و بالعکس. رئیس کانون مداحان گفت: در گذشته این امور توسط یک اتاق فکر با اشراف علما به پیش می‌رفت اما الان شرایط تغییر کرده است. در گذشته در شهر مشهد چند شاعر محدود داشتیم اما امروز به لطف امام رضا (ع) و اهل بیت (ع) نوحه‌های فراوانی دردسترس است. در گذشته در تهران کتاب شعر گلچین باقری منتشر می‌شد و همه از روی آن، نوحه می‌خواندیم اما امروز دریایی از نوحه وجود دارد. وی افزود: سؤال اینجا است چرا نوحه‌های قدیمی صدها بار خوانده می‌شود و هنوز هم مردم درخواست دارند، همان قدیمی‌ها خوانده شود. چرا امروز نوحه‌ها تکراری شده است؟ واعظی با اشاره به اینکه برخی از نوحه‌ها مانند جلوی آیینه حمید علیمی یا تسبیحات حضرت زهرا مهدی رسولی یا نوحه مدافعان حرم سیدرضانریمانی به‌هنگام و به وقت خوانده شد و با عنایت اهل بیت (ع) مدنظر قرار گرفته است، گفت: متأسفانه آثار و تولیدات امروز نوحه‌سراها به بزرگترها ارائه نمی‌شود، برای همین به مشکل می‌خوریم. در مشهد و در گذشته‌ها رسم بر این بود یک نوحه قبل از آنکه در هیأت خوانده شود به بزرگترها و حتی علما نشان می‌دادند تا مشکل شرعی حتی نداشته باشد اما الان نوحه‌ای بلافاصله بعد از آنکه سروده می‌شود توسط مداح خوانده می‌شود. البته یک دلیلش هم آن است که جلسات و مداحان زیاد شده‌اند اما باید مدیریت و سازماندهی شوند تا این استعدادها بهتر از قبل خود را نشان دهد.   شاعران می‌توانند مداح را مجبور به خواندن شعر خوب کند حمید علیمی مداح اهل بیت (ع) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه قبل از دهه ۸۰ شعر و نوحه کم بود اما عمق بسیاری داشت، گفت: امروز با اقیانوسی از شعر و نوحه مواجه‌ هستیم که عمقش کم است. متأسفانه امروز سبک نوحه به شعر می‌چربد یا بالعکس؛ یعنی ابتدا آهنگ و ملودی انتخاب می‌شود و می‌گوییم برای این، شعرخوبی باید تولید شود. اگر شاعران خود بر نغمات و دستگاه‌های موسیقی تسلط داشته باشند، این مشکلات مرتفع می‌شود. وی افزود: متأسفانه مقصر اصلی فضای مجازی است زیرا فضای رقابتی را ایجاد کرده است. خاطرم هست حاج احمد واعظی چندین سال پیش در هیأت مکتب الزهرا مشهد این جمله را به مخاطب گفتند که من چه چیزی بخوانم که بی‌بی خوشش بیاید نه شما! اگر نگاه ما این باشد خود به خود مراقبه‌ای خواهیم داشت تا هر چیزی را نخوانیم. علیمی گفت: متأسفانه نه در حوزه مداحی و نه نوحه‌سرایی مرجعی به عنوان بزرگتر وجود ندارد. فضای امروز کاملاً رقابتی شده است و این موجب می‌شود، افراد ناآشنا به صدا و دستگاه و شعر در جلسات حضور پیدا کنند و بخوانند. اگر شعرا مایه بگذارند ما مداحان نیز مجبور می‌شویم که شعر خوب بخوانیم. جلسات و مداحان محتاج به شاعران هستند اما متأسفانه شاعران به گونه دیگری رفتار می‌کنند که انگار روند جور دیگری است.  دهه ۸۰ اوج نبوغ نوحه‌سرایی بود مهدی سهرابی شاعر و نوحه سرا نیز در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: دهه ۸۰ اوج نبوغ نوحه‌سرایی بود که تا اوایل سال ۹۴ هم ادامه پیدا کرد. بسیاری می‌گویند نوحه‌های دهه ۸۰ نقد نمی‌شود و یا نوحه‌سراهای آن زمان به امروزی‌ها حسادت دارند. ما آماده‌ایم تا نوحه‌های آن زمان نیز نقد شود. وی با اشاره به اینکه نقد نوحه مرتبط با نوحه‌سرایان است و نباید مداحان گلایه‌مند شوند، گفت: متأسفانه سواد موسیقیایی نوحه‌سراها پایین است و به نظرم مجمع شاعران اهل بیت (ع) باید در این زمینه دوره آموزشی برگزار کند.  در بخش پایانی این جلسه نیز جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت(ع) و جمعی دیگر از نوحه‌سراها نظراتی را بیان کردند. .
امام حسین ع
. سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم
. مهدی امین‌فروغی پژوهشگر حوزه موسیقی و نوحه در این نشست با اشاره به اینکه نوحه‌های دهه ۹۰ از منظرهای جامعه‌شناسی و روانشناسی قابل بحث و بررسی است، اظهار داشت: برای بررسی نوحه‌ها در هر عصر و دهه‌ای باید بررسی کنیم که جامعه دارای چه وضعی بوده است که نوحه به اینگونه سروده شده است. کتاب‌های مقتل در عصر قاجاریه را اگر بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم که عناوین آنها عبارتند از: «طوفان البکاء»، «طریق البکاء»، «اشک‌ریزان» و ... بوده است که در این اسامی کلیدواژه‌های اشک، گریه و بکاء وجود دارد و نشان‌دهنده طوفان غم در آن دوران است. در کتاب‌های دوران پهلوی دوم با عناوین «قهرمان کربلا» روبه‌رو هستیم که نشان‌دهنده بُعد حماسی در آن جامعه است. وی افزود: از منظر شعر و ادب نیز نوحه‌ها باید بررسی شود تا تصویر دقیقی به دست آید. شعر و موسیقی در نوحه تابع محتوا است. محتوا شعر را می‌آفریند و موسیقی آن را نمایش می‌دهد.  امین‌فروغی با اشاره به اینکه در نوحه‌‌های دهه ۹۰ با امام حسین(ع) مذبوح روبه‌رو هستیم که تجلی آن با سرایش افراطی قتلگاه همراه است، گفت: معشوق و مزور نیز ابعاد دیگری است که از شخصیت امام حسین (ع) در نوحه‌های این دهه موجود است در حالی‌که ما می‌توانیم فرازهای زیارت جامعه کبیره که معرف بُعد امام‌شناسی حضرت است، در نوحه‌ها مدنظر قرار دهیم. البته مقصود این نیست که عین عبارت‌ها در نوحه بیاید در صورتی که نوحه‌هایی هم داریم که عین روایت‌ها و فرازهای دعاها در آنها ذکر شده و مورد استقبال هم قرار گرفته است. این پژوهشگر حوزه موسیقی با بیان اینکه در سال‌های اخیر نوحه‌هایی فاخر سروده شده است اما متأسفانه مورد اقبال مداحان قرار نگرفته است، ادامه داد: چرا مداحان از خواندن نوحه‌های فاخر سرشار از معارف اهل بیت (ع) سرباز می‌زنند، مداحان به دنبال ایجاد شور و برانگیختگی عاطفی در جلسات هستند، ذائقه مردم به این سمت‌ها گرایش پیدا کرده است.  وی اضافه کرد: ضعف بعدی نوحه‌ها در این دهه محتوا است؛ در گذشته ما نوحه‌هایی داشتیم که مورد استقبال و ستایش علما قرار می‌گرفت. به طور مثال شیخ محمدحسن یزدی صاحب جواهر می‌گفت حاضرم تمام ثواب کتاب جواهر را بدهم تا ثوابی از فلان نوحه را داشته باشم. یا علامهطباطبابی می‌گفت برای اینکه ثواب یک بیت از شعری را داشته باشم، حاضرم تمام ثواب‌های کتاب المیزان را بدهم. امین‌فروغی با بیان اینکه عمدتاً نوحه‌های امروز به سمت پسند مداحان و هیأت‌ها رفته است، عنوان کرد: باید بُعد معرفتی نوحه‌ها افزایش یابد تا اگر مخاطب هیأت آن را شنید، بهره‌ای از آن نصیبش شود. برای همین جای کار بیشتری بر روی نوحه‌ها احساس می‌شود.    نوحه‌ها سراسر مقام «بیات کُرد» شده است در بخش دیگری از این نشست اکبر شیخی کارشناس موسیقی و نوحه‌سرا با بیان اینکه بسیاری معتقدند نوحه‌ها از لحاظ محتوایی در حال ضعیف شدن هستند، گفت: در حال حاضر انجام تحقیقی هستم که بدانم نوع نگاه ما به حسین بن علی (ع) در نوحه‌ها چگونه باید باشد.  حسین بن علی(ع) را می‌توان معشوق، محبوب، مذبوح و یا حتی ارباب بگوییم اما کامل‌ترین نگاه به ایشان «امام» بودن است. برای این منظور باید به زیارت‌نامه‌ها و به خصوص زیارت جامعه‌ کبیره توجه داشته باشیم. مثلاً در گذشته امام حسین و امام رضا (ع) در نوحه‌ها مانند یک طبیب حاذق جلوه داده می‌شدند که مردم شفای بیماری‌‌ها و رفع گرفتاری‌هایشان را از آن‌ها می‌گرفتند. اما امروز این ذوات مقدسه معشوق ما شده‌اند برای همین دیگر برای رفع مشکلات‌مان سراغ آنها نمی‌رویم. وی با بیان اینکه در جامعه هیأتی و مذهبی و حتی کل دنیا موسیقی از درجه علمی به درجه تجاری و صنعتی نزول کرده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین مشخصه موسیقی پاپ، سادگی آن است. نوحه‌هایی که در دهه‌های اخیر تولید و خوانده شده است برای من ذوق‌برانگیز بوده و آنها را شنیده‌ام و حتی خوانده‌ام. موسیقی پاپ ساده است برای همین همه‌پسند مردمی می‌شود اما بنا ندارد افراد خاصی را جذب کند. یکی دیگر از مشخصات موسیقی پاپ، کوتاه بودن آن است. این کوتاهی، همه فضاهای ما را گرفته است. برای همین نوحه‌‌ها در هیأت دو بند شده‌است و نهایتاً در صداوسیما یک موسیقی را سه تا پنج دقیقه برای پخش آماده می‌کنند. در نقطه مقابل موسیقی کلاسیک ایرانی دارای پیچیدگی است. کشف، درآوردن و استفاده از این نوع موسیقی زحمت دارد. این پیچیدگی یک بحث روانشناسی موسیقی است اما در نهایت، خروجی این موسیقی نیز ساده است. شیخی افزود: متأسفانه نوحه‌های دهه ۹۰ کمتر در دستگاه‌های موسیقی سنتی ساخته شده است و ما کمتر شاهد نوحه‌ای در دستگاه چهارگاه و یا همایون هستیم. سؤال من این است چرا از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌شود، آیا جذابیت ندارد و یا آن را درک نکرده‌ایم؟ این پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به اینکه دلبرترین مقام موسیقی در شرایط کنونی برای مداحان و قاریان، «بیات کُرد» است
امام حسین ع
. سینه‌زنی اول دست بزرگتر به سینه‌اش می‌خورد و بعد باقی افراد سینه‌زنی را شروع می‌کردند. سینه‌زنی هم
که از آن استفاده بسیاری می‌کنند، تصریح کرد: مقام «بیات اصفهان» که دارای ای‌کاش‌ها و دلتنگی‌های بسیاری است، فضای مناسبی را در اختیار مداحان قرار می‌دهد که به طور مثال مهدی رسولی نوحه «باید رفت» را در این مقام خواند. وی با بیان اینکه برخی از اساتید موسیقی معتقدند که می‌توان با استفاده از این هنر به خدا رسید، گفت: با تحقیقات و بررسی‌هایی که داشته‌ام می‌گویم با موسیقی نمی‌توان به خدا رسید اما موسیقی یک مرکب بسیار خوب و راهور است که باید هدایتش کنیم و با استفاده از آن به خدا رسید. تمام نغمات، حال‌های مختلفی را به انسان منتقل می‌کنند. موسیقی و نغمات باید بر محتوا سوار شود تا یک کار برجسته و پیام آن به مخاطب منتقل شود.  شیخی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع ضرب در نوحه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ ضرب در ملودی با حرکات بدن ارتباط دارد اما هرچه ریتم و ضرب ما تندتر می‌شود، ناچار محتوای سنگین، عرفانی و اثرگذار کم می‌شود. در شعر برای بیان محتوای دقیق و عمیق سراغ غزل و قصیدهمی‌روند و از ترانه استفاده نمی‌کنند. .
4_5814617130091416527.mp3
9.17M
| میون شلوغی شهر شب شهادت حضرت معصومه (س) دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ مداح : - میون شلوغی شهر تا دلی دوباره گم شد یادش افتاد که تو هستی پا شد و راهی قم شد رو به روی گنبد تو قلبامون میشن کبوتر تشنه یه جرعه نوریم فاطمه دختر کوثر سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون گنبد طلایی تو به دل همه نشسته با چه امیدی رسیدن زائرای دل شکسته چه غریبونه یه زائر پیش تو رضا رضا کرد گره هاشو دستای تو چقد عاشقونه وا کرد سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون
4_5814617130091416531.mp3
30.8M
| سفره‌ای مثل عموجانش حسن انداخته شب شهادت (س) دوشنبه۲۵آبان‌۱۴۰۰| ۹ربیع‌الثانی۱۴۴۳ مداح : - سفره ای مثل عمو جانش حسن انداخته حضرت رب الکرم او را کریمه ساخته هر که بی حاجت بر کویش پا گذارد باخته شک ندارم اصلا او معصومه را نشناخته مثل زهرا مادرش احسان او بی انتهاست دختر باب الحوائج دیده بر راه گداست مثل زینب مو به مو تفسیر قرآن می‌کند با تکان چادرش کافر مسلمان می‌کند دست او بازست و زینب بار احسان می‌کند خواهر سلطان عالم کار سلطان می‌کند از کلام حضرت صادق چنین معلوم شد زائر او زائر هر چهارده معصوم شد رشته های معجر او دست باف فاطمست هر که دورش گشته بی شک در طواف فاطمست در عفاف زندگی او عفاف فاطمست عشق او تفسیر عین و شین و قاف و فاطمست هیچ مردی با چنین عجوبه ای همتا نشد عاقبت هم همسری در رتبه اش پیدا نشد شیخ می آید حرم ، گمراه می آید حرم با تمام زائرانش راه می آید حرم هیچ فرقی نیست بین زائرانش چون که هم بنده می آید حرم هم شاه می آید حرم لحظه ای خالی نمی ماند اگر دقت کنیم روز ها خورشید و شبها ماه می آید حرم خوش به حال عاشقی که ساکن شهر قم است گاه می آید حرم بی گاه می آید حرم جمله ها بر عکس دنیا می دهد اینجا جواب کوه از شوق زیارت گاه می آید حرم گرچه در زائر بدی قصد زیارت کرده است در حقیقت عارف بالله می آید حرم هر که می خواهد ببیند قطعه ای از عرش را راه خود را می کند کوتاه می آید حرم .
4_5812271940508846646.mp3
16.6M
| میون شلوغی شهر ( س ) سه‌شنبه۲۵آبان۱۴۰۰| ١٠ربیع‌الثانی١٤٤٣ مداح : - میون شلوغی شهر تا دلی دوباره گم شد یادش افتاد که تو هستی پا شد و راهی قم شد رو به روی گنبد تو قلبامون میشن کبوتر تشنه یه جرعه نوریم دختر موسی بن جعفر سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون گنبد طلایی تو به دل همه نشسته با چه امیدی رسیدن زائرای دل شکسته چه غریبونه یه زائر پیش تو رضا رضا کرد گره هاشو دستای تو چقد عاشقونه وا کرد سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون حالا که مدینه دوره تو بیا و مادری کن با نگات ملیکه ی قم این دلا رو کوثری کن از حرم تا جمکرانم جاده ای چشم انتظاره تو همین روزا رو خاکش آقامون قدم می‌ذاره سلام ای خواهر خورشید سلام ای حضرت بارون به شوق مهربونیات دوباره اومده مهمون .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mohammad Hossein Pouyanfar - Del Arame Jahan.mp3
1.74M
دل آرام جهان آرزوی من یا صاحب زمان العجل میخونم بعد از هر اذان آقای مهربان بی تو سهمم غمه کی میشه صبح فرج یابن فاطمه نکنه واسه اون روز عمرم کمه بی تو سهمم غمه جاری عشق تو سینه به سینه روشنتر از آب و آیینه ، آب و ایینه یا مهدی عشقت تو قلبمه من به تو محتاجم بیشتر از همه هر چی دارم از لطف این پرچمه عشقت تو قلبمه اسمت مشکل گشاس شب جمعه ظهورت تو کربلاس کربلا کربلا ذکر عاشقاس اسمت مشکل گشاس چقد این روضه ها داره نور امید العجل بالحسین شهید العجل
. مجتبی(علیه السلام) تو عاشقی چه حالیه تو عاشقی چه رازیه حسینیا بگید حسن شب غریب نوازیه (روی سر من سایه ی دست کریمه این عرض ارادت همه ی زندگیمه)۲ (بطلب منو بگو بیا )۲ تویی عشق کربلاییا آخرش مدینه تو بقیع میخونن امام رضائیا قربون کبوترای حرمت امام حسن قربون این همه لطف و کرمت امام حسن یا امام حسن... آقا تویی که ماه هر شبی تویی که ذکر هر لبی شده فقط یه جلوه از صبر تو صبر زینبی ای شیر جمل جنگ تو کرده چه غوغا استاد ابالفضلِ علمداری آقا چه دلاوری و چه یلی ولیعهد حضرت علی به فدای قاسمت آقا تو خودت احلی من عسلی شنیدم سجیتکم الکرم امام حسن شما رو رها کنم کجا برم امام حسن یا امام حسن... آقا ضریح تو بنا میشه با چه شکوه و عزتی دیدنیه تو اون حرم صف غذای حضرتی هر زائر مشهد میخونه یاد حسن رویایی میشه پنجره فولاد حسن عاشق تو و مدینمو سر سفرتون میشینمو مثه هر سال امسالم آقا میدی خرج اربعینمو تو که آخر گره رو وا میکنی امام حسن پس چرا امروز و فردا میکنی امام حسن یا امام حسن آقا 🎙 👇
5cd82e792a4b751f3adfa089_4073366546453471124.mp3
2.3M
مجتبی(علیه السلام) عمری ز کوچه رد شدم و سوخت صورتم! کوچه‌ نرفته ای‌ که‌ بدانی چه دیده ام نامحرمی به مادر من حرف تند زد جایی نگفته ام که چه حرفی شنیده ام! ناموس مرتضی به کمک احتیاج داشت فریاد زد حسن! کمکم‌ کن خمیده ام! ✍ باحذف چند بیت 🎤
. ✍شاعر: مجتبی دسترنج ▪️ دل من شده پُر ز غم و درد تو که نمی دونی چیا دیدم میکشم ز دلم من آه سرد تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، گل یاس فسرده دیده ام ، که تازیانه خورده دیده ام ، چطور دووم آورده تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، دو دیده ی تَرِش رو دیده ام ، زخمای پیکرش رو دیده ام ، اون حال مضطرش رو تو که نمی دونی چیا دیدم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ توی کوچه ی هاشمیون من تو که نمی دونی چیا دیدم به میونه ی اون یَم خون من تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، عدوی بی حیا رو دیده ام ، ضربات جفا رو دیده ام ، می‌زد مادر ما رو تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، نگار آشنا رو دیده ام ، صبوری بابا رو دیده ام ، شروع کربلا رو تو که نمی دونی چیا دیدم منم حبیب مادرم حسن غریب مادرم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ با دو چشمای خیس و بارونی تو که نمی دونی چیا دیدم با دلی پُرِ از نگرونی تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، به پشتِ در و دیوار دیده ام ، سینه ی زخمی یار دیده ام ، خونیه رنگ مسمار تو که نمی دونی چیا دیدم دیده ام ، نگاه آتشینی دیده ام ، با ناله ی حزینی دیده ام ، میگفت فضه خزینی تو که نمی دونی چیا دیدم قسم به دیده ی تَرم حسن غریب مادرم منم که سبط اکبرم حسن غریب مادرم 👇
. حرمت قبله ی آمال همه زوار است آخرین راه وشفاخانه ی هر بیمار است هرکسی را گرهی خورده به کارش داند راه بگشودن آن، محضر تو،اظهار است هشتمین ماه ولا قبله ی هفتم باشی نه به ایران،به جهان عاشق تو بسیار است مرقد پاک تو مسجود ملایک باشد قطعه ی باغ بهشت است که درپندار است مهد آرامش محض است حریم حرمت زایر شیعه دل آرام، در آن دربار است کفتر صحن تو آقا چه سعادت دارد روز وشب گرم طواف حرم دلدار است آب صحن وحرمت طعنه به زمرم بزند زین می ناب هر آنکس که خورد هشیاراست دلنواز است صدای خوش نقاره ی تو هرکه بشنیده ز آهنگ دگر بیزار است صف ببندند همه بهر غذایت، حضرت مزه اش تا به ابد یاد همه زوار است حج اقشار فقیر است طواف حرمت حرمت دلخوشی جمله ی این اقشار است دل ما بسته به آن پنجره ی فولاد شده حاجت جمله ما طوف حریم یار است شاعر : اسماعیل تقوایی .
. ﷽ 🎙 من دوست دارم یه آدم دیگه بشم اون که دلت میگه بشم، منو کمک کن من دوست دارم عوض کنی حال منو نامه ی اعمال منو ، منو کمک کن حرم تو تنها سرپناه منه علم تو تنها تکیه گاه منه حرم تو تنها سرپناه منه دوباره ظلمتُ نفسیه رو لبم کرم تو بیشتر از گناه ِ منه امام رضا منو زیر پرچم برسون امام رضا منو به محرم برسون فقط میخام یه کربلا تو رو خدا امام رضا تو رو خدا امام رضا امام رضا منو زیر پرچم برسون امام رضا منو به محرم برسون فقط می خوام یه کربلا تو رو خدا امام رضا تو رو خدا امام رضا و ارزقنا بزیارت جدک الحسین... حلالم کن ببین دل شکستمو باید بگیری دستمو منو کمک کن حلالم کن که بخشش از بزرگتره برای بار آخره منو کمک کن بدمو به خوبیه تو اقرار می کنم برای گدایی از تو اصرار می کنم آرزومه که ببینم آقا یه دفعه تو حرم تو نشستم افطار می کنم امام رضا به هوای بین الحرمین فقط میگم با زبون روزه یا حسین فقط میخام یه کربلا امام رضا تو رو خدا امام رضا تو رو خدا وارزقنا بزیارت جدک الحسین علیه_السلام 👇
. دمِ آخر وصيتی دارم  اي علی جان به خاطرت بسپار  نيمه شبها حسينِ دلبندم  با لب تشنه می شود بيدار   بارِ سنگين اين وصيت را از سرِ شانه های من بردار قبل خوابيدنش عزيز دلم ظرف آبی برای او بگذار   گريه كردم ز غربتش ديشب تا سحر سوختم برای حسين با همين دست ناتوان امروز پيرهن دوختم برای حسين   كفنش را به زينبم دادم حرف های نگفته را گفتم چند ساعت برای دختر خود فقط از رنج كربلا گفتم   گفتمش ميوه ی دلم زينب كربلا باش يار و ياور او ظهر روز دهم به نيتِ من بوسه ای زن به زير حنجر او وقت افتادنش به روی زمین چشم خود را ببند مثل خدا صبر كن دختر عقيله ی من قهرمان بزرگ كرب و بلا وحید قاسمی .
آغاز روزهای سیاه از سقیفه شد دنیا که گشت پر ز گناه از سقیفه شد روز غدیر چشم جهان روشنا گرفت روز جهان چه زود سیاه از سقیفه شد می خواست روی پای عدالت بایستد افتادنِ جهان تهِ چاه از سقیفه شد می رفت با علی که زمین آسمان شود افسوس این امید، تباه از سقیفه شد از آن به بعد جنگل دنیا درست شد اینگونه باز، باب نگاه از سقیفه شد هیزم جواب زحمت یک عمر احمد است دنیا اگر سیاه شد آه از سقیفه شد بستند باب شهر علوم رسول را استاد جهل، رهبر راه از سقیفه شد حسن کردی .
. چه ماتمی است که بر جان نشاندنش سخت است خدا کمک کند این روضه خواندنش سخت است کسی که ذوق نشستن کنار حیدر داشت چطور شد که در این خانه ماندنش سخت است؟ ببین چقدر بزرگ است جرمشان، زهرا... دلش شکست، که این دل شکاندنش سخت است اگر که فاطمه این سو گرفته مولا را بگو چهل نفر آن سو، کشاندنش سخت است اگر تکان ندهد روزگار صبرت را غبار چادر مادر تکاندنش سخت است کبوتری که نمیبیند آسمانش را به لانه با پر زخمی رساندنش سخت است نخوانده موی سیاه غزل سپید شده خدا کمک کند این روضه خواندنش سخت است حسین صیامی .