📚 انجام مُفطِر (باطل کننده روزه) هنگام اذان صبح
💠 اگر در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد ولی اگر با تحقیق و علم به اینکه صبح نشده، انجام داده باشد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
🆔 @leader_ahkam
📚 مکروهات روزه
💠 برخی از مکروهات روزه عبارت است از:
١. هر كارى كه سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن)
٢. بوييدن گياه خوشبو؛ (عطر زدن مكروه نيست)
٣. خيس كردن لباسى كه بر تن است؛
٤. مسواك كردن با چوب تر؛
٥. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد؛
٦. چشيدن غذا و مانند آن؛
٧. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛
٨. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزۀ آن به حلق برسد؛
٩. نشستن زن در آب؛
١٠. هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛
١١. مضمضه زیاد.
رساله نماز و روزه مسئله ٨٧٨
#احکام_روزه #مکروهات_روزه
🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | اولین شهید محراب جمهوری اسلامی
سید محمد علی قاضی طباطبایی اولین شهید محراب جمهوری اسلامی در سال ۱۲۹۳ در تبریز به دنیا آمد ود درسال ۱۳۵۸ در همان شهر نیز به شهادت رسید.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🌺پیام رمضان۱۱🌸
🌸۱۱-احسان و عصیان:
هر انسان عاقلی بخواهد کاری را شروع کند به نتیجه آن فکر می کند در صورتی که برای او سود ومنفعت داشته باشد آن را انجام می دهد و گر نه ترکش می کند حتی اگر خودش ازآگاهی لازم وکافی برخوردار نباشد از افراد مطلع و صاحب دانش و تجربه کمک می گیرد تا در راه دستیابی به نتیجه مطلوب او را کمک و راهنمایی کنند.
🌸از طرفی خداوند متعال برای هدایت و راهنمایی مردم وبرای رسیدن به رستگاری و سعادتمندی از ابتدای خلقت انسان، افرادی را از میان خودشان برگزیده و این مسئولیت و رسالت را به آنها عطا فرمود تا آنجایی که تعداد این
راهنمایان را به ۱۲۴۰۰۰ پیغمبر ذکر کردند و بعد از آخرین پیغمبر این مسئولیت به دست خلفای صالح و به حقش ائمه اطهار علیهم الاسلام سپرده شده که در این عصر و زمان به عهده منجی عالم بشریت حضرت حجة ابن الحسن العسکری (عج) می باشد و در غیبت حضرتش جانشینان صالحش عالمان وارسته به انجام این وظیفه مشغولند.
🌸در دعای امروز(۱۱ رمضان) می خوانیم :
"اللهم حبب الیَ فیه الاحسان و کرَه الیَ فیه الفسوق و العصیان"
خدایا در این روز و در این ماه احسان و نیکی را در نظرم محبوب گردانیده و فسق و معصیت را در نظرم ناپسند قرار بده.
🌸اما آنچه مهم است انجام اعمال نیک و ترک اعمال ناپسند است که در کنار آنها دعا و خواستن هم تاثیر گذار خواهد بود و گر نه صرف دعا و خواستن از خداوند نه تنها هیچگونه تاثیر مثبتی نداشته بلکه نتیجه معکوس خواهد داشت و ماه رمضان که ماه خدا و مهمانی او است بهترین فرصت برای این امر می باشد.
🌸باشد که به همراه دعا در انجام اعمال خیر و ترک امور شر تلاش نماییم تا اولی در نظر ما محبوب و دومی درپیش ما نا پسند آید.ان شاءالله.
🌳☘🍀التماس دعا. 🍀☘🌳
🌺پیام رمضان ۱۲🌸
🔹🍃۱۲-راه سعادت:
🔸 انسان عاقل درتمام دوران زندگی ومسیر حیات خود می خواهد خوشبخت و سعید زندگی کند و با خوشبختی و سعادت از این جهان به جهان دیگر برود منتها از آنجایی که طبقات بشر مختلف اند افکار وعقاید آنان نیز با هم اختلاف دارد از این رو هر دسته ای راهی را در پیش گرفته وانتخاب مخصوص خود را دارند.عده ای از افراد بشر خوشبختی را در بدست آوردن ثروت و مال می دانند حالا از هر طریقی حلال باشد یا حرام برایشان فرقی نمی کند.
🔸دسته ای دیگر راه رسیدن به سعادت را مقام و منصب دانسته و در راه آن از هرگونه تلاش و کوششی فروگذار نمی کنند. و گروهی دیگر راه رسیدن به سعادت را علم و دانش می دانند،اگر چه علم و دانش از ارزش بسی فراوان برخوردار است ودر لسان پیامبر و ائمه (علیهم السّلام) بیانات ارزش مندی واردشده است لکن این هم دارای ملزوماتی است که چه بسا هر کس نتواند به آن دست بیابد...
🔸ولی دین مقدس اسلام راه سعادت را به خوبی مشخص نموده و خیلی ساده و کم زحمت در اختیارپیروان خود قرار داده است و آن در دو کلمه خلاصه می شود "یکی ایمان ودیگری عمل صالح".
🔹اگر چه اعمال صالحه فراوان است ولیکن تمام آن ها در سه عمل جمع است که در دعای امروز(۱۲رمضان) از خداوند مسئلت مینمایم:
🌳اول عفاف که درفقره اول به آن اشاره شده است "اللهم زینی فیه بالستر والعفاف" خداوندا مرا در دراین روز ودراین ماه به زیور سترو عزت نفس بیارای ،که هرکه عفت دارد خودرا به کناه آلوده نمی کند.
🌳دوم: قناعت که درفقره دوم آمده است"واسترنی فیه بلباس القنوع والعفاف" خدایا مرا دراین روز ودراین ماه به جامه قناعت وکفاف بپوشان ،زیرا آدم قانع به آنچه که باتلا شش بدست آورده قناعت می کند وعزتش را نگه می داردودستش رابه سوی هر کسی دراز نمی کند.
🌳سوم عدل وانصاف که در بخش سوم این دعا این گونه است"واحملنی فیه علی العدل والانصاف"
🌳خداوندا مرادراین روز ودراین ماه بر عدل وانصاف وادار،که هرکه دارای عدل وانصاف باشد هرگز ظلم وستم روا نمی دارد وجامعه ای که درآن ظلم وستم نباشد مردم باآرامش و خوشی زندگی می کنند.
✨امیدکه خدانداین سعادتمندی را نصیب مان فرماید.
🎇 التماس دعا🎇
🌺پیام رمضان۱۳🌸
۱۳-نتیجه اعمال:
📖در میان مخلوقات،خداوند انسان ها را برگزیده و نام اشرف مخلوقات براو نهاد و بنابه فرموده قرآن همه آسمان و زمین و دریا و هر چه در آن است را برای وی آفرید و در تسخیر او در آورد.
و به قول سعدی:
"ابر و باد مه و خورشید و فلک در کارند/تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری"
از طرفی هر انسانی در گرو عمل خودش است عملش هر چه باشد نتیجه اش را خواهد دید همان گونه که امام علی (ع) می فرمایند:"الناس مجزیون باعمالهم ان خیرا فخیرا و ان شرا فشرا"(جزای مردم به عمل آنها است اگر خیر باشد خیر و اگر شر باشد شر است) بنابر این اگر انسان در پی اعمال نیک باشد همانگونه که در احسن تقویم خلق شده به اعلی درجه علیین خواهد رسید و مسجود ملائکة الله خواهد شد و اگر گرد اعمال بد برود به وضعیت "اولئک کالانعام بل هم اضل"(مانند چهارپایان یا بدتر از آن) می رسد که همان جایگاه اسفل السافین است .
انسانی که سید مخلوقات است وبه پائین ترین درجه سقوط میکند علت آن چیزی جز مخالفت با پیام آسمانی و متابعت از هوا های نفسانی و فرو رفتن در آلودگی و کثافات گناهان نخواهد بود و رهایی از آن جز با استعانت از خداوند و اولیای گرامیش میسر نخواهد شد.
📖 که در قسمت اول دعای امروز ۱۳ رمضان می خوانیم "اللهم طهَرنی فیه من الدنس والاقذار " (خدایا مرا در این روز و در این ماه از پلیدی های باطنی و کثافات ظاهری گناهان پاک گردان.)
🏝ان شاءالله. 🏝
🌺🌸التماس دعا 🌺🌸🌈💐
🌺پیام رمضان۱4🌸
۱۴-توبه:
✨خداوند انسانهارا در این دنیا خلق کرده وباید دراین دنیا زندگی کنند وذات وجودیش نیز به گونه ای است که نیازمندامور مختلف معنوی ومادی است وازطرفی راههای برطرف کردن وارضاء نمودن نیازهارابیان ونتیجه پرداختن به هر یک ازآن دورا به وی فهمانده است...
🌼ولی انسانهائی بدون توجه به آنچه که وظیفه شان است راه افراط وتفریط را در پیش گرفته وهمه چیز را فقط درهمین دنیا دانسته ودست به اعمال ورفتاری می زنند که ازآنها نهی شده وبه تعبیر دیگر اطاعت ازخدا ودستورات انبیاء عظام وائمه هدی (ع)را رها نموده وگرد گناه می گردند وگویا فراموش کرده اند که بنا به فرمایش معصوم (ع):
"الدنیا مزرعه الا خره"/ ( دنیا زراعتگاه آخرت است ).
🍃البته بعضی ها به حدی افراط کرده ودنیا طلب شده اند که راه برگشت را نمی پذیرند ولی جمعی دیگر که قصد برگشتن دارند خداوند راه توبه را برای آنها قرارداده که درهمه زمانها می توانند ازاین مسیروارد شده ودوباره خودرا احیاء نمایند وبه انجام وظایف خویش بپردازند ولی در ماه رمضان که طبق فرموده پیامپر(ص) در خطبه شعبا نیه ماه انابه وتوبه است راحت تر می توان این مسیر راطی کرد.
دردعای امروز(۱۴ رمضان) درفقره ی دوم می خوانیم :
"واقلنی فیه من الخطا یا والهفوات "خداوندادراین روز ودر این ماه عذر خطاها ولغزشهایم رابپذیر.ان شاالله.
🌸امید که مشمول این دعاقرابگیریم
🌺🍀التماس دعا ☘🌸
ولادت امام حسن مجتبی(ع)
اشاره:
در نیمه رمضان سال دوم یا سوم ) (1) ( هجری ستارهای دیگر در آسمان امامت و ولایت بدرخشید و با نور خود جهان را منور ساخت. پس از تولد، حضرت فاطمه(س) او را برای نامگذاری خدمت امیرالمؤمنین(ع) آورد، آن حضرت فرمود: «من در نامگذاری او بر رسول خدا پیشی نمیگیرم.» پس او را به نزد رسول الله(ص) آوردند، ایشان فرمودند: «من در نام گذاری او بر خداوند عزوجل پیشی نمیگیرم.» در این هنگام خداوند به جبرئیل فرمود: «محمد(ص) صاحب فرزندی شده، فرود آی و به او سلام برسان و تبریک بگو و بگو که علی(ع) نسبت به تو به منزله هارون نسبت به موسی(ع) است، پس نام فرزند هارون را بر او بگذار.» جبرئیل فرود آمد و پس از ابلاغ سلام و تبریک، عرض کرد: «خداوند به تو امر کرده که نام فرزند هارون را بر او بگذاری.» حضرت(ص) فرمود: «نام او چه بوده است؟» عرض کرد: «شبّر» حضرت فرمود: «زبان ما عربی است.» جبرئیل عرض کرد: «پس نام او را «حسن» بگذار.» و پیامبر(ص) نیز چنین کرد. ) (2) (
کنیه ایشان «ابومحمد» است و برخی از القابشان عبارتند از: «سید»، «مجتبی»، «سبط»، «الامین»، «الحجة»، «البر»، «التقی»، «الزکی» و «الزاهد». ) (3) (
1-. اصول كافي، كليني، دارالاضواء، بیروت، ج1، ص461؛ بحارالانوار، مجلسي، دار احياء التراث العربي، بیروت، ج44، ص134.
2-. الامالي، شيخ صدوق، موسسة الاعلمي، ص116 ؛ بحارالانوار، ج43، ص238.
3-. مناقب ابن شهر آشوب، طبع حيدريه، ج3، ص172؛ بحارالانوار، ج44، ص135.
ایشان هفت سال و اندی از دوران کودکی خویش را در دامان شریف رسول خدا(ص) سپری کردند و پس از آن ٣٠ سال یاوری صدیق برای پدر گرامی خویش بودند و پس از شهادت امیرمؤمنان(ع) ١٠ سال عهده دار امامت شیعیان گردیدند.
سرانجام معاویة - لعنة الله علیه - با فریفتن «جعدۀ»، همسر آن حضرت و اعطای صدهزار درهم و وعده ازدواج با فرزند خود یزید، امام(ع) را مسموم ساخت و ایشان پس از ٤٠ روز بیماری در آخر صفر سال ٥٠ هجری مظلومانه به شهادت رسیدند. ) (1) (
دوران امامت آن حضرت با دوران خلافت یکی از پلیدترین و در عین حال زیرکترین خلفای بنیامیه مقارن بود. معاویة بن ابیسفیان که با زور و نیرنگ حاکمیت خود را تثبیت کرده بود، برای توسعه و بسط حکومت خود از هیچ اقدامی فروگذاری نمیکرد، و از آنجا که خاندان اهلبیت(ع) و شیعیان آنان را مانع اصلی بر سر راه خود میدید، به روشهای گوناگون به خشونت و ظلم و جنایت نسبت به آنان اقدام میکرد.
«ابن ابیالحدید» از علمای اهل سنت مینویسد: «شیعیان در هرجا که بودند به قتل میرسیدند، بنیامیه دستها و پاهای اشخاص را به احتمال اینکه از شیعیان هستند میبریدند و هرکس که معروف به دوستداری و دلبستگی به خاندان پیامبر(ص) بود زندانی میشد و اموالش به غارت میرفت و خانهاش ویران میشد.» ) (2) (
1-. مصنفات مفيدقدس سره، الارشاد، ج11، ص5؛ مناقب ابن شهر آشوب، همان، ج3، ص202؛ بحارالانوار، ج44، ص135.
2-. شرح نهج البلاغة، ابن ابي الحديد، داراحياءالكتب العربية، قاهره، ج1، ص43. 45.
کرامات امام حسن مجتبى(ع).
۳) وسعت علم در کودکی:
«حذیفة بن یمان» نقل میکند: «روزی بر بلندای کوهی، درمجاورت پیامبر بودیم و امام حسن(ع) که کودکی خردسال بود، با وقار و طمانینه در حال راه رفتن بود. پیامبر(ص) فرمودند: إِنَّ جَبْرَئِیلَ یَهْدِیهِ وَ مِیکَائِیلُ یُسَدِّدُهُ وَ هُوَ وَلَدِی وَ الطَّاهِرُ مِنْ نَفْسِی وَ ضِلْعٌ مِنْ أَضْلَاعِی هَذَا سِبْطِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی بِأَبِی هُوَ؛ همانا جبرئیل او را همراهی میکند و میکائیل از او محافظت مینماید و او فرزند من و انسان پاکی از نفس من و عضوی از اعضاء من و فرزند دختر و نور چشم من است. پدرم فدای او باد.
پیامبر(ص) ایستاد و ما هم ایستادیم، ایشان به امام حسن(ع) فرمود: أَنْتَ تُفَّاحَتِی وَ أَنْتَ حَبِیبِی وَ مُهْجَۀُ قَلبِی؛ تو ثمره من و محبوب من و روح و روان منی.
در این هنگام یک مرد اعرابی به سوی ما میآمد، حضرت(ص) فرمود: مردی به سوی شما میآید که با کلامی تند با شما سخن میگوید و شما از او بیمناک میشوید. او سؤالهایی خواهد پرسید و در کلامش درشتی و تندی است.
اعرابی نزدیک شد و بدون اینکه سلام کند گفت: کدام یک از شما محمد(ص) است؟ گفتیم: چه میخواهی؟ پیامبر(ص) به او فرمودند: مهلا؛ آهسته [ای اعرابی]. او که از این برخورد، پیامبر(ص) را شناخت گفت: یَا مُحَمَّد! لَقَدْ کُنْتُ أُبْغِضُکَ وَ لَمْ أَرَکَ وَ الْآنَ فَقَدِ ازْدَدْتُ لَکَ بُغْضاً؛ ای محمد! درگذشته کینه تو را به دل داشتم ولی تو را ندیده بودم و الآن بغضم نسبت به تو بیشتر شد.
پیامبر(ص) تبسم کردند، ما خواستیم به اعرابی حمله کنیم که آن حضرت با اشاره ما را منع فرمودند. اعرابی گفت: تو گمان میکنی پیامبری؟ نشانه و دلیل نبوت تو چیست؟ رسول خدا(ص) فرمودند: إِنْ أَحْبَبْتَ أَخْبَرَکَ عُضْوٌ مِنْ أَعْضَائِی فَیَکُونُ ذَلِکَ أَوْکَدَ لِبُرْهَانِی؛ اگر دوست داشته باشی عضوی از اعضاء من به تو خبر دهد تا برهانم کاملتر شود.
اعرابی پرسید: مگر عضو میتواند سخن بگوید؟» پیامبر(ص) فرمود: «نعم، یا حسن قم؛ آری ای حسن! برخیز. آن مرد امام حسن(ع) را به خاطر کودکیش، کوچک شمرد و گفت: «پیامبر فرزند کوچکی را میآورد و بلند میکند تا با من تکلم کند.» پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّکَ سَتَجِدُهُ عَالِماً بِمَا تُرِیدُ؛ تو او را به آنچه اراده کردهای دانا خواهی یافت.» امام حسن(ع) شروع به تکلم کرد و فرمود: «مَهْلًا یَا أَعْرَابِیُ!
ما غبیا سالت وابن غبی
بل فقیها اذن و انت الجهول
فان تک قد جهلت فان عندی
شفاء الجهل ما سال السؤول
و بحرا لاتقسمه الدوالی
تراثا کان اورثه الرسول؛
آرام باش ای اعرابی! تو از انسان کند ذهن و فرزند شخص کند ذهن سؤال نکردی، بلکه از یک فقیه و دانشمند سؤال کردهای؛ ولی تو جاهل و نادانی.
پس اگر تو نادانی، همانا شفای جهل تو نزد من است؛ زمانی که سؤال کنندهای سؤال کند. دریای علمی نزد من است که آن را با هیچ ظرفی نمیتوان تقسیم کرد و این ارثی است که پیامبر(ص) از خود به جای گذاشته است.
سپس فرمودند: لَقَدْ بَسَطْتَ لِسَانَکَ وَ عَدَوْتَ طَوْرَکَ وَ خَادَعْتَ نَفْسَکَ غَیْرَ أَنَّکَ لَا تَبْرَحُ حَتَّى تُؤْمِنَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ؛ هر آینه زبانت را باز کردی و از حد خود فراتر رفتی و خود را فریفتی، ولی از اینجا نمیروی مگر اینکه ایمان میآوری، اگر خدا بخواهد.
بعد از آن، امام(ع) جزء به جزء وقایعی را که برای او اتفاق افتاده بود، بیان کرد و فرمود: شما در میان قومتان اجتماع کردید و گمان کردید که پیامبر(ص) فرزندی ندارد و عرب هم از او بیزار است، لذا خون خواهی ندارد و تو خواستی او را بکشی و نیزهات را برداشتی، ولی راه بر تو سخت شد، در عین حال از تصمیم خود منصرف نشدی و در حال ترس و واهمه به سوی ما آمدی. من به تو از سفرت خبر میدهم که در شبی صاف و بدون ابر خارج شدی، ناگهان باد شدیدی وزیدن گرفت و تاریکی شب بیشتر شد و باران شروع به باریدن کرد و تو با دلتنگی تمام باقی ماندی و ستارهای در آسمان نمیدیدی تا بهواسطۀ آن راه را پیدا کنی.
مرد عرب با تعجب گفت: «مِنْ أَیْنَ قُلْتَ یَا غُلَامُ هَذَا کَأَنَّکَ کَشَفْتَ عَنْ سُوَیْدِ قَلْبِی وَ لَقَدْ کُنْتَ کَأَنَّکَ شَاهَدْتَنِی وَ مَا خَفِیَ عَلَیْکَ شَیْءٌ مِنْ أَمْرِی وَ کَأَنَّهُ عِلْمُ الْغَیْبِ؛ ای کودک! این خبرها را از کجا گفتی؟ تو از تاریکی و سیاهی قلب من پرده برداشتی، گویا تو مرا نظاره کرده بودی و از حالات من چیزی بر تو مخفی نیست؛ چنان که گویی این علم غیب است.
سپس آن مرد به دست امام حسن(ع) مسلمان شد و رسول گرامی اسلام(ص) مقداری قرآن به او آموخت و او از پیامبر(ص) اجازه گرفت و به سوی قوم و قبیله خود بازگشت و عدهای را به دین اسلام وارد کرد.
بعد از آن، هر موقع که امام حسن(ع) را میدیدند، خطاب به ایشان میگفتند: «لَقَدْ أُعْطِیَ مَا لَمْ یُعْطَ أَحَدٌ مِنَ النَّاس؛ همانا به امام حسن(ع) نعمتی عطا شده که به احدی داده نشده است.» ) (1) (
1-. بحارالانوار، ج43، ص333. 335.