خودسازی:
خودسازی(فرزندآدم)
امام علی(ع):
خدا به فرزند آدم: ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن، دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد، دو لب برایت قرار دادم، آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو. وسائل الشیعه/ج15/ص90
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند:
من درخت بخشـش و پوشـش مردم، صاحب دنیا، حجت انبیاء، لسان مبین، ریسـمان استوار و نبأ عظیم هستم که از آن روي بر میگردانید و از آن سوال می شوید و در آن اختلاف دارید.
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)
ابن عباس میگوید:
در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله بودیم که امیرالمومنین علیه السلام وارد شد، پس پیامبر صلی الله علیه و آله لبخندی زدند و فرمودند:
! خوش آمدی که خداوند تو را ۴۰۰۰۰ سال قبل از پدرش خلق کرده است
پس اصحاب منظور حضرت را متوجه نشدند که حضرت از خلقت نور و روح امیرالمومنین علیه السلام صحبت میکنند نه خلقت جسم و بدن حضرت
پس گفتیم: یا رسول الله، آیا پسر قبل از پدر وجود داشته است؟!
پس حضرت فرمودند: آری!
خداوند نور من و علی علیه السلام را از یک نور و ۴۰۰۰۰ سال قبل خلقت جسم آدم را بیافریند
سپس آن نور را به دو قسمت تقسیم نمود، از یک قسمتش من، و از قسمت دیگر علی علیه السلام را خلق کرد، قبل از اینکه هیچ موجودی را خلق کند
سپس خداوند اشیا را در هنگامی که در تاریکی بودند خلق فرمود، در هنگامیکه خداوند نور ما را در سمت راست عرش خویش قرار داده بود!
سپس خداوند فرشتگان را خلق فرمود، و ملائکه هنوز در لحظه اول خلقت خویش بودند که نور ما را در کنار عرش مشاهده کردند،
پس ما تسبیح خدا گفتیم، و ملائکه نیز از ما تسبیح را یاد گرفتند و تسبیح گفتند
و ما لا اله الا الله گفتیم پس ملائکه یاد گرفتند که خدایی جز الله نیست
پس هر کس که خدای را تسبیح کند، و تکبیر گوید از تعلیم من و علی علیه السلام است
و در علم خداوند در ازل چنین گذشته بود که آنها از تعلیم من و علی علیه السلام خداوند را بشناسند،
و جمیع اشیاء بوسیله ما تسبیح و تکبیر گفتند.
 البرهان ۱۱۷٫ تاویل آیات الظاهره ص ۴۸۸
رسول خدا صلی الله علیه و آله: در تفسیر قول خدای عزوجل سوره واقعه آیه ۱۰ و ۱۱ : السابقون السابقون اولئک المقربون: سبقت گیرندگان در انجام اوامر الهی همان مقربان درگاه الهی هستند ؛ فرمودند : جبرئیل به من خبر داده سابقون علی علیه السلام ر و شیعیانش میباشند آنها هستند که به بهشت سبقت گیرند و به جهت کرامتی که خداوند به آنها نموده مقربان درگاه الهی می باشند.
امالی شیخ مفید صفحه ۳۳۹
گروهی از عهد شکنان و خارج شدگان از دین به ابلیس لعنه الله گفتند: آیا حدیثی درباره اميرالمؤمنين علیه السلام نمی گویی؟
گفت:گوش کنید تا برایتان بگویم:
خدا را در میان طایفه جن دوازده هزار سال عبادت کردم و وقتی آنها به هلاکت رسیدند از تنهایی خود به خداوند شکایت کردم مرا به آسمان دنیا بردند در آنجا هم دوازده هزار سال در جمع فرشتگان خدا را پرستش کردم
و در حالی که به تسبیح و تقدیس پروردگار مشغول بودیم ناگهان نوری که تشعشع و درخشندگی آن زیاد بود از مقابل ما گذشت فرشتگان همگی برای آن نور سجده کردند و گفتند:
سبوح قدوس: پاک و منزه است خداوند، این نور فرشته ای مقرب یا پیغمبری مرسل است
ندایی آمد: این نور طینت و سرشت علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما است.
امالی صدوق:۴۲۷ ح ۶ مجلس ۵۵
بحارالانوار:۱۶۲/۳۹ ح ۱
مدینه المعاجز: ۱۲۳/۱ ح ۷۰
علل الشرایع: ۱۴۳ ح ۹
القطره: ج ۱ ح ۱۸/۱۱.
مفضّل بن عمر گويد
پيشواى ششم امام صادق عليه السلام به من فرمود:
خداوند متعال در فرمان روايى و ملك يكتاست. پس خود را به بندگانش شناسايى نمود، آنگاه امر خويش را بر آنان واگذار كرده و بهشت را بر آنان ارزانى نمود، خداوند هر كه از جنّ و انس را بخواهد دلش را پاك نمايد ولايت ما را به اوشناسايى مى كند و هر كه را بخواهد دلش را فاسد كند از معرفت ما ممانعتش مى نمايد
آنگاه فرمود: يا مفضّل! واللَّه، ما استوجب آدم أن يخلقه اللَّه بيده وينفخ فيه من روحه إلّا بولاية عليّ عليه السلام وما كلّم اللَّه موسى تكليماً إلّا بولاية عليّ عليه السلام ولا أقام اللَّه عيسى بن مريم آية للعالمين إلّا بالخضوع لعليّ عليه السلام
اى مفضل! سوگند به خدا حضرت آدم عليه السلام سزاوار آفرينش به دست خداوند ودميدن روح خويش در او نشد جز به سبب ولايت على عليه السلام
خداوند با حضرت موسى سخن نگفت مگر به سبب ولايت على عليه السلام
و خداوند حضرت عيسى را آيت و نشانه براى جهانيان قرار نداد جز به واسطه فروتنى و خضوعى كه نسبت به على عليه السلام داشت. سپس فرمود:
أجمل الأمر، ما استأهل خلق من اللَّه النظر إليه إلاّ بالعبوديّة لنا
كوتاه تر بگويم:هيچ آفريده اى شايستگى توجّه از سوى خداوند را پيدا نكرد جز به واسطه بندگى براى ما.
الإختصاص: ۲۴۴،
بحار الأنوار: ۲۹۴/۲۶ ح ۵۶، نظير اين روايت را علّامه مجلسى رحمه الله در ج: ۹۶/۴۰ از سليم نقل كرده. و گفتنى است كه اين روايت در ج ۵۵۰/۱ ح ۳۸۲ همين كتاب نقل شد
القطره :صفحه(۴۷_۴۸)
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمود:
همانا من قیوم و پاینده هر قیم و (راه راست و سرپرست ) هستم؛و من احاطه به همه عالم دارم و بسیار دانا هستم.
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود:
من وجه الله هسـتم و من جنب الله هسـتم، اول و آخر، ظـاهر و بـاطن منم و من وارث زمینم، سبیل الله منم و به او بر او سوگنـد خوردم.