ابن عباس گوید
روزی عمر بن خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: ای اباالحسن، از این تعجب نمی کنم که به تمامی مسائل پاسخ می گویی، بلکه متعجبم که چگونه بی درنگ و بدون تفکر به آنها پاسخ می دهی؟!
حضرت علی علیه السلام در پاسخ او دست خود را باز کرده و فرمود: این چند تاست؟ عمر بلافاصله گفت: پنج تا. حضرت فرمود: چرا در نظر دادن عجله کردی؟ عمر گفت: این مساله نیاز به تفکر نداشت.
حضرت لبخندی زد و فرمود: تمام علوم در نظر من، مانند همین مساله جزیی است در نزد تو!
بحارالانوار، ج ۴۰، ص ۱۴۷
ابوذر غفاری رضوان الله علیه میگوید:
رسول خداصلی الله علیه وآله به من فرمود:ای ابوذر!
اگر علیعلیه السلام نبود حقّ و باطل معلوم نمیشد، مؤمن از کافر مشخص نمیشد، و اصلاً خدا عبادت نمیگردید،اگر چنین نبود ثواب و عقابی نبود.
هیچ پرده و پوششی بین او و خدا نیست، هیچ حجاب و مانعی بین او و خدای تعالی نیست، او خود واسطه و پرده بین خدا و خلق است.
تفسير فرات الكوفي ۳۷۰
خودسازی:
خودسازی(فرزندآدم)
امام علی(ع):
خدا به فرزند آدم: ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن، دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد، دو لب برایت قرار دادم، آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو. وسائل الشیعه/ج15/ص90
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:
من درخت بخشـش و پوشـش مردم، صاحب دنیا، حجت انبیاء، لسان مبین، ریسـمان استوار و نبأ عظیم هستم که از آن روي بر میگردانید و از آن سوال می شوید و در آن اختلاف دارید.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)
ابن عباس میگوید:
در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله بودیم که امیرالمومنین علیه السلام وارد شد، پس پیامبر صلی الله علیه و آله لبخندی زدند و فرمودند:
! خوش آمدی که خداوند تو را ۴۰۰۰۰ سال قبل از پدرش خلق کرده است
پس اصحاب منظور حضرت را متوجه نشدند که حضرت از خلقت نور و روح امیرالمومنین علیه السلام صحبت میکنند نه خلقت جسم و بدن حضرت
پس گفتیم: یا رسول الله، آیا پسر قبل از پدر وجود داشته است؟!
پس حضرت فرمودند: آری!
خداوند نور من و علی علیه السلام را از یک نور و ۴۰۰۰۰ سال قبل خلقت جسم آدم را بیافریند
سپس آن نور را به دو قسمت تقسیم نمود، از یک قسمتش من، و از قسمت دیگر علی علیه السلام را خلق کرد، قبل از اینکه هیچ موجودی را خلق کند
سپس خداوند اشیا را در هنگامی که در تاریکی بودند خلق فرمود، در هنگامیکه خداوند نور ما را در سمت راست عرش خویش قرار داده بود!
سپس خداوند فرشتگان را خلق فرمود، و ملائکه هنوز در لحظه اول خلقت خویش بودند که نور ما را در کنار عرش مشاهده کردند،
پس ما تسبیح خدا گفتیم، و ملائکه نیز از ما تسبیح را یاد گرفتند و تسبیح گفتند
و ما لا اله الا الله گفتیم پس ملائکه یاد گرفتند که خدایی جز الله نیست
پس هر کس که خدای را تسبیح کند، و تکبیر گوید از تعلیم من و علی علیه السلام است
و در علم خداوند در ازل چنین گذشته بود که آنها از تعلیم من و علی علیه السلام خداوند را بشناسند،
و جمیع اشیاء بوسیله ما تسبیح و تکبیر گفتند.
 البرهان ۱۱۷٫ تاویل آیات الظاهره ص ۴۸۸
رسول خدا صلی الله علیه و آله: در تفسیر قول خدای عزوجل سوره واقعه آیه ۱۰ و ۱۱ : السابقون السابقون اولئک المقربون: سبقت گیرندگان در انجام اوامر الهی همان مقربان درگاه الهی هستند ؛ فرمودند : جبرئیل به من خبر داده سابقون علی علیه السلام ر و شیعیانش میباشند آنها هستند که به بهشت سبقت گیرند و به جهت کرامتی که خداوند به آنها نموده مقربان درگاه الهی می باشند.
امالی شیخ مفید صفحه ۳۳۹
گروهی از عهد شکنان و خارج شدگان از دین به ابلیس لعنه الله گفتند: آیا حدیثی درباره اميرالمؤمنين علیه السلام نمی گویی؟
گفت:گوش کنید تا برایتان بگویم:
خدا را در میان طایفه جن دوازده هزار سال عبادت کردم و وقتی آنها به هلاکت رسیدند از تنهایی خود به خداوند شکایت کردم مرا به آسمان دنیا بردند در آنجا هم دوازده هزار سال در جمع فرشتگان خدا را پرستش کردم
و در حالی که به تسبیح و تقدیس پروردگار مشغول بودیم ناگهان نوری که تشعشع و درخشندگی آن زیاد بود از مقابل ما گذشت فرشتگان همگی برای آن نور سجده کردند و گفتند:
سبوح قدوس: پاک و منزه است خداوند، این نور فرشته ای مقرب یا پیغمبری مرسل است
ندایی آمد: این نور طینت و سرشت علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما است.
امالی صدوق:۴۲۷ ح ۶ مجلس ۵۵
بحارالانوار:۱۶۲/۳۹ ح ۱
مدینه المعاجز: ۱۲۳/۱ ح ۷۰
علل الشرایع: ۱۴۳ ح ۹
القطره: ج ۱ ح ۱۸/۱۱.
مفضّل بن عمر گويد
پيشواى ششم امام صادق عليه السلام به من فرمود:
خداوند متعال در فرمان روايى و ملك يكتاست. پس خود را به بندگانش شناسايى نمود، آنگاه امر خويش را بر آنان واگذار كرده و بهشت را بر آنان ارزانى نمود، خداوند هر كه از جنّ و انس را بخواهد دلش را پاك نمايد ولايت ما را به اوشناسايى مى كند و هر كه را بخواهد دلش را فاسد كند از معرفت ما ممانعتش مى نمايد
آنگاه فرمود: يا مفضّل! واللَّه، ما استوجب آدم أن يخلقه اللَّه بيده وينفخ فيه من روحه إلّا بولاية عليّ عليه السلام وما كلّم اللَّه موسى تكليماً إلّا بولاية عليّ عليه السلام ولا أقام اللَّه عيسى بن مريم آية للعالمين إلّا بالخضوع لعليّ عليه السلام
اى مفضل! سوگند به خدا حضرت آدم عليه السلام سزاوار آفرينش به دست خداوند ودميدن روح خويش در او نشد جز به سبب ولايت على عليه السلام
خداوند با حضرت موسى سخن نگفت مگر به سبب ولايت على عليه السلام
و خداوند حضرت عيسى را آيت و نشانه براى جهانيان قرار نداد جز به واسطه فروتنى و خضوعى كه نسبت به على عليه السلام داشت. سپس فرمود:
أجمل الأمر، ما استأهل خلق من اللَّه النظر إليه إلاّ بالعبوديّة لنا
كوتاه تر بگويم:هيچ آفريده اى شايستگى توجّه از سوى خداوند را پيدا نكرد جز به واسطه بندگى براى ما.
الإختصاص: ۲۴۴،
بحار الأنوار: ۲۹۴/۲۶ ح ۵۶، نظير اين روايت را علّامه مجلسى رحمه الله در ج: ۹۶/۴۰ از سليم نقل كرده. و گفتنى است كه اين روايت در ج ۵۵۰/۱ ح ۳۸۲ همين كتاب نقل شد
القطره :صفحه(۴۷_۴۸)
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود:
همانا من قیوم و پاینده هر قیم و (راه راست و سرپرست ) هستم؛و من احاطه به همه عالم دارم و بسیار دانا هستم.
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود:
من وجه الله هسـتم و من جنب الله هسـتم، اول و آخر، ظـاهر و بـاطن منم و من وارث زمینم، سبیل الله منم و به او بر او سوگنـد خوردم.
سلمان فارسی گوید رسول خدا صلی اللّه علیه وآله فرمود:
من شهر علم هستم و علی صلوات الله علیه درب آن است. همان موقع خوارج شنیدند به علی صلوات الله علیه حسادت کردند،ده نفر از سران خوارج را جمع کرد و گفتند هرکدام یک سوال واحد بپرسیم و ببینیم چگونه جواب می دهد اگر جواب واحد داد،می فهمیم که علم ندارد.
یکی از آنها آمد پرسید یا علی! علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود:زیرا علم میراث انبیاست و مال و ثروت میراث قارون و فرعون و هامان و عاد و شداد است.
آن مرد نزد یارانش آمد و خبر داد
کسی دیگر آمد گفت علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود:زیرا علم تو را حفظ میکند،ولی مال و ثروت را تو مجبوری که حفظ کنی
آن مرد نزد یارانش آمد و خبر داد
نفر سوم آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود:زیرا برای شخص عالم دوستان بسیاری است،ولی برای ثروتمند دشمنان بسیار
آن مرد نزد رفقایش برگشت و جواب حضرت را گفت
نفر چهارم آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا اگر از مال انفاق کنی کم میشود؛ ولی اگر از علم انفاق کنی و آن را به دیگران بیاموزی بر آن افزوده میشود
آن شخص برگشت نزد رفقایش خبر داد
نفر پنجم آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا مردم شخص پولدار و ثروتمند را بخیل میدانند،ولی از عالم و دانشمند به بزرگی و عظمت یاد میکنند
آن مرد هم برگشت نزد رفقایش و جواب حضرت را اعلام کرد
نفر ششم آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا ممکن است مال را دزد ببرد،اما ترس و وحشتی از دستبرد به علم وجود ندارد
آن مرد هم برگشت و جواب حضرت را به رفقایش گفت.
نفر هفتم برخواست و آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا مال به مرور زمان کهنه میشود،اما علم هرچه زمان بر آن بگذرد،پوسیده نخواهد شد
آن مرد نزد یارانش آمد و خبر داد
نفر هشتم برخواست آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود:علم بهتر است
پرسید به چه دلیل؟
فرمود:چون صاحب مال روز قیامت او را حساب و کتاب می کنند بر علیه او ولی صاحب علم روز قیامت برادران خود را شفاعت می کند
آن مرد نزد یارانش آمد و خبر داد
نفر نهم برخواست آمد پرسید : علم بهتر است یا مال؟
فرمود:بلکه علم
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا مال و ثروت انسان را سنگدل میکند،اما علم موجب نورانی شدن قلب انسان میشود
آن مرد نزد یارانش آمد و خبر داد
و نفر دهم آمد پرسید علم بهتر است یا ثروت؟
فرمود: علم بهتر است
گفت:به چه دلیل علم برتر است؟
فرمود: زیرا ثروتمندان تکبر دارند،تا آنجا که گاه ادعای خدایی میکنند،اما صاحبان علم همواره فروتن و متواضعاند
آن مرد هم برگشت و خبر داد،همه گفتند خدا و رسول او صلی اللّه علیه وآله راست گفته اند که بی شک علی صلوات الله علیه باب همه علوم است
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود:اگر تمام مردم دنیا همین یک سؤال را از من میپرسیدند تا زمانی که زنده بودم خسته نمی شدم و ،به هر کدام پاسخ متفاوتی میدادم.تا آخر روزگاران بخاطر فضل خدا بر ما.
کشکول بحرانی ۱/۵۶ چاپ المکتبة الحیدریة
جٵݩم فدٵے مھدے(عج):
♨️هشت راه برای #افزایش_محبت_به_امام_زمان_علیه_السلام؛(بخش اول)
1⃣از خداوند متعال بخواهیم دوستی با امام زمان علیه السلام را در دل ما بیاندازد؛
🔸در زمانها و مکانهایی که گفتهاند دعا در آن مستجاب است، یکی از خواستههای مهم ما بیشتر شدن، نزدیکتر شدن به #امام_زمان و محبت بیشتر به ایشان باشد.
دغدغه داشته باشیم که رابطهی قلبی ما با امام زمانمان، هر روز قویتر و بیشتر و مستحکمتر شود.
🔸محبت امام زمان موهبتی الهی است که در قلب هر کس جا بگیرد دنیا و آخرتش آباد است.
درخواست از خداوند راحتترین و بیهزینهترین و در عین حال موثرترین راه میباشد.👌
✅پیشنهاد میشود برای این کار برنامه مشخصی داشته باشیم, مثلا بعد از هر نماز از خداوند بخواهیم محبت امام زمان علیه السلام را در قلب ما افزایش دهد یا قبل از خواب این کار را انجام دهیم.
🔰ادامه دارد...
جٵݩم فدٵے مھدے(عج):
'🥀𖥸 ჻
با اینکه میدانیم امام زمان عج الله واسطهی بین
ما و خداست، باز هم به فکر او نیستیم!
ای کاش می دانستیم که احتیاجِ او
به ما و دعایِ ما برای او ، به نفعِ خودِ ماست!
وگرنه قرب و منزلتِ او در نزدِ خدا معلوم است!
#آیتاللهبهجت🌱
تعجیـلدرظهـور #امام_زمان صلـوات
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود:
همانا خدا در وحدانیت خود یکتا بود و تکلم کرد کلمه ای و نور شد و مرا از آن نور آفرید و بعد کلمه خواند و روح شد و آن را در آن نور قرار داد پس من روح الله و کلمه خدا هستم و همیشه در سایه عرش خدا بودم وقتی که خورشید و ماه و آسمان و هوا و زمین و آب و شب و روز و فرشته و جن و انسی نبود و خدا در ذرّ اول هم برای خودش هم برای من عهد گرفت و همانا من برگشت می کنم بعد بازگشت و رجعت بعد رجعت دارم و منم صاحب بازگشت ها و رجعت ها و صاحب نشانه ها و دلایل و عجایب و جنگ ها و منم قرنی از آهن و همیشه جدیدم و عبد خدا و خلیفه خدا و امین خدا و نگهبان خدا و معدن راز خدا و حجاب و رحمت و صراط و میزان خدا هستم و منم حاشر به سوی خدا و منم کلمه خدا و منم چشم بینای خدا و دست قاهر او و منم قوت غالب خدا و غلبه خدا و منم راه مستقیم او و خبر بزرگ و اسم بلند خدا و مثل اعلی خدا و صاحب بهشت و جهنم،من اهل بهشت را در بهشت و اهل نار را در آتش جای دهم و آرامش بهشت با من و عذاب آتش با من است و بازگشت همه خلق به من است و بعد فنا،برگشت خلائق به من است و حساب همه خلق با من است،منم اول و آخر و منم ظاهر و باطن و من به هر چیز علیم هستم و منم شاهد و حاضر و منم غایب و منم حجت بر اهل آسمان ها و زمین و منم کسی که خدا به من بر خلائق احتجاج کرد در اول خلق شما و منم کسی که علم بلا ها و مرگ و میر ها را می دانم و فصل خطاب به دست من است و منم صاحب عصا و علامت و خاتم و من ابرها و رعد و برق را جریان می دهم و نور و ظلمت را من قرار دادم و بادها و دریاها و ستارگان و خورشید و ماه را جاری کرده ام،من عاد و ثمود و اصحاب رسّ و اهل قرن های زیادی را هلاک کردم،من جباران متکبّر را ذلیل کردم و من صاحب مدین و هلاک کننده فرعون و نجات دهنده موسی و من طوفان را به قوم نوح فرستادم و من عدد هر چیز را شمارش کرده ام و من هر چه اراده کنم انجام دهنده ام و هر چه بخواهم محکم می کنم به قدرت خدا که قوتی جز او نیست و من با این همه عبدی از بندگان خدا هستم ای مردم هر چه می خواهید از من بپرسید تا مرا از دست نداده اید و بعد حضرت از منبر پایین آمد و رفت.
المناقب (للعلوي) / الكتاب العتيق ۱۱۳؛ ابولؤلؤ در بهشت
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود:
همانا من قیوم و پاینده هر قیم و (راه راست و سرپرست ) هستم؛و من احاطه به همه عالم دارم و بسیار دانا هستم.
مردى یهودى نزد حضرت امیرالمومنین علیه السلام آمده گفت : عددى به من بگو که بدون کسرى ۲/۱ و ۳/۱ و ۴/۱ و ۵/۱ و ۶/۱ و ۷/۱ و ۸/۱ و ۹/۱ و ۱۰/۱ داشته باشد على علیه السلام به وى فرمود: اگر بگویم مسلمان مى شوى ؟
گفت : آرى . پس به وى فرمود: اضرب ایام اسبوعک فى سنتک ؛ روزهاى هفته ات را در سالت ضرب کن که حاصل آن مطلوب توست و چون یهودى آن را صحیح یافت مسلمان شد.
شیخ بهائى در خلاصه الحساب آورده : اگر عدد ماهها در روزهاى ماه و حاصل آن در روزهاى هفته ضرب شود عددى به دست مى آید که بدون کسرى بر همه اعداد یاد شده قابل قسمت است.
و نیز اگر مخرج اعدادى را که حرف عین در آنها هست که عبارتند از ربع ، سبع ، تسع و عشر؛ یعنى چهار و هفت و نه و ده در هم ضرب شوند حاصل عددى است که بر تمام اعداد مذکور تقسیم مى شود
کشکول ، شیخ بهائى ، ج ۲، ص ۴۲
رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید:اگر تمامی مردم بر دوستداری علی جمع می شدند خداوند آتش جهنم را خلق نمی کرد.
بحار الانوار ج ۳۹ ص ۴۲۸
رسول اکرم صلی الله علیه و آله ای علی اگر کسی خدا را به اندازه نوح عبادت کند و همسنگ کوه احد در راه خدا طلا انفاق کند و ان مقدار عمر کند که هزار بار با پای پیاده حج به جای آورد و سپس در میان صفا و مروه مظلومانه کشته شود اگر ولایت تو را نپذیرد بوی بهشت به مشامش نمی رسد و داخل بهشت نمی شود.
مناقب خوارزمی ص ۶۸
رسول اکرم صلی الله علیه و آله: سه فضیلت به من داده شد که علی نیز در آنها شریک است، و سه امتیاز به علی داده شد که به من داده نشده است.
لوای حمد برای من است و علی حامل آن، کوثر مال من است و علی ساقی آن؛وبهشت و آتش به دست من است و علی تقسیم کننده آن.اما آن سه ویژگی که تنها به علی داده شده و من سهمی از آن ندارم این است که به او پدر زنی داده شده که نظیرش به من داده نشده است، فاطمه همسر اوست و مانند آن به من داده نشده است و به او دو پسر داده شده که مانندشان به من داده نشده است.
بحار النوار ج ۳۹ ص ۹۰
رسول اکرم صلی الله علیه و آله: دروغ گفته است هر کس گمان می کند مرا دوست دارد در حالی که با این (علی ) دشمن است
تاریخ مدینه دمشق ج ۴۲ ص ۲۶۸
فضیلت دیگرامیرالمؤمنین علیه السلام : فداکاری وی در شب لیلة المبیت است. امام علی عَلَیهِالسَّلام در لیلة المبیت، بزرگترین فداکاری را از خود نشان داد و به همین خاطر در شأن آن بزرگوار آیه نازل شد: وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاةِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ. بعضی از مردم با ایمان و فداکار همچون امام علی عَلَیهِالسَّلام در «لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر، جان خود را به خاطر خشنودی خدا فدا میکنند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
حدیث ولایت:
حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که حضرت علی را پس از خود ولیِّ مؤمنان معرفی میکند. این حدیث با عبارتهای مختلفی در منابع شیعه و سنی نقل شده است.
حاکم نیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، ۱۴۱۱ق، ج۳، ص۱۴۳؛ ابنحنبل، مسند الامام احمد، ۱۴۲۱ق، ج۵، ص۱۸۰؛ صدوق، الامالی، ۱۳۷۶ش، ص۲