eitaa logo
حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان ✅
1.1هزار دنبال‌کننده
15.8هزار عکس
10.3هزار ویدیو
597 فایل
🔹کانال حوزهٔ علمیهٔ امام صادق (ع) گرگان 🔹سایت : 🔹www.emamsadegh.ir 🔹ارتباط با ادمین 🔹@hamidam
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸 سوره « توبه » نهمین سوره قرآن کریم و دارای 129 آیه است . این سوره آخرین سوره ای که در مدینه بر پیامبر نازل شده است . توبه به معنى بازگشتن از گناه و كار بد، و نام نهمين سوره قرآن مجيد است. نام اين سوره از آيه 105 آن گرفته شده است. سوره توبه تنها سوره اى از قرآن است كه بدون  "بسم اللّه الرّحمن الرّحيم"  آغاز مى شود؛ زيرا اعلان جنگ به مشركان و برائت از آنان است. در اين سوره داستان متخلّفين از جنگ تبوک آمده است. پاره اى از موضوعات اين سوره عبارتند از:  قطع رابطه با مشركان ، جهاد در راه خدا ، ستايش مجاهدان راه خدا ، لزوم تحصيل علم و پرهيز از تراكم ثروت ، داستان هجرت پيامبر(ص) ، موضوع ماه هاى حرام ، گرفتن جزيه از اقلّيت هاى مذهبى ، سرنوشت منافقان و موضوع زكات . پیام سورۀ توبه توجه دادن مسلمانان به مسئله مهم تولّا و تبرّا، پیرایش اندیشه و عمل مسلمانان از شائبه‌های گوناگون کفر و نفاق و توبه‌ دادن ایشان از اسلام سودجویانه و مصلحت ‌طلبانه است و بر حذر داشتن ایشان از آمیزش و سازش با کافران و مشرکان با توجیه‌همزیستی و همنوعی و همسایگی با آنان است.  🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۶ سوره ( صفحه ۱۸۷) وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْلَمُونَ و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود سپس او را به مكان امنش برسان چرا كه آنان قومى نادانند 🔶يعنى در نهايت آرامش با او رفتار كن ، و مجال انديشه و تفكر به او بده تا آزادانه به بررسى محتواى دعوت تو بپردازد، و اگر نور هدايت بر دلش تابيد آنرا بپذيرد. بعد اضافه مى كند كه (او را پس از پايان مدت مطالعه به جايگاه امن و امان برسان ) تا كسى در اثناء راه مزاحم او نگردد. (ثم ابلغه مامنه ). 🔶سرانجام علت اين دستور سازنده را چنين بيان مى كند كه : اين بخاطر آن است كه آنها قومى بى اطلاع و ناآگاهند. بنابراين اگر درهاى كسب آگاهى به روى آنها باز گردد، اين اميد مى رود كه از بت پرستى كه زائيده جهل و نادانى است خارج شوند، و به راه توحيد و خدا كه مولود علم و دانش است گام بگذارند. 🔶ازآيات فوق اين نكته نيز استفاده مى شود كه عامل مهم بى ايمانى 👈🏻 است و سرچشمه اصلى ايمان 👈🏻 و آگاهى است ، لذا براى ارشاد و هدايت مردم بايد امكانات كافى براى مطالعه و انديشه در اختيار آنها گذارد تا بتوانند راه حق را پيدا كنند نه اينكه كوركورانه و يا از روى اسلام را پذيرا شوند. 🔶 اين دستورالعملها از ناحيه قرآن و دين قويم اسلام نهايت درجه رعايت اصول فضيلت و حفظ مراسم كرامت و گسترش رحمت و شرافت است .زیرا که اساس اين دعوت حقه و وعد و وعيدش و بشارت و انذارش و لوازم اين وعد و وعيد يعنى عهد و پيمان بستنش و يا پيمان شكستنش و نيز احكام و دستورات جنگيش ، مقصود از همه آنها اين است كه مردم را از ضلالت به سوى 👈🏻رشد و برگردانيده و از بدبختى و نكبت شرك به سوى👈🏻 سعادت توحيد بكشاند. 🧡نکات آیه: 🔸مدت امان گرفتن مقيد به مقدار بررسى مزبور است و رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) تا آن مقدار از زمان مى تواند به امان خود وفادارى كند كه مشركين براى شنيدن كلام خدا و بررسى ادله نبوت او به آن مقدار مهلت محتاج باشند 🔸منظور از شنيدن كلام خدا واقف شدن بر اصول دين و معالم آن است نه صرف شنيدن 🔸خداوند قبل از اينكه حجت بر كسى تمام شود او را عقاب نمى كند، و مواخذه و عتاب هميشه بعد از تمام شدن بيان است ، و از مسلمات مذاق دين است كه جاهل را با اينكه در مقام تحقيق و فهميدن حق و حقيقت برآمده دست خالى برنمى گرداند و تا غافل است او را مورد مواخذه قرار نمى دهد. 🔸اين آيه پناه دادن به پناه خواهان را وقتى واجب كرده كه مقصود از پناهنده شدن ، مسلمان شدن و يا چيزى باشد كه نفعش عايد اسلام گردد، 🔸جمله (ثم ابلغه مامنه ) با اينكه جمله (فاجره حتى يسمع ) بدون آن مقصود را مى رساند براى اين آورده شد كه بر كمال عنايت بر باز شدن راه هدايت به روى مردم دلالت كند، و بفهماند كه اسلام تا چه اندازه خواسته است حريت مردم را در زندگى و كارهاى حياتى آنان حفظ كند 🔸آيه شريفه دلالت دارد بر اينكه اعتقاد به اصل دين بايد به حد يقينى برسد و اگر به اين حد نرسد يعنى اعتقادى آميخته با و ريب باشد كافى نيست ، هر چند به حد ظن راجح رسيده باشد، به شهادت اينكه خداى تعالى در چند جاى قرآن از پيروى ظن مذمت نموده به پيروى علم سفارش كرده ، و از آن جمله فرموده است : (و لا تقف ما ليس لك به علم ) و نيز فرموده : (ان يتبعون الا الظن و ان الظن لا يغنى من الحق شيئا) و نيز فرموده : (و ما لهم بذلك من علم ان هم الا يخرصون ) 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۹ سوره ( صفحه ۱۸۸) اشْتَرَوْا بِآيَاتِ اللَّهِ ثَمَنًا قَلِيلًا فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ آيات خدا را به بهاى ناچيزى فروختند و [مردم را] از راه او باز داشتند به راستى آنان چه بد اعمالى انجام مى‏ دادند 🔷این آیه راجع به اكثريت مشركان اظهار مى دارد كه آنان آيات خدا (مواثيق الهى و بسيارى از اصول دين) را به بهاى كمى فروخته‏ اند و از راه خدا برگشته ‏اند و مانع پيشرفت اسلام و سدّ راه خدا شدند و آنان چه كار بدى مى كنند. 🔷منظور از آيات خدا ، شاید هم آيات قرآن باشد كه آنها با تكذيب آن و پيروى از هوا و هوسهاى خود در واقع آن آيات را به بهاى 👈🏻دنياپرستى و لذت جويى فروختند. نظير معامله اى كه و از يهود و نصارى با آيات تورات و انجيل كردند. 🔷بت‏ پرستان به‏ سان يهود، پست و فرومايه بودند و در برابر بهاى اندكى، پيمان «حديبيه» را كه با پيامبر در سال ششم هجرت بسته بودند، زير پا نهادند تا آن جا كه ابوسفيان، ضيافتى ترتيب داد و از مشركان قول گرفت كه شبانه بر قبيله «خزاعه»، كه با مسلمانان هم‏ پيمان بودند، بتازند و آنان را بكشند و بهاى اين پيمان‏ شكنى تنها همان ضيافت فرعون قريش بود! 🔷حقيقت «اشتراء» تبديل دو چيز با يكديگر است، از اين جهت در لغت عرب لفظ به دو گونه مى‏ آيد: يكى بدون «باء» و دومى با «باء». آن‏چه با حرف «باء» همراه نيست آن را دريافت میکند و آنچه با آن همراه باشد، از دست مى‏ دهد. در آيات مورد بحث چون لفظ «آيات» همراه با حرف «باء» است، مفاد آيه چنين مى‏ شود كه 👈🏻آنان با از دست دادن آيات الهى، كالاى مختصرى را به‏ دست آوردند. 🌀از اين بيان روشن مى‏ گردد كه راه صحيح در ترجمه لفظ «اشتراء» در قرآن اين است كه آن را به 👈🏻معناى مبادله و تعويض بگيريم 💙نکات این آیه : 🔹انسان در عمل و گزینش راه، داراى حقّ انتخاب است. «اشتروا»(آیاتى كه بر داد وستد انسان دلالت دارد، نشانه‏ ى اختیار انسان است. ) 🔹در برابر از دست دادن آیات الهى، هر چه به دست آوریم، كم است. «ثمناً قلیلاً» 🔹دنیاطلبى، سبب مبارزه با دین و باز داشتن مردم از راه خداست. «اشتروا بایات اللَّه ثمناً قلیلا فصدّوا عن سبیله» 🔹رضاى الهى و بهشت ابدى را به دنیاى زودگذر و پرآفت فروختن، بدترین كار است، چرا كه همه‏ ى دنیا و آنچه در آن است، در برابر الطاف الهى به مؤمنان، متاع قلیل و ناچیز است. «اشتروا... ثمناً قلیلا... ساء ما كانوا یعملون» 💙بار خدايا ما را از آفتهاى ويرانگر و انحطاط آفرين تعصّب و دنباله روى، بازيگرى و ظاهرسازى، عوام فريبى و عوام زدگى، خودمحورى و خودكامگى مصون و محفوظ بدار! 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🍎مهارت لذت غذاخوردن و شکر گزاری 🍎 🥗غذا خوردن علاوه بر رفع نیازهای بدن، بالاترین لذت همیشگی انسان است ولی اغلب اوقات ما چنان آنرا با عجله و ناآگاهانه انجام میدهيم که چیزی از آن متوجه نمی شویم. 🖥 مثلا بیشتر آدم ها عادت دارند هنگام خوردن تلویزیون تماشا کنند، با کامپیوتر یا موبایل خود کار کنند، با دیگران صحبت کنند یا حتی کتاب بخوانند. بعلاوه سبک زندگی مدرن، موجب شده تا هرچه بیشتر از غذاهای سالم و طبیعی فاصله گرفته و هدف از خوردن ، چیزی جز پرکردن شکم نباشد. غافل از اینکه خوردن، این اساسی ترین نیاز بشر، می تواند بسیار متفاوت تر از آن چیزی باشد که می پنداریم. 🍒هرگاه چیزی می خوریم یا می نوشیم، می توانیم تمامی حواس خود را در این تجربه بکار گیریم. این گونه نه تنها نیازهای بدن فیزیکی خود را برآورده می کنیم بلکه ذهن، احساسات و آگاهی مان را نیز تغذیه می کنیم. 🍓برای این تمرین در جایی آرام بنشینید و چند نفس عمیق بکشید. بهتر است برای شروع از غذای مورد علاقه خود استفاده کنید. آنرا پیش روی خود گذاشته و حس بینایی و بویایی خود را بکار گیرید. لحظاتی از رنگ و ظاهر غذا لذت ببرید… آنرا ببویید و عطر آنرا آگاهانه فرو دهید… 🍏سپس بسم الله گفته و یک لقمه از آنرا داخل دهان گذاشته و به آرامی هرچه تمام تر آنرا بجوید و مزه مزه کنید… در حین جویدن سعی کنید با آگاهی از حس چشایی خود، طعم تک تک مواد تشکیل دهنده غذا را شناسایی کرده و همراه با دَم مزه آنرا به درون بکشید… در مورد لقمه های دیگر نیز به همین شکل رفتار کنید و پس از لذت بردن از طعم، عطر و ظاهر غذا، با دَم آگاهانه آنرا فرو دهید و بخاطر این لذت، از زمین و تمامی افرادی که تا رسیدن این غذا به شما کمک کرده اند شکرگزار باشید. 🍑هنگامی که شروع به این تمرین می کنید، تازه متوجه می شوید که چه تجربه لذت بخشی را بدون توجه از دست می دادید. 🍉چرا همیشه به دنبال لذت از آنچه ندارید می گشتید و در دسترس ترین لذت دنیا را تباه می کردید. چطور می توانستید از عطر هلو 🍑غافل شده باشید یا زیبایی توت فرنگی 🍓یا طعم فوق العاده آلبالو🍒. 🍊 به این روش، خوردن برای شما تبدیل به مراسمی می شود که نوعی مراقبه و شکرگزاری ست و درعین حال مزایای بسیاری نیز برای سلامتی شما دارد. از جمله سیری زودرس و کاهش وزن، غلبه بر پرخوری، جلوگیری از بیماریهای گوارشی، کنترل بیماری های متابولیکی و مزمن بویژه دیابت نوع ۲، دریافت بهتر مواد مغذی و انرژی حیاتی موجود در غذا، و تقویت ارتباط و پیوند با بدن فیزیکی خود. 🍓به راستی زمانی که این تمرین را انجام ‎می دهیم، از تمامی حواس مان آگاه شده و ارتباط نزدیکی با غذایی که می خوریم برقرار می سازیم، گویی طعم و لذت غذا خوردن چند برابر می شود و این گونه بدن ما نیز فرصت تجزیه و هضم و جذب مواد مغذی را بهتر می یابد. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌸🍃«وَلِيجَهً» از ريشة «وَلَجَ»، دلالت بر نفوذ تدريجي و آرام مي‌کند، مثل عبور دادن نخ از سوراخ سوزن [اعراف 40]. نفوذ تدريجي آب باران در زمين يا تبخير تدريجي آن را قرآن با همين فعل بيان کرده است [سبا 2 و حديد 4]، همچنين داخل شدن تدريجي شب در روز يا روز در شب [تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ- آل‌عمران 27، حج 61، لقمان 29، فاطر 13 و حديد 6]. منظور از ، دوستي است که به تدريج درون زندگي و دل شخص مي‌شود و نزديک‌ترين ارتباط قلبي را با او پيدا مي‌کند و به اصطلاح همدل و همرازش مي‌گردد. اصطلاح مشابه آن در قرآن « » [دوست باطني و بسيار نزديک] مي‌باشد [آل‌عمران 118]. مؤمنين راستين چنين دلدادگي و دلبستگي را به هيچ بيگانه‌اي جز خدا و رسول و مؤمنين پيدا نمي‌کنند.🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۱۸ (صفحه ۱۸۹) إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ مساجد خدا را تنها كسانى آباد مى كنند كه به خدا و روز بازپسين ايمان آورده و نماز برپا داشته و زكات داده و جز از خدا نترسيده‏ اند پس اميد است كه اينان از راه‏يافتگان باشند 💠این آیه كسانى را كه شايسته براى آبادسازى مساجد هستند معرفى مى كند، 🌐كسانى حق دارند مساجد خدا را آباد كنند كه چهار ويژگى داشته باشند: 1 ـ به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند 2 ـ نماز را برپا دارند 3 ـ زكات را بپردازند. 4 ـ جز خدا از كس ديگرى نهراسند. 🌐اگر اين ويژگيها در كسى جمع شود او شايستگى آبادسازى مساجد خدا را دارد و اميد آن مى رود كه از « = راه يافته گان» باشد. البته اظهار اميدوارى درباره چيزى از سوى خدا، به معناى محقق بودن آن چيز است و بنابراين آنها حتماً از هدايت شدگان هستند ولى اين تعبير با تعبيرهاى قاطعى چون «اولئك المؤمنون حقا» فرق دارد و اشاره به اين مى كند كه اگر اين صفات چهارگانه كه گفته شد در كسى پيدا شود هر چند كه هدايت يافته است ولى معلوم نيست كه او تا آخر در باشد و ممكن است هدايت از او سلب شود و مهم اين است كه انسان از «مهتدين» باشد يعنى كسانى كه هميشه و همواره در راه هستند 💠از اينجا روشن مى شود كه متوليان و پاسداران نيز بايد از ميان پاكترين افراد انتخاب شوند، نه اينكه افراد نا پاك و آلوده به خاطر مال و ثروتشان ، و يا به خاطر مقام يا نفوذ اجتماعيشان ! آن چنان كه در بسيارى از نقاط متأسفانه رايج شده، بر اين مراكز عبادت و اجتماعات اسلامى گمارده شوند. بلكه👈🏻 تمام دستهاى نا پاك را از تمام اين مراكز مقدس بايد كوتاه ساخت . 🌐از آن روز كه گروهى از زمامداران جبار و يا ثروتمندان آلوده و گنهكار دست به ساختمان مساجد و مراكز اسلامى زدند، روح و معنويت و برنامه هاى سازنده آنها مسخ شد، و همين است كه مى بينيم بسيارى از اين گونه مساجد شكل را به خود گرفته است !. 💠مسجد بايد كانونى باشد براى هر گونه حركت و جنبش سازنده اسلامى در زمينه آگاهى و بيدارى مردم ، و پاكسازى محيط، و آماده ساختن مسلمانان براى دفاع از ميراثهاى اسلام ومخصوصا بايد توجه داشت ، مسجد مركزى براى جوانان با ايمان گردد، نه اينكه تنها مركز بازنشستگان و از كار افتادگان شود..🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۳ سوره يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿۲۳﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر پدرانتان و برادرانتان كفر را بر ايمان ترجيح دهند [آنان را] به دوستى مگيريد و هر كس از ميان شما آنان را به دوستى گيرد آنان همان ستمكارانند (۲۳) 🔺با اعلام برائت از مشركان و صدور دستور جنگ تمام عيار با آنها، اين پرسش براى مسلمانان پيش آمد كه در ميان مشركان افرادى هستند كه نزديكى با بعضى از آنها دارند، زیرا مسلمانانى هستند كه پدر يا برادر آنها مشرك است. اينها چگونه با خويشان نزديك خود بجنگند. 🔺در اين آيات از هر گونه رابطه دوستى ميان مشركان و مسلمانان نهى شده حتى اگر مشركان پدران و برادران و خويشان نزديك مسلمانان باشند. چون آنان كفر را بر ايمان ترجيح داده اند و چنين كسانى شايستگى دوستى با مسلمانان را ندارند. 🔺در آيه 15 سوره لقمان درباره پدران و مادران بت پرست مى خوانيم : (و ان جاهداك على ان تشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما و صاحبهما فى الدنيا معروفا): (اگر آنها به تو اصرار دارند كه چيزى را كه شريك خدا نمى دانى براى او شريك قرار دهى هرگز از آنها اطاعت مكن ولى در زندگى دنيا با آنها به نيكى رفتار كن . 🔺نهى از دوستى كفار در چند جاى دیگر قرآن كريم هم آمده ، و در آنها تهديد شديدى هم شده ، مثلا در آیه ۵۱ سوره مائده فرموده : (و من يتولهم منكم فانه منهم و هر كه از شما ايشان را دوست بدارد او خود از ايشان است ) و در آیه ۲۸سوره آل عمران فرموده: (لا يتخذ المؤمنون الكافرين اولياء) مؤمنان كافران را دوستان نگيرند. و سپس فرموده( و يحذركم الله نفسه )- خدا شما را از خودش بيم مى دهد و در همين آيه فرموده : (و من يفعل ذلك فليس من الله فى شى ء )- و كسى كه چنين كند در هيچ مامنى از خدا قرار ندارد. و در آیه ۱۴۴سوره نساء فرموده : (اتريدون ان تجعلوا الله عليكم سلطانا مبينا) آيا مى خواهيد براى خدا عليه خود حجتى واضح درست كنيد، (دست خدا را در عذاب به روى خود باز كنيد). ♦️مفهوم آنچه در آيات فوق مى خوانيم ، بُريدن پيوندهاى دوستى و محبت با خويشاوندان و ناديده گرفتن سرمايه هاى اقتصادى و سوق دادن به ترك عواطف انسانى نيست ، بلكه منظور اين است كه 👈🏻بر سر دوراهيها نبايد عشق زن و فرزند و مال و مقام و خانه و خانواده مانع از اجراى حكم خدا و گرايش به جهاد گردد و انسان را از هدف مقدسش باز دارد. و‌در یک جمله : 👈🏻عواطف نباید بر ارزش‏هاى مكتبى غالب شود.. 🌸🍃🌸🍃 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۲۸ (صفحه۱۹۱) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد حقيقت اين است كه مشركان ناپاكند پس نبايد از سال آينده به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر [در اين قطع رابطه] از فقر بيمناكيد پس به زودى خدا اگر بخواهد شما را به فضل خويش بى ‏نياز مى‏ گرداند كه خدا داناى حكيم است 🔶طبرسى در مجمع البيان مى گويد: به هر چيزى كه طبع انسان از آن متنفر است ( ) گفته مى شود. 🔶البته «نَجَس» با «نَجِس» از نظر اصل لغت تفاوتى ندارند و هر دو، صفت مشبهه و يا مصدر به معناى فاعل هستند ولى نوعاً نَجَس را در 👈🏻پليدى معنوى و ظاهرى و نَجِس را در 👈🏻پليدى ظاهرى به كار مى برند 🔸به همين دليل اين واژه در موارد زيادى به كار مى رود كه مفهوم آن يعنى نجاست و آلودگى ظاهرى وجود ندارد، مثلا دردهائى را كه دير درمان مى پذيرد، عرب نجس مى گويد، اشخاص پست و شرور با اين كلمه توصيف مى شوند، پيرى و فرسودگى بدن را نيز نجس مى نامند. و از اينجا روشن مى شود كه با توجه به آيه فوق به تنهائى نمى توان قضاوت كرد كه اطلاق كلمه نجس بر مشركان به اين خاطر است كه جسم آنها آلوده است ، همانند آلوده بودن خون و بول و شراب ؟ و يا اينكه به خاطر عقيده بت پرستى ، آنها يك نوع آلودگى درونى دارند؟ 🔶نهى از ورود مشركين به مسجد الحرام بحسب فهم عرفى امر به مؤ منين است ، به اينكه نگذارند مشركين داخل مسجد شوند. و از اينكه حكم مورد آيه تعليل شده به اينكه چون مشركين نجسند، معلوم مى شود كه يك نوع پليدى براى مشركين و نوعى طهارت و نزاهت براى الحرام اعتبار كرده ، و اين اعتبار هر چه باشد بگفته ی المیزان ، غير از مساله اجتناب از ملاقات كفار است با رطوبت ! 🔸ولی این موضوع در تفسیر کوثر آمده است که منظور از پليدى مشركان، هم پليدى معنوى آنها و هم ناپاكى جسم آنهاست، طبق اين آيه مشرك نجس است و با او مانند يك نجس بايد رفتار كرد. البته ناپاكى جسم آنها بدانجهت است كه آنها 👈🏻طهارت و نجاست را رعايت نمى كنند بلكه آن نيز از 👈🏻پليدى معنوى آنها ناشى مى شود. 🔶سپس آیه در پاسخ افراد كوته بينى كه اظهار مى داشتند اگر پاى مشركان از مسجد الحرام قطع شود، كسب و كار و تجارت ما از رونق مى افتد، و فقير و بيچاره خواهيم شد، مى گويد: (و اگر از فقر و احتياج مى ترسيد، به زودى خداوند اگر بخواهد از فضلش شما را بى نياز مى سازد) (و ان خفتم عيلة فسوف يغنيكم الله من فضله ان شاء) 🔸همانگونه كه می بینیم به عالى ترين وجهى بى نياز ساخت ، و با گسترش اسلام در عصر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) سيل زائران خانه خدا به سوى مكه به حركت در آمد، و اين موضوع تا به امروز ادامه دارد، و مكه كه از نظر جغرافيائى در نامناسبترين شرايط قرار دارد، و در ميان يك مشت كوههاى خشك و سنگلاخهاى بى آب و علف است ، به صورت يك شهر بسيار آباد و يك كانون مهم داد و ستد و تجارت درآمده است 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۲ (صفحه۱۹۲) يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ مى‏ خواهند نور خدا را با سخنان خويش خاموش كنند ولى خداوند نمى‏ گذارد تا نور خود را كامل كند هر چند كافران را خوش نيايد ✅ در اين آيه آئين خدا و قرآن مجيد و تعاليم اسلام به نور و روشنائى تشبيه شده و مى دانيم كه نور سرچشمه حيات و جنبش و نمو و آبادى در روى زمين و منشا هر گونه زيبائى است . اسلام نيز آئينى است تحرك آفرين كه جامعه انسانى را در مسير تكاملها به پيش مى برد و سرچشمه هر خير و بركت است . تلاشها و كوششهاى دشمنان را نيز به دميدن و فوت كردن با دهان تشبيه كرده است و چه قدر مضحك است كه انسان نور عظيمى همچون نور آفتاب را بخواهد با پف كردن خاموش كند؟ ✅براى مجسم كردن حقارت تلاشهاى آنها تعبيرى از اين رساتر به نظر نمى رسد و در واقع كوششهاى يك مخلوق ناتوان در برابر اراده بى پايان و قدرت بى انتهاى حق ، غير از اين نخواهد بود. ♻️مسئله خاموش كردن نور خدا در دو مورد از قرآن آمده يكى آيه فوق و ديگرى آيه ۸ از سوره صف و در هر دو مورد به عنوان انتقاد از تلاشهاى دشمنان اسلام ذكر شده ولى در ميان اين دو آيه مختصر تفاوتى در تعبير ديده مى شود، در آيه محل بحث يريدون ان يطفئوا ذكر شده در حالى كه در سوره صف يريدون ليطفئوا آمده است و مسلما اين تفاوت در تعبير اشاره به نكته اى است.. ♻️راغب در مفردات در توضيح تفاوت اين دو تعبير مى گويد: آيه نخست اشاره به خاموش كردن 👈🏻بدون مقدمه است ولى در آيه دوم اشاره به خاموش كردن 👈🏻توام با توسل به مقدمات و اسباب است . يعنى خواه آنها بدون استفاده از مقدمات و خواه با توسل به اسباب مختلف براى خاموش كردن نور حق بپاخيزند، با شكست روبرو خواهند شد. ✅كلمه (يابى ) از ماده اباء به معنى شدت امتناع و جلوگيرى كردن از چيزى است ✅از کلمه بافواههم میتوان برداشت کرد که بیشترین تلاشِ دشمنان دین، از راه 👈🏻تبلیغات است. ✅ توطئه دشمنان، دائمى وبى‏ وقفه است. (فعل‏ مضارع «یریدون»، رمز تداوم است) ✅در اين آيه از يك حقيقت مهم پرده بر مى دارد و آن👈🏻 اراده تكوينى خداوند در حفظ اسلام و كامل كردن آن است. هر چند كه براى كافران ناخوشايند باشد ، همچنانکه نور اسلام همچنان در حال درخشیدن و مايه دلگرمى و اميدوارى همه مسلمانان نسبت به آينده اين آئين است ، اگر مسلمانان ، مسلمان واقعى باشند!. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
آیه ۳۴ (صفحه۱۹۲) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بسيارى از دانشمندان يهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى ‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى دارند و كسانى كه زر و سيم را گنجينه مى كنند و آن را در راه خدا هزينه نمى كنند ايشان را از عذابى دردناك خبر ده ♦️«ذهب و فضه» به معنی طلا و نقره. به طلا از آن جهت «ذهب» گفته شد كه بالاخره از دست مى رود و به نقره از آن جهت «فضّه» گفته شد كه بالاخره پراكنده مى شود (ذهاب به معناى رفتن و انفضاض به معناى پراكندن است) و براى پى بردن به چگونگى حال اينگونه ثروتها همين نامگذارى آنها كافى است !. 🔴آيه فوق صريحا اندوزى و گنجينه سازى اموال را تحريم كرده است و به مسلمانان دستور مى دهد كه اموال خويش را در راه خدا، و در طريق بهره گيرى بندگان خدا به كار اندازند، و از اندوختن و ذخيره كردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهيزند، در غير اين صورت بايد منتظر عذاب دردناكى باشند. اين عذاب دردناك تنها كيفر شديد روز رستاخيز نيست بلكه مجازاتهاى سخت اين دنيا را كه بر اثر بهم خوردن اقتصادى و پيدايش اختلافات طبقاتى دامان فقير و غنى را مى گيرد نيز شامل مى شود. ♦️و شايد به همين جهت بوده كه در آيه مورد بحث از ميان همه گناهان تنها مساله اكل مال به باطل آنهم از ناحيه و كه خود را امت و اجتماع قلمداد مى كنند ذكر شده. ❤️نکات این آیه : 🔅۱- همه‏ ى علماى كتاب، بد نیستند! چون میگوید: «كثیراً من الأحبار» و در آیه ‏ى 82 سوره‏ ى مائده، گروهى از آنان ستایش شده‏ اند. 🔅۲- سوء استفاده از موقعیّت‏ ها، حرام است وبزرگ‏ترین خطر براى علماى دین، 👈🏻فساد مالى است. 🔅۳- بهره‏ گیرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بى‏ رغبتى مردم به دین مى‏ شود و مصداقِ «صدّ عن سبیل اللَّه» است. 🔅۴- مال اندوزى یك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسیارى را براى جامعه فراهم مى‏ كند. 🔅۵- دنیاپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. 🔅۶- جمع‏ آورى و و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبیره است. چون وعده‏ ى عذاب به آن داده شده است. 🌸🍃🌸🍃🌸 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13862423990.mp3
3.57M
🔴بشنوید؛ تقدیر از برخی مواضع انقلابی آقای پزشکیان و ابراز تاسف و نگرانی از برخی گافها و اشتباهات بزرگ ایشان! ♦️آقای پزشکیان! دیدید، تا مطیع محض صهیونیست های بین‌المللی نباشید آنها از شما راضی نخواهند شد؟ ♦️آقای پزشکیان! مشاهده کردید، گرگهای بین المللی، حرفهای عامیانه و به تعبیر خودتان صادقانه را نمی فهمند و باور نمی کنند؟ ♦️آقای پزشکیان! متوجه شدید، فقط با سخنان حکیمانه و مقتدرانه می شود از حق مردم فهیم ایران دفاع کرد؟ ♦️آقای پزشکیان! دقت کردید، دشمنان این مرز و بوم بین شما و دیگران فرقی قائل نشده و هیچگونه مدارایی با شما نخواهند داشت؟ ♦️آقای پزشکیان! به این نتیجه رسیدید، که همه اروپایی های اتو کشیده و امریکایی های جنایتکار در قتل عام مردم مظلوم فلسطین، لبنان، سوریه ویمن سهیم هستند؟ ♦️پس درس بگیرید و به دنبال تکیه به سازمان های بین‌المللی و پذیرش امر و نهی آنها، راضی کردن سران آمریکا، احیای برجام ۱و۲و۳، اعتماد به اروپایی های حیله گر، بی اعتنایی به دوستان و متحدان منطقه ای، حرف شنوی از افراد ضعیف النفس و بعضا بدسابقه اطرافتان نباشید.. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹شهادت حاج محمد حسين سرور "ابو صالح" فرمانده یگان پهپادی و پدافند هوایی حزب‌الله تایید شد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نتانیاهو پس از ورود به نیویورک:در طول پرواز، من اجازه ترور رئیس واحد پهپادی حزب‌الله را دادم و او کشته شد. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_13857105944.mp3
9.59M
🇵🇸✊ نماهنگ اسمع اسمع یا صهیون تهیه شده در مرکز رسانه ای نهضت و موسسه فرهنگی مرد میدان لنگرود 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تصویری 🇵🇸✊ نماهنگ اسمع اسمع یا صهیون تهیه شده در مرکز رسانه ای نهضت و موسسه فرهنگی مرد میدان لنگرود لینک با کیفیت https://aparat.com/v/dsl7v6m 🎙ابوذر روحی 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹راه کاروان عشق ازمیان تاریخ می گذرد و هر کس در هر زمره که میخواهد ما را بشناسد داستان کربلا را بخواند اگر چه خواندن داستان را سودی نیست اگر دل کربلایی نباشد 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند ♦️امام خمینی (ره):اگر آقایان می گویند که چرا شما با آمریکا در افتادید که این جنگ واقع شود،که ما هم از اول می دانستیم که در افتادن با آمریکا و همه قدرت این توابع را دارد،ولی این اشکالی است که این آقایان باید به خود پیغمبر بکنند که چرا با ابوسفیانها در افتادید تا عمویت و افراد بزرگی از اسلام کشته شوند و می بایست تسلیم می شدی و در گوشه خانه ات می نشستی و در این صورت به امیرالمؤمنین هم این اشکال وارد است که همه گفتند بگذار معاویه و اشعث در حکومت شام باقی باشد و همین مطلب اسباب این شد که اشخاصی مثل عمار و چندین هزار جمعیت کشته شوند. و با این تفکر، اشکال به حضرت سیدالشهدا هم وارد است 📚صحیفه نور،جلد 17،صفحه 122_121 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
1_6820454170.pdf
8.76M
🌹کتاب زیبای « دا » خاطرات سیده زهرا حسینی ، روایتی از روزهای اشغال خرمشهر درسال ۵۹ توسط ارتش بعث عراق 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹جمله و تصویر منتشر شده از 🔆قله های مقدس ظهور 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🔴 هواپیماها قادر به نشستن در فرودگاه بن‌گوریون نیستند ♦️رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند در پی حملات موشکی یمن به تل‌آویو چندین هواپیما قادر به فرود در فرودگاه بن‌گوریون نبوده‌اند. ♦️برخی گزارش‌ها حاکی است چند هواپیما مسیر پروازی خود را تغییر داده و در اردن فرود آمده‌اند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 حمله به تل‌آویو، تنها چند ساعت بعد از ترور ♦️این ویدیو را رسانه‌های غیر رسمی مرتبط با مقاومت منتشر کرده‌اند؛ تصاویری از حضور شهید حاج ابوصالح درمیان رزمندگان شجاع یمنی است. ♦️در توضیحات ویدیو اینطور آمده که شهید محمدحسین سرور(حاج‌ ابوصالح) مدتی را با عنوان مستشار نظامی در کنار مجاهدان یمنی بوده است. ♦️یمنی‌ها تنها چند ساعت بعد از ترور این فرمانده لبنانی و حوالی ساعت ۱:۲۰ دوباره وحشت را به تل‌آویو برگرداندند؛ مثل همان شبی که صهیونیست‌ها را با یافا غافلگیر کردند. 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پیش بینی آیت الله میرباقری از گزینه‌های دیگری که سازشکاران داخلی روی میز مذاکره خواهند گذاشت، یعنی برجام ۲ و ۳، یعنی پذیرش نظریه‌ی ♦️آیت الله میرباقری: «شما میگویید خلع سلاح و کشور را مثل آلمان و ژاپن ساختن، آمریکا نظرش این نیست، آمریکا میخواهد ما را به نقطه‌ی خلع سلاح برساند و نظرش لیبی سازی است.همان کاری که سر قذافی آوردند.» 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir
🌹ای که به قم قدر و بها داده ای کشور ما را تو صفا داده ای 🌹نام تو برقلب صفا می دهد روضه تو بوی رضا(ع) می دهد 🌺۲۳ ربيع الاول؛ سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم ♦️بدون تردید نقش (سلام اللَّه علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. ❤️رهبر معظم انقلاب؛ ۸۹/۷/۲۹ 🆔https://eitaa.com/emamsadegh_ir